i går kväll gick det inte att se en enda kanal alla kanaler var svarta i dag på morgonkvisten fungera skiten igen
Canal Digital 4K One Place satellitbox
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 07 november 2020 - 17:24
så var dags igen för problem med serie inspelning "Sofias änglar"
jag tycket det är bra med döv tolkning
men inte i detta sammanhang
I övrigt så blir det någon enstaka dubblett
men det är mycket bättre än i våras
löser man nu bara detta med döv tolkningen (tror det är dålig info i EPG)
Sven Åke
Postad 08 november 2020 - 14:09
Hej
Det är svårt att på rak arm svara på varför ett problem uppstår utan att ha någon bakgrundsinformation, men tänkte jag kunde dela med mig av lite tips som kan vara värt att prova om man har olika problem.
Viktigt som jag tycker alla bör kontrollera
- Kontrollera att boxen är i lätt standby (Meny / Inställningar / Skärmsläckare / Energisparalternativ / Lätt standby) framförallt om du har problem med inspelningar.
Om boxen är seg
- Prova starta om boxen via Meny / Inställningar / Om / Starta om. Det kan vara så att boxen inte har gjort en automatiskt omstart som är viktig för att allt minne ska frigöras.
- Tryck två gånger på Canal Digital-knappen och stäng appar som körs i bakgrunden genom att pila ner till krysset och bekräfta genom att trycka på OK
- Rensa data via Meny / Inställningar / Appar / Pila ner till Canal Digital-appen och välj "Rensa data" som sista utväg.
Problem relaterade till innehåll via playtjänsten
Det går att kontrollera hur bra wifi boxen har genom att gå in på Inställningar / Meny / Tekniskt information / Kundservice / Rad 10 visar hur bra värde ditt wifi har
-30 dBm = Väldigt bra
-67 dBm = Bra
-70 dBm = OK
-80 dBm = Dålig
-90 dBm = Väldigt dålig
Störningar över satellit
Kontrollera signalen på den kanal du har störningar på genom att gå in på Meny / Inställningar / Satellit / har du en signalkvalitet på 11-12 dB så kommer du uppleva störningar om det är sämre väder vilket också kan påverka inspelningar. Här rekommenderar vi att man har 14 dB för att ha marginal för dåligt väder.
Skicka annars ett PM med kundnummer så hjälper jag gärna till med felsökning.
Mvh
Niklas
Hej
Viktigt att du kontrollerar om du får någon felkod på inspelningarna som misslyckas.
Skicka annars PM med kundnummer så kollar vi upp vad vi kan göra.
Mvh
Niklas
Postad 08 november 2020 - 18:23
Efter att jag tankat hem HBO:s app och försökt titta på en serie ger jag upp. Det hackar så mycket att det inte går att se något. Samma med Youtube och Netflix. Jag har testat alla tips i tråden och då fungerar det hyffsat i någon/några timmar men sen blir det likadant. HBO fungerar inte alls trots omstarter och rensning av data.
Jag gillar Android TV och undrar helt enkelt vad det finns för alternativ när jag vill köra Youtube, Netflix, och HBO? Eller är det Apple-TV som gäller?
Postad 08 november 2020 - 23:24
Efter att jag tankat hem HBO:s app och försökt titta på en serie ger jag upp. Det hackar så mycket att det inte går att se något. Samma med Youtube och Netflix. Jag har testat alla tips i tråden och då fungerar det hyffsat i någon/några timmar men sen blir det likadant. HBO fungerar inte alls trots omstarter och rensning av data.
Jag gillar Android TV och undrar helt enkelt vad det finns för alternativ när jag vill köra Youtube, Netflix, och HBO? Eller är det Apple-TV som gäller?
Nvidia Shield, absolut bäst av alla Android TV
Postad 10 november 2020 - 15:34
Hej
Nu får ni som vill gärna vara med och testa den nya mjukvaran som även innehåller Android Pie. Ni som varit med och testat tidigare behöver inte göra något, ni kommer automatiskt att få den nya mjukvaran imorgon om allt går enligt plan, men om någon som inte varit med tidigare vill testa så skicka ett PM med serienummer på boxen.
Mvh
Niklas
Postad 10 november 2020 - 18:03
Nu får ni som vill gärna vara med och testa den nya mjukvaran som även innehåller Android Pie. Ni som varit med och testat tidigare behöver inte göra något, ni kommer automatiskt att få den nya mjukvaran imorgon om allt går enligt plan, men om någon som inte varit med tidigare vill testa så skicka ett PM med serienummer på boxen.
vad får vi för nyheter/funktioner?
Sven Åke
Postad 10 november 2020 - 18:57
vad får vi för nyheter/funktioner?
Sven Åke
Kanske säkrare att fråga, vilka buggar tillkommer?
Postad 10 november 2020 - 20:36
Vill testa nya programvaran med Android Pie.
Imorgon
Postad 10 november 2020 - 20:42
Hej
Mvh
Niklas
Hej
Mvh
Niklas
Serienummer 064173142775518 testar nya mjukvaran imorgon.
Postad 10 november 2020 - 21:26
Kan ju inte bli värre.
Redigerat av Kalleputs, 10 november 2020 - 21:27.
Postad 10 november 2020 - 21:52
LÄGG INTE UT ERA SERIENUMMER HÄR
Niklas var tydlig med att ni skulle skicka PM
Postad 10 november 2020 - 21:57
En fråga Niklas
När man mottagit Pie i boxen. Kan man då göra en totalåterställning av boxen utan att Pie byts ut mot gamla mjukvaran?
Tror det är bäst att alla gör det, för det är lätt att det hänger med gamla synder om det bara är en uppdatering som lägger sig ovanpå.
Hur gör man en total återställning som raderar allt ? förutom den som finns i menyn
Nu håller vi alla tummarna för att boxens inbyggda "smart-tv" blir lika bra som den är hos Sony, där det funkar perfekt. (de har Pie) Gäller bara att "skalet" dvs Canal digitals egen mjukvara som ligger ovanpå Pie funkar den också. Då kanske vi kan glömma att ens använda våra smart tv och köra allt i oneplace så som det var meningen att vi skulle kunna göra
Redigerat av MalcomX, 10 november 2020 - 22:12.
Postad 10 november 2020 - 22:31
En fråga Niklas
När man mottagit Pie i boxen. Kan man då göra en totalåterställning av boxen utan att Pie byts ut mot gamla mjukvaran?
Tror det är bäst att alla gör det, för det är lätt att det hänger med gamla synder om det bara är en uppdatering som lägger sig ovanpå.
Hur gör man en total återställning som raderar allt ? förutom den som finns i menyn
Hej
Ja det är inga problem, men tycker inte du behöver göra det som ett första steg. Testa först och vill du tex testa fabriksåterställning senare är det bara göra prova.
Mvh
Niklas
Postad 11 november 2020 - 06:44
Hej
Kanoners nu håller vi tummarna
Väntar på den nya programvaran med stor spänning, skickat PM till Canal Digital och vår vän här Niklas!
Postad 11 november 2020 - 09:48
Hej
Kanoners nu håller vi tummarna
Väntar på den nya programvaran med stor spänning, skickat PM till Canal Digital och vår vän här Niklas!
Hej
Ja det ska bli väldigt spännande, hör av mig när ni manuellt kan ladda ner mjukvaran.
Mvh
Niklas
Postad 11 november 2020 - 14:45
Niklas
När tror du det blir (tidigast)
Hej
Nu går det att tanka ner mjukvaran manuellt via Meny / Inställningar / Om
Mvh
Niklas
Postad 11 november 2020 - 14:47
Hej
Nu går det att tanka ner mjukvaran manuellt via Meny / Inställningar / Om
Mvh
Niklas
Hej
Spännande, vet du om den tar långt tid att uppdatera?
Postad 11 november 2020 - 14:50
Hej
Spännande, vet du om den tar långt tid att uppdatera?
Hej
Beror på hur snabb uppkoppling du har, har du en bra uppkoppling så ca 4-5 minuter.
Mvh
Niklas
Postad 11 november 2020 - 15:21
Hej
Beror på hur snabb uppkoppling du har, har du en bra uppkoppling så ca 4-5 minuter.
MvhNiklas
Tankar ner till box 1 men inte till box 2
Se pm
Postad 11 november 2020 - 15:24
Har testat allt jag haft problem med vad gäller att se på linjär tv och det funkar
Har testat det som finns under blå knapp och det funkar
Har testat Viaplay appen och det är samma problem med "hack i bilden" dvs det saknas bildrutor på ren svenska
dubbetryck blå knapp. Det går inte att stänga appar
Kollar vidare sen
Ps. det var inte mycket som blivit annorlunda annat än menyerna under skalet
Får hoppas ni betar av "den viktiga listan" inom kort
Redigerat av MalcomX, 11 november 2020 - 15:26.
Postad 11 november 2020 - 15:34
Har testat allt jag haft problem med vad gäller att se på linjär tv och det funkar
Har testat det som finns under blå knapp och det funkar
Har testat Viaplay appen och det är samma problem med "hack i bilden" dvs det saknas bildrutor på ren svenska
dubbetryck blå knapp. Det går inte att stänga appar
Kollar vidare sen
Ps. det var inte mycket som blivit annorlunda annat än menyerna under skalet
Får hoppas ni betar av "den viktiga listan" inom kort
Hej
Det går inte längre att stänga appar genom att trycka två ggr på blå knapp (Google som styr detta) men Android P versionen ska hantera appar i bakgrunden på ett bättre sätt så ska inte behövas.
Nej mycket är likt, det är främst nya menyer under inställningar som man nu behöver lära sig på nytt. Men testa i lugn och ro och hör av dig om du märker av något.
Mvh
Niklas
Redigerat av Allente Sverige, 11 november 2020 - 15:37.
Postad 11 november 2020 - 16:07
Betaversionen:
Viaplay fungerar
Dplay fungerar lika dåligt som tidugare, d.v.s. buffrar som vanligt.
C more fungerar inte. Kommer bara gång på gång till activate och den fungerar, men inte vidare.
You Tube kommer inte igång och när jag backar ur startar den om på den kanal jag hade tidigare.
Internet Speed Test visar 134 Mbps.
Att ladda ett inspelat program tog 40 sekunder,
Kanalbyten fungerar inte. Inte via det numeriska tangenterna, + - knapparna eller via att pila sig via pilar vid OK-knappen man ser program, men kan inte välja dem. Blå knappen fungerar inte speciellt bra. Den kan ta upp till en minut innan den fungerar.
Kanalbyten fungerar inte. Inte via det numeriska tangenterna, pilarna eller via att pila sig via pilar vid OK-knappen. Blå knappen fungerar inte
Redigerat av Huddingebo, 11 november 2020 - 16:14.
Postad 11 november 2020 - 16:22
Tänk vad olika det kan bli ... Läser Huddingebo ovan
En sak måste jag dock bestämt säga nej till. Viaplay fungerar inte och det beror på att man kan inte omvandla ett format till ett annat hur som helst och därför måste boxen släppa igenom "native" så länge den inte gör det, kommer ingen streaming app fungera som inte kör med 50hz. Ser man inte det, så ser man inget annat heller när det gäller judder och annat och kan då vara lyckligt ovetande.
Netflix fungerar bra på allt material som är i 50hz och det verkar även flyta på hjälpligt för det som är 4K och HDR som native är 24hz men som boxen skickar ut i 50Hz
Fortsättning följer ...
Redigerat av MalcomX, 11 november 2020 - 16:36.
Postad 11 november 2020 - 20:50
Android 9 verkar fungera, jag rensade data efter installationen för att ge den en rejäl chans.
Kanalbyten då man bytt till en kanal via programguiden och sedan klicka på kanal upp/ner för att byta till nästa kanal funkar precis lika uselt som förr.
Tiden för kanalbyten är fortfarande under fem sekunder, detta efter ett par timmar.
Programmering av säsongsinspelning verkar funka och uppspelning av inspelning också.
Appar brukar jag undvika på denna box, kör mest linjär-tv, detta via satellit med 100mbit/s bredband anslutet via kabel.
Postad 11 november 2020 - 21:30
(Tidigare inlägg igår på !Canal Digital Sverige - Feedback, information, nyheter och frågor!
Hej, ett tag sedan jag var här, var när OnePlace boxen var rätt ny och bara strulade, sluta med att jag skicka tillbaks den. Sen gav jag den en ny chans när jag förlängde abonnemanget i december i fjol, var ju fortfarande en del strul men nu fungera inspelningar och så. MEN senaste månaderna har den totalt havererat, seg, byter inte kanal, omstartar och i stort sett obrukbar sen kvällstid, precis som om CD har för dålig kapacitet att hantera kommunikationen för allt som inte gäller det som går via satellit. Flera kontakter med CD med resultat att de vet om problemet men kommer uppdatering om några veckor men man får samma svar när man återkommer efter några veckor. Vet inte om andra har fått samma problem med OnePlace boxen de senaste månaderna men vill varna för den, i nuläget är den helt J.la kass.
(Läst senaste inläggen här nu och ser att det mycket problem ännu, kommer skicka pm för att testa senaste Android Pie)
Postad 12 november 2020 - 06:07
En fabriksåterställning har ställt det mesta till rätta. Det enda som är kvar ör att logga in i C more..
Postad 12 november 2020 - 06:52
En fabriksåterställning har ställt det mesta till rätta. Det enda som är kvar ör att logga in i C more..
Raderas hårddisken vid en fabriksåterställning? Om den gör det kan man komma åt det inspelade materialet om man innan återställning plockar ur hårddisken och sätter tillbaka den när återställningen är klar?
Postad 12 november 2020 - 07:18
Raderas hårddisken vid en fabriksåterställning? Om den gör det kan man komma åt det inspelade materialet om man innan återställning plockar ur hårddisken och sätter tillbaka den när återställningen är klar?
Alla inspelningar är kvar, så de rörs inte vid en fabriksåterställning.
Postad 12 november 2020 - 07:43
Alla inspelningar är kvar, så de rörs inte vid en fabriksåterställning.
Kanon, tack!
Postad 12 november 2020 - 08:11
Hejsan!
En status uppdatering efter nya versionen.
Det verkar som boxen är snabbare (än så länge).
- Hade problem med Cmore appen den visade ingen bild hörde bara prat, tömde cache på alla appar.
- Vidare om den står på 4K uppskalning och inte Auto så visas ingen bild på Cmore appen heller.
- Tangentbordet är Indiska som default, samt att ett antal asiatiska val finns. Ej svensk.
- Vid uppdatering av app så säger den ingen minne.
- Vidare Dplay start inte alls står bara med snurran, provat att avinstallera appen samt radera data.
- Inspelning på disk har jag inte provat.
Det mest kritiska är väl tangentbordet känns det som.
Postad 12 november 2020 - 08:24
Hej,
Ytterligare bugg: Casta från dator eller mobil fungerar inte i den nya versionen.
Postad 12 november 2020 - 08:25
Nu fungerade C more utan att logga in. Måste ha blivit inloggad trots att den hela tiden ville ha nya pinkoder. Dplay snurrar som vanligt och är oanvändbar. Tror dock inte att det är boxen, utan Dplay som är skyldiga till det.
Att casta gick bra för mig i alla fall.
Redigerat av Huddingebo, 12 november 2020 - 08:28.
Postad 12 november 2020 - 08:35
Hejsan!
En status uppdatering efter nya versionen.
Det verkar som boxen är snabbare (än så länge).
- Hade problem med Cmore appen den visade ingen bild hörde bara prat, tömde cache på alla appar.
- Vidare om den står på 4K uppskalning och inte Auto så visas ingen bild på Cmore appen heller.
- Tangentbordet är Indiska som default, samt att ett antal asiatiska val finns. Ej svensk.
- Vid uppdatering av app så säger den ingen minne.
- Vidare Dplay start inte alls står bara med snurran, provat att avinstallera appen samt radera data.
- Inspelning på disk har jag inte provat.
Det mest kritiska är väl tangentbordet känns det som.
Hej
Kan du skicka en bild på hur tangentbordet ser ut via PM?
Ska testa övriga delar under dagen.
Mvh
Niklas
Hej,
Ytterligare bugg: Casta från dator eller mobil fungerar inte i den nya versionen.
Hej
Vad får du för fel? Box och dator/telefon på samma nätverk?
Mvh
Niklas
Postad 12 november 2020 - 08:42
Hej
Kan du skicka en bild på hur tangentbordet ser ut via PM?
Ska testa övriga delar under dagen.
Mvh
NiklasHej
MvhNiklas
Hej Niklas
Kolla PM!
Postad 12 november 2020 - 09:31
Hej
MvhNiklas
Hej
Alla enheter är anslutna på samma näverk och jag har startat om dem några gånger. Jag och min dotter castar lite youtube ibland och det fungerade dagen innan uppdatering. Vid uppgradering frågade den om vilket namn det skulle vara på boxen och då valde jag ett förvalt namn. Det är den enda skillnaden vad jag vet.
//Peter
Postad 12 november 2020 - 11:35
Bra !
Precis vad jag föreslog att alla skulle göra efter uppdatering efter att man laddat ner och installerat Pie
Erfarenheten visar att man så skall göra när man lägger en helt ny version av en mjukvara ovanpå en äldre. Du löste merparten av dina problem.
Niklas .. jag tror inte någon skall rapportera in buggar förrän att man gjort en fabriksåterställning ..
Inställningar/Om/Återställ
Redigerat av MalcomX, 12 november 2020 - 12:29.
Postad 12 november 2020 - 11:53
Min burk visar ingen bild, bara ljud, vid uppstart från lätt viloläge.
En omstart krävs för att få bild igen, kanalbyte räcker inte.
Android Pie.
Postad 12 november 2020 - 12:08
Min burk visar ingen bild, bara ljud, vid uppstart från lätt viloläge.
En omstart krävs för att få bild igen, kanalbyte räcker inte.
Android Pie.
Fabrikåterställ
Postad 12 november 2020 - 12:17
Fabrikåterställ
Jag rensade data för CD-appen igår efter uppgraderingen, rensar Återställ mer i detta läge?
Kanske får testa i kväll.
Postad 12 november 2020 - 12:28
Jag rensade data för CD-appen igår efter uppgraderingen, rensar Återställ mer i detta läge?
Kanske får testa i kväll.
Ja, det är stor skillnad på en återställning och rensa manuellt.
Läs ovan
Postad 12 november 2020 - 12:41
Ja, det är stor skillnad på en återställning och rensa manuellt.
Läs ovan
Jag håller med om att en total reset är en bra sak efter en stor uppgradering...
MEN så länge man förlorar all "programmering" känner jag ett stort motstånd mot att göra det. Jag har rätt många serieinspelningar inlagda som jag inte vill tappa...
Så jag saknar en möjlighet att göra en backup + återställning på dem. Hade den möjligheten funnits hade jag definitivt gjort en total återställning.
För ett par veckor sedan tappade boxen TV3 helt och hållet. Support sade att rensning av data i CD-appen var enda sättet. Viss funkade det - men även där... Alla inställningar - inklusive serie/säsongsinspelningar borta". Nu har jag missat en del avsnitt tack vare att jag inte hade noterat ner vad jag schemalagt - och jag tycker inte heller att papper/penna är rätt sätt att hantera dessa problem...
Postad 12 november 2020 - 12:58
Androidsnurret går,därefter kommer bilden med språkval 1sek sen stänger den av sej.Stått så nu 1timme.
Postad 12 november 2020 - 13:17
Jag håller med om att en total reset är en bra sak efter en stor uppgradering...
MEN så länge man förlorar all "programmering" känner jag ett stort motstånd mot att göra det. Jag har rätt många serieinspelningar inlagda som jag inte vill tappa......
Då förstår jag att man inte vill göra en återställning. Borde naturligtvis finnas en möjlighet till backup till USB av inställningar och inspelningar och inte minst av de kanallistor (som tyvärr inte finns)
Redigerat av MalcomX, 12 november 2020 - 13:26.
Postad 12 november 2020 - 13:20
Fick update igår,gick bra.Lyder rådet återställa vilket inte blev som tänkt
Androidsnurret går,därefter kommer bilden med språkval 1sek sen stänger den av sej.Stått så nu 1timme.
Om en box låser sig helt så finns bara att göra den strömlös och försöka igen till att den kickar igång.
En annan sak som kan hända efter en återställning, är att man inte får bild. Då går man in under satellit under inställningar och väljer manuellt. Klickar i "ingen" går tillbaka och sedan in igen och välj åter 24 band. Därefter söker den kanske om och bilden är tillbaka. Har ni 2 eller fler boxar, så kolla så att ni inte får samma band som i annan box. Då ändrar ni detta manuellt.
Ps. Jag har återställt båda mina boxar och har noll problem än så länge, vad gäller linjär tv samt streaming av det som finns under menyn. Kommer säkert hitta något förr eller senare
Redigerat av MalcomX, 12 november 2020 - 13:25.
Postad 12 november 2020 - 13:20
Då förstår jag att man inte vill göra en återställning. Borde naturligtvis finnas en möjlighet till backup till USB av inställningar och inspelningar och inte minst av kanallistor (som inte finns)
Till molnet, vilket jag har hört ryktats om i OnePlace 2...
Postad 12 november 2020 - 14:32
Efter återställning var jag tvungen och gå in i sattelit-inställningar och ändra, det var helt svart rätt länge. Sedan kickade den igång, ingen revolution direkt men den blev snabbare, men det kan ju bero på att den blev återställd... För så funkade det innan med.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar