Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#3351

Postad 12 September 2017 - 01:12

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1399 inlägg
  • 0

Kombisedan?

Det är ju sedan men den öppnar ju precis som gamla Saab hela skuffen med rutan därför skrev jag det.

 

F.a.n vad jag ångrar mig nu när jag googlade bilder på den igen.
Den är så snygg i blått och med dom fälgarna.

 

ps13-o-rs-002.jpg



#3352

Postad 12 September 2017 - 01:21

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Det är ju sedan men den öppnar ju precis som gamla Saab hela skuffen med rutan därför skrev jag det.

F.a.n vad jag ångrar mig nu när jag googlade bilder på den igen.
Den är så snygg i blått och med dom fälgarna.

ps13-o-rs-002.jpg


Snygg. Köp! :)

#3353

Postad 12 September 2017 - 08:13

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10392 inlägg
  • 1
Om Volvo slutade med sin hemska flaskprofil så hade de varit riktigt snygga faktiskt. Dessutom hade kupén blivit betydligt luftigare får man anta. Det var iofs ännu värre förra generationen så de går åt rätt håll.

Bifogad fil  IMG_0137.JPG   73.25K   0 Antal nerladdningar

#3354

Postad 12 September 2017 - 16:04

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3279 inlägg
  • 0

Vad tycker ni om nya Kia Stinger da? Tycker den är ganska ball men 514900 kr så vette fan

Bifogad fil(er)



#3355

Postad 12 September 2017 - 16:47

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2625 inlägg
  • 0

Den är ju ball, men inte 514åNie-ball......hade den kostat hälften hade det blivit en storsäljare, men för dom pengarna köper man kanske hellre en beggad M3 om man vill ha 4 dörrar.



#3356

Postad 12 September 2017 - 17:18

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3279 inlägg
  • 0

man kan ju snåla och köpa 2.2:an för 429 000 kr :-D det låter ju inte som någon succe direkt 

 

lite mer info

 

http://www.kia.com/s...stinger/#/intro


lite kul att de verkligen vill säga att det är 19" aluminiumfälgar :-D så man inte tror att det är 14" plåtfälgar

Bifogad fil(er)


Redigerat av fristil, 12 September 2017 - 17:15.


#3357

Postad 12 September 2017 - 17:22

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

  • 1570 inlägg
  • 0

Japp kollar på 5-serie, E-klass även riktigt sugen på en Bmw 320GT som är betydligt rymligare än vad man tror.

 

Intresserad av en 530 GT dA X-drive kanske? 



#3358

Postad 12 September 2017 - 17:30

Prodigys
  • Prodigys
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Tack för åsikterna PLM, Kongomannen och Turtle. Skoda Superb är det en lyxigare variant av deras kombi? Ser så ut på priserna men har inte jämfört så mycket. Intressant iaktagelse angående kupéljudet, jag har inte haft tid att provköra än men ska göra det. Men låter den mindre än min nuvarande Citroen C3 så är jag nöjd. 

Superb är byggd på samma chassi som Passat, octavia är baserad på golfen. 

 

Det är ju sedan men den öppnar ju precis som gamla Saab hela skuffen med rutan därför skrev jag det.

 

F.a.n vad jag ångrar mig nu när jag googlade bilder på den igen.
Den är så snygg i blått och med dom fälgarna.

 

ps13-o-rs-002.jpg

Halvkombi kallas det. 



#3359

Postad 12 September 2017 - 20:13

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0
Kul som fan att kolla runt och provköra nya bilar, men sjukt kluven till vad man ska välja.
Är även kluven till huruvida man ska välja en diesel eller inte i kommande bil. De som det står mellan är iofs Euro6-klassade, men hur blir det om tre år när bilen ska köpas loss och säljas vidare???

- Kan inte köra Plug-in, vilket är synd då nya Optiman är jääävligt nice och har ett grymt förmånsvärde :(
- Hybrid-bilarna är inte så snåla som de påstås i databladen
- Volvo har fått för sig att de har Premium-bilar och utrustningsnivån suger babianpung under 7,5pbb
- De flesta bilar i Golf-klassen har inte ergonomiska förarstolar
- Niro Hybrid går inte få med fjärrstyrd värmare

j*vla trädkramare och förstöra miljön... :D

Redigerat av Unregistereda299ec85, 12 September 2017 - 20:15.


#3360

Postad 12 September 2017 - 21:18

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Kul som fan att kolla runt och provköra nya bilar, men sjukt kluven till vad man ska välja.
Är även kluven till huruvida man ska välja en diesel eller inte i kommande bil. De som det står mellan är iofs Euro6-klassade, men hur blir det om tre år när bilen ska köpas loss och säljas vidare???
- Kan inte köra Plug-in, vilket är synd då nya Optiman är jääävligt nice och har ett grymt förmånsvärde :(
- Hybrid-bilarna är inte så snåla som de påstås i databladen
- Volvo har fått för sig att de har Premium-bilar och utrustningsnivån suger babianpung under 7,5pbb
- De flesta bilar i Golf-klassen har inte ergonomiska förarstolar
- Niro Hybrid går inte få med fjärrstyrd värmare
j*vla trädkramare och förstöra miljön... :D


Hej hej..Inte ens min chef som är VP på ett större svenskt företag får in nya XC60...han var sjukt grinig..:)

#3361

Postad 13 September 2017 - 02:15

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22892 inlägg
  • 0

Förslaget (för Sthlm) säger väl tidigast 2020 och att Euro 5 och 6 är tillåtet.

Nog klokt att sikta på Euro 6 med tanke på andrahandsvärde dock.

Köpa Euro 6 är nog klokt som sagt...
http://teknikensvarl...klighet-532284/

Euro 5 tycks bli förbjudna i vissa zoner mao.

#3362

Postad 13 September 2017 - 03:26

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 0

Köpa Euro 6 är nog klokt som sagt...http://teknikensvarl...klighet-532284/
Euro 5 tycks bli förbjudna i vissa zoner mao.

Ja då är det snart infört i min lilla stad.
Här verkar de hata bilar över allt annat.
Allt görs för att försämra för bilar i stan.
Fartgupp överallt.
Snart stängs mer av stan helt enkelt av.
Snart är det väl endast för cyklar.

Tror dock inte att det blir en diesel för mig nästa byte, 2-3 år bort fast jag är sjukt nöjd med min lilla diesel.
Har egentligen helt fel körmönster för diesel.

Men nästa problem är ju att en beggad bil med några år på nacken lär ju inte finnas som bensin med 4x4+automat.

Mest av allt skulle jag vilja ha en "billig" mindre elbil.

Redigerat av moparman, 13 September 2017 - 03:27.


#3363

Postad 13 September 2017 - 06:04

PML73
  • PML73
  • Guru

  • 4155 inlägg
  • 0

Ja det är ju lite märkligt att man förväntas söka jobb över hela landet och inte begränsa sig till närmaste förort. Medans infrastruktur inte byggs ut för att minska just bilandet. Inte kul att ta sig fyra mil genom City kommunalt, jämfört med bil.  :angry:  :lol:

 

Då blir det en statusfråga och inkomstavgörande för vilka som har möjlighet att ta bil, inte behovet så att säga. Är det inte behovsskillnad på att få fram lärare, sjuksystrar och producerande personal kontra pappersvändande controllers i city?  B)  :o  :lol:  :lol:



#3364

Postad 13 September 2017 - 11:53

Unregistered13588716
  • Unregistered13588716
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Jahapp här gick man och köpte sig en passat TDI 2.0 (Euro 5) i våras....

Också läser man på aftonblaskan idag att allt fler städer kan börja förbjuda bilar i Euro 5 klassen :(

 

Betyder detta att det är dags att hitta någon lösning att lösa billånet i förtid och skaffa sig någon typ av "elbil" (hybrid/plug in)?



#3365

Postad 13 September 2017 - 11:57

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1569 inlägg
  • 0

Jahapp här gick man och köpte sig en passat TDI 2.0 (Euro 5) i våras....

Också läser man på aftonblaskan idag att allt fler städer kan börja förbjuda bilar i Euro 5 klassen :(

 

Betyder detta att det är dags att hitta någon lösning att lösa billånet i förtid och skaffa sig någon typ av "elbil" (hybrid/plug in)?

 

Nej det betyder det inte, media överdriver för att sälja såklart. Det pratas en hel del men att verkställa är en annan femma. Sen måste du ju inte köpa dig en elbil för att du är orolig, finns gott om euro6 bilar där ute.



