Redigerat av MattiasBGD, 03 January 2016 - 10:03.
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 03 January 2016 - 11:15
Redigerat av Fellow88, 03 January 2016 - 11:15.
Postad 03 January 2016 - 13:50
En knasig fråga men... Clipping, låter det brrr? Förstärkaren skickar ju en likström istället för växleström varje gång konen är i sitt max/min - läge. Tänkte på jämförelsen mellan bottning å clipping, har hört mitt element bottna en gång, det lät typ som "metall mot metall" ![]()
Tänkte på om det finns en risk att elementet bottnar när förstärkaren går in i clipping... Det har nämligen låtit brr brr ibland vid konutslagen men det var inte bottning va?
Redigerat av alex2400, 03 January 2016 - 13:51.
Postad 03 January 2016 - 14:40
Postad 03 January 2016 - 14:54
När förstärkaren klipper så skickar den likström istället för växelström vid konutslagens max/minJag har alltid tänkt ett klipp som att det kommer en smäll från högtalaren pga att förstärkaren inte orkar leverera effekten, dvs det klipper i signalen från förstärkaren. En annan definition är 10% THD, men det är nog i så fall svårt att veta när något klipper.
Postad 03 January 2016 - 15:45
Plus att jag spelar åt fel håll i rummet och matsalsbord ivägen så har egentlige bara en plats
På golvet,ja...😉
Postad 03 January 2016 - 19:00
Fick tag på en Noctua som enligt papper ska skyffla 52cfm vid 17dB, nu hörs den iaf inte.
Ni som kör med inuke, brukar de hålla hyfsad temp efter fläktmod? Har inget att belasta steget än, lär väl ta en vecka eller två innan elementen dyker upp.
Postad 03 January 2016 - 19:27
Låter som en liten jetmotor
Du behöver inte vara orolig den blir bara ljummen vid hemmadrift... det är ju gjort för långkörningar i fullknökade PA rack men självklart bibehålls bättre livslängd om det håller en ok temp.
Postad 03 January 2016 - 19:56
Fan vad originalfläkten i 3000DSP lät, men den forslade ju en riklig mängd luft samtidigt.
Fick tag på en Noctua som enligt papper ska skyffla 52cfm vid 17dB, nu hörs den iaf inte.
Ni som kör med inuke, brukar de hålla hyfsad temp efter fläktmod? Har inget att belasta steget än, lär väl ta en vecka eller två innan elementen dyker upp.
Mitt har aldrig blivit särskilt varmt, men å andra sidan är det ju specifika komponenter som riskerar att bli för varma och inte själva chassit. Men jag tror att man kan vara lugn trots fläktmod då det är tänkt att steget ska kunna stå instängt i ett trångt rack bland massa andra varma saker.
Postad 03 January 2016 - 20:14
Tack för era inputs.
Mitt har aldrig blivit särskilt varmt, men å andra sidan är det ju specifika komponenter som riskerar att bli för varma och inte själva chassit. Men jag tror att man kan vara lugn trots fläktmod då det är tänkt att steget ska kunna stå instängt i ett trångt rack bland massa andra varma saker.
Chassit i sig hade ju ingen värmeledande funktion, inga kylflänsar eller stabbar som var skruvade/limmade mot det, så att chassit inte blir varmt är då inte konstigt. Men det har väl ihop med att det är ett klass D.
Tanken är ju att fläkten ska hämta luft baktill och blåsa värmen tvärs igenom ut genom framsidan, därmed klarar det av att sitta trångt i ett rack.
Nu kommer mitt vara placerat inne i min TV-bänk med stängd front, har däremot sågat bort halva bakstycket nu. Så förhoppningsvis kommer det funka. Får väl montera in en tempgivare i värsta fall ![]()
Redigerat av Unregistereda299ec85, 03 January 2016 - 20:14.
Postad 03 January 2016 - 22:52
haha skulle jag hänga upp 40kg i taket?På golvet,ja...😉
Men vad tror ni? Är minidsp värt pengarna för att dels mäts upp rummet med mic+rew och sen kunna boosta lägre frekvenser? Självklar också för att kunna eqa bort lite problem.
Redigerat av Fellow88, 03 January 2016 - 22:52.
Postad 03 January 2016 - 23:03
Jag förstod inte det roliga helt tror jag men i den här forumdelen är det inte direkt några fegisar när det kommer till att köra sina system ganska hårt.
Postad 03 January 2016 - 23:18
Jag har också ett 3000 och min åsikt är att man absolut inte ska gå efter att chassiet i sig inte blir varmt. Precis som takeo säger så är det ingen värmeledande funktion i det så all kylning är beroende av att varm luft ventileras ut av fläktarna. Känns yttersidan ljummen så är det faktiskt troligtvis för dålig kylning.
Jag har inte moddat mitt steg eftersom det står i ett anslutande rum där jag inte hör det. Jag är ganska säker på att det känns helt kallt även efter rätt högt effektuttag.
Med det sagt:
Vill man vara HELT säker bör man kolla så att ny tystare fläkt transporterar lika myckat luft som orginalvarianten.
Vill man vara NÄSTAN säker så kan man inse att det är ett PA-steg som ska klara rätt tuffa förhållanden och så länge det iaf ventileras av en fläkt så bör det klara sig.
Man ska nog dock inte känna på höljet och tro att det säger hur varma komponenterna är.
Redigerat av Loco.spk, 03 January 2016 - 23:25.
Postad 04 January 2016 - 00:36
Låter som inte att jag behöver fundera mer på den biten iaf.
Postad 04 January 2016 - 00:49
Jag tror enbart att du behöver bry dig om luftflödet i detta fallet. In- och utblås är inte begränsade av något filter eller liknande.
Postad 04 January 2016 - 08:01
Ja, dels får du fri golvyta, dels kan du placera basarna där de gör störst nytta i sidled, och du kan bygga lådor i en form som gör att de smälter in bättre i hemmet. 40kg är inte mycket, med 4 skruv blir det bara 10kg/skruv. Många hatthyllor är tyngre belastade.haha skulle jag hänga upp 40kg i taket?
Postad 04 January 2016 - 15:56
Redigerat av id_t83, 04 January 2016 - 15:57.
Postad 04 January 2016 - 15:58
har en till video där jag spelar dubbelt så högt med en 18hz ton men då är det knäpptyst (förutom vitrinskåpet som ramlar sönder)Så där låter min ena ultimax men håller jag den i handen och sen ändrar läge på den medans den spelar så tystnar den ett litet tag sen börjar det igen, jag tror att det är något som är löst runt talspolen som sedan flyttar sig när jag ändrar vinkel på elementet
Postad 04 January 2016 - 16:24
Redigerat av alex2400, 04 January 2016 - 16:25.
Postad 04 January 2016 - 18:19
Mycket märkligt ljud.. Nåt sånt har jag aldrig hört..
Jag har aldrig hört ett steg klippa, och jag har spelat.....halvhögt....några gånger...
Postad 04 January 2016 - 18:49
Min bas har aldrig slagit så långt som din gör i 14hz klippet.
Postad 04 January 2016 - 19:50
Spencer & Hill - Say WhatVad spelar du för något i klippet då den flippar ur?
Menar du i den första eller andra videon? I den senare så är det vitrinskåpet som vibrerar, basen är tyst..Mycket märkligt ljud.. Nåt sånt har jag aldrig hört..
Jag har aldrig hört ett steg klippa, och jag har spelat.....halvhögt....några gånger...
Postad 04 January 2016 - 20:00
Postad 04 January 2016 - 20:04
Tycker nästan det låter som en lös sprider. Men då borde det låter hela tiden tycker jag. Prova att skruva ut elementet och känn på spidern.
Den kanske bara är dåligt limmad
Postad 04 January 2016 - 20:08
Har testat, allt är som det ska. Känns som att steget förlorar kontrollen vid snabba transistenter typ... Men om elementet är tyst hela vägen till xdamage vid valfritt frekvenssvep så kan ju felet inte ligga i elementetTycker nästan det låter som en lös sprider. Men då borde det låter hela tiden tycker jag. Prova att skruva ut elementet och känn på spidern.
Den kanske bara är dåligt limmad
Redigerat av alex2400, 04 January 2016 - 20:08.
Postad 04 January 2016 - 20:38
Är detta Clipping eller nåt annat?
https://youtu.be/e_hjlsN0qe0
tycker det låter som något i elektrisk har ställt till med, alltså försteg/dsp/slutsteg m.m man hör/ser att ljudet inte bara låter när konen slår utan fortsätter med en ganska dov ton. du råkar inte ha något billigt(läs behringer) dsp filter/eq emellan?
Postad 04 January 2016 - 20:39
Steget är från en slaktad sub som jag hade, misstänker att det gått varmt, nåt är det ju jävligt fel påtycker det låter som något i elektrisk har ställt till med, alltså försteg/dsp/slutsteg m.m man hör/ser att ljudet inte bara låter när konen slår utan fortsätter med en ganska dov ton. du råkar inte ha något billigt(läs behringer) dsp filter/eq emellan?
Postad 04 January 2016 - 20:42
Steget är från en slaktad sub som jag hade, misstänker att det gått varmt, nåt är det ju jävligt fel på
som du skrev innan så är det nog bäst att låna något annat steg och testa.
Postad 04 January 2016 - 20:43
låt oss säga att problemet består, är elementet kast då eller?...som du skrev innan så är det nog bäst att låna något annat steg och testa.
Postad 04 January 2016 - 20:59
ja jo iofs men om det är för svagt så klipper jag ju det också eller? 😂Du kan testa med vilket steg som helst
Postad 04 January 2016 - 21:01
ja jo iofs men om det är för svagt så klipper jag ju det också eller?
ett svagare slutsteg kommer inte reagera på det viset även om det cliper.
Postad 04 January 2016 - 21:02
har inga steg liggande, ska jag köra med hembiostärkaren? 😂ett svagare slutsteg kommer inte reagera på det viset även om det cliper.
Postad 04 January 2016 - 21:05
Kör någon sinuston i låga hz, det klarar den nog avhar inga steg liggande, ska jag köra med hembiostärkaren? 😂
Postad 04 January 2016 - 21:06
aa fyfan om jag bränner den också...😂😂Kör någon sinuston i låga hz, det klarar den nog av
Redigerat av alex2400, 04 January 2016 - 21:06.
Postad 04 January 2016 - 22:28
Kommer steget från en köpesub?
Tänkte om det är designat för ett specifikt element, tex justerad tonkurva/elektriska värden.
Postad 04 January 2016 - 22:35
yesKommer steget från en köpesub?
Tänkte om det är designat för ett specifikt element, tex justerad tonkurva/elektriska värden.
Postad 06 January 2016 - 04:19
Ni som gillar bas å så. Hur bor ni? Lägenhet eller villa?
Jag menar om man är en riktig basnörd så blir man väl vräkt omgående om man har ett Baker-system eller? Bara undrar ![]()
Det finns ju också nåt som "kallas för" Grannsamverkan! vilket inte är å leka med om man bor tex som jag i ett hörn vid en gammal kiosk nedanför ett stup fullt med grenar, tio kärringar och en gammal dö valross till granne vid namn Bengt-Gunnar! Lite därav mina funderingar! ![]()
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
503 bilder
4 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?