Nu snackar vi grodperspektiv Ronny ![]()
Postad 18 February 2015 - 09:24
Sexigt pingo!
Trying to do the duckface.
20150208_2069_fornfoto - 1-200 sec at f - 2,8 ISO 125 - 200 mm.jpg 103.49K
0 Antal nerladdningar
Postad 18 February 2015 - 11:52
Grymt på snigeln och grodan Ronny!
Cool bild Pingo.
Fint porträtt Johan, men hon får nog öva lite till på duckfejset. ![]()
1-1250 sec at f - 2,0, ISO 100, 35 mm, IMG_4157.jpg by b.lok, on Flickr
Postad 19 February 2015 - 13:38
He he he Johan......ser ut som tonårstjejerna brukar göra med sina selfies ![]()
Grymt bra bild Björn...och den sista med !
Postad 19 February 2015 - 22:46
Trying to do the duckface.
1-1250 sec at f - 2,0, ISO 100, 35 mm, IMG_4157.jpg by b.lok, on Flickr
Coooool bild
Bra morgan, gillart!
Postad 20 February 2015 - 07:34
Ibland undrar jag om du alltid har tur Björn eller om du liksom bara fotar när ljus och omgivning är perfekta. Sjukt skön bild men OMG vilken liten bländare du använt!?! Hade gluggen hakat upp sig i kylan eller nåt? ![]()
Postad 20 February 2015 - 10:37
Tackar Morgan och Micke!
Ibland undrar jag om du alltid har tur Björn eller om du liksom bara fotar när ljus och omgivning är perfekta. Sjukt skön bild men OMG vilken liten bländare du använt!?! Hade gluggen hakat upp sig i kylan eller nåt?
Njae, det är väl snarare så att jag endast postar de bra bilderna i detta eminenta forum.
Hehe, jag har hört nåt om att landskapsfotografer brukar blända ner och nu var det ju liksom lite landskapsbild så jag tänkte att jag skulle prova på. ![]()
Tack Johan!
1-2500 sec at f - 2,5, ISO 100, 35 mm, IMG_4163.jpg by b.lok, on Flickr
Postad 21 February 2015 - 09:08
+1sinnesjuk bokeh där Ronny... smarrigt

1-125 sec at f - 1,4, ISO 5000, 35 mm, IMG_4051-2.jpg by b.lok, on Flickr
Postad 21 February 2015 - 14:21
Grymma bilder Björn, mycket bra !!
Ronny.......ett ord.... WOW, riktigt grym bild !!
Hitta en snödroppe idag...

Postad 21 February 2015 - 16:19
Snyggt Morgan, hade varit intressant att sett vidare i dropparna
Tack que ![]()
Hur menar du med vidare i dropparna ?
Postad 21 February 2015 - 16:45
Postad 21 February 2015 - 17:04
1-125 sec at f - 1,4, ISO 5000, 35 mm, IMG_4051-2.jpg by b.lok, on Flickr
Härlig bild Björn, dramatiskt
Hitta en snödroppe idag...
Fint Morg!
14 mm_1-200 sec at f - 3-5_ISO 2000.jpg 565.61K
0 Antal nerladdningar
Postad 21 February 2015 - 21:30
Jädrigt bra bild Micke. En sådan bild som verkligen skriker färg-färg-färg.
Postad 21 February 2015 - 22:46
Tackar
Grymt bra MIcke
Finfint Morgan och Björn
klick

Postad 21 February 2015 - 22:48
Tackar! Snyggt Morgan och Ronny..härligt!
Fixade lite med några gamla bilder...

Biltema_Spitfire_Eslov by Pingo2002, on Flickr
Postad 22 February 2015 - 08:49
Tack Micke, Ronny, pingo !
Micke...Härlig och färglad bild ![]()
Ronny...Riktigt mysig bild !
Pingo....Mycket snyggt fotat och komp !
Postad 22 February 2015 - 09:20
Jädrigt bra bild Micke. En sådan bild som verkligen skriker färg-färg-färg.
Men tack så mycket Velo!
Tack Ronny. Härlig bild själv, gillar ramen på denna. Ser ut som en canvas pga av skuggkanten
Biltema_Spitfire_Eslov by Pingo2002, on Flickr
Skön bild!
Micke...Härlig och färglad bild
Tack Morgan
42 mm_1-400 sec at f - 5-6_ISO 200.jpg 289.09K
0 Antal nerladdningar
Postad 22 February 2015 - 09:31
Grymt på snigeln och grodan Ronny!
Cool bild Pingo.
Fint porträtt Johan, men hon får nog öva lite till på duckfejset.
1-1250 sec at f - 2,0, ISO 100, 35 mm, IMG_4157.jpg by b.lok, on Flickr
Härliga bild med goa färger och känsla.
Mkt trevlig bild med symmetrin och färgerna. Grabbens extremt färgranna kläder drar åt sig blicken. ![]()
Tackar
Grymt bra MIcke
Finfint Morgan och Björn
klick
Sony A7 + Carl Zeiss Distagon T* 2.8/21 ZF 2 by Ronny Olsson, on Flickr
Lugnt o stillsamt. ![]()
Redigerat av xray, 22 February 2015 - 09:33.
Postad 22 February 2015 - 11:49
Fint på snödroppen Morgan.
Härligt kompat på lillgrabben Micke!
Skön bild Ronny, behaglig att titta på.

1-2500 sec at f - 1,4, ISO 100, 35 mm, IMG_3963-2.jpg by b.lok, on Flickr
Redigerat av knobloch, 22 February 2015 - 11:50.
Postad 22 February 2015 - 19:28
Skön bild Björn
klick
@ f1.2

Sony A7 + Nikon NIKKOR 50mm f/1.2 AIS by Ronny Olsson, on Flickr
Edit.. ser att det blev lite konstig ram.. jaja det får vara så
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 22 February 2015 - 19:30.
Postad 22 February 2015 - 19:43
Grym bild Ronny!
klick
@ f1.2
Sony A7 + Nikon NIKKOR 50mm f/1.2 AIS by Ronny Olsson, on Flickr
Edit.. ser att det blev lite konstig ram.. jaja det får vara så
Postad 22 February 2015 - 19:46
Tack Björn !
Riktigt fin bild själv !
Ronny, härlig och snygg bild !
Postad 23 February 2015 - 09:26
Tack, tack.
Häftigt Ronny! Var det imma på objektivet eller har du gjort något i efterbehandlingen? Ser väldigt drömskt ut.
Lite som den här, hade haft kameran ute i kylan och kom in i värmen...

Postad 23 February 2015 - 18:57
Skön dimma Ronny!
Bra fångat Björn. Inte så lätt att se om objektivet är immigt... ![]()
Postad 23 February 2015 - 19:22
Tackar.. tror det blev så av gräset framför objektivet
Finfint Björn och Xray ![]()
Bilden direkt från kameran... objektivet ger en rätt stark vinjett på f1.2 men undra här om
inte motljusskyddet hjälper till lite

Sony A7 + Nikon NIKKOR 50mm f/1.2 AIS by Ronny Olsson, on Flickr
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 23 February 2015 - 19:27.
Postad 24 February 2015 - 08:19
Sony A7 + Mamiya 110/2.8 N by tomkoivu, on Flickr
Nöjd med Mamiyan x? Jag skulle vilja se ett porträtt taget med det objektivet, lär vara som klippt och skuret för det. ![]()
Bra fångat Björn. Inte så lätt att se om objektivet är immigt...
Tack, jag torkade av objektivet precis innan jag tog bilden så att AF kunde hitta, det började imma igen direkt efter att man hade torkat av så man fick vara snabb.
Tackar.. tror det blev så av gräset framför objektivet
Finfint Björn och Xray
Bilden direkt från kameran... objektivet ger en rätt stark vinjett på f1.2 men undra här om
inte motljusskyddet hjälper till lite
Sony A7 + Nikon NIKKOR 50mm f/1.2 AIS by Ronny Olsson, on Flickr
Det är häftig karaktär på det där objektivet. Man blir något sugen på f/1,2.
Riktigt bra Björn, !!!
Fint Xray !
Riktigt härlig bild Ronny !!
Tack Morgan!
1-320 sec at f - 1,4, ISO 2000, 35 mm, IMG_4026-2.jpg by b.lok, on Flickr
Postad 24 February 2015 - 12:22
Nöjd med Mamiyan x? Jag skulle vilja se ett porträtt taget med det objektivet, lär vara som klippt och skuret för det.
Tack, jag torkade av objektivet precis innan jag tog bilden så att AF kunde hitta, det började imma igen direkt efter att man hade torkat av så man fick vara snabb.
Det är häftig karaktär på det där objektivet. Man blir något sugen på f/1,2.
Tack Morgan!
1-320 sec at f - 1,4, ISO 2000, 35 mm, IMG_4026-2.jpg by b.lok, on Flickr
Har inte haft möjlighet att fota porträtt med Mamiya ännu, men den kommer säkert funka bra då också.
Gillar färgerna den ger. Rejält konstruerad och trots detta är den inte stor eller tung. Men givetvis blir den inte så nätt när den kopplas på Sony A7 eftersom adaptern är lite lägre. Saknat ett macro objektiv sedan jag sålde Sigma 150/2.8 macro. Hade inte riktigt lust att lägga ca 6000 kr på ett sådant, så det fick bli en Mamiya 110/2.8. Ingen macroobjektiv för sig, men det lilla jag testat verkar Mamiyan funka ypperligt med förlängsingrör.
Postad 24 February 2015 - 19:58
big balls.jpg 846.9K
0 Antal nerladdningar
sökte i arkivet efter lite sommarbilder och hittade dessa bollar från juni. känns som jag inte sett en solstråle på en månad nu, grått grått och vitt och lite mera grått där ute,...... vill ha vår nu!
Postad 25 February 2015 - 09:34
Har inte haft möjlighet att fota porträtt med Mamiya ännu, men den kommer säkert funka bra då också.
Gillar färgerna den ger. Rejält konstruerad och trots detta är den inte stor eller tung. Men givetvis blir den inte så nätt när den kopplas på Sony A7 eftersom adaptern är lite lägre. Saknat ett macro objektiv sedan jag sålde Sigma 150/2.8 macro. Hade inte riktigt lust att lägga ca 6000 kr på ett sådant, så det fick bli en Mamiya 110/2.8. Ingen macroobjektiv för sig, men det lilla jag testat verkar Mamiyan funka ypperligt med förlängsingrör.
Aha, du har sålt makrot? Antar att man kan "mackra sig" ganska bra med förlängningsrör (=mellanring?) också. Kanske skulle investera i ett sånt till våren. Är det som med alla andra fotoprylar att ju dyrare desto bättre, eller kommer man undan med ett billigt? Hur funkar det med fokus när man kör mellanring, är det som med försättslins (ex.vis Raynox som jag har) där det i princip endast funkar att fokusera på ett visst avstånd?
Mycket bra Björn !!
David, nu längtar man efter varmare väder
Tack Morgan!
1-250 sec at f - 2,0, ISO 4000, 50 mm, IMG_4607.jpg by b.lok, on Flickr
Postad 25 February 2015 - 13:16
Aha, du har sålt makrot? Antar att man kan "mackra sig" ganska bra med förlängningsrör (=mellanring?) också. Kanske skulle investera i ett sånt till våren. Är det som med alla andra fotoprylar att ju dyrare desto bättre, eller kommer man undan med ett billigt? Hur funkar det med fokus när man kör mellanring, är det som med försättslins (ex.vis Raynox som jag har) där det i princip endast funkar att fokusera på ett visst avstånd?
...
Jepp, det var nog 2 år sedan jag gjorde mig av med den... ![]()
Nackdelen med förlängningsringar (=mellanring) är att fokusavståndet blir väldigt begränsad med dessa påkopplade (se bifogad bild nedan, baserad på data som fanns på http://www.redisonel.../m645tubes.html). Detta innebär att man kan behöva byta förlängningsring ifall den förstoring önskas ligger utanför fokusområdet. En annan nackdel ju längre röret är ju större blir ljusbortfallet till sensorn. Största fördelen med mellanringsmetoden är att den saknar ljusbrytande lins. Extra linselement av sämre kvalité är ingen höjdare då de med mkt stor sannolikhet försämrar bildvalitén.
focusdist.jpg 80.06K
0 Antal nerladdningar
Graf: Max och min fokusavstånd för Mamiya 110/2.8 för sex olika rörlängder. Ur denna ser man att en längre mellanring gör att fokusområdet krymper.
Finns ju macro bellows som gör att man slipper byta mellanringar vilket är betydligt smidigare. En dyrare lösning än mellanringar dock.
Det bästa är förmodligen att satsa på ett dedikerat macroobjektiv om man är petig. Dessa har ju optimerats för kortare fokusavstånd, och så går det att fokusera mot oändligheten...
Kikade även på Mamiya 120mm f/4 macro A som lär vara riktigt bra, men den är dyrare... Ingen pejl på om den ger 1:1 förstoring.
Edit: Ändrat text till graf och figur... nu äntligen bör den vara ok. ![]()
Redigerat av xray, 25 February 2015 - 14:24.
Postad 25 February 2015 - 13:25
Björn: Jag har lagt ca 2000 kr för min Mamiya 110/2.8 N och Fotodiox pro Mamiya 645 till Sony E konverter samt två förlängningsrör (Mamiya extension tube 1 och 3). Objektivet är väldigt ovanlig och kan ofta hamna på ett liknande pris ensam. Köpt från Japan (Ebay budgivning).
Redigerat av xray, 25 February 2015 - 13:27.
Postad 25 February 2015 - 14:42
Tack för det utförliga svaret! Har sparat länken och grafen som favoriter i nörd-mappen. ![]()
För mig skulle makrofoto vara ett perfekt tidsfördriv när jag inte har något annat att fota, men när man är med barnet/barnen hela tiden så har man ju porträttmotiv så det räcker och blir över. Det är ibland när lilltjejen sover eller liknande som Raynox-linsen har åkt på, men annars är det sällan den används. Därför skulle eventuellt mellanringar vara lite intressant. Tror att det blir att investera i ett dedikerat makroobjektiv någon gång i framtiden, när barnen är större kanske. Fast det som ligger närmast i köphorisonten är nog fortfarande Canons 135/2, så mellanringar kanske får vänta lite ändå.
EDIT: Man bor ju inte nära havet, och naturen precis runt knuten bjuder inte exakt på jättespännande landskapsmotiv, det är lite därför det känns som att makro skulle vara ett bra komplement till porträttfotandet.
Redigerat av knobloch, 25 February 2015 - 14:45.
Postad 25 February 2015 - 16:25
Som vanligt smyger jag omkring här och beundrar era bilder. Har inte haft mycket tid att ägna mig åt kameran men idag så förevigade jag lite vårtecken.
Bifogad fil(er)
Postad 25 February 2015 - 17:33
Tack för det utförliga svaret! Har sparat länken och grafen som favoriter i nörd-mappen.
För mig skulle makrofoto vara ett perfekt tidsfördriv när jag inte har något annat att fota, men när man är med barnet/barnen hela tiden så har man ju porträttmotiv så det räcker och blir över. Det är ibland när lilltjejen sover eller liknande som Raynox-linsen har åkt på, men annars är det sällan den används. Därför skulle eventuellt mellanringar vara lite intressant. Tror att det blir att investera i ett dedikerat makroobjektiv någon gång i framtiden, när barnen är större kanske. Fast det som ligger närmast i köphorisonten är nog fortfarande Canons 135/2, så mellanringar kanske får vänta lite ändå.
EDIT: Man bor ju inte nära havet, och naturen precis runt knuten bjuder inte exakt på jättespännande landskapsmotiv, det är lite därför det känns som att makro skulle vara ett bra komplement till porträttfotandet.
Tyckte det var bra o infoga en graf också. Finfint att ha det så tydligt som möjligt.
Hade själv lite svårt att tyda siffrorna i länken ovan pga de ickemetriska enheterna.
För mig passar en billigare variant av macroobjektiv speciellt då jag inte fotar så mkt macro. Kanske blir det en dedikerad macro i framtiden för mig också, fast om jag fotar med Sony A7 då också vill jag ha en med bländarring. Som tur finns ju Zeiss att "luta sig tillbaka" på här... ![]()
Postad 25 February 2015 - 20:51

The_sunset by Pingo2002, on Flickr
Postad 25 February 2015 - 21:09
ogräs.jpg 87.97K
0 Antal nerladdningar
Det får bli lite ogräs från förra sommaren idag för att muntra upp mig. Vädret suger as jus nu. Bara grått som vanligt.
-Mycket trevlig bild pingo, gillar den.
Postad 26 February 2015 - 08:21
Tyckte det var bra o infoga en graf också. Finfint att ha det så tydligt som möjligt.
![]()
Hade själv lite svårt att tyda siffrorna i länken ovan pga de ickemetriska enheterna.
För mig passar en billigare variant av macroobjektiv speciellt då jag inte fotar så mkt macro. Kanske blir det en dedikerad macro i framtiden för mig också, fast om jag fotar med Sony A7 då också vill jag ha en med bländarring. Som tur finns ju Zeiss att "luta sig tillbaka" på här...
Ja, vem f*n använder ickemetriska enheter.. Dumma jänkare, kom in i 2000-talet. ![]()
Ja, ett Zeiss nån gång i framtiden vore ju inte fel. Man behöver ju inte direkt AF på ett makro. Typ ett sånt där makro planar 100mm som Ronny har vore ju inte fel.
The_sunset by Pingo2002, on Flickr
Snyggt!
1-400 sec at f - 2,0, ISO 2000, 50 mm, IMG_4470.jpg by b.lok, on Flickr
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
19 bilder






106 filmer



Minhembio - Senaste nyheterna






Fler
Vilka bilder visas här?