Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4965 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8.2 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Försteg) 0 (0) Inga priser

Postad 06 July 2013 - 09:07

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Thank you!

:)

Postad 06 July 2013 - 09:27

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

.....glöm för all del inte bort SME Ltd och deras superfina tonarmar i sammanhanget. Främst är det väl toppmodellerna SME V och SME V-12 som gäller om man ska matcha de ovan två nämnda mästerverken Phantom och Kuzma 4point.

Jag glömde inte bort SME! Dom gör mycket fina armar som jag gärna skulle vilja ha, men dom kan inte klassas som mästerverk.
v-12 är ju i grunden en förfinad variant med snävare toleranser och silverkabage mm men det är dock samma konstruktion och där är graham o kuzma 4 point i en klass för sig. Kuzma har ju fler fina armar men då är det dom klassiska konstruktionerna och inte lika självklara valet då det finns många armar att välja på.
JAS

Postad 06 July 2013 - 13:14

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Jag glömde inte bort SME! Dom gör mycket fina armar som jag gärna skulle vilja ha, men dom kan inte klassas som mästerverk.
v-12 är ju i grunden en förfinad variant med snävare toleranser och silverkabage mm men det är dock samma konstruktion och där är graham o kuzma 4 point i en klass för sig. Kuzma har ju fler fina armar men då är det dom klassiska konstruktionerna och inte lika självklara valet då det finns många armar att välja på.
JAS

Konstruktions- och byggkvalitetsmässigt håller de en högre klass men när det kommer till ljudförmedlingen så är de inte överlägsna. Valet av tonarm på den nivån handlar nog mer om ljudideal och smådetaljer då skillnaden dem emellan är marginella.

Redigerat av GyroSE, 06 July 2013 - 13:16.

Postad 06 July 2013 - 16:02

barrman
  • barrman
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
DEL 1
Intressanta diskussioner här tidigare om både tid att lägga på hobbyn och hur stora skillnader vissa uppgraderingar ger. För mig med tre relativt små barn så är tid den stora bristvaran och lyssning sker oftast svagt sent på kvällar. Det kanske låter motsägelsefullt att säga att intresset blommar som aldrig förr. För så kommer de gräsänklingsperioderna och en sån har jag nu och trotsar det fina vädret och ägnar mig åt vinylpyssel!
Bakgrund till mina tester, jag har länge haft en pro-ject rpm5 med Benz Ace Micro L och Heed Questar MC RIIA. För cirka en månad sedan högg jag en Simply Black Magic med ortofon blue clear audio nano RIAA. Har inte tidigare haft tid att lyfta över Benzen på Simple Blacken förräns igår kväll. Bestämnde mig för att testa lite saker, högst subjektivt och med reservation att monteringar av PU ej har varit hundra procentiga:
RIAA batalj HEED vs CLEARAUDIO
Allsvenskan vs Div 2 Project rpm5 Ortofon Blue vs Simply Black Magic Benz Micro

Postad 06 July 2013 - 16:19

barrman
  • barrman
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
DEL 2

Kvällens pillande:

Bifogad fil  035.JPG   985.65K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  036.JPG   1017.61K   4 Antal nerladdningar

Bifogad fil  039.JPG   1.17MB   3 Antal nerladdningar

Det är lika jobbigt varje gång, hur gör ni när ni lossar de små kontakterna som förenar pu med arm?
Använder själv både näbbtång och pytteliten skruvmejsel

Redigerat av barrman, 06 July 2013 - 16:19.

Postad 06 July 2013 - 16:25

barrman
  • barrman
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
DEL 3

Fick till det hyggligt tycker jag:

Bifogad fil  042.JPG   1MB   7 Antal nerladdningar

Och nu ska de båda RIAA få bekänna färg!

Postad 06 July 2013 - 16:44

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Snyggt barrman :) få nu höra dina subjektiva värderingar!
anv en pinsett och kanske en liten mejsel å skjuta på med om dom sitter hårt tight kontakterna.

Postad 06 July 2013 - 16:59

barrman
  • barrman
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Svensk Roger här kommer:

Del 4
Okej ta den här jämförelsen för vad den är, det är mitt rum min utrustning och jag som har monterat PUn J Kanske inte valde representativa skivor.

Clearaudio nano RIAA

PLUS

-Väldigt klart ljud
-Tight fin bas
-Lagom utnivå
-Litet
-Inställningsmöjligheter

MINUS
- Knaster hörs tydligare än HEED
- Övreregistret blir vassare än HEED
- Inte samma tystnad under musiken tysta passager

Heed

PLUS

-Väldigt fint övreregister inte påträngade
-Förmågan att återge knaster :) Med det menar jag att det nästan aldrig stör mig på det med här RIAAt
-Den ödesmättade tystnaden i tystare partier av musiken
-Håller ihop bättre på hög volym än clearaudio

MINUS
- För min smak så är den för rund i basen inte lika skarpskuren som med clearaudio
- Den väldigt hög utnivån, jag har svårt för att apparater som ger hög utnivå, svårare att justera volymen de steg man vill
- Lite grumligare ljud än clearaudio

Så vilket valdes då?
Heed får chansen men men de fel jag anser att den har gör att jag kommer att jaga nytt RIAA

Någon som kan utifrån mina plus och minus slänga fram en het kandidat?

Snart kommer utfallet av pro-ject vs simply black

Postad 06 July 2013 - 19:47

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0
Jag bestämde mig plötsligt för att köpa en ny förstärkare när jag fick lite extra pengar på kontot. Jag kommer att behålla mina rörgrejer men jag säljer det andra. Jag köpte nu en integrerad Luxman l-505u och i den sitter det ett riaa. Med mina högtalare, Harbeth M30.1, är jag nu otroligt nöjd med ljudet. Jag plockade fram mina jazzvinyler igen, så fantastiskt, att lyssna på Grant Green, Lee Morgan, Charles Mingus, Miles Davis m.fl. På vinyl tycker jag bäst om jazz, det är något som känns så rätt, även om jag lyssnar på mycket annat också. Jazz har funnits länge i mitt liv tillsammans med Dylan och mängder av diverse indieband, men när jag började med vinyl på allvar så växte jazzen enormt för mig. Jag älskar eran kring mitten av 50-talet och tio femton år framåt. Det hände så enormt mycket. Det sprudlar. Alla ger allt. Nyskapande. Intryck. Hard bop från Blue Note är just nu det jag älskar mest. Att spela en "vanlig" rockskiva efter jazz från den här perioden känns väldigt tomt. Som att det saknas liv. När jag lyssnar på rock från början en kväll, känns det ibland inte alls lika spännande med jazz. Svårt att förklara. Hur som helst, nästa steg för mig är definitivt att skaffa en ny vinylspelare. Jag har nu en billig men fullt fungerande och kul Rega P1. Vad vill jag då ha istället? Vad kan bli bättre? Jag vet inte. Form och funktion kanske. Jag har varit sugen på trä länge, så kanske en Thorens. Men jag har inte stora ambitioner att behöva hålla på och justera på min spelare. Det ska helst bara fungera och fungera på bästa möjliga sätt utan att det krävs stor expertis. Begagnat är givetvis bra men det gäller att veta vad man köper. Det finns många fällor och jag vet inte så mycket. Som tur är har jag ingen brådska alls. Och inte rikigt pengar heller. Har många resor planerade. New York med omgivningar om tvä veckor. Sedan Italien i november, mitt älskade Italien, som jag alltid längtar tillbaka till. London efter det, för kanske sjunde gånger, inte så mycket för stadens skull utan vad som händer där. Alla mina resor har med musik att göra. Om jag reser och inte får se minst ett eller två liveband känns det tråkigt, som att något saknas. Jag är 34 år gammal, ungefär, och jag älskar musik minst lika mycket eller kanske mer än någonsin. Men det finns givetvis annat i livet också. Inga barn dock. Det lämnar mycket utrymme. Mat, dryck, nöjen, jobb. Musik!

Postad 06 July 2013 - 20:27

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Jag bestämde mig plötsligt för att köpa en ny förstärkare när jag fick lite extra pengar på kontot. Jag kommer att behålla mina rörgrejer men jag säljer det andra. Jag köpte nu en integrerad Luxman l-505u och i den sitter det ett riaa. Med mina högtalare, Harbeth M30.1, är jag nu otroligt nöjd med ljudet. Jag plockade fram mina jazzvinyler igen, så fantastiskt, att lyssna på Grant Green, Lee Morgan, Charles Mingus, Miles Davis m.fl. På vinyl tycker jag bäst om jazz, det är något som känns så rätt, även om jag lyssnar på mycket annat också. Jazz har funnits länge i mitt liv tillsammans med Dylan och mängder av diverse indieband, men när jag började med vinyl på allvar så växte jazzen enormt för mig. Jag älskar eran kring mitten av 50-talet och tio femton år framåt. Det hände så enormt mycket. Det sprudlar. Alla ger allt. Nyskapande. Intryck. Hard bop från Blue Note är just nu det jag älskar mest. Att spela en "vanlig" rockskiva efter jazz från den här perioden känns väldigt tomt. Som att det saknas liv. När jag lyssnar på rock från början en kväll, känns det ibland inte alls lika spännande med jazz. Svårt att förklara. Hur som helst, nästa steg för mig är definitivt att skaffa en ny vinylspelare. Jag har nu en billig men fullt fungerande och kul Rega P1. Vad vill jag då ha istället? Vad kan bli bättre? Jag vet inte. Form och funktion kanske. Jag har varit sugen på trä länge, så kanske en Thorens. Men jag har inte stora ambitioner att behöva hålla på och justera på min spelare. Det ska helst bara fungera och fungera på bästa möjliga sätt utan att det krävs stor expertis. Begagnat är givetvis bra men det gäller att veta vad man köper. Det finns många fällor och jag vet inte så mycket. Som tur är har jag ingen brådska alls. Och inte rikigt pengar heller. Har många resor planerade. New York med omgivningar om tvä veckor. Sedan Italien i november, mitt älskade Italien, som jag alltid längtar tillbaka till. London efter det, för kanske sjunde gånger, inte så mycket för stadens skull utan vad som händer där. Alla mina resor har med musik att göra. Om jag reser och inte får se minst ett eller två liveband känns det tråkigt, som att något saknas. Jag är 34 år gammal, ungefär, och jag älskar musik minst lika mycket eller kanske mer än någonsin. Men det finns givetvis annat i livet också. Inga barn dock. Det lämnar mycket utrymme. Mat, dryck, nöjen, jobb. Musik!

Hej egoBen

Råder dig att lyssna på en maskin med en del tyngd i plinten samt hård koppling= inga fjädrar samt ingen plast i lagerdelen men kanske en tallrik i akryl. Vill du ha mer klipp o drag så kan du gå till metall tallrik.
Pickup vågar jag mig inte på att ge råd utan överlåter dig att prova dig fram.
Motorn får aldrig prioriteras bort utan är mycket viktigt=jämn gång, gärna en dc motor.

Det finns så mycket roligt där ute så du har det bra som kan vänta en stund och läsa på lite vad som kan tänkas passa dig.
Lycka till Med vänlig hälsning, JAS

Postad 07 July 2013 - 07:22

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Svensk Roger här kommer:

Del 4
Okej ta den här jämförelsen för vad den är, det är mitt rum min utrustning och jag som har monterat PUn J Kanske inte valde representativa skivor.

Clearaudio nano RIAA

PLUS

-Väldigt klart ljud
-Tight fin bas
-Lagom utnivå
-Litet
-Inställningsmöjligheter

MINUS
- Knaster hörs tydligare än HEED
- Övreregistret blir vassare än HEED
- Inte samma tystnad under musiken tysta passager

Heed

PLUS

-Väldigt fint övreregister inte påträngade
-Förmågan att återge knaster :) Med det menar jag att det nästan aldrig stör mig på det med här RIAAt
-Den ödesmättade tystnaden i tystare partier av musiken
-Håller ihop bättre på hög volym än clearaudio

MINUS
- För min smak så är den för rund i basen inte lika skarpskuren som med clearaudio
- Den väldigt hög utnivån, jag har svårt för att apparater som ger hög utnivå, svårare att justera volymen de steg man vill
- Lite grumligare ljud än clearaudio

Så vilket valdes då?
Heed får chansen men men de fel jag anser att den har gör att jag kommer att jaga nytt RIAA

Någon som kan utifrån mina plus och minus slänga fram en het kandidat?

Snart kommer utfallet av pro-ject vs simply black

Grattis till nyinvesteringarna! I vilken prisklass har du tänkt lägga dig när det gäller ett eventuellt nytt RIAA? Om man ska rekommendera ett schysst RIAA- steg runt Heed Questars prisklass så tycker jag att Trigon Vanguard II är en kandidat som bör finnas med i diskussionen t.ex..

Redigerat av GyroSE, 07 July 2013 - 07:30.

Postad 07 July 2013 - 10:21

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Det skulle vara roligt att se ett test av två separata vinylspelare med likadan puppa monterad någon gång.

Dessa skulle också kopplas mellan samma RIAA. Det känns som om det är bara då man skulle kunna få en hyfsad uppfattning om hur själva verken skiljer sig från varandra.

Även jag var aspirant på Simply Black, men kände att jag fick mer för pengarna med en Rega. Nu vet jag också att möjligheterna kanske ökar med urvalet av tonarmar till Simply Black. Men när det begav sig kostade den mellan 7-8000 bara för verket, och då ingick inte tonarm. Jag ser fram emot lyssningsintrycken.

Postad 08 July 2013 - 16:56

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Är själv sugen på att testa ett bättre riaa än min project phono. Letar lite sporadiskt begagnat men har inte kommit över något som jag anser vara av intresse. Har efter lite korrespondens med GyroSE förstått att ett nytt riaa kan göra stor skillnad till min lilla rigg. Sen vet jag inte om min förstärkare kanske sätter begränsningsrna idag, för högtalarna lirar lite i en annan liga.

Postad 09 July 2013 - 11:32

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
egoBen: kombinationen Luxman + Harbeth är något jag kan tänka mig i framtiden. :) Allt har sin tid. Eran med brutalvolymer och muskelhifi är över för mig....

Redigerat av Bongo_Mongo, 09 July 2013 - 11:41.

Postad 09 July 2013 - 22:20

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

egoBen: kombinationen Luxman + Harbeth är något jag kan tänka mig i framtiden. :) Allt har sin tid. Eran med brutalvolymer och muskelhifi är över för mig....

Det viktiga är väl att hitta en bra balans. Att inte behöva tänka på hur det låter och ändå sitta och vara imponerad över hur bra det låter, med all musik, det känns väldigt bra. Ur den synvinkeln är Luxman och Harbeth en mycket bra kombination. Mer muskler, som du skriver, har väl egentligen inga nackdeler utan borde spela minst lika bra. Jag kan även sänka volymen och behålla all fina fyllighet och alla detaljer. Självklart blir det inte lika fysiskt men musiken känns ändå väldigt nära och känslofull, eller hur man nu ska uttrycka det hela.

Denna Luxman har både MM och MC för skivspelare och sägs vara väldigt bra. Jag har inte gjort några direkta jämförelser med mitt separata riaa från Musical Fidelity (V-LPS) men jag saknar ingenting, allt låter bara väldigt bra när jag spelar vinyl. En bättre vinylspelare står ändå högt på önskelistan, vi får se vad det kan tänkas bli. Det känns skönt att ha en bra grund att stå på och nu ska jag även försöka rensa lite i skåpen, försöka bli av med så mycket som möjligt som jag inte behöver längre. Resan tar aldrig slut. Glad är jag för det. :)

Postad 10 July 2013 - 17:49

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Har du ett trevligt Riaa så säg till :)

Postad 10 July 2013 - 21:29

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Jo. Jag har en Musical Fidelity V-LPS som jag just nu säljer i paket med deras dac, hörlursförstärkare och separat strömförsörjning, men jag säljer det hela helst i paket och i ärlighetens namn tror jag du lika gärna kan prova något ännu finare om du ändå ska handla begagnat, även om detta är väldigt bra för sitt pris måste jag säga. Annons på Blocket.

Postad 10 July 2013 - 21:40

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Hej egoBen

Råder dig att lyssna på en maskin med en del tyngd i plinten samt hård koppling= inga fjädrar samt ingen plast i lagerdelen men kanske en tallrik i akryl. Vill du ha mer klipp o drag så kan du gå till metall tallrik.
Pickup vågar jag mig inte på att ge råd utan överlåter dig att prova dig fram.
Motorn får aldrig prioriteras bort utan är mycket viktigt=jämn gång, gärna en dc motor.

Det finns så mycket roligt där ute så du har det bra som kan vänta en stund och läsa på lite vad som kan tänkas passa dig.
Lycka till Med vänlig hälsning, JAS

Tack för tipsen. Jag kunde inte låta bli och gick och lyssnade på en gammal Lenco L75 för någon timma sedan och tyckte mycket om den när jag provade den. Kändes som raka motsatsen till min Rega. Mycket tung, stabil och en motor som verkar kunna dra ett lass hö upp för Hammarbybacken. Pickupen är av billig modell från Audio-Technica så där kanske man kan göra en hel del förbättringar. Armen är original och sägs inte vara optimal men för mig verkar den väldigt bra, och snygg! Jag har ännu inte jämfört ljudet med mina Rega P1 och det kanske inte är så stor skillnad, jag har faktiskt ingen aning, men känslan var som sagt mycket positiv, så det ska bli spännande att se vad den har att ge.

Det verkar finnas många tips och mycket att läsa om denna spelare, men om någon här har direkt tips så mottages detta mycket gärna!

(Just nu snurrar Mulligan Meets Monk, en inspelning från 1957. Två legender, Gerry Mulligan på baytonsaxofon och ikonen Thelonious Monk på piano med sin mycket unika stil. Helt perfekt klockan halv elva, en helt vanlig onsdagskväll.)

Postad 11 July 2013 - 14:58

Unregisteredcbf6bd17
  • Unregisteredcbf6bd17
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Har länge funderat över nålar och pickuper till min Technics 1200. Dom som ser lite intressanta ut är Nagaoka mp-100, Shure M-44-G, Ortofon OM-10, Rega Bias 2 och Ortofon 2M RED.. Vilken av dom är det säkraste köpet? Kör mycket blandat, men mest 70 tal, typ Pink Floyd, och lite ny musik, typ mumford and son. Tacksam för hjälp

Postad 17 July 2013 - 06:52

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag har haft Rega Bias 2 och kan inte rekommendera den. Den är ganska fadd i ljudet och saknar detaljer.
Däremot är både Ortofon OM-10, 2M RED intressanta alternativ. Jag har haft OM-10 hemma och gillade den mkt. Just nu kör jag Ortofon 2M Blue som är den bästa puppan jag ägt, och 2M RED kanske är snarlik?

:)

Postad 17 July 2013 - 08:37

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Jag skulle slå ett slag för

Det finns säkert skrivet tidigare i tråden - Både jag och Tassen har, eller har haft, Goldring och Ortofon på en Rega. Vi har däremot kommit till olika slutsatser - jag föredrar Goldring och Tassen föredrar Ortofon.
Det finns skillnader mellan dem ja, men i slutändan blir det mer av en fråga om tycke och smak.

Redigerat av hultin, 17 July 2013 - 08:37.

Postad 17 July 2013 - 08:53

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Håller med Hultin och gillar hans inlägg :)

Jag tycker att Goldring är ett kanonmärke, men visst är det skillnader i ljudet. Jag hade Goldring 2200 som redan vid inspelning var lite vassare i ljudet, men gav sedan med sig. När deras puppor är inspelade låter dessa mkt bra, fartfyllt ljud med bra diskantåtergivning.

Postad 17 July 2013 - 09:00

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0
Jättenöjd med min Goldring 2400!

Postad 17 July 2013 - 15:55

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Har en Denon DL 110, är mycket nöjd med den! Köpte dem lpgear.com där den kostar halva priset mot i Sverige. Betalade runt 1000:- för den! Ett fynd om du frågar mig

Postad 17 July 2013 - 16:35

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0
lpgear, william thakker, analogue seduction är några bra siter man bör kolla priser på när man är i köptagen. Ett litet pekfinger för lpgear som är us-baserad och det kan göra att man åker på tull o moms om man har otur.

Postad 17 July 2013 - 16:51

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
När jag beställde från LPgear skrev dom ner värdet på pickupen till 25$ så jag slapp tullem! Men det är nog inget man ska räkna med att dom alltid gör!

Postad 17 July 2013 - 21:50

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0
Jo, det är vanligt och man kan be om det också. Men det i sig är en risk om något händer med leveransen. En avvägning man får göra.

Postad 20 July 2013 - 16:36

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Fyndade den här på loppis idag, fungerar perfekt! Batteridrift.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   2.34MB   5 Antal nerladdningar

Postad 21 July 2013 - 11:05

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Stylish indeed! :)

Postad 22 July 2013 - 19:56

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Yes Tompa. Fint att kunna lira lite vinyl när man är på resande fot.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   741.42K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av Sidelakebob, 22 July 2013 - 20:04.

Postad 22 July 2013 - 20:47

Unregisteredcbf6bd17
  • Unregisteredcbf6bd17
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Tack för alla svaren! Sitter och väger vad det kommer bli, men jag tror att en Ortofon 2M RED är vad jag kommer välja, hade testat en Goldring 2100 om det inte hade varit för att dessa inte verkar gå att få tag på från svensk återförsäljare?

Postad 22 July 2013 - 22:10

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Tack för alla svaren! Sitter och väger vad det kommer bli, men jag tror att en Ortofon 2M RED är vad jag kommer välja, hade testat en Goldring 2100 om det inte hade varit för att dessa inte verkar gå att få tag på från svensk återförsäljare?

Hur menar du? Enligt Prisjakt är det flera som har den på lager.

Postad 23 July 2013 - 10:09

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Sjekkt och ha med på puben også Sidebob! från førra års London messa.

08.01.2013, 01:50

Postad bild[/indent]

Redigerat av Unregistered85f16d8f, 23 July 2013 - 10:10.

Postad 23 July 2013 - 21:37

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0

Har en Ortofon 2M red som ligger hemma i kartong efter uppgradering om du är sugen, den är inte dyr!

Postad 24 July 2013 - 13:31

Unregisteredcbf6bd17
  • Unregisteredcbf6bd17
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hmm, har lyckats lokalisera flera ställen som säljer Goldring 2100 i Sverige, fanns en trasig Prisjaktsida om den där den inte hade några butiker. Den verkar intressant och jag kommer nog testa den!

Skulle behöva tips på en billig nåltrycksvåg, behöver inte vara superexakt.

Postad 24 July 2013 - 18:15

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Köpte min från dx.com. Samma våg som finns i vanliga hifi-butiker men till 1/5 av priset. Vet att det är fler här på forumet som köpt därifrån!

Postad 25 July 2013 - 09:53

Unregistered53a69b62
  • Unregistered53a69b62
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

Jag hade med en sådan på årets Sweden Rock Festival.
Apkul att svarva vinyler på campingen, lirade dock inte det som väntades utan spelade bl a Kicki Danielssons "Bra vibrationer" till
inte allas stora glädje.

Postad 25 July 2013 - 12:59

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0

Köpte min från dx.com. Samma våg som finns i vanliga hifi-butiker men till 1/5 av priset. Vet att det är fler här på forumet som köpt därifrån!

Japp - jag med. Tog några veckor innan den kom hem men för pengarna kan man inte direkt klaga...

Typ en sån här
http://dx.com/p/mini...esolution-29836

Postad 01 August 2013 - 21:41

Unregisteredcbf6bd17
  • Unregisteredcbf6bd17
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
En fråga, hur står sig Grado Gold mot Goldring 2100? Va har dom för likheter/skillnader? Hur är kvaliten?

Postad 14 August 2013 - 21:29

Unregistereda50f5b49
  • Unregistereda50f5b49
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Jag har ett mycket trevligt riaa till salu om du är intresserad. :) Väldigt mycket olika inställningar för perfekt matchning av pickup
Trigon Vanguard II

Postad 19 August 2013 - 12:42

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Då börjar det äntligen bli dags för mig att uppgradera riaat. Har en rega Rp3a med Elys2 pickupen.

Budget är ca 3000 och de två givna kandetaterna är Regas egna phone mm samt Heed Audio Questar.
Jag har även sneglat lite på Lejonklou (4500kr) men den känns lite overkill. Samtidigt tror jag att byter man till den behöver man aldrig byta igen.

Beg är ett starkt alternativ, fanns 3 annonser ute om Heed AQ på hifimagasinet, någon som har åsikter om det? Vill helst inte ha ett riaa med för mycket pixlande hit och dit.

Sedan kommer smygfrågan som jag vet jag läst tidigare i tråden, vars köper ni antistat innerpåsar till era skivor?

// Sat

Postad 19 August 2013 - 19:22

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Då börjar det äntligen bli dags för mig att uppgradera riaat. Har en rega Rp3a med Elys2 pickupen.

Budget är ca 3000 och de två givna kandetaterna är Regas egna phone mm samt Heed Audio Questar.
Jag har även sneglat lite på Lejonklou (4500kr) men den känns lite overkill. Samtidigt tror jag att byter man till den behöver man aldrig byta igen.

Beg är ett starkt alternativ, fanns 3 annonser ute om Heed AQ på hifimagasinet, någon som har åsikter om det? Vill helst inte ha ett riaa med för mycket pixlande hit och dit.

Sedan kommer smygfrågan som jag vet jag läst tidigare i tråden, vars köper ni antistat innerpåsar till era skivor?

// Sat

Heed Questar är ett finfint val men kasta även ett öga på Trigon Vanguard II som är ett mer allsidigt RIAA- steg med möjligheter till, om du senare uppgraderar också på pickup- fronten, en eventuell MC- pickup. Se gärna erbjudandet två inlägg upp...

Redigerat av GyroSE, 19 August 2013 - 19:25.

Postad 20 August 2013 - 08:12

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Hade faktiskt Trigon i tankarna oxå. Vet inte hur mycket pixlande det är med justerbar förstärkning, vill igentligen bara koppla in och vara nöjd. Fick ialllafall snabbt svar av en av säljarna på Hifimagasinet och gjorde affär. Han skickar förhoppningsvis mitt Questar idag.

Så får fick jag lite över till skillnad mot ett nytt och de pengarna får väl åka på lite skivor istället.

// Sat

Postad 20 August 2013 - 09:00

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Hade faktiskt Trigon i tankarna oxå. Vet inte hur mycket pixlande det är med justerbar förstärkning, vill igentligen bara koppla in och vara nöjd. Fick ialllafall snabbt svar av en av säljarna på Hifimagasinet och gjorde affär. Han skickar förhoppningsvis mitt Questar idag.

Så får fick jag lite över till skillnad mot ett nytt och de pengarna får väl åka på lite skivor istället.

// Sat

Hej Sat
Först vill jag bara gratta till ditt köp!
Var det med en fullgod nätdel till Quester? om inte så rekomederar alla att ha det till riaa med bra kondingar typ black gate eller liknande.
HaD mvh Jas

Postad 20 August 2013 - 09:45

Unregisteredf8bd25e3
  • Unregisteredf8bd25e3
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jag har precis köpt Rega’s nya Fono riaa, valde bla mellan det och det Heed du nämner.

Jag bytte från att köra via det integrerade riaa’t i min rotel förstärkare (RA-06se).

Detta byte har bla gett mig en stramare och mer definerad bas, fått fram fler detaljer ur mina skivor och ett större ”lugn” och harmoni i ljudet (det är ”tyst” när det ska vara ”tyst” etc).

Just det där med detaljerna har gjort att jag fått ett sug att byta spelare också, att plocka ut ännu mer av media’t =)

Att det blev Rega och inte Heed(eller något annat) var mest en tillfällighet, båda har fått goda recensioner på bla whats hifi, båda ligger i en prisnivå för spontanköp etc ...

Postad 21 August 2013 - 22:26

Unregistered9012d38f
  • Unregistered9012d38f
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej!

Helt ny vinylanvändare här, fått tag på en Thorens td318 mk3 med Ortofon OMB 20 pickup/nål, 1200kr. Är osäker på om jag gjorde en bra affär eller inte, någon som kan uppskatta värdet på den? Den verkar vara i gott skick, den är komplett med manualer/sladdar.

Sedan undrar jag även vilka tillbehör som är ett måste nu i början, jag har verkligen ingenting. Har dock köpt ett dugligt riaa, Dynavox TPR-2, sen är en digital våg påväg för inställning av nåltryck. Det jag tänker på är rengöringsprodukter etc., sen också om det är något annat av värde så tar jag gärna tips! Också förslag på en bra RCA-kabel som jag kan koppla ifrån riaa't till RCA-ingångarna på högtalarna (två kanalsingång).

Här är lite bilder på spelaren -->

Bifogad fil  1.jpg   248.6K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  2.jpg   248.16K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  3.jpg   227.36K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  4.jpg   477.23K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  5.jpg   283.29K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered9012d38f, 21 August 2013 - 22:40.

Postad 22 August 2013 - 05:46

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Det verkar som en fin spelare det där:

Skivtvätt - Knosti
Rengöring av nål - Onzow Zerodust
Vinylborste - Det som passar dig bäst
Nålvåg - Digital Precision Scale (Deal Extreme, ca: 120:-)

Postad 22 August 2013 - 12:20

Unregistered9012d38f
  • Unregistered9012d38f
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Härligt, Onzow Zerodust tänker jag garanterat skicka efter, vågen som du rekommendera är exakt den som jag redan skickat efter:)

Är en vinylborste isåfall ett komplement till skivtvätten Knosti?

En annan sak jag undrar är om en test-LP är bra att ha för inställning av antiskating eller om det går att göra på något billigare sätt?

Redigerat av Unregistered9012d38f, 22 August 2013 - 12:25.

Postad 22 August 2013 - 12:26

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Anti-skating

Här kan du använda dig av en skiva som har lite mer tomt utrymme i slutet av skivan. Vid nedsänkning av nålen skall den varken dra utåt eller inåt på skivan.

Postad 23 August 2013 - 14:47

baggehög
  • baggehög
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
beställde ett riiasteg i dag från svalander 279 spänn bra för att steget även har din ut så jag kan kolla om jag kan få min dual 1209 att lira i båda högtalarna

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.