Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 19 August 2015 - 00:19
Postad 19 August 2015 - 07:22
Bästa svaret får du om du lägger upp en skiss över rummets möblering med måttangivelser på väggar/takhöjd.
Jag fixar ![]()
Sweetspot 3,55 från högtalare som det står på bilden stämmer inte utan det är ca 3m som jag skrev tidigare.
Bifogad fil(er)
Redigerat av beat_strandh, 19 August 2015 - 07:27.
Postad 19 August 2015 - 13:30
Jag ser då rakt inget som förhindrar en framflytt. Vore säkert bara gynnsamt för tvbilden också.
Postad 19 August 2015 - 13:46
Jag förstår varför du inte vill flytta möblemanget av estetiska själ, så den enda möjligheten skulle jag säga är att skaffa någon form av rumskorrigering, och inte bara för basen. Det blir en kompromiss, men går det inte att möblera om så gör det inte.
Postad 19 August 2015 - 14:29
Jag ser då rakt inget som förhindrar en framflytt. Vore säkert bara gynnsamt för tvbilden också.
säg det till frun min ![]()
egentligen skulle soffan stått 30cm längre bak men jag har smugit fram den lite då och då utan att hon märkt men jag tror inte jag kommer kunna flytta ännu mer hehe. Men tack vare dessa 30cm fick jag iaf en bättre stereobild så där är jag nöjd. Nu sitter jag nästan lika långt ifrån högtalarna som dem står ifrån varandra.
Postad 19 August 2015 - 14:29
Estetiska skäl? Att soffryggen inte skulle hamna i linje med slutet på bardisken? I så fall kan man ju skaffa en låg hylla/bord med rätt bredd och ha bakom soffryggen, så återfås den linjen (och man får lite mer förvaring på kuppen - aldrig fel).
Postad 19 August 2015 - 14:33
Mer fylligt...undrar vad det betyder för dig? För mig betyder det bättre kropp i manliga sångröster, bättre klang i gitarrljud, osv. Allt detta ligger utanförarbetsområdet för en subwoofer om du inte ska dela väldigt högt i frekvens, så jag tror inte du vinner något på en subwoofer i det du nämner. Du kommer dock få en förändring...bra/dåligt beror på.
Jag förstår varför du inte vill flytta möblemanget av estetiska själ, så den enda möjligheten skulle jag säga är att skaffa någon form av rumskorrigering, och inte bara för basen. Det blir en kompromiss, men går det inte att möblera om så gör det inte.
Jo mer kropp etc. Det kanske ligger i det övre basregistret. Provade att koppla in min gamla 8" bas från Tangent. Ställde den till vänster om fönstret sett från bilden. visst blev det mer bas men det blev inte bättre. Bara mer påträngande bas och inte lika musikaliskt.
Estetiska skäl? Att soffryggen inte skulle hamna i linje med slutet på bardisken? I så fall kan man ju skaffa en låg hylla/bord med rätt bredd och ha bakom soffryggen, så återfås den linjen (och man får lite mer förvaring på kuppen - aldrig fel).
mer att hämna i linje med fönstret och att soffan inte skymmer fönstret mer än den behöver. Jag har som sagt smygit fram soffan mer än jag skulle ![]()
Postad 19 August 2015 - 14:34
säg det till frun min
Säg till henne att antingen behöver ni få fram soffan en liten bit till, eller så behöver du sätta in likadana baslådor som jag har i vardagsrummet:

Så tror jag nog hon känner att hon tar rätt beslut. ![]()
Postad 19 August 2015 - 14:42
hahaha ja det ska jag banne mig göra ![]()
Redigerat av beat_strandh, 19 August 2015 - 14:43.
Postad 20 August 2015 - 18:03
NU6000 hemma...väger 1/3 av ep4000. Ska bli spännande att få mata min subbar med den!
Postad 20 August 2015 - 20:32
Ja då skall jag lägga en order på Earth Quake Cinenova Grande 7 BR imorgon skall bli kul att se vad det gör i mitt system.
