Jag skulle vilja ha en ny/annan bil då, ja. Tycker du att det är konstigt?
Ja det tycker jag.
175 relaterade trådar
Postad 18 december 2015 - 14:14
Ja det tycker jag. Postad 18 december 2015 - 14:53 http://m3.idg.se/2.1...20/oled-tv-test
"LG 55 tum makalös skärpa – prispressad oled-tv imponerar stort"
Två sidor. Postad 18 december 2015 - 20:43
Var god att länka inte sidor som m3 på ett hemmabioforum Redigerat av Peterrrrr, 18 december 2015 - 20:43. Postad 18 december 2015 - 21:42
Som tur är finns det fler än du på forumet, och vissa av dem är intresserade av recensioner på Tv, kan du tänka dig ... Postad 19 december 2015 - 01:52
Men vissa problem upplevs först vid hög hastighet. Det innebär inte att de inte finns vid lägre hastigheter, du märker de problemen i lägre hastigheter först när det är för sent (måste panikbromsa, väja för djur). Postad 19 december 2015 - 01:52 Postad 19 december 2015 - 09:07 Ja det skadar ju inte att läsa recensioner tycker jag. Däremot bör man vara medveten om att i recensioner testas TVn i några timmar, medan vi som köpare ska leva med den kanske i flera år. Jag upplever ofta att saker som inte nämns eller bara nämns i förbifarten i recensioner blir stora irritationsfaktorer om man tittar på TVn över tid. T.ex. tint, vertikal banding och dålig hantering av icke HD-material t.ex. Dessa saker stör inte så mycket de första timmarna (när man i fallet med OLED, blir förälskad i kontrasten/svärtan), men när man ser samma saker i veckor börjar man bli tokig på sakerna, så är det med mig iaf. Blev tokig på bandingen på min 920V, för den gav en LED-känsla i mörka scener. Detta nämns knappt i recensionen. Det är det jag menar
Man måste vara lite kritisk till recensioner eftersom de bara testar i några timmar och ofta låter saker passera som vi vanliga användare skulle störa oss mer på... De tar ofta inte långtidseffekten i beaktande och inte heller priset. För oss vanliga dödliga svider det att lägga ut minst 25 000 kr på en ny TV och sedan få ha att göra med dessa problem... Redigerat av Brother Spartacus, 19 december 2015 - 09:33. Postad 19 december 2015 - 10:09
Nu ska jag bli lite gnällig och offtopic =)
Ja, fast någon gång får man nog acceptera att det alltid kommer finnas fel och brister, vilken prisklass man än väljer eller vilken teknik man än väljer. Genom att både äga och ha kompisar som äger har jag haft nöjet att spendera flera 100 timmar med Panasonic VT60, Samungs PS8505, Samsung F9005, LG EC910. Alla dessa apparater förutom LG:n har jag/vi gett en bra bit över 30 000 kr/st för då vi alla kastat oss på dem när dem kom. Är någon av dessa perfekta..., inte i närheten. Olika tekniker har olika väsentliga brister.
Plasma har i frustrationen av att OLED inte är perfekt blivit någon form av gammal gud som man minns som perfekt, men jag sitter dagligen och glor på Samsungs sista topp-plasma och ska jag lägga min sura sidor så kan jag enkelt störa mig på för låg ljusstyrka dagtid, ABL, irreterande filter som ger horisontal banding, buzzing, rosatint på vitt och flytande svärta.
Sätter jag mig vid min gamla F9005, så stör jag mig på ojämn svärta, värdelös betraktningsvinkel, pumpande svärta/ljusstyrka i scener där en del av bilden ska vara ljus och resten mörk och DSE. Så där har vi 2 exempel som kostat mig över 60 000 som jag inte på långa vägar kan försvara men jag har lärt mig att acceptera för det fanns inget bättre då =)
Jag förstår att man är petig, men dessvärre vill vi som köper apparater idag betala massproduktionspriser men vi vill ha kvalitén av en exklusivt handgjord och noggrant kollad produkt. Redigerat av hugeman, 19 december 2015 - 10:10. Postad 19 december 2015 - 10:18 Och här ser man banding något exceptionell.ä om brightness är för högt. Justerar man så att svart är svart och utan att tappa detaljer är bandingen subtilt. Mins att jag fick göra detta tex på min VW95 projj med för dessa filmer. Det är lätt att fastna och störa sig på dessa filmer och jag har själv gjort det. Efter att ha ställt brightness till ca 46- där svart är svart så Ser jg knappt bandingen Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 19 december 2015 - 10:21. Postad 19 december 2015 - 11:20
Intressant!
Det skulle kunna förklara varför jag såg banding i Batman begins och Nightcrawler men inte i Daredevil (väldigt mörka scener hela tiden) och Blade Runner. Tycker dock det är konstigt att blu-ray omvandlingarna av så populära filmer skulle vara felaktigt gjorda, och borde inte bandingen dyka upp vid andra tillfällen då den triggas av en viss % från totalt svart?
Jag ska testa detta med att sänka brightness i en butik nästa vecka och se om det blir bättre. Har för mig att jag gjorde det när jag hade TVn hemma, men det kanske bara handlade om några steg lite snabbt och inte mer noggrannt. Skulle så gärna vilja kunna vara nöjd med denna TV då bilden var grym i alla andra avseenden... Redigerat av Brother Spartacus, 19 december 2015 - 11:26. Postad 19 december 2015 - 11:31 Brightness inställningar är inte ett 100 på tv heller. På min och många andras så är tex 48-49 samma inställning. Den hoppar och mycket mellan varje steg. Därav kan man beh finjustera med vitbalans. Tänkt på att det är väldigt svårt o se banding i butik, jag har testat med ovannämnda filmer utan att se ngt då det är extremt ljust i butik. Vet att MM i kungens kurva har fixat ett OLED bås som är helt mörklagt med en 920 i. Finns även i mall Of Scandinavia. Kolla där du bor. Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 19 december 2015 - 11:33. Postad 19 december 2015 - 11:34 Ingen tv är perfekt. Min Pioneer LX6090 som jag ägt hade sina brister bla led den av dirty screen, dithering, panel som låter mm. Fick alltid mörklägga för att dra nytta av bildkvalitén. Sedan så utvecklade panelen otroligt mycket värme. Kostade vid köp ca 50000 kr. Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 19 december 2015 - 11:40. Postad 19 december 2015 - 11:43 Tack, Chaval!
Oled-bås låter som den ultimata testsituationen!
Letin, oj! 50 000 kr och dessa problem
Samtidigt, en kompis till mig köpte panasonics vt60 55" för 14 000 kr innan den sålde slut, och den bilden är helt perfekt i mina ögon Redigerat av Brother Spartacus, 19 december 2015 - 11:48. Postad 19 december 2015 - 11:49
Absolut inte gnällig, ett bra inlägg Postad 19 december 2015 - 16:09
Det dryga är bara att förut kunde man köpa en plasma som var mer eller mindre referensklass för mindre än 15000 kr
http://www.hdtvtest....01304212862.htm
Så här säger t.ex. hdtvtest:
"We can’t recommend it highly enough – it’s a product that there is nearly nothing wrong with."
Den TVn var helt klart så perfekt som vi användare kräver, dvs. referensbild, inga grova fel. Små skavanker kan förekomma, men inga "deal breakers".
Idag får man punga ut med minst 20 000-25 000 kr för en OLED, som har ett antal ganska grova fel med uniformiteten om man ska jämföra med plasman
Det är trist, men man får kanske skylla sig själv för att man inte var snabb med att slå till när plasma fanns kvar Redigerat av Brother Spartacus, 19 december 2015 - 16:15. Postad 19 december 2015 - 16:18
Eller att det är fel på vägen Redigerat av Brother Spartacus, 19 december 2015 - 16:19. Postad 19 december 2015 - 20:28
Problemet är att m3s recensioner inte följer de regler som tex avforum, hdtvtest, flatpanelshd gör. De kalibrerar inte mm, i vissa tester vinner tvapparater över referens-tv som. Man anser att om en tv inte har någon smart funktion så är det ingen bra tv mm.
Tyvärr är inte M3 några experter. Postad 19 december 2015 - 21:01
Så bra att de inte kalibrerar osv, för då är ju TVn som den är när vanlligt folk får hem den!
Bra, då är de som folk är mest, dvs som de flesta som ska använda TVn ifråga. Redigerat av Kung Nu, 19 december 2015 - 21:01. Postad 19 december 2015 - 22:30 Det gnälldes ungefär lika mycket på vt60 på sin tid så hugeman slog verkligen huvet på spiken. Men ja, plasma var, eftersom den var en mer mogen teknik, klart billigare än oled. Ingen snack om den saken (Håller ST60 som tidernas mest prisvärda tv) så det var synd att de försvann så tvärt. Postad 19 december 2015 - 22:56
Varför ska man då ens läsa deras tester? Postad 19 december 2015 - 23:19
No offence...men för mig som är vanlig Svenssontittare så kanske deras tester av icke expertkalibrerade apparater är mer applicerbart på mitt sätt att se på TV och mer användbart eftersom jag kanske aldrig kommer göra proffsinställningar. Utan att veta säkert så riktar de sig med största sannolikhet mot vanliga Svenssons i första hand. Man måste ju inte hålla med vad som skrivs på sidor som M3 men även från Miljöpartiet kan det ju komma något vettigt ibland så att säga ![]() Postad 20 december 2015 - 00:47
Gnälldes och gnälldes, vetitusan om det skrevs att den hade tint och vertikal banding i recensionerna. Inte sett en enda recension där det nämns iaf. OLEDs har mer problem, så är det just nu iallafall. Kanske kan OLEDs bli nästa plasma och gå ner i pris till 15.000 för en referns-TV utan grova fel, men det dröjer nog några år tyvärr Postad 20 december 2015 - 09:34
Här har du en artikel som förklarar varför OLED visar brister i material långt mer än någon LED tv, plasma visar också bristerna i materialet men inte lika tydligt. Det är klart att det inte blir kul för oss konsumenter när man sätter igång sin DVD och man upplever bilden som sämre än på sin 10 år gamla tv. Men mycket intressant läsning är det iaf! http://www.displayan...msung-55js9000/ Postad 20 december 2015 - 10:22
Grymt!
Jag har inte helt och hållet förstått skillnaderna mellan 920v och 960v. Visst är det att 920v har HDR via HDMI samt att 960V är lite mer ljusstark? Några andra skillnader?
Just det, 960V har inbyggd soundbar/ljud av harman cardon. Redigerat av Brother Spartacus, 20 december 2015 - 10:23. Postad 20 december 2015 - 10:28 Men! en personligt spekulation är att den fasta nya HDR standarden som kommer att presenteras på CES kanske inte behöver 2.0a. Tänkte på Tex Dolby Vision HDR som inte heller behöver 2.0a. Postad 20 december 2015 - 10:46
Oerhört intressant artikel som borde balansera debatten här om oleds brister och myten om plasmans odödlighet. Postad 20 december 2015 - 10:46
VT60 hade bl.a. problem med uniformitet och något som kallades red/cyan blob. På den VT60 jag har i min bekantskaskrets så uppenbarar sig grön tint på vitt. Sedan lider VT60 av ganska kraftig DFC på 50 Hz och det syns ganska så bra vid exemepvis sport. Så jo, den har sina egenheter den med =)
Men jag är lika frustrerad som dig inombords, dock har jag lärt mig att acceptera att det aldrig kommer blir 100:a bra och därför kan jag leva med det =) Redigerat av hugeman, 20 december 2015 - 10:48. Postad 20 december 2015 - 10:51
Vill inte verka för negativ här men i artikeln nämner artikelförfattaren bara den stora bristen med OLEDs - vertikal banding - i förbifarten. Han uppehåller sig mycket vid just blockiga och brusiga fenomen i svärtan (som mycket riktigt syns på andra tekniker än OLED). Även om det är något som finns där är det inte en "deal breaker" på samma sätt som de vertikala strecken/banden som bland andra hdtvtest tar upp..
Det är detta fenomen jag talar om:
http://www.consumerr...iping_06-15.png
http://www.avsforum....46&d=1409425909
Den vertikala bandingen, alltså de ljusa sträcken över TVn, är något som TVn skapar på egen hand, de finns inte i källan och är därför den allvarligaste bristen och det som störde mig mest när jag hade Oleden hemma för testning. Detta nämner artikelförfattaren som sagt bara i förbifarten och istället uppehåller han sig vid mindre allvarliga brister och visar på hur de kan replikeras på LCD-TVs. Dessa brister ju går att lösa eller leva med med tanke på att de har med källan att göra, de vertikala banden är svårare att köpa dock
EDIT: Enda gången artikelförfattaren faktiskt diskuterar den vertikala bandingen skriver han att den finns där men syns i 30 sekunder på 8 timmar.
Vet ej om det är stor skillnad på 960V i det avseendet, men på min 920V var det betydligt mer frekvent förekommande än så. 30 sekunder på 8 timmar låter ju som ett icke-problem, förstår ej i så fall varför hdtvtest skulle ta upp det....
Förresten har artikelförfattaren hävdat att banding och tint skulle minska med användningstimmar efter att panelen "har satt sig", vilket det inte finns några bevis för, snarare tvärtom om man ska tro användare på forum och hdtvtest som körde TVn i 200 timmar innan den recenserades. Vignetteringen verkar dock kunna minska med tiden... Redigerat av Brother Spartacus, 20 december 2015 - 11:13. Postad 20 december 2015 - 10:57
Min kompis VT60 har lite röd tint på sidan, samt lite inbränningar från kanalloggar och dylikt. Det är så klart brister man kan störa sig på, men jag tycker ändå att för pengarna var den modellen oslagbar. Som Hdtvtest skriver finns det nästan inga fel med den. De små fel som finns handlar om mer om saker som gör att TVn inte är helt perfekt, inte saker som gör att TVn är problematisk som jag faktiskt upplever att de OLEDs som finns ute nu är.
Jag förstår att det dock är en fråga om tycke och smak också och vad man är beredd att acceptera. Vad är det som gör en bra TV? Ska man gå efter bästa bildegenskaper, som kontrast och svärta? Eller ska man gå efter uniformitet och korrekthet i bilden?
När det gäller rena bildegenskaper har OLED helt klart ett rejält övertag mot allt som finns ute nu. När det gäller den senare kategorin hoppas jag att det blir bättring på den punkten med framtida modeller Redigerat av Brother Spartacus, 20 december 2015 - 11:20. Postad 20 december 2015 - 11:27
Håller med, överdrifter och oförtjänt kritik haglar tätt nu Banding verkar vara månadens ord, något som jag aldrig sett på min 930 eller som knappt nämnts tidigare i denna eller de modellspecifika trådarna. Postad 20 december 2015 - 11:33 Tycker att alla brister ska tas upp, detta är ju ett teknikforum. Men man ska inte heller överdriva problemen. Som vanligt så är det bästa att man lånar/köper tv:n från en affär som har returrätt dvs är man inte nöjd så lämnar man tillbaka den. Postad 20 december 2015 - 11:35 EDIT: Enda gången artikelförfattaren faktiskt diskuterar den vertikala bandingen skriver han att den finns där men syns i 30 sekunder på 8 timmar. Vet ej om det är stor skillnad på 960V i det avseendet, men på min 920V var det betydligt mer frekvent förekommande än så. 30 sekunder på 8 timmar låter ju som ett icke-problem, förstår ej i så fall varför hdtvtest skulle ta upp det.... Förresten har artikelförfattaren hävdat att banding och tint skulle minska med användningstimmar efter att panelen "har satt sig", vilket det inte finns några bevis för, snarare tvärtom om man ska tro användare på forum och hdtvtest som körde TVn i 200 timmar innan den recenserades.[/quote] 30 sekunder verkar som du säger ett icke-problem och var och en måste själv ta hem ett ex av tvn för att avgöra om detta stämmer utifrån eget sätt att titta, källmaterial osv Är problemet verkligheten mycket mer frekvent förekommande så har jag full förståelse för att det kan vara helt avgörande.☺ Gäller iallafall att ge oled en chans. Redigerat av Per S, 20 december 2015 - 11:36. Postad 20 december 2015 - 11:42
4k-modellerna verkar lida mer av banding än 930V dock. Det är bara att kolla trådarna på avforum eller avsforums, det finns folk där som bytt panel 3-4 gånger och ändå har bandingen kvar men väljer att acceptera den.
Jag tycker inte att jag ägnar mig åt att gnälla, ge oförtjän kritik eller kräva en perfekt TV. Som jag har påpekat, OLEDs är fantastiska på flera områden, faktiskt rent av bäst någonsin när det gäller kontrast och svärta. Nu har jag sagt det, och då måste jag även kunna säga att det finns brister på andra områden utan att det tolkas som att jag bara är ute efter att ge mig på tekniken.
Vi har ju alla som sagt olika prioriteringar och toleransnivå och jag kan jämföra med min D550 Plasma som jag köpte för typ 6000 kr 2011 samt med mina erfarenheter av Panasonics sista generation VT60. Jag har även jobbat i elektronikbutik på en TV-avdelning, så har absolut lite att jämföra med.
Säger inte att jag vet mer än någon annan, verkligen inte, men i jämförelse med det jag sett så tycker jag man kan säga att det finns brister hos OLED som är värda att lyfta upp i ljuset och som är anmärkningsvärda för den totala upplevelsen av bilden och med tanke på att OLED gör anspråk på att ha löst problemen som LCD har dragits med. Dessutom är priset inte en helt oviktig faktor, och att då se brister som inte finns på min billiga plasma från 2011 är helt enkelt något som jag har svårt att se förbi utan att kommentera.
Som någon klok person skriv tidigare, bästa man kan göra är att beställa hem en TV och prova den. Vi ser på saker och ting olika beroende på preferenser och tidigare erfarenheter, så jag ska inte säga att man ska göra det ena eller det andra, förutom att man borde prova själv Redigerat av Brother Spartacus, 20 december 2015 - 11:48. Postad 20 december 2015 - 11:59 Intressant att 920v modellen endast finns i september upplaga därefter är det tomt och slut överallt med lev i mitten på jan. 950v i både UK och USA har det florerat även i oct och nov upplagor utan några förtbättringar. Nu när tekniken går fort och nya modeller kommer mer eller mindre varje år så har jag svårt att tro att LG skulle lägga mycket resurser eller kraft åt "förra" årets modeller utan sannolikt är fokuset nu på 2016-17 Postad 20 december 2015 - 13:37
Jag har sett bandingen 2ggr på min 920v och det var när jag testade scener som är kända för att visa bandingen, dvs Batman Begins: grottscenen och Interstellar. Kommer säkert finnas andra tillfällen när den syns men hur du kan tycka att detta var det största problemet förstår jag inte riktigt. Enligt dina inlägg så baserar du det på filmen Nightcrawler, Batman Begins och Skyfall vilket är de 3 filmer som det skrivs mest om på forumen och som ska vara svåra för denna tvn att visa utan banding. Sammanträffande? Eller har du letat upp felen? För mig är det ett mycket större problem med blockigheten och bruset i near black scener som inte är top notch kvalite. Det och vignetteringen är ett mycket större problem än bandingen.
Du har givetvis all rätt att tycka som du vill, men kollade du bara dom 3 filmerna och lämnade tillbaka dem pga det du såg där så förstår jag att du inte var nöjd. Jag har haft min tv sen den 3 December och har kollat på en uppsjö av filmer med mörka scener och har inte sett bandingen en enda gång men bandingen finns där det syns när man kollar slides men att det skulle vara ett stort problem i normalt tittande har jag svårt att se.
Jag kollar slides lite då och då för att se om vignetteringen förbättras då jag tycker det är det mest störande och enligt artikeln ska det bli bättre, så hoppas på det.
Mvh J Redigerat av Jaxione, 20 december 2015 - 15:31. Postad 21 december 2015 - 10:39 Jag är sugen på en 55tums OLED som skall hängas på väggen. Då känns ju en platt version mest rätt, eller blir det bra att hänga en ”curved” på väggen?
4K känns inte nödvändigt just nu pga: · Bristen på 4K utbud · Avstånd till soffa (ca 3,5-4m) · HDMI/HDR standard kanske inte klar än (2,0a?) · Priset
Just nu den platta versioner är mycket dyrare. LG 55EA870V är väll 2013år modell och kostar mer än LG 55EC930V / LG 55EC910V. Är man dum om man köper den äldre platta versionen över billigare nyare ”curved”?
Hur skall man tänka kring 930V vs 910V? Är det någon viktigt skillnad som inte finns med på prisjakt? Postad 21 december 2015 - 11:09 4K´Bluray är snart här fom nästa år. Jag skulle vänta på en ev prissänkning av 950V som är platt och även se vad CES har att erbjuda. På 55" och runt 3m kan jag inte på påstå att "oj vad mycket mer man ser" utan bilden ser och upplevs helt klart skarpare, samt HDR
Kolla i 920 tråden tror att det är någon som har lagt bilder på en sådan på väggen. De är inte så jätte böjda som t.ex samsung.
OLED har lite "Speciella" avvikelser eller brister beroende på hur man ser på saken. Jag rekomenderar att läsa på forumet här för att få en uppfattning. Postad 21 december 2015 - 11:23
Det där är dessvärre en tankevurpa som många gör (det är ganska lustigt, vissa personer överskattar skillnaden mellan 4K och FullHD medans andra istället gör tvärtom, snarare underskattar dem; baserat på en rad knepiga argument)
4K OLED modellerna [EG920 och uppåt] har snäppet bättre bildkvalité än bästa FullHD OLED modellen [EG910] (ja förvisso, "i stort" så ser de väldigt lika ut, det är främst 4K-modellernas större ljusresurser som man kan peka på, men skillnaden finns allt där - även om det inte har ett dugg med pixelantal att göra). "Brist på 4K material" saknar i vilket fall som helst relevans i detta fallet. Dessutom är det ju inte idag du ska titta på tv:n, det är ju under hela tv:ns livstid och hur vet du att det kommer råda brist på 4K och/eller HDR-material under hela den tiden?
Samma med avstånd till soffa, det har ingen som helst relevans eftersom skillnaden i bildkvalité är synlig oavsett. Det syns, om man vill, redan med SDR-material. Än tydligare blir det förstås med HDR-material (eftersom FullHD modellerna inte ens kan visa det).
"Klart" lär HDMI aldrig bli men oavsett vilket så är 4K modeller, eftersom de som regel har mer moderna HDMI-gränssnitt, betydligt mer klara än vad FullHD-modellernas gränssnitt är. Så att hdmi "inte är klart" är inget argument mot de modeller som faktisk har det mest moderna gränssnittet (EG920 eller EF950).
Pris är dock alltid relevant förstås (för de flesta). Så jag får ge dig 1 av 4 rätt iaf.
880 är fortfarande en bra tv men argumentet för den är snarare "i brist på annat då man inte vill ha kurvat och inte vill bli runinerad", övriga argument håller inte riktigt.
De 910 jag har sett har sett bättre ut än de, ganska många, 930 som jag sett. Främst pga att 910:orna inte haft färgtint i vinkel. Kan tycka att 910 kanske är mer lik 920/950 än vad den är lik 930/880.
Personligen skulle jag ha väldigt svårt att köpa en 880 när man kan få den bildmässigt bättre 910 för mycket mindre pengar. Eller den, potentiellt, klart bättre EG920 för ungefär samma pengar. Kan förstå att kurvformen sticker i ögonen dock (en idioti om du frågar mig) men är det en show-stopper undrar jag inte om det är klokare att vänta in ett prisfall på EF950 i så fall. Borde ju komma, förr eller senare.
edit: Kloka chaval hann före. Redigerat av pacman, 21 december 2015 - 11:25. Postad 21 december 2015 - 11:52 Tack för er input
Jag kan hålla med om att argumenten ”Bristen på 4K utbud” och ”Avstånd till soffa (ca 3,5-4m)” inte håller hela vägen om en 4K TV är bättre oavsett!(finns det inte problem med skalning från SD material typ vanlig kabelTV?). Helt irrelevanta är kanske inte argumenten heller då det hade varit viktigare med en 4K TV om det funnits ett jätte utbud och man suttit närmare alt. haft en större TV….
Vad gäller HDMI standarden så tänker jag att den är ”Klar” för 1080p då fullHD redan kan förmedlas via HDMI 1.4 utan problem…det skulle ju vara om HDR skulle komma till fullHD också? Risken att det kommer en HDMI 2.1 eller liknande för 4K material som man ”bara måste ha” känns inte helt försumbar…
Det verkar vettigt att köra på 920V före 870V om de kostar lika mycket. Frågan är hur REA-landskapet kommer att se ut. Ponera att 870V hamnar i samma prisklass som 910V/930V skulle det då vara ett OK köp eller är panel och elektronik sämre (är det äns webOS 2.0 på 870V?)
Annars är det väll 910V alt. 920V/950V man får försöka sikta på då
Tack Postad 21 december 2015 - 12:08 920 finns väl fortf för 25k. sen har du öppen köp till sista jan. skulle det bli rea igen så får du nog pengarna tillbaka om den sänks ytterliggare. Ryktet säger att det kommer att bli prissänkning inför kommande modeller, men när detta sker exakt vet nog ingen.
Du behöver inte oroa dig om just UKD/4K. det är klart med HDMI 2.0. Det är HDR det är olika turer och formater men en 920/950 stödjer minsta gemensamma nämnare för HDR. vilket heter HDR 10.
Statisktiken visar att även gamla modeller inte går ner så jättemycket i pris. Tex 930 som kostar lika mycket som 910. Postad 21 december 2015 - 12:26 Om man helt och hållet bortser från 4k för en stund så tyckte jag 920V hade andra fördelar över 910V/930V, nämligen mer tryck i det vita samt bättre uniformitet i det ljusa. Fanns många små subtila saker som 920V gjorde bättre i 1080p material, men det är svårt att sätta fingret på det. Jag skulle lätt punga ut med de 5000 kronorna extra bara för hur mycket bättre uniformiteten är på 920. 910V och 930V är röda i sidorna och gröna i mitten vilket är störande. Varje gång jag är i en ny butik tar jag fram fjärrkontrollen till dessa två modeller och leker lite med browsern eller någon ljus bild och det är samma sak varje gång Redigerat av Brother Spartacus, 21 december 2015 - 12:41. Postad 21 december 2015 - 12:34
Som jag sa tidigare, jag utgick från de filmer jag hade tillgängliga hemma på bluray när jag testade TVn, och där såg jag banding, så mycket att jag förstod att det skulle jag reta mig på med en TV för 25 000 kr. Hade TVn kostat 15 000 hade jag nog inte brytt mig lika mycket, även om det så klart hade varit störande då med.
Det var inte bara ovan nämnda filmer heller, jag såg det genomgående i sagan om ringen t.ex. Eftersom jag aldrig sett dessa problem på någon av mina tidigare TVs tänkte jag att det var något knasigt med nya TVn, inte att det var fel på filmerna.
Kanske skiljer en del mellan olika exemplar. Sedan ska det tilläggas att jag aldrig haft LCD/LED, bara plasma. Jag är van vid att uniformiteten är ganska bra, även på min nuvarande TV som är köpt för runt 6000 kr. Hade jag haft LCD/LED tidigare så hade jag nog haft mer överseende med dessa OLEDs. Redigerat av Brother Spartacus, 21 december 2015 - 12:49. Postad 21 december 2015 - 12:47 Ja, då är det väll en 920V man borde/vill skaffa men den kommer knappast att gå på REA (slut överallt och inte i lager förens i mitten av Jan). 910V var ju nere och vände på 16990 på BF. Den finns i lager överallt så det kan ju mycket väll bli det priset igen. Iså fall handlar det om 8200kr skillnad eller ca 50% mer pengar än 16990kr. Är det värt det tro? Postad 21 december 2015 - 13:15 Postad 21 december 2015 - 13:53 Jag hittar inga bra bilder, i vilken tråd menar ni att det finns bilder på väggmontering?
Någon av ÅF som rekommenderas över någon annan (som har den på lager). Jag bor i Malmö och har ungefär lika långt till alla (Elgiganten och Siba är närmast men även Media Markt och NetonNet är rimliga) Postad 21 december 2015 - 13:56 Här har du lite bilder på min 920, den ser i princip lika dan ut som 910.
https://www.minhembi...55#entry4254981 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |