Hej, har en fråga: om jag köper Resident Evil Village (PS4) så står det att den PS5 uppgradering är tillgänglig. Gäller det numera alla PS4-spel, att de automatiskt skickas med en PS5 uppgradering? Om ja, varför skulle man köpa PS5-versionen när den alltid är dyrare?
Playstation 5 - Officiella tråden (spel, hårdvara, mm)
![]() |
![]() |
![]() |
6 790:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
6 820:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
54 990:- |
Postad 07 maj 2021 - 07:43
Hej, har en fråga: om jag köper Resident Evil Village (PS4) så står det att den PS5 uppgradering är tillgänglig. Gäller det numera alla PS4-spel, att de automatiskt skickas med en PS5 uppgradering? Om ja, varför skulle man köpa PS5-versionen när den alltid är dyrare?
Det gäller inte alla spel vad jag vet, upp till utvecklaren/utgivaren. Men förmodligen dom flesta skulle jag tro. Kan ju vara värt att kolla upp innan om man vill spara några slantar.
Postad 07 maj 2021 - 08:18
EAs sportspel och senaste Cod så måste man köpa PS5 versionen för att få det uppgraderat för att nämna några. Men RE Village duger vilken som.
Redigerat av New Player, 07 maj 2021 - 08:19.
Postad 07 maj 2021 - 09:44
Postad 07 maj 2021 - 12:11
Det ska ju släppas 1/6, men ligger med som PS5-spelet bland månadens spel för PS+.
Postad 07 maj 2021 - 23:05
Ang. uppgraderingar... Hur funkar det med Final Fantasy VII remake, var ju gratis på ps+(ps4) för ett tag sen och har kört en del på min PS5, bra spel. Kommer det att uppdateras till PS5-versionen eller måste man köpa Intergrade-utgåvan för 849 för att få PS5-uppgraderingen? Känns lite overkill...
Redigerat av STiFLR, 07 maj 2021 - 23:29.
Postad 07 maj 2021 - 23:38
Ang. uppgraderingar... Hur funkar det med Final Fantasy VII remake, var ju gratis på ps+(ps4) för ett tag sen och har kört en del på min PS5, bra spel. Kommer det att uppdateras till PS5-versionen eller måste man köpa Intergrade-utgåvan för 849 för att få PS5-uppgraderingen? Känns lite overkill...
PS+-versionen går inte att uppgradera till PS5-versionen, nej. https://gamerant.com...us-ps5-upgrade/
Postad 08 maj 2021 - 01:14
Någon som har koll på hur det funkar med Wreckfest till PS5?
Det ska ju släppas 1/6, men ligger med som PS5-spelet bland månadens spel för PS+.
En deal de gjort med Sony, så PS5 ägare får versionen både gratis och en månad innan det officiella släppdatumet. De som inte är PS Plus prenumeranter har sedan möjlighet att köpa uppgraderingen i juni när den släpps till övriga.
Redigerat av MattEng76, 08 maj 2021 - 01:15.
Postad 14 maj 2021 - 20:53
Edit, svarar på min egen fråga med 2021-06-18.
Redigerat av Johan_i_burken, 14 maj 2021 - 20:59.
Postad 21 maj 2021 - 13:41
Nåt tips för bra pc/ps5 skärm?
Har idag en Acer predator 1440p 144hz TN stående till speldatorn, och det blir rätt suddigt när man kopplar in ps5an(kan inte alltid spela i v rummet), iom inte pixelmapat och det är en tn panel... plus att det känns som att det blir rätt tungdrivet i 1440p i bf5 och cod med gtx 1080... är rätt kräsen med hög fps till onlinespel, gammal gubbe behöver varje fps, och låg inputlag för att överleva, hehehe . Verkar dröja ett braaa tag innan man får tag i ett 3070 för någorlunda bra peng med.
Hade ögonen och va på väg att köpa denna: https://www.netonnet.../1011852.12150/
Men såg sen på rtings att den hade väldig hög inputlag i 60hz läget, typ 34ms eller nåt sånt där... konstigt ändå när den är sjukt snabb i 240 och 280hz...
Har ni nån ide på snabb 1080 skärm, som funkar likväl till pc och ps5? max 4papp
Kommer nog sakna pubg i 1440p visserligen... fasen vad svårt det här är...
Hur är det om man kopplar in en 4k skärm? Blir pixelmapat om man kör 1080p från pc? Eller det blir inte lika bra, kanske orsakar inputlag iom inte orginalupplösning?
Postad 25 maj 2021 - 20:41
Gameplay reveal av Horizon 2, nu på torsdag, i Sony's nya State of Play stream.
https://www.pushsqua...play_livestream
Postad 27 maj 2021 - 22:08
Det händer om jag startar TVn på HDMI ingången för PS5.
Lite irriterande att behöva ta fram en handkontroll och stänga av om man inte ska spela.
Postad 27 maj 2021 - 22:24
Gameplay reveal av Horizon 2, nu på torsdag, i Sony's nya State of Play stream.
Såg bra ut, fast även crossplay. Ändå en klar förbättring mot ettan, särskilt fysiken.
Postad 27 maj 2021 - 22:28
Vilket jag inte har nåt emot.
Typiskt att vi inte fick nåt datum, men dom kanske väntar tills E3?
Ja det verkar va skönt flyt på det hela.särskilt fysiken.
Redigerat av Svante Skoog, 01 juni 2021 - 11:20.
Postad 27 maj 2021 - 22:30
Typiskt att vi inte fick nåt datum, men dom kanske väntar tills E3?
De skrev att de inte har något än.
Postad 27 maj 2021 - 22:31
Finns det någon inställning för att förhindra att PS5 startar upp från viloläge när man startar TV’n?
Det händer om jag startar TVn på HDMI ingången för PS5.
Lite irriterande att behöva ta fram en handkontroll och stänga av om man inte ska spela.
Prova settings/system/hdmi/enable hdmi device link
Se till att den är avbockad
Postad 27 maj 2021 - 22:31
De skrev att de inte har något än.
Hoppas det kommer lagom till jul iaf

Redigerat av Svante Skoog, 27 maj 2021 - 22:33.
Postad 28 maj 2021 - 19:10
Såg bra ut, fast även crossplay. Ändå en klar förbättring mot ettan, särskilt fysiken.
Streamen var alldeles för komprimerad. Här kan man se hur det egentligen ser ut: https://www.youtube....h?v=G-DlrxY7bmA
Postad 02 juni 2021 - 19:26
God of War kommer också vara crossplay =/
https://www.resetera...-to-ps4.435365/
Ah, "försenat" till 2022 också (om någon nu trodde på 2021).
Redigerat av Zoiler, 02 juni 2021 - 19:29.
Postad 02 juni 2021 - 19:32
Hade för mig att detta redan hade nämnts tidigare?
Eller om jag redan hade förväntat mig det, tack vare att Horzon 2 blev cross-gen.
"We believe in generations" - Jim Ryan
Postad 02 juni 2021 - 19:37
Ah, "försenat" till 2022 också (om någon nu trodde på 2021).
Verkar inte va HELT säkert med Horizon heller.
"Despite any setbacks, Hulst says the Guerrilla sequel is in good shape, but they're not completely out of the woods yet. "For Horizon, we think we are on track to release this holiday season," he says, before adding that it "isn’t quite certain yet".
https://www.pushsqua...ite_certain_yet
Postad 02 juni 2021 - 19:37
Hade för mig att detta redan hade nämnts tidigare?
Tror inte de hade bekräftat några plattformar tidigare.
"Can't wait to see more slow walking segments, squeeze through tight spaces and all the climbing in the upcoming games so the PS4 version can load all that stuff in the background."
Postad 02 juni 2021 - 19:41
"Can't wait to see more slow walking segments, squeeze through tight spaces and all the climbing in the upcoming games so the PS4 version can load all that stuff in the background."
Ja, jag hade gärna sluppit detta
Hoppas tempot blir högre i nya spelet, i stil med den gamla trilogin.
Vill inte leka barnvakt en gång till.
Postad 03 juni 2021 - 10:43
Lite tråkigt att fler och fler kommande PS5 spel också släpps till PS4. Nu ska ju även God of War: Ragnarök och Gran Turismo 7 släppas på PS4. Jag förstår ju varför dom gör det (100 miljoner PS4 ägare) och PS5 verkar fortsatt vara svår att få tag på även framöver. Men vi kan väl vara överens att PS5 versionen av t ex Horizon Forbidden West inte blir bättre då en PS4 version också måste utvecklas. Snarare är väl motsatsen det mest troliga resultatet. Vi kanske återigen får stryka möjligheten att rida på flygande maskiner som ströks i föregångaren pga hårdvaran i PS4. I den bästa av världar skulle PS5 versionen utvecklas separat från PS4 versionen, men tror någon ärligt talat att detta kommer ske?
Redigerat av Agaton, 03 juni 2021 - 10:43.
Postad 03 juni 2021 - 17:27
Microsoft fick ju onekligen en del skit för att dom tidigt gick ut och sa att även One skulle få stöd i minst ett år (eller vad det nu var).
Men visst, smart spelat av Sony att få alla att tro man behövde en PS5 för att spela allt nytt som kommer...
Postad 04 juni 2021 - 19:05

Postad 06 juni 2021 - 07:26
"we believe in generations - the ps5 generation and the ps4 generation"Skulle ju vara väldigt intressant vad som hände med Jim Ryans ”we believe in generations”? Jag har ju svårt att tro anledningen beror på bristen av PS5-konsoler iaf.
Microsoft fick ju onekligen en del skit för att dom tidigt gick ut och sa att även One skulle få stöd i minst ett år (eller vad det nu var).
Men visst, smart spelat av Sony att få alla att tro man behövde en PS5 för att spela allt nytt som kommer...
Postad 08 juli 2021 - 12:11
Nu vart man ju sugen att slå till på en konsol när Webhallen fått in ett gäng till. Blir ju dock nojjig över att man köper en och så visar det sig att de släpper en upphottad variant om ett halvår.
Postad 08 juli 2021 - 12:41
Så nära inpå lär ingen av dom släppa en Pro-modell
Så är det säkerligen. Men jag har ett sjukt dåligt track record att lyckas med just sådant ;o)
Sen kommer också tidsaspekten in egentligen. Som det är nu så är det tight med tid för att hinna med spelandet men samtidigt är man ju sugen på att ha en ny konsol. Galna I-landsproblem, hahaha.
Postad 08 juli 2021 - 12:55
Så är det säkerligen. Men jag har ett sjukt dåligt track record att lyckas med just sådant ;o)
Sen kommer också tidsaspekten in egentligen. Som det är nu så är det tight med tid för att hinna med spelandet men samtidigt är man ju sugen på att ha en ny konsol. Galna I-landsproblem, hahaha.
Ja, så är det ju alltid, jag har barn 2 på g nu i augusti, då går väl speltimmarna ner, men dom har varit begränsade pga barn i snart 4 år, skaffade ändå en SX på release dagen 😆
Uppgraderade igår till en 240hz 1440p skärm också, nu är det bara senaste elit-kontrollen som saknas, sen är jag fullkittad materialspelare! 😋💸
Postad 08 juli 2021 - 13:38
Njaa, till den skärmen ska det ju vara en master racePC med 3090kort så du kan kötta spelen i 1440p 240hz/ fpsJa, så är det ju alltid, jag har barn 2 på g nu i augusti, då går väl speltimmarna ner, men dom har varit begränsade pga barn i snart 4 år, skaffade ändå en SX på release dagen 😆
Uppgraderade igår till en 240hz 1440p skärm också, nu är det bara senaste elit-kontrollen som saknas, sen är jag fullkittad materialspelare! 😋💸

Vilken skärm köpte du? Kan den ta emot 4k ?

Med tanke på att ps5an inte kan skicka ut 1440p… jättemärkligt 🧐
Redigerat av Garrett, 08 juli 2021 - 13:41.
Postad 08 juli 2021 - 13:48
Tror inte vi får en Pro förrän om 3 år.Nu vart man ju sugen att slå till på en konsol när Webhallen fått in ett gäng till. Blir ju dock nojjig över att man köper en och så visar det sig att de släpper en upphottad variant om ett halvår.
Om det ens blir nån mid-gen uppgradering denna gången. Anledningen till att vi fick en Pro och One X, var för att PS4:an, och speciellt Xbox One, var klena redan från dag 1, jämfört med när PS3:an och 360:n släpptes.
Denna generationen, fick vi betydligt bättre med krut i konsollerna.
Redigerat av Svante Skoog, 08 juli 2021 - 13:49.
Postad 08 juli 2021 - 13:48
Njaa, till den skärmen ska det ju vara en master racePC med 3090kort så du kan kötta spelen i 1440p 240hz/ fps
😝😄
Vilken skärm köpte du? Kan den ta emot 4k ?
Med tanke på att ps5an inte kan skicka ut 1440p… jättemärkligt 🧐
SX=Series X den fixar 1440p! 😋
Samsung Odyssey G7, bland de bösta skärmar man kan skaffa till Series X, Men ja overkill, men finns inget annat typ om man vill åt VRR/120hz/1440p
Postad 10 juli 2021 - 22:57
Har kört TLoU 2 i några timmar nu. Som väntat enorm skillnad med 60 fps.
Nästan bara positivt hittills. Uppdateringar och installation går snabbt, den är tyst och handkontrollen är en klar uppgradering med. Wifi verkar fungera mycket bättre/snabbare än i PS4 och Pro.
Den enda nackdelen är det bara finns strax över 500GB utrymme med ett spel installerat.
Postad 11 juli 2021 - 09:21
För min del spelar det ingen roll då jag har typ noll ps5-spel, men det var tre kvartal sedan konsolen kom ut.
Fortsatt datainsamling kring kylning ska vara orsaken.
Postad 11 juli 2021 - 15:07
Det verkar ju ändå finnas plats till en hyfsad kylfläns.
Kanske Sony tar fram en egen som passar på annars kompatibla diskar?
ssdps5.png 1,04MB
0 Antal nerladdningar
edit: https://nascompares....tallation-test/
Redigerat av Ageve, 11 juli 2021 - 15:08.
Postad 11 juli 2021 - 18:57
Ännu inget officiellt om memory expansion som jag läst om.
För min del spelar det ingen roll då jag har typ noll ps5-spel, men det var tre kvartal sedan konsolen kom ut.
Fortsatt datainsamling kring kylning ska vara orsaken.
borde man inte ha löst det vid release? känns lite som en eftertanke nu.
Postad 12 juli 2021 - 01:03
borde man inte ha löst det vid release? känns lite som en eftertanke nu.
Det skulle varit med en egen SSD-modul då, vilket nog hade inneburit högt pris. SSDn i PS5 är mer udda än i XBSX så det går inte att jämföra rakt av. Minneschippen är inget speciellt (billiga Toshiba-minnen), men kontrollern är helt egenutvecklad och det ställer väldigt specifika krav på tredjeparts SSD.
Seagate-modulen till Series X är ganska dyr, trots att den bara har ett ensamt 1GB SK Hynix-chip och en standard Phison-kontroller utan DRAM. Positivt är iaf att det är TLC precis som i PS5.
En egen modul hade iofs varit bättre än som nu, när inget alternativ finns. Å andra sidan finns det väldigt få PS5-spel (som kräver SSDn), och PS4-spelen kan köras från extern disk.
Inget stort problem än, men ja, det börjar bli dags att aktivera NVMe-sloten...
Redigerat av Ageve, 12 juli 2021 - 01:06.
Postad 12 juli 2021 - 06:07
Får förmodligen hem min PS5 idag; well enligt appen från Postnord.
Vet inte om jag behöver sörja om jag kör en extern ssd till PS5 (JAPP! ÄR MEDVETEN OM ATT JAG INTE KAN KÖRA NYA TITLAR, BARA PS4)
Har Series X redan, och mig veterligen skall de vara likvärdiga i laddningstider - bortsett från några videos jag sett där tom Series X är snabbare.
Postad 12 juli 2021 - 10:55
Har Series X redan, och mig veterligen skall de vara likvärdiga i laddningstider - bortsett från några videos jag sett där tom Series X är snabbare.
Svårt att jämföra med bakåtkompatibla och patchade spel iofs.
Men PS5 startar överlag spelen snabbare än XBSX. Fortfarande långt ifrån "no more loading screens" som de lovade vid release dock.
Det kommer säkert att förbättras/optimeras i kommande spel. Min gissning är att det inte kommer att spela någon större roll. Båda är ju raketer jämfört med snigeldisken i de gamla konsolerna.
Redigerat av Ageve, 12 juli 2021 - 11:50.
Postad 12 juli 2021 - 16:33
Men PS5 startar överlag spelen snabbare än XBSX. Fortfarande långt ifrån "no more loading screens" som de lovade vid release dock.
Hur mkt loading screen är det i Ratchet t.ex?
Redigerat av pacman, 12 juli 2021 - 16:33.
Postad 12 juli 2021 - 16:59
Ratchet funkar inte på Xbox.
Hur mycket skillnad den snabbare SSDn kommer att göra i ”nextgen” tredjeparts/crossplatform-spel vet vi först när det finns spel att jämföra.
Redigerat av Ageve, 12 juli 2021 - 17:23.
Postad 12 juli 2021 - 21:07
Men det blir ju lite samma sak. Om spelet utnyttjar tekniken så blir det korta laddtider som t.ex Demon Souls. Om de inte utnyttjar tekniken så blir det längre, som PS4-spel och antagligen till viss del cross-plattform spel.
Dvs man kan inte säga att cross-plattform är det mest rättvisa att jämföra.
SSDn i sig tar inte bort laddtider det vet vi redan.
Postad 12 juli 2021 - 22:27
Kan hoppas på att dom även optimerar third party spelen, till att ladda så här snabbt frampå.
Fast om några år, när spelen blir ännu större, och kräver att ännu mer data ska laddas in, så kommer vi nog att få se loading screens igen, även på Sony's titlar.
Postad 13 juli 2021 - 08:26
Det snabbaste hittills måste va R&C Rift Apart iaf. Från PS5:an huvudmeny till att man börjar spela, tar ca 14 sekunder. Att ladda en save går på en sekund.
Tyckte även att Resident Evil Village var riktigt bra i detta avseende.
Min tanke gällande det hela är ju att "det är snabbare än det var förut", och det är fine by me.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar