Det var en kul bil och jag hade den 4-5 år.
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 30 July 2015 - 21:51
Det var en kul bil och jag hade den 4-5 år.
Postad 31 July 2015 - 07:15
Första bilen var en Mitsubishi Galant, från -88 tror jag. Efter för många däcksläpp vid rödljus (coolt ju...) så var kopplingen slut och den blev ståendes ![]()
Postad 31 July 2015 - 08:26
Hade inte ens körkort, men köpte en superfin vit e30 325i, en riktig pärla!
Då körkortet var landat så var det dock en diamantsvart e36 325i som det gasades runt med.
Postad 31 July 2015 - 11:28
En volvo 142 -69.
Helrenoverade en ny B20 till 2.1 liter, VEMS insprutning och tändning, 2.5" med 4-2-1 grenrör och maxportad 46/38.5 topp.
Före 0-100km/h på 19s, efter 6.5s med mycket enhjulsspinn
.
Körde ifrån BMW 525 e34, 325 e36, Audi 2.0T m.fl med denna bil. Hyfsat med effekt tillsammans med 1200kg tjänstevikt och galen utväxling på låda och diff gjorde den otippat snabbt.
Den har jag snurrat runt många varv med på vintrarna
.
Postad 31 July 2015 - 12:09
En volvo 142 -69.
Helrenoverade en ny B20 till 2.1 liter, VEMS insprutning och tändning, 2.5" med 4-2-1 grenrör och maxportad 46/38.5 topp.
Före 0-100km/h på 19s, efter 6.5s med mycket enhjulsspinn
.
Körde ifrån BMW 525 e34, 325 e36, Audi 2.0T m.fl med denna bil. Hyfsat med effekt tillsammans med 1200kg tjänstevikt och galen utväxling på låda och diff gjorde den otippat snabbt.
Den har jag snurrat runt många varv med på vintrarna
.
Är ju ingen vikt på bakhjulen heller xD
Postad 31 July 2015 - 12:22
Är ju ingen vikt på bakhjulen heller xD
Haha Näe du. Blev några 360 samt 720 vissa vintrar om man laddade för hårt....
Roligaste bilen jag ägt, trots att jag har betydligt mer effekt idag.
Postad 31 July 2015 - 12:30
Vi åldringar föredrar framhjulsdrift
Postad 31 July 2015 - 12:36
Postad 31 July 2015 - 12:41
Vi förlorade ju solo nyss, han köpte ju tvådörrars och allt
Postad 31 July 2015 - 20:43
det var en herrans massa a2 där ![]()
fan vad jag blir sugen på att få upp mina högtalare. imorgon ska dom målas iaf! ![]()
Postad 01 August 2015 - 07:45
Ja det gör sitt till för upplevelsen när man glor film.
Postad 01 August 2015 - 08:26
Postad 01 August 2015 - 11:57
Hmmm, en bra musiksubb DIY självklart, vad ska man kolla på då? Lyssnar mycket på elektroniskt, hip hop och lite indierock ibland. Vill ha bra punch i bröstet.
Postad 01 August 2015 - 17:26
Surround på plats.
DSC_0469.JPG
Snyggt! Vad är tanken bakom att ha de två där på bakväggen uppochner? (det borde ju rikta ljudet mer mot lyssnaren)
Postad 01 August 2015 - 19:33
Är det någon här som skulle vara intresserad av tre stycken Nordost Super Flatline Gold MKII 2Banana - 4Banana ?
Dessa kommer inte räcka i längd i nya rummet så dom får snällt gå till någon annan.
En liten kasse pengar eller varför inte en miniDSP.
Redigerat av Evil Homer, 01 August 2015 - 19:35.
Postad 01 August 2015 - 19:43
Längd? Vad vill du ha för dom pengamassigt?Snyggt Palle!
Är det någon här som skulle vara intresserad av tre stycken Nordost Super Flatline Gold MKII 2Banana - 4Banana ?
Dessa kommer inte räcka i längd i nya rummet så dom får snällt gå till någon annan.
En liten kasse pengar eller varför inte en miniDSP.
Postad 01 August 2015 - 20:09
Hur går det med ditt surroundprojekt Zartok, du skulle ha ett helt dussin va?
Har ingen aning om varför dom skulle sitta så, men det står så i farbror Ingvars ritning...
Någon här som råkar sitta på lite brus samt kunskap om hur man kalibrerar 0dB som referens?
Vet att jag läst nån tråd om det på Faktiskt för länge sen men det var inget som fastnade i skallen.
Hur många surroundburkar ska Nickepicke ha då i sitt biorum?
Postad 01 August 2015 - 20:27
Jag kör bara två burkar, alt ett par till sen längre fram.
Redigerat av Evil Homer, 01 August 2015 - 20:28.
Postad 01 August 2015 - 21:11
Postad 01 August 2015 - 21:16
Men man kan ju alltid testa, det är ett nytt rum och kanske att det blir bättre med ett par per kanal.
Postad 01 August 2015 - 21:44
palle: jodå, idag har jag målat dom. det blir... nästan tre dussin (34 stycken) ![]()
Homer: jag tror att jag kan fixa fram en minidsp åt dig faktiskt. jag har en kontakt som tänkt göra sig av med sin.
Redigerat av Zartok, 01 August 2015 - 21:50.
Postad 02 August 2015 - 02:53
Du skulle ju kunna köpa lös bagarns NS3:or som han hade i sina linjekällor och bygga en massa lådor till dom?
Dom är ruggigt kapabla dom där små rackarna!!
En vacker dag kommer jag att knåpa ihop något riktigt kul av dom. ![]()
Postad 02 August 2015 - 08:32
Surround på plats.
DSC_0469.JPG
Riktigt nice! Vill också ha a2:or en vacker dag. Som tur är så är a1:or löjligt bra redan dom. Hur stort är ditt rum?
Postad 02 August 2015 - 09:07
Hemmabiobranchen har igentligen BÖRJAT tänka lite fel när Dolby Digital introducerades. När Pro Logic användes så var rekomendationen bi-/dipoler eller flera ljudkällor. När Dolby Digital fick fullt frekvensomfång var det någon som fick för sig att man skulle ha likadana högtalare runt om. Det fungerar om man sitter ensam utan rygg/nackstöd, men är man flera eller vill ha rygg- eller nackstöd så blir det skitkass.Ja, det är helt ovärderligt som jag upplevt det. Vet någon om det var Öhman som "uppfann" det, eller om någon annan var före? Ja, förutom biografer som behöver många för att det är så stora lokaler.
Kommersiella biografer har inte många högtalare för att det är stor lokal, utan för att alla i lokalen ska få liknande upplevelse. Samma sak gäller hemma.
Det roliga är att desto mindre lokal, desto fler ljudkällor krävs igentligen. Detta eftersom flyttar man sig 1 meter utanför sweetspot när man är 2 meter från högtalaren så hamnar man mer off-axis än om man flyttar sig samma sträcka när man är 20 meter från högtalaren. Den procentuella förändringen helt enkelt.
Den förändringen går att mildra om man har flera ljudkällor och placerar dem en bit ovanför öronhöjd (som standarden föreskriver).
Anledningen till de två "felvända" A2 längst bak där är nog att de sitter på liknande höjd som de över fönstret. För att undvika "dammsugarslangseffekten" så får de olika spridningslober med denna placering.
Postad 02 August 2015 - 09:25
palle: jodå, idag har jag målat dom. det blir... nästan tre dussin (34 stycken)
Homer: jag tror att jag kan fixa fram en minidsp åt dig faktiskt. jag har en kontakt som tänkt göra sig av med sin.
Kika vilken variant det är, steget som den skall köras via är ett EP2500.
Postad 02 August 2015 - 09:43
Här finns en annan variant på bakhögtalare, som jag tycker verkar intressant.
Postad 02 August 2015 - 09:54
Dessa bygger istället på väldigt riktat ljud och jag blev överraskad när ljudet känna så väldigt mycket mer naturtroget.
Så himla oansträngt, fin ljudbubbla och kapacitet så det räcker och blir över.
Jag kommer inte att gå tillbaka till flera högtalare per kanal igen.
Postad 02 August 2015 - 12:39
Dom är ruggigt kapabla dom där små rackarna!!
En vacker dag kommer jag att knåpa ihop något riktigt kul av dom.
Skulle ju kunna bygga en jäkla rolig mobil anläggning med dom!
@philipbtz, rummet är ca 27 kvadrat, 4,5x6m.
Postad 03 August 2015 - 02:41
Jag hade sex stycken Ino A2:or ett tag men ville prova något annat och slutade upp med fyra stycken Jbl Pro 8320 istället.
Dessa bygger istället på väldigt riktat ljud och jag blev överraskad när ljudet känna så väldigt mycket mer naturtroget.
Fina surrounder du kör med, undra hur du kom in på dom? ![]()
Korrekt också med en högtalare per kanal, precis som det bör (ska) vara.
Postad 03 August 2015 - 07:03
Katt. Kl sju... Någon som vill ha?
Postad 03 August 2015 - 08:06
Fina surrounder du kör med, undra hur du kom in på dom?
En kille som byggde en bio i samma stad använde sig av dom.
Det stod mellan dom, liknande från Klipsch "Pro-serie" (men den säljs inte i Sverige...) samt en svensktillverkad hornsurround med dome precis som denna. Men de hade slutat tillverkade deras 8" och deras 10" surround blev overkill deluxe.
De spelar som sagt extremt oansträngt, "hörs" inte alls på samma sätt på högre volym som en A2 gjorde, utan de upplevs som mer naturtrogna enligt mig.
Postad 03 August 2015 - 10:27
Var det Procella du menade Jonas?
Nej, Prophon.
Klipsch modell var KPT-8000M eller vad den nu hette.
Postad 03 August 2015 - 12:28
Dom där har jag allt släng ett öga på, dyra?Jag hade sex stycken Ino A2:or ett tag men ville prova något annat och slutade upp med fyra stycken Jbl Pro 8320 istället.
Redigerat av Evil Homer, 03 August 2015 - 12:28.
Postad 03 August 2015 - 12:51
Takbyte, takfönster, kåpa till skorsten, stup/hängrännor, panel på kortsidan samt ny ytterdörr.
Postad 03 August 2015 - 13:12
Dom där har jag allt släng ett öga på, dyra?
Nu fick jag ett bra pris, men drygt 10k för fyra stycken gav jag inkl väggfästena deras.
Ordinariepris är nog ett par tusen till skulle jag tro.
Men man vill ha fyra stycken, jag saknade stor del av bubblan när jag testade med bara två.
Redigerat av Jonas__W, 03 August 2015 - 13:14.
Postad 03 August 2015 - 13:37
Postad 03 August 2015 - 17:43
Då vet man nog inte hur det bör (ska) vara. 😜
Oavsett högtalarmodell/princip så är multipla antal surroundhögtalare per kanal väl planerat i mixningen.
Allt kan sedan vara en smaksak och samspel med rummet.
Men att påstå att det bör (ska) vara en högtalare per surroundkanal är felaktigt.
Postad 03 August 2015 - 18:19
där är vi inne på något intressant, är det tänkt att surroundkanaler ska vara flera pga att det mixats så? kan det vara därför jag upplever det som helt överlägset att ha flera surrkanaler framför en? jag har varit hos jonas (och även solo) när han kört med flera a2 och det var faktiskt riktigt riktigt imponerande. både dom kanalerna jag köpte av honom och hans a2. det var pga honom som mitt surroundprojekt och nu det större surroundprojektet drog igång ![]()
Postad 03 August 2015 - 18:42
Mixningsstudion ser oftast ut som principskissarna för 5.1, altså en högtalare per kanal. Det blir samma sak så länge man inte flyttar sig i sidled i mixprocessen. Så nej, Zartok, att du tycker det låter bättre med flera surroundhögtalare per kanal är inte för att det är gjort för det i mixningen, utan mer troligt för att flera surrounhögtalare per kanal tar bort många av de brister som man annars råkar på när man inte sitter på annan plats än i centrum. Men mixaren vet att det kommer inte bara vara en högtalare som spelar upp ett surroundljud.
Än så länge så har film mixats i kanaler. Det är det de objektbaserade systemen kommer att förändra nu, att man placerar dem fritt i salongen. För oss som inte hoppar på tåget med takkanaler så kommer vi ha stor nytta av att panoreringar mellan surroundhögtalarna kan ske mycket bättre.
Postad 03 August 2015 - 19:52
Jag tyckte inte alls att A2:orna gjorde ett dåligt jobb. Däremot så upplevde jag inte alls att de spelade lika oansträngt som de nya JBL:arna gör.
Det i sig gör att jag upplever ljudet som mycket mer naturtroget.
Postad 04 August 2015 - 09:28
Ingvar kanske skulle ha haft kvar a3:orna i sitt sortiment..något biffigare än a2.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
72 bilder
4 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?