Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4731 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 March 2014 - 11:33

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
ok tack för svaret. kanske man skulle testa nån av dessa då. Vore kul med lite provsmakning tycker jag :)

Postad 12 March 2014 - 17:23

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

om man inte dricker whisky eller ens tycker om det speciellt mycket men vill testa lite och se om man tycker om någon sort. Är detta då en bra box? Är det tre st whisky med helt olika karaktär eller är dom väldigt lika varann?

https://www.systembo...2cprodukttyp%2c

Kanske, skulle jag säga. Cragganmore är lite spritig, Clynelich likaså men fylligare. Lagavulin är ju förvisso rökig men lätt i kroppen och kan därför tilltala såväl nybörjare, som bli en vän för livet(bla för undertecknad). Caol Ila är det också många som gillar, men den lite märkliga gummidoften kanske inte är för alla.
Ja, ingen av dessa är kanske det mest lättsmälta om man säger så. Dessutom representerar de ett lite smalt spann av whiskys för att bilda sig en uppfattning. Här saknas tex. lite lättare whisky, här saknas också sherrylagrat kan jag tycka. Så, om du inte blir frälst av något i denna box så döm inte ut" livets vatten" riktigt än, utan sök vidare. :)

Oj, blev visst båda boxarna här. Talisker har en häftig peppar på slutet som gör den till en Whisky för riktiga män. Men härlig är den. :)

Redigerat av laddie15, 12 March 2014 - 17:28.

Postad 12 March 2014 - 19:34

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Guld att du hintade... Nu är en av dom 3000st min!

Skoj! det gick fort när det väl kom ut!

Postad 12 March 2014 - 19:43

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Kul... själv tycker jag nästan helt tvärt om. :)
Cragganmore tyckte jag var en riktig "ladys dram" medans Clynelich var lite mer åt det spritiga hållet. Men det kan bero på att då jag smakade Clynelish så var jag ganska ny i whiskyträsket, så jag hade inte hunnit bedöva spritnäsan! :)
Caol Ilan från den boxen är nog den godaste standard Caol Ila jag smakat! Vet inte om det bara var mig det var fel på eller om dom tappat oerhört mycket i kvalitet de senaste åren, eller om dom bara har lite högre kvalitet på just dom boxarna?!
Tycker Lagavulin är betydligt kraftigare och har en tyngre rökighet än Caol Ila som är ganska elegant och fruktig.

Postad 12 March 2014 - 22:38

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Kul... själv tycker jag nästan helt tvärt om. :)
Cragganmore tyckte jag var en riktig "ladys dram" medans Clynelich var lite mer åt det spritiga hållet. Men det kan bero på att då jag smakade Clynelish så var jag ganska ny i whiskyträsket, så jag hade inte hunnit bedöva spritnäsan! :)
Caol Ilan från den boxen är nog den godaste standard Caol Ila jag smakat! Vet inte om det bara var mig det var fel på eller om dom tappat oerhört mycket i kvalitet de senaste åren, eller om dom bara har lite högre kvalitet på just dom boxarna?!
Tycker Lagavulin är betydligt kraftigare och har en tyngre rökighet än Caol Ila som är ganska elegant och fruktig.

Ja där ser man. :) Cragganmore skulle jag ersatt med Dalwhinnie 15. Ohyggligt bra men ändå lättdrucken. Caol Ila gillar jag faktiskt inte, men Lagavulin är en evig favorit. Men trots den maffiga röken,tjäran och allt det där är det ingen svår Whisky. Många ovana gillar den direkt.
Clynelich är det ganska länge sedan jag drack. Inte dålig alls, men jag trodde ju i min enfald att det skulle kunna smaka Brora. Annars rätt härlig oljighet och en lätt smak av senap. Den smaken finns faktiskt även i vissa Springbank. :)

Redigerat av laddie15, 12 March 2014 - 22:39.

Postad 13 March 2014 - 00:17

johnmagnus
  • johnmagnus
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0

Är själv en obotlig Whisky-romantiker. Springbanks historia som(nästan) från starten ägt av samma familj, och ett av få kvarvarande destillerier i den forna whiskyhuvudorten, är viktiga ingredienser. :)

Bra ord där; whisky-romantiker :) Inramning är viktigt för totalupplevelsen, helt klart.

Postad 13 March 2014 - 00:21

johnmagnus
  • johnmagnus
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0

Det är även ett rätt trevligt destilleri att besöka, speciellt deras lagerhus! ;)

Vore inte helt fel! :)

Postad 13 March 2014 - 10:56

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Inte så extremt hårt tryck på Smögen Primör idag! Efter 40min finns 1102 flaskor kvar. Kan det vara priset månne? 1276,- för 50cl är lite väl mycket för min del i alla fall!

Postad 13 March 2014 - 11:47

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Nä det var ganska lugnt websläpp idag.
Jag bokade iallafall en flaka så att man får prova lite lokalproducerat.
Har läst både ris & ros om den. Alltid bäst att bilda sig en egen uppfattnig.
Har provat ej färdig whisky ifrån dom och den lovade gott enl. mig.

Redigerat av TomasL, 13 March 2014 - 11:49.

Postad 13 March 2014 - 11:52

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Provade en av deras varianter på Öl & Whiskymässan 2012. Tyckte att dom var bland de bättre nykomlingarna då. Jag håller nog på slantarna till i sommar då BOX släpper sin första utgåva.

Postad 13 March 2014 - 13:37

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Ja Box är verkligen också lovande men den ena behöver inte utesluta den andra! ;-)

Postad 14 March 2014 - 10:12

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Mycket Svensk whisky just nu, det är ju trevlig.
Ikväll blir dt att korka upp och prova den andra stjärnan ur deras Seven Stars-serie, Merak.
Den första stjärnan i serien, Dubhe, var en trevlig bekanskap och ett bevis på att dom är på rätt väg.
Förhoppningsvis ärden nya ytterliggare ett steg framåt

Postad 16 March 2014 - 11:04

johnmagnus
  • johnmagnus
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0
Denna har jag haft sen i höstas och måste säga att den är helt okej.
En "mystery malt" från Islay, röken finns där, inte lika mycket i min mun som reklamen vill påskina dock.
Lite kryddig med frukt-sötma oxå. Kan det vara från Lagavulin? :)

Nervattnad till 40% och antagligen kylfiltrerad med färgämnen. Ingen åldersangivelse

Prisvärd? -- Absolut! 299:- på SB måste gör den till en av de MEST prisvärda?

Bifogad fil(er)

Postad 16 March 2014 - 12:06

F.L.
  • F.L.
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Fråga gällande Springbank:
Min nuvarande favorit är Springbank 15. Hur ställer sig deras 10, 12 och 18 mot denna?
Är det värt prishoppet upp till 18 eller 10:an är snarlik?

Förresten någon som vet något om MC CLELLAND´S serie?
Då den ligger runt 160kr flaskan på bordershop så är det "nästan för bra för att vara sant"-pris och jag tog för givet att det inte var något att ha. Läste sedan en provning där deras ISLAY fått 80/100 vilket är ju helt ok.

Postad 16 March 2014 - 16:30

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Fråga gällande Springbank:
Min nuvarande favorit är Springbank 15. Hur ställer sig deras 10, 12 och 18 mot denna?
Är det värt prishoppet upp till 18 eller 10:an är snarlik?

Det är ett ganska stort hopp mellan 10 - 12 och ännu större hopp mellan 12 - 21, 15 & 18 har jag dock aldrig provat.

Denna har jag haft sen i höstas och måste säga att den är helt okej.
En "mystery malt" från Islay, röken finns där, inte lika mycket i min mun som reklamen vill påskina dock.
Lite kryddig med frukt-sötma oxå. Kan det vara från Lagavulin? :)

Nervattnad till 40% och antagligen kylfiltrerad med färgämnen. Ingen åldersangivelse

Prisvärd? -- Absolut! 299:- på SB måste gör den till en av de MEST prisvärda?

Visst är den prisvärd. Jag har hört från källor på Islay att det kan variera mellan ung Laphroaig och ung Lagavulin. Men nu när Laphroaig slutar sälja fat till spotmarknaden så antar jag att det bara blir Lagavulin kvar.
Sen får man nog ta dessa rykten med en liten nypa salt. Men att det är någon av dessa två är jag helt säker på!

Postad 16 March 2014 - 23:35

johnmagnus
  • johnmagnus
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0

Visst är den prisvärd. Jag har hört från källor på Islay att det kan variera mellan ung Laphroaig och ung Lagavulin. Men nu när Laphroaig slutar sälja fat till spotmarknaden så antar jag att det bara blir Lagavulin kvar.
Sen får man nog ta dessa rykten med en liten nypa salt. Men att det är någon av dessa två är jag helt säker på!

Och jag läste nånstans att det tagits prover som pekade mot Bowmore... :)
Hur som haver, smart marknadsföring måste man säga detta med mystery malt, man blir ju nyfiken.

Postad 17 March 2014 - 08:49

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Tagits prover?! Lät spännande! Intressant att veta vad dom letat efter?
Av smaken att döma så känns den väldigt avlägsen Bowmore, men det kan hända att Bowmore ibland kör extra rökiga batcher ibland?!
Däremot så kan det vara Ardbeg om dom kört utan "purifyer", då blir deras sprit väldigt snarlik en Laphroaig, men det tvivlar jag på då dom knappt hinner med att producera så mycket som dom själv behöver.

Dom enda som egentligen har kapacitet att göra sprit i överflöd på Islay är Laphroaig och Caol Ila. Caol Ila säljs lite till höger och vänster förutom att det mesta går till blendedindustrin. Alla andra destillerier där är relativt små.

Postad 17 March 2014 - 16:37

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Läste också att kemisk analys pekar mot Bowmore men i min värld finns det inte på kartan att det skulle vara något annat än Lagavulin.

Postad 19 March 2014 - 10:36

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Läste just om priserna på de nya Mortlachbuteljerna som kommer lanseras här framöver... ingen direkt rolig läsning, men vi får väll se. Som det ser ut just nu så får jag lite väl mycket Macallan-vibbar där man måste ut med ett par tusenlappar för att få något som smakar någorlunda bra.

För att citera Symposion: "Priset i Skottland blir 55-75 pund för icke-åldersangiven, 18-åringen kommer kosta £180 och 25-åringen £600. Alla priser avser 500ml-flaskor."

Postad 19 March 2014 - 12:22

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Läste just om priserna på de nya Mortlachbuteljerna som kommer lanseras här framöver... ingen direkt rolig läsning, men vi får väll se. Som det ser ut just nu så får jag lite väl mycket Macallan-vibbar där man måste ut med ett par tusenlappar för att få något som smakar någorlunda bra.

För att citera Symposion: "Priset i Skottland blir 55-75 pund för icke-åldersangiven, 18-åringen kommer kosta £180 och 25-åringen £600. Alla priser avser 500ml-flaskor."

Hm, 21.åringen jag drack för många år sedan kostade 7-800Kr. Mycket då förstås, men utvecklingen nu är ju löjlig. Tur man har fått uppleva dessa rariteter när omvärden ännu inte fått upp ögonen som idag.

Hörde att Caol Ila DE skulle vara magnifik förresten. En sådan får nog bli nästa köp. :)

Postad 19 March 2014 - 13:21

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Hm, 21.åringen jag drack för många år sedan kostade 7-800Kr. Mycket då förstås, men utvecklingen nu är ju löjlig. Tur man har fått uppleva dessa rariteter när omvärden ännu inte fått upp ögonen som idag.

Hörde att Caol Ila DE skulle vara magnifik förresten. En sådan får nog bli nästa köp. :)

Håller med... tycker nästan lite synd om de som aldrig fått smaka en gammal och helt fantastisk Mortlach som man blir helt lyrisk av varje gång man trycker ner näsan i glaset! :)

Kanske dags att man öppnar sin Caol Ila DE snart då! Men jag måste tömma någon flaska till först känner jag. Är inte mycket kvar av min Bowmore Devils Cask nu. Tur att man har en till flaska av den ståendes och samlar damm! Har fått många förfrågningar om att sälja den, men en sån godbit säljer man inte i första taget. Hoppas dom släpper något i samma stil även i år. Då kommer jag fylla resväskan när jag är på Islay!

Postad 19 March 2014 - 17:04

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Håller med... tycker nästan lite synd om de som aldrig fått smaka en gammal och helt fantastisk Mortlach som man blir helt lyrisk av varje gång man trycker ner näsan i glaset! :)

Kanske dags att man öppnar sin Caol Ila DE snart då! Men jag måste tömma någon flaska till först känner jag. Är inte mycket kvar av min Bowmore Devils Cask nu. Tur att man har en till flaska av den ståendes och samlar damm! Har fått många förfrågningar om att sälja den, men en sån godbit säljer man inte i första taget. Hoppas dom släpper något i samma stil även i år. Då kommer jag fylla resväskan när jag är på Islay!

Du var mig då en karaktärsstark en. Själv har jag nog aldrig köpt något jag inte öppnat direkt vid hemkomst och doppat näsan i. Lite udda beteende kanske men vi snackar ju passion i denna tråden. :)
Fylla resväskan på Islay låter ju inte dumt alls. :P

Postad 20 March 2014 - 10:13

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Hehe.. jo visst är man sugen... men jag försöker hålla mig till mellan 10-15 öppnade flaskor. Vet inte riktigt varför, men någon konstig böjelse måste man ju ha! :)
Jag ångrar att man inte köpte fler flaskor av Devils Cask på Islay när dom ändå gick lös på 500,-! Dom hade precis satt ut dom i butiken när vi kom dit. Nu får man ge minst 2000,- om man hittar någon som är villig att sälja sin flaska.

Postad 20 March 2014 - 22:45

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Hehe.. jo visst är man sugen... men jag försöker hålla mig till mellan 10-15 öppnade flaskor. Vet inte riktigt varför, men någon konstig böjelse måste man ju ha! :)
Jag ångrar att man inte köpte fler flaskor av Devils Cask på Islay när dom ändå gick lös på 500,-! Dom hade precis satt ut dom i butiken när vi kom dit. Nu får man ge minst 2000,- om man hittar någon som är villig att sälja sin flaska.

Ohyggligt bra är Caol Ila DE! Kan mycket väl vara den bäst balanserade rökwhiskyn jag smakat. En tydlig, och mycket intressant, citrusdift finns där.i röken. Men i smaken betydligt finare integrerad än i tex. Longrow. En riktig gentleman skulle jag säga, och med mycket lång härlig eftersmak. Både Ardbeg Uigeadail, Lagavulin DE och Longrow är måhända häftigare, men inte lika balanserade. Skulle inte kunna välja bara en av dessa, men Caol Ila DE är nu på min topplista. :)

Redigerat av laddie15, 20 March 2014 - 22:48.

Postad 21 March 2014 - 05:56

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Ohyggligt bra är Caol Ila DE! Kan mycket väl vara den bäst balanserade rökwhiskyn jag smakat. En tydlig, och mycket intressant, citrusdift finns där.i röken. Men i smaken betydligt finare integrerad än i tex. Longrow. En riktig gentleman skulle jag säga, och med mycket lång härlig eftersmak. Både Ardbeg Uigeadail, Lagavulin DE och Longrow är måhända häftigare, men inte lika balanserade. Skulle inte kunna välja bara en av dessa, men Caol Ila DE är nu på min topplista. :)

Hehe, Caol Ila DE är grymt fin. En av de tio. :)

Postad 21 March 2014 - 11:13

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Hehe, Caol Ila DE är grymt fin. En av de tio. :)

Ja, det tycker jag nog. Om mitt smakminne inte sviker mig vill jag minnas att den sedan länge utgångana Caol Ila 18 var ungefär så här fin också. Först en besvikelse, eftersom man på den tiden tyckte allt skulle ha minst 50 procent och vara rökigare än att hoppa in i ett fiskrökeri. Men efterhand förstod man att uppskatta det här med balans också. :)

Postad 21 March 2014 - 14:10

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Nu har ni hypat denna butelj så mycket, så det är bäst att den lever upp till sitt rykte! ;)

Fick prova en Secret Stills för ett tag sedan, som skall vara en Bowmore, åldern har jag glömt. Den var helt fantastiskt bra balanserad.
Snubblar man över en sån flaska så är det bara att köpa!

Den här var det tom: http://www.whiskyfor...showtopic=15297

Postad 21 March 2014 - 14:40

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1297 inlägg
  • 0
Nog är det så att Caol Ila DE är fin men jag tycker nog att Moch är ännu mer balanserad. Men smaken är olika, jag tyckte till exempel att Laphroiag 1989 var riktigt god och den petade faktiskt mer deras PX på min lista. Inte många som gav 1989:an bra betyg på nätet. För övrigt är deras QA cask också ett klart lyft mot standard 10 årig. En mycket enklare whisky men allt behöver inte vara maximal smakkoncentration för att uppskattas.

Provade om en gammal Hibiki 17-årig inför stundande japanresa. Klart godare än vad jag kom ihåg. Vad bör man ta med sig hem? Prisnivå 1000-lappen eller mindre.

Postad 21 March 2014 - 15:24

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Nog är det så att Caol Ila DE är fin men jag tycker nog att Moch är ännu mer balanserad. Men smaken är olika, jag tyckte till exempel att Laphroiag 1989 var riktigt god och den petade faktiskt mer deras PX på min lista. Inte många som gav 1989:an bra betyg på nätet. För övrigt är deras QA cask också ett klart lyft mot standard 10 årig. En mycket enklare whisky men allt behöver inte vara maximal smakkoncentration för att uppskattas.

Provade om en gammal Hibiki 17-årig inför stundande japanresa. Klart godare än vad jag kom ihåg. Vad bör man ta med sig hem? Prisnivå 1000-lappen eller mindre.

Hibiki 17 minns jag som väldigt, väldigt god. Annars vad som helst från Hanyu naturligtvis. Priset på dessa har ju av förklarliga skäl dansat iväg till hemska nivåer, men kanske går att fynda i Japan. :)

Håller med om att QA Cask är väsentligt bättre än standard 10:an. Och visst är det så att allt inte alls behöver vara optimalt balanserat för att uppskattas. Man kan ju tex. falla för en doft och whiskyn i sig faller sedan platt i smaken. Tex. Scapa 14 var för mig en sådan. Kunde sitta och lukta på den i evigheter, en klar fullpoängare där, men smaken var inte alls i nivå. Ardbeg 10 tycker jag också är lite så, fast trots allt högre nivå på smaken där.
Ja och så har vi ju Laddie15. De 85 poängen den brukade få stämmer väl med min uppfattning, men avslutet, ojojoj........ :wub:

Redigerat av laddie15, 21 March 2014 - 15:54.

Postad 21 March 2014 - 15:49

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Japan tycker jag gör genomgående mycket bra whisky. Så jag tycker att man inte behöver vara så rädd för att chans på något som ser spännande ut. Prisnivån där har jag ingen koll på. Har fått för mig att priserna där är rätt höga, men å andra sidan så får man rapporter om folk som köpt vissa buteljer extremt billigt.... Så jag vet faktiskt inte vad jag skall tro.

Postad 22 March 2014 - 11:57

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Japan tycker jag gör genomgående mycket bra whisky. Så jag tycker att man inte behöver vara så rädd för att chans på något som ser spännande ut. Prisnivån där har jag ingen koll på. Har fått för mig att priserna där är rätt höga, men å andra sidan så får man rapporter om folk som köpt vissa buteljer extremt billigt.... Så jag vet faktiskt inte vad jag skall tro.

Håller med. Lägstanivån i Japansk Whisky är väldig hög. Skall en jäkla otur till för att bli besviken där. Har förvisso en Karuizawa 17 som kunde levererat bättre för pengarna, men den är fortfarande bra. :)

Postad 25 March 2014 - 12:49

bulmash
  • bulmash
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hallå gott folk!

Uppdaterat med lite nya tester på:

http://www.stereotype.se

Till helgen blir det recension av Big Peat!

//Robert

Postad 25 March 2014 - 15:31

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Hallå gott folk!

Uppdaterat med lite nya tester på:

http://www.stereotype.se

Till helgen blir det recension av Big Peat!

//Robert

Big Peat blir spännande, den håller jag högt iaf :) Bästa blended iallafall om man gillar rökiga whiskys!

Postad 25 March 2014 - 18:53

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Big Peat blir spännande, den håller jag högt iaf :) Bästa blended iallafall om man gillar rökiga whiskys!

Blended Malt om man skall vara petig! Rätt stor skillnad... :)

Ja, Big Peat är bra! Har haft standard 46% som är riktigt trevlig, har även X-mas edt från 2011 och 2013 som inte heller är så dumma!
Dom är ganska unga men riktiga rökare! Att det skall vara Port Ellen i dom är nog mest en ploy-grej. Tror inte att dom ödslat många droppar av den dyra drycken i dessa flaskor! :)

Douglas Laing som gör Big Peat släppte nyligen Scallywag som jag varit sugen att prova... Det har tyvärr inte blivit av. Men av det jag hört så skall den vara ganska bra.

Postad 26 March 2014 - 13:05

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Gillar rökiga whiskys jag :) Big Peat är inte billig enligt min börs mätt, men den är faktiskt värd priset.

För någon sommar sen så kom jag till farsans stuga och var nästan helt säker på att han hade rökt cigarr inomhus men då var det han och ett par herrar som hade smuttat på en Big Peat! :)

Postad 27 March 2014 - 07:40

alstrini
  • alstrini
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Hejsan igen. Fick igår hem den whisky jag valt för vår andra provning. Det blev en Balblair 95 då området vi försöker hålla oss inom är denna gång Highland. Försöker känns som rätt ord för det är lite luddigt med områdesindelningar. Har förstått att det mesta är ett försäljningstrick men ofta hittar man sorter som det står speyside/highland och dylikt när man rotar runt på bolagets sida eller i appen. Hur strikt ska man se de egentligen. :)

Postad 27 March 2014 - 09:02

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Hejsan igen. Fick igår hem den whisky jag valt för vår andra provning. Det blev en Balblair 95 då området vi försöker hålla oss inom är denna gång Highland. Försöker känns som rätt ord för det är lite luddigt med områdesindelningar. Har förstått att det mesta är ett försäljningstrick men ofta hittar man sorter som det står speyside/highland och dylikt när man rotar runt på bolagets sida eller i appen. Hur strikt ska man se de egentligen. :)

Är du osäker så kolla på Whiskybase.com, dom har en hyfsat bra uppdelning!
Vet att det kan vara lite klurigt då Speyside är en del av Highland, och framförallt då många utanför Speyside ofta vill räknas in i den regionen. Skall man dra det riktigt strikt så är Speyside precis som det låter, området runt floden Spey!

Postad 27 March 2014 - 09:24

alstrini
  • alstrini
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Noterat.
Tack _Lucifer_!
Kollade nyss upp en där som vi varit tveksamma om, Glendronach parliament 21 y och där stod det Highland medan på andra ställen speyside.

Redigerat av alstrini, 27 March 2014 - 09:33.

Postad 28 March 2014 - 15:57

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1297 inlägg
  • 0

Hibiki 17 minns jag som väldigt, väldigt god. Annars vad som helst från Hanyu naturligtvis. Priset på dessa har ju av förklarliga skäl dansat iväg till hemska nivåer, men kanske går att fynda i Japan. :)

Håller med om att QA Cask är väsentligt bättre än standard 10:an. Och visst är det så att allt inte alls behöver vara optimalt balanserat för att uppskattas. Man kan ju tex. falla för en doft och whiskyn i sig faller sedan platt i smaken. Tex. Scapa 14 var för mig en sådan. Kunde sitta och lukta på den i evigheter, en klar fullpoängare där, men smaken var inte alls i nivå. Ardbeg 10 tycker jag också är lite så, fast trots allt högre nivå på smaken där.
Ja och så har vi ju Laddie15. De 85 poängen den brukade få stämmer väl med min uppfattning, men avslutet, ojojoj........ :wub:

Det blev en Yamazaki 18 år för cirka 1000-lappen. Tog också en Yoichi 15-årig för under 400 kr. Provade på flygplatsen men skall göra det lite bättre hemma "snart". För övrigt är Whisky något man även hittar i stora elektronikaffärer i Tokyo. BIC camera hade en bra sortering och bra priser, bättre än taxfree.

Postad 28 March 2014 - 18:17

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Idag fanns det en nyhet på hyllan. Macallan Amber. 499 spänn. Orökt sherry. Som jag gillar. Sherry fanns det inte mycket av.
Smakade som vilken standardmalt som helst. 2,5/5.

Postad 28 March 2014 - 18:27

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Det blev en Yamazaki 18 år för cirka 1000-lappen. Tog också en Yoichi 15-årig för under 400 kr. Provade på flygplatsen men skall göra det lite bättre hemma "snart". För övrigt är Whisky något man även hittar i stora elektronikaffärer i Tokyo. BIC camera hade en bra sortering och bra priser, bättre än taxfree.

Ja, välkommen hem får man väl säga. :)
Ja Yamazaki 18 ligger ju på min absuluta topplista, endast slagen av Hanyu Nice Butt. Ett par hundringar har du väl sparat. Men på Yoichin måste du ha gjort ett jätteklipp, under halva Svenska priset skulle jag tro. Skall bli spännande att läsa ditt omdöme om den. Just Yoichi har jag faktiskt bara haft ett par omgångar av 10:an, och den är ju magnifik. Annars är ju Nikka Black från samma tillverkare en riktig goding. Hamnar väldigt högt på min lista, denna vatted malt. :)

Postad 28 March 2014 - 18:49

z0k4
  • z0k4
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Då var det dags snart för lite nytt igen, 1 april... http://www.systembol...2cprodukttyp%2c

Postad 28 March 2014 - 18:59

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Då var det dags snart för lite nytt igen, 1 april... http://www.systembol...2cprodukttyp%2c

Tack för infon! Linkwood 15 vill jag inte missa för alllt smör i småland. :)

Postad 28 March 2014 - 19:36

z0k4
  • z0k4
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

:)

Själv blev det en Caol Ila DE efter allt "tjat" i tråden om att den skulle vara kanon :)
Fick även hem en Laphroaig An Cuan Mor som en jobbar kompis handlade på tax free i Frankfurt åt mej, har alldeles för många öppnade flaskor för tillfället så får testa dessa senare, någon som har något intryck av Laphroaig'en?

