Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 september 2008 - 15:46

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

• 357 inlägg
  • 0
Jo dett funkar
Men jag vill ha en för on och en annan för off ,inte samma code.
Blir problem med makron mm.
Skickat frågan vidare till sagem .
Hoppas att dom kan fixa detta.
Mvh:ML

Postad 11 september 2008 - 17:43

Unregisteredd3eb7b8e
  • Unregisteredd3eb7b8e
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Vet inte om det bara är jag men, epg i denna box är inte så bra, för att vara snäll. Man får ju ingen som helst översikt över vilka program som går just nu, man kan bara se en kanal åt gången. Vad är det för trams. Tur att den är blixtsnabb och cachar data iaf :) Mig veterligen kan man inte heller instruera boxen till att spela in ett visst program på en viss kanal under vissa dagar, om programmet går på olika tider. Dvs det finns ingen koppling mellan epg och inspelningen. Ett exempel är ju om man skulle vilja spela in Seinfeld på Kanal5, hur lyckas man med det 5 dagar varje vecka med denna box? Utan att spela in typ 5h varje dag.

Ne tacka vet jag Tivo från 2002, redan då en mycket bättre box än denna box, även om den inte klarade hd just då.

Hoppas CDs utlovade uppdatering teleporterar denna box till 2008. Föresten vad mötte denna box för motstånd i M3 där den tydligen vann? Var den ensam i testet måntro?

Postad 12 september 2008 - 07:48

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Hoppas CDs utlovade uppdatering teleporterar denna box till 2008. Föresten vad mötte denna box för motstånd i M3 där den tydligen vann? Var den ensam i testet måntro?

Viasat och ComHem och de boxarna är ännu sämre, men framförallt vann CD pga HD-utbudet, inte pga boxen.
Håller med om att EPG är rätt kass.

Postad 12 september 2008 - 11:32

Lamajo
  • Lamajo
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Irriterande problem. :)
Hittade inte ett liknande i bugg listan.

Jag har programmerat en inspelning med hjälp av EPG och låter den börja spela in.
När jag sedan börjar titta på inspelningen undertiden som den spelar in så fungerar det bra.
Det står Rec på boxen och när tiden går ut och den slutar spela in så hackar bilden till lite, inget problem.

Problemet är att från den tid jag börjar att titta på inspelningen så slutar den att spela in.
Fast det står Rec på boxen. Tittar jag sedan på min sida med inspelningar så finns inspelningen där men då
bara med den tid den hade spelat in innan jag började titta. Fast namnet på inspelningen är programmet efter då jag har 2 min fördröjning via EPG. Detta har hänt för oss nu två kvällar i rad när Idol spelats in från Tv4.

Boxen fick jag för en vecka sedan och har den senaste uppdateringen.
Är det normalt att man inte kan titta på en inspelning från EPG på denna box innan den är klar?

Vad ska den kommande programvaran förbättra? Det tycks finnas en hel del buggar i denna box. Att ljudet hackar
och det blir lite osynkat vid uppspelning ibland tycks vara mera regel än undantag på denna box. Räcker för mig att trycka en gång på Play/Pause för att få allt synkat igen. Men irriterat.

Min gamla Force box var bättre på allt, inspelning, uppspelning, text-tv mm förutom att kunna hantera HD.
Har inte så bra erfarenheter från Sagem då det gäller hårddisk-box till marknätet. Riktigt usel.

lamajo

Postad 12 september 2008 - 12:17

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jag har programmerat en inspelning med hjälp av EPG och låter den börja spela in.
När jag sedan börjar titta på inspelningen undertiden som den spelar in så fungerar det bra.
Det står Rec på boxen och när tiden går ut och den slutar spela in så hackar bilden till lite, inget problem.

Problemet är att från den tid jag börjar att titta på inspelningen så slutar den att spela in.
Fast det står Rec på boxen. Tittar jag sedan på min sida med inspelningar så finns inspelningen där men då
bara med den tid den hade spelat in innan jag började titta. Fast namnet på inspelningen är programmet efter då jag har 2 min fördröjning via EPG. Detta har hänt för oss nu två kvällar i rad när Idol spelats in från Tv4.

