Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dagens plus och minus, ingen politik eller religion

3531 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#3251

Postad 30 maj 2023 - 20:35

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 461 inlägg
  • 0

+ Sådan blev plektrumskyddet. Har nu fem helt olika och galna varianter.

- Lite arbete kvar med att byta ut elektronikplattan och stallplattan.

 

+ Din gitarr. Skönt att få se något kul ta form. :)

 

Kan själv nästan inte någonting om gitarrer annat än att de låter bra när personer som inte är jag spelar på dem. :P



#3252

Postad 30 maj 2023 - 20:50

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 967 inlägg
  • 1
Zacabeb,

Visst är det kul att se hur saker formas och färgas. Extra kul när man skapar själv.

#3253

Postad 05 juni 2023 - 19:13

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 967 inlägg
  • 0
+++ Bröllopsdag

- För små glas

Bifogad fil(er)



#3254

Postad 06 juni 2023 - 20:30

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 686 inlägg
  • 0

+++John Fogerty malmö arena

-Dyrt att besöka applebutiken i Emporia



#3255

Postad 06 juni 2023 - 20:50

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 967 inlägg
  • 0

+++John Fogerty malmö arena
-Dyrt att besöka applebutiken i Emporia


Ja han är ett fullblodsproffs. Såg honom 1997. Samma helg som Johnny Cash, David Bowie och Steve Earle.

#3256

Postad 06 juni 2023 - 22:09

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 686 inlägg
  • 0

Ja han är ett fullblodsproffs. Såg honom 1997. Samma helg som Johnny Cash, David Bowie och Steve Earle.

Han ägde äntligen sina egna låtar så han var i kanonform



#3257

Postad 11 juni 2023 - 15:39

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 967 inlägg
  • 0

+++++ Presonus Studio One 6, snacka om intuitiv DAW, Har tidigare använt SAW Studio, Cubase, Logic och de senaste tio åren Pro Tools. Körde hem en gratis testperiod med fullversion av Presonius. Ojojoj så enkel. Nästan så att jag snubblar fram på legobitar. Grafiken lämnar massor att önska. Men hela programmet osar enkelhet och överblick. Funderar på att helt lämna Pro Tools.

 

- Nu vill jag ha tiden för studion, den tid som är så svår att finna i vardagen.

 

Edit, Presonius har superpris på sin DAW om man skickar in bevis på att du har annan registrerad DAW.  :wub:  Blir till att köpa inom en månad.  B)


Redigerat av PML73, 11 juni 2023 - 15:41.


#3258

Postad 12 juni 2023 - 13:34

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 461 inlägg
  • 0

+ Egentligen inte speciellt roligt med tanke på omständigheterna, men Time har publicerat en artikel med en rubrik om hur sprängningen av Nova Kachovka kan bli Ukrainas Tjernobyl. Ibland stämmer skämtet att amerikaner inte kan placera jorden på en karta.

 

+ Silvio Berlusconi har skickats ned dit han hör hemma.



#3259

Postad 12 juni 2023 - 15:57

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 112 inlägg
  • 0

+ Egentligen inte speciellt roligt med tanke på omständigheterna, men Time har publicerat en artikel med en rubrik om hur sprängningen av Nova Kachovka kan bli Ukrainas Tjernobyl. Ibland stämmer skämtet att amerikaner inte kan placera jorden på en karta.

 

+ Silvio Berlusconi har skickats ned dit han hör hemma.

Du har rätt, det var inte roligt och dessutom obegripligt skrivet av dig. Vidare så var det Ukrainas president som sa att Europas största kärnkraftverk kunde bli utan kylvatten. Kärnkraftverket ligger i Ukraina https://www.aftonbla...en-har-sprangts


Redigerat av Buddypresley, 12 juni 2023 - 16:25.


#3260

Postad 12 juni 2023 - 16:29

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 219 inlägg
  • 0

Du har rätt, det var inte roligt och dessutom obegripligt skrivet av dig. Vidare så var det Ukrainas president som sa att Europas största kärnkraftverk kunde bli utan kylvatten. Kärnkraftverket ligger i Ukraina https://www.aftonbla...en-har-sprangts


Om du inte ser det roliga kanske du ska kolla upp var Tjernobyl ligger?