Postad 28 March 2014 - 22:28

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Det släpps mycket mera än listat där. 1 april är ett ganska stort släpp.
http://www.whiskywhi...hiskyslapp.html

Postad 28 March 2014 - 22:39

z0k4
  • z0k4
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Det släpps mycket mera än listat där. 1 april är ett ganska stort släpp.
http://www.whiskywhi...hiskyslapp.html

Yep, jag listade bara "små partier", missade resten ;)

Redigerat av z0k4, 28 March 2014 - 22:49.

Postad 29 March 2014 - 06:30

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

om man inte dricker whisky eller ens tycker om det speciellt mycket men vill testa lite och se om man tycker om någon sort. Är detta då en bra box? Är det tre st whisky med helt olika karaktär eller är dom väldigt lika varann?

https://www.systembo...2cprodukttyp%2c

Om jag har en vän som aldrig uppskattad whisky tidigare men börjar bli intresserad. Så brukar jag göra en liten smakprovning på fyra fem olika varianter. Detta för att i möjligaste mån finna en som faktiskt uppskattas av vännen. Men också för att denna vän ska förstå vad det är man betalar för när priset ofta är över 500kr.

en smakprovingen med en vän och fem glas.

Glenlivet 15 (utsökt len, härlig vaniljsmak från ekfat)
Bowmore 17(sista slurken i denna flaska, fantastisk choklad i eftersmaken)
Lagavulin D.E. (Destillers Edition) De varierar en del mellan årgångarna, alltid värlsklass dock.
Johnny Walker Red Label (smakar billig och spritig sherry)
Grants (som att råka få parfymsprut i munnen, huahua :wacko: )

Först var han väldigt skeptisk till att faktiskt kunna finna olika smaker och upplevelsr eftersom han bara beställt husets skitwhisky på krog. Men det blev så att han ansåg att Glenlivet 15 seglade upp som delad segrare tillsammans med Lagavulin D.E. Riktigt roligt när han sedan följde med på en av resorna till Skottland. Ojojoj, vilken rolig resa med 12 vänner både tjejer och killar. :lol:

Linkwood, den är fin, stark personlighet där.

Idag fanns det en nyhet på hyllan. Macallan Amber. 499 spänn. Orökt sherry. Som jag gillar. Sherry fanns det inte mycket av.
Smakade som vilken standardmalt som helst. 2,5/5.

Det där är aldrig kul. Så stora förväntningar och så lite levererat. :unsure: I slutet av -90talet så var Macallan 18 med i varannat filmmanus verkade det som. Efter något år föll jag dit och köpte en flaska Macallan 18. Jag tror aldrig jag köpt något så överprisat... Drack säkert två glas ur flaskan, sedan fick resten gå till matlagning i ren trots från min sida. :lol:

Redigerat av PML73, 29 March 2014 - 06:32.

Postad 29 March 2014 - 18:04

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Om jag har en vän som aldrig uppskattad whisky tidigare men börjar bli intresserad. Så brukar jag göra en liten smakprovning på fyra fem olika varianter. Detta för att i möjligaste mån finna en som faktiskt uppskattas av vännen. Men också för att denna vän ska förstå vad det är man betalar för när priset ofta är över 500kr.

en smakprovingen med en vän och fem glas.

Glenlivet 15 (utsökt len, härlig vaniljsmak från ekfat)
Bowmore 17(sista slurken i denna flaska, fantastisk choklad i eftersmaken)
Lagavulin D.E. (Destillers Edition) De varierar en del mellan årgångarna, alltid värlsklass dock.
Johnny Walker Red Label (smakar billig och spritig sherry)
Grants (som att råka få parfymsprut i munnen, huahua :wacko: )

Först var han väldigt skeptisk till att faktiskt kunna finna olika smaker och upplevelsr eftersom han bara beställt husets skitwhisky på krog. Men det blev så att han ansåg att Glenlivet 15 seglade upp som delad segrare tillsammans med Lagavulin D.E. Riktigt roligt när han sedan följde med på en av resorna till Skottland. Ojojoj, vilken rolig resa med 12 vänner både tjejer och killar. :lol:

Linkwood, den är fin, stark personlighet där.

