Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG OLED55B6V / 65B6V

6349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG B6 55" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED55B6V (TV) Rapporterad 9 9.28846 (51) Inga priser
LG B6 65" 4K Ultra HD OLED - OLED65B6V (TV) 8 9.159998 (24) Inga priser
38 relaterade trådar
OLED-tv (4912 inlägg) 2 år sedan
LG G6, E6, C6 och B6 UHD HDR OLED 2016 (1744 inlägg) 2 år sedan
Besviken om byte LG OLED55B6V mot SONY KE-75XH9096 ? (2 inlägg) 4 år sedan
Allt om Dolby Vision (101 inlägg) 6 år sedan
LG OLED65B6V - problem med missfärg - garanti ärende (0 inlägg) 7 år sedan
Hjälp med setup (4 inlägg) 7 år sedan
LG OLED65B6V Ljudproblem via HDMI ARC Och Optisk (11 inlägg) 7 år sedan
Sony 55XE8505 eller LG 55SJ810V (16 inlägg) 8 år sedan
Hjälp vid val av ny TV. (7 inlägg) 8 år sedan
LG Oled65b6v IntelNUC "Ogiltig Format" Hjälp !!!!&# (12 inlägg) 8 år sedan
OLED55B6V Bytesråd (6 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V LG OLED65B7V Skillnad ? (2 inlägg) 8 år sedan
Suddig bild LG OLED 65B6V (14 inlägg) 8 år sedan
Köp av 65" hjälp (15 inlägg) 8 år sedan
Vilse i hembiodjungeln, vad ska jag välja??? (6 inlägg) 8 år sedan
65" för PC - Mediakonsumption och sport sändingar? (10 inlägg) 8 år sedan
Väggmontera Tv på gipsvägg 60 cm CC reglar (9 inlägg) 8 år sedan
Philips 55POS901F eller LG OLED55B6V (7 inlägg) 8 år sedan
Byta ut gammal Panasonic plasma. Har tydligen hänt en del.... (8 inlägg) 8 år sedan
Ny Tv 55-60" (2 inlägg) 8 år sedan
Sommarrea eller Black Friday? 55" OLED (5 inlägg) 8 år sedan
Ljusstark prisvärd 60-65 tums TV? (1 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V Ljust Sträck Över Hela Skärmen !!! Behöver hjälp (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED55B6V vs Samsung UE60KS7005 vs LG 65UH664v (vs Philips 65PUS7101) (2 inlägg) 9 år sedan
Välja 55” OLED istället för 65” LED? (36 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9505 eller LG OLED65B6V (17 inlägg) 9 år sedan
OLED 4K 65" med HDR eller Led 4K 75" utan HDR? (62 inlägg) 9 år sedan
TV att köpa idag (11 inlägg) 9 år sedan
55" vs 65" OLED vs LCD | 15tusen - PS4 / Netflix (9 inlägg) 9 år sedan
LG 65B6V för 24790kr eller 65E6V för 29990kr? (10 inlägg) 9 år sedan
köpa LG OLED55B6V nu eller vänta till höst? (6 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9005 eller LG OLED65B6V (2 inlägg) 9 år sedan
LG OLED65B6V eller LG OLED55E6V eller... (6 inlägg) 9 år sedan
LG oled55B6V " Instabilt nätverk" (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED eller Sony LCD? (5 inlägg) 9 år sedan
Ny tv??? (13 inlägg) 9 år sedan
Panna VT30 sönder. Vilken tv är bra nog att ersätta? (37 inlägg) 9 år sedan
Ska köpa en OLED, vilken ska jag välja? (8 inlägg) 9 år sedan

Postad 29 December 2016 - 00:38

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Jag märker ett massivt input lag på PS4, speciellt i NHL och Dirt, tyvärr, går inte att spela :/

Ser mig själv som en "pro-gamer" och BF1 som jag spelar mest är ingen fara. Dock är HDR spel riktigt känsliga. BF1 har inget HDR stöd än. Inväntar ivrigt ny firmware som e,c och g serien fått!

Postad 29 December 2016 - 00:47

Unregistered01fb7e3a
  • Unregistered01fb7e3a
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Ser mig själv som en "pro-gamer" och BF1 som jag spelar mest är ingen fara. Dock är HDR spel riktigt känsliga. BF1 har inget HDR stöd än. Inväntar ivrigt ny firmware som e,c och g serien fått!

Frågan är ju om uppdateringen även stödjer lägre inputlag för spel som inte körs i HDR, vore ju total katastrof annars.

Postad 29 December 2016 - 01:23

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Frågan är ju om uppdateringen även stödjer lägre inputlag för spel som inte körs i HDR, vore ju total katastrof annars.

De gjorde de på övriga modeller så finner de helt orimligt att de "bara fixar" HDR.

Postad 29 December 2016 - 01:28

Unregistered01fb7e3a
  • Unregistered01fb7e3a
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

De gjorde de på övriga modeller så finner de helt orimligt att de "bara fixar" HDR.

Man får hoppas, generellt för mig som är grymt kräsen vad gällande allt som har med lagg att göra så är jag extremt känslig och märkte direkt att det var grym delay så jag använder fortfarande min gamla tv och spelar på tills uppdateringen kommer, får avgöra sen om det blivit bättre, isf blir det ett inköp av PS4 Pro till den tv:n och PS4:an hamnar i spelrummet =)

Postad 29 December 2016 - 07:43

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Uppdateringen har ju handlat om att HDR-signaler ska få samma inputlag som vanliga signaler. Att inputlag:en som sådan, 40+ ms eller vad den är i Game mode, sänks ska man nog inte hoppas på.

Postad 29 December 2016 - 09:05

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Gällande input lag så testade jag några plattformsspel ikväll via NES minin. Bland annat Mega Man 2, Smb, Kid Icarus, och jag märker inget av detta alls. Flyter på, fint som tusan med kontrollerna.

4:3 formatet på NES minin lär ju inte vara en höjdare att köra långa perioder på en oled. Med tanke på att spelen utvecklades då 16:9 förmodligen inte ens fanns är det inte konstigt, men de borde kanske haft en lösning så man slipper helt svarta sidor och därmed ökad risk för IR och inbränningar.

Postad 29 December 2016 - 09:54

Unregisterede7866599
  • Unregisterede7866599
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 4

Jag är sugen på att införskaffa antingen 55" eller 65". Fortfarande osäker på vilken men lutar åt 65B6. Läser här och där om exemplar som lutar lite bakåt - dvs inte helt raka - skärmar. Vad menar ni med detta? Kan någon vara snäll och förklara.

Fick min 55B6 hemlevererad i förrgår och den är rak både från sidan och ovanifrån sett, om du förstår vad jag menar. Men, man får nog räkna med någon grads feltolerans, det är trots allt stora sjok av 4 mm tjocka plastskivor vi köper. De är bara så delikata att det är lätt att observera och vara kritisk.

Vill man ha perfektion har LG en lösning för det: glasskivan i E-modellen med tillhörande merkostnad, vilket jag ser som helt rimligt.

Tror inte min Samsung LCD är millimeterperfekt vad gäller skärmens jämnhet, men där är ju skärmen inkapslad så det "göms" av konstruktionen.

Att hålla på och byta B-modell efter B-modell på öppet köp låter som att man gör oss alla en björntjänst, samma sak gäller "nja, min TV är bra men nu när jag sitter och funderar vill jag nog byta till en OLED istället för den HDR LCD jag köpte". Det börjar kännas småaktigt när jag läser på detta forum. Alla transaktioner som upphävs kostar pengar och de enda som betalar är de facto vi kunder. Till sist tar Elgiganten bort den här möjligheten med öppet köp och då får man sitta där med sina riktiga fel med clouding, banding, coil whine etc. som serviceteknikern inte anser är fel och dessutom debiterar 1750:- i avgift för.

Edit: du frågar nog efter de som inte har ett stöd som ger en helt upprätt montering. Mina skruvar krävde olika moment för att dra åt (4 stycken), så det finns säkert variation även här. Kan dock gå att justera med lite pill, eller tillämpa väggmontering.

Redigerat av Unregisterede7866599, 29 December 2016 - 09:59.

Postad 29 December 2016 - 10:04

Unregistered3bee90b5
  • Unregistered3bee90b5
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Väl talat _sweborn_, lätt att det blir lite överdrivet nörderi då folk ser på en sådan väldigt dyr pryl kritiskt (med mycket rätta). Det är lite som när jag skulle köpa laptop senast, folk klagade hej vilt på massor av smådetaljer att jag till slut blev avskräckt och väldigt påverkad över saker jag inte annars brytt mig om. Känner likadant med dessa OLEDs nu...

Redigerat av Unregistered3bee90b5, 29 December 2016 - 10:04.

Postad 29 December 2016 - 10:21

Unregisterede7866599
  • Unregisterede7866599
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 0

Väl talat _sweborn_, lätt att det blir lite överdrivet nörderi då folk ser på en sådan väldigt dyr pryl kritiskt (med mycket rätta). Det är lite som när jag skulle köpa laptop senast, folk klagade hej vilt på massor av smådetaljer att jag till slut blev avskräckt och väldigt påverkad över saker jag inte annars brytt mig om. Känner likadant med dessa OLEDs nu...

Kan lugna dig med att synintrycket (bilden) är spektakulärt hemma i soffan :-). Du kan lägga pengarna du sparar med en B på att köpa nästa OLED TV redan nästa år :-).

Redigerat av Unregisterede7866599, 29 December 2016 - 10:21.

Postad 29 December 2016 - 10:35

Unregistered8f76c99a
  • Unregistered8f76c99a
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Instämmer, väl talat! Jag satte upp min 65b6 på väggen igår och visst är skärmen något skev, men med hänsyn till att samtliga 65-tummare verkar vara mer eller mindre skeva så känns det rätt omotiverat att ta ner den från väggen, packa ner den i kartongen och åka tillbaka för att byta mot en ny som sannolikt också är skev. Om jag inte hade läst detta forum och förstått att detta är ett problem hade jag aldrig noterat att min skärm är något skev och jag är rätt övertygad om att ingen annan kommer märka av det.

Några frågor till er som har bra koll på tvn i fråga:

- Noterar att kvaliten vid full hd varierar rätt kraftigt mellan olika filmer / serier på Netflix samt även youtube-klipp (oavsett om jag kör via Apple TV eller från tvns app). Som t.ex. ger Life, Planet Earth, Gone baby gone etc rätt risig kvalitet i stil med sd material på min tidigare 55 tummare, medan andra filmer åtminstone ger något bättre kvalitet. Blir lite förvånad över detta eftersom det rör sig om bra produktioner. Nu sitter jag förvisso drygt 3.5 meter från tvn och byter från en väldigt kompetent full led LCD (Sonys toppmodell 2011 som vann Eisa det året), kan säkert ha att göra med avståndet kontra storleken men borde inte bli så risig kvalitet ändå? Kan det ha med någon inställning att göra? Skalar tvn automatiskt upp till 4k till exempel eller måste man ställa in det?

- Efter att jag ställt in tvn med Rickydegs med flers inställningar som grund upplever jag att ljusa bilder blir gulaktiga, typ isen i hockey, någon som vet vad man bör ändra på för att få ordning på det?

- På tal om hockey, bildinställningarna för film fungerar inte särkilt bra här, blir väldigt ryckigt etc. Någon som har tips för inställningar specifikt för sport?

- Hur vet man att HDR etc är aktiverat när man kör 4k från inbyggda apparna? Går det att se på något sätt eller kan man förutsätta att de ger högsta kvalitet utan några inställningar?

Tack på förhand.

/Philip

Postad 29 December 2016 - 10:46

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Om du får ryckig bild vid t.ex hockey så är det i första hand källan du ska försöka ändra på eftersom det är där det felar (förutsatt att du inte har helt felaktiga inställningar för film). Så vad är din "hockey-källa"? :)

För att få helt ordning på vitbalansen måste du få tvn ordentligt kalibrerad. Att "försöka få till hockey-is som du tror den ska se ut" är ingen bra idé.

Postad 29 December 2016 - 10:52

Unregistered8f76c99a
  • Unregistered8f76c99a
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Om du får ryckig bild vid t.ex hockey så är det i första hand källan du ska försöka ändra på eftersom det är där det felar (förutsatt att du inte har helt felaktiga inställningar för film). Så vad är din "hockey-källa"? :)

För att få helt ordning på vitbalansen måste du få tvn ordentligt kalibrerad. Att "försöka få till hockey-is som du tror den ska se ut" är ingen bra idé.

Källan kan nog variera framöver, men igår var det SVD1 HD från Tivo-boxen, kopplad genom med Denon-förstärkare och vidare till HDMI 2 ARC på tvn :) Borde ju åtminstone hyfsat enkelt gå att få den vit istället för gulvit.

Har du koll på den andra frågan gällande material i 1080p?

Postad 29 December 2016 - 11:08

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1055 inlägg
  • 0

För min del funkar "standard" bäst för sport.

Beroende på vad man ser/källa så är det bra att ha olika Picture Mode.

Streamat och tv är inte alltid bra så då kan True motion och brusfilter va bra ibland.

Bluray o 4k uhd däremot funkar bäst utan "justeringar" på.

Ingen ide att snurra in sig i finjusteringar som Pacman skrev utan hjälpmedel.

Men man kan testa olika "White Balance" tycker personligen att Warm1 och Medium funkar bäst på TV.

Bluray kör jag Warm 2 som ringblixt rekommenderade.

Min erfarenhet hittils är att ska man få ut max bra bild så är det en spelare med 4k uhd som gäller. :wub:

Man får lära sig efterhand vad som funkar bäst av inställningarna (dom enkla) och testa sig fram.

Men ha ett läge till allt är inget jag rekommenderar. :)

Sharpness är nåt man kan dra ner på också, kan ge konstiga effekter ibland.

Redigerat av Nizz_e, 29 December 2016 - 11:11.

Postad 29 December 2016 - 12:00

dsirk
  • dsirk
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

- Noterar att kvaliten vid full hd varierar rätt kraftigt mellan olika filmer / serier på Netflix samt även youtube-klipp (oavsett om jag kör via Apple TV eller från tvns app). Som t.ex. ger Life, Planet Earth, Gone baby gone etc rätt risig kvalitet i stil med sd material på min tidigare 55 tummare, medan andra filmer åtminstone ger något bättre kvalitet. Blir lite förvånad över detta eftersom det rör sig om bra produktioner.

/Philip

Bytt från en 55tum bakbelyst Toshiba från 2011 som jag vid den tiden jämförde m bästa Sony.
Största skillnaden på bra material är att B65 är större,:-), och har bättre svärta. Speciellt i dämpad belysning, mörkt rum. En helt avgörande förbättring för upplevelsen av bildens dynamik. Dessutom, särskilt efter kalibrering, nyansrikare färger. Dessutom överlägsen när man inte ser från rakt framifrån. Om jag minns rätt har Rickydeg förslag på ändring av vitbalansen vilket man skall vara försiktig med utan proffsinsats. Här min sammanställning av flera test (inte för hdr, spel):
ISF Expert Dark
Oled light 28-70 depending on light. Jag 32. Contrast 70-85 (careful on going high). Jag 80. Brightness 48-52, use ref disc if you have. Jag 51. VH sharpness, 0-10. Colour 50. Tint 0
All enhancements off except Real Cinema, On.
Color gamut Normal. Gamma 2.2. Warm 2. Black level Low. TruMotion Off for disc. Other judder 0-3, blur 5-10.
The tv seems to have challenges (according to pros, but may not be visible under normal viewing, may be/been corrected by new fw) when:
Very high contrast. Other than Colour gamut Normal. Other than Gamma 2.2 (posterization, check for it if you use other, 2.4/B1886 kan ge bättre tryck i mörkt rum). Changing the CMS, especially luminance.
Good luck, trust your eyes, enjoy!

Redigerat av dsirk, 29 December 2016 - 12:35.

Postad 29 December 2016 - 13:14

illicituz
  • illicituz
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Har någon annan problem med att bilden är väldigt grynig? Mycket noise om ni förstår vad jag menar.

Postad 29 December 2016 - 13:26

Unregistered8f76c99a
  • Unregistered8f76c99a
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Bytt från en 55tum bakbelyst Toshiba från 2011 som jag vid den tiden jämförde m bästa Sony.
Största skillnaden på bra material är att B65 är större,:-), och har bättre svärta. Speciellt i dämpad belysning, mörkt rum. En helt avgörande förbättring för upplevelsen av bildens dynamik. Dessutom, särskilt efter kalibrering, nyansrikare färger. Dessutom överlägsen när man inte ser från rakt framifrån. Om jag minns rätt har Rickydeg förslag på ändring av vitbalansen vilket man skall vara försiktig med utan proffsinsats. Här min sammanställning av flera test (inte för hdr, spel):
ISF Expert Dark
Oled light 28-70 depending on light. Jag 32. Contrast 70-85 (careful on going high). Jag 80. Brightness 48-52, use ref disc if you have. Jag 51. VH sharpness, 0-10. Colour 50. Tint 0
All enhancements off except Real Cinema, On.
Color gamut Normal. Gamma 2.2. Warm 2. Black level Low. TruMotion Off for disc. Other judder 0-3, blur 5-10.
The tv seems to have challenges (according to pros, but may not be visible under normal viewing, may be/been corrected by new fw) when:
Very high contrast. Other than Colour gamut Normal. Other than Gamma 2.2 (posterization, check for it if you use other, 2.4/B1886 kan ge bättre tryck i mörkt rum). Changing the CMS, especially luminance.
Good luck, trust your eyes, enjoy!

Tack för det, ska testa! Tru-motion off for disc syftar till media som spelas upp genom UHD-spelare eller Bluray-spelare antar jag?

Du som är i samma sits som mig, dvs bytt från en bra 55 tum till 65b6, upplever du detsamma vid vissa 1080p filmer typ som Planet Earth, dvs oskärpa och rätt risig kvalitet? Samtliga titlar där bilden täcker hela skärmen är faktiskt av mer eller mindre dåligt kvalitet, däremot ser de som har "svarta band" (16:9 där bilden inte täcker hela skärmen) över och under betydligt bättre ut.

Redigerat av Unregistered8f76c99a, 29 December 2016 - 13:42.

Postad 29 December 2016 - 13:41

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Tack för det, ska testa!

Du som är i samma sits som mig, dvs bytt från en bra 55 tum till 65b6, upplever du detsamma vid vissa 1080p filmer typ som Planet Earth, dvs oskärpa och rätt risig kvalitet? Samtliga titlar där bilden täcker hela skärmen är faktiskt av mer eller mindre dåligt kvalitet, däremot ser de som har "svarta band" (16:9 där bilden inte täcker hela skärmen) över och under betydligt bättre ut.

Upplever samma problem. Och är väl förmodligen källan som gör de.

Postad 29 December 2016 - 13:48

dsirk
  • dsirk
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Tack för det, ska testa!

Har inte upplevt den skillnaden. Testar ditt tips (Netflix?) om ett par dagar när jag är hemma igen. Har du ställt in skärmen när det gäller att visa "Original" (pröva också 16/9) aspect ratio plus inställningen Just Scan: Engaged.

Redigerat av dsirk, 29 December 2016 - 13:58.

Postad 29 December 2016 - 14:02

Unregistered8f76c99a
  • Unregistered8f76c99a
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Har inte upplevt den skillnaden. Testar ditt tips (Netflix?) om ett par dagar när jag är hemma igen. Har du ställt in skärmen när det gäller att visa "Original" (pröva också 16/9) aspect ratio plus inställningen Just Scan: Engaged.

Yes, har provat både 16/9 och Original, ska utreda mer när jag kommer hem.

I dina inställningar - Tru-motion off for disc syftar till media som spelas upp genom UHD-spelare eller Bluray-spelare antar jag?

/Philip

Postad 29 December 2016 - 14:05

dsirk
  • dsirk
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

I dina inställningar - Tru-motion off for disc syftar till media som spelas upp genom UHD-spelare eller Bluray-spelare antar jag?

/Philip

Stämmer. Satt Oppospelaren till 24p. Rekommenderar för övrigt en läsning av HDTVs genomgång av uppspelning på Oppo 103 för alla som undrar över en tvs möjligheter att alltid göra rätt beroende på material.http://www.hdtvtest....01212052427.htm

Redigerat av dsirk, 29 December 2016 - 19:19.

Postad 29 December 2016 - 14:05

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Har någon annan problem med att bilden är väldigt grynig? Mycket noise om ni förstår vad jag menar.

Är bilden alltid grynig, oavsett bildkälla, så ska du kolla om du har några brusreducerings-effekter påslagna.

Postad 29 December 2016 - 14:29

Unregistered8f76c99a
  • Unregistered8f76c99a
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Stämmer att det är Netflix som avses (99 kr versionen, dvs full hd, dock ej 4k), samt även 1080p videos på youtube, typ Vevo musikvideos etc.

Postad 29 December 2016 - 15:50

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0
Haha alltså kolla på youtube med klippet på två som spelar schack. Från romartiden. Går inte få bättre bild på en tv tror jag :)

Tänk när vanliga tv-sändningar ser ut så :)

Postad 29 December 2016 - 15:59

nucco
  • nucco
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Haha alltså kolla på youtube med klippet på två som spelar schack. Från romartiden. Går inte få bättre bild på en tv tror jag :)

Tänk när vanliga tv-sändningar ser ut så :)

Det är ett bra demoklipp. Detta är min favorit. https://www.youtube....WDa8YX&index=1.

Redigerat av nucco, 29 December 2016 - 15:59.

Postad 29 December 2016 - 20:12

Unregisteredd81dcd3d
  • Unregisteredd81dcd3d
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

Det är ett bra demoklipp. Detta är min favorit. https://www.youtube....WDa8YX&index=1.

Skall tv´n känna av & hoppa i HDR läge eller skall man byta själv till HDR på bildalternativ?

Själv gillar jag den här skarpt: https://www.youtube....h?v=vlDzYIIOYmM

Postad 29 December 2016 - 20:46

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Alla dessa slowmotion-bilder. Jag blir knäpp på dem. Fast surfande skönheter får gärna vara i Slow-Mo. Mmmm..

Postad 29 December 2016 - 21:09

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

• 859 inlägg
  • 0

jag ser inte hur netflix 1080 i 4mbit skulle kunna se bra ut på någon TV, ge TVn vad den förtjänar och mata den med bra material så blir den nöjd  ;)

Postad 29 December 2016 - 21:10

migge1
  • migge1
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Om man har denna tv, ska man då sitta o kolla div youtube reklam snuttar för att vara nöjd med bilden. Eller man kan se aktuellt och vara nöjd då med. Vill veta då jag tänkte använda den för att kolla "tv"

Postad 29 December 2016 - 21:32

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 1

Om man har denna tv, ska man då sitta o kolla div youtube reklam snuttar för att vara nöjd med bilden. Eller man kan se aktuellt och vara nöjd då med. Vill veta då jag tänkte använda den för att kolla "tv"

SD kanaler helt ok.
HD beror på kanal men oftast riktigt bra.
4K tv orgasm.

Postad 29 December 2016 - 21:35

Unregistered24d87211
  • Unregistered24d87211
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Hehe, just därför valde jag att kolla vidare på min gamla 64E 8000. Ger marknaden några år till att mogna med apparater, utrustning och utbud. Och ja, jag vet devisen om att allt utvecklas och man kan inte vänta förevigt. Men än så länge funkar min gamla plasmaskit tillfredställande. Men snart så..

Postad 29 December 2016 - 21:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Antar att du är lite ironisk, men det är väl inte så konstigt att folk vill testa vad TVn går för?

Många av dessa demoklipp på Youtube har bra bild, men det är rätt komprimerat jämfört med de man hittar här (seg nerladdning dock):

http://demo-uhd3d.com/

Vänjer man sig vid bildkvaliteten på demoklipp och 4K Blu-ray så kommer man att bli besviken om man spelar upp en gammal DVD, eller kollar på SD-upplösta TV-kanaler med låg bitrate, men det är ju inte TVns fel.

Har man tänkt använda TVn till dåliga källor så blir det lite som att köra med en Mclaren P1 på kullersten. Det funkar ju, men är inte optimalt.

Skämt och sido, OLED är inte mindre förlåtande mot dåliga källor än vad LCD-TV är, så länge den är någorlunda rätt inställd.

Redigerat av Ageve, 29 December 2016 - 22:12.

Postad 30 December 2016 - 00:22

Unregistered3bee90b5
  • Unregistered3bee90b5
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Jag läste att ljusstyrkan sjunker från ca 610 nits till 150 nits då hela skärmen är täckt av vitt, som vid skidåkning, snowboard och liknande enligt test. Detta säger mig inte så mycket som amatör. Med andra ord, ser det ok ut vid väldigt ljusa bilder? (jag ser väldigt mycket på vintersport)

Postad 30 December 2016 - 03:19

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Är bilden alltid grynig, oavsett bildkälla, så ska du kolla om du har några brusreducerings-effekter påslagna.

Alternativt  är det dags att köra en skärmrensning eller vad det heter på svenska

Kör min på engelska och där är det under Picture -> OLED Panel Settings -> Clear Panel Noise

Har bara haft min en månad men den är på rätt mycket och har redan behövt köra den två gånger när det börjat bli myrornas krig i bilden.

Postad 30 December 2016 - 10:28

Unregistered8f76c99a
  • Unregistered8f76c99a
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Alternativt  är det dags att köra en skärmrensning eller vad det heter på svenska

Kör min på engelska och där är det under Picture -> OLED Panel Settings -> Clear Panel Noise

Har bara haft min en månad men den är på rätt mycket och har redan behövt köra den två gånger när det börjat bli myrornas krig i bilden.

Det är väl initalt inställt på att köras automatisk när tvn sätts i stand-by läge?

Postad 30 December 2016 - 12:05

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Det är väl initalt inställt på att köras automatisk när tvn sätts i stand-by läge?

Yes på min är de så. Men då måste man ha snabbstart aktivt.
Alla kanske inte har de. Finns under allmänt och Quick start +

Postad 30 December 2016 - 14:08

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

Det körs automatiskt efter 4-6 timmars tittande. Den manuella clear panel noise grejen har jag last att man ska använda sparsamt

Postad 30 December 2016 - 14:24

Unregistered8f76c99a
  • Unregistered8f76c99a
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Det körs automatiskt efter 4-6 timmars tittande. Den manuella clear panel noise grejen har jag last att man ska använda sparsamt

Hmm ok, det framgår inte under oled panel settings (åtminstone inte på min) - där kan man antingen köra den manuellt, ha funktionen inaktiverad eller inställd på att köras när tvn sätts i stand-by (förutsatt att quick start+ är aktiverat som FettAnka skriver ovan).

Redigerat av Unregistered8f76c99a, 30 December 2016 - 14:25.

Postad 30 December 2016 - 14:40

Relur
  • Relur
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Jag har ingen antenn inkopplad just för att det är dålig tv i dålig kvalité. Det med sämst bildkvalité jag tittar på är Netflix/HBO 1080p.

Ska man bara titta Nyheter, Bingolotto och Idol finns det nog inte någon större orsak att köpa en dyr tv när en begagnad plasma från tidigt 2000 tal erbjuder helt ok bild för någon eller några tusenlappar. Visst blir även SD, VHS och DVD bättre på en oled men då kostar det mer än det smakar.

Postad 30 December 2016 - 16:31

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1055 inlägg
  • 0

Hmm ok, det framgår inte under oled panel settings (åtminstone inte på min) - där kan man antingen köra den manuellt, ha funktionen inaktiverad eller inställd på att köras när tvn sätts i stand-by (förutsatt att quick start+ är aktiverat som FettAnka skriver ovan).

Hittar heller inget automatiskt, valde alt.  när tv stängs av.

Funkade utmärkt trots att Quick start är på off.

Fick ett meddelande när jag startade tv att clear noise körts. Har aldrig sett det tidigare så är tveksam till att den skulle kört några automatiskt.

Postad 30 December 2016 - 18:19

aljons
  • aljons
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Hittar heller inget automatiskt, valde alt.  när tv stängs av.

Funkade utmärkt trots att Quick start är på off.

Fick ett meddelande när jag startade tv att clear noise körts. Har aldrig sett det tidigare så är tveksam till att den skulle kört några automatiskt.

Med anledning av några kommentarer från Erik (representerande LG) på LG:s facebook gällande Image retention och Clear Panel Noise ställde jag några kompletterande frågor och fick nedanstående svar:

"Ser att Erik från LG den 1 december säger att LG OLED har ett system som förebygger o åtgärdar "image retention" samt att det "kickar in" varje gång TV sätts i standby. Är det systemet som kallas Clear Panel Noise som avses? I så fall måste man väl själv sätta igång detta? Så verkar det vara på min OLED65B6."

illa
Älska
Haha
Wow
Ledse
Kommentarer
10292543_10152935590837310_1344623031059

Hej aljons,
Det är olika funktioner, det du talar om är en funktion som man mycket riktigt själv kan välja, och som inte har funnits på alla tidigare modeller. 
Det jag nämnde i tidigare kommentar är inbyggt, automatiskt, och obligatoriskt så länge man inte rycker ut sladden eller något liknande drastiskt. Detta är helt enkelt del av TV:ns underhållscykel.

Mvh, Erik

aljons Hej Erik, Tack för svar. Om det är två olika funktioner; gör de olika eller samma sak ändå?

Lite men ändå inte: Clear Panel Noise går fort, det är som en omstart med en express-rensning av bilden medan den automatiska process som ger bildskärmsunderhåll vid avstängning är en ca. 20min lång process som körs i bakgrunden innan TV:n går ner i stand-by helt. De kompletterar varandra kan man säga.

Redigerat av aljons, 30 December 2016 - 18:56.

Postad 30 December 2016 - 18:51

Unregisterede7866599
  • Unregisterede7866599
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 0

Hmmm. Plötsligt har jag börjat se på serier på Netflix som innehållsmässigt inte har tilltalat mig tidigare, men helt enkelt ser osannolika ut i Dolby Vision.

Daredevil exempelvis. Hur bra kan inte en enkel scen vid ett biljardbord på ett ruffigt ställe se ut?

Postad 30 December 2016 - 18:54

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0
Läste på avforums att när man kör HDR så ska color gamut stå på normal och inte på wide. Tydligen känner tvn av rätt med color gamut på normal och står den på wide så blir färgerna överdrivna och ej korrekta.

https://www.avforums...3#post-24336487

Postad 30 December 2016 - 18:59

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0
Någon mer som får lite konstiga kanter på bilden när man kör 16:9 och har scanna bara ibockat?
Blir vid reklam, inte stört mig så mycket men verkar konstigt.

Redigerat av FettAnka, 30 December 2016 - 19:00.

Postad 30 December 2016 - 19:03

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1055 inlägg
  • 0

Med anledning av några kommentarer från Erik (representerande LG) på LG:s facebook gällande Image retention och Clear Panel Noise ställde jag några kompletterande frågor och fick nedanstående svar:

"Ser att Erik från LG den 1 december säger att LG OLED har ett system som förebygger o åtgärdar "image retention" samt att det "kickar in" varje gång TV sätts i standby. Är det systemet som kallas Clear Panel Noise som avses? I så fall måste man väl själv sätta igång detta? Så verkar det vara på min OLED65B6."

illa
Älska
Haha
Wow
Ledse
Kommentarer

Hej aljons,
Det är olika funktioner, det du talar om är en funktion som man mycket riktigt själv kan välja, och som inte har funnits på alla tidigare modeller. 
Det jag nämnde i tidigare kommentar är inbyggt, automatiskt, och obligatoriskt så länge man inte rycker ut sladden eller något liknande drastiskt. Detta är helt enkelt del av TV:ns underhållscykel.

Mvh, Erik

aljons Hej Erik, Tack för svar. Om det är två olika funktioner; gör de olika eller samma sak ändå?

Lite men ändå inte: Clear Panel Noise går fort, det är som en omstart med en express-rensning av bilden medan den automatiska process som ger bildskärmsunderhåll vid avstängning är en ca. 20min lång process som körs i bakgrunden innan TV:n går ner i stand-by helt. De kompletterar varandra kan man säga.

Tackar, då är den man väljer nåt man ska använda vid större problem?

Ang Daredevil så såg jag mycket myrornas krig och lite blockighet i bakgrunden.  Hjälpte inte med renscykeln.

Kanske är ett medvetet stilval?  Eller är inte Netflix bättre på 4k?

Postad 30 December 2016 - 19:38

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0
Samma här. Daredevil är väldigt brusig i bilden.

Postad 30 December 2016 - 20:56

aljons
  • aljons
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Jag har tidigare lämnat några inlägg om mina problem med min 65B6 som sporadiskt gör egna omstarter ca 15-30 min efter påslag. LG ville ha 1 750 kr för teknikerbesök om teknikerna inte finner något fel.

Min inställning från början var att försöka ändra lite med elsladden o dra ur hårddisk bl.a. men igår bestämde jag mig för att  lämna tillbaka TV:n. Jag tyckte att det var för mycket osäkerhet i frågan om var felet låg, risken fanns ju att det var i TV:n felet fanns. Det var inga problem med återlämningen hos Elgiganten, de var mycket förstående. Jag fraktade hem en annan 65B6 som det blir lite spännande att följa utvecklingen på.

Postad 31 December 2016 - 01:18

dsirk
  • dsirk
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Stämmer att det är Netflix som avses (99 kr versionen, dvs full hd, dock ej 4k), samt även 1080p videos på youtube, typ Vevo musikvideos etc.

Hdprogram, fullskärm, via netflix ser allmänt bra ut. BBC Planet Earth o Life är känsliga för om min wifikoppling fungerar väl. Som uppskalad dvd som sämst. Kabelhd varierar även det. Beror på källan där tänker jag. Naturprogram, dagsljus, fullskärm, sett rakt framifrån är min gamla 55tummare fortfarande, i stort, njutbar. Om filmat i svårare ljusförhållanden eller om jag sitter och ser något från sidan blir oleden överlägsen. Dessutom 40% mer bild 😊

Ser nu på (BBC) Africa. Kan inte föreställa mig närbilderna skarpare, bättre.

Redigerat av dsirk, 31 December 2016 - 12:56.

Postad 31 December 2016 - 12:04

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Hur gör ni som spelar PS4? Vilken ikon har ni? Tycker de blir jämnare grafik med pc ikonen och bildläge spel.

För mig att PC-läge ger ett utökat färgschema? Pacman har koll på de.

Postad 31 December 2016 - 12:21

Nebudchanezzer
  • Nebudchanezzer
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0

Hur gör ni som spelar PS4? Vilken ikon har ni? Tycker de blir jämnare grafik med pc ikonen och bildläge spel.
För mig att PC-läge ger ett utökat färgschema? Pacman har koll på de.

Tydligen enda läget som klarar att visa en riktig 4:4:4-signal.
Så när det gäller spelande i 4k så är det det som gäller om man vill ha en riktigt skarp bild.

Postad 31 December 2016 - 13:22

Unregistered98d503b8
  • Unregistered98d503b8
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0
En korkad fråga gällande HDR.

Köpte en PS4 PRO precis som är kopplad via en Marantz sr7010. Hur vet man att LGn har aktiverat HDR? Inställningarna i konsollen ser rätt ut.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.