Det är väl bara att skaffa Bremen-ägg om man är sugen på en biffigare a2? Det borde i alla fall vara liknande spridningsegenskaper, men jag har för mig att jag läst att Ingvars filterförslag ratades till förmån för det slutgiltiga.
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 04 August 2015 - 22:54
Då vet man nog inte hur det bör (ska) vara.
Oavsett högtalarmodell/princip så är multipla antal surroundhögtalare per kanal väl planerat i mixningen.
Allt kan sedan vara en smaksak och samspel med rummet.
Men att påstå att det bör (ska) vara en högtalare per surroundkanal är felaktigt.
Nejdå, det är du som påstår felaktiga saker här, men nog om det.
Postad 04 August 2015 - 23:17
Nejdå, det är du som påstår felaktiga saker här, men nog om det.
Vem är först med en källa?
Postad 05 August 2015 - 07:34
http://www.quepublis...e.aspx?p=337317
Postad 05 August 2015 - 08:02
Vem är först med en källa?
Dolby' FAQ om Dolby Digital:
Should I use bipolar, dipolar, or tripolar surround speakers?
Surround speaker placement, room acoustics, and personal preference are as important as the speakers’ radiating characteristic. These factors vary greatly, so Dolby Laboratories cannot recommend a particular speaker for home theater use.
Bipolar, dipolar, and tripolar surround speakers use speaker drivers aimed towards the front and back of the room to achieve a diffuse soundfield like that created by the multiple surround speakers used in movie theatres. Your room’s acoustics will effect these designs more than conventional direct-radiating speakers, which, when placed properly, can also make effective surround speakers.
Borde vara tydligt att ljudmixaren har med i huvudet att det är multipla högtalare som spelar upp ljudet i biografer, och att ljudet då blir mer diffust. Ljudspåret på DVD-skivan är sedan tagen från den mixen.
Men igen, rummets inverkan är viktig. Ibland kan även andra familjemedlemmars inverkan vara viktig, och då kan en högtalare per kanal vara mer än tillräcklig.
Redigerat av Bubben141, 05 August 2015 - 08:06.
Postad 05 August 2015 - 16:57
Det restes ställning igår och idag är halva taket borta och läckt har börjat sättas, pannorna har visst legat fel mot nocken så det var en jäkla tur att taket klarat sig.
Man prioriterade rätt mao.
Postad 05 August 2015 - 17:13
Redigerat av Zartok, 05 August 2015 - 17:13.
Postad 05 August 2015 - 17:27
Postad 05 August 2015 - 17:36
j*vlar vad det händer saker när snickarna väl sätter igång!
Det restes ställning igår och idag är halva taket borta och läckt har börjat sättas, pannorna har visst legat fel mot nocken så det var en jäkla tur att taket klarat sig.
Man prioriterade rätt mao.
Fy fan vad trist att dom inte kan sitt jobb..
Det är bättre att dom sätter dit sånt som blir tätt. ![]()
Postad 05 August 2015 - 19:35
https://youtube.com/...h?v=tmDXC5lugx0
Postad 05 August 2015 - 20:03
Dolby' FAQ om Dolby Digital:
Should I use bipolar, dipolar, or tripolar surround speakers?
Surround speaker placement, room acoustics, and personal preference are as important as the speakers’ radiating characteristic. These factors vary greatly, so Dolby Laboratories cannot recommend a particular speaker for home theater use.
Bipolar, dipolar, and tripolar surround speakers use speaker drivers aimed towards the front and back of the room to achieve a diffuse soundfield like that created by the multiple surround speakers used in movie theatres. Your room’s acoustics will effect these designs more than conventional direct-radiating speakers, which, when placed properly, can also make effective surround speakers.
Borde vara tydligt att ljudmixaren har med i huvudet att det är multipla högtalare som spelar upp ljudet i biografer, och att ljudet då blir mer diffust. Ljudspåret på DVD-skivan är sedan tagen från den mixen.
Men igen, rummets inverkan är viktig. Ibland kan även andra familjemedlemmars inverkan vara viktig, och då kan en högtalare per kanal vara mer än tillräcklig.
Som sagt: det korrekta i DVD och BD sammanhang är en högtalare per kanal.
Vad din textlänkning skulle "bevisa mot mig", gör den inte.
Men nog om detta nu, inget att älta.
Postad 06 August 2015 - 00:26
Som sagt: det korrekta i DVD och BD sammanhang är en högtalare per kanal.
Vad din textlänkning skulle "bevisa mot mig", gör den inte.
Men nog om detta nu, inget att älta.
Om det är så att det görs en annan ljudmix till dvd/bluray än till biografer kan du har rätt – om inte har du fel. Kort och gott, inget att älta.
Postad 06 August 2015 - 05:48
Det förekom faktiskt på DVD-tiden att det gjordes annorlunda ljudmixar och masters gentemot den biodistribuerade versionen även om komprimeringsformatet var detsamma. Hur det är idag vet jag dock inte.
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 06 August 2015 - 05:48.
Postad 06 August 2015 - 10:15
Det finns ett avsnitt av Home Theater Geeks där en mastering-snubbe från Sony intervjuas och där framstod det som om ganska många filmer om inte alla remastrades för BD. Det som var lite skrämmande var de förhållanden som det verkade göras i. Vad man gjorde va att i en fullskalig bio(stort rum där man vanligtvis mixar för bio) riggade upp ett vanligt 5.1/7.1-system i detta rummet(fast nära lyssnaren då). Sedan gjorde man mixen i detta samt kollade så att det även lät bra på t.ex en soundbar. Dynamiken sänktes till runt 70-75dB för ref nivå vanligtvis. Det görs nog på lite olika sett i olika studios men hur som helst tycker jag personligen att flera högtalare per kanal krossat allt annat jag hört med bara en per kanal och då har jag lyssnat på ganska dyra B&W-system i detta utförandet.
Det var länge sedan jag lyssnade på detta så jag kanske har blandat ihop saker och ting men lyssna gärna och rätta mig om jag har fel:
https://www.youtube.com/watch?v=3f5gf6MyfoM
Postad 06 August 2015 - 10:41
Eller är det bara så att Inofolket/tänket har intalat er så mkt att ni börjat tro att det är så?
Postad 06 August 2015 - 10:46
Att köra med multipla högtalare per kanal gör man enbart i stora rum, biografer etc för att på så vis få en större bubbla för det större rummets behov.
Postad 06 August 2015 - 11:22
Postad 06 August 2015 - 11:37
En högtalare per surroundkanal är det riktiga.
Att köra med multipla högtalare per kanal gör man enbart i stora rum, biografer etc för att på så vis få en större bubbla för det större rummets behov.
När ska du presentera en källa då? Det är fortfarande bara ditt eget påstående och inget annat.
Postad 06 August 2015 - 12:12
Har inget att göra med vilka högtalare som används.Eller är det bara så att Inofolket/tänket har intalat er så mkt att ni börjat tro att det är så?
Här är en bild från en lite större hemmabio med flera direktstrålande högtalare, och inte bara i surroundkanalerna:
image.jpg 32.02K
1 Antal nerladdningar
Postad 06 August 2015 - 12:33
En högtalare per surroundkanal är det riktiga.
Jag tänker att det är bättre i mindre rum? Om man har ett stort rum kommer ju ljudvågorna att fördas längre och sprida ut sig mer så suround känslan blir större ändå. Tänker jag fel här?
Postad 06 August 2015 - 14:13
Jag är tveksam till om man verkligen gör en annan mix till hemmaversionen av filmen, det låter som mycket onödigt jobb.
Men det är ju det han från Sony i filmen ovan säger att dom gör och även andra studios.
Postad 06 August 2015 - 14:25
Påstår och tror ni alltså att ljudmixen i grund och botten är mixad i tex fler än 7.1 kanaler!?
Eller är det bara så att Inofolket/tänket har intalat er så mkt att ni börjat tro att det är så?
Nej jag tror inget "Inofolk" eller andra påstår att ljud är mixat i fler kanaler än vad som står på blåstråle-boxen men det folk säger är att man i vissa fall mixar i en miljö där man har flera direktstrålande högtalare per kanal. Eftersom det är ett stort rum fungerar direktstrålande mycket bättre eftersom spridningen blir större. I ett hem har man i 99.99999% av tiden ett mycket mindre rum och därmed är det fördelaktigt att ha surroundhögtalare i stil med Inos som har den mycket större spridningen. Att ha flera sådana per kanal hjälper bara till att skapa bubblan.
Jag postade precis en film där en stor studio säger att de bara använder en högtalare per kanal för hemmamixar. Men för biomixar har de flera per kanal i rummet som jag fattar det. Jag tror att vissa filmer tar de biomastern rätt av medan andra gånger mastrar de i mindre skala med en per kanal. Frågan är inte svart eller vit och har inga lätta svar så som med det mesta i livet.