Det där är aldrig kul. Så stora förväntningar och så lite levererat. :unsure: I slutet av -90talet så var Macallan 18 med i varannat filmmanus verkade det som. Efter något år föll jag dit och köpte en flaska Macallan 18. Jag tror aldrig jag köpt något så överprisat... Drack säkert två glas ur flaskan, sedan fick resten gå till matlagning i ren trots från min sida. :lol:

Ja Glenlivet är ju något av en doldis trots att den är mycket bra. Inte minst 18 åringen gillar jag mycket.
Om Macallan tycker jag heller inte. Har fått för mig att Golden Promise korn är boven i dramat. Samtliga Whiskys jag smakat med denna kornsort har smakat sötsliskig sprit. :(

Linkwood vet jag inte vilken kornsort man använder men jäklar vad jag gillar detta desilleri. Oljig, fyllig underbar whisky med ett avslut som man kan njuta av länge. Mästerlig dricka helt enkelt. :)

Lagavulin DE är världsklass ja. Trodde Standardtappningen var perfektion tills jag köpte DE. :)

Postad 29 March 2014 - 20:09

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Ja Glenlivet är ju något av en doldis trots att den är mycket bra. Inte minst 18 åringen gillar jag mycket.
Om Macallan tycker jag heller inte. Har fått för mig att Golden Promise korn är boven i dramat. Samtliga Whiskys jag smakat med denna kornsort har smakat sötsliskig sprit. :(

Linkwood vet jag inte vilken kornsort man använder men jäklar vad jag gillar detta desilleri. Oljig, fyllig underbar whisky med ett avslut som man kan njuta av länge. Mästerlig dricka helt enkelt. :)

Lagavulin DE är världsklass ja. Trodde Standardtappningen var perfektion tills jag köpte DE. :)

Hehe, känns som om vi har samma smaklökar... Visst Glenlivet 18 är riktigt fin, ibland, inte alltid lite väl "ladylike". Men utmärkt ovattnad. :) Standardtappningen på Lagavulin är grymt jämn i smaken. D.E däremot har haft flera upp och nedgångar. Den bästa jag smakat var den i särklass sjuuuuukt goda 1984 :wub: Köpte säkert fyra av den. Men de försvann lika snabbt som de kom in. Sedan dess är 1987, 1989,1991 och 1993 i jämförelse en besvikelse. Men det är enbart för att jag smakat så rasande mycket godare årgång. :blush: Jag köper ALLTID en Lagavulin D.E om jag ser en på SB eller på taxfree, det är en obesegrat hög lägstanivå på den. Apropå det så är det nog dags för en finlandsresa igen. Känner behov av att uppgradera malthyllan snart. B) Viking Line tar även beställningar innan resan för så man får det man vill ha, och deras beställningslista är riktigt fin. Fick 4 A4 att gå genom sist. :D

Postad 30 March 2014 - 11:33

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Hehe, känns som om vi har samma smaklökar... Visst Glenlivet 18 är riktigt fin, ibland, inte alltid lite väl "ladylike". Men utmärkt ovattnad. :) Standardtappningen på Lagavulin är grymt jämn i smaken. D.E däremot har haft flera upp och nedgångar. Den bästa jag smakat var den i särklass sjuuuuukt goda 1984 :wub: Köpte säkert fyra av den. Men de försvann lika snabbt som de kom in. Sedan dess är 1987, 1989,1991 och 1993 i jämförelse en besvikelse. Men det är enbart för att jag smakat så rasande mycket godare årgång. :blush: Jag köper ALLTID en Lagavulin D.E om jag ser en på SB eller på taxfree, det är en obesegrat hög lägstanivå på den. Apropå det så är det nog dags för en finlandsresa igen. Känner behov av att uppgradera malthyllan snart. B) Viking Line tar även beställningar innan resan för så man får det man vill ha, och deras beställningslista är riktigt fin. Fick 4 A4 att gå genom sist. :D

Faktiskt just så jag tänkte när jag fick Glenlivet 18. Men det finns en del av den typen jag blivit riktigt förtjust i. De har en lättare kropp, men ändå, eller kanske just därför, mycket att upptäcka. Dalwhinnie 15, Mackmyra Bruks, Nicka Black, Redbreast 12 och 15, för att nämna några. Faktiskt har jag även en Milton Duff på 62%. Den behöver spädas en del för att glaset överhuvudtaget skall kunna närma sig näsan. Men väl lagom spädd öppnar sig det rikaste av doftlandskap. Man blundar och drömmer sig bort. :)
Har ingen stor erfarenhet av Lagavulin DE, har bara haft en sådan och den tog slut märkvärdigt fort. Men std 16 har jag haft en del genom åren och den har ju faktiskt gått lite upp och ner i smaken. Men bra är ju även den alltid. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.