D810 (Som slamrar och lever om på mitt lilla stativ) 20mm Nikkor 1.8G f5,6.
Postad 24 August 2015 - 13:18
Postad 24 August 2015 - 13:36
skön bild isarus. gillar färgerna.
segelbåtar utanför Gotska sandön. Östersjön låg spegelblank vilket typ aldrig händer enligt dom som arbetade där.
Sailboats by andreas, on Flickr
Postad 24 August 2015 - 17:22
Haha, du såg att det var en flygplats. Tack förresten.
1-2000 sec at f - 2,8, ISO 100, 35 mm, IMG_0555.jpg by Björn Lok, on Flickr
Och PANG! Där kom den! ![]()
Underbart Björn, grym bild
Alltså - det är väldigt inspirerande att se alla era magiska bilder. Här kommer en som visar vad som blir kvar när bonden gjort sitt.
Bra där!
Snyggt! Jäklar vilket djup det blir i bilden när man inte ser land
Postad 24 August 2015 - 20:15
Tack Björn, fin bild själv. Även den på största bländare - givetvis. ![]()
Jaha Morgan, du har uppdaterat bilen? Snyggt fotat!
Postad 24 August 2015 - 20:17
Snyggt isarus, Andreas och Morgan.
Och så kom då där äntligen en Björnklassiker med barnsiluett mot terminalfönster. Gott! ![]()

150822_HDR5 by P-O Andersson, on Flickr
Postad 24 August 2015 - 20:21
Tack Xray och Velo.!
Snygg bild Velo !!
Ja xray, tänkte alla barnen skulle få åka med stil så jag bytande rakt av med min mazda 5 ![]()
Postad 24 August 2015 - 21:32
Taxkaniha. Fräck symetri Ronny. Vart hittar man sådana lustiga växthus? ![]()
Postad 25 August 2015 - 13:27
Tack Micke, xray och Velo.
+1 på Isarus bild.
Riktigt fin bild Andreas. Det ser inte ut som Sverige, utan som medelhavet eller Karibien eller nåt.
Grym den Ronny.
1-1000 sec at f - 4,0, ISO 100, 35 mm, IMG_0487.jpg by Björn Lok, on Flickr
Postad 25 August 2015 - 14:02
Här kommer en liten eftermiddagsbild från Ängsö utanför Västerås.
Bifogad fil(er)
Postad 25 August 2015 - 17:55
Tack alla
Finfina bilder Björn och isarus
Har ni varit iväg på semester Björn ?
Velo : köpcentrumet Emporia i Malmö ( blå ingång
) ![]()
Gul ingång ![]()

Sony DSC-RX1R + Sonnar 35mm f2 by Ronny Olsson, on Flickr
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 25 August 2015 - 17:56.
Postad 26 August 2015 - 08:37
Tack, tack!
Fint och mysigt motiv isarus, bra kompat också. Lite osäker på om jag gillar redigeringen dock, känns som att du dragit lite för mycket i nåt reglage där.
Riktigt bra igen Ronny.
1-400 sec at f - 1,4, ISO 640, 35 mm, IMG_9984.jpg by Björn Lok, on Flickr
Postad 26 August 2015 - 15:27
Ja det var ett försök till en s.k. "Orton"-effekt :-) *garvar läppen sne*. Det är som när man mixar musik - till slut hör man inte reverbet.... :-)
Här är en ny *klick* från i morse - hade hoppats på dimma - men nix-pix. Fick ett lågtryck istället.
D810 20mm Nikkor @f5,6
Bifogad fil(er)
Postad 26 August 2015 - 15:47
fina bilder.
Extra plus till isarus senaste. Grym bild. djupet i bilden är sjukt bra.
Rondane
Last light by andreas, on Flickr
Redigerat av andreassofus, 26 August 2015 - 16:03.
Postad 26 August 2015 - 19:33
Tackar
Grymt bra Ante,Björn Pingo och isarus
Kanske går bättre om jag blundar... usch dessa j*vla grässtrå

Sony A7 + Zeiss Makro-Planar T* 100mm f/2 by Ronny Olsson, on Flickr
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 26 August 2015 - 19:37.
Postad 26 August 2015 - 19:59
Bra bilder av alla på sidan, riktigt bra. Spännande bilder av Isarus! Är det bara oskärpa i trädbilden? Fin på fältet också, är du nöjd med 20/1,8 jag funderade på en sådan? Fint fångat Pingo
4034-forum-6978-260 mm-ISO 640-1-1600 sek. vid f - 7,1-NIKON D7100.jpg 354.99K
4 Antal nerladdningar
Postad 27 August 2015 - 08:29
Är det bara oskärpa i trädbilden? Fin på fältet också, är du nöjd med 20/1,8 jag funderade på en sådan?
Ja, oskärpa - en aningen både från början p.g.a. ett lite halvdåligt stativ :-) men också senare då jag försökte mig på en digital variant av Orton. Ang. 20/1.8 G så har jag ännu inte riktigt bestämt mig vad jag tycker. Jag har hitintills inte riktigt fått till den där "yber-skärpan" med glaset. Jag tror nog att det beror mest på mig. Men det är snabbt som attan och fokuserar (signalerar) som det ska. Nästan omöjligt att köra manuellt dock, då en mikrometer på fokusringen trycker iväg fokus alldeles för långt.
Redigerat av Unregistered307cc16b, 27 August 2015 - 08:30.
Postad 27 August 2015 - 10:16
Ja, oskärpa - en aningen både från början p.g.a. ett lite halvdåligt stativ :-) men också senare då jag försökte mig på en digital variant av Orton. Ang. 20/1.8 G så har jag ännu inte riktigt bestämt mig vad jag tycker. Jag har hitintills inte riktigt fått till den där "yber-skärpan" med glaset. Jag tror nog att det beror mest på mig. Men det är snabbt som attan och fokuserar (signalerar) som det ska. Nästan omöjligt att köra manuellt dock, då en mikrometer på fokusringen trycker iväg fokus alldeles för långt.
Är det kärpan över hela bilden du menar? Oftast blir det lite blurrigt ut mot kanterna vid större bländarstorlek (t ex f/1.8).
Sensorn på d810 är förbannat högupplöst varför det krävs väldigt mycket av objektiv och fotograf för att bilderna skall se skarpa ut vid 100% inzoomning. Beträffande den gamla regeln för slutartid för FX kamerahus (t ex brännvidd 100mm kräver minst 1/100s slutartid) gäller inte lägre då pixeltäthen är samma som hos aps-c, om man vill ha bra skärpa på pixelnivå bör man använda kortare slutartid än vad regeln säger.
Redigerat av xray, 27 August 2015 - 10:19.
Postad 27 August 2015 - 14:54
Är det kärpan över hela bilden du menar? Oftast blir det lite blurrigt ut mot kanterna vid större bländarstorlek (t ex f/1.8).
Sensorn på d810 är förbannat högupplöst varför det krävs väldigt mycket av objektiv och fotograf för att bilderna skall se skarpa ut vid 100% inzoomning. Beträffande den gamla regeln för slutartid för FX kamerahus (t ex brännvidd 100mm kräver minst 1/100s slutartid) gäller inte lägre då pixeltäthen är samma som hos aps-c, om man vill ha bra skärpa på pixelnivå bör man använda kortare slutartid än vad regeln säger.
Helt riktigt - det är ett monster till sensor. Jag har nu testat på förekommen anledning :-) och linsen är skarpast vid f5.6. Jag gjorde fokusgaffling (3 bilder) på 5,6 och fick den knivskarp. Optiken är det nog inget större fel på för de pengarna. Men den är nog lite för liberal för d810. Men helt klart en trevlig vidvinkel som alltid är med i ryggan.
Postad 27 August 2015 - 20:18
För många bra för att kommentera alla.
Men ett par stack ut extra mycket....Isarus, Andreas, Ronny !!
Postad 28 August 2015 - 07:51
Björn - dina porträtt är fantastiska - dina modeller - mutar du dom?
Ja det var ett försök till en s.k. "Orton"-effekt :-) *garvar läppen sne*. Det är som när man mixar musik - till slut hör man inte reverbet.... :-)
Här är en ny *klick* från i morse - hade hoppats på dimma - men nix-pix. Fick ett lågtryck istället.
D810 20mm Nikkor @f5,6
Tack så mycket, nja det är snarare bestraffning om de inte lyder.
Nej, men jag försöker nog bara vänta ut tills de gör något kul, man får ha lite tålamod. Tidigare körde man ju serietagning för att fånga de där "ögonblicken" men jag har slutat med det för ganska längesen, det blir för många bilder att rensa bort.
Var tvungen att googla Orton-effekten, men då förstår jag och du fick ju till det lite åt det hållet faktiskt. Tyckte bara att det var en bra bild och att redigeringen inte gjorde bilden rätta riktigt. ![]()
Grym den senaste! Har inget att säga om redigeringen på den. ![]()
fina bilder.
Rondane
Finfint Andreas, härligt landskap.
Snyggt Pingo, tycker du kanske kan beskära bort lite från vänstersidan så att pippin inte hamnar så mycket i mitten av bilden. Eventuellt ta bort lite i överkant också. Då kommer man ju lite "närmare" fågeln också.
Tackar
Haha, skön min där.
Bra bilder av alla på sidan, riktigt bra. Spännande bilder av Isarus! Är det bara oskärpa i trädbilden? Fin på fältet också, är du nöjd med 20/1,8 jag funderade på en sådan? Fint fångat Pingo
4034-forum-6978-260 mm-ISO 640-1-1600 sek. vid f - 7,1-NIKON D7100.jpg
Snyggt fångat Peter.
Saltvatten
1-400 sec at f - 2,0, ISO 500, 135 mm, IMG_0207.jpg by Björn Lok, on Flickr
Postad 28 August 2015 - 16:52
Har inte haft tid att vara aktiv senaste veckan men blir lika glad varje gång man kommer in och ser alla fina bilder.
Mycket bra av samtliga.
Postad 28 August 2015 - 18:03
Något konstverk i Kulturhuset här i Mönlycke...

Canon 35/2 ssc ii by Tom Koivu, on Flickr

Canon 35/2 ssc ii by Tom Koivu, on Flickr
Redigerat av xray, 30 August 2015 - 11:36.
Postad 29 August 2015 - 07:56
Härliga färger och komp där Ronny!
Tack Micke, xray och Velo.
+1 på Isarus bild.
Riktigt fin bild Andreas. Det ser inte ut som Sverige, utan som medelhavet eller Karibien eller nåt.
Grym den Ronny.
1-1000 sec at f - 4,0, ISO 100, 35 mm, IMG_0487.jpg by Björn Lok, on Flickr
Snyggt fångat
Tack, tack!
Fint och mysigt motiv isarus, bra kompat också. Lite osäker på om jag gillar redigeringen dock, känns som att du dragit lite för mycket i nåt reglage där.
Riktigt bra igen Ronny.
1-400 sec at f - 1,4, ISO 640, 35 mm, IMG_9984.jpg by Björn Lok, on Flickr
haha... en tidstypisk samhällsskildring!
Björn - dina porträtt är fantastiska - dina modeller - mutar du dom?
D810 20mm Nikkor @f5,6
Sjukt bra isarus
fina bilder.
Rondane
VAckert Andreas
Tackar
Härlig bild Ronny, bra fotat
Postad 29 August 2015 - 21:23
Tackar ..
Ser fint ut Xray
Finfint Pingo Björn och que

Postad 30 August 2015 - 08:52
Fin fina bilder alla.
Ronnys och M johansson stack ut extra...grymma bilder !!
Postad 30 August 2015 - 10:10
Tack Ronny.
Härlig blombild som vanligt.
Men nu är jag riktigt sur, Nyligen fått tillbaka kameran och gjorde en uppdatering till senaste frimware efter uppmaning av Canon.
Och nu fungerar varken (P,TV,AV ) utan alla går som manuell (M). Överväger att gå över till Nikon.
Redigerat av M johansson, 30 August 2015 - 10:10.
Postad 30 August 2015 - 11:19
Tråkigt Mikael att det strular,,
isarus: Sålde du Rx1an och gick på D810 stället ?
Postad 30 August 2015 - 12:55
Stretching by Pingo2002, on Flickr
Postad 30 August 2015 - 15:31
Sanningen att säga så är det en skaplig tröskel att få till skarpa stillbilder med D810, iallafall för mig som inte är så van. Men jag gillar manuell fokus som är på Otus. Jag tränar vidare. På filmfoto så är den helt sjukt bra - om man fångar videosignalen externt.
...och som vanligt helt grymma bilder alla - det är en fröjd att se.
Pingo: Mannen med fokusögon :-) *inte ett dugg avundsjuk*....
Redigerat av Unregistered307cc16b, 30 August 2015 - 15:38.
Postad 30 August 2015 - 17:22
Ronny: Till att börja med så är det fantastiska blombilder. Sedan: Nix, RX1R är kvar och så förblir den. Det är en superkamera och lätt att ta med så inga ursäkter finns. Vi (mitt företag) sålde en av våra videokameror och köpte in en D810 med Otus 55/1,4 för primärt film. D810 - tillsammans med en Ninja 2 (HDMI capture) slår vad man än testar mot. Framför allt när det gäller bärbarhet. Eftersom jag är den enda på bolaget som gillar stillfoto så bor den ju naturligtvis hemma hos mig :-) :-)
Sanningen att säga så är det en skaplig tröskel att få till skarpa stillbilder med D810, iallafall för mig som inte är så van. Men jag gillar manuell fokus som är på Otus. Jag tränar vidare. På filmfoto så är den helt sjukt bra - om man fångar videosignalen externt.
...och som vanligt helt grymma bilder alla - det är en fröjd att se.
Pingo: Mannen med fokusögon :-) *inte ett dugg avundsjuk*....
Hihi nice.. inte ett dugg avundsjuk
![]()
är en liten utmaning med 36mp och handhållet .. otusen är sjukt nice.. 85 Otus skulle jag gärna tagit.. även 55
man skulle varit mannen med guldbyxorna ![]()
Tack
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 30 August 2015 - 17:25.
Postad 30 August 2015 - 17:24
Bifogad fil(er)
Redigerat av robi, 30 August 2015 - 17:28.
Postad 30 August 2015 - 17:37
Hihi nice.. inte ett dugg avundsjuk
![]()
är en liten utmaning med 36mp och handhållet .. otusen är sjukt nice.. 85 Otus skulle jag gärna tagit.. även 55man skulle varit mannen med guldbyxorna
Tack
Du får låna *kitet* när du vill.
Okej att vi tillfälligt går ifrån ämnet dagens bild - men prylar är prylar. Men jag anser eller tror och tycker att kamerahus (även video - tro mig) kommer och går men linser är och kan vara en livstidsinvestering. Jag tror att Otusen överlever det mesta.
Postad 30 August 2015 - 18:40
Håller med
Otus ha varit en drömglugg sedan den eller dom kom.. kanske inte precis just nu i med att jag har sony A7 ..men när jag hade nikon .. dom funkar perfekt annars på A7-R-S med.. men blir stora på detta hus
och sedan kommer den ju mera till sin rätt på D800-E och D810 imed upplösningen.. som sagt en dröm glugg trots storlek och tyngd
Spännade att se vad nästa blir..troligtvis någon från 24-28mm ? ![]()
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 30 August 2015 - 18:41.
Postad 30 August 2015 - 18:41
Isarus, du bör nu se till att företaget skaffar kamera som kan spela in i 4k upplösning nu också. Sony A7Rii är säkert bra då.
Tillsammans med Otus får du säkert en grym filmvalité.

Canon FD 35/2 S.S.C. ii by Tom Koivu, on Flickr
Edit: Fixade till vitbalansen
Redigerat av xray, 31 August 2015 - 12:00.
Postad 30 August 2015 - 18:50
Isarus, du bör nu se till att företaget skaffar kamera som kan spela in i 4k upplösning nu också. Sony A7Rii är säkert bra då.
Tillsammans med Otus får du säkert en grym filmvalité.
_DSC5134.jpg
Haha - ja - men för 4K och även 8K(!) skjuter vi med RED-1 - men Sonyn är ju ball.... Jag har sett videokvaliteten från A7RII och för konsument - ok. För produktion har de ett tag kvar. Men du har rätt - det går fort nu.
Det ska bli intressant att se vad Nikon och Canon svarar med - hehe. Bra att fighten är igång. En annan fråga - finns det konverter Otus till Sony? AF?
Postad 30 August 2015 - 18:54
Håller med
Otus ha varit en drömglugg sedan den eller dom kom.. kanske inte precis just nu i med att jag har sony A7 ..men när jag hade nikon .. dom funkar perfekt annars på A7-R-S med.. men blir stora på detta hus
och sedan kommer den ju mera till sin rätt på D800-E och D810 imed upplösningen.. som sagt en dröm glugg trots storlek och tyngd
Spännade att se vad nästa blir..troligtvis någon från 24-28mm ?
Ja, vi (eller någon hos oss) har snackat med Zeiss och de kommer att släppa en vidvinkel. Vet inte brännvidden men för oss i film är det intressant med 20-24 mm. Det har visst blivit en succé med försäljningen av deras Otus 55/85 trots att de kostar som en bättre begagnad bil. Håller med om att en 28 vore perfekt.
Postad 30 August 2015 - 19:43
Grymt - hur fanken får man till fokus i en sådan bild? Enda felet med DEN bilden är att det INTE är jag som tagit den.Bra bilder av alla på sidan, riktigt bra. Spännande bilder av Isarus! Är det bara oskärpa i trädbilden? Fin på fältet också, är du nöjd med 20/1,8 jag funderade på en sådan? Fint fångat Pingo
4034-forum-6978-260 mm-ISO 640-1-1600 sek. vid f - 7,1-NIKON D7100.jpg
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
46 filmer
19 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?