Hur som helst så är det garanterat så att en vanlig högtalare i ett vanligt vardagsrum inte lämpar sig så bra för surround eftersom spridningen blir för liten. Då är det bättre med dipol/Ino a1/a2 eller någon annan variant som sprider ljudet mer. Mindre rum har större krav på spridningen vilket inte alls är konstigt om du tänker på det. Vad man väljer är upp till var och en men jag har personligen aldrig hört en vanlig direktstrålande högtalare låta bra i surround i ett normalstort rum.
Postad 06 August 2015 - 14:57
Däremot så var det säkert bättre för alla sju platser med Inos lösning, det betvivlar jag inte.
Samtidigt kan jag räkna antalet tillfällen då vi är fler än 2-3st på ena handen, per år. Så jag valde att optimera för få än fler helt enkelt.
Postad 06 August 2015 - 16:20
Postad 06 August 2015 - 17:26
Jag tänker att det är bättre i mindre rum? Om man har ett stort rum kommer ju ljudvågorna att fördas längre och sprida ut sig mer så suround känslan blir större ändå. Tänker jag fel här?
Ja.
Postad 06 August 2015 - 18:13
Nej jag tror inget "Inofolk" eller andra påstår att ljud är mixat i fler kanaler än vad som står på blåstråle-boxen men det folk säger är att man i vissa fall mixar i en miljö där man har flera direktstrålande högtalare per kanal. Eftersom det är ett stort rum fungerar direktstrålande mycket bättre eftersom spridningen blir större. I ett hem har man i 99.99999% av tiden ett mycket mindre rum och därmed är det fördelaktigt att ha surroundhögtalare i stil med Inos som har den mycket större spridningen. Att ha flera sådana per kanal hjälper bara till att skapa bubblan.
Jag postade precis en film där en stor studio säger att de bara använder en högtalare per kanal för hemmamixar. Men för biomixar har de flera per kanal i rummet som jag fattar det. Jag tror att vissa filmer tar de biomastern rätt av medan andra gånger mastrar de i mindre skala med en per kanal. Frågan är inte svart eller vit och har inga lätta svar så som med det mesta i livet.
Hur som helst så är det garanterat så att en vanlig högtalare i ett vanligt vardagsrum inte lämpar sig så bra för surround eftersom spridningen blir för liten. Då är det bättre med dipol/Ino a1/a2 eller någon annan variant som sprider ljudet mer. Mindre rum har större krav på spridningen vilket inte alls är konstigt om du tänker på det. Vad man väljer är upp till var och en men jag har personligen aldrig hört en vanlig direktstrålande högtalare låta bra i surround i ett normalstort rum.
Ja herregud.
Jag håller inte med dig alls, och du har fel, och tolkar fel.
Var det du som bytte till några plattare jbl gjorda för surround? I så fall kan jag tänka mig att det blev bra. Tänkte mer på vanliga stativare eller liknande.
Och du tror att skillnaden isf är....?
Gahhh!
Postad 06 August 2015 - 18:13
Källhänvisning?Ja herregud.
Gahhh!
Postad 06 August 2015 - 18:14
Postad 06 August 2015 - 18:18
Källhänvisning?
Internet?
Menar ni seriöst att ni samtliga tolkar fel och inte tror att det är på det vis jag har sagt?
Är man det minsta nyfiken och insatt så vet man hur det ligger till, eller tar reda på det, eller hur.
Redigerat av frollic, 06 August 2015 - 18:35.
Postad 06 August 2015 - 18:32
Håll er on topic, och skippa roligheterna.
inlägg dolda, nästa gång utdelas gratissemestrar från forumet.
Redigerat av frollic, 06 August 2015 - 18:33.
Postad 06 August 2015 - 18:39
Jag påstår att du inte har någon aning om vad du svamlar om. Du har redan fått en källhänvisning men påstår att det bara är du själv som tolkar på ett korrekt sätt.Internet? Menar ni seriöst att ni samtliga tolkar fel och inte tror att det är på det vis jag har sagt? Är man det minsta nyfiken och insatt så vet man hur det ligger till, eller tar reda på det, eller hur.
Men istället för att hänvisa till internet kan du väl uppbringa en riktig källhänvisning som styrker ditt påstående?
Postad 06 August 2015 - 18:43
Jag påstår att du inte har någon aning om vad du svamlar om. Du har redan fått en källhänvisning men påstår att det bara är du själv som tolkar på ett korrekt sätt.
Men istället för att hänvisa till internet kan du väl uppbringa en riktig källhänvisning som styrker ditt påstående?
Det du citerade var mitt svar till dig angående det du undrar över.
Enligt mig så är du svamlaren utav oss!
Redigerat av WB-Cinema, 06 August 2015 - 18:50.
Postad 06 August 2015 - 18:45
Någon kabel som är lite mjukare och någon liknande banankontakt som jag har på Nordost, dom sitter så jäkla fint!Blire diy sladdar nu Niklas?
Svalander har Oehlbach Stifthylsa, 10-pack för 125kr som ser ut att påminna om dessa.
Redigerat av Evil Homer, 06 August 2015 - 18:52.
Postad 06 August 2015 - 18:52
Håll er on topic, och skippa roligheterna.
inlägg dolda, nästa gång utdelas gratissemestrar från forumet.
Exakt vad är on topic?
Postad 06 August 2015 - 19:32
Kan varmt rekommendera denna från kjelle, otroligt flexibel och tror priset kr/m är svårslaget, och högtalarkablar är det som bekant ingen som helst skillnad på...Någon kabel som är lite mjukare och någon liknande banankontakt som jag har på Nordost, dom sitter så jäkla fint!
Svalander har Oehlbach Stifthylsa, 10-pack för 125kr som ser ut att påminna om dessa.
Den aom påstår annorlunda får ju gärna bevisa det i Zartoks blindtest och bli 30kkr rikare.
www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/hogtalare/fardig-langd/hogtalarkabel-1-5-vit-50-m-p39197
Postad 06 August 2015 - 20:43
jag vill dock varna för kjells kablar. isoleringen är så otroligt dålig så att man kan skala kabeln med tänderna. det påverkar inte ljudet, men det påverkar nog kabelns livslängd om den kommer flyttas runt :/
och när vi ändå gjorde reklam för min tråd så skriver jag att alla är varmt välkomna att försöka sig på min utmaning!
blindtest med alpha 5 och valfri summa i potten, från 5000 upp till 30.000 kr! jag skriver från 5000 för det är ungefär så mycket jag måste spendera för att få tag i lokal och personal till testet.
ja, jag kommer anlita personal, och testet utförs absolut inte hos mig, det skulle vara oseriöst. fast jag ska säga att det är alla utom två personer här på forumet som är välkomna att göra testet. dock så lär folk som faktiskt läser det här inte vara en av dom som är förbjudna. jag kollar på dig kylis, du ska INTE ta åt dig. skulle du ändra dig så är du självfallet välkommen du med =)
Postad 06 August 2015 - 20:53
Ska man gå på 2,5?
Beror ju på hur lång kabel du behöver, enda nackdelen är väl att det kan bli trångt om du tänkt gömma dom i kabelkanaler, prisskillnaden är ju rätt orelevant.
Jag kör Kjells 1,5mm2 till allt utom surrounderna och är nöjd med den.
Postad 07 August 2015 - 07:07
@ WB
Postad 07 August 2015 - 07:54
Så klurar lite om man skall lägga kablarna löst i någon egengjord låda längs långsidan.
Alla kablar i fronten kommer bli dolda bakom baffelväggen, så där blir det ändå bara fånigt att lägga rör.
Redigerat av Evil Homer, 07 August 2015 - 07:58.
Postad 07 August 2015 - 09:41
Ja herregud.
Gahhh!
Jag tror skillnaden är att en plattare högtalare är lättare att placera i ett litet rum. Oftast har man väldigt lite eller ingen plats bakom soffan att placera högtalarna då är det mer lämpligt med plattare varianter i många fall.
Postad 07 August 2015 - 09:41
Postad 07 August 2015 - 10:35
Detta går under "annat härligt" ![]()
Snälla WB, kan du inte beskriva varför det är rätt med en högtalare per kanal. Om du inte orkar förklara själv, kan du då inte länka till det där internet där det står istället?
Jag skriver inte för att jag vill vara jobbig, utan för att jag håller på att bygga surround och funderar på om jag ska ha 4 eller 6 st. Om 6 st är sämre så är det klart jag väljer 4. För tillfället är det mycket som talar för 6 st: 2 surround left, 2 surround back, 2 surround right.
Postad 07 August 2015 - 11:17
tarzan, du vill kolla in min surrtråd när du funderar över antal. sen gör du likadant. jag lovar att du kommer vara nöjd när dom väl är klara ![]()
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?