Humax HDPVR-1000C 320GB
(Digitalboxar)
|
3
|
(94)
|
Inga priser |
Postad 15 September 2009 - 15:32
Postad 15 September 2009 - 17:52
Ringde dem idag, fick nämligen en påminelse om att hämta min box. Hämtade den för tio dagar sedan.
De informera i telefon att de höll på med något här i Skövde, kanske håller de på hos dig också.
Postad 15 September 2009 - 17:55
Tänkte höra med er om någon mer upplever störningar på t.ex. kanal 5, tv3, Discovery HD samt Discovery Travel and Living i Stockholmsområdet, störningen kommer i form av att bilden fryser till, ibland kan det bli ett litet streck i bilden och ibland hackar ljudet till. Jag har fått en ny kabel från Elgiganten, men störningarna finns fortfarande kvar? Ska kika på vilka siffror jag har på kvalitet och signalstyrka ikväll, men har för mig att kvaliteten ligger på 100% och signalstyrkan ligger strax under 50%. Har även märkt dessa störningar i sovrummet på en vanlig SD Samsung box, va tror ni ligger problemet i boxen eller ComHems nät?
Jodå, det har jag upplevt, men boendes i Uppsala. Dock inte de kanaler du nämner (har inte dem) men ex Nat Geo HD eller C+ FilmHD. Händer ofta vid något tillfälle i varje film, oavsett om det är live eller inspelat. Ljudet försvinner för bråkdelen av en sekund och/eller blir det ett band med färgranna pixlar i bilden. Tror det beror på Comhems nät. Har själv lite drygt 50% signalstyrka o 100% kvalite.
Postad 16 September 2009 - 19:57
Jag får försöka despo-växla till analogt ljud från boxen så kanske det hjälper?
Edit: Det gick. Det gäller att ha analoga utgången på boxen inkopplad för kommande CL-nödsituationer med CH i framtiden. Nu åter till matchen.
Redigerat av ruhe, 16 September 2009 - 20:03.
Postad 16 September 2009 - 20:30
Japp, samma fel! Får koppla om i halvtidHar ni andra hack i ljudet på CL-sändningen i Viasat Sport HD Inter-Barça nu?
Edit: Det gick. Det gäller att ha analoga utgången på boxen inkopplad för kommande CL-nödsituationer med CH i framtiden. Nu åter till matchen.
Postad 16 September 2009 - 20:34
Bilden stelnar till en aning under hacken också.
Det var problem med Viasat Sport HD även förra CL. Oklanderligt i repriserna om jag minns rätt, men just viktiga live-sändningar brukade balla ur ungefär såhär. Grrr.
Postad 16 September 2009 - 20:35
Har ni andra hack i ljudet på CL-sändningen i Viasat Sport HD Inter-Barça nu?
Nope inga hack men ljudet släpar efter bilden med cirka sekunden.......STÖRANDE!
Mvh.
Mats
Postad 17 September 2009 - 07:21
hade också problem med ljudet på Viasat HD. Jag har lite äldre komponenter, och förstår inte riktigt vad jag ska kunna göra om det händer igen, kan någon förklara? Nu slutade det med att jag kikade på vanliga Viasat Fotboll i stället, där ljudet var "normalt".
Jag har PVR-boxen direkt kopplad till TV-n med HDMI. Ljudet går från boxen till en vanlig stereo-receiver, alltså ingen 5.1 eller liknande, med gamla stereo-kablar (röd och vit). Det enda jag såg jag kunde ändra på boxen, var DolbyDigital prioritering, men det hjälpte inte.
/
Hasse
Postad 17 September 2009 - 08:24
Har ni andra hack i ljudet på CL-sändningen i Viasat Sport HD Inter-Barça nu?
Jag hade hack i ljudet, och visa bildstörningar. Vad betyder "despo-växla till analogt ljud"? Kan tillägga att jag kopplade in boxen igår strax innan matchen så jag är inte alls insatt i funktioner ännu.
Postad 17 September 2009 - 11:50
Jag har en annan "tystnadsbugg" att rapportera in:
När jag spolar framåt i inspelningen genom play-knapp plus stega med högerknapp, t ex för att skippa reklam, är ljudet borta när jag trycker på play igen för att fortsätta titta. Det enda sättet att få tillbaka ljudet som jag kommit på är att trycka stopp, komma ut i media-browsern välja "visa från senaste position" igen. Jag har upptäckt buggen i helgen, inte förr?!