Postad 20 August 2015 - 21:28
NU6000 hemma...väger 1/3 av ep4000. Ska bli spännande att få mata min subbar med den!
Väger? De där stegen väger inget alls. När man är tveksam till om man klara av det själv med en pallkärra - då väger det något....
Postad 20 August 2015 - 22:33
Väger? De där stegen väger inget alls. När man är tveksam till om man klara av det själv med en pallkärra - då väger det något....
Sa killen som fick ont i handleden av att lyfta en kaffekanna. ![]()
Postad 21 August 2015 - 11:04
Sa killen som fick ont i handleden av att lyfta en kaffekanna.
Alltså är jag fullt kvalificerad att bedöma när något är lätt
.
Kommer nog att bli lite starkare i handlederna efter att jag kört övningarna jag fick av sjukgymnasten för min trasiga axel (bristningar rotatorcuff).
Postad 21 August 2015 - 12:18
Haha eller hur! Öppnade och kollade i steget och det såg helt annorlunda ut mot EP4000. Hoppas det inte är sämre bara om man ska bedöma av vikten!
Postad 21 August 2015 - 13:16
nån som har något förslag på vad jag kan använda som fötter till min sub? den väger 60 kg+ å jag vill inte ha några sonic sd fötter... de sitter så jäkla dåligt
Postad 21 August 2015 - 13:29
alex2400, på vilket sätt sitter SD-fötter dåligt? Och på vilket sätt ska fötter sitta?
Jag sätter filttass under och liten mängd dubbelhäftande eller häftmassa mot basen. Då går de flytta runt utan problem.
Postad 21 August 2015 - 15:19
alex2400, på vilket sätt sitter SD-fötter dåligt? Och på vilket sätt ska fötter sitta?
Jag sätter filttass under och liten mängd dubbelhäftande eller häftmassa mot basen. Då går de flytta runt utan problem.
alltså lådan är lackad med högglans så silikon funkar inte riktigt, inte lim heller, tänkte om det finns nåt annat alternativ än att limma fast skiten, ikeas skitfötter funkar ok men det känns inte optimalt, får lite vibrationer i lådan med dem
Redigerat av alex2400, 21 August 2015 - 15:21.
Postad 21 August 2015 - 15:33
Jag klippte till några bitar från ett sittunderlag som fungerade bra, hurvida det är optimalt kan jag inte uttala mig om dock
Men det gör ju viss skillnad för vibrationer och högtalaren stod fortfarande stadigt.
Postad 21 August 2015 - 15:45
Jag klippte till några bitar från ett sittunderlag som fungerade bra, hurvida det är optimalt kan jag inte uttala mig om dock
Men det gör ju viss skillnad för vibrationer och högtalaren stod fortfarande stadigt.
Ja alltså stadigt står den ju, 60kg+ flytta sig inte särskilt lätt liksom men vill få ner lådresonansen lite
Postad 21 August 2015 - 16:02
Ja alltså stadigt står den ju, 60kg+ flytta sig inte särskilt lätt liksom men vill få ner lådresonansen lite
SD kuddarna har väl lite grepp i ytan väl?
Postad 21 August 2015 - 16:20
SD kuddarna har väl lite grepp i ytan väl?
Jo greppet med marken är inget jag är orolig över utan greppet till lådan ifall man vill flytta den...
Kolla i galleriet, nu står den iofs inte där längre utan på ett skiffergolv
Postad 21 August 2015 - 16:42
Postad 21 August 2015 - 17:11
Få ner lådresonansen? Vad är det du hoppas åstadkomma med fötterna...?
Postad 22 August 2015 - 08:55
Ja asså vibrationer i lådan minskar väl med nån typ av fot under vs att den står rätt på det ojämna stengolvet?Få ner lådresonansen? Vad är det du hoppas åstadkomma med fötterna...?
Postad 22 August 2015 - 10:02
Nä. Vibrationer i lådan minskar inte. Kopplingen mellan låda och underlag minskar däremot med en vettig fot.
Jag tror nog att du kan sätta dit vilken fot som helst.
Om du inte gillar SD utan vill ha nåt som sitter fast så kan jag rekommendera att du skruvar dit fyra dörrstopp under lådan.
Du kanske får modifiera höjden något på dom.
Har provat det, och det funkar utmärkt.
Postad 22 August 2015 - 12:08
Fick just besked från Göteborg att Slutsteget Earth Quake Cinenova Grande 7 BR finns i lager i Danmark så jag bör ha det nästa vecka,skall bli skitkul att höra hur det låter,jag skall tydligen få lite mera tyngd och drag i botten så jag antar att min AC/DC kommer att låta ännu bättre nu.
Postad 22 August 2015 - 12:11
Postad 22 August 2015 - 13:41
Nä. Vibrationer i lådan minskar inte. Kopplingen mellan låda och underlag minskar däremot med en vettig fot.
Jag tror nog att du kan sätta dit vilken fot som helst.
Om du inte gillar SD utan vill ha nåt som sitter fast så kan jag rekommendera att du skruvar dit fyra dörrstopp under lådan.
Du kanske får modifiera höjden något på dom.
Har provat det, och det funkar utmärkt.
Okej låter ikeaskiten sita kvar ett tag till
... har faktiskt en till fråga, vilket är det absolut billigaste sättet att boosta basen? Jag anväder i princip ingen slaglängd vid 20hz på normal volym och man kan ju inte dra på för då tar den ju slut innan man kommer ner i registret... är det typ minidsp som gäller?
Redigerat av alex2400, 22 August 2015 - 13:42.
Postad 23 August 2015 - 09:14
Skickade över min inköpslista på delningsfiltren till Hifikit men tyvärr så har jänkarna andra standardvärden än européer.
Skickade då ett sms till bagaren om vart han hade valt att handla ifrån, fick tips om europe audio men han kan ju inte skicka/klicka på länkar på sin stenålderstelefon.
Vill bara dubbelkolla så att det är rätt butik.
http://www.europe-audio.com/intro.asp
Redigerat av Evil Homer, 23 August 2015 - 09:15.
Postad 23 August 2015 - 09:25
Men se till att allt finns i lager.
Vissa har fått vänta läääääänge på sina saker.
Postad 23 August 2015 - 11:50
Någon som hört Heco mythos 700, brorsan är på jakt efter ett par talare, han har min Sa talent för tillfälligt är det här ett steg upp för honom?
http://www.hifi-wiki...Heco_Mythos_700
Dom väger en del iallfall ^^
Postad 23 August 2015 - 12:24
Postad 23 August 2015 - 18:33
Någon som hört Heco mythos 700, brorsan är på jakt efter ett par talare, han har min Sa talent för tillfälligt är det här ett steg upp för honom?
http://www.hifi-wiki.de/index.php/
Nästan alla HECOs produkter har hög vikt, men låt dig inte luras, dom låter inte bra. undermåliga element, och klarar inte av att spela starkt.
Dom väger en del iallfall
Postad 23 August 2015 - 20:20
http://www.hifi-wiki.de/index.php/
Nästan alla HECOs produkter har hög vikt, men låt dig inte luras, dom låter inte bra. undermåliga element, och klarar inte av att spela starkt.
Dom väger en del iallfall
Vart ett par iallfall fick dom för 2k. Har du hört dom själv? För jag vart imponerad. Sen visst dom låter inte som ett par pi60s men vad kan man begära även beg för 2k? hade bra bas lite för mycket boostad men det gick faktiskt djupare än jag trodde vi lirade Fading sun med Lena nymark och basgångarna lät helt ok även den djupaste vet faksiskt inte vart den ligger men runt 30hz+ ? . dock var diskanten avrullad rätt mycket så saknades vid tex akustisk musik. Men brorsan vart helnöjd han tänkte köpa ett par Pip från början men valde dom här istället pga av pris och ljudtrycksförmågan som är tillräckligt för att få honom vräkt.
Men bara för att
har du något bättre förslag på talare som låter bättre/spelar starkare för 2k?
Edit: Beg ofc
Redigerat av BoBBiS, 23 August 2015 - 20:20.
Postad 24 August 2015 - 07:32
Hur många såna butiker som heter Europe audio tror du att det finns?
Om det nu är så många som handlar därifrån , du tror inte det kan vara rätt så poppis att lägga sig snarlikt i namnväg och få gratiskunder?
Hade jag lagt en beställning och det inte hade vart ifrån rätt ställe så hade det låtit "Hehe hur svårt hade det vart att fråga innan då, klantskalle "
Postad 24 August 2015 - 07:33
Vart ett par iallfall fick dom för 2k. Har du hört dom själv? För jag vart imponerad. Sen visst dom låter inte som ett par pi60s men vad kan man begära även beg för 2k? hade bra bas lite för mycket boostad men det gick faktiskt djupare än jag trodde vi lirade Fading sun med Lena nymark och basgångarna lät helt ok även den djupaste vet faksiskt inte vart den ligger men runt 30hz+ ? . dock var diskanten avrullad rätt mycket så saknades vid tex akustisk musik. Men brorsan vart helnöjd han tänkte köpa ett par Pip från början men valde dom här istället pga av pris och ljudtrycksförmågan som är tillräckligt för att få honom vräkt.
Men bara för att
har du något bättre förslag på talare som låter bättre/spelar starkare för 2k?
Edit: Beg ofc
Börja inte fråga om vad man kan få bättre för 2K, för det första så är det nog inte speciellt många högtalare som är bättre för 2K och sen verkar ju både du och brorsan nöjd med köpet och det är väl viktigast
Postad 24 August 2015 - 08:09
Riktigt riiiiiktigt illa, jag hade ju själv skrattat åt det jag just skickade iväg
Postad 24 August 2015 - 08:33
nån som har något förslag på vad jag kan använda som fötter till min sub? den väger 60 kg+ å jag vill inte ha några sonic sd fötter... de sitter så jäkla dåligt
Sätt hjul.
Postad 24 August 2015 - 14:21
Blir väl fel när jag ska köra med Behringer EP4000?
Postad 25 August 2015 - 14:03
Acdc kommer aldrig låta bra på dom skivor jag hört. Du kommer däremot att höra exakt det du beskriver. Kom ihåg att den nog vill ha minst 10 amp själv
Vilka skivor? Remasterade utgåvor?
Postad 25 August 2015 - 15:00
njae, jag misstänker att jag inte hört remastrade, hört i början av 90-talet och framåt. om nu det säger något. jag har alltid upplevt att det låter skränigt och med elak diskant =)
Postad 25 August 2015 - 19:31
njae, jag misstänker att jag inte hört remastrade, hört i början av 90-talet och framåt. om nu det säger något. jag har alltid upplevt att det låter skränigt och med elak diskant =)
Acdc har väl blivit remastrade typ hur många ggr som helst, den första var väl i början av 90 talet. Det som låter bäst enligt mig är originalen de från atlantic records eller vad de heter.
Postad 25 August 2015 - 23:43
Tjoo böjz, ett tag sen man skrev här
Grattis till er som köpt/uppgraderat med trevligheter
Jag vill köpa en ramspänd duk och har svårt att bestämma mig.
Idag har jag en manuell Kingpin 104" 16:9 duk och tycker att det fungerar bra.
Tittar mycket på film från både BD och min Boxee, spelar nån gång ibland, TV blir ytterst sällan.
Har spanat in en Kingpin 104" ramspänd som jag tror bör sköta jobbet fint.
Min kluring ligger kring 2.35:1
Fördelen är att jag vinner lite plats eftersom jag vill få upp min center i taket men då måste det bli en 98" 2.35:1 i så fall.
Nästa steg är 111" men den blir för bred
Det negativa med 98" 2.35:1 är att om man gör 16:9 på den så blir ju bilden mindre än 98"
Lite kluven här, finns det någon fördel med 2.35:1 Vs 16:9 duk?
Så ser det ut idag...
Bifogad fil(er)
Redigerat av RobNB, 26 August 2015 - 08:12.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
50 bilder
99 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?