Har även strul jag med. Vilken modell på Kreatel ställde du in efter? Har en Harmony525.Fick digital tv idag av telia. hade ett **** att ställa in min harmony multifjärr till motorola digitalboxen.
men sen kikade jag runt på forumet och märkte att Kreatel och motorola hade nåt samband, så jag ställe in den efter kreatel och nu funkar det gymt......bara ett tips ifall nån har samma problem.
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 02 augusti 2008 - 18:21
Postad 02 augusti 2008 - 18:25
Laggar här med, försvinner oftast helt.
Precis nu är den helt svart igen. Så även med Showtime även om det är sällan jag kollar på den. Tror det är dags att dra iväg ett argt mail till Telia ang. detta..
Postad 03 augusti 2008 - 05:41
Hur gör man för att få 1080p då? Jag har en Samsung M87 o telias motorola 1910 box med Hdmi. När jag trycker info på tvn så står det 720X576@50hz
nån som vet?
Ryck ur strömmen till boxen och sätt i den igen. Håll inne [Info] på fjärren medans maskineriet startar så kommer du till en meny där du kan välja utformat på bilden.
Ring sen gärna Telia och felanmäl att boxen inte skalar om 4:3-material med rätt höjd/breddförhållande. Eller PM:a mig om du lyckats få en box som gör det rätt

Postad 04 augusti 2008 - 12:28
Redigerat av doppko, 04 augusti 2008 - 12:28.
Postad 04 augusti 2008 - 12:30
Bilden på HDMI är helt OK men RGB är inget vidare faktiskt, blek och taskig svärta jämfört med RGB ut från digitaltunern i min Pioneer TV (428). Är det fel på boxen eller blir det inte bättre ? Känner mig tvingad att även i fortsättningen spela in från min TV på de kanaler som finns där (fria digitala).
Synf att klaga kanske då det är i stort sett gratis i ett år men sedan duger inte detta om jag skall betala.
Postad 04 augusti 2008 - 14:07
Kommer i september få Telia FiberLAN och undrar en hel del...
Har en pioneer PDP-507XD och tänkte jag kasta ut videon och köpa en inspelningsbar DVD. (Har ingen AV reciever.)
Då bilden är riktigt dålig med analog kabel TV vill jag hoppa på Telias digital TV.
Frågorna hopar sig för en novis som mig.
1. HDMI ingångar på DVD inspelare, finns det?
2. Om inte, hur kopplar jag in den mot digitalboxen och samtidigt får bästa tänkbara bild överföring til TV'n?
(Enligt Telia support kan man inte "tappa av" signalen på Scart och HDMI samtidigt)
För att lösa problemet med inspelningar fullt ut kopplar jag in den analoga kabelTV'n i DVD inspelaren också.
Så man faktiskt kan se på ett program samtidigt som man tittar på ett annat
Funderar på en LX-60 (Pioneer)
Då jag är rätt rudis på detta ber jag ödmjukast om hjälp
MVH
//Jesper
Postad 05 augusti 2008 - 06:10
Precis nu är den helt svart igen. Så även med Showtime även om det är sällan jag kollar på den. Tror det är dags att dra iväg ett argt mail till Telia ang. detta..
Ja jag börjar också reta mig på detta nu. Jag kan inget hitta på deras hemsida om att de har driftsstörningar heller. Märkligt - det har ju hållit på ett tag nu.
Postad 05 augusti 2008 - 11:55
Postad 05 augusti 2008 - 13:20
Ja jag börjar också reta mig på detta nu. Jag kan inget hitta på deras hemsida om att de har driftsstörningar heller. Märkligt - det har ju hållit på ett tag nu.
Detta hittade jag igår i alla fall..
Aktuellt
Driftstörning Telia Digital-tv
Kanalerna NASN samt History Channel ligger nere. Felavhjälpning pågår och beräknad klartid är 2008-08-05 kl. 16.00.
Nån som vet om denna,https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=136307, funkar med Motorola 1910 boxen?
Jag har fick den inte att fungera med 1510'an. Däremot har den varit kanon till andra prylar jag har testat den med.
Redigerat av ShadoWind, 05 augusti 2008 - 13:19.
Postad 05 augusti 2008 - 15:16
För närvarande saknar jag Dicovery, Animal planet, ESPN Classic, NASN, History channel och National geographic efter att det skulle varit uppe igen klockan 1600.
###### klåpare på Telia

Postad 05 augusti 2008 - 15:52
Har läst en hel del i den här tråden nu och som för alla andra så smetas mina 4:3-sändningar ut. Detta är dock inget jag stör mig på då jag tittat så i säkert 8år. Har vant mig

Kör HDMI till en Samsung LE-46M86BD. Någon som vet om det går att få till rätt förhållande på 16:9-sändningarna?
Mvh Andreas
Postad 05 augusti 2008 - 16:23
Byt till 4:3 sedan tillbaka till 16:9 så blir det rättHej!
Har läst en hel del i den här tråden nu och som för alla andra så smetas mina 4:3-sändningar ut. Detta är dock inget jag stör mig på då jag tittat så i säkert 8år. Har vant migDock är det riktigt störande att 16:9 sändningar inte blir rätt. Där får jag svarta kantar uppe och nere. Har inställt på 16:9 i menyn.
Kör HDMI till en Samsung LE-46M86BD. Någon som vet om det går att få till rätt förhållande på 16:9-sändningarna?
Mvh Andreas
Blev rätt för mej jag använder component
Postad 05 augusti 2008 - 16:38
Nån som vet om denna,https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=136307, funkar med Motorola 1910 boxen?
Jag använder en sådan å det fungerar utmärkt till min 1910 box.
Postad 05 augusti 2008 - 19:03
Byt till 4:3 sedan tillbaka till 16:9 så blir det rätt
Blev rätt för mej jag använder component
Sweet! Det funkade. Har provat det innan men då gick jag aldrig ur menyn efter jag bytt till 4:3 utan bytte tillbaks direkt igen. Det gjorde jag nu och då funkade det!

Postad 05 augusti 2008 - 19:51
Telia har ju sagt att dom ska leverera HDTV innan November så det känns väldigt konstigt att dom inte släpper detta under OS varför vänta till September eller Oktober, känns ju ganska otaktiskt måste jag säga och väldigt synd.Nästa vecka börjar sommar OS. jag hade hoppats på att telia skulle få igång sin HD-tv tjänst till dess men det ser mörkt ut nu... Hoppas de skräller och släpper det under veckan.
Postad 06 augusti 2008 - 00:28
Gå ut med något mitt under brinnande semestrar tror inte jag är någon höjdare. Varken för de anställda, tjänsten eller ur marknadsföringssynpunkt.Telia har ju sagt att dom ska leverera HDTV innan November så det känns väldigt konstigt att dom inte släpper detta under OS varför vänta till September eller Oktober, känns ju ganska otaktiskt måste jag säga och väldigt synd.
Postad 06 augusti 2008 - 00:40
Jag har Telias DIgital-TV Box inkopplat till min enda HDMI utgång i TV:n. Jag har även en vanlig DVD spelare utan HDMI ingång och en Videobandspelare som jag skulle vilja kunna spela in program på eftersom jag inte har råd att köpa en Inspelningsbar DVD men jag vet inte hur jag ska koppla in min videobandspelare för att det ska fungera. Jag har provar att kopplat den till scart uttaget på boxens baksida men det funkade inte och jag har även provat att koppla den till TV:s scart uttag också men jag får ingen bild. Kan man inte koppla in en videobandspelare och spela in program om man har kopplat in boxen via HDMI?? Snälla hjälp mig någon. Jag är liksom lite desperat
Vänligen,
Krister
Postad 06 augusti 2008 - 09:41
SVT Play finns fr o m nu i Telia-TV. Sjukt bra inför OS
![]()
/ Emil
Mer information på Telias webbsida.
/Peter Cigéhn
Postad 06 augusti 2008 - 12:24
SVT Play finns fr o m nu i Telia-TV. Sjukt bra inför OS
/ Emil
Det låter ju bra. Men det är bara bra om det uppdateras snabbt. På vanliga SVT play på nätet kommer programmen upp tidigast 1 dygn efter att de sänts i TV (om jag inte misstar mig).
Eidt:
Ok, jag misstog mig. Vissa program kommer upp snabbare än så ser jag. Låt oss allafall hoppas att denna tjänst kommer funka lika bra som man vill att det ska göra under OS. Det är i så fall guld (!) värt. Det kommer ju dessutom inte kosta något extra vad jag kan se.
Redigerat av doppko, 06 augusti 2008 - 12:27.
Postad 06 augusti 2008 - 17:10
Enligt honom finns det inga planerar på att köra HD hos Telia pga av att det finns för lite HD kanaler och för lite boxar som klarar HD.
Låter inte alls bra

Jag som tänkte vänta med att skaffa tills HDbox kommer.. men då får jag nog vänta enligt han.
//Jonas
Postad 06 augusti 2008 - 17:30
Att kunna erbjuda OS i HD måste väl vara helt perfekt ur marknadsföringssynpunkt, nu skulle det ju i o f s bara vara till fiberlan-kunderna och dom är kanske inte så många. Har någon koll på ur många kunder Telia har genom fiberlan respektive vanlig telefonlinje?Gå ut med något mitt under brinnande semestrar tror inte jag är någon höjdare. Varken för de anställda, tjänsten eller ur marknadsföringssynpunkt.
Postad 06 augusti 2008 - 17:35
Om jag inte missuppfattat allt så klarar redan Telias standardbox av HD. Man kör tester på detta i vissa områden och chefen för bredbandstjänster hos Telia har sagt att dom kommer att leverera HDTV innan November.Idag pratade jag med en säljare ifrån Telia på köpcentrumet Allum i Partille.
Enligt honom finns det inga planerar på att köra HD hos Telia pga av att det finns för lite HD kanaler och för lite boxar som klarar HD.
Låter inte alls bra
Jag som tänkte vänta med att skaffa tills HDbox kommer.. men då får jag nog vänta enligt han.
//Jonas
http://www.idg.se/2.1085/1.124007
Postad 06 augusti 2008 - 18:26
Testen pågår under sex månader och innebär att ett 70-tal hushåll i Stockholm och Göteborg får tillgång till ett urval av HDTV-kanaler. Något definitivt datum för kommersiell lansering av HDTV via bredbandet är inte satt. Faller testen väl ut, kan dock Telia komma att erbjuda HDTV till en del av sina bredbandskunder redan under 2008.
http://www.hdtvforum...p;articleid=291
Postad 06 augusti 2008 - 20:41
Jo detta är kul, hade också sett att dem lade till Svt Extra som finns i marknätet, parabol m.m för förra OS hade jag parabol och där var många bra udda OSsporter.Det låter ju bra. Men det är bara bra om det uppdateras snabbt. På vanliga SVT play på nätet kommer programmen upp tidigast 1 dygn efter att de sänts i TV (om jag inte misstar mig).
Eidt:
Ok, jag misstog mig. Vissa program kommer upp snabbare än så ser jag. Låt oss allafall hoppas att denna tjänst kommer funka lika bra som man vill att det ska göra under OS. Det är i så fall guld (!) värt. Det kommer ju dessutom inte kosta något extra vad jag kan se.
obs. kan inte se marknätet här, bor lite lågt.
Sen har nån fått tillbaka NASN ?
NASN funkar kalasfint såg jag nu

Redigerat av Unregistered6214acfd, 06 augusti 2008 - 23:16.
Postad 06 augusti 2008 - 20:53
SVT Extra används inte längre....Jo detta är kul, hade också sett att dem lade till Svt Extra som finns i marknätet, parabol m.m för förra OS hade jag parabol och där var många bra udda OSsporter.
obs. kan inte se marknätet här, bor lite lågt.
Sen har nån fått tillbaka NASN ?
udda sporter kommer att sändas på "Peking+" en webbkanal
Hoppas den kommer att gå att se via SVT Play
Postad 06 augusti 2008 - 21:51
I de här HDTV-testerna så använder man väl Telias standardbox VIP1910 eller?Som första stora svenska bredbandsoperatör inledde Telia i november en test av HDTV via bredbandet.
Testen pågår under sex månader och innebär att ett 70-tal hushåll i Stockholm och Göteborg får tillgång till ett urval av HDTV-kanaler. Något definitivt datum för kommersiell lansering av HDTV via bredbandet är inte satt. Faller testen väl ut, kan dock Telia komma att erbjuda HDTV till en del av sina bredbandskunder redan under 2008.
http://www.hdtvforum...p;articleid=291
Postad 07 augusti 2008 - 09:05
Har även strul jag med. Vilken modell på Kreatel ställde du in efter? Har en Harmony525.
Jag köpte en Harmony 555 för några år sedan och när jag la till 1510 så fungerade nästan inga knappar alls riktigt.
Under några veckor hade jag kontakt med supporten Logitech, mycket trevliga och hjälpsamma, som löste problemen.
För någon månad sedan bytte jag upp mig till en 1910 och upplevde samma sak, nästan inga knappar fungerar på rätt sätt när jag la till den i min Harmony 555
Jag tyckte fjärrkontrollerna såg likadana ut så jag testade att använda koderna för 1510 mot 1910-burken och det funger hyfsat, vissa knappar strular. Jag tänker felanmäla det till Logitech så fort jag hinner.
//Lasse
Postad 07 augusti 2008 - 13:22
Det låter ju bra. Men det är bara bra om det uppdateras snabbt. På vanliga SVT play på nätet kommer programmen upp tidigast 1 dygn efter att de sänts i TV (om jag inte misstar mig).
Eidt:
Såg nyss rapports 12-sändning, den låg på svtplay innan kl.14. Skulle tro att play uppdateras ganska snabbt.
Postad 07 augusti 2008 - 17:02
Såg nyss rapports 12-sändning, den låg på svtplay innan kl.14. Skulle tro att play uppdateras ganska snabbt.
De läggs in så fort sändingen starta
Så det går bra att titta med en liten fördröjning. Testade igår på de regionala sändingarna började titta 5 minuter efter ordinarie start
Redigerat av lindo, 07 augusti 2008 - 17:03.
Postad 07 augusti 2008 - 18:17
Jag sitter mycket vid datorn och spelar online-spel/surfar, och dom senaste månaderna har internet krånglat väldigt mycket. Ibland så lägger internet av 3-15 gånger/timmen, ibland så funkar det hur bra som helst. samtidigt som detta händer så tappar TV:en också uppkopplingen och bilden fryser.
När detta händer så slocknar DSL lampan på modemet, och börjar sedan blinka, tillslut så lyser den igen.
Ringde och klagade på telia, och fick sedan låna ett modem av dom, för att testa om det var det som var fel. Men så var det inte.
edit: Samma sak händer med internet när digital tv:en är avslagen.
lite info:
Har ett P-660H-D1 Triple play modem, från ZyXEL.
Modemet är kopplat till första telefonjacket.
Kabeln från telefonjacket till modemet är ca 2,5m lång.
Innan vi skaffade Telia digital TV så funkade internet kanon.
Om ni har någon aning om vad som kan vara felet, så snälla skriv!
Redigerat av Kalle__, 07 augusti 2008 - 18:29.
Postad 07 augusti 2008 - 19:22
Har fått det att funka helt ok faktiskt.Jag köpte en Harmony 555 för några år sedan och när jag la till 1510 så fungerade nästan inga knappar alls riktigt.
Under några veckor hade jag kontakt med supporten Logitech, mycket trevliga och hjälpsamma, som löste problemen.
För någon månad sedan bytte jag upp mig till en 1910 och upplevde samma sak, nästan inga knappar fungerar på rätt sätt när jag la till den i min Harmony 555
Jag tyckte fjärrkontrollerna såg likadana ut så jag testade att använda koderna för 1510 mot 1910-burken och det funger hyfsat, vissa knappar strular. Jag tänker felanmäla det till Logitech så fort jag hinner.
//Lasse
Postad 08 augusti 2008 - 09:26

Postad 08 augusti 2008 - 12:07
Vi kommer få Telia digital TV hos oss då våran fastighetsvärd har bestämt sig för att byta från COMHEM till Telia.
Hur funkar NPVR hos Telia har sett att det görs massor med reklam för denna funktion. Hur länge sparas programmen osv. Gäller det alla kanaler som man har i sitt paket.
Idag har jag en PVR box och nu tittar man i stort sett på alla program i efterhand förutom sportsändningar.
MVh
LG
Postad 08 augusti 2008 - 12:24
Hejsan, jag har ett problem med telia digital TV/bredband 8/1mbit ADSL.
Jag sitter mycket vid datorn och spelar online-spel/surfar, och dom senaste månaderna har internet krånglat väldigt mycket. Ibland så lägger internet av 3-15 gånger/timmen, ibland så funkar det hur bra som helst. samtidigt som detta händer så tappar TV:en också uppkopplingen och bilden fryser.
När detta händer så slocknar DSL lampan på modemet, och börjar sedan blinka, tillslut så lyser den igen.
Ringde och klagade på telia, och fick sedan låna ett modem av dom, för att testa om det var det som var fel. Men så var det inte.
lite info:
Är du helt 100 på att modemet sitter i första jacket?
Postad 08 augusti 2008 - 12:42
Postad 08 augusti 2008 - 14:57
Hej,
Vi kommer få Telia digital TV hos oss då våran fastighetsvärd har bestämt sig för att byta från COMHEM till Telia.
Hur funkar NPVR hos Telia har sett att det görs massor med reklam för denna funktion. Hur länge sparas programmen osv. Gäller det alla kanaler som man har i sitt paket.
Idag har jag en PVR box och nu tittar man i stort sett på alla program i efterhand förutom sportsändningar.
MVh
LG
Det finns ingen PVR funktion hos Telia, bara en VOD tjänst.
Postad 08 augusti 2008 - 17:16
Är du helt 100 på att modemet sitter i första jacket?
Japp, vi har bara ett jack.
Postad 09 augusti 2008 - 12:38
Vi kan nämligen inte ha Telia ADSL här där vi bor ( en liten by..) utan vi har något som heter Teleservice 24/mbit som funkar hur bra som helst.
Någon som vet eller har testat själv kanske.
Postad 09 augusti 2008 - 13:50
En liten fråga. Jag undrar om man kan ha Telia Digital TV utan att ha deras bredband?
Vi kan nämligen inte ha Telia ADSL här där vi bor ( en liten by..) utan vi har något som heter Teleservice 24/mbit som funkar hur bra som helst.
Någon som vet eller har testat själv kanske.
Har inte Telia ADSL i din lokala telestation så har dom heller ingen TV i den. Det finns även stationer med Telia ADSL som ännu inte blivit utbyggda med TV. Telia levererar heller ingen TV om ledningen är längre än runt 3 km. Bandbredden blir för dålig helt enkelt, TV tar runt 5 Mbit och sedan skall det ju finnas utrymme att surfa också.
Annars är jag rätt säker på (inte kollat) att bredbandsabonnemang är ett krav från Telia för att få deras TV.
Postad 09 augusti 2008 - 15:33
Det finns ingen PVR funktion hos Telia, bara en VOD tjänst.
Hur långt tillbaks i tiden kan man hitta programmen?
Finns alla kanaler tillgängliga som man har i sitt paket?
/LG
Postad 09 augusti 2008 - 16:10
Hur långt tillbaks i tiden kan man hitta programmen?
Finns alla kanaler tillgängliga som man har i sitt paket?
/LG
Kolla på Telias sida angående vilka kanaler som går att se på detta sätt.
http://www.telia.se/...janster_tv_svod
Postad 09 augusti 2008 - 22:58
Tack för det snabba svaret stefan_s
Man kan ju också läsa mer på Telias egna webbsidor, lämpligtvis sidan med Tekniska förutsättningar.
/Peter Cigéhn
Postad 10 augusti 2008 - 07:41
När jag väljer SVT Play i boxen så kommer en ruta som säger att jag behöver lägga till det till mitt abbonemang, enklast via www.telia.se/minasidor eller ringa kundtjänst. Hittar dock inget på sidan om att lägga till det till abbonemanget.
Det är något som ingår gratis va?
Postad 10 augusti 2008 - 08:03
Annars kanske det hjälper å starta om boxen!
Postad 10 augusti 2008 - 11:12
SVT Play verkar inte ingå i Kanalpaket Start.
Annars kanske det hjälper å starta om boxen!
Jodå det gör det hos mej
Postad 10 augusti 2008 - 13:24
Hejsan, jag har ett problem med telia digital TV/bredband 8/1mbit ADSL.
lite info:
Jag har samma strul som dig, började för 2 veckor sen.
Hade varit bortrest i en vecka och hade dragit ur alla sladdar hemma (för att inte åskan skulle slå ut något), men då jag kopplade in allt så funkade internet i någon timme sen la det av, nu fungerar det i någon minut sen dör det och DSL lampan på modemet börjar blinka sen hoppar det igång igen efter en stund och sen dör det igen efter någon minut. Digital-TV funkar lika illa.
Har provat med ett äldre modem, Zyxel Triple Play P-660H (utan D1) och då funkar internet utan problem även om hastigheten inte är den samma som innan (har/hade 2mbit innan men kommer max upp 1mbit nu), men Digital-TV är utslaget (vilket inte är så konstigt eftersom det inte fungerar med det modemet).
Vet inte vad som hänt, har ingen lust att köpa ett nytt modem om det skulle visa sig att det är i växeln som felet ligger.
Postad 12 augusti 2008 - 07:50
Jag har Kanalpaket stor med Canal plus. + disney
Jag använder demand tjänsten på canal plus och disney rätt frekvent. men jag blev förvånad när jag inte kunde se på tv4 anytime. den säger att jag måste abbonera på det, på Telias sida så verkar det bara ingå om man har paket "tv4" men det vill man inte betala 99 kr för exra när jag redan har tv i stora paketet.
har inte testat discovery, är det samma sak där?
vet nån om det kostar extra att ha tv anytime och i så fall hur mycket?
Postad 12 augusti 2008 - 08:14
Hej.
Jag har Kanalpaket stor med Canal plus. + disney
Jag använder demand tjänsten på canal plus och disney rätt frekvent. men jag blev förvånad när jag inte kunde se på tv4 anytime. den säger att jag måste abbonera på det, på Telias sida så verkar det bara ingå om man har paket "tv4" men det vill man inte betala 99 kr för exra när jag redan har tv i stora paketet.
har inte testat discovery, är det samma sak där?
vet nån om det kostar extra att ha tv anytime och i så fall hur mycket?
Så är det... vill du ha Anytime så får du punga ut 99kr per månad. Samma sak med Discovery. Tv4-paketet är egentligen enbart nödvändigt om man vill ha on-demand. Surt sa räven...
5 användare läser detta ämne
1 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
-
Weiman