#3261

Postad 12 juni 2023 - 16:36

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 112 inlägg
  • 0

Om du inte ser det roliga kanske du ska kolla upp var Tjernobyl ligger?

Det var roligt. Jag missade det :D  Så kan det bli ibland. Även solen har fläckar


Redigerat av Buddypresley, 12 juni 2023 - 16:37.


#3262

Postad 12 juni 2023 - 17:28

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 967 inlägg
  • 0
+ Ökad förståelse för nyttan av orientering i livets alla lägen. Många kommuner inklusive den jag bor i har flera stora banor uppe året om.

- Stackars de som inte har möjligheten att lära sig orientera. Inte lätt att navigera genom livet utan vettig förståelse av kompasser.

Redigerat av PML73, 12 juni 2023 - 17:30.


#3263

Postad 12 juni 2023 - 21:37

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 461 inlägg
  • 0

Det var roligt. Jag missade det :D  Så kan det bli ibland. Även solen har fläckar

 

Ja, situationen i Ukraina är ju inte ett dugg rolig. Men absurditeten i att en av världens mest ansedda tidskrifter gör en geografisk totalmiss var lite komisk. :)



#3264

Postad 13 juni 2023 - 13:42

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 637 inlägg
  • 0
Påminner om när de på fox i usa pratade om oron om att Messi inte pratar engelska och stjärnan till reporter säger att han hoppas att Messi kommer lära sig språket lika bra som David Beckham gjorde när han flyttade till USA.

Redigerat av Johan_i_burken, 13 juni 2023 - 13:43.


#3265

Postad 13 juni 2023 - 14:18

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 952 inlägg
  • 0

Påminner om när de på fox i usa pratade om oron om att Messi inte pratar engelska och stjärnan till reporter säger att han hoppas att Messi kommer lära sig språket lika bra som David Beckham gjorde när han flyttade till USA.

 

 

:lol:



#3266

Postad 13 juni 2023 - 20:16

Klatten
  • Klatten
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 2

Här är en annan klassiker när amerikaner misslyckas en smula med geografin.

Bifogad fil  Diese Dumme Amerikaner.png   619,85K   0 Antal nerladdningar



#3267

Postad 15 juni 2023 - 18:12

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0

Påminner om när de på fox i usa pratade om oron om att Messi inte pratar engelska och stjärnan till reporter säger att han hoppas att Messi kommer lära sig språket lika bra som David Beckham gjorde när han flyttade till USA.

Det är väl snarare amerikanerna som inte är så bra på engelska. Jag såg en talkshow för ett gäng år sedan där Kate Beckinsale fick frågan vad hon tyckte om att "we americans butcher the queens english". Jag tror hon var diplomatisk med sitt svar.



#3268

Postad 15 juni 2023 - 18:24

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0

Ja, situationen i Ukraina är ju inte ett dugg rolig. Men absurditeten i att en av världens mest ansedda tidskrifter gör en geografisk totalmiss var lite komisk. :)

Förklaringen kan vara så enkel att Thernobyl inträffade innan Sovjetunionen föll. Så en del info tror jag refererar till beslut i Moskva. Naturligtvis borde Time ha fångat detta men jag kan också förstå missen.



#3269

Postad 15 juni 2023 - 18:28

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0

Åter On-topic

 

+ Snart helg och vackert väder

+ / - Vädret, det är ju skönt med sol (tycker jag) men det är ju egentligen inte alls bra med torkan.



#3270

Postad 20 juni 2023 - 15:26

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 461 inlägg
  • 0

- Läste lite om ubåten Titan som är försvunnen vid Titanic och hur oseriöst konstruerad den är. De ubåtar som har använts vid seriösa dykningar till vraket är byggda som rymdfarkoster. Titan är byggd som en lådbil. Insidan ser ut som en plåtburk, det finns inga säten, den har för många passagerare ombord i förhållande till utrymmet. Den styrs inte ens med militärspecade reglage utan med ...en handkontroll av plast (specifikt en Logitech F710 med modifierade spakar, före det använde de en Sony SIXAXIS-handkontroll).

 

111 år senare upprepas samma hybris på samma plats, bara i mindre skala.

 

Så otroligt sjukt. En farkost som ska kunna färdas nästan fyra kilometer ned på havsbotten, byggd som en leksak. (Det kan här påpekas att MIR-ubåtarna och ROV:arna DUNCAN och Snoop Dog i filmen Titanic var riktiga, fungerande farkoster som användes både före, under och efter filmningen för att utforska Titanic på riktigt och filma det faktiska vraket.)


Redigerat av Zacabeb, 20 juni 2023 - 16:50.


#3271

Postad 20 juni 2023 - 17:00

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 2

Den styrs inte ens med militärspecade reglage utan med ...en handkontroll av plast (specifikt en Logitech F710 med modifierade spakar, före det använde de en Sony SIXAXIS-handkontroll).


Lite som när Ghostbusters styr Frihetsgudinnan med en Nes Advantage…

#3272

Postad 21 juni 2023 - 16:25

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 461 inlägg
  • 0

+ Forza Horizon 5 har fått två bilar baserade på Barbiefilmen. De går inte att låsa upp än, men en Barbierosa Corvette är inte fel. :D

 

Hoppas att det inte krävs att man bor i USA och köper biljetter till filmen på en viss biografkedja för att låsa upp bilarna eller något annat irriterande. Det har hänt förut med specialbilar i Forza-spelen.

 

Funderar på att se filmen eftersom den verkar rätt underhållande knäpp om än tramsig. Hela konceptet Mattel har använt för att förnya Barbie och Ken och driva lite med karaktärerna har gett mig mer respekt för leksaken. Driften med Barbie i Toy Story-filmerna, Barbie som oväntat förståndig Vtuber och nu den här vansinnesfilmen är en rätt kul uppfräschning av vad som en gång var en rätt unken produkt.



#3273

Postad 22 juni 2023 - 12:39

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 967 inlägg
  • 0
+ Tidigt hem, blir lite gitarr och studio innan förberedelserna inför imorgon.

- Grubblerier kring strängteorier, om jag ska gå ned från 013 till 012 eller 011. Känns så flamsigt att gå ned i storleken när fingrarna vant sig och tonerna är rätt.

#3274

Postad 22 juni 2023 - 21:20

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1
- Titan är med all sannolikhet helt dödsdömd.

—- Alla sjunkande båtar på Medelhavet med offren som glömdes bort när hela världens blickar och insatser hamnade på Titan.

Jag menar… Visst, det är tragiskt när folk går bort i olyckor oavsett. Men när vi har mer sympati över åt ett gäng miljardärer som turistar på fyra kilometers djup i en ubåt av Mulle Meck för nöjes skull än flyktingar som riskerar sina liv för en dräglig tillvaro är något riktigt fel. Det är väl vad som händer när sensationsvärdet får styra.

#3275

Postad 22 juni 2023 - 21:40

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 967 inlägg
  • 1

- Titan är med all sannolikhet helt dödsdömd.
—- Alla sjunkande båtar på Medelhavet med offren som glömdes bort när hela världens blickar och insatser hamnade på Titan.
Jag menar… Visst, det är tragiskt när folk går bort i olyckor oavsett. Men när vi har mer sympati över åt ett gäng miljardärer som turistar på fyra kilometers djup i en ubåt av Mulle Meck för nöjes skull än flyktingar som riskerar sina liv för en dräglig tillvaro är något riktigt fel. Det är väl vad som händer när sensationsvärdet får styra.

Hela din ansats ligger i linje med mina tankar. Att ett antal miljardärer samlar resurser utom räckhåll medans flera hundra dör i en annan riktning. Beskriver i sak en trasig mänsklighet. Kanske är det också en del i Darwins modell av att idioter rensas ut?

Vänligen

Redigerat av PML73, 22 juni 2023 - 21:41.


#3276

Postad 23 juni 2023 - 07:19

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 112 inlägg
  • 0

+ Midsommar 

- Det rann ut vatten på golvet när jag duschade i morse. Nu måste jag flytta på kabinen och rensa avloppet. Men varför sörja över en sån sak? Vissa har inte tillgång till dusch och vissa svälter ihjäl.



#3277

Postad 23 juni 2023 - 09:23

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Finns nog inga skäl att sörja en sån sak. Men frustration kan förstås vara helt befogat och förståeligt.

+ Midsommar med riktigt fint väder.
- Att Buddy måste rensa avloppet.

#3278

Postad 23 juni 2023 - 15:20

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 967 inlägg
  • 0
+ Hann tvätta bilen, äta midsommarlunch, varit på Hersby Hembygdsgård och firat midsommar(lyft av stång, sockervadd, fikat, träffat vänner osv), hemkomst och granne tittade över på ett glas champagne. Kom ett litet regn som rensade luften.

- Att alla inte kan få uppleva samma fantastiska dag.

#3279

Postad 23 juni 2023 - 15:39

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 939 inlägg
  • 0

Hela din ansats ligger i linje med mina tankar. Att ett antal miljardärer samlar resurser utom räckhåll medans flera hundra dör i en annan riktning. Beskriver i sak en trasig mänsklighet. Kanske är det också en del i Darwins modell av att idioter rensas ut?

Vänligen


Känns som det är rätt så olika saker. Ubåt på enorma djup och count down till en ev räddning ger ju ett lite intressantare narrativ än båt som förliser och instant death. När det gäller compassion så lär ju inte muultimiljonärer och någon miljardär bräcka de förlista medelhavsflyktingarna. Tar vi kommentarerna här så är det ju mer fokus på hur taffligt ubåten är byggd och internet ger mestadels Darwin award.

Nu är ubåten hittad så nu är narrativet dött och ingen bryr sig längre

#3280

Postad 23 juni 2023 - 15:46

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 967 inlägg
  • 0

Nu är ubåten hittad så nu är narrativet dött och ingen bryr sig längre


Likväl, att några få kan få så mycket medans alla andra får inget. Bara det. Inte mer.

#3281

Postad 23 juni 2023 - 15:49

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 604 inlägg
  • 0

Hela din ansats ligger i linje med mina tankar. Att ett antal miljardärer samlar resurser utom räckhåll medans flera hundra dör i en annan riktning. Beskriver i sak en trasig mänsklighet. Kanske är det också en del i Darwins modell av att idioter rensas ut?

Vänligen


Det är ju klart mer intressant med en ubåt som sjunker än dessa migranter som dagligen dör på Medelhavet.
Skulle en ubåt sjunka varje dag hade vi inte heller brytt oss i längden.

#3282

Postad 23 juni 2023 - 15:54

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 967 inlägg
  • 0

Det är ju klart mer intressant med en ubåt som sjunker än dessa migranter som dagligen dör på Medelhavet.
Skulle en ubåt sjunka varje dag hade vi inte heller brytt oss i längden.

Det hade vi(media) visst gjort. Orsaken är vi och dom. Smutskasta armlösa medans resten av världen lever i någon form av uppmärksamhetsekonomi. Tyvärr.

Redigerat av PML73, 23 juni 2023 - 15:56.


#3283

Postad 23 juni 2023 - 16:23

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 604 inlägg
  • 0

Det hade vi(media) visst gjort. Orsaken är vi och dom. Smutskasta armlösa medans resten av världen lever i någon form av uppmärksamhetsekonomi. Tyvärr.


Fast det visas ju på TV så gott som varje gång när en migrantbåt sjunker. Media är ju där direkt och rapporterar om hur synd det är om migranterna som vill till EU och luras dit på båtarna. Vill du att man skriver reportage om varenda migrant eller??
Jag förstår ärligt inte problemet.
Det går inte jämföra då det är olika problem.

#3284

Postad 23 juni 2023 - 17:26

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 967 inlägg
  • 0
Bevis på smartaste beslut...

Fast det visas ju på TV så gott som varje gång när en migrantbåt sjunker


Ärligt, har du bevis på det?

Bifogad fil(er)



#3285

Postad 23 juni 2023 - 18:54

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 112 inlägg
  • 0

Likväl, att några få kan få så mycket medans alla andra får inget. Bara det. Inte mer.

Ska det rapporteras lika mycket tycker du om t.ex Magdalena Andersson (fd statsminister) är spårlöst borta mot att en illegal invandrare saknas?

#3286

Postad 23 juni 2023 - 20:59

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0

+ Midsommar med riktigt skönt väder

+ Springsteen på Ullevi imorgon

+/- Det är fortfarande några veckor till semestern men den börjar närma sig.

 

Sedan har vi de två tragedierna som inträffade i veckan. En på Nordatlanten (vid Titanic) och en i Medelhavet. Det är två tragiska händelser och jag tänker inte säga att den ena är större än den andra. Diskussionen handlar ju egentligen om hur dom rapporterats, d v s nyhetsvärdet. Har det varit felprioriterat?

 

Fem personer varav några kända ger sig ut i en undermålig miniubåt för att besöka ett av det mest omtalade skeppsvraken som finns. Det slutade tragiskt.

 

Ett stort antal personer ger sig ut med en undermålig båt för att färdas över Medelhavet från Afrika till Europa och söka en bättre tillvaro i Europa. En resa som som inte är ovanlig idag. Det slutade tragiskt.

 

Edit: Jag vill bara tillägga att vad jag försökt göra är en objektiv beskrivning av de två händelserna. Det är väl det som bör ligga till grund för nyhetsvärdet?


Redigerat av Mr_Tom, 23 juni 2023 - 21:53.


#3287

Postad 23 juni 2023 - 22:35

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Edit: Jag vill bara tillägga att vad jag försökt göra är en objektiv beskrivning av de två händelserna. Det är väl det som bör ligga till grund för nyhetsvärdet?


Att miniubåten har ett större nyhetsvärde förstår jag. Det är inte så konstigt i sak.

Däremot tycker jag det säger lite om vår syn på tragik när sjöräddningar lägger ner enorma resurser på att söka upp en spårlöst försvunnen ubåt mitt ute i Atlanten medan en båt med människor på flykt kan sjunka utan att folk bryr sig. Det tycks inte vara lika brådskande att rädda dem i vart fall.

Kanske bara är jag men jag har mer sympati över åt flyktingar från Afrika och Mellanöstern än en grupp miljardärer. Inför döden är vi alla likgiltiga ändå oavsett kapital eller ursprung.

#3288

Postad 24 juni 2023 - 01:26

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 461 inlägg
  • 0
+ Lärde mig lite om ugglors bisarra anatomi.

• Ugglors ögon är inte klotformade utan klockformade för att ha en stor näthinna utan att ögat tar mycket plats.

• Ugglor kan inte röra ögonen utan måste röra på huvudet för att titta runt. Inuti kanten av ögat sitter en ring av ben som stärker ögats form och håller det på plats.

• Ugglor har ett speciellt utskott på näthinnan för att tillföra syre till ögat och hålla det friskt.

• Ugglors vänstra och högra öra sitter i olika höjd för att de lättare ska kunna lokalisera riktning på ljud i höjdled.

• På tal om ugglors öron så passerar hörselgången hos vissa arter mellan ögonhålan och ögat. Det gör att ögats bakre halva är exponerad i hörselgången under ett tunt lager hud och kan ses om man tittar in i hörselgången.

Sov gott! 😄

Redigerat av Zacabeb, 24 juni 2023 - 01:42.


#3289

Postad 24 juni 2023 - 09:03

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 604 inlägg
  • 0

Att miniubåten har ett större nyhetsvärde förstår jag. Det är inte så konstigt i sak.

Däremot tycker jag det säger lite om vår syn på tragik när sjöräddningar lägger ner enorma resurser på att söka upp en spårlöst försvunnen ubåt mitt ute i Atlanten medan en båt med människor på flykt kan sjunka utan att folk bryr sig. Det tycks inte vara lika brådskande att rädda dem i vart fall.

Kanske bara är jag men jag har mer sympati över åt flyktingar från Afrika och Mellanöstern än en grupp miljardärer. Inför döden är vi alla likgiltiga ändå oavsett kapital eller ursprung.


Möjligt samtidigt urvattnas nyhetsvärdet i att en migrantbåt sjunker när det händer en gång i veckan.

#3290

Postad 24 juni 2023 - 09:58

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 461 inlägg
  • 0

Möjligt samtidigt urvattnas nyhetsvärdet i att en migrantbåt sjunker när det händer en gång i veckan.


Det är sant. Vi blir härdade för att stå ut eftersom vi är maktlösa. Dessutom är de som mister livet i de katastroferna anonyma för oss, medan namnen på de som befann sig ombord på Titan offentliggjordes ganska snabbt och är kända personer.

Sedan blir det uppseendeväckande när folk mister livet på grund av fåfänga. Hos många finns det en viss skadeglädje när övermod straffar sig och det driver på nyfikenheten.

Redigerat av Zacabeb, 24 juni 2023 - 10:00.


#3291

Postad 24 juni 2023 - 11:13

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 604 inlägg
  • 0

Det är sant. Vi blir härdade för att stå ut eftersom vi är maktlösa. Dessutom är de som mister livet i de katastroferna anonyma för oss, medan namnen på de som befann sig ombord på Titan offentliggjordes ganska snabbt och är kända personer.

Sedan blir det uppseendeväckande när folk mister livet på grund av fåfänga. Hos många finns det en viss skadeglädje när övermod straffar sig och det driver på nyfikenheten.


Ja jag har personligen tröttnat på krig, flyktingar och katastrofer som vi blivit matade med i 10 års tid. Inte undra på att folk mår dåligt i Sverige.

#3292

Postad 24 juni 2023 - 11:29

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 967 inlägg
  • 0

Ja jag har personligen tröttnat på krig, flyktingar och katastrofer som vi blivit matade med i 10 års tid. Inte undra på att folk mår dåligt i Sverige.


Jag tror nog att många är urless på gnällmedia. Alldeles för få gör något åt saken dock. Det är alltid "någon annan" som ska lösa problematiken.

Att vi i Sverige skulle må dåligt av sådana nyheter verkar tämligen långsökt. Vi som har vatten i kranen, ström i jacket, jobb att gå till, skola att plugga i osv... Nej, om man ska undersöka varför eller hur svenskar mår på ett visst sätt. Får man nog leta inåt snarare än utåt.

+ Sverige... Punkt.
- Krig och hot

#3293

Postad 24 juni 2023 - 19:07

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 461 inlägg
  • 0

Jag tror nog att många är urless på gnällmedia. Alldeles för få gör något åt saken dock. Det är alltid "någon annan" som ska lösa problematiken.

Att vi i Sverige skulle må dåligt av sådana nyheter verkar tämligen långsökt. Vi som har vatten i kranen, ström i jacket, jobb att gå till, skola att plugga i osv... Nej, om man ska undersöka varför eller hur svenskar mår på ett visst sätt. Får man nog leta inåt snarare än utåt.

+ Sverige... Punkt.
- Krig och hot


På sätt och vis kan vi ju må dåligt av nyhetsflödet genom ren empati, en känsla av maktlöshet och att vi förväntas göra mer än vi förmår, frustration över att vi misslyckats med att integrera många av de flyktingar som kommit hit, att vi inte kan ställa diktatorer och andra förtryckare till svars, samt att hemskheterna följer på varandra i en strid ström.

För min del är det svårt att känna tröst i att jag har det bättre än många andra i världen. Att de har det sämre gör mig bara arg och bedrövad om jag tänker på det, så det måste sållas bort bland tankarna. Ibland kan jag känna en lättnad över att jag inte har det så illa, men det är sällan. Det är nog många som påverkas på samma sätt.

Redigerat av Zacabeb, 24 juni 2023 - 19:08.


#3294

Postad 25 juni 2023 - 10:15

Fahla
  • Fahla
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
+ Midsommarhelgen över.
+ Hade en mycket trevlig midsommar med god mat och dryck.
+ Bara två arbetsdagar kvar,sen semester.
+ Blir en tur ned till Stockholm i början av semestern.
+ Sen en tur upp till fjällen (Hemavan)

- En 3 timmars bussresa innan man är hemma nu.

#3295

Postad 25 juni 2023 - 12:48

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 461 inlägg
  • 0
- Olyckan på Gröna Lund.

- Det enda eländet efter det andra.

- Efter att ha försökt förstå mig på vad som har hänt genom att titta på det fåtal foton och videoklipp som finns på sociala medier som skildrar situationen vid och efter räddningspådraget på Gröna Lund har en handfull av väldigt många frågetecken rätats ut något. Men jag får också en magkänsla av att Gröna Lund är något vanskött.

Varje tåg på Jetline har sju ledade sektioner med två säten vardera. Varje sektion har på varsin sida en hjuluppsättning bestående av två hjul som bär tåget, två styrhjul som leder tåget genom kurvor samt två hjul undertill som håller emot när tåget upplever negativ G-kraft. Hjuluppsättningen är fäst i vagnen med en axel för att kunna svänga. Sektionen längst fram har ett extra par hjuluppsättningar framtill. Det är den vänstra av dessa två som har lossnat i sin helhet och slungats till marken. Hur den har fallerat går inte att se men troligtvis har axeln eller infästningen av den i hjuluppsättningen gått av. Tillägg: Den högra hjuluppsättningen lossnade också från axeln.

I den kurva tåget stod efter olyckan är lutningen c:a 40° åt höger om man utgår från filmade åkturer och jämför med horisonten.

Utifrån bilderna ser tåget ut att stå i en jämviktsposition, så det är möjligt att det har åkt längre fram efter urspårningen och sedan rullat bakåt igen. I den tredje sektionen har den främre panelen tryckts bakåt, så det är möjligt att de som satt där har fått skador på benen. Sektionerna har nog tryckts emot varandra med stor kraft när den främsta sektionen spårat ut och mist fart.

Ur vilka sektioner i tåget folk har slungats eller ramlat ut går inte att avgöra på bilderna och videorna eftersom dessa är tagna under och efter räddningsarbetet snarare än i direkt samband med olyckan. Det måste ha varit en hastig förlust av fart för att forcera säkerhetsbyglarna som håller fast passagerarna.

Förhoppningsvis kommer orsaken inte ta för lång tid att reda ut.

Förj-ligt är det i alla fall. :(

Redigerat av Zacabeb, 27 juni 2023 - 05:02.


#3296

Postad 26 juni 2023 - 16:06

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 939 inlägg
  • 0
Med tanke på hur många som åkt jetline så känns den rätt safe ändå. Jag skulle åka imorgon :)

#3297

Postad 26 juni 2023 - 16:19

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 461 inlägg
  • 0

Med tanke på hur många som åkt jetline så känns den rätt safe ändå. Jag skulle åka imorgon :)

 

De måste ju skruva fast hjuluppsättningen igen först. Kanske dubbelkolla att de andra hjuluppsättningarna också sitter fast...

 

+ Barbiebilarna i Forza Horizon 5 släpptes idag som presenter.

 

- Känner mig rätt illa berörd av den senaste tidens nyhetsflöde med alla katastrofer, olyckor, skjutningar och sprängningar. Tack och lov har jag medikamenter att hjälpa mig hantera obehaget. Det är jobbigt att vara extra känslig även om det också har sina positiva sidor.



#3298

Postad 27 juni 2023 - 05:44

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 112 inlägg
  • 0

+ Uppfriskande regn, speciellt för gräsmattan

- Skottlossningar varje dag nu verkar det som



#3299

Postad 27 juni 2023 - 16:00

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 112 inlägg
  • 0

De måste ju skruva fast hjuluppsättningen igen först. Kanske dubbelkolla att de andra hjuluppsättningarna också sitter fast...

 

+ Barbiebilarna i Forza Horizon 5 släpptes idag som presenter.

 

- Känner mig rätt illa berörd av den senaste tidens nyhetsflöde med alla katastrofer, olyckor, skjutningar och sprängningar. Tack och lov har jag medikamenter att hjälpa mig hantera obehaget. Det är jobbigt att vara extra känslig även om det också har sina positiva sidor.

Bra att det finns mediciner för dom som behöver, men vad är den positiva sidan med att vara extra känslig?



#3300

Postad 27 juni 2023 - 16:37

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 461 inlägg
  • 0

Bra att det finns mediciner för dom som behöver, men vad är den positiva sidan med att vara extra känslig?

 

Den positiva sidan är att få en ökad förståelse för sig själv och andra. Något som jag kanske inte är lika bra på som jag önskar att jag vore...





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.