Postad 10 February 2015 - 08:15
Fin solnedgång Morgan.

1-400 sec at f - 2,8, ISO 250, 35 mm, IMG_2835.jpg by b.lok, on Flickr
Postad 10 February 2015 - 08:17
Härlig bild själv :-)
Postad 10 February 2015 - 11:49
fin semesterbild knobbe. eller drömmen om semester kanske?
isigt och vinter i värmland än

0,8 sek. vid f - 9,0 ISO 100 08 februari 2015 Andreas Christensen_ by andreassofus, on Flickr
Postad 10 February 2015 - 18:01
Tackar Mikael och Morgan!
Fin solnedgång Morgan.
1-400 sec at f - 2,8, ISO 250, 35 mm, IMG_2835.jpg by b.lok, on Flickr
Fint Björn, gillart
mycket fint morgan.
fin semesterbild knobbe. eller drömmen om semester kanske?
isigt och vinter i värmland än
0,8 sek. vid f - 9,0 ISO 100 08 februari 2015 Andreas Christensen_ by andreassofus, on Flickr
Mycket bra Andreas
Postad 10 February 2015 - 18:17
Tack Andreas !
Grym bild själv. ![]()
Hmm, någon som upptäckt att det strular med forumet ?
För nån timme sedan låg det nere för underhåll, sedan när det kom upp igen så var alla poster markerade som oläst, så jag trodde man var tvungen att logga in igen, men visade sig att jag var inloggad.
Sedan kunde man inte se dom nyaste trådarna.
Här ser man att jag har skrivit i morse och det är markerat som oläst, men så ska det ju bara vara om ett nytt svar har kommit:
Skärmklipp.JPG 23.93K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av mstoltz, 10 February 2015 - 18:19.
Postad 10 February 2015 - 20:40
Postad 10 February 2015 - 20:50
Vart lika för mig Morgan... Jag fick hybris och öppnade alla trådar
nya saker är bla reklam i mobil varianten av forumet... Samt att det ser konstigt ut när man citerar...
He he, ja samt att bilder i stående format blir väääldigt avlånga :-)
Postad 10 February 2015 - 23:16
galet störande med reklam i mobilen.
citaten ser konstigt ut som du säger. Varför känns allting nytt dåligt? är man en sur gringubbe kanske som hatar nya saker ![]()
Postad 11 February 2015 - 08:26
Tackarrr!
Snyggt Ante!
Har de gjort om forumet? Ser ut som vanligt tycker jag..
1-800 sec at f - 1,4, ISO 320, 35 mm, IMG_3521.jpg by b.lok, on Flickr
Postad 11 February 2015 - 11:15
Kanske inte rätt tråd, men men
Testade skillnaden på mitt 85 1,8 och 24-105 och upptäckte nåt märkligt (som jag trodde).
de ger inte samma utsnitt över huvud taget...
bild 1 85:an
bild 2 24-105 @ 88mm
bild 3 24-105 @ 105mm
Bifogad fil(er)
Postad 11 February 2015 - 11:20
Postad 11 February 2015 - 11:25
Jo men det skiljer ju hur mycket som helst, dessutom samma tillverkare :-(
Postad 11 February 2015 - 13:53
Beror väl på objektiv och hur nära närgränsen man ligger, den definerade brännvidden är nog specifierad på oändligheten. Tar man tex ett makro på 100mm på närgränsen så kanske det motsvarar 60mm i bildutsnitt.
Postad 11 February 2015 - 15:45
Fara: din zoom lider förmodligen av en allmän zoomobjektiv basill som kalas "focus breathing". Tyvär en kompromiss i designen...
Ett känt exempel är nikons 70-200 2,8 (och många andra 70-200'or) som vart typ 150mm eller nåt vid nära fokus.
Redigerat av Mikael_R, 11 February 2015 - 15:48.
Postad 11 February 2015 - 17:05
Jo, jag läste lite om detta fenomen och det kan nog stämma ... dock förklarar det inte skillnaden på dina 35:or som jag förstår har samma närgräns mm
Postad 11 February 2015 - 18:03
Jag har ingen av dom, men jag har läst jämförelser där man kommer fram till att dom inte är exakt lika. Och dom lider inte av focus shift.Jo, jag läste lite om detta fenomen och det kan nog stämma ... dock förklarar det inte skillnaden på dina 35:or som jag förstår har samma närgräns mm
Postad 11 February 2015 - 18:18
Micke, det är inte bara Zoomar som beter sig så, skulle tro att det är alla objektiv med internfokusering,vilket är nästan alla. De är säkert en kompromiss vilket inte betyder så mycket då man kanske oftast vill ha full brännvidd på långre avstånd
Postad 11 February 2015 - 18:23
Micke, det är inte bara Zoomar som beter sig så, skulle tro att det är alla objektiv med internfokusering,vilket är nästan alla. De är säkert en kompromiss vilket inte betyder så mycket då man kanske oftast vill ha full brännvidd på långre avstånd
Ahh! Trodde det var zoom relaterat! Kanske märks mer på zoomar?
Postad 11 February 2015 - 19:16
Den är nog fin Anthony, kan tyvärr inte se den pga något....
Micke, det är inte bara Zoomar som beter sig så, skulle tro att det är alla objektiv med internfokusering,vilket är nästan alla. De är säkert en kompromiss vilket inte betyder så mycket då man kanske oftast vill ha full brännvidd på långre avstånd
Fixade problemet ![]()
Kortet syns nu
Redigerat av AnthonyC, 11 February 2015 - 19:16.
Postad 11 February 2015 - 20:58
Riktigt skön bild Anthony, kul nikon'ig logga där också
+1

NIKKOR 180mm f/2.8 ED AI-s Vivitar Nikon AT-3/AI Extension Tube 36mm by Ronny Olsson, on Flickr
Postad 12 February 2015 - 06:34
Wow Ronny, den var riktigt grym.....tänk att ha det monstret i storformat på väggen ![]()
Postad 12 February 2015 - 08:20
Fin bild Björn, gillar färgklicken I kontrast mot snön
Tack Micke
Snyggt! Cool bild
NIKKOR 180mm f/2.8 ED AI-s Vivitar Nikon AT-3/AI Extension Tube 36mm by Ronny Olsson, on Flickr
Grymt bra Ronny, sköna färger och mättnad.
1-500 sec at f - 2,8, ISO 200, 35 mm, IMG_3440.jpg by b.lok, on Flickr
Postad 12 February 2015 - 10:06
Tackarrr!
Snyggt Ante!
Har de gjort om forumet? Ser ut som vanligt tycker jag..
1-800 sec at f - 1,4, ISO 320, 35 mm, IMG_3521.jpg by b.lok, on Flickr
härlig färgklick där knobbe. snyggt
fin och stämningsfull bild det där
coolt Ronny.
Tack Micke
Snyggt! Cool bild
Grymt bra Ronny, sköna färger och mättnad.
1-500 sec at f - 2,8, ISO 200, 35 mm, IMG_3440.jpg by b.lok, on Flickr
ser härligt somrigt ut det där.
1-5 sek. vid f - 22 ISO 100 03 februari 2015 Andreas Christensen_ by andreassofus, on Flickr
Postad 12 February 2015 - 21:00
+1
NIKKOR 180mm f/2.8 ED AI-s Vivitar Nikon AT-3/AI Extension Tube 36mm by Ronny Olsson, on Flickr
Grymt!
1-5 sek. vid f - 22 ISO 100 03 februari 2015 Andreas Christensen_ by andreassofus, on Flickr
Härlig bild Andreas!
Coolt, ser ut som den växer ut ur trädet.
Postad 13 February 2015 - 19:29
Frugan kollar sina inspelade tråkiga serier, så vad gör man då ?
Jo man leker lite i Lightroom !

Redigerat av mstoltz, 13 February 2015 - 19:33.
Postad 13 February 2015 - 19:34
Frugan kollar sina inspelade tråkiga serier, så vad gör man då ?
Jo man leker lite i Lightroom !
Grym bild!!
Postad 13 February 2015 - 19:42
Tack Anthony ![]()
Shit alltså jag tror min dator har fått spel, den strular och segar som bara den men hittar inget virus.
Sedan när jag la in min bild så fanns inte Björns och Andreas och Anthonys bild där.
Men när jag gick in via min mobil såg jag era bilder...skumt !!
Hur som helst riktigt grymma bilder både Andreas och Björn och Anthony !
Anthony..... cool skalle, är den riktig ?
Björn....härlig aktion och ljus / färger i den bilden !
Andreas, härlig bild som hade passat riktigt bra i storformat på väggen ![]()
Postad 13 February 2015 - 19:56
Tack Anthony
Shit alltså jag tror min dator har fått spel, den strular och segar som bara den men hittar inget virus.
Sedan när jag la in min bild så fanns inte Björns och Andreas och Anthonys bild där.
Men när jag gick in via min mobil såg jag era bilder...skumt !!
Hur som helst riktigt grymma bilder både Andreas och Björn och Anthony !
Anthony..... cool skalle, är den riktig ?
Björn....härlig aktion och ljus / färger i den bilden !
Andreas, härlig bild som hade passat riktigt bra i storformat på väggen
Nej, tog kortet på mammututställningen på Universum. Har du redigerat bilden i bara LR eller PS med?
Redigerat av AnthonyC, 13 February 2015 - 19:57.
Postad 13 February 2015 - 19:58
Morgan: kan vara ngt program som hakat upp sig vilket stjäl processorkraft... hade sådant problem på min bärbara för ett par veckor sedan vilket medförde i att fläkten gick ovanligt högt och datorn kändes seg (problem försvann inte vid omstart). Stängde av en onödig process som stal kraft. Gjorde detta via aktivitetshanteraren.
Redigerat av xray, 13 February 2015 - 20:00.
Postad 13 February 2015 - 20:17
Aha Anthony.
Ja jag har gjort allt i Lightroom, ![]()
Xray...nja fläkten går inte så högt förutom när jag använder Lightroom, men det fanns uppdateringar så datorn behövdes startas om för att dom skulle installeras och efter det blev den skum och konstig.
Verkar dock funka nu....konstigt !
Postad 13 February 2015 - 21:33
Finfint Björn Ante och Anthony
Coolt Morgan

Sony A7 + Zeiss Makro-Planar T* 100mm f/2 Vivitar Nikon AT-3/AI Extension Tube 12mm by Ronny Olsson, on Flickr
Postad 13 February 2015 - 21:50
Ännu en grym snigel bild från dig, riktigt bra Ronny!!!
Postad 14 February 2015 - 16:58

Sony A7 + Zeiss Makro-Planar T* 100mm f/2 by Ronny Olsson, on Flickr
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 14 February 2015 - 17:04.
Postad 16 February 2015 - 08:44
Redigerat av AnthonyC, 16 February 2015 - 08:44.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
19 bilder
46 filmer





Minhembio - Senaste nyheterna






Fler
Vilka bilder visas här?