Någon mer här som har problemet?! Antagligen inte, för det borde skrivits en massor om det isåfall. Jag tänkte höra med forumet innan jag felanmäler hos CH. Det är väldigt bökigt nu att spola med detta tillvägagångssätt, så det borde varit mer väsen på forumet om det är en allmängiltig bugg. Jag hoppas på snabbt svar från forumet, om någon som spolar ofta i inspelade program kan ge sig tillkänna kanske?
Edit: Det sker även vid vanlig spolning ( knappen fast forward ) och man kan få igång ljudet igen genom att trycka mute 2 gånger ( mute på, mute av ) och på så sätt slippa gå ur inspelningen.
Jag har samma problem på min box. Har bara haft boxen sedan i söndags så jag kan den inte speciellt bra, men detta är nog den enda bugg jag hittat. Iom att jag skickar ljudet med optisk kabel till recievern så har jag alltid ljudet på 0 på boxen. Jag får tillbaka ljudet efter spolning genom att trycka på volum-knappen. Inte så jobbigt egentligen, men buggar är alltid irriterande
Postad 17 September 2009 - 11:53
Bara man orkar ställa in allt i logitechs program så är denna fjärr helt underbar. Tog dock ett antal timmar att få macron (för att få allt att starta samtidigt på rätt utgångar osv) att fungera. Du kkommer inte bli missnöjd om du orkar lägga ett par timmar och allt kommer fungra utan orginalfjärren.
Ingen som har fått Philips sru 8015 att funka med boxen?
Försökte igår, genom att kopiera knapp för knapp. Till min stora besvikelse så var det endast power-knappen som funkade...
Postad 19 September 2009 - 13:07
Den har ju funnits ett tag nu...
Postad 19 September 2009 - 15:53
Troligen komemr alla deras framtida boxar ha HD och ondemand, dumt vore det annars.
Postad 19 September 2009 - 16:04
Men hallå! Boxen har ju inte ens funnits i ett år, man kan ju hoppas att dom åtminstånde löser alla buggar med nuvarande box innan dom ens tänker tanken på att skaffa en ersättare...Hallå, ingen som vet om det är någon ersättare på gång till denna box ???
Den har ju funnits ett tag nu...
Postad 19 September 2009 - 16:11
Det är dock sagt att det kommer en sådan fast med pvr i framtiden..
Var har du hört det? Har försökt få tag på sådan info utan framgång, du vet inte när?
Postad 19 September 2009 - 21:22
Det är ju deras ondemandbox fast den är ju utan pvr. Det är dock sagt att det kommer en sådan fast med pvr i framtiden. Kommer inte ihåg vad deras nuvarande ondemandbox heter men det är en Motorla-box. Lär inte vara så svårt att hitta en liknande box fast med pvr på motorola.com
Troligen komemr alla deras framtida boxar ha HD och ondemand, dumt vore det annars.
denna boxen ska ju bli kompatibel med ondemand via lan porten bakpå de kör ju enså länge på test med motorola boxen
Redigerat av Duckface21, 19 September 2009 - 21:23.
Postad 20 September 2009 - 20:26
Postad 21 September 2009 - 08:27
Om man utgår från en SD-sändning kan jag alltså skicka signalen helt oförändrad till TVn, som dels ska deinterlaca bilden, dels skala upp den till skärmens upplösning (=720p). Eller så kan jag låta boxen deinterlaca (till 576p) och TVn sköter då endast uppskalning. Jag kan även låta boxen både deinterlaca och skala upp bilden. För det fall jag låter boxen skala upp bilden till 1080i så måste min TV därefter skala ned bilden igen.
Bästa resultat är beroende av vilken av apparaterna som är bäst på varje moment, dvs. interlace respektive skalning. Det finns alltså inget rätt eller fel i samanhanget, utan man får pröva sig fram. När jag fipplade lite igår såg jag inga markanta skillnader.
Frågor: Har jag förstått det här med V-format, interlace skalning etc. någorlunda rätt? Finns det några riktlinjer i sammanhanget, även om resultatet är beroende av vilken TV man har? Jag skulle t.ex. kunna gissa att det ger ett sämre resultat om man skalar bilden flera gånger i processen, men jag vet inte. Måste även en sändning i 720p skalas eftersom skärmens upplösning om man ska vara npga är 1024x768?
Varför ser en HD-sändning (1080i) som regel mycket bättre ut än en SD-sändning (576i) på en HD-ready skärm när båda ändå måste skalas om till 720p?
Redigerat av Dunbar, 21 September 2009 - 08:28.
Postad 21 September 2009 - 10:29
Frågor: Har jag förstått det här med V-format, interlace skalning etc. någorlunda rätt?
Ja förutom den biten om "skärmens upplösning (=720p)". Som du säger själv så är din tv 1024*768p upplöst vilket innebär att alla signaler boxen kan lämna oxå kommer skalas om av din tv. Så att säga att din tv "är 720p" är helt fel.
Riktlinjen är: ta det som ser bäst ut. Ser du ingen skillnad:ta det som känns roligast.Finns det några riktlinjer i sammanhanget, även om resultatet är beroende av vilken TV man har?
Vill man vara lite mer vetenskaplig än så så kan man, för att undersöka skalningsprestanda vid uppsklaning av SD, med fördel använda SVTs testbild. Finns ett antal, vertikala, horisntala och diagonala fina detaljer där som man kan undersöka genom att växla V-format. Testbilden säger inte ALLT om skalningsprestanda men den berättar rätt mkt.
Deinterlace kräver rörliga bilder för att undersöka och här handlar det mera om att leta fel i bilden. Det handlar bland annat om att leta efter flimmer, "jaggies"/kantigheter och att upplösning kommer och går i takt med att objekt rör sig i bilden. Svårare att förklara i ord exakt hur du ska göra för att utvärdera här, krävs lite erfarenhet för att veta exakt vad man ska titta efter.
Eftersom 720p inte är samma upplösning som 1024*768p så är svaret ja. Varför tveka du ang just detta? (när du fick så mkt annat rätt menar jagMåste även en sändning i 720p skalas
Relaterat till detta är en myt där folk fått för sig att 720p är det bästa till en 768p-upplöst tv eftersom siffrorna ligger nära varandra. Den myten kan ni slänga i papperskorgen direkt för det är inte så det funkar alls. Vilken insignal som "passar bäst" beror på andra saker än att några siffor ska vara "ganska rätt".
För att en HD-signal är av ohyggligt mkt högre kvalité, både ifråga om upplösning och i avsaknad av komprimeringsfel. Bättre insignal = bättre bild, svårare än så är det inte.Varför ser en HD-sändning (1080i) som regel mycket bättre ut än en SD-sändning (576i) på en HD-ready skärm när båda ändå måste skalas om till 720p?
Vänder på frågan, varför skulle det inte vara skillnad på de två?
Postad 21 September 2009 - 12:05
Eftersom 720p inte är samma upplösning som 1024*768p så är svaret ja. Varför tveka du ang just detta? (när du fick så mkt annat rätt menar jag
)
Kanske för att det verkar vara så puckat att tillverka en skärm med en upplösning som inte motsvarar upplösningen hos någon av de vanligt förekommande bildsignalerna? Men det finns säkert en förklaring till just 1024x768.
Edit: 1024 ./. 768 motsvarar dessutom 4:3, medan t.ex. 1920 ./. 1080 blir 16:9. Varför 1024x768???
Redigerat av Dunbar, 21 September 2009 - 12:19.
Postad 21 September 2009 - 12:22
Kanske för att det verkar vara så puckat att tillverka en skärm med en upplösning som inte motsvarar upplösningen hos någon av de vanligt förekommande bildsignalerna? Men det finns säkert en förklaring till just 1024x768.
"1024" är en fysisk begränsning (man fick inte plats med fler pixlar på bredden) så den är inte så mkt att göra något åt (utan att ofra nått annat), men varför de valde 768 istället för 720 kan man undra...
Redigerat av pacman, 21 September 2009 - 12:22.
Postad 22 September 2009 - 11:02
Jag kör nu den här boxen via hdmi direkt in i tv:n och jag ska snart köpa en porjektor och undrar om det går att använda utgångarna för komponent och dra till projektorn? Skickar den ut bild genom båda utgångarna samtidigt eller bara genom en?
Postad 22 September 2009 - 11:07
Postad 23 September 2009 - 17:34
Frågor: Har jag förstått det här med V-format, interlace skalning etc. någorlunda rätt? Finns det några riktlinjer i sammanhanget, även om resultatet är beroende av vilken TV man har? Jag skulle t.ex. kunna gissa att det ger ett sämre resultat om man skalar bilden flera gånger i processen, men jag vet inte. Måste även en sändning i 720p skalas eftersom skärmens upplösning om man ska vara npga är 1024x768?
Min erfarenhet är, att har man valt original på V-format, så måste HDMI-utgången vara aktiv, d v s den apparat man anslutit till boxens HDMI utgång måste vara på så länge boxen är på. Annars växlar den till 1080i, som verkar vara "default"-läge på boxen. Så vill man behålla sin V-format inställning, så gäller det att alltid sätta på boxen sist och stänga av den först bland alla apparater.
Postad 24 September 2009 - 05:25
Postad 24 September 2009 - 13:04
Vill du ha med eller utan hårddisk är väl det första att tänka på. HDPVR blir du inte besviken på men om du vet med dig att du inte kommer att använda hårddisken är det ju onödigt att betala extra för den.Är inne på att skaffa nåt HD-paket från comhem. Är det den här boxen man ska satsa på eller den lite billigare varianten (CXHD 5000c)?
Postad 24 September 2009 - 13:31
Hur vet du att denna box ska bli en ondemand box? Har du hört det från Comhem själva eller gissar du bara att det är det som nätverksanslutningen på baksidan ska användas till?
Nej den kommer inte att stödja OnDemand, fick detta svar från ComHem:
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Tyvärr kommer den inte det utan vi har en box som heter Motorola VIP1920 till OnDemand tjänsten.
Denna boxen kommer även stödja HD.
Dåligt.
Redigerat av Michell, 24 September 2009 - 13:32.
Postad 24 September 2009 - 13:59
Jo jag är lite inne på att skaffa en med hårddisk men skulle det vara så att den här boxen har massa fel och den andra, icke inspelningsbara, skulle vara mycket bättre så kan jag definitivt tänka mig att tänka om. Men då är HDPVR en bra box att satsa på om jag förstår dig rätt? Det är ingen ny box på ingång snart som kommer ersätta den här eller så?Vill du ha med eller utan hårddisk är väl det första att tänka på. HDPVR blir du inte besviken på men om du vet med dig att du inte kommer att använda hårddisken är det ju onödigt att betala extra för den.
Redigerat av cpt, 24 September 2009 - 14:00.
Postad 24 September 2009 - 17:03
Det är väl inte så konstigt? On demand-tjänsten är väl IP-baserad och inte DVB-C-baserad? Det är som att säga att det är dåligt att en comhem-box inte klarar ViaSat/Boxer/Canal Digital.Nej den kommer inte att stödja OnDemand, fick detta svar från ComHem:
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Tyvärr kommer den inte det utan vi har en box som heter Motorola VIP1920 till OnDemand tjänsten.
Denna boxen kommer även stödja HD.
Dåligt.
Postad 24 September 2009 - 17:30
Det är väl inte så konstigt? On demand-tjänsten är väl IP-baserad och inte DVB-C-baserad? Det är som att säga att det är dåligt att en comhem-box inte klarar ViaSat/Boxer/Canal Digital.
Men om du tittar på baksidan så sitter det ett LAN uttag!
Postad 25 September 2009 - 12:13
Jovisst, men det krävs lite lite mer än ett LAN-uttag för en On Demand-tjänst. Vi får väl se om det kommer något.Men om du tittar på baksidan så sitter det ett LAN uttag!
Postad 25 September 2009 - 12:19
Jovisst, men det krävs lite lite mer än ett LAN-uttag för en On Demand-tjänst. Vi får väl se om det kommer något.
Ja tydligen en hel box till. Blir väl snart en box för varje kanal.
Postad 26 September 2009 - 12:27
Postad 26 September 2009 - 20:03
Händer ibland att man kollar på ett program och att man vill kunna spela in det efteråt.
På t.ex Samsung DCB-P850 så frågar boxen när man trycker på REC om man vill lägga till timeshift-innehållet till inspelningen eller om man vill slopa det och spela in på en gång.
Hoppas det kan lösas i en framtida mjukvara.
Postad 27 September 2009 - 20:34
Är det någon skillnad på tex firmware eller någonting annat på boxen om jag köper den direkt av Comhem eller om jag låt säga köper den av Dustin? Kommer Comhem mata den med uppdateringar oavsett var jag köpt den?
Postad 27 September 2009 - 20:43
Fråga:
Är det någon skillnad på tex firmware eller någonting annat på boxen om jag köper den direkt av Comhem eller om jag låt säga köper den av Dustin? Kommer Comhem mata den med uppdateringar oavsett var jag köpt den?
Absolut!
Mvh.
Mats
Postad 29 September 2009 - 19:34
Tappar man signal om man förlänger /skarvar comhems antennkabel till boxen??
Postad 29 September 2009 - 19:41
Köpte en sån härbox idag..verkar rulla på fint..men har en fråga, som kanske inte är spec. för just denna men men.
Tappar man signal om man förlänger /skarvar comhems antennkabel till boxen??
Inte för att detta svarar exakt på herrns fråga, men själv har jag en DIY antennkabel på cirkus 7m och denna har samma prestanda(kvalitet och styrka) som Comborts egna boaorm.
Mvh.
Mats
Postad 29 September 2009 - 19:59
Inte för att detta svarar exakt på herrns fråga, men själv har jag en DIY antennkabel på cirkus 7m och denna har samma prestanda(kvalitet och styrka) som Comborts egna boaorm.
Mvh.
Mats
Okay, en annan sak. Kollar på Viasat Sport HD nu. Ljudet verkar vara helt konsitgt, hackar och ligger efter känns det som.
Redigerat av doskarsson, 29 September 2009 - 20:38.
Postad 29 September 2009 - 20:03
Postad 29 September 2009 - 20:09
Som jag nämnt förut så ligger mitt Viasat HD ljud ca. 1 sekund efter bilden men några hack upplever jag ej.Okay, en annan sak. Lollar på Viasat Sport HD nu. Ljudet verkar vara helt konsitgt, hackar och ligger efter känns det som.
Mvh.
Mats
Postad 29 September 2009 - 20:09
Japp, så var vi där igen! Ljudhack och visst bildhack på Viasat Sport HD under CL-sändningarna. Något bättre med det analoga ljudet men även det hackar en aning och kommentatorerna ligger några sekunder efter bilden.
Har bara haft boxen några timmar, men är det endast på CL det är problemet med ljudet? ELler viasat hd överlag? C+ Film HD och C+ Sport HD verkar funka fint..
Mitt ljud ligger cirka tre sekunder efter.
Redigerat av doskarsson, 29 September 2009 - 20:10.
Postad 29 September 2009 - 20:20
Viasat Sport HD livesändningar från CL är det vanligtvis. Vi som har problemet borde ju maila ner ComHem, men det kanske någon har gjort redan?Har bara haft boxen några timmar, men är det endast på CL det är problemet med ljudet? ELler viasat hd överlag? C+ Film HD och C+ Sport HD verkar funka fint..
Mitt ljud ligger cirka tre sekunder efter.
Postad 29 September 2009 - 20:25
Viasat Sport HD livesändningar från CL är det vanligtvis. Vi som har problemet borde ju maila ner ComHem, men det kanske någon har gjort redan?
Jag har mailat. Köpte HDBOX bara för c+ sport hd och visatsport hd. skiter i discovery och allt vad det heter.
Postad 29 September 2009 - 20:27
Japp, så var vi där igen! Ljudhack och visst bildhack på Viasat Sport HD under CL-sändningarna. Något bättre med det analoga ljudet men även det hackar en aning och kommentatorerna ligger några sekunder efter bilden.
Jaa det är f-n typiskt ! CL sändningarna har strulat för mig konstant känns det som. Ligger ljudproblemet hos comhem eller viasat ? Lutar ju åt viasat efter som det släpar rätt bra också.
Postad 29 September 2009 - 20:34
Postad 29 September 2009 - 20:42
Tryck på Mode (under 7:an) på fjärren tills PVR lyser rött högst upp.Hmm tror jag råkat komma åt nån knapp på fjärren så den inte kör mot boxen utan mot tv eller dvd..vilken knapp är det man ändrar tebax ?
Postad 29 September 2009 - 20:44
Viasat Sport HD livesändningar från CL är det vanligtvis. Vi som har problemet borde ju maila ner ComHem, men det kanske någon har gjort redan?
Har mailat , igen, får se om det blir någon respons. Återkommer isf
Postad 29 September 2009 - 20:46
OK, tackar. Tas inte problemet på allvar ökar vi takten med fairshopping, avd kundrelationer, o s v.Har mailat , igen, får se om det blir någon respons. Återkommer isf
Postad 29 September 2009 - 20:56
OK, tackar. Tas inte problemet på allvar ökar vi takten med fairshopping, avd kundrelationer, o s v.
Låter bra, men dom ska få chansen att fixa ordning med. Särskilt viktigt att det funkar när man köpte en ComHem godkänd box. Förstår att dom kanske drar en vals om man kör Dreambox etc
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
ComHem - Humax HDPVR-1000C eller Samsung BD-E8900N ???
24 bilder
1 film
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?