#3366

Postad 13 September 2017 - 12:12

Unregistered13588716
  • Unregistered13588716
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Nej det betyder det inte, media överdriver för att sälja såklart. Det pratas en hel del men att verkställa är en annan femma. Sen måste du ju inte köpa dig en elbil för att du är orolig, finns gott om euro6 bilar där ute.

Okej Det är något som man borde ta med en liten nypa salt då. :)

Anledningen till att jag nämner elbil är för att jag tänker att det "bättre" alternativet när det kommer till förbrukning och framtidssäkert med tanke på de här miljökraven som dyker upp.

Men vilka elbilar finns i familjebilssegmentet förutom: Wv Passat GTE och Kia Optima Plugin hybrid?


Redigerat av Unregistered13588716, 13 September 2017 - 12:13.


#3367

Postad 13 September 2017 - 14:56

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 0
Dock är väl ofta elbilar saftigt mycket dyrare i inköp, så 100k får man mycket bensin, diesel för.
Om inte priserna sjunkt sista tiden

#3368

Postad 13 September 2017 - 18:30

PML73
  • PML73
  • Guru

  • 4155 inlägg
  • 0

En annan detalj i valet av elbil eller ej är tillgången på jordmetaller. Det finns bara "så" mycket och det är inte speciellt mycket. Det kommer att bidra till att hela världen kommer att bunkra och priserna kommer att gå upp. Precis som när man spekulerar på olja eller spannmål. Så när det är dags att byta batteripacket så lär det kosta långt mycket mer än idag.  :(

 

Då går priset på olja ned och jag med törstig volvo lever vidare, tackar.  :wub:  ;)  :)

 

Såvida inte ny teknik löser dessa fundamentala bitar.  B)



#3369

Postad 13 September 2017 - 21:18

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1322 inlägg
  • 0

Det är ju sedan men den öppnar ju precis som gamla Saab hela skuffen med rutan därför skrev jag det.


Då förstår jag, visste inte att man öppnade sedanen så, tänkte det var en modell jag missat.

#3370

Postad 13 September 2017 - 21:43

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0

Nu börjar det blir irriterande att titta på nya bilar :(

 

Just nu har jag betat ner listan till följande modeller:

Skoda Octavia Style 2,0TDI automat

Opel Astra Business 5dr 1.6CDTI automat

Hyundai Ioniq Premium Plus

Hyundai I30

 

Har inte testkört Hyndorna än, ska försöka imorgon. Astran har riktigt bra stol. Skodan har bra utrymmen.

 

Samtliga ligger på nästintill identiska förmånsvärden.



#3371

Postad 13 September 2017 - 22:48

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

En annan detalj i valet av elbil eller ej är tillgången på jordmetaller. Det finns bara "så" mycket och det är inte speciellt mycket. Det kommer att bidra till att hela världen kommer att bunkra och priserna kommer att gå upp. Precis som när man spekulerar på olja eller spannmål. Så när det är dags att byta batteripacket så lär det kosta långt mycket mer än idag.  :(

 

Då går priset på olja ned och jag med törstig volvo lever vidare, tackar.  :wub:  ;)  :)

 

Såvida inte ny teknik löser dessa fundamentala bitar.  B)

 

mm.. läste in mig ytterst ytligt om batterier och nya tekniker häromveckan faktiskt (istället för att gå och lägga mig, i vanlig ordning)

 

Litium-luft är på gång, är dock fortfarande litium vi pratar om, däremot verkar det inte som att det råder tvekan om att det finns litium så att det räcker; utan snarare att risken är överhängande att det överexploateras eftersom det för tillfället stiger i pris.....Det har helt enkelt inte varit helt intressant eller lätt/prisvärt att bryta litium tidigare.

 

Nåväl; i litium-jonbatterier finns ju även kobolt och där är det kanske värre än med att det skulle ta slut, men det nämns inte lika ofta. Lät som att det var kobolt som användes i forskningen kring li-air-batterier också..

 

Vidare finns det kisel-luft-batterier som det forskas på och då har vi möjlighet till rätt mycket batterier eftersom det finns en del syre och kisel på jorden... Nåja. Där är snarare problemet att en cell bara ger 2 volt. och att man inte får ut laddcykler så det räcker än. Men snart så...

 

edit: allt ovanstående hamnar under avdelningen "värdelöst vetande"..


Redigerat av Unregistereda9666aa5, 13 September 2017 - 22:49.


#3372

Postad 13 September 2017 - 23:33

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0

mm.. läste in mig ytterst ytligt om batterier och nya tekniker häromveckan faktiskt (istället för att gå och lägga mig, i vanlig ordning)

Litium-luft är på gång, är dock fortfarande litium vi pratar om, däremot verkar det inte som att det råder tvekan om att det finns litium så att det räcker; utan snarare att risken är överhängande att det överexploateras eftersom det för tillfället stiger i pris.....Det har helt enkelt inte varit helt intressant eller lätt/prisvärt att bryta litium tidigare.

Nåväl; i litium-jonbatterier finns ju även kobolt och där är det kanske värre än med att det skulle ta slut, men det nämns inte lika ofta. Lät som att det var kobolt som användes i forskningen kring li-air-batterier också..

Vidare finns det kisel-luft-batterier som det forskas på och då har vi möjlighet till rätt mycket batterier eftersom det finns en del syre och kisel på jorden... Nåja. Där är snarare problemet att en cell bara ger 2 volt. och att man inte får ut laddcykler så det räcker än. Men snart så...

edit: allt ovanstående hamnar under avdelningen "värdelöst vetande"..

Ja utvecklingen av batterien går ständigt framåt.
Läste någonstans att nästa säsongs batteri i Formel E skulle vara mycket mer effektivare fast med samma storlek, har jag för mig.
Läste nyss att även Jaguar skulle starta en egen elbilsloga som jag har för mig hette eTrophy, detta lär ju hjälpa dera utveckling ytterligare.

Racing är bra för utvecklingen :)

#3373

Postad 14 September 2017 - 14:59

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4194 inlägg
  • 2

Känslan när man ser två sprillans nya XC60 köras in i en maskintvätthall på Preem... Suck. 



#3374

Postad 14 September 2017 - 18:53

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 0
Bara hoppas de iaf har borstlös tvätt

#3375

Postad 14 September 2017 - 19:49

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 1
Klart man kör MED borstar. Det är som finglas, de klrs också i diskmaskinen.

#3376

Postad 14 September 2017 - 20:14

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2810 inlägg
  • 0
Tjänstebil? Skiter i lacken?

#3377

Postad 14 September 2017 - 21:08

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0

Tjänstebil? Skiter i lacken?

Ja, ja och även på privata bilar.

Men vill man stå med runkvante så, to each his own :)

#3378

Postad 14 September 2017 - 21:36

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4194 inlägg
  • 0

Bara hoppas de iaf har borstlös tvätt


Det var det INTE.

#3379

Postad 15 September 2017 - 01:35

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Känslan när man ser två sprillans nya XC60 köras in i en maskintvätthall på Preem... Suck.


Tråkigt

#3380

Postad 15 September 2017 - 02:51

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1399 inlägg
  • 0

Är verkligen framtiden el drift?

Efter det man läst hittills så blir man väldigt tveksam.

Först ska man tillverka batterier vilket tydligen inte är miljövänligt.

Sen ska det laddas ofta och då gärna med koleldad energi.

Och sen när batteriet har gjort sitt så ska det ta vägen nånstans.

Vad gör vi om det blir brist på el vid en väldigt kall vinter?

Har ju varit på tal för bara nått år sen om el ransonering.

Ska jag vara ärlig så är man mer än lovligt skeptisk.

Och denna hat kampanj mot diesel är den verkligen befogad? (Är dock ingen fan av diesel bilar)

Kan man inte köra diesel på andra bränslen som är miljövänligare?



#3381

Postad 15 September 2017 - 08:08

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22892 inlägg
  • 0

Volvo Ungern lyckades läcka XC40 i förväg. 

volvo-xc40-2018-lowres-09-874x800.jpg

volvo-xc40-2018-lowres-01-874x800.jpg

volvo-xc40-2018-lowres-03-874x800.jpg

 

http://teknikensvarl...avslojade-xc40/

 

Nästan identisk med Concept 40.1. Koncept som överlever till produktion, hur ofta händer det?

 

Personligen ointresserad av biltypen men små-suv segmentet växer så det knakar och jag är övertygad om att denna kommer bli ännu en succé för Volvo. De har bra rull nu... :)


Redigerat av pacman, 15 September 2017 - 08:17.


#3382

Postad 15 September 2017 - 10:00

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 0
Tycker den är riktigt snygg.
Skulle kanske va rätt praktisk där jag bor med bristfällig skottning å vinter året runt

#3383

Postad 15 September 2017 - 11:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22892 inlägg
  • 0
Det intressanta tycker jag är att om xc40 är så lik 40.1 så borde kunna dra slutsatsen att s40 kommer bli väldigt lik 40.2. Kul, för den hade (med Volvo mått mätt) väldigt kaxig attityd.

Redigerat av pacman, 15 September 2017 - 11:35.


#3384

Postad 15 September 2017 - 16:03

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0
Den va ugly...gillar den inte alls!

#3385

Postad 15 September 2017 - 16:19

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0

Lutar rätt starkt åt en Kia Niro, godkänd att dra 1300kg samt går att få med fjärrstyrd bränslevärmare.

 

kia-nero-fd-594.jpg

 

image.jpg

 

C0Lj8f-VQAA7Pl1.jpg


Redigerat av Unregistereda299ec85, 15 September 2017 - 16:20.


#3386

Postad 15 September 2017 - 16:23

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0

Var även och testkörde Hyundai Ioniq. Hyfsat skön att köra, bra lastutrymme. Men går inte att sitta i baksätet om man är 1,75+ och så har det något skit i vägen som delar av bakrutan, vilket var riktigt störande.

 

292580_2017_Hyundai_Ioniq.jpg?1024x640

 

lead10-2017-hyundai-ioniq-electric-fd.jpg



#3387

Postad 15 September 2017 - 16:52

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 3421 inlägg
  • 0

Har efter en tids funderande bestämt mig, det blir en GTS.

Nu ska jag bara hitta en som passar.

1221798d1501479093-spyder-jet-black-vs-black-c205002b4b44c8efd7fdfc57e75fcfbe_zpsruvahwq1.jpg

En sådan här hade suttit fint :)



#3388

Postad 15 September 2017 - 18:06

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3279 inlägg
  • 0

Lutar rätt starkt åt en Kia Niro, godkänd att dra 1300kg samt går att få med fjärrstyrd bränslevärmare.

 

kia-nero-fd-594.jpg

 

image.jpg

 

C0Lj8f-VQAA7Pl1.jpg

Tänkte också köpa Kia Niro Plug-in Hybriden men valde VW Golf GTE istället. Inte testat den men kändes som för klen motor (105hk + el = 141hk) och skulle inte vara rolig att köra, framförallt om man behöver åka lite längre sträckor. Golf GTE får dra 1500 kg har jag för mig och har 204hk :-D

 

Men jag gillar designen på bilen, hade Optiman motorn setat i så hade jag nog slagit till .. men sen fick jag golfen med nästan alla tillval till det ordinarie pris utan utrustning ;-)


Redigerat av fristil, 15 September 2017 - 18:13.


#3389

Postad 15 September 2017 - 20:40

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0
Är van vid 190hk och blev förvånad hur pigg Niron kändes. Golf GTE går tyvärr bort pga på tok för litet lastutrymme. Behöver lasta verktyg och prylar samt om man ska på bilresa med fru och ungar på 4 & 11.

Förstår inte hur Golf GTE inte finns som kombi.

Ingen av Kia plug-in bilarna går att få med bränslevärmare :( Iom det får det nog bli vanliga hybriden. Går ju att köra med GSM-modul och vanlig värmare, men då krävs det att bilen är elansluten.

Första gången jag haft bekymmer att välja bil, prioriteringarna har blivit något annorlunda med åren.

#3390

Postad 16 September 2017 - 02:36

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1399 inlägg
  • 0

Volvo Ungern lyckades läcka XC40 i förväg. 

volvo-xc40-2018-lowres-09-874x800.jpg

volvo-xc40-2018-lowres-01-874x800.jpg

volvo-xc40-2018-lowres-03-874x800.jpg

 

http://teknikensvarl...avslojade-xc40/

 

Nästan identisk med Concept 40.1. Koncept som överlever till produktion, hur ofta händer det?

 

Personligen ointresserad av biltypen men små-suv segmentet växer så det knakar och jag är övertygad om att denna kommer bli ännu en succé för Volvo. De har bra rull nu... :)

Såg den live för ett tag sen och kan säga att den är riktigt snygg i verkligheten.
Mycket snyggare än vad den är på bilderna där.

Kan till och med bli ett framtida köp.

 

Har efter en tids funderande bestämt mig, det blir en GTS.

Nu ska jag bara hitta en som passar.

1221798d1501479093-spyder-jet-black-vs-black-c205002b4b44c8efd7fdfc57e75fcfbe_zpsruvahwq1.jpg

En sådan här hade suttit fint :)

Nu snackar vi den var riktigt snygg.

Blivit mer och mer sugen på en Porsche.

Men det får väl fortsätta vara en dröm.



#3391

Postad 16 September 2017 - 14:10

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1322 inlägg
  • 0

Är verkligen framtiden el drift?
Efter det man läst hittills så blir man väldigt tveksam.
Först ska man tillverka batterier vilket tydligen inte är miljövänligt.
Sen ska det laddas ofta och då gärna med koleldad energi.
Och sen när batteriet har gjort sitt så ska det ta vägen nånstans.
Vad gör vi om det blir brist på el vid en väldigt kall vinter?
Har ju varit på tal för bara nått år sen om el ransonering.
Ska jag vara ärlig så är man mer än lovligt skeptisk.
Och denna hat kampanj mot diesel är den verkligen befogad? (Är dock ingen fan av diesel bilar)
Kan man inte köra diesel på andra bränslen som är miljövänligare?


Ja, det här med miljö är knepigt, särskilt kring el.
Jag har alltid varit frågande till hur dieselbilar kunnat anses som mindre miljöfarliga än bensinbilar, tydligen var jag inte helt fel ute...

#3392

Postad 16 September 2017 - 17:42

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0
Testkörde Niron och Optiman idag igen, båda är helt ok men Optiman är självfallet trevligare. Stort + för Niron är att den är 5dm kortare, men ändå rymlig. Och den går att få med bränslevärmare.

Gjorde sedan misstaget att provköra Passat GTE. Kan göra annat än, med ett leende på läpparna, säga att jag är helt såld.
Tyst, bekväm och förbannat rolig i GTE-läge :)
Samt att den går få med bränslevärmare, vilket inte går med Optima PHEV.

#3393

Postad 16 September 2017 - 18:10

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Testkörde Niron och Optiman idag igen, båda är helt ok men Optiman är självfallet trevligare. Stort + för Niron är att den är 5dm kortare, men ändå rymlig. Och den går att få med bränslevärmare.
Gjorde sedan misstaget att provköra Passat GTE. Kan göra annat än, med ett leende på läpparna, säga att jag är helt såld.
Tyst, bekväm och förbannat rolig i GTE-läge :)Samt att den går få med bränslevärmare, vilket inte går med Optima PHEV.


Är det fortf så att vw rekommenderar å inte ladda bilen vid minusgrader?

#3394

Postad 16 September 2017 - 18:27

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0

Är det fortf så att vw rekommenderar å inte ladda bilen vid minusgrader?

Ingen aning, inget de nämnde.
Inte heller hört talas om, men har iofs inte spekulerat i hybrid tidigare.

#3395

Postad 18 September 2017 - 07:54

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7926 inlägg
  • 0

Kan man inte köra diesel på andra bränslen som är miljövänligare?

Självklart. Biodiesel från tex raps. Men någon ska producera bränslet i stor skala också.



#3396

Postad 18 September 2017 - 10:47

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1399 inlägg
  • 0

Ja det är väl en pengafråga som vanligt när dom menar att det är för miljöns skull.



#3397

Postad 18 September 2017 - 12:10

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4194 inlägg
  • 0

Vad tror ni om pris på XC40? Hamnar den inom 7,5 pbb?



#3398

Postad 18 September 2017 - 16:09

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0

Vad tror ni om pris på XC40? Hamnar den inom 7,5 pbb?

Inte en chans om man vill ha vettig motor och utrustning. Men wtf, en 110hk manuell med fönstervev och inga vinterhjul :P

#3399

Postad 18 September 2017 - 16:31

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3279 inlägg
  • 0

Nu är min VW Golf GTE beställd. ca 3 månaders leveranstid .. det suger. Men men man får börja 2018 i en ny bil :-D



#3400

Postad 18 September 2017 - 18:07

Prodigys
  • Prodigys
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Självklart. Biodiesel från tex raps. Men någon ska producera bränslet i stor skala också.






Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.