Nålen skall alltså sänkas på en yta som helt saknar spår, helst mitt på skivan. Det finns en del dubbelalbum där andra skivan bara har musik på ena sidan, bla en utgåva av Door's LA Woman och tror jag Nick Cave's senaste.Anti-skating
Här kan du använda dig av en skiva som har lite mer tomt utrymme i slutet av skivan. Vid nedsänkning av nålen skall den varken dra utåt eller inåt på skivan.
Denon DP-47F
(Skivspelare)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2
(Försteg)
|
0
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 23 August 2013 - 15:05
Postad 23 August 2013 - 15:42
Nålen skall alltså sänkas på en yta som helt saknar spår, helst mitt på skivan. Det finns en del dubbelalbum där andra skivan bara har musik på ena sidan, bla en utgåva av Door's LA Woman och tror jag Nick Cave's senaste.
Ytterligare ett exempel på detta är Donald Fagens senaste "Sunken Condos"...
Postad 23 August 2013 - 15:46
Är det någon härute på forumet som kan ge mig lite tips på skivpuck. Något bra ställe att köpa från med bra priser?
Spelaren jag har är en "Pro-Ject Debut Carbon Esprit".
Även tips på en bra skivtvätt för en (helst) billig peng mottages varmt.
Tack på förhand!
Postad 23 August 2013 - 18:45
Hej,
Är det någon härute på forumet som kan ge mig lite tips på skivpuck. Något bra ställe att köpa från med bra priser?
Tack på förhand!
Finns en del att välja på, här två ex.:
http://www.justhifi.de/plattenspieler-zubehoer/
http://www.fono.de/Zubehoer?p=3 Många gillar Knosti's skivtvättar, kan anses prisvärda. Gäller ju som vanligt att använda "rätt tvättmedel".
Postad 23 August 2013 - 23:41
Hehe... det var den jag menade med "Nick Cave"Ytterligare ett exempel på detta är Donald Fagens senaste "Sunken Condos"...
Postad 24 August 2013 - 06:35
Beträffande skivpuck/skivklämma så rekommenderar jag varmt denna: http://www.analogues...cord-clamp.htmlHej,
Tack på förhand!
Postad 24 August 2013 - 07:28
Finns det möjligen fortfarande skivborstar att få tag på?
Postad 24 August 2013 - 09:34
Postad 24 August 2013 - 10:23
Skivborstar har de flesta butiker som säljer skivspelare. Eller eBay. Den borsten jag föredrar är den med plysch omgiven av kolfiberborst på båda sidor.Hur funkar en skivtvätt?
Finns det möjligen fortfarande skivborstar att få tag på?
http://www.zum-shop....e_p14526_x2.htm
Postad 25 August 2013 - 17:03
Anti-skating
Här kan du använda dig av en skiva som har lite mer tomt utrymme i slutet av skivan. Vid nedsänkning av nålen skall den varken dra utåt eller inåt på skivan.
Nålen skall alltså sänkas på en yta som helt saknar spår, helst mitt på skivan. Det finns en del dubbelalbum där andra skivan bara har musik på ena sidan, bla en utgåva av Door's LA Woman och tror jag Nick Cave's senaste.
Ytterligare ett exempel på detta är Donald Fagens senaste "Sunken Condos"...
Okej, tack för tipset! Ska försöka hitta något, annars är det denna som gäller? --> http://www.svalander...=info&pid=15926
Postad 12 October 2013 - 16:50
Beställde ett bra gäng nya innerfickor från "Tysken" som Tomano rekommenderade tidigare i den här tråden.
Kör ett litet projekt i helgen där jag ska föra in alla skivor i ett register där jag kan hålla koll på senaste tvätten, om de har nya antistatiska innerfickor och så vidare. Jag blev snabbt varse om problemet att få tillbaka skivorna i konvoluten med de nya innerfickorna tillsammans med de gamla i vissa fall. En del album har ju tjocka och unika innerfickor med låttexter, bilder och liknande tillsammans med böcker och liknande i vissa fall, jag får helt enkelt inte plats med allt samt de nya innerfickorna i vissa fall. En del av de gamla innerfickorna är ju bara av papper och helt ointressanta så de slänger jag och då är det ju lugnt, men många gånger är det inte ett alternativ. Så jag har fått börja på en liten hög vid sidan om med innerfickor och eventuella posters/böcker till en del plattor.
Hur gör ni?
Redigerat av Draj, 12 October 2013 - 16:50.
Postad 12 October 2013 - 17:28
Postad 12 October 2013 - 17:34
Tjena gubbar!
Beställde ett bra gäng nya innerfickor från "Tysken" som Tomano rekommenderade tidigare i den här tråden.
Kör ett litet projekt i helgen där jag ska föra in alla skivor i ett register där jag kan hålla koll på senaste tvätten, om de har nya antistatiska innerfickor och så vidare. Jag blev snabbt varse om problemet att få tillbaka skivorna i konvoluten med de nya innerfickorna tillsammans med de gamla i vissa fall. En del album har ju tjocka och unika innerfickor med låttexter, bilder och liknande tillsammans med böcker och liknande i vissa fall, jag får helt enkelt inte plats med allt samt de nya innerfickorna i vissa fall. En del av de gamla innerfickorna är ju bara av papper och helt ointressanta så de slänger jag och då är det ju lugnt, men många gånger är det inte ett alternativ. Så jag har fått börja på en liten hög vid sidan om med innerfickor och eventuella posters/böcker till en del plattor.
Hur gör ni?
Jodå, känner igen det där...
I de fall då det är ett tvådelat konvolut, som är vikt på mitten (vilket numer är mkt vanligt), så brukar jag lägga ev. övrig info löst i mitten s.a.s. Det är ju inte riktigt 100 men vet om det funkar det faktiskt helt ok. I.o.m att man har plastficka så ligger det ju iaf säkert tills man plockar fram skivan.
Postad 13 October 2013 - 06:55
Tjena gubbar!
Hur gör ni?
Finns en smidig lösning på detta.
I de fall det är tight med plats och/eller skivorna har förvarats i innerkonvolut av lite grövre typ (papp eller liknande) så satsar jag på de tunna innerskyddsfickorna av Japan- typ. Har albumet den grövre typen av innerkonvolut så brukar jag helt enkelt först stoppa ner själva skivan i japanskyddsfickan, sen ner med denna kombination i originalinnerkonvolutet och sist in med hela kalaset i ytterkonvolutet- det tar i stort sett samma utrymme som tidigare i anspråk och man slipper kämpa brutalt med att försöka få in alltihop i ytterkonvolutet. Smidigt! Kolla in länken:
http://www.sapphirer...roducts/%2A019B
Dessa kan av många säkert uppfattas som lite sladdriga men skivan får bästa tänkbara skydd i dessa skyddsfickor. Dessutom är de också antistatiska så förvaringsmiljön för skivan är faktiskt den bäst tänkbara på många sätt. Japanen som person är kvalitetsmedveten och lämnar inget åt slumpen ens när det gäller skivor- det är därför japanpressade vinylskivor alltid har levererats med sådana här innerskyddsfickor.
Lycka till!
Redigerat av GyroSE, 13 October 2013 - 07:15.
Postad 13 October 2013 - 10:55
Man behöver då inte röra coverert bara ta fram innerpåsen vid spelning, Detta är för att inte slita i onödan på albumet kantstöttning mm
DSC_0639.JPG 407.62K
0 Antal nerladdningar
DSC_0640.JPG 388.04K
0 Antal nerladdningar
Postad 13 October 2013 - 11:01
Jag beställde 100st konvolutfickor av tysken häromdan kanske skulle lagt till ett gäng såna japanfickor också
Gillade lösningen med allting i ytterfickan också. Får nog prova och se vad jag föredrar. Många gånger går det ju in smärtfritt men ibland är det tvärstopp. Kommer förmodligen tvätta hela samlingen (1 års vinylspelande har resulterat i 60-70 plattor) om en vecka eller så, slog nämligen till på ett spontanköp på eBay sent inatt...
Postad 13 October 2013 - 11:09
Smart lösning. Kanonskiva förresten, en av mina personliga favoriter med TYA...Ett annat tips om cover/innepåse Jag førvarar mina skivor så här! innerpåse ligger separert bak cover med öppningen på plast fickan upp
Man behöver då inte röra coverert bara ta fram innerpåsen vid spelning, Detta är för att inte slita i onödan på albumet kantstöttning mmDSC_0639.JPG 407.62K 0 Antal nerladdningar
DSC_0640.JPG 388.04K 0 Antal nerladdningar
Grattis till kanonköpet!Tack för alla tips!
Jag beställde 100st konvolutfickor av tysken häromdan kanske skulle lagt till ett gäng såna japanfickor också
Gillade lösningen med allting i ytterfickan också. Får nog prova och se vad jag föredrar. Många gånger går det ju in smärtfritt men ibland är det tvärstopp. Kommer förmodligen tvätta hela samlingen (1 års vinylspelande har resulterat i 60-70 plattor) om en vecka eller så, slog nämligen till på ett spontanköp på eBay sent inatt...
[
Redigerat av GyroSE, 13 October 2013 - 11:11.
Postad 13 October 2013 - 11:11
Postad 18 October 2013 - 07:58
Postad 19 October 2013 - 00:15
Blev ju ett spontanköp av tvättmaskinen Okki Nokki för några nätter sedan. I samma veva beställdes visst även en Rega Fono Mini A2D. Tillsammans har de gett ett segment av skivor i backen som stått och samlat damm nytt liv. Den här helgen viger jag åt tvätt, sortering och katalogisering av min ännu lilla men naggande goda samling
Trevlig helg!
Redigerat av Draj, 19 October 2013 - 00:18.
Postad 19 October 2013 - 13:19
Postad 21 October 2013 - 10:53
Har ställt in pickupen efter den medföljande protractorn från Rega vilket jag tror jag gick rätt bra. Men jag har inte ställt in nåltrycket korrekt och jag vet inte riktigt hur jag ska göra utan en tryckmätare. Så om någon kunde ge mig en liten guide vore det bra. Antar att det bästa vore att införskaffa en nåltryycksmätare men känner mig inte särskilt sugen på all lägga 500 kr på en, som fattig student.
Postad 21 October 2013 - 13:11
Du behöver skaffa en nålvåg, behöver inte ens va dyrt. Många här på forumet, mig inkluderat har köpt DealExtremes nålvåg för en hundring. Det kan va en idé att ladda ner och skriva ut en mer exakt protactor än den medföljande, du hittar massor på VinylEngine. Utöver det kan du ju kika på anti-skate inställningen, finns olika teorier om hur man bäst ställer in den. Jag släpper ner nålen på en blank passage och ställer anti-skaten så nålen går sakta inåt mot mitten, i enlighet med Peter Ledermanns teorier.Okej till att börja med ber jag om ursäkt om detta tas upp i fel tråd men kände att det var onödigt att starta en ny när man ändå har alla experter samlade här i en och samma tråd. Jag fick nyligen igång min Rega Rp1 efter att ha bytt pickup till en at95e. Men nu när man väl fått igång allt (dvs fått ljud ur högtalarna) så vill man ju få ut max av det man har. Som sagt så kommer det ljud från högtalarna och det låter bra men jag tvivlar starkt på att det låter optimalt då jag knappast gjort några inställningar alls.
Har ställt in pickupen efter den medföljande protractorn från Rega vilket jag tror jag gick rätt bra. Men jag har inte ställt in nåltrycket korrekt och jag vet inte riktigt hur jag ska göra utan en tryckmätare. Så om någon kunde ge mig en liten guide vore det bra. Antar att det bästa vore att införskaffa en nåltryycksmätare men känner mig inte särskilt sugen på all lägga 500 kr på en, som fattig student.
Utöver de inställningarna finns det några saker man kan göra för att förbättra ljudet ur sin RP1a. En väldigt viktig faktor är placering och isolering. Den behöver stå på en yta som inte leder vibrationer in i spelaren, vägghylla är rekommenderat. Själv har jag en bit svart diabas på et par SD-kuddar och har även uppgraderat fötterna på spelaren. Detta gör mycket för basen och lugnar ner tonarmen avsevärt. Det finns många små tweaks som gör under för din Rega, ett annat tips är att beställa Regas white belt som är en stor uppgradering från dem medföljande. Vill du ha fler tips om uppgraderingar kan du kika i mina album.
Redigerat av Draj, 21 October 2013 - 13:11.
Postad 21 October 2013 - 14:55
Postad 21 October 2013 - 16:31
Finns många andra här som har mer erfarenhet och kan en himla massa mer så det är bara att hojta!Tackar så ödmjukast för det utförliga svaret, det var exakt det jag behövde. Känner direkt att mycket föll på plats, tack igen. Återkommer säkert här med fler frågor och funderingar.
Postad 21 October 2013 - 16:42
I den här tråden hänger ju de flesta vinylfantasterna så jag tänkte det kunde passa här. Bor själv i skaraborg och nästkommande tre helger är det skivmässor runt omkring i västsverige. Tänker själv åka på den i Skövde och Huskvarna, nån annan som ska åka?
26 oktober Skövde
Fri entré
Öppet 11.00 – 15.00
Skivmässa i Skövde
Valhall
Stationsgatan 8a, Skövde
2 november Borås
Fri entré
Öppet 11.00 – 16.00
Skivmässa Borås
Brygghuset
Bryggaregatan 14, Borås
9 november Huskvarna
Inträde
Öppet 10 – 15
Skivmässa i Folkets Park i Huskvarna
Postad 22 October 2013 - 19:09
Dom uppgraderingarna som verkar göra mest för ljudet för en Rega Rp1 verkar vara byte av tallrik, PU och isolering. Eftersom jag precis köpt mig en billig instegsmodell (AT95E) väntar jag lite med nytt PU, istället får det nog bli ny tallrik. Men först ska jag nog lägga lite pengar på skivor, så man har något att spela med.
Postad 22 October 2013 - 20:02
Låter som en bra idé, det där med skivor alltsåGjorde nyss en beställning på DealExtremes nålvåg, ska bli spännande att se om (hur) mycket skillnad man hör på ljudet när man ställt in nåltrycket korrekt jämfört men en slarvig inställning av en nybörjare på måfå. Finns ju hur mycket som helst man vill uppgradera såhär i början men man får ju inte glömma bort att hålla budgeten samt lyssna på musiken med.
Dom uppgraderingarna som verkar göra mest för ljudet för en Rega Rp1 verkar vara byte av tallrik, PU och isolering. Eftersom jag precis köpt mig en billig instegsmodell (AT95E) väntar jag lite med nytt PU, istället får det nog bli ny tallrik. Men först ska jag nog lägga lite pengar på skivor, så man har något att spela med.
Postad 26 October 2013 - 13:45
Det här hade jag helst sluppit och skrivet, men kjänner att jag måste göra det fast det är veldigt svårt.
Min barndomskamrat och bästa kompis Bongo Mongo eller Mikael som han heter finns inte bland oss längre.
Vi har hängt ihop som bröder över 30år i vått å torrt och trots geografiskt stort avstånd, vi visste alltid vad vi hade varandra och tajmingen var perfekt. Men nu är allting brått slut och allt veldigt tomt och tungt.
Han var den som drog igång vårat stora interesse för vinyl spelning, han var en stor pådrivare motivator och ville alltid vidare i sin hifi färd.
Jag vet att han trivdes veldigt bra här på vinyltråden där stämmningen alltid stort sett är god, och ingen har väl missat nått av hans inlevelse och glada inlegg på sena kvällar
Tenkte inte skriva nogåt mer, men vi minns Mikael med ett par bilder
Hans älskade rigg

Han själv

Vila i fred Mikael
Du finns alltid i mina tankar
Roger
Redigerat av Unregistered85f16d8f, 26 October 2013 - 13:47.
Postad 26 October 2013 - 17:55
Postad 27 October 2013 - 10:05
Postad 27 October 2013 - 13:02
RIP
Postad 27 October 2013 - 15:49
Fint av dig Roger att ge oss andra möjlighet att dela din sorg och hoppas inte du känner dig ensam.
Vila i frid Mikael
Postad 27 October 2013 - 17:26
forumet och se inlägg och gamla meddelanden från han. Men övertygad om att han vill vi fortsätter med våra hobbys.
Tack igen
Postad 27 October 2013 - 17:38
/Andreas
Postad 28 October 2013 - 09:37
Vila i frid!
Redigerat av Jörgen A., 28 October 2013 - 10:59.
Postad 29 October 2013 - 09:27
Då jag var mer aktiv här på forumet fick man alltid god feedback från honom. Han satte verkligen sitt eget avtryck här.
Postad 02 November 2013 - 21:56
Men jag tror också att han fick mkt ut av alla era fina inlägg på detta forum. Denna tråd har funnits några år nu, och jag är tacksam över att intresset fortgår. Vad jag upptäckt under det senaste året är att tråden blivit alltmer personlig, men utan att bli privat. Medlemmar börjar återkoppla till sin vardag, vad de upplever och givetvis får vi läsa mer om deras relation till musiken.
Jag köpte Bongos skivtvätt "Knosti" och minns hur jag snabbt träffade honom vid Liljeholmen i Stockholm. Jag använder Knostin varje gång jag gjort ett inköp. Under senaste året har dock mitt musikintresse förpassats till Spotify där jag sitter och guppar i en tunnelbanevagn till eller från jobbet.
Ikväll kan vi ta fram en bättre skiva ur sin konvolut, och skänka Bongo några tankar.
Mvh Tassen
Bifogad fil(er)
Postad 05 November 2013 - 21:30
Inser först nu hur mkt jag saknat vinylen, lyssnar på Genesis "A Trick Of The Tail" ikväll.
Postad 05 November 2013 - 22:15
Satt precis och funderade på om jag skulle tvätta skivorna farsan tog med hem från staterna efter hans kust-till-kust på hojen för någon månad sen, en av skivorna var "Three Sides Live" av Genesis. Men jag tror jag tvättar lite imorgon, nöjer mig med att lyssna ikväll. Finns sämre saker att göra än att sjunka ner i soffan en mörk höstkväll med tända ljus och svart kaffe till lite vinyl.Har tagit mig några kvällar framför svarven
Inser först nu hur mkt jag saknat vinylen, lyssnar på Genesis "A Trick Of The Tail" ikväll.
Skivmässa i helgen förresten, i Huskvarna. Nån annan som ska dit?
Redigerat av Draj, 05 November 2013 - 22:16.
Postad 06 November 2013 - 12:39
Om vi backar bandet lite så var jag nyfiken över hur följande fyra problem kunde avhjälpas;
-1/ Skräp på nya vinyler. Otroligt störande nästan var 5e nyinköpt vinyl dras med någon sörja som nästan gör vinylerna ospelbara. Något ni också upplever? Visst det går att byta et.c. men ett jäkla meck att skicka tillbaks vinyler et.c.
-2/ Hack. Skräp på skivan som får puppan att stå och hacka på samma ställe. Nu när jag har tangential arm så sker detta oftare, enda negativa jag har att säga om den tonarmstypen
-3/ Knaster
-4/ Grumligt ljud, när ljudet känns otydligt odistinkt.
Om jag ska försöka mig på en sammanställning så skulle utfallet av första tvätten sammanfattas så här:
1/ Nej skräpet på nya vinyler försvinner ej. Skivorna låter möjligtvis aningen bättre men fortfarande känns det som om de är utom räddning ...
2/ Jajjamensan de två skivor med hack som jag tvättade har ej längre några hack!
Underbart
3/ Knaster minskar markant men inte helt.
4/ Jag är nockad, förbluffad överlycklig. Det generella ljudlyftet är gigantsikt på mina begagnade och mina egna skivor som kan vara upp till 25år gamla. Helt sanslöst vilken skillnad!
Ikväll fortsätter jag tack alla som har diskuterad delat med sig av hur de använder den här produkten.
En parantes de skivor där jag upplevde bäst resultat ligger i riktiga antistatpåsar kan det påverka resultatet?
Redigerat av barrman, 06 November 2013 - 12:46.
Postad 06 November 2013 - 17:45
http://www.ljudshope...64&tema3=normal
Om någon är intresserad att göra ett kap på en fantastisk PU till ett fantastiskt pris kan ju denna skicka ett PM. PU'n är givetvis helt ny och ospelad, ligger i osprättad förpackning.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
34 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?