Är det normalt att man inte kan titta på en inspelning från EPG på denna box innan den är klar?

Det ska gå, jag har aldrig haft problem att börja titta på ett program som håller på att spelas in.
Man bör inte ha tidsfördröjt stopp därför att titeln sätts på programmet som är när inspelningen slutar. Detta är ju inget problem på en kanal med reklam, då sluttiden är satt till när nästa program börjar.
Frågan är dock: Har du båda antennkablarna inkopplade? Det brukara vara problem om man inte har det.

Redigerat av agpath, 12 september 2008 - 12:18.

Postad 12 september 2008 - 13:40

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Irriterande problem. :)
Hittade inte ett liknande i bugg listan.

Vad ska den kommande programvaran förbättra? Det tycks finnas en hel del buggar i denna box. Att ljudet hackar
och det blir lite osynkat vid uppspelning ibland tycks vara mera regel än undantag på denna box. Räcker för mig att trycka en gång på Play/Pause för att få allt synkat igen. Men irriterat.

Min gamla Force box var bättre på allt, inspelning, uppspelning, text-tv mm förutom att kunna hantera HD.
Har inte så bra erfarenheter från Sagem då det gäller hårddisk-box till marknätet. Riktigt usel.

lamajo

Har aldrig haft problem med detta, när du gick in och tittade på inspelningen gick du då in i inspelningen via knappen "för mina inspelningar" eller backade du på något sett i timeshift?

Håller med om att det finns mycket som kan förbättras, vad som kommer in nästa uppdatering vet jag inte, vad det i oktober jag sa senast?

Postad 12 september 2008 - 14:26

Lamajo
  • Lamajo
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Har aldrig haft problem med detta, när du gick in och tittade på inspelningen gick du då in i inspelningen via knappen "för mina inspelningar" eller backade du på något sett i timeshift?

Håller med om att det finns mycket som kan förbättras, vad som kommer in nästa uppdatering vet jag inte, vad det i oktober jag sa senast?

Jag gick in vi knappen "mina inspelningar" och tryckte OK på namnet då började den spela upp programmet.
Jag har både antennerna inkopplade och marknätet.

Sedan har den startat om av sig själv två ggr. Vet ej vad jag tryckte på då men jag var inne i "mina inspelnigar" och skulle till EPG. Har nyss fått boxen så det ser ut att bli en trevlig höst med alla serier som man vill försöka spela in.

lamajo

Postad 12 september 2008 - 15:18

Unregistered5e408931
  • Unregistered5e408931
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Jo dett funkar
Men jag vill ha en för on och en annan för off ,inte samma code.
Blir problem med makron mm.
Skickat frågan vidare till sagem .
Hoppas att dom kan fixa detta.
Mvh:ML

Jag är också intresserad av diskreta koder. Återkom när du fått svar!

Postad 12 september 2008 - 15:35

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag gick in vi knappen "mina inspelningar" och tryckte OK på namnet då började den spela upp programmet.
Jag har både antennerna inkopplade och marknätet.

Sedan har den startat om av sig själv två ggr. Vet ej vad jag tryckte på då men jag var inne i "mina inspelnigar" och skulle till EPG. Har nyss fått boxen så det ser ut att bli en trevlig höst med alla serier som man vill försöka spela in.

lamajo

- Har ju tittat under inspelning många gånger utan problem, ska ta och testa igen senare. Någon speciellt du gjorde? snabbspolning förbi reklam mm retur ut gjorde du med "svart fyrkant" eller med TV eller annat? Boxen kan bete sig ganska konstigt om man går direkt mellan olika funktioner, du kan se mer i bugglistan.

- Kan du ha gått direkt från "mina inspelningar" till EPG? har för mig att min box också har hittat på konstiga saker då, om man inte går via TV och sedan till EPG

Övrigt:
- Min fjärr fungerar faktiskt mycket bättre sedan jag släckt en lampa i rummet, har inte ännu testat att sätta dit en vanlig lampa istället för den lågenergi.

Postad 12 september 2008 - 19:12

nigi
  • nigi
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej
Har problem med att få ut 5.1 ut från min box har provat med både HDMI och S/PDIF till min förstärkare (Onkyo TX-SR606) har ställt boxen på HEMMABIO, någon som har ngn lösning på detta?

//Nisse

Postad 12 september 2008 - 19:16

Lamajo
  • Lamajo
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

- Har ju tittat under inspelning många gånger utan problem, ska ta och testa igen senare. Någon speciellt du gjorde? snabbspolning förbi reklam mm retur ut gjorde du med "svart fyrkant" eller med TV eller annat? Boxen kan bete sig ganska konstigt om man går direkt mellan olika funktioner, du kan se mer i bugglistan.

- Kan du ha gått direkt från "mina inspelningar" till EPG? har för mig att min box också har hittat på konstiga saker då, om man inte går via TV och sedan till EPG

Övrigt:
- Min fjärr fungerar faktiskt mycket bättre sedan jag släckt en lampa i rummet, har inte ännu testat att sätta dit en vanlig lampa istället för den lågenergi.

Jag snabbspolade förbi reklamen, avslutade med fyrkant en gång och tv en gång då jag trodde jag var säker att göra så eftersom inspelningen hade slutat spela in. Nu rör jag inget under inspelningen med det program jag spelar in. Då fungerar det. Har provat direkt från My Tv till EPG under inspelningen. Inga problem.

Ringde CD supporten nu i kväll då familjen klagade på osynkat tal & bild hela tiden. Fick svaret att boxen bara har HDMI v 1.1 och min tv har v 1.3a. Då är inte min Samsung tv (LE46A656) optimalt kompatibel med HDMI v1.1 sade supporten. Man skulle ringa Samsung för att få en programvara?? som det fungerade med. Supporten har stängt nu så det får bli ett samtal efter helgen.

På felet att min box startar om vid uppstart eller när jag är i My Tv menyn berodde på att det är fel på min späning till boxen. Så CD supporten skulle skicka en ny transformator till mig. Inte så ovanligt fel sade hon på supporten.

Den nya programvaran var inne för test sade hon och skulle finnas tilljänglig för nerladdning om en vecka men räkna med minst tre sade hon. Det skulle kunna lösa mitt problem med tappad inspelnings tid av ett program och HDMI problemet, kanske. Men hon på supporten visste inte säkert vad den nya programvaran skulle fixa för buggar. Så det blir till att avvakta tills den kommer innan man gör något mera.

lamajo

Postad 12 september 2008 - 20:19

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hej
Har problem med att få ut 5.1 ut från min box har provat med både HDMI och S/PDIF till min förstärkare (Onkyo TX-SR606) har ställt boxen på HEMMABIO, någon som har ngn lösning på detta?

//Nisse

Det fungerar inte med HDMI, men det går med S/PDIF och inställning HEMMABIO, på de sändningar som sänder i 5.1

Ringde CD supporten nu i kväll då familjen klagade på osynkat tal & bild hela tiden. Fick svaret att boxen bara har HDMI v 1.1 och min tv har v 1.3a. Då är inte min Samsung tv (LE46A656) optimalt kompatibel med HDMI v1.1 sade supporten. Man skulle ringa Samsung för att få en programvara?? som det fungerade med. Supporten har stängt nu så det får bli ett samtal efter helgen.

lamajo

Dålig synk på uppspelat har jag också och jag har HDMI 1.1, det är inte alltid så kanske var 20 start, då måste man göra paus och starta

Redigerat av Unregistered124686ac, 12 september 2008 - 20:20.

Postad 12 september 2008 - 22:14

nigi
  • nigi
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Det fungerar inte med HDMI, men det går med S/PDIF och inställning HEMMABIO, på de sändningar som sänder i 5.1

Har provat men det fungerar inte, får bara Dolby PL

//Nisse

Postad 12 september 2008 - 22:34

Lacariuz
  • Lacariuz
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Det kanske har tagits upp tidigare i tråden men jag har inte orkat läsa alla 111 sidor. Finns det någon möjlighet att få ut material som man spelat in på hårddisken ? Borde finnas nån som lyckats öppna nätverks porten eller USB porten.

Postad 12 september 2008 - 22:47

nigi
  • nigi
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Har provat men det fungerar inte, får bara Dolby PL

//Nisse

Har nu löst problemet, det var förstärkaren som automatiskt valde ljudet via HDMI i stället för coaxialt men det var bara att ändra inställning så funkade det.

//Nisse

Postad 13 september 2008 - 08:24

juhakka
  • juhakka
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Nån som har något tips angående avskärmning av ir-ögat på boxen? Har som tidigare nämnt problem med fjärrens känslighet pga plasma(PX700). Har lagt ett par DVD-lådor som skärm ovanpå boxen och det förbättrar lite, men jag skulle vilja ha det lite mindre slarvigt...

Postad 13 september 2008 - 09:34

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
"Que"...har din bugglista nått "rätt personer" på Canal Digital / Sagem så det vet exakt vilka problem vi har i stugorna ?

Är mycket osäker på hur kommunikationen är mellan tekniska supporten som vi ringer till och de som verkligen jobbar med mjukvaran/hårdvaran.

mvh

EDIT:stavfel...

Redigerat av Svansen, 13 september 2008 - 09:34.

Postad 13 september 2008 - 14:33

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

"Que"...har din bugglista nått "rätt personer" på Canal Digital / Sagem så det vet exakt vilka problem vi har i stugorna ?

Är mycket osäker på hur kommunikationen är mellan tekniska supporten som vi ringer till och de som verkligen jobbar med mjukvaran/hårdvaran.

mvh

EDIT:stavfel...

Listan går inte till "vanliga" supporten utan till en tekniker på CD som har hand om utprovningen av boxen och testning av ny mjukvara. Är nog övertygad om att CD bryr sig, det är ju inte gratis för någon att boxarna krånglar, returer, support etc. Hade boxen varit klockren så hade kanske CD kunna sälja 50% mer abonnemang, vilket jag också tror att de bryr sig om. Hur Sagem tänker vet jag dock inte, det har jag ibland undrat, tex när de får så många synpunkter på missljud och ändå missar att göra en riktig isolering mellan fläkt och chassie. Möjligt att de senaste boxarna har blivit bättre, men min från den första lot av modifierade var det inte.

Det blir spännade att se vad de har att komma med i den nya uppdateringen.

Postad 13 september 2008 - 19:22

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Det blir spännade att se vad de har att komma med i den nya uppdateringen.

Kan dom bara se till o fixa:
"
2- Tittar man på en uppspelning samtidigt som en schemalagd inspelning startar så lämnar man uppspelningen. Det samma gäller för timeshift (man har då också förlorat allt uppbackat, irriterande)
Åtgärd: Finns inget att göra, mer än att tänka på detta
"

Så kan jag leva med dom andra buggarna ett tag till, timeshiften är det kritiska i denna bugg.

Postad 13 september 2008 - 19:27

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Rent allmänt tycker jag att denna PVR-box ger en helt suverän bild även på SD kanalerna. HD dito är glimrande bra!
Beställde en Samsung BD-P1500 Blu-Rayspelare igår som det ska bli spännande att jämföra med när jag får hem den.

Wasgo :)

Postad 14 september 2008 - 16:45

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
HALLÅ ALLA
Är det ingen mer än jag som tycker att det är stora blödningar i färgen hos boxen??
Framför allt i dom röda färgerna!
Jag har en Pio 508XD och har ställt in denmed dve ochdet är bara via boxen som det är blödningar i färgerna.

INGEN MER ÄN JAG??? :huh:

Postad 14 september 2008 - 16:55

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0
Jag har bra bild med alla mina boxar och mycket bra bild med min box. Det kan inte vara HDMI-sladden som spökar? Är det blödningar även med scart?

Postad 14 september 2008 - 21:01

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

HALLÅ ALLA
Är det ingen mer än jag som tycker att det är stora blödningar i färgen hos boxen??
Framför allt i dom röda färgerna!
Jag har en Pio 508XD och har ställt in denmed dve ochdet är bara via boxen som det är blödningar i färgerna.

INGEN MER ÄN JAG??? :)

Du behöver kalibrera HDMI ingången för boxen åxå, antar du bara kalibrerat DVD/BD ingången med DVE.

Postad 14 september 2008 - 21:13

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Kan dom bara se till o fixa:
"
2- Tittar man på en uppspelning samtidigt som en schemalagd inspelning startar så lämnar man uppspelningen. Det samma gäller för timeshift (man har då också förlorat allt uppbackat, irriterande)
Åtgärd: Finns inget att göra, mer än att tänka på detta
"

Så kan jag leva med dom andra buggarna ett tag till, timeshiften är det kritiska i denna bugg.

Kan inte annat göra än att hålla med och detta borde vara Prio nr 1 hos Sagem. Tycker inte att man kan säga att boxen har Timeshift pga detta samt rent ut löjligt att man måste ta fram klockan om man tittar på en inspelning när man vet att en annan krockar med titten så att man kan stoppa sin gamla inspelning en liten stund innan den nya börjar. Är så trött på detta så om ni bara visste...

Postad 14 september 2008 - 21:29

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Jag må vara gammaldags, men jag knappar in start och sluttid på mina inspelningar och det funkar alltid klockrent! Inte svårt alls! Lovar! :)

Wasgo ;)

Postad 15 september 2008 - 06:36

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag må vara gammaldags, men jag knappar in start och sluttid på mina inspelningar och det funkar alltid klockrent! Inte svårt alls! Lovar! :)

Wasgo ;)

eller via EPG, det fungerar också, men självklart ska också timeshift fungera. Sedan så hjälper ju inte en fast inspelning fullt ut eftersom man avbryts i det man tittar på. Håller också med om att den buggen vill jag ha fixat samt att man kunde få EPG'n justerat rätt första gången, har hänt flera gånger att jag har markerat ett program i EPG'n som visat sig inte vara dagens program utan morgondagens pga att sorteringen är underlig, oftast kommer morgondagen före dagens innan den gjort några omkastningar. Att alltid få ut ljud via HDMI samtidigt som man får ljud ut via S/PDIF vore också bra.

Nu fungerar faktiskt fjärrkontrollen efter att bytt ut en lampa hemma, vet inte om det var styrkan på lampan eller om det är något med lågenerilampor som gjorde det, men med en vanlig 40W så fungerar nu fjärrkontrollen! Dock har jag efter detta (inom några dagar) fått två låsninar av boxen (som jag inte haft så ofta på en tid, konstigt). Det är den buggen att om man byter kanal (tror det oftast är från HD till standardkanal) så kommer textinfo i nedkant men bilden förblir svart samt boxen reagerar därefter inte på några kommandon. Lite konstigt att man får hängningar nu när fjärren fungerar bättre, så hängningar hade man ju gärnat önskat bort också

Postad 15 september 2008 - 07:39

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Råkade ut för timeshift-problemet igår; missade Ashes to ashes som var timeshiftad en 40 minuter då en inspelning startade. Nåja, det kommer ju en repris.
En annan sak som irriterar mig är att man inte kan ändra ljudinställningar när inspelning pågår; om man nu av någon anledning inte vill ha på hemmabion. Detta innebär väl också att det inspelade alltid får enligt inställningarna och att man inte vid avspelning kan ändra?

Postad 15 september 2008 - 08:10

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jag snabbspolade förbi reklamen, avslutade med fyrkant en gång och tv en gång då jag trodde jag var säker att göra så eftersom inspelningen hade slutat spela in. Nu rör jag inget under inspelningen med det program jag spelar in. Då fungerar det. Har provat direkt från My Tv till EPG under inspelningen. Inga problem.

Trycker du på fyrkant (stop) under pågående inspelning så avslutas inspelningen. När du har spolat fram färdig så tryck Play igen, det funkar.
Samsung 1.3-problemet har ju inget med osynket att göra. Vad jag läst så blir det bildproblem på Samsung. I vilket fall är det bäst att installera Samsung fix för detta.

Postad 16 september 2008 - 13:13

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0
Fortsätter här...En liten undran. Sen EurosportHD och DiscoveryHD böt transponder får jag inte in de kanalerna.

Hur får jag in de kanalerna? JAg har provat att göra en kanalsökning men det hjälpte inte. Ställer boxen automatiskt in sig på den nya transpondern? Måste jag göra en fabriksåterställning?

Postad 16 september 2008 - 14:57

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Du behöver kalibrera HDMI ingången för boxen åxå, antar du bara kalibrerat DVD/BD ingången med DVE.

Jo det är ju sant!
Men hur då??? man kan väl inte kalibrera med DVE utan en dvd/bd att spela skivanmed! eller hur då?
Med scart har jag inte testat faktiskt bra ide jag kollar detta.

Tack alla för hjälpen

Postad 16 september 2008 - 16:40

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Råkade ut för timeshift-problemet igår; missade Ashes to ashes som var timeshiftad en 40 minuter då en inspelning startade. Nåja, det kommer ju en repris.

En annan sak som irriterar mig är att man inte kan ändra ljudinställningar när inspelning pågår; om man nu av någon anledning inte vill ha på hemmabion. Detta innebär väl också att det inspelade alltid får enligt inställningarna och att man inte vid avspelning kan ändra?

Jo, du kan ändra ljudet på en klar inspelning.

Postad 16 september 2008 - 16:50

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Jo, du kan ändra ljudet på en klar inspelning.

Tack för svaret. (Kunde ju ha testat själv :) )

Postad 16 september 2008 - 16:51

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0

Fortsätter här...En liten undran. Sen EurosportHD och DiscoveryHD böt transponder får jag inte in de kanalerna.

Hur får jag in de kanalerna? JAg har provat att göra en kanalsökning men det hjälpte inte. Ställer boxen automatiskt in sig på den nya transpondern? Måste jag göra en fabriksåterställning?

Den transpondern verkar vara svagare.Har bild&ljud dippar ibland där
Ingen mer som har märkt det?

Postad 16 september 2008 - 16:57

macmic
  • macmic
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Någon som hört något från CD om uppdateringen som skulle komma i September ?

Man hoppas ju på en rejäl rensning i bugglistan, men det kanske bara är att lura sig själv att tro att de ska lägga tid på att fixa problem åt kunder som redan köpt sin box, de kanske hellre jobbar med att ta fram en ny box eller ett smaskigt kanalpaket inför hösten ?

Postad 16 september 2008 - 18:24

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Det verkar var en del som har problem med dessa kanaler, vad det beror på, om de är känsligare för korrekt inställning vet jag inte. Kanallistan laddas ner varje gång du sätter på boxen så det ska inte behövs något mer än det. Bäst vore om man hade ett riktigt instrument för att ställa in parabolen för just den transpondern

Postad 16 september 2008 - 22:32

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0

Jag hade samma problem. Det löste sig genom att jag gjorde en factory reset. ;)

Postad 17 september 2008 - 06:12

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
De nya transpondrarna har också en högre symboltakt (symbol rate, SR) och kanske även ny felrättningsalgoritm (FEC). SR ligger nu på 30.000 och FEC på 3/4.
Se http://www.lyngsat.c...naldigital.html
Det kan vara så att maskinvaran behöver andra drivrutiner för dessa, härav att det löses med en "factory reset" då maskinvarans drivrutiner (antagligen) laddas från "grunden".

Redigerat av solhaga, 17 september 2008 - 06:12.

Postad 17 september 2008 - 07:28

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jo det är ju sant!
Men hur då??? man kan väl inte kalibrera med DVE utan en dvd/bd att spela skivanmed! eller hur då?
Med scart har jag inte testat faktiskt bra ide jag kollar detta.

Tack alla för hjälpen

Precis vad jag också har undrat! Det tjatas om DVE i en massa DVD/Blu Ray/TV-forum, men hur gör man med en digital-box? Särskilt då HD eftersom det inte finns någon kanal som jag kan hitta som visar en testbild som man skulle kunna använda. Att använda en SD-testbild från tex SVT 2 känns ju inte särskilt relevant. Det vore bättre om SVT HD kunde lägga ut en testbild på tex natten.

Postad 18 september 2008 - 14:39

Unregisteredd3931438
  • Unregisteredd3931438
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Jag har boxen sedan någon månad tillbaka och tycker att den i stort sett funkar ganska bra. En sak jag undrar över är filmer på exempelvis TV4 Film och TCM. När de sänds i widescreen blir de väldigt små på skämen (Jag har en Panasonic PV60). Jag har autoläget på TV:n inställt men de filmerna fyller inte skärmen utan det blir svart runt om. Om jag förstorar bilden manuellt, försvinner texten delvis. Kan jag på något sätt flytta på texten?

En annan sak, finns det någon "snabbknapp" för att välja mellan hembio- och stereo-ljud?

Postad 18 september 2008 - 16:07

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Ibland sänds gamla filmer som är i 4:3 letterbox format i läget 16:9, då blir det en bild i mitten med svarta ramar runt om.

Postad 18 september 2008 - 20:10

Lamajo
  • Lamajo
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

På felet att min box startar om vid uppstart eller när jag är i My Tv menyn berodde på att det är fel på min späning till boxen. Så CD supporten skulle skicka en ny transformator till mig. Inte så ovanligt fel sade hon på supporten.

Den nya programvaran var inne för test sade hon och skulle finnas tilljänglig för nerladdning om en vecka men räkna med minst tre sade hon. Det skulle kunna lösa mitt problem med tappad inspelnings tid av ett program och HDMI problemet, kanske. Men hon på supporten visste inte säkert vad den nya programvaran skulle fixa för buggar. Så det blir till att avvakta tills den kommer innan man gör något mera.

lamajo

Jag fick ett nytt ström paket till min box. Det vart bara värre av det. När jag jämförde den transformatorn jag hade mot den jag fick så skillde det nästan 1 A i utefekt på dom. Den jag fick efter klagan från CD supporten var en klenare modell. Ringde igen till dom och fick till svars att jag redan hade den "nyare" transorn med mitt paket från början sade dom då. Det var bara att slänga den jag fick från supporten.

Varigt bort några dagar nu och när jag kom hem så var frugan i upplösnings tillstånd. Boxen hade då börjat att starta om sig självt varje gång man tryckte på Play knappen. I bland ställde den sig i Factory Reset läge och i bland tappade den lite inspelnigar mm. Ringde CD support igen. Dom skickar en ny box.

Talade om för supporten vad jag tyckte om boxen. Han var väldigt förstående, hade hört samma problem förut....

lamajo

Postad 18 september 2008 - 21:34

ABSiNSANE
  • ABSiNSANE
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Använde PPV för första gången ikväll då jag köpte hockeymatchen mellan Skellefteå<->Rögle.

Har aldrig varit så besviken över en utsändning någonsin:
# Bilden försvann i 3-4min
# Man hörde nästan inget ljud från publiken/rinken - bara kommentatorn
# Kommentatorns nivå på utsändande ljud ökade lite då och då
# Drop-outs på ljudet - så många gånger att jag inte orkade räkna
# Bilden hakade upp sig i några ms lite då och då

Är det så här dålig kvalité på PPV?!

Redigering:
Ska ringa supporten imorgon och klaga och höra om problemet. Provade att ringa i första periodpausen men möttes av att det var många före mig och jag jag kunde söka support på webben. Gick dock vidare och låg då på 62a plats i telefonkön. Känns som lite väl många i kö en torsdag runt 20.00. Så det känns som det var fler än mig som hade liknande problem *HOPPAS*

Redigerat av ABSiNSANE, 18 september 2008 - 21:43.

Postad 19 september 2008 - 07:33

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Använde PPV för första gången ikväll då jag köpte hockeymatchen mellan Skellefteå<->Rögle.

Redigering:
Ska ringa supporten imorgon och klaga och höra om problemet. Provade att ringa i första periodpausen men möttes av att det var många före mig och jag jag kunde söka support på webben. Gick dock vidare och låg då på 62a plats i telefonkön. Känns som lite väl många i kö en torsdag runt 20.00. Så det känns som det var fler än mig som hade liknande problem *HOPPAS*

PPV är ju kasst eftersom det inte är i HD, det enda som gäller när man ska se på hockey är ju C+ Sport HD. Dock var det en del avbrott i matchen LHC-Modo, men i tredje perioden funkade det bra.
Att betala extra för att se LHC i SD skulle jag aldrig göra.

Jag har boxen sedan någon månad tillbaka och tycker att den i stort sett funkar ganska bra. En sak jag undrar över är filmer på exempelvis TV4 Film och TCM. När de sänds i widescreen blir de väldigt små på skämen (Jag har en Panasonic PV60). Jag har autoläget på TV:n inställt men de filmerna fyller inte skärmen utan det blir svart runt om. Om jag förstorar bilden manuellt, försvinner texten delvis. Kan jag på något sätt flytta på texten?

En annan sak, finns det någon "snabbknapp" för att välja mellan hembio- och stereo-ljud?

Autoläget funkar inte eftersom boxen sänder ut bilden i fullskärmsformat, dvs även det svarta är en del av bilden och detta kan inte TV'n tolka som att den ska zooma in. Då får man zooma manuellt eller använda On demand och justera bilden.

Redigerat av agpath, 19 september 2008 - 07:31.

Postad 20 september 2008 - 21:26

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Jag har säsongskortet på allsvenskan och det har fungerat okej frånsett någon enstaka match. Men C+ Sport HD är ju enastående. Tror dock inte ppv kommer i HD i en snar framtid och man är ju ändå van vid att se landslagets matcher i SD och tom i 4:3 format och till och med genom marknätet (Skitbild). Tycker PPV håller godkänd kvalité.

Postad 21 september 2008 - 00:07

TomJones83
  • TomJones83
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Har idag bytt ut min gamla lcd mot en ny px80, och har nu stora problem med fjärrkontrollen som sällan eller aldrig reagerar på knapptryckningar... Fjärren funkade finfint innan, vad gör man?

Postad 21 september 2008 - 10:35

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0

Har idag bytt ut min gamla lcd mot en ny px80, och har nu stora problem med fjärrkontrollen som sällan eller aldrig reagerar på knapptryckningar... Fjärren funkade finfint innan, vad gör man?

Som flera skrivit om här i tråden, byter ut fjärren mot en programmerar dito.

Postad 21 september 2008 - 20:00

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Som alla andra plasmaägare (förutom LG) så får du problem pga frontglaset på plasman (LG har inget glas), verkar det som. Försök skärma av fjärren. Det brukar funka om man håller den under ett bord, det gjorde jag innan jag köpte en Logitech.

Jag har märkt att det ibland står "Mute" på displayen på boxen. Någon som vet varför? Det verkar dyka upp helt slumpmässigt och har inget att göra med att ljudet skulle vara avstängt (åtminstone inte vid Hembio inställt).

Edit: Jag tryckte på Mute på fjärren och DÅ blev det tyst. Ett tryck till så var ljudet tillbaka och texten Mute var borta. :)

Redigerat av agpath, 21 september 2008 - 20:03.

Postad 22 september 2008 - 06:59

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Som alla andra plasmaägare (förutom LG) så får du problem pga frontglaset på plasman (LG har inget glas), verkar det som.

Lite OT men LG har visst frontglas. Har en PG6000 och den har det iallafall.
Hela fronten består av glas som går ända ut i kanterna.
Har inte heller något problem med fjärrkontrollen.

Postad 22 september 2008 - 07:43

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Lite OT men LG har visst frontglas. Har en PG6000 och den har det iallafall.
Hela fronten består av glas som går ända ut i kanterna.
Har inte heller något problem med fjärrkontrollen.

Ok, det var några modeller för ett par år sedan som inte hade glas, vilket LG gjorde en stor affär av eftersom deras plasmor då var mycket lättare än andras.

Postad 22 september 2008 - 16:55

luvan
  • luvan
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Vet någon hur fan man bara får svenska i inspelningslistan? Jag får dansk beskrivning på väldigt många inspelningar, och det är grymt irriterande.

Gjorde en sökning i tråden där någon hade frågat samma sak, men hittade inget svar.

Förövrigt måste jag säga att det här verkligen är en värdelös box på alla sätt och vis. Det enda positiva är bilden, resten är verkligen totalt värdelöst. Kan inte fatta hur dom kan kränga en box för 3000kr som är så här dålig?

Fast antar det är vårat fel, vi betalar glatt och sitter sedan tyst ;)

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.