Postad 03 June 2014 - 06:18
Postad 03 June 2014 - 07:59
Säkert gjort tidigare i denna tråd, men jag måste ändå promota två japanska single som tyvärr tog slut alldeles för fort här hemma..
Yamazaki 12
Hakushu 12(tror det var den jag hade, den tog slut så fort att jag knappt hann se kartongen..)
Iaf, gillar ni mild whiskey åt Oban-hållet så kommer ni älska dessa.
Om någon testat de dyrare varianterna av dessa så meddela gärna vad ni tyckte..
Dom gör mycket bra whisky... tyvärr hoppar man upp en rejäl summa i pris om man vill upp ett steg som jag ibland är lite tveksam till, men ibland är det absolut värt det!
Några riktigt prisvärda är Nikka From the Barrel, Nikka Black, Red & White samt en Kariuzawa jag plockade upp i England för runt 5-600,-
Den sistnämnda är dock ingen lätt och enkel whisky på något sätt. Extremt tung och komplex.
Postad 03 June 2014 - 08:43
Har en Karuizawa 17, men den är faktiskt relatvt lätt i kroppen trots att den smakar cherrylagrad. Tyngta Japanen jag haft nöjet att smaka är Hanyu, men tyvärr kostar ju dessa fasansfulla pengar idag.Dom gör mycket bra whisky... tyvärr hoppar man upp en rejäl summa i pris om man vill upp ett steg som jag ibland är lite tveksam till, men ibland är det absolut värt det!
Några riktigt prisvärda är Nikka From the Barrel, Nikka Black, Red & White samt en Kariuzawa jag plockade upp i England för runt 5-600,-
Den sistnämnda är dock ingen lätt och enkel whisky på något sätt. Extremt tung och komplex.
Nikka Black är lätt men lätt också en av de allra bästa.
Postad 03 June 2014 - 16:04
Klart angenäm upplevelse. Vad är er uppfattning om denna? Tydligen en mix av 2 olika single malts.
Redigerat av Unregistered33aea5f7, 03 June 2014 - 16:08.
Postad 03 June 2014 - 16:32
Va bra att du påminde mig om 12an!Verkar vara en perfekt sommarwhisky som jag saknar förtillfället.Köpte en Nikka Taketsuru 12-årig på Silja häromdan. Det var min första japanska whisky (jag är normalt en bourbon man och ganska okunnig om maltwhisky).
Klart angenäm upplevelse. Vad är er uppfattning om denna? Tydligen en mix av 2 olika single malts.
Har provat 17åringen och 21an som var väldigt bra speciellt 21an med mycket mandel som jag gillar! Tack o lov en i hyllan.
Postad 03 June 2014 - 18:57
Någon som kanske vet mer info om Box Pioner. De släppet som sker på torsdag kl 10. Kommer det senar finnas Box Pioneer i deras sortiment eller är det ett begränsat parti? Är detta en One And Only möjligt så vill man försöka få en flaska, men om Pioneer kommer att finnas som standard i deras sortiment framöver så är det ju ingen brådska.Jag vet inte så värst mycket om olika släpp men är det bara på torsdag man kan köpa den eller? 5000 flaskor kommer gå fort. Blir inte denna i sortimentet framöver?
Någon som vet?
Redigerat av RobNB, 03 June 2014 - 19:00.
Postad 03 June 2014 - 20:06
Postad 03 June 2014 - 21:03
Har ingen direkt koll på den ,men släpps den i som du säger 5000 flaskor så är det dom det blir, möjligtvis kan det komma en ny batch(sats)vid annat tillfälle men det blir ju något helt annat.Någon som kanske vet mer info om Box Pioner. De släppet som sker på torsdag kl 10. Kommer det senar finnas Box Pioneer i deras sortiment eller är det ett begränsat parti? Är detta en One And Only möjligt så vill man försöka få en flaska, men om Pioneer kommer att finnas som standard i deras sortiment framöver så är det ju ingen brådska.
Någon som vet?
Det finns säkert någon annan här som är mer insatt men det jag vet säkert är att det är deras premiärsläpp så vill du ha så får du sitta säkert och vara snabb i tryckfingret på torsdag
Postad 04 June 2014 - 05:20
Tack för svaret.Har ingen direkt koll på den ,men släpps den i som du säger 5000 flaskor så är det dom det blir, möjligtvis kan det komma en ny batch(sats)vid annat tillfälle men det blir ju något helt annat.
Det finns säkert någon annan här som är mer insatt men det jag vet säkert är att det är deras premiärsläpp så vill du ha så får du sitta säkert och vara snabb i tryckfingret på torsdag
Då gör jag ett försök imorgon
Redigerat av RobNB, 04 June 2014 - 05:21.
Postad 04 June 2014 - 08:48
Då dom har en relativt låg volym som strömmar ur pannorna så ville Roger Melander ha fria händer med att blanda ihop batcher som passar det som är moget att buteljeras för tillfället. Och som det lät senast så kommer vi aldrig få se en standardutgåva från BOX.
BOX har ändå en ganska distinkt karaktär, så vill man avvakta och köpa nästa utgåva så är det nog inte hela världen. Du kommer få ganska bra whisky hur som helst.
Postad 04 June 2014 - 09:38
Tror att vi i Sverige fick en andel på runt 6000 flaskor, så det borde komma minst ett till lass om inte allt såldes slut på webben!?
Det finns 441 flaskor på webb-systembolaget nu. De har alltså fyllt på ordentligt.
Postad 05 June 2014 - 09:08
Postad 05 June 2014 - 09:15
Men när den blev 3000 kvar efter några sekunder så fick man panik
Nu efter 15min är det bara 1500st kvar.
Postad 05 June 2014 - 09:40
Beställde Jura Tastival i måndags och den har dom inte ens börjat behandla... alla andra beställningar har blivit behandlade samma dag som man lagt in dom. Såå... jag är väll ganska säker på att jag inte kommer få någon Jura iaf. Hoppas på att minst en BOX når mig innan sommaren är slut.
Postad 05 June 2014 - 16:01
Får jag den e det bra får jag den inte så går livet vidare ändå! Gött!!!
Postad 05 June 2014 - 16:14
Kommer hem efter jobbet, loggar in på SBs hemsida i lugn o ro hmmm BOX pioneer går tydligen fortfarande att boka!? Tja man kan väl alltid prova.
Får jag den e det bra får jag den inte så går livet vidare ändå! Gött!!!
Bokningsbar men saldot är 0, även Ardbeg verkar vara slut.
Postad 05 June 2014 - 17:40
Av det jag smakat tidigare från Box så har jag relativt höga förväntningar på detta släpp. På tre år så kan man ju inte förvänta sig någon rungandes komplexitet, men grunden har alltid suttit som en smäck i det jag testat. Det enda som varit lite tvivelaktigt har varit ett av deras sherry-försmak. Den hade för mycket svavel/gummi för mina smaklökar. Förhoppningsvis så har dom bättre sherryfat i lager.
Postad 05 June 2014 - 17:49
Då får det bli nåt annat gottBokningsbar men saldot är 0, även Ardbeg verkar vara slut.
Postad 06 June 2014 - 06:45
Postad 07 June 2014 - 10:16
Fick tag på 2 flaskor, den ena ska sparas till en grabb som present när han fyller 20 år (han är 5månader)
Den andra är min men jag vill inte öppna den och sen låta den stå
Redigerat av RobNB, 12 June 2014 - 20:47.
Postad 10 June 2014 - 16:18
Bifogad fil(er)
Postad 11 June 2014 - 14:59
Postad 12 June 2014 - 16:31
Redigerat av Unregistered0d487954, 12 June 2014 - 16:34.
Postad 12 June 2014 - 19:09
TrevligtJaha, då blev man med BOX trots allt!
Kul med övernattningar, då kanske vi kan göra en liten deal du och jag
För den delen.
Någon som är intresserad utav ett byte?
Har en Highland Park "Einar" som jag inte är så förtjust i.
Ett byte mot något intressant kanske...
Postad 12 June 2014 - 20:12
En polare bjöd mig på lite för ett tag sen. Tror den hette dundee eller nåt. En billig blended sa han att det var. Den gick faktiskt ner.
Vill dock ha en singel malt då det är coolare att ha på hyllan hrmma
Har ni några tips om lättdruckna sådana som inte är så dyra som jag borde testa?
Hittade förresten en skvätt George dickel no12 här hemma som jag sippar på nu. Tycker den är stark och spritig
Redigerat av andreassofus, 12 June 2014 - 20:14.
Postad 12 June 2014 - 20:44
Tyvärr har jag inte tänkt öppna den än på ett tag så kan ej hjälpa dig.Trevligt
Kul med övernattningar, då kanske vi kan göra en liten deal du och jag(smakprov)
För den delen.
Någon som är intresserad utav ett byte?
Har en Highland Park "Einar" som jag inte är så förtjust i.
Ett byte mot något intressant kanske...
HP inte riktigt mitt märke så det skiter sig där med. Men om du inte får någon respons här i tråden kan jag bara som jag brukar, hänvisa till whiskyforum både vad gäller sample som byte.
Lycka till!
Postad 12 June 2014 - 20:49
Det jag kommer på nu på stört:Tänkte göra ett nytt försök att lära mig dricka whiskey nu. Förra gången jag försökte köpte jag en flaska old pultney. Jag njöt inte den gången
En polare bjöd mig på lite för ett tag sen. Tror den hette dundee eller nåt. En billig blended sa han att det var. Den gick faktiskt ner.
Har ni några tips om lättdruckna sådana som inte är så dyra som jag borde testa?
Hittade förresten en skvätt George dickel no12 här hemma som jag sippar på nu. Tycker den är stark och spritig
Ej rökigt:
Macallan 10 fine oak
Aberlour 10.
Monkey shoulder
Pris ligger på ca 350-400:- om jag inte minns fel
rökig:
Talisker 10.
Typ samma pris.
Redigerat av Unregistered0d487954, 12 June 2014 - 20:56.
Postad 12 June 2014 - 20:53
Tack för tipsetTyvärr har jag inte tänkt öppna den än på ett tag så kan ej hjälpa dig.
HP inte riktigt mitt märke så det skiter sig där med. Men om du inte får någon respons här i tråden kan jag bara som jag brukar, hänvisa till whiskyforum både vad gäller sample som byte.
Lycka till!
Ska även prova på FB.
Lite sugen på att prova några Japanska, du råkar inte ha npgon/några?
@andreassofus
Yamazaki 12. 590kr tror jag.
Trevlig enligt mig.
Redigerat av RobNB, 12 June 2014 - 20:55.
Postad 12 June 2014 - 23:02
Mackmyra Bruks är både lättdrucken och oerhört bra.Tänkte göra ett nytt försök att lära mig dricka whiskey nu. Förra gången jag försökte köpte jag en flaska old pultney. Jag njöt inte den gången
Ballantines 17, Redbreast 12, Dalwhinnie 15 är andra i samma stil. Samtliga absolut toppklass men samtidigt lättdruckna och till mycket rimliga pengar.
Postad 13 June 2014 - 04:59
Hur är famous gouse? Den är ju väldigt populär. Men den kanske inte är så lättdrucken?
Postad 13 June 2014 - 06:00
Den är faktiskt bland de bättre billiga (det finns blended som är bättre än typ allt annat) blendwhiskyna. Inte för inte Skottarnas favorit. Jo mycket lättdrucken. Men är det bara det du är ute efter vill du ha Irländskt, Tullamore Dew tex.Tack ska ni ha för era tips. Ska se om jag hittar någon av dessa på mitt lilla bolag
Hur är famous gouse? Den är ju väldigt populär. Men den kanske inte är så lättdrucken?
Redigerat av laddie15, 13 June 2014 - 06:03.
Postad 13 June 2014 - 06:07
Postad 13 June 2014 - 08:33
Ok. Irländskt ska jag komma ihåg. Känns som att det är lättare att lära sig om det är lättdrucket istället för att köpa en som är väldigt rökig. Dock har jag aldrig smakat det. Kanske jag gillar det
Fast lättdrucket menar i alla fall jag nog mest handlar om att det skall vara milt och lent. Rökwhisky kan absolut också vara det. Lagavulin 16 skulle jag nog kalla mild, trots en alldeles uppenbar rök, tjära och allt det ljuvliga som hör en riktig rökare till.
Mitt bästa tips av dem som finns på Bolaget är nog Ballantines 17. Helt orökt blend som är så len och fin men ändå komplex och full med smakintryck att sitta och njuta av länge. Kanske ännu bättre, men samma andas barn, är Redbreast 12. Beställningsvara men väl värd besväret. Tillverkas av Irländska Jameson, du vet den man ska ha i Irish Coffee. Detta är ingen blend utan tillverkas precis som singelmalt i "Kittelpanna", fast med både mältat och helt korn. Tveklöst en av världens bästa Whiskys och kostar inte mer än 400Kr.
Postad 13 June 2014 - 09:04
Tack för bra tips
Postad 13 June 2014 - 09:11
Tack för bra tips
Postad 13 June 2014 - 15:37
Alkoholstyrkan behöver absolut inte ha så mycket med om en whisky känns spritig eller inte. Jag har druckit flertalet whiskys som varit på fatstyrka och man har knappt känt av att den skulle vara starkare än 40-46%.
Men mycket beror också på hur du dricker whiskyn. Ta bara några droppar i munnen och låt den rulla runt lite. Då späds den ut automatiskt och du lär inte känna så mycket smak av alkoholen.
Postad 13 June 2014 - 16:03
Min whiskeysamling är inte direkt storslagen och imponerande så mina två "minhembiogubbar" får fylla ut så länge
Bifogad fil(er)
Redigerat av andreassofus, 13 June 2014 - 16:08.
Postad 13 June 2014 - 16:07
Bra val!Det blev denna efter mycket om och men. 400kr kändes lagom till att börja med. Om den är god eller inte återstår att se ikväll
Min whiskeysamling är inte direkt storslagen och imponerande så mina två "minhembiogubbar" får fylla ut så länge
Postad 13 June 2014 - 16:27
Du har inget flyt! De jag har släpper jag inte för allt guld i världenTack för tipset
Ska även prova på FB.
Lite sugen på att prova några Japanska, du råkar inte ha npgon/några
Postad 13 June 2014 - 16:27
Ett tips från mig även om det inte gäller Whiskey är att stoppa en kvist malört i Brännvinsflaskan och vänta en stund. Sen kommer det att hända saker
Här är receptet
http://receptfavorit...ed-maloert.html
Postad 13 June 2014 - 16:50
hahahDu har inget flyt! De jag har släpper jag inte för allt guld i världen
Redigerat av RobNB, 13 June 2014 - 19:53.
Postad 13 June 2014 - 18:35
Många av de rökiga smakar så mycket att du inte känner mycket alls av spritsmak. Jag har också svårt för när det smakar för mycket sprit, men rökiga whisky är inga problem.Det jag vill ha är en som inte är så spritig. Det är vad hag menar med lättdrucket. Snaps och sånt klarar jag inte pga spritigheten. Det vänder sig i halsen då.
Tack för bra tips
Exempelvis Laphroaig Quarter Cask. Visst, den är lite starkare (48%), men smakar inte sprit.
Postad 13 June 2014 - 18:44
QC är mycket fin och smakar inte alls sprit. En del sherrylagrat gör det däremot. Undras just om TS kommer gilla Macallan som just drar åt det hållet.Många av de rökiga smakar så mycket att du inte känner mycket alls av spritsmak. Jag har också svårt för när det smakar för mycket sprit, men rökiga whisky är inga problem.
Exempelvis Laphroaig Quarter Cask. Visst, den är lite starkare (48%), men smakar inte sprit.
Postad 13 June 2014 - 18:51
Själv tycker jag ju Grousen är rätt ok, en av få billiga blends som funkar. Men inget jag personligen skulle lägga pengar på när bara en liten peng extra köper så oerhört mycket bättre dricka.Famous Grouse är så långt ifrån lättdrucken i min mun... den är rent av lite äcklig.
Alkoholstyrkan behöver absolut inte ha så mycket med om en whisky känns spritig eller inte. Jag har druckit flertalet whiskys som varit på fatstyrka och man har knappt känt av att den skulle vara starkare än 40-46%.
Men mycket beror också på hur du dricker whiskyn. Ta bara några droppar i munnen och låt den rulla runt lite. Då späds den ut automatiskt och du lär inte känna så mycket smak av alkoholen.
Postad 13 June 2014 - 19:18
Är nöjd med köpet. Jag och polaren sitter nu och dricker och det blir nog ett par slurpar till ikväll
Finns det andra som är ännu mildare och lenare utan att bli blaskiga så tipsa mig gärna .
Dock kommer jag köpa fler i lite olika karaktär för att se vad jag gillar mest
Postad 13 June 2014 - 20:24
Så nu har jag smakat min nya och jag tyckte den var riktigt god. Len och fin. Det stod att sen var lätt rökig men det känner inte jag.
Är nöjd med köpet. Jag och polaren sitter nu och dricker och det blir nog ett par slurpar till ikväll
Finns det andra som är ännu mildare och lenare utan att bli blaskiga så tipsa mig gärna .
Dock kommer jag köpa fler i lite olika karaktär för att se vad jag gillar mest
Slår ett slag för Glenfiddich Rich Oak, fruktig och len. Säljs på 200ml flaska på bolaget för 169kr (artnr. 596) så inte hela världen om man inte uppskattar den.
Postad 13 June 2014 - 20:30
Postad 13 June 2014 - 23:00
Slår ett slag för Glenfiddich Rich Oak, fruktig och len. Säljs på 200ml flaska på bolaget för 169kr (artnr. 596) så inte hela världen om man inte uppskattar den.
Glenfiddich tycker jag är ganska underskattad hos "finsmakare". Jag har nog aldrig smakat en Glenfiddich som jag tyckt varit sämre än bra.
Visst... inte många av dom har heller varit något exceptionellt bra heller, men det kan nog bero på att det inte finns mycket fat som figurerar utanför destilleriets egna lager. Men jag tror att det säkert skulle gå att hitta väldigt många snuskigt bra fat i deras lagerhus!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
36 bilder
209 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?