Nja, helt tyst är det väl inte, du gjorde just inlägg #3350Vet någon hur fan man bara får svenska i inspelningslistan? Jag får dansk beskrivning på väldigt många inspelningar, och det är grymt irriterande.
Gjorde en sökning i tråden där någon hade frågat samma sak, men hittade inget svar.
Förövrigt måste jag säga att det här verkligen är en värdelös box på alla sätt och vis. Det enda positiva är bilden, resten är verkligen totalt värdelöst. Kan inte fatta hur dom kan kränga en box för 3000kr som är så här dålig?
Fast antar det är vårat fel, vi betalar glatt och sitter sedan tyst
Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 22 september 2008 - 20:28
Postad 23 september 2008 - 08:25
Irriterar mig också på danskan i titlarna. Är det så också om man trycker på Info medans programmet pågår? Det har jag aldrig sett, det verkar vara svenska då. Något för bugg-listan?Vet någon hur fan man bara får svenska i inspelningslistan? Jag får dansk beskrivning på väldigt många inspelningar, och det är grymt irriterande.
Gjorde en sökning i tråden där någon hade frågat samma sak, men hittade inget svar.
Förövrigt måste jag säga att det här verkligen är en värdelös box på alla sätt och vis. Det enda positiva är bilden, resten är verkligen totalt värdelöst. Kan inte fatta hur dom kan kränga en box för 3000kr som är så här dålig?
Fast antar det är vårat fel, vi betalar glatt och sitter sedan tyst
Jag tycker då inte att boxen är värdelös, de flesta problemen är ju mjukvarumässiga och sådana fixas förhoppningsvis med tiden. Dock kan jag förstå att en Svensson-användare blir mer vansinnig och frustrerad än en van teknikanvändare (som de flesta av oss är).

Redigerat av agpath, 23 september 2008 - 08:25.
Postad 23 september 2008 - 13:53
Jag tycker då inte att boxen är värdelös, de flesta problemen är ju mjukvarumässiga och sådana fixas förhoppningsvis med tiden. Dock kan jag förstå att en Svensson-användare blir mer vansinnig och frustrerad än en van teknikanvändare (som de flesta av oss är).
Jag kan ju därför inte rekommendera denna box till vem som helst. Å andra sidan, är man inte teknikintresserad så nöjer man sig nog med marksänd SD-TV.
Vet inte riktigt hur du kom fram till det ovan, jag anser mig vara en teknikanvändare och är grymt galen på boxen och håller med om att den är värdelös. Jag skulle inte rekommendera denna box till någon faktiskt, allra minst till någon som anser sig vara teknikanvändare. Det enda som e bra med boxen är som sagt att bilden är ok, allt annat suger mer eller mindre. Boxen är slö, gui-et är också trött, gui-et är fult, fonter inte AA, den blir varm, drar mer ström än den skall, har ingen koppling mellan epg och inspelning, "spela in alla program som heter Seinfeld på kanal5, varje måndag", den surrar som ett bi, både usb och nätverk är låsta och kommer att vara det för alltid. Vissa saker går säkert att lösa med ny mjukvara, men de flesta säkert inte. Och även om de skulle gå att lösa med mjukvara så kommer CD säkert inte att göra detta.
Sorry men är redan trött på denna box och var tvungen att öppna ventilen. Tacka vet jag MythTv....
Postad 23 september 2008 - 15:19
Jag håller med i sak, men vad skulle alternativet vara om man vill kunna spela in HDTV från CD ? Lite konkurrens kanske skulle vara bra...Vet inte riktigt hur du kom fram till det ovan, jag anser mig vara en teknikanvändare och är grymt galen på boxen och håller med om att den är värdelös. Jag skulle inte rekommendera denna box till någon faktiskt, allra minst till någon som anser sig vara teknikanvändare. Det enda som e bra med boxen är som sagt att bilden är ok, allt annat suger mer eller mindre. Boxen är slö, gui-et är också trött, gui-et är fult, fonter inte AA, den blir varm, drar mer ström än den skall, har ingen koppling mellan epg och inspelning, "spela in alla program som heter Seinfeld på kanal5, varje måndag", den surrar som ett bi, både usb och nätverk är låsta och kommer att vara det för alltid. Vissa saker går säkert att lösa med ny mjukvara, men de flesta säkert inte. Och även om de skulle gå att lösa med mjukvara så kommer CD säkert inte att göra detta.
Sorry men är redan trött på denna box och var tvungen att öppna ventilen. Tacka vet jag MythTv....
Postad 23 september 2008 - 20:50
https://www.prisjakt...kt.php?p=316615
... eller den kommande TS-modellen (T=marksänt, S=sat)
Om det nu inte lirar med CD's egen lådda

Postad 23 september 2008 - 22:37
Det enda positiva med boxen är att bilden är bra.
Satt och tittade på en inspelning nyss, då stannade den för att den skulle spela in ett annat program. Så det var till att starta om uppspelningen. Har de verkligen testat boxen? Verkar inte så. Massor av andra buggar som nämnts här har man också råkat ut för. Och jag tror dessutom att hårdvaran är för klen för att det någonsin skall bli en snabb box.
Som mjukvaruutvecklar skäms man över att ett företag släpper ut så otestade produkter.
Och så är man låst till den boxen om man vill se HD, synd
Hoppas på att den efterlängtade uppdateringen kommer snart och fixar de värsta buggarna.
En helt ny EPG implementering hade också varit toppen.
Postad 24 september 2008 - 08:16
Det faller ju på att den inte har markmottagare. Jag har inte sett någon annan box som har PVR, dubbla DVB-S samt en DVB-T. När det gäller spec så är det bara att inse att det knappast finst något alternativ.Kanske den här:
https://www.prisjakt...kt.php?p=316615
... eller den kommande TS-modellen (T=marksänt, S=sat)
Om det nu inte lirar med CD's egen lådda
Postad 24 september 2008 - 08:21
Precis den buggen som många av oss klassar som den absolut värsta. Hoppas den är fixad i nästa version.Satt och tittade på en inspelning nyss, då stannade den för att den skulle spela in ett annat program. Så det var till att starta om uppspelningen. Har de verkligen testat boxen? Verkar inte så. Massor av andra buggar som nämnts här har man också råkat ut för. Och jag tror dessutom att hårdvaran är för klen för att det någonsin skall bli en snabb box.
Som mjukvaruutvecklar skäms man över att ett företag släpper ut så otestade produkter.
Jag har jobbat med test och support av ny programvara och min erfarenhet är att man visst testar produkter, men gärna släpper trots att det finns kända buggar. Ofta låg man flera versioner före den släppta produkten internt, men tyvärr så är det krav från säljare och ekonomer som gör att det blir så här.
Ett annat problem är att utvecklare hellre jobbar med nya funktioner än att fixa felen i det som de anser sig vara "färdiga" med.

Postad 24 september 2008 - 08:24
Därefter noterade jag att när jag tog fram EPG så stod det "Audio1" längst upp till vänster, samt att det i info-fönstret för varje kanal me röda bokstäver står "Au" längst till vänster. Vad handlar detta om? Ny bugg?
Redigerat av agpath, 24 september 2008 - 08:25.
Postad 24 september 2008 - 19:23
Just precis & det var därför jag också föreslog den kommande TS-modellen men OK den har en markmottagare & en satellitmottagare men annars stämmer det ju..Det faller ju på att den inte har markmottagare. Jag har inte sett någon annan box som har PVR, dubbla DVB-S samt en DVB-T. När det gäller spec så är det bara att inse att det knappast finst något alternativ.

Men men det blir en helt annan tråd. Ska inte tjata mer här om den.
Postad 25 september 2008 - 15:17
Problemen med ljudet på Canal + Film HD verkar kvarstå. Det är svårt att få boxen att skicka ut AC3-ljud, man får växla mellan "Audio1" och "Engelska" flera gånger innan man får AC3 och det verkar bete sig lite slumpmässigt.
Därefter noterade jag att när jag tog fram EPG så stod det "Audio1" längst upp till vänster, samt att det i info-fönstret för varje kanal me röda bokstäver står "Au" längst till vänster. Vad handlar detta om? Ny bugg?
Nåt fel på just FILM HD tror jag...
Nu har detta fel kommit tillbaks. Fanns 1 ggn i somras. Då tog det 2 mån o flera felanmälningar innan det
fixades. Kommer inte ihåg när det blev okej men nu är felet iaf tillbaks. Ska ringa o felanmäla igen.
Gör det du också...
Kolla timerlistan får du se nåt kul efter att du ändrat mellan Eng o Audio1... :-)
MVH Lundis
Redigerat av lundis68, 25 september 2008 - 15:18.
Postad 25 september 2008 - 21:39
Timeshift buggarna är dom som borde ligga högt upp på bugglistan.
Och att det är nästan omöjligt att synka ljud text o bild när man kollar på en inspelning som fortfarande pågår.
Men till större problem.
Idag när man kom hem och skulle starta boxen så var det svart bild och felkoderna:
PB03, 8888, Er07, Er01, 00--
Ringde supporten och det var bara o skicka en ny box.
5 arbetsdagar skulle det ta.... Hoppas dom sätter bättre fart än så.
Sen är det ju så tråkigt att man inte kan flytta ut allt inspelat material från burken.
För nu är ju allt man spelat in borta...
Att behöva kopiera ut det i realtid till andra enheter tar ju upp alldeles för mycket tid....
Jaja, bara hoppas att det inte fortsätter i denna takten med mitt nya TV tittande.l
Appropå buggar.
Jag har sällan text på History Channel fast det står att det finns både Svenska och Norska.
Nån fler som har det bekymret?
Postad 26 september 2008 - 11:59
Jag gjorde en felanmälan via mail igår.Nåt fel på just FILM HD tror jag...
Nu har detta fel kommit tillbaks. Fanns 1 ggn i somras. Då tog det 2 mån o flera felanmälningar innan det
fixades. Kommer inte ihåg när det blev okej men nu är felet iaf tillbaks. Ska ringa o felanmäla igen.
Gör det du också...
Kolla timerlistan får du se nåt kul efter att du ändrat mellan Eng o Audio1... :-)
MVH Lundis
Nu har jag konstaterat att det är Engelska som ger DD5.1-ljud, men att man måste växla till Audio1 och sedan tillbaka så fungerar det.
Jag tittar bara på History HD (när det gäller History) och där funkar det, men texter på HD-kanaler verkar ju inte funka på samma sätt.Appropå buggar.
Jag har sällan text på History Channel fast det står att det finns både Svenska och Norska.
Nån fler som har det bekymret?
Shrek 3 som jag spelade in från C+ Film HD hade dock ingen text alls.
Redigerat av agpath, 26 september 2008 - 11:59.
Postad 26 september 2008 - 12:09
Har idag bytt ut min gamla lcd mot en ny px80, och har nu stora problem med fjärrkontrollen som sällan eller aldrig reagerar på knapptryckningar... Fjärren funkade finfint innan, vad gör man?
En vän använde ett så kallat "plasma friendly" filter på boxen och nu fungerar det utmärkt.
Filtret tog han från en IR-mottagare i ett IR-kitt.
(tror det var filtret från http://www.russound.com/862p.htm )
Prova med någon mörkt eller polariserande och sätt framför och se om det hjälper.
Postad 26 september 2008 - 18:35
Hej och tack för ditt mail
Våra tekniker har fått en ny mjukvara till din mottagare som dom
håller på att testa ordentligt. Om allt går som det ska så kommer
denna mjukvara att komma ut till kunden inom några veckor.
Så där ja, det rör på sig...
Postad 27 september 2008 - 08:46
Om man går in på CDs hemsida och läser om vad HD PVR boxen och Hd boxen klarar av så beskrivs det att de skall tex klara av att ta emot fria kanaler på andra satelliter, vilket ju inte ännu stämmer.
HD boxen (utan PVR) redan uppdaterad med bla just möjlighet att ta emot fria kanaler på andra satelliter, timerfunktion, förbättrad HDMI-kompatibilitet, bättre förmåga att fånga upp fjärrkontrollsignal mm.
Det ser med andra ord ut som en liten ljusning?
Se text kring HD-boxens (utan PVR) uppdatering nedan från norska CDs hemsida. Norska CD tar SW och driftstatus mer på allvar än svenska CD som vanligtvis helt saknar info av denna typ.
Software versjon 4.0.6
HD-mottakeren oppdateres med ny softwareversjon 4.0.6 i løpet av tirsdag 23. september 2008.
Du vil få opp en plakat på skjermen med melding om ny software når du slår på mottakeren. Du bekrefter ved å trykke på OK knappen, og ny software lastes ned automatisk. Nedlastningen tar mellom 3 til 5 minutter.
Følgende forbedringer er gjort:
Du får tilgang til radiokanallisten via fjernkontrollen
Timer er tilført i menyen slik at du kan forhåndsprogrammere mottakeren hvis du har ekstern DVD-opptaker eller VHS
Bedre funksjonalitet på teletekst undertekst (side 777 på NRK 1)
Enkelte kan ha opplevd at mottakeren ”henger/låser seg”. Dette skal nå være løst med ny versjon av software (HDMI forbedringer).
I noen tilfeller kan man ha opplevd at fjernkontrollen ikke har fungert. Dette er nå utbedret.
Canal Digital har kontinuerlig fokus på å utvikle og forbedre eksisterende software på våre mottakere i markedet. Både denne og senere oppdateringer vil skje automatisk. Planlagte forbedringer for kunder med HD-mottaker er elektronisk programguide for 7 dager.
Postad 28 september 2008 - 18:24
Jag fick ett nytt ström paket till min box. Det vart bara värre av det. När jag jämförde den transformatorn jag hade mot den jag fick så skillde det nästan 1 A i utefekt på dom. Den jag fick efter klagan från CD supporten var en klenare modell. Ringde igen till dom och fick till svars att jag redan hade den "nyare" transorn med mitt paket från början sade dom då. Det var bara att slänga den jag fick från supporten.
Varigt bort några dagar nu och när jag kom hem så var frugan i upplösnings tillstånd. Boxen hade då börjat att starta om sig självt varje gång man tryckte på Play knappen. I bland ställde den sig i Factory Reset läge och i bland tappade den lite inspelnigar mm. Ringde CD support igen. Dom skickar en ny box.
Talade om för supporten vad jag tyckte om boxen. Han var väldigt förstående, hade hört samma problem förut....
lamajo
Nu har jag fått min utbytes box. Alla mina problem med att inspelningar försvinner, ej spelas in, hänger sig mm är borta. Det är samma version på firmware i denna som min förra, men inga problem med inspelningarna. Förr vågade jag inte röra boxen vid time shift eller epg inspelning. Antingen dog boxen eller så försvann inspeningen. Nu rullar allt på fint. Förutom dom kända mjukvaru buggarna som finns på listen i denna tråd.
lamajo
Postad 28 september 2008 - 19:07
Postad 29 september 2008 - 09:43
Du menar listan via "Meny" och inte Guide?Igår när jag hade inspelningslistan framme och ett program skulle spelas in hängde sig Boxen.
Säkerligen en bugg som har att göra med att utvecklarna inte tänkt på att man kanske har den listan upp samtidigt som inspelningen startar. Problemet med programutveckling är att man måste kunna förutse ALLT som en användare kan tänkas göra. Missar man något fall så har vi garanterat en bugg som visar sig för eller senare.
Postad 29 september 2008 - 15:20
Du menar listan via "Meny" och inte Guide?
Säkerligen en bugg som har att göra med att utvecklarna inte tänkt på att man kanske har den listan upp samtidigt som inspelningen startar. Problemet med programutveckling är att man måste kunna förutse ALLT som en användare kan tänkas göra. Missar man något fall så har vi garanterat en bugg som visar sig för eller senare.
Jag trodde att det var listan över utförda inspelningar ruva menade, dvs My TV. Men det kan ju också vara där man sätter inspelningar (från Meny). Det bästa man kan göra om man ser något konstigt är att försöka sätta upp samma förhållande igen, dvs är det i listan My TV, gå till listan och vänta när du vet att en inspelning ska starta, hänger den sig igen så är det en klar bug.
Postad 29 september 2008 - 17:44
Postad 29 september 2008 - 18:41
Postad 30 september 2008 - 01:41
mvh BB
Postad 30 september 2008 - 06:37
Det enda jag kan tänka mig hände igår var att det startade en inspelning via EPG'n på den kanal jag tittade på, jag la inte märke till detta utan jag tryckte på rec och då lades det till minuter 30 eller om det var 60min till det jag tittade på, när programmet var slut stoppade jag denna inspelning med svart fyrkant. Därefter startade en ny inspelning också satt via EPG (som den skulle) men det gick alltså inte därefter att sätta ytterligare en. Jag hade då enbart en inspelning igång om man bortser från den inspelning som jag avbröt tidigare, om dessa avbrytna ligger kvar i något minne fastän de inte längre är aktiva skulle kunna vara en förklaring
Postad 30 september 2008 - 06:45
Det borde fungera men du får vrida den några grader, ska du ha HD boxen med HDD så får du byta huvud till ett mulihuvud samt dra en extra ledning. Men köper du en box så får du med allt, även parabol.jag har en gammal Astra parabol från 1999 som jag använde för att få in Sky bl.a.. kommer denna funka fortfarande tror ni om jag skaffar CD?
mvh BB
Postad 30 september 2008 - 06:53
Utan fläkt så blir hårdisken för varm, jag fick två boxar i början som var "tysta" men tyvärr så gick inte fläkten i dessa. Jag fick för hög temperatur i HDD tror att det var upp eller över 70C och då började det hända mystiska saker (mer än normalt ;-) med boxen.Är det nån som har testat å byta ut fläkten som sitter i boxen eller helt stänga av den ? Eller hur går det med hårddisken då ? dreamboxen är ju fläktlös så det borde väl funka.
Jag har också därefter testat (kort stund) att köra utan fläkt, men jag tyckte att även HDD låter en hel del, så det var inte så mycket i ljudvinst man tjänade, i jämförelse med att fläkten går i sitt lägsta läge. Om fläkten är bra upphängd och isolerad från chassiet (inga resonanser från lådan) så ska den inte låta så mycket från boxen.
Postad 30 september 2008 - 16:52
Jag trodde att det var listan över utförda inspelningar ruva menade, dvs My TV. Men det kan ju också vara där man sätter inspelningar (från Meny). Det bästa man kan göra om man ser något konstigt är att försöka sätta upp samma förhållande igen, dvs är det i listan My TV, gå till listan och vänta när du vet att en inspelning ska starta, hänger den sig igen så är det en klar bug.
Det var listan i My TV. Tittade på ett inspelat program och hade ställt väckarklockan eftersom ett annat skulle spelas in samtidigt som jag tittade på inspelningen (ni vet ju att det inspelade avbryts när en ny börjar). Då skulle jag slippa leta förtvivlat efter vad jag var i programmet. Gick samtidigt på toa så listan i My TV stod på någon minut och när jag kom upp hade boxen låst sig. Jag ska testa detta igen och återkommer om ingen annan hinner före.
Postad 01 oktober 2008 - 06:46
Uppspelningen har sedan haft fruktansvärt svårt att komma igång. Vid snabbspolning ser det okay ut för att vid start av normal uppspelningshastighet eventuellt visa bild i en halvsekund samt ljud i fem sekunder och sedan stanna helt. Kanske efter 20-30 försök kommer uppspelningen igång. Bild och ljud är då perfekta. Att i det läget snabbspola förbi reklamen är inget roligt alternativ; samma problem igen.
Troliga felorsaker:
Varm HDD,
HDD fragmenterad, börjar bli full (45%),
Taskig kodning (hittar inte "startramen" i MPEG4-strömmen pga för få startramar),
För hög (30000) symboltakt för boxen (jag skall testa med SilverHD och History HD som ligger på samma transponder, tp22),
Boxen censurerar Idol2008.
Så, känner någon igen detta? Åtgärder?
Postad 01 oktober 2008 - 08:03
Jag har iofs inte spelat in Idol, men det funkar för andra inspelningar. Min HDD brukar ligga på 80-90% utan problem.Troliga felorsaker:
Varm HDD,
Taskig kodning (hittar inte "startramen" i MPEG4-strömmen pga för få startramar),
För hög (30000) symboltakt för boxen (jag skall testa med SilverHD och History HD som ligger på samma transponder, tp22),
För övrigt så tror jag att Idol 2008, Live-sändningarna är det första direktsända program i HD och 5.1-ljud som TV4 sänder.
Nu såg jag detta också. Efter att ha växla Eng-Audio 1-Engelska på Film HD så står det Audio 1 på alla poster i inspleningslistan. Bläddrar man ned till en sådan rad så blir det skräptecken av alltihop!Nåt fel på just FILM HD tror jag...
Gör det du också...
MVH Lundis
Något för bugg-listan? Det är klockrent enkelt att reproducera felet.
Postad 01 oktober 2008 - 08:43
Använde PPV för första gången ikväll då jag köpte hockeymatchen mellan Skellefteå<->Rögle.
Har aldrig varit så besviken över en utsändning någonsin:
# Bilden försvann i 3-4min
# Man hörde nästan inget ljud från publiken/rinken - bara kommentatorn
# Kommentatorns nivå på utsändande ljud ökade lite då och då
# Drop-outs på ljudet - så många gånger att jag inte orkade räkna
# Bilden hakade upp sig i några ms lite då och då
Är det så här dålig kvalité på PPV?!
Redigering:
Ska ringa supporten imorgon och klaga och höra om problemet. Provade att ringa i första periodpausen men möttes av att det var många före mig och jag jag kunde söka support på webben. Gick dock vidare och låg då på 62a plats i telefonkön. Känns som lite väl många i kö en torsdag runt 20.00. Så det känns som det var fler än mig som hade liknande problem *HOPPAS*
Efter en långdragen process då jag varit tvungen att jaga dem rörande min felanmälan har jag nu fått svar:
Det var inga problem med utsändningen så hur jag kunnat få problemen kan de inte svara på eller ens försöka att hjälpa till att lösa (kan förstå det sistnämda då matchen redan gått). Sen fick jag frågan om jag hade nån trådlös telefon i huset. Ja, lämnade jag som svar och då fick jag svaret att den sannolikt är problemet. Då PPV1-3 ligger på frekvens 14xxx så är det stor chans att trådlösa telefonen har skapat problemen.
Så deras lösning är att alltid ha telefonen utkopplad när man ser på matcher via PPV.... Ska det vara så här??!! Om det skulle vara detta problem, varför skickar ni inte ut info till alla era kunder att koppla ur trådlösa telefoner då de kan störa ut boxen, frågade jag supporten. Fick tystnad som svar!
Postad 01 oktober 2008 - 09:05
Så taskig kodning av live-program är ditt tips?Jag har iofs inte spelat in Idol, men det funkar för andra inspelningar. Min HDD brukar ligga på 80-90% utan problem.
För övrigt så tror jag att Idol 2008, Live-sändningarna är det första direktsända program i HD och 5.1-ljud som TV4 sänder.
Man kan undra om det då ligger i TV4:s intresse att fixa detta; jag snabbspolar ju mig förbi reklamen.
Jag skall testa ikväll att spela in båda programmen, det på TV4 och det på TV4 HD.
Om inte annat så jag en spelbar "backup".
Postad 01 oktober 2008 - 09:10
Analoga trådlösa skall ju ändå lämnas in. Eller var detta en DECT?Det var inga problem med utsändningen så hur jag kunnat få problemen kan de inte svara på eller ens försöka att hjälpa till att lösa (kan förstå det sistnämda då matchen redan gått). Sen fick jag frågan om jag hade nån trådlös telefon i huset. Ja, lämnade jag som svar och då fick jag svaret att den sannolikt är problemet. Då PPV1-3 ligger på frekvens 14xxx så är det stor chans att trådlösa telefonen har skapat problemen.
Postad 01 oktober 2008 - 09:36
Detta är ett känt problem tillsammans med DECT-telefoner.Analoga trådlösa skall ju ändå lämnas in. Eller var detta en DECT?
Varför man väljer att lägga kanaler på den frekvensen som påverkas så mycket förstår jag inte.
Man måste se till att man har stark signal från LNB och väl skärmad kabel.
Mina problem löstes inte förrän jag bytte från min gamla 9902 till HD-boxen, satte upp en egen parabol på taket (bor i ett hyreshus med tillhörande parabol och en multiswitch i källaren. Alla lägenheter har sattelituttag) med ny QUAD LNB och drog kablar direkt till boxen. Signalvägen blev ganska många meter kortare på det sättet.
De LNB:er som sitter på husets parabol är gamla med dålig prestanda. Förstärkare och multiswitch i källaren hjälpte inte (förstärkt brus är också brus).
Postad 01 oktober 2008 - 10:00
DECT ligger på 1900 Mhz så att denna skulle störa en kanal som ligger på 1400 verkar ju inte rimligt.Det var inga problem med utsändningen så hur jag kunnat få problemen kan de inte svara på eller ens försöka att hjälpa till att lösa (kan förstå det sistnämda då matchen redan gått). Sen fick jag frågan om jag hade nån trådlös telefon i huset. Ja, lämnade jag som svar och då fick jag svaret att den sannolikt är problemet. Då PPV1-3 ligger på frekvens 14xxx så är det stor chans att trådlösa telefonen har skapat problemen.
Postad 01 oktober 2008 - 10:19
Har de senaste dagarna inte kunnat se Idol2008 på TV HD direkt utan spelat in den för att se den senare på kvällen.
Uppspelningen har sedan haft fruktansvärt svårt att komma igång. Vid snabbspolning ser det okay ut för att vid start av normal uppspelningshastighet eventuellt visa bild i en halvsekund samt ljud i fem sekunder och sedan stanna helt. Kanske efter 20-30 försök kommer uppspelningen igång. Bild och ljud är då perfekta. Att i det läget snabbspola förbi reklamen är inget roligt alternativ; samma problem igen.
Troliga felorsaker:
Varm HDD,
jag spelade in Idol både i måndags och igår från TV4HD utan några problem. Jag misstänker att du inte vet hur det hade sett ut direkt, kan du göra det under någon dag och jämföra med det inspelade? Titta också vad du har för signalstyrka för TV4HD. Vad har du för temperatur på HDD? under 50C så ska det inte vara några problem. 45% har jag när HDD'n är "tom", det ska inte vara några problem.
Postad 01 oktober 2008 - 12:21
DECT ligger på 1900 Mhz så att denna skulle störa en kanal som ligger på 1400 verkar ju inte rimligt.
Men närmare eftertanke så har du alldeles rätt. Det känns som jag fick ovanstående som svar från supporten bara för att bli av med mig....
Postad 01 oktober 2008 - 14:53
Det borde fungera men du får vrida den några grader, ska du ha HD boxen med HDD så får du byta huvud till ett mulihuvud samt dra en extra ledning. Men köper du en box så får du med allt, även parabol.
menar du att om jag skaffar HDD så måste jag dra en extra sladd? hmmm inte läge att borra sönder väggen tyvärr

vad är det för sladd HD boxen behöver från parabolen?
Postad 01 oktober 2008 - 15:08
En till varje tuner, för att kunna titta på en kanal och spela in en annan.menar du att om jag skaffar HDD så måste jag dra en extra sladd? hmmm inte läge att borra sönder väggen tyvärr
vad är det för sladd HD boxen behöver från parabolen?
Postad 01 oktober 2008 - 19:53
DECT ligger på 1900 Mhz så att denna skulle störa en kanal som ligger på 1400 verkar ju inte rimligt.
Det är ett känt problem med kanalerna som ligger på 12476 MHz (inte 14xx) som Europsort och TV-biljett 1-3.
Efter nedblandning i LNB blir frekvensen in till mottagaren 12476-10600= 1876 MHz. Den kan störas av en DECT-telefon (om luren eller basenheten finns alldeles i närheten).
Postad 01 oktober 2008 - 20:24
Sade upp mitt Boxer-abb då det i veckan kom ett brev
som meddelade att man höjer avgiften för programkortet med över 100 kr/år...
Hursomhelst så är man ju sugen på en HD-box för att ge TV'n rättvisa,
men det verkar ju vara mycket strul med denna box trots att den är 1 år gammal.
Borde det inte vara dax för en ny modell snart, till jul kanske?
Krävs det en massa workarounds för att få nuvarande att funka,
eller finns det boxar som funkar som de ska?
Ska man satsa på CD och denna box?
Postad 01 oktober 2008 - 22:42
HDD temperatur 40 grader, signalstyrka 182. Direkt är TV4 HD perfekt, både bild och ljud.jag spelade in Idol både i måndags och igår från TV4HD utan några problem. Jag misstänker att du inte vet hur det hade sett ut direkt, kan du göra det under någon dag och jämföra med det inspelade? Titta också vad du har för signalstyrka för TV4HD. Vad har du för temperatur på HDD? under 50C så ska det inte vara några problem. 45% har jag när HDD'n är "tom", det ska inte vara några problem.
Uppspelning av inspelat är fortfarande enligt mina inlägg ovan.
Dock, ser samma problem med History HD som ju ligger på samma transponder med den "nya" högre symboltakten.
Uppspelning av inspelat material från andra HD-kanaler har inte detta problemet.
Så frågan är snarare om hårddisken "hänger med i svängarna" med den högre symboltakten.
Är det ingen annan som har sett detta?
Postad 01 oktober 2008 - 23:00
Postad 01 oktober 2008 - 23:55
?? Jämfört med vad??blir det bättre bild kvalitet på vanlig SD sändning med den här boxen?
Postad 02 oktober 2008 - 00:13
?? Jämfört med vad??
jämfört med en vanlig digital box.. blir det bättre bild genom hdmi även för SD kanalerna
Postad 02 oktober 2008 - 06:28
Inte jag i alla fall. Skulle prova med en fabriksåterställning och se om det kan hjälpa på något sätt samt att det är säkert det som CD support säger att man bör göra (så har man redan gjort det ;-). Om inte det hjälper så hör med CD support, kan var ett fel på din box. Har inte tidigare hört om detta problem, men är det någon mer som sett detta så hör av erHDD temperatur 40 grader, signalstyrka 182. Direkt är TV4 HD perfekt, både bild och ljud.
Uppspelning av inspelat är fortfarande enligt mina inlägg ovan.
Dock, ser samma problem med History HD som ju ligger på samma transponder med den "nya" högre symboltakten.
Uppspelning av inspelat material från andra HD-kanaler har inte detta problemet.
Så frågan är snarare om hårddisken "hänger med i svängarna" med den högre symboltakten.
Postad 02 oktober 2008 - 06:37
Antar att FGPA:er eller dylikt laddas om då.
Det hjälper antagligen inte det redan inspelade TV4HD-materialet, men det är ju ingen större katastrof.
Postad 02 oktober 2008 - 06:38
Har inte hört att det skulle var något nytt på gång, och kommer det något sådant så borde man väl i första hand ersätta urHD-boxen utan HDD. Det krävs egentligen inte så mycket workarounds, det finns några buggar som man om man känner till dessa kan undvika samt att det finns några saker som boxen med dagens mjukvara inte klarar av. Det är ju en ny mjukvar på gång, vad den innehåller vet jag inte ännu, men jag har frågat CD. Man kan väl hoppas att den fixar något. Det är väl egentligen oförklarliga hängningar som man kan reta sig på ibland, men i stort så fungerar nog boxen bättre än alternativen (om man önskar HD). Bilden är i alla fall bra och inspelningar på HDD fungerar i stort braMycket intressant läsning i denna tråd.
Sade upp mitt Boxer-abb då det i veckan kom ett brev
som meddelade att man höjer avgiften för programkortet med över 100 kr/år...
Hursomhelst så är man ju sugen på en HD-box för att ge TV'n rättvisa,
men det verkar ju vara mycket strul med denna box trots att den är 1 år gammal.
Borde det inte vara dax för en ny modell snart, till jul kanske?
Krävs det en massa workarounds för att få nuvarande att funka,
eller finns det boxar som funkar som de ska?
Ska man satsa på CD och denna box?
Postad 02 oktober 2008 - 06:47
Kom hem igår och upptäckte att favoritlistan var ordentligt "justerad".Detta är ett känt problem tillsammans med DECT-telefoner.
Varför man väljer att lägga kanaler på den frekvensen som påverkas så mycket förstår jag inte.
Ändringen var att TV-biljett1-3, tv4 komedi, guld, sci-fi m fl inte fanns kvar.
De har flyttats till en annan frekvens!
Gör CD ändringar efter att ha läst här?

Nu borde DECT-telefoner inte störa längre

Postad 02 oktober 2008 - 07:32
Hur vet du det? Frekvensen kan ju inte ses i boxen.Ändringen var att TV-biljett1-3, tv4 komedi, guld, sci-fi m fl inte fanns kvar.
De har flyttats till en annan frekvens!
Boxen skalar upp SD till 720p eller 1080i, så om det blir bättre än en vanlig 576i-box (via scart) beror på hur din TV skalar upp en SD-bild.jämfört med en vanlig digital box.. blir det bättre bild genom hdmi även för SD kanalerna
Jag spelar in en hel del från History HD och har aldrig haft några problem med det.Dock, ser samma problem med History HD som ju ligger på samma transponder med den "nya" högre symboltakten.
Postad 02 oktober 2008 - 08:20
/Johnny
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar