Denon DP-47F
(Skivspelare)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2
(Försteg)
|
0
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 06 July 2013 - 09:27
Jag glömde inte bort SME! Dom gör mycket fina armar som jag gärna skulle vilja ha, men dom kan inte klassas som mästerverk......glöm för all del inte bort SME Ltd och deras superfina tonarmar i sammanhanget. Främst är det väl toppmodellerna SME V och SME V-12 som gäller om man ska matcha de ovan två nämnda mästerverken Phantom och Kuzma 4point.
v-12 är ju i grunden en förfinad variant med snävare toleranser och silverkabage mm men det är dock samma konstruktion och där är graham o kuzma 4 point i en klass för sig. Kuzma har ju fler fina armar men då är det dom klassiska konstruktionerna och inte lika självklara valet då det finns många armar att välja på.
JAS
Postad 06 July 2013 - 13:14
Konstruktions- och byggkvalitetsmässigt håller de en högre klass men när det kommer till ljudförmedlingen så är de inte överlägsna. Valet av tonarm på den nivån handlar nog mer om ljudideal och smådetaljer då skillnaden dem emellan är marginella.Jag glömde inte bort SME! Dom gör mycket fina armar som jag gärna skulle vilja ha, men dom kan inte klassas som mästerverk.
v-12 är ju i grunden en förfinad variant med snävare toleranser och silverkabage mm men det är dock samma konstruktion och där är graham o kuzma 4 point i en klass för sig. Kuzma har ju fler fina armar men då är det dom klassiska konstruktionerna och inte lika självklara valet då det finns många armar att välja på.
JAS
Redigerat av GyroSE, 06 July 2013 - 13:16.
Postad 06 July 2013 - 16:02
Intressanta diskussioner här tidigare om både tid att lägga på hobbyn och hur stora skillnader vissa uppgraderingar ger. För mig med tre relativt små barn så är tid den stora bristvaran och lyssning sker oftast svagt sent på kvällar. Det kanske låter motsägelsefullt att säga att intresset blommar som aldrig förr. För så kommer de gräsänklingsperioderna och en sån har jag nu och trotsar det fina vädret och ägnar mig åt vinylpyssel!
Bakgrund till mina tester, jag har länge haft en pro-ject rpm5 med Benz Ace Micro L och Heed Questar MC RIIA. För cirka en månad sedan högg jag en Simply Black Magic med ortofon blue clear audio nano RIAA. Har inte tidigare haft tid att lyfta över Benzen på Simple Blacken förräns igår kväll. Bestämnde mig för att testa lite saker, högst subjektivt och med reservation att monteringar av PU ej har varit hundra procentiga:
RIAA batalj HEED vs CLEARAUDIO
Allsvenskan vs Div 2 Project rpm5 Ortofon Blue vs Simply Black Magic Benz Micro
Postad 06 July 2013 - 16:19
Kvällens pillande:
035.JPG 985.65K
2 Antal nerladdningar
036.JPG 1017.61K
4 Antal nerladdningar
039.JPG 1.17MB
3 Antal nerladdningarDet är lika jobbigt varje gång, hur gör ni när ni lossar de små kontakterna som förenar pu med arm?
Använder själv både näbbtång och pytteliten skruvmejsel
Redigerat av barrman, 06 July 2013 - 16:19.
Postad 06 July 2013 - 16:25
Fick till det hyggligt tycker jag:
042.JPG 1MB
7 Antal nerladdningarOch nu ska de båda RIAA få bekänna färg!
Postad 06 July 2013 - 16:44
anv en pinsett och kanske en liten mejsel å skjuta på med om dom sitter hårt tight kontakterna.
Postad 06 July 2013 - 16:59
Del 4
Okej ta den här jämförelsen för vad den är, det är mitt rum min utrustning och jag som har monterat PUn J Kanske inte valde representativa skivor.
Clearaudio nano RIAA
PLUS
-Väldigt klart ljud
-Tight fin bas
-Lagom utnivå
-Litet
-Inställningsmöjligheter
MINUS
- Knaster hörs tydligare än HEED
- Övreregistret blir vassare än HEED
- Inte samma tystnad under musiken tysta passager
Heed
PLUS
-Väldigt fint övreregister inte påträngade
-Förmågan att återge knaster
-Den ödesmättade tystnaden i tystare partier av musiken
-Håller ihop bättre på hög volym än clearaudio
MINUS
- För min smak så är den för rund i basen inte lika skarpskuren som med clearaudio
- Den väldigt hög utnivån, jag har svårt för att apparater som ger hög utnivå, svårare att justera volymen de steg man vill
- Lite grumligare ljud än clearaudio
Så vilket valdes då?
Heed får chansen men men de fel jag anser att den har gör att jag kommer att jaga nytt RIAA
Någon som kan utifrån mina plus och minus slänga fram en het kandidat?
Snart kommer utfallet av pro-ject vs simply black
Postad 06 July 2013 - 19:47
Postad 06 July 2013 - 20:27
Hej egoBenJag bestämde mig plötsligt för att köpa en ny förstärkare när jag fick lite extra pengar på kontot. Jag kommer att behålla mina rörgrejer men jag säljer det andra. Jag köpte nu en integrerad Luxman l-505u och i den sitter det ett riaa. Med mina högtalare, Harbeth M30.1, är jag nu otroligt nöjd med ljudet. Jag plockade fram mina jazzvinyler igen, så fantastiskt, att lyssna på Grant Green, Lee Morgan, Charles Mingus, Miles Davis m.fl. På vinyl tycker jag bäst om jazz, det är något som känns så rätt, även om jag lyssnar på mycket annat också. Jazz har funnits länge i mitt liv tillsammans med Dylan och mängder av diverse indieband, men när jag började med vinyl på allvar så växte jazzen enormt för mig. Jag älskar eran kring mitten av 50-talet och tio femton år framåt. Det hände så enormt mycket. Det sprudlar. Alla ger allt. Nyskapande. Intryck. Hard bop från Blue Note är just nu det jag älskar mest. Att spela en "vanlig" rockskiva efter jazz från den här perioden känns väldigt tomt. Som att det saknas liv. När jag lyssnar på rock från början en kväll, känns det ibland inte alls lika spännande med jazz. Svårt att förklara. Hur som helst, nästa steg för mig är definitivt att skaffa en ny vinylspelare. Jag har nu en billig men fullt fungerande och kul Rega P1. Vad vill jag då ha istället? Vad kan bli bättre? Jag vet inte. Form och funktion kanske. Jag har varit sugen på trä länge, så kanske en Thorens. Men jag har inte stora ambitioner att behöva hålla på och justera på min spelare. Det ska helst bara fungera och fungera på bästa möjliga sätt utan att det krävs stor expertis. Begagnat är givetvis bra men det gäller att veta vad man köper. Det finns många fällor och jag vet inte så mycket. Som tur är har jag ingen brådska alls. Och inte rikigt pengar heller. Har många resor planerade. New York med omgivningar om tvä veckor. Sedan Italien i november, mitt älskade Italien, som jag alltid längtar tillbaka till. London efter det, för kanske sjunde gånger, inte så mycket för stadens skull utan vad som händer där. Alla mina resor har med musik att göra. Om jag reser och inte får se minst ett eller två liveband känns det tråkigt, som att något saknas. Jag är 34 år gammal, ungefär, och jag älskar musik minst lika mycket eller kanske mer än någonsin. Men det finns givetvis annat i livet också. Inga barn dock. Det lämnar mycket utrymme. Mat, dryck, nöjen, jobb. Musik!
Råder dig att lyssna på en maskin med en del tyngd i plinten samt hård koppling= inga fjädrar samt ingen plast i lagerdelen men kanske en tallrik i akryl. Vill du ha mer klipp o drag så kan du gå till metall tallrik.
Pickup vågar jag mig inte på att ge råd utan överlåter dig att prova dig fram.
Motorn får aldrig prioriteras bort utan är mycket viktigt=jämn gång, gärna en dc motor.
Det finns så mycket roligt där ute så du har det bra som kan vänta en stund och läsa på lite vad som kan tänkas passa dig.
Lycka till Med vänlig hälsning, JAS
Postad 07 July 2013 - 07:22
Grattis till nyinvesteringarna! I vilken prisklass har du tänkt lägga dig när det gäller ett eventuellt nytt RIAA? Om man ska rekommendera ett schysst RIAA- steg runt Heed Questars prisklass så tycker jag att Trigon Vanguard II är en kandidat som bör finnas med i diskussionen t.ex..Svensk Roger här kommer:
Del 4
Okej ta den här jämförelsen för vad den är, det är mitt rum min utrustning och jag som har monterat PUn J Kanske inte valde representativa skivor.
Clearaudio nano RIAA
PLUS
-Väldigt klart ljud
-Tight fin bas
-Lagom utnivå
-Litet
-Inställningsmöjligheter
MINUS
- Knaster hörs tydligare än HEED
- Övreregistret blir vassare än HEED
- Inte samma tystnad under musiken tysta passager
Heed
PLUS
-Väldigt fint övreregister inte påträngade
-Förmågan att återge knasterMed det menar jag att det nästan aldrig stör mig på det med här RIAAt
-Den ödesmättade tystnaden i tystare partier av musiken
-Håller ihop bättre på hög volym än clearaudio
MINUS
- För min smak så är den för rund i basen inte lika skarpskuren som med clearaudio
- Den väldigt hög utnivån, jag har svårt för att apparater som ger hög utnivå, svårare att justera volymen de steg man vill
- Lite grumligare ljud än clearaudio
Så vilket valdes då?
Heed får chansen men men de fel jag anser att den har gör att jag kommer att jaga nytt RIAA
Någon som kan utifrån mina plus och minus slänga fram en het kandidat?
Snart kommer utfallet av pro-ject vs simply black
Redigerat av GyroSE, 07 July 2013 - 07:30.
Postad 07 July 2013 - 10:21
Dessa skulle också kopplas mellan samma RIAA. Det känns som om det är bara då man skulle kunna få en hyfsad uppfattning om hur själva verken skiljer sig från varandra.
Även jag var aspirant på Simply Black, men kände att jag fick mer för pengarna med en Rega. Nu vet jag också att möjligheterna kanske ökar med urvalet av tonarmar till Simply Black. Men när det begav sig kostade den mellan 7-8000 bara för verket, och då ingick inte tonarm. Jag ser fram emot lyssningsintrycken.
Postad 08 July 2013 - 16:56
Postad 09 July 2013 - 11:32
Redigerat av Bongo_Mongo, 09 July 2013 - 11:41.
Postad 09 July 2013 - 22:20
egoBen: kombinationen Luxman + Harbeth är något jag kan tänka mig i framtiden.
Allt har sin tid. Eran med brutalvolymer och muskelhifi är över för mig....
Det viktiga är väl att hitta en bra balans. Att inte behöva tänka på hur det låter och ändå sitta och vara imponerad över hur bra det låter, med all musik, det känns väldigt bra. Ur den synvinkeln är Luxman och Harbeth en mycket bra kombination. Mer muskler, som du skriver, har väl egentligen inga nackdeler utan borde spela minst lika bra. Jag kan även sänka volymen och behålla all fina fyllighet och alla detaljer. Självklart blir det inte lika fysiskt men musiken känns ändå väldigt nära och känslofull, eller hur man nu ska uttrycka det hela.
Denna Luxman har både MM och MC för skivspelare och sägs vara väldigt bra. Jag har inte gjort några direkta jämförelser med mitt separata riaa från Musical Fidelity (V-LPS) men jag saknar ingenting, allt låter bara väldigt bra när jag spelar vinyl. En bättre vinylspelare står ändå högt på önskelistan, vi får se vad det kan tänkas bli. Det känns skönt att ha en bra grund att stå på och nu ska jag även försöka rensa lite i skåpen, försöka bli av med så mycket som möjligt som jag inte behöver längre. Resan tar aldrig slut. Glad är jag för det.
Postad 10 July 2013 - 21:29
Har du ett trevligt Riaa så säg till
Jo. Jag har en Musical Fidelity V-LPS som jag just nu säljer i paket med deras dac, hörlursförstärkare och separat strömförsörjning, men jag säljer det hela helst i paket och i ärlighetens namn tror jag du lika gärna kan prova något ännu finare om du ändå ska handla begagnat, även om detta är väldigt bra för sitt pris måste jag säga. Annons på Blocket.
Postad 10 July 2013 - 21:40
Hej egoBen
Råder dig att lyssna på en maskin med en del tyngd i plinten samt hård koppling= inga fjädrar samt ingen plast i lagerdelen men kanske en tallrik i akryl. Vill du ha mer klipp o drag så kan du gå till metall tallrik.
Pickup vågar jag mig inte på att ge råd utan överlåter dig att prova dig fram.
Motorn får aldrig prioriteras bort utan är mycket viktigt=jämn gång, gärna en dc motor.
Det finns så mycket roligt där ute så du har det bra som kan vänta en stund och läsa på lite vad som kan tänkas passa dig.
Lycka till Med vänlig hälsning, JAS
Tack för tipsen. Jag kunde inte låta bli och gick och lyssnade på en gammal Lenco L75 för någon timma sedan och tyckte mycket om den när jag provade den. Kändes som raka motsatsen till min Rega. Mycket tung, stabil och en motor som verkar kunna dra ett lass hö upp för Hammarbybacken. Pickupen är av billig modell från Audio-Technica så där kanske man kan göra en hel del förbättringar. Armen är original och sägs inte vara optimal men för mig verkar den väldigt bra, och snygg! Jag har ännu inte jämfört ljudet med mina Rega P1 och det kanske inte är så stor skillnad, jag har faktiskt ingen aning, men känslan var som sagt mycket positiv, så det ska bli spännande att se vad den har att ge.
Det verkar finnas många tips och mycket att läsa om denna spelare, men om någon här har direkt tips så mottages detta mycket gärna!
(Just nu snurrar Mulligan Meets Monk, en inspelning från 1957. Två legender, Gerry Mulligan på baytonsaxofon och ikonen Thelonious Monk på piano med sin mycket unika stil. Helt perfekt klockan halv elva, en helt vanlig onsdagskväll.)
Postad 11 July 2013 - 14:58
Postad 17 July 2013 - 06:52
Däremot är både Ortofon OM-10, 2M RED intressanta alternativ. Jag har haft OM-10 hemma och gillade den mkt. Just nu kör jag Ortofon 2M Blue som är den bästa puppan jag ägt, och 2M RED kanske är snarlik?
Postad 17 July 2013 - 08:37
Det finns säkert skrivet tidigare i tråden - Både jag och Tassen har, eller har haft, Goldring och Ortofon på en Rega. Vi har däremot kommit till olika slutsatser - jag föredrar Goldring och Tassen föredrar Ortofon.
Det finns skillnader mellan dem ja, men i slutändan blir det mer av en fråga om tycke och smak.
Redigerat av hultin, 17 July 2013 - 08:37.
Postad 17 July 2013 - 08:53
Jag tycker att Goldring är ett kanonmärke, men visst är det skillnader i ljudet. Jag hade Goldring 2200 som redan vid inspelning var lite vassare i ljudet, men gav sedan med sig. När deras puppor är inspelade låter dessa mkt bra, fartfyllt ljud med bra diskantåtergivning.
Postad 17 July 2013 - 15:55
Postad 17 July 2013 - 16:35
Postad 17 July 2013 - 16:51
Postad 17 July 2013 - 21:50
Postad 20 July 2013 - 16:36
Bifogad fil(er)
Postad 21 July 2013 - 11:05
Stylish indeed!Fyndade den här på loppis idag, fungerar perfekt! Batteridrift.
Postad 22 July 2013 - 19:56
Bifogad fil(er)
Redigerat av Sidelakebob, 22 July 2013 - 20:04.
Postad 22 July 2013 - 20:47
Postad 22 July 2013 - 22:10
Hur menar du? Enligt Prisjakt är det flera som har den på lager.Tack för alla svaren! Sitter och väger vad det kommer bli, men jag tror att en Ortofon 2M RED är vad jag kommer välja, hade testat en Goldring 2100 om det inte hade varit för att dessa inte verkar gå att få tag på från svensk återförsäljare?
Postad 23 July 2013 - 10:09
08.01.2013, 01:50
[/indent]
Redigerat av Unregistered85f16d8f, 23 July 2013 - 10:10.
Postad 23 July 2013 - 21:37
Tack för alla svaren! Sitter och väger vad det kommer bli, men jag tror att en Ortofon 2M RED är vad jag kommer välja, hade testat en Goldring 2100 om det inte hade varit för att dessa inte verkar gå att få tag på från svensk återförsäljare?
Har en Ortofon 2M red som ligger hemma i kartong efter uppgradering om du är sugen, den är inte dyr!
Postad 24 July 2013 - 13:31
Skulle behöva tips på en billig nåltrycksvåg, behöver inte vara superexakt.
Postad 24 July 2013 - 18:15
Postad 25 July 2013 - 09:53
Jag hade med en sådan på årets Sweden Rock Festival.Fyndade den här på loppis idag, fungerar perfekt! Batteridrift.
Apkul att svarva vinyler på campingen, lirade dock inte det som väntades utan spelade bl a Kicki Danielssons "Bra vibrationer" till
inte allas stora glädje.
Postad 25 July 2013 - 12:59
Köpte min från dx.com. Samma våg som finns i vanliga hifi-butiker men till 1/5 av priset. Vet att det är fler här på forumet som köpt därifrån!
Japp - jag med. Tog några veckor innan den kom hem men för pengarna kan man inte direkt klaga...
Typ en sån här
http://dx.com/p/mini...esolution-29836
Postad 01 August 2013 - 21:41
Postad 14 August 2013 - 21:29
Har du ett trevligt Riaa så säg till
Jag har ett mycket trevligt riaa till salu om du är intresserad.
Trigon Vanguard II
Postad 19 August 2013 - 12:42
Budget är ca 3000 och de två givna kandetaterna är Regas egna phone mm samt Heed Audio Questar.
Jag har även sneglat lite på Lejonklou (4500kr) men den känns lite overkill. Samtidigt tror jag att byter man till den behöver man aldrig byta igen.
Beg är ett starkt alternativ, fanns 3 annonser ute om Heed AQ på hifimagasinet, någon som har åsikter om det? Vill helst inte ha ett riaa med för mycket pixlande hit och dit.
Sedan kommer smygfrågan som jag vet jag läst tidigare i tråden, vars köper ni antistat innerpåsar till era skivor?
// Sat
Postad 19 August 2013 - 19:22
Heed Questar är ett finfint val men kasta även ett öga på Trigon Vanguard II som är ett mer allsidigt RIAA- steg med möjligheter till, om du senare uppgraderar också på pickup- fronten, en eventuell MC- pickup. Se gärna erbjudandet två inlägg upp...Då börjar det äntligen bli dags för mig att uppgradera riaat. Har en rega Rp3a med Elys2 pickupen.
Budget är ca 3000 och de två givna kandetaterna är Regas egna phone mm samt Heed Audio Questar.
Jag har även sneglat lite på Lejonklou (4500kr) men den känns lite overkill. Samtidigt tror jag att byter man till den behöver man aldrig byta igen.
Beg är ett starkt alternativ, fanns 3 annonser ute om Heed AQ på hifimagasinet, någon som har åsikter om det? Vill helst inte ha ett riaa med för mycket pixlande hit och dit.
Sedan kommer smygfrågan som jag vet jag läst tidigare i tråden, vars köper ni antistat innerpåsar till era skivor?
// Sat
Redigerat av GyroSE, 19 August 2013 - 19:25.
Postad 20 August 2013 - 08:12
Så får fick jag lite över till skillnad mot ett nytt och de pengarna får väl åka på lite skivor istället.
// Sat
Postad 20 August 2013 - 09:00
Hej SatHade faktiskt Trigon i tankarna oxå. Vet inte hur mycket pixlande det är med justerbar förstärkning, vill igentligen bara koppla in och vara nöjd. Fick ialllafall snabbt svar av en av säljarna på Hifimagasinet och gjorde affär. Han skickar förhoppningsvis mitt Questar idag.
Så får fick jag lite över till skillnad mot ett nytt och de pengarna får väl åka på lite skivor istället.
// Sat
Först vill jag bara gratta till ditt köp!
Var det med en fullgod nätdel till Quester? om inte så rekomederar alla att ha det till riaa med bra kondingar typ black gate eller liknande.
HaD mvh Jas
Postad 20 August 2013 - 09:45
Jag bytte från att köra via det integrerade riaa’t i min rotel förstärkare (RA-06se).
Detta byte har bla gett mig en stramare och mer definerad bas, fått fram fler detaljer ur mina skivor och ett större ”lugn” och harmoni i ljudet (det är ”tyst” när det ska vara ”tyst” etc).
Just det där med detaljerna har gjort att jag fått ett sug att byta spelare också, att plocka ut ännu mer av media’t =)
Att det blev Rega och inte Heed(eller något annat) var mest en tillfällighet, båda har fått goda recensioner på bla whats hifi, båda ligger i en prisnivå för spontanköp etc ...
Postad 21 August 2013 - 22:26
Helt ny vinylanvändare här, fått tag på en Thorens td318 mk3 med Ortofon OMB 20 pickup/nål, 1200kr. Är osäker på om jag gjorde en bra affär eller inte, någon som kan uppskatta värdet på den? Den verkar vara i gott skick, den är komplett med manualer/sladdar.
Sedan undrar jag även vilka tillbehör som är ett måste nu i början, jag har verkligen ingenting. Har dock köpt ett dugligt riaa, Dynavox TPR-2, sen är en digital våg påväg för inställning av nåltryck. Det jag tänker på är rengöringsprodukter etc., sen också om det är något annat av värde så tar jag gärna tips! Också förslag på en bra RCA-kabel som jag kan koppla ifrån riaa't till RCA-ingångarna på högtalarna (två kanalsingång).
Här är lite bilder på spelaren -->
1.jpg 248.6K
1 Antal nerladdningar
2.jpg 248.16K
1 Antal nerladdningar
3.jpg 227.36K
1 Antal nerladdningar
4.jpg 477.23K
1 Antal nerladdningar
5.jpg 283.29K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistered9012d38f, 21 August 2013 - 22:40.
Postad 22 August 2013 - 05:46
Skivtvätt - Knosti
Rengöring av nål - Onzow Zerodust
Vinylborste - Det som passar dig bäst
Nålvåg - Digital Precision Scale (Deal Extreme, ca: 120:-)
Postad 22 August 2013 - 12:20
Är en vinylborste isåfall ett komplement till skivtvätten Knosti?
En annan sak jag undrar är om en test-LP är bra att ha för inställning av antiskating eller om det går att göra på något billigare sätt?
Redigerat av Unregistered9012d38f, 22 August 2013 - 12:25.
Postad 22 August 2013 - 12:26
Här kan du använda dig av en skiva som har lite mer tomt utrymme i slutet av skivan. Vid nedsänkning av nålen skall den varken dra utåt eller inåt på skivan.
Postad 23 August 2013 - 14:47
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
85 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?