Haha ni för bövelen galna....130db i lyssnings position och vilda utsvävningar om dicken.
Sen lyckas ni med konststycket att få in en anderson 10" i det hela eller tja i zartoks fall 2st....Underbart ![]()
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Startad av
Bakerman
, Mar 24 2010 22:28
35062 svar till detta ämne
Postad 15 January 2016 - 01:12 Haha ni för bövelen galna....130db i lyssnings position och vilda utsvävningar om dicken. Sen lyckas ni med konststycket att få in en anderson 10" i det hela eller tja i zartoks fall 2st....Underbart Postad 15 January 2016 - 13:12 Om man talar `normallyssning` vad ligger ni på för ljudnivåer då ? Börjar närma mig färdig med mitt bygge med två Aurasound ns 18 drivna av T-amp 2400 och kan konstatera att grejorna kommer att gå på tomgång för det allra mesta . Ligger och puttrar på 70-85 Db och då tycker jag det är lagom... Man börjar väl kanske bli gubbe helt enkelt, har inte ens lyckats få grannarna att knacka på och klaga över de nya basarna... Postad 15 January 2016 - 13:29 Passa på, en sån här chans får man bara en gång i livet! Bifogad fil(er)Postad 15 January 2016 - 16:37
vid film ligger jag ofta runt Ref och till musik en bit under, ganska rejält under med sönderkomprimerat gojja. Postad 15 January 2016 - 20:24
jag brukar själv ligga i dom nivåerna. visst är det högt nog för typ alla tillfällen? =) Postad 15 January 2016 - 20:26
Svårt att säga, runt 10dB under referensvolym vid film. Musik, troligen lite lägre. Musik på fyllan, ja herrej*vlar.... 110dBA utan problem. Polarna brukar spela så högt så att jag knappt kan vistas i rummet trots alkohol. När 12" midbasarna slår några millimeter trots delning kring 110-120hz, då vet jag att det brukar vara illa. Man ska vara rädd om hörseln men tyvärr brukar spärrarna flyga fort med alkohol. Postad 15 January 2016 - 20:28
Haha fylle volym är det bästa. Då får systemet jobba lite :-P Postad 15 January 2016 - 20:32
Jag har börjat använda mig av volymbegränsaren i receivern när vi har fest. Postad 15 January 2016 - 20:42
Det var en rätt smart lösning, bara man har vett till att inte av aktivera den.
Postad 15 January 2016 - 21:02
det är ju ganska bra, jag har faktiskt provat limitern i 8x8 miniDSP som fungerar riktigt bra och som går att ställa in en kurvan hur mycket det ska dämpa vart efter det blir högre och högre, så den fungerar inte som en vanlig limiter utan har en ratio som avgör hur mycket den ska dämpa vid en viss volym. Postad 15 January 2016 - 21:06
beror på om du menar dba eller dbc? dbc ligger man säkert runt 90-100dB vid normal lyssning men dba är ju något helt annat, antagligen runt 70-85dB Postad 15 January 2016 - 21:38 Här i "bas" forumet borde ju folk ha koll. Jag har bara subwoofern kvar för att få ett komplett 5.1 system och har tänkt att låta subwoofern sätta standarden för framtida uppgraderingar. Låt oss för enkelhetens skull säga att jag vill ha "
Tack på förhand// framtida hifiantusiast Postad 15 January 2016 - 21:40
Vilken superdeal!!
Tycker att du ska kolla på Anderssons tiotummare. Har hört att tom riktigt kräsna pittar tycker att den är bra. Postad 15 January 2016 - 22:00 jag skulle också ha satsat på 15". dom är dessutom mycket billiga för att vara prisvärda. ändå så är det få, om ens någon på forumet som har såna. så köper du dom så får du reviewa och nästan mäta upp dom åt oss Postad 15 January 2016 - 22:02
Ok, nu ska man kanske inte döma högtalare efter priset men de subwoofers från andersson jag hittar kostar runt 1500:- jag hade tänkt mig 5 - 10 tusen. Eller var det någon typ av insider-bas-nörd skämt som jag inte fattade
Ok, kommer definitivt att ha 15" sin förstahandsval. ska se om man kan provlyssna någonstans i närheten av växjö. tack för tippset iallafall. Postad 15 January 2016 - 22:05
Fick nyss preliminärt leveransdatum från UPS om mina Acoustic Elegance-basar. 25/1, det drar ihop sig!
Snart kan man se film igen. Postad 15 January 2016 - 22:06
Det kan jag göra, har inte läst så långt bak i tråden men antar att det är decibel man mäter, hur mäter man det? Någon liten pryl som heter "decibelmätare"? Postad 15 January 2016 - 22:51 Jag har lyssnat på femtontummaren i butik, det lät lovande för pengarna den kostar ! Postad 16 January 2016 - 07:25
"Kräsna pittar"!
Fan vad jag garvade Härlig start på morgonen när man blir väckt av en stökig 2-åring. Postad 16 January 2016 - 09:02
Fick paket av UPS igår, dom förändrade verkligen min syn på den typen av speditörer. Föraren RINGDE och frågade om jag var hemma!!!
Det är fan första gången jag varit med om att ett fraktbolag hör av sig för att kolla läget innan dom kommer ut med grejjerna. Jag var ju såklart inte hemma men det var inga problem, han frågade om jag ville att han skulle lämna paketet på uppfarten och det ville jag såklart eftersom jag annars inte hade kunnat få det innan helgen. Jag behövde bara smsa ett godkännande att han kunde ställa det vid huset.
Bra jobbat UPS! Postad 16 January 2016 - 09:05
Jag fick ett likadant samtal av ups när min lampa kommit!
Jag menar... Dafuq? Service! Eller, effektiviserande egentligen. Från deras sida. Postad 16 January 2016 - 09:08
Jo de gör likadant här de få gånger de levererat till mig.
De brukar alltid godkänna att ställa saker under carporten t.ex. Däremot så ska man vara lite försiktig med sådant när det gäller dyrare gods då man kan få problem att reklamera transportskador om man inte gjort det vid leveransen. Postad 16 January 2016 - 09:10
Stoppa pressarna!!!
UPS har RINGT före leverans!!! Jag ser vad ni skriver men har extremt svårt att tro det, kan inte varit UPS Postad 16 January 2016 - 09:14
UPS har inga "renodlade" UPS-bilar som kör ut här utan det är via någon lokal firma som kör åt bla DHL, UPS och säkert någon fler.
De ringer som sagt alltid innan. Om det är för att de alltid gör så eller för att UPS själva sagt att de ska göra så, vet jag inte. Postad 16 January 2016 - 10:01
Har 3st r-115sw. Tycker dom gör ett bra jobb, går ner till 20Hz ca. Typ kaliber50 smatter som det finns gott om i filmen "Fury" känns som knytnävar i ryggslutet. Men den "midbasen" känns inte lika påtaglig vid musiklyssning konstigt nog. Kanske beror på olika db-nivåer i källmaterialet? Explosioner och annat lågt får duken att vibrera kraftigt men detta kanske mest beror på dålig ramspänning. Har mätt med room-analyzer(inte PRO) kraft ner till 20hz i mitt rum. Jmf mot 2x Xtz 99w 12.16 som jag hade innan så är det inte ens en jämförelse. De kanske var lite roligare till musik men jag har ju ett biorum av en anledning. Om nån vill ha mätning, välkommen till Järfälla. Ta med utrustning, jag står för kaffet;-) Postad 16 January 2016 - 10:16
Lfe spåret och det som finns där har en annan karaktär än musik. Ställan man in nivåerna efter gängse regler så tycker jag själv att subsen tar överhand. Postad 16 January 2016 - 11:54 känner du till hur jädrans högt dom kan spela chrille? =) du måste in i subforumet och skriva mer om dom! =)
posta gärna en mätning som bild om du har kvar den som du gjorde med room analyzer Redigerat av Zartok, 16 January 2016 - 11:55. Postad 16 January 2016 - 13:10
Vilket leder till nästa fråga , många kör ju sina subbar `heta`- hur gör ni? Själv ligger jag något lägre i nivå på subbarna om jag ska gissa ( ska ta och mäta så jag vet) då musikljudet är viktigare för mig än film. Sen får man ju anpassa sig lite när man har lite mer kapacitet än man kan nyttja i lägenhet... Postad 16 January 2016 - 13:42
Film har jag mätt upp efter Referens nivå (-20db brus= sub 95db resten 85db) och frekvensgång är snarlikt det Harman nyttjar till Synthesi och THX
Typisk biograf kurva http://i.imgur.com/7QlkMhE.jpg?1
Harman http://i.imgur.com/XTeZnIf.jpg?1
Min egen http://i.imgur.com/SazyTrk.jpg?1
För musik är kurvan mer rak men höjningen och sänkningen finns kvar men inte lika mycket. Postad 17 January 2016 - 15:29 Dom verkar kunna dra på bra med dom referenser jag har. Med 3db påställt över kalibreringsnivå har jag spelat full volym på förstärkaren utan att dom låtit illa. Däremot kroknade mellanregistren så jag fick byta. Säger iofs inte allt om ljudnivå men högt var det. Jag ska absolut hörsamma önskemålet Ang mätning. Tror det är läge för lite svep då subbarna var nya när det gjordes sist. Dock, om nån skulle undra, så beställde jag 2st sw-115 för 6000 per st. Dock fanns bara 1 kvar så blev erbjuden dessa för samma pris. 1 var transportskadad så fick en ny och den skadade blev kvar. Så för mig är bang for the buck oslagbar. Transportskadad som i att falla från minst 2 meter och landa på ett hörn med förskjuten bottenplatta och delad sidovägg som följd. Massor med skruv och lim och den benämns numera r-115sw Frankenstein edition, very limited... Tack för värmen. Bor i Aspnäsområdet mer exakt. God Söndag alla. Redigerat av Chrille_0171, 17 January 2016 - 16:09. Postad 18 January 2016 - 22:49 Igår kväll satt jag och tittade på fönster på Skånska byggvaror. Ikväll när jag kollade mailen hade jag fått ett mail om att Skånska bygg startade en kampanj på fönster just idag, som varar fram till den 25:e.
En tillfällighet...? Postad 19 January 2016 - 08:35
Låter som ngn slags irl cookies, dags att bli paranoid på riktigt! :-P Postad 19 January 2016 - 08:38 Ni som har Facebook vet säkert hur det där brukar vara också. Surfa 1min efter crosskläder och du kommer ha reklam för crosskläder nästa gång du går in på FB. Postad 19 January 2016 - 09:06 Känner igen mig. Får fortfarande reklam på projektorlampor, trots att jag bytte ut den förra året Postad 19 January 2016 - 10:07 Visst är det underbart med cookies... Postad 19 January 2016 - 13:42 https://open.spotify...6rCl55xEPT4F7Hp
https://open.spotify...TfoxLtpRFyRMEFn
https://open.spotify...yOiALkJS9XCaXQR
O en hälsning till Degpojken som jag vet avundas mig i hemlighet... Postad 19 January 2016 - 19:01 Fast å andra sidan kan ju nån av er gå ut på skånska bygg och se om dom kör "fönstervecka". Gör dom det så var det ju bara ett märkligt sammanträffande. Postad 19 January 2016 - 19:42
Dom kör kampanj Postad 19 January 2016 - 20:10
Finns även för Mozilla, för den som använder det. Postad 19 January 2016 - 20:39
Ska väl även finnas en version för microsoft edge om det nu finns någon som är konstig nog att köra det. Postad 19 January 2016 - 20:39
Tyvärr är det rätt många som gör det Postad 20 January 2016 - 10:19
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |