Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 14 December 2015 - 19:26
De här blev juh inte supersnyggt!? passformen var inte så bra heller, kan jag fått ett måndags ex?
Bifogad fil(er)
Postad 14 December 2015 - 20:17
SVS-problem med SBS-problematik. Vad sjutton är det du försökt göra, Degpojken?
Postad 14 December 2015 - 20:26
De här blev juh inte supersnyggt!? passformen var inte så bra heller, kan jag fått ett måndags ex?
Varför banankontakter? Har du planerat flytta runt högtalarna mycket?
Vad skulle vara måndagsexet?
Det är bara plug and play direkt från boxen
nyiköpta XTZ star quad
Ja du, 800kr för den där skiten? Tacka vet jag Biltemas högtalarkabel, bara att skruva in på anslutningspolen. Mindre skit som kan riskera glappa eller stöka på annat vis ![]()
Postad 14 December 2015 - 20:28
Bytte faktiskt från just Biltema :-P
Blev kär i star quad snokarna första gången jag såg dem
Redigerat av Degpojken, 14 December 2015 - 20:28.
Postad 14 December 2015 - 20:37
De där kina-bananerna var ju ingen höjdare. Då byxan inte har nån chans att sitta fast någonstans i dem så blir det sådär.
Om kabeln sitter ordentligt lödd eller krimpad i bananen så kan du dra på lite krympslang för att rädda upp utseendet.
Annars är det lika bra att sätta på nya bananer eller klämma direkt i terminalen.
Postad 14 December 2015 - 20:39
Den ena kabeln ser helt ok ut, tror ja fått ett måndags ex, har mailat Sören på Fyndbörsen
Postad 15 December 2015 - 08:58
Så det där ska det väll ändå inte se ut, katastrof. Nån med XTZ Quad måste kunna bekräfta?
Postad 15 December 2015 - 09:57
Jag fick svar från fyndbörsen, dock inte det jag hade hoppats på:
Hej!
Tyvärr så har receiver-tillverkarna minskat måttet på sina kontakter i förstärkaren, så just där kan det bli näst intill omöjligt att få i dem. Problemet är om vi minskar storleken på våra kontakter så är det risk att det glappar vid högtalarna istället... För högtalartillverkarna kör på den gamla vanliga storleken.
Ang. byxan så kan man helt enkelt putta den lite mot kontakterna. Vi har haft lite problem där med fabriken för att det inte har kortat kablarna tillräckligt. Så det har helt enkelt blivit för långt avstånd mellan kontakterna och den strumpade kabeln.
Med vänliga hälsningar / Best Regards:
Sören
Postad 15 December 2015 - 10:00
Ja j*vlar vilket skämt. Blev det bättre än biltema-kablarna?Jag fick svar från fyndbörsen, dock inte det jag hade hoppats på:
Hej![/size]
Tyvärr så har receiver-tillverkarna minskat måttet på sina kontakter i förstärkaren, så just där kan det bli näst intill omöjligt att få i dem. Problemet är om vi minskar storleken på våra kontakter så är det risk att det glappar vid högtalarna istället... För högtalartillverkarna kör på den gamla vanliga storleken.[/size]Ang. byxan så kan man helt enkelt putta den lite mot kontakterna. Vi har haft lite problem där med fabriken för att det inte har kortat kablarna tillräckligt. Så det har helt enkelt blivit för långt avstånd mellan kontakterna och den strumpade kabeln. [/size]Med vänliga hälsningar / Best Regards: [/size]Sören[/size]
Postad 15 December 2015 - 10:11
Inte vad jag vet, hade inte förväntat mig ngn iaf, köpte dem för skönhetens skull men nu sprack ju det med
Man ser redan här innan de ens är uppackade att de gappar mellan kontakterna ![]()
Bifogad fil(er)
Postad 15 December 2015 - 14:47
Sören har alltid svarat mig snabbt och gett bra service, skönt att det fixar sig för dig ![]()
Postad 15 December 2015 - 17:08
Märkligt att de inte har bättre kontroll på grejerna de skickar. Den kabeln du fick borde gått direkt i sopptunnan.
Postad 15 December 2015 - 17:11
Men kollar man på produktbilden på hemsidan så ser man glappet.
Sjukt dåligt
http://www.xtz.se/sh...p-2x2-5mm-2-8-m
Redigerat av Unregistered2109, 15 December 2015 - 17:14.
Postad 15 December 2015 - 18:50
Redigerat av Zartok, 15 December 2015 - 18:50.
Postad 16 December 2015 - 11:05
Det är ju som upplagt för att bli större glapp/gå av om kabeln ser ut sådär. Förmodligen får du fixa en kabelstrumpa från clas ohlson eller nåt för att fixa till det där. Alternativt köra på andra kablar.
Tycker ljudfokus motsvarighet är snygg och välgjord http://www.ljudfokus...rstar-cable-2x2,5-m-fardigterminerad-hogtalarkabel/4133/
Postad 16 December 2015 - 13:32
Ska få tummen ur och skaffa mig en lödkolv och ev sätta gafflar i högtalarändan då vinkeln som terminalerna sitter i är lite dum i grund
Postad 16 December 2015 - 13:49
Jag kan förstå att man använder bananer/gafflar på förstärkarsidan eftersom det ofta kan vara ganska trångt där. Men på högtalarsidan skulle iaf inte jag få för mig att använda annat än själva kabeln då det ger mycket bättre och säkrare kontakt.
Postad 16 December 2015 - 14:30
Jag kan förstå att man använder bananer/gafflar på förstärkarsidan eftersom det ofta kan vara ganska trångt där. Men på högtalarsidan skulle iaf inte jag få för mig att använda annat än själva kabeln då det ger mycket bättre och säkrare kontakt.
Håller väl inte med om det riktigt, med banan eller spadar sitter det ju som sten, använder du bara kabeln så kan den ju få sämre "grepp" med tiden och om någon flyttar/knuffar till högtalaren litegrann.
Postad 16 December 2015 - 14:50
Fördelen med kabeln direkt i kontakten är att ledarna ger efter på ett annat sätt än en stum gaffel och därmed ger en bättre/säkrare anslutning.
Vad det gäller banankontakter så får jag väl erkänna att det helt beror på typ av kontakt. Vissa är faktiskt riktigt bra. Däremot anser jag dem fortfarande vara onödiga om man inte ska koppla om allt för ofta eller att det är trångt att komma åt.
Postad 16 December 2015 - 15:02
Fördelen med kabeln direkt i kontakten är att ledarna ger efter på ett annat sätt än en stum gaffel och därmed ger en bättre/säkrare anslutning.
Vad det gäller banankontakter så får jag väl erkänna att det helt beror på typ av kontakt. Vissa är faktiskt riktigt bra. Däremot anser jag dem fortfarande vara onödiga om man inte ska koppla om allt för ofta eller att det är trångt att komma åt.
Ja både funkar nog rätt bra så länge dom sitter tight och man inte flyttar runt högtalarna
Utseendet är ju en annan sak, snyggt med bananer/spadar tycker jag
Postad 16 December 2015 - 15:07
Och där kan jag inte säga mot dig. Fast oftast har jag haft terminalerna på baksidan där de inte syns ![]()
Postad 16 December 2015 - 15:11
Och där kan jag inte säga mot dig. Fast oftast har jag haft terminalerna på baksidan där de inte syns
Har du In Wall högtalare eller? ![]()
Postad 16 December 2015 - 15:23
Postad 16 December 2015 - 16:06
Då kommer jag undan med Speakon som sitter överlägset bäst men som rent estetiskt, kanske inte är snyggast.
Postad 16 December 2015 - 16:26
Har du In Wall högtalare eller?
Nästan. Min subwoofer är trough wall
Och fronthögtalarna är jag sällan bakom heller.
Då kommer jag undan med Speakon som sitter överlägset bäst men som rent estetiskt, kanske inte är snyggast.
+1 på den. Det är synd att hemutrustning inte använder det.
Postad 16 December 2015 - 20:22
Jag är glad att jag inte behöver se mina högtalare.
jag har också lite speakon, hade några som jag köp för länge sedan men blev riktigt sur på några varianter som jag hade där det inte gick att få i lite fetare kabel(6mm2) finns det speakon med tjockare anslutningar?
Postad 16 December 2015 - 20:33
Tveksamt, inte sett någon. Men varför skulle du behöva det? Förstärkaren har du väl ändå i samma hus som högtalaren ![]()
Rättar mig själv. Det finns iaf en med lödanslutning för upp till 6mm2.
Redigerat av Loco.spk, 16 December 2015 - 20:43.
Postad 22 December 2015 - 15:04
Mot bättre vetande funderar jag på att klicka hem ett eller två https://www.prisjakt...ukt.php?p=87937 den har överläggande bra recensioner på Amazon men rätt kassa omdömen här, finns det några alternativ i prisklassen med rca in och någorlunda tysta?
Tack på förhud
Postad 22 December 2015 - 15:32
Visst är det så :-) behöver bara lite mer pulver så det låter lite köttigare på lägre volymer nu när ja kör nästan utan subb
Postad 22 December 2015 - 15:41
Mot bättre vetande funderar jag på att klicka hem ett eller två https://www.prisjakt...ukt.php?p=87937 den har överläggande bra recensioner på Amazon men rätt kassa omdömen här, finns det några alternativ i prisklassen med rca in och någorlunda tysta?
Tack på förhud
Jag kikade själv på sådana för diskantdrivning på mina toppar tidigare, men blev avskräckt efter att ha läst om alla kvalitetsproblem.
Jag personligen skulle inte köpt det.
Jag köpte Crown XLi 800. Det har rca-in om det var ett krav. Väldigt tyst steg och går svalt!
Postad 22 December 2015 - 15:44
Jag kikade själv på sådana för diskantdrivning på mina toppar tidigare, men blev avskräckt efter att ha läst om alla kvalitetsproblem.
Jag personligen skulle inte köpt det.
Jag köpte Crown XLi 800. Det har rca-in om det var ett krav. Väldigt tyst steg och går svalt!
Tackar ska kolla upp det
Postad 22 December 2015 - 15:48
Tackar ska kolla upp det
2590:- inkl frakt och tre års garanti från Thomann.de.
Postad 22 December 2015 - 18:14
Slutsteg med RCA in är väl oftast gainade rätt för det med. Slutsteg med XLR kan ge problem om försteget inte har nog med spänningsving.
Postad 22 December 2015 - 18:17
Hur hårt jag än har kört topparna så har fläktarna aldrig varvat upp och fortfarande gått svalt, så det skulle säkert passa bra även i ett vardagsrum eller dylikt.
Postad 22 December 2015 - 20:33
XLi800 känns lite klent, men 1500 modellen såg atraktiv ut, borde väll slå ett ap-100 på fingrarna iaf, sen är det alltid kul att ha ett steg ståendes om man ska ha subbar i framtiden
är rätt nöjd med min nya Yamaha yst-sw012 en riktig krutdurk för 850:-
Postad 22 December 2015 - 21:05
XLi800 känns lite klent, men 1500 modellen såg atraktiv ut, borde väll slå ett ap-100 på fingrarna iaf, sen är det alltid kul att ha ett steg ståendes om man ska ha subbar i framtiden
är rätt nöjd med min nya Yamaha yst-sw012 en riktig krutdurk för 850:-
Du hade ju kikat på Behringer A500?
Den lämnar 2x125W i 8ohm.
XLi 800 lämnar 2x200W i 8ohm.
Därav mitt tips.
Postad 22 December 2015 - 21:09
Ja jag tänkte testa med ett å sen köpa ett till å köra bryggat om de lät okey
Men du är nöjd med ljudkvalitèn i ditt?
Vill ha ngt billigt sålänge då både högtalare och förstärkare kommer bytas ut
Redigerat av Degpojken, 22 December 2015 - 21:13.
Postad 22 December 2015 - 21:11
Ett bryggat XLi 800 ger 600W i 8ohm.
Redigerat av Jonas__W, 22 December 2015 - 21:11.
Postad 22 December 2015 - 21:23
Sen skiljer det ju bara 130W?
Skulle antingen bryggat två 800 eller gå på en betydligt större modell.
Skillnaden i SPL mellan 200W och dryga 300W är ju inte stor.
Postad 22 December 2015 - 22:28
Postad 22 December 2015 - 22:42
Allt handlar om volym, jag har säkert varit & sniffat på max effektuttag ur mina XLi 800 några gånger i fyllan och demo. ![]()
~120dB på midbasarna, per högtalare, utan ev rumsstöd inkluderat så är mina 200W slut.
Jag kikar lite då & då efter lämpliga slutsteg för mina diskanter så att jag kan brygga mina tre XLi 800 för endast midbasarna.
Skulle ge mig 600W per midbas vilket lämpligt nog också är max rekommenderat för dom.
Någon som har tips på ett flerkanalssteg som lämnar 100-150W RMS i 8 ohm per kanal, med bra SNR-värde och helst balanserat in & ut?
Antingen 2st 2-kanalare eller ett 4-kanals (behöver 3 kanaler för frontar & center).
Postad 22 December 2015 - 23:32
Mitt Sunfire Grand Cinema
fast jag behåller nog de
SNR kunde dock ha varit lite bättre.
Postad 22 December 2015 - 23:36
Med tanke på känsligheten på mina frontar så är SNR hyffsat viktigt, inte superkritiskt dock.
Postad 23 December 2015 - 07:29
Just nu sitter jag fast med mina SVS ultra towers då intresset verkar väldigt svalt, men de tål pulver! sparat halvvägs till XTZ 100:33 men de ska jag nog inte ha PA till, men ett substeg är som sagt alltid bra att ha så då kommer de extra 130watten väl tillhands
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
64 bilder
37 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?