Jag slänger iväg en förfrågan här också om någon har idéer. Dayton har tydligen problem med deras fabrik och de vet inte när de kan tillverka Ultimaxar igen. Så det blir inget med det då. Jag behöver minst fyra, max 8 stycken basar för < 20 000 spänn. Det skall gå att få djuuuup bas med dom och output nog att man kan utnyttja det. Har kollat på AE TD15H. Fyra sådana blir ca. 12000 utan frakt, moms tull osv. så räknar med 18papp till dörren ungefär. Andra alternativ?
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 15 February 2016 - 18:18
Hade du lyssnat hos kurtan?
Postad 15 February 2016 - 19:08
AE ska ju vara löjligt bra tillverkare, men tyvärr har jag inte en aning om vilka som blir bäst för just dig.
Hade du lyssnat hos kurtan?
Nej tyvärr vad är det för snubbe?
Postad 15 February 2016 - 22:02
I somras var jag och kaklade ett kök åt Sofias änglar.
Ingen hade en aning om något. Hur det skulle vara eller vad som skulle vara var.
När vi väl kom fram till vad det skulle vara för plattor så visade det sig att det fanns tre kvadrat fast ytan i köket var nästan fem.
Jag fick börja knöla med min kakelleverantör ifall det fanns nåt på lager. Det gjorde det inte.
Det fanns en pall till ett badrum. En kund som hade beställt, och det badrummet skulle göras i dagarna.
Jag fick ringa till kunden och fråga om jag fick låna fem kvadrat från pallen och beställa expressfrakt på fem nya kvadrat.
Efter lite övertalning gick dom med på det.
Fick med mig fem kvadrat tillbaks till bygget som låg mitt ute i ingenstans.
Dom godkände med nöd och näppe kaklet, men hade inte så mycket val då det var sista kvällen innan familjen kom hem.
Jag strulade med en enkel kökskakling i över tolv timmar.
Ingen brydde sig om något, utan lämpade bara över det på mig som bara var där för att göra ett enkelt jobb på ett par timmar.
Hela serien går ju ut på reklam. Man gör jobbet gratis mot reklamen.
Firman som levererar kakel till mig sponsrade med plattor, fix, fog och silikon.
Ikväll sändes programmet.
Varken jag eller materialleverantören var med en enda sekund.
Inte på film. Inte min bil. Inte min logga. Absolut ingenting.
Satt och tänkte att mitt firmanamn åtminstone skulle stå med i eftertexterna.
Nope. INGENTING.
Vad fick jag för mina tolv timmar jag höll på med det där? Satt i telefon. Körde fram och tillbaks ett antal gånger.
Säkert 10-15 mil.
Tolv timmar som jag kunde fakturerat någon annan kund.
Har letat rätt på deras nummer.
Ska ringa imorrn. Det kommer inte bli ett trevligt samtal kan jag lova....
Redigerat av Bakerman, 15 February 2016 - 22:03.
Postad 15 February 2016 - 22:13
Nope. Det är det det går ut på.
Man får inget betalt mot reklamen att synas i tv.
Om man inte syns en enda sekund i tv blir det sisådär betalt va?
Postad 15 February 2016 - 22:13
Postad 15 February 2016 - 22:30
Trist som fan.
Hade kontakt med en installatör som gjorde misstaget att ställa upp i Arga snickaren. Han var ju inte sådär jättenöjd med det valet och det var MYCKET tid som låg utanför programmet.
Postad 15 February 2016 - 22:36
Klart att jag inte hade räknat med mycket för ett sånt litet skitjobb.
Vissa av gubbarna som var där la ju MÄÄÄÄÄNGDER med timmar under fyra dygn.
Men en ryggtavla med loggan under två sekunder kunde väl fått vara med?
Eller när jag rullade in med bilen? Vad som helst?
Även om man tittar på programmet sekund för sekund så finns det inte ett spår av att det är jag som gjorde jobbet.
Då undrar jag lite vad som är vitsen med att man ska göra det gratis?
Redigerat av Bakerman, 15 February 2016 - 22:37.
Postad 16 February 2016 - 07:49
Betalar dom inte går det väll till inkasso antar jag?
Det är inte den bästa reklamen dom får, även om det inte är så många som kanske läser det här. Dela med dig av din historia till nån av dom större kvällstidningarna, dom kanske till och med betalar dig för det.
Postad 16 February 2016 - 08:25
Postad 16 February 2016 - 21:31
Nu är det breaking News, i morgon börjar jag bygga min lilla bio grotta för första gången :-D
Postad 16 February 2016 - 22:28
Tror jag skrev det tidigare att jag upptäckte ett luftläckage runt elementet på en av mina fyra basar.
Distade som f*n när man kollade i REW.
Gick bort när man efterdrog, men jag fick ingen sinnesro av att veta att elementen "troligen" var täta framöver.
Så ikväll så togs de ut, fräste av kanten på håltagningen i lådan så att elementena gick ned helt, satte i islagsmuttrar och silikonerade under elementet.
Så nu j*vlar är det tätt! ![]()
Störande att PDF:en som visade cutout inte stämde till 100%. 423mm var kanske 0.5-1mm för litet... Och det är inte snickeriets fräs som misstämmer. ![]()
Postad 17 February 2016 - 00:01
Det här kanske livar upp stämningen lite?
![]()
Fy fan vad skön! Nästan så man tyckte synd om snubben i slutet ![]()
Redigerat av Unregistereda299ec85, 17 February 2016 - 00:01.
Postad 19 February 2016 - 20:04
NU fick jag tummen ur och kopplade tillbaks mina lagade steg.
Funkar klockrent. Maskinparken är komplett igen!
Nu slipper jag elda innan film! ![]()
IMG_5500.JPG 140.74K
0 Antal nerladdningar
Postad 19 February 2016 - 22:20
Man ska ha ungefär 1000 watt och flytta en och en halv liter luft per kvadratmeter golvyta.
Det är precis lagom.
Postad 20 February 2016 - 11:13
Check.Man ska ha ungefär 1000 watt och flytta en och en halv liter luft per kvadratmeter golvyta.
Det är precis lagom.
Men jag håller fan inte med. En deciliter per kvadratmeter räcker långt
Postad 21 February 2016 - 09:17
Postad 21 February 2016 - 19:31
Postad 21 February 2016 - 20:13
DSC_0438.JPG 58.55K
1 Antal nerladdningar
Postad 21 February 2016 - 20:31
Nice, men dubbla Inukes?
Är det 6000-modellen?
Japp det är två stycken 6000
Postad 21 February 2016 - 20:36
Men behövs det? Sällan ett ensamt sådant inte orkar bottna fyra element.
Antar att du simulerat på effektåtgången?
Tänkte bara så du inte ligger ute med pengar i onödan och ev kan sälja iväg ett av dom.
Postad 21 February 2016 - 20:45
Postad 22 February 2016 - 11:02
ok... hemma sjuk idag.
Dvs filmdags ![]()
Feber och tidernas huvudvärk, hostar och nyser som s*tan och ögonen rinner... så har relativt låg volym på.
Nåväl. Edge of tomorrow på BD.
Jag kan säga såhär... hade jag haft min gamla BK Monolith sub inkopplad så hade den varit fullständigt helstekt nu så jag varit tvungen att köpa ny nu i vilket fall.
******** j*vlar vilken basstark första"scen"; undrar hur många subwoofers som kommer att dö av den korta scenen i den filmen?
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 22 February 2016 - 11:18.
Postad 22 February 2016 - 12:28
ok... hemma sjuk idag.
Dvs filmdags
Feber och tidernas huvudvärk, hostar och nyser som s*tan och ögonen rinner... så har relativt låg volym på.
Jag kan säga såhär... hade jag haft min gamla BK Monolith sub inkopplad så hade den varit fullständigt helstekt nu så jag varit tvungen att köpa ny nu i vilket fall.
******** j*vlar vilken basstark första"scen"; undrar hur många subwoofers som kommer att dö av den korta scenen i den filmen?
Lägsta tonen är på 10hz o det är fullt blås som gäller.
Kör man på ref volym och utan högpass då vill det sig till att grejerna tål det!
Postad 22 February 2016 - 19:12
Det är inte helt klart men det är funktions dugligt. Ska bygga lite ljudabsorbenter och lite så framöver :-)
DSC_0438.JPG
Vart bor du? ![]()
Postad 22 February 2016 - 20:20
Vart bor du?
Ett litet samhälle som heter färgelanda 3 mil norr om uddevalla? :-)
Postad 22 February 2016 - 20:28
ok... hemma sjuk idag.
Dvs filmdags
Låter som att mina förra basar gör ett bra jobb hos dig. ![]()
Spikat och limmat fast allt i rummet? ![]()
Postad 22 February 2016 - 21:17
Jao, det är lite.. hmm?.. större .. bas och.. haha.. ja, beskriva ljud är som att beskriva människor.. lite mer.. med de nya, men framförallt känns det inte längre som att man spelar på gränsen jämfört med Monolithen.
Iofs tror jag inte bottningen på dessa var jättelångt borta idag om jag ska vara helt ärlig. Nu körde jag på -20 någonstans - är där (-22 till -15 beroende på sällskap och filmtyp) jag brukar kolla film, men har ju lekt och hissat basen lite (några db) trots allt...
Hade jag kört referensvolym hade jag nog bajsat ner mig. Var inte alls beredd och jag hade ju knappt kurat in filten runt kroppen...
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 22 February 2016 - 21:19.
Postad 22 February 2016 - 21:38
Du spelar ju inte i en betongbunker som jag förstått det så du har kanske inte supermycket stöd av rummet. Det gör ju att du närmar dig max snabbare.
Låter ju inte som att du köpt på dig ett alldeles för stort system i alla fall.
Postad 22 February 2016 - 21:52
Sett Skyfall...? ![]()
Postad 22 February 2016 - 22:17
så nu är allt inställt och klart, jäklar vilken skillnad det blev i bio grottan på både ljud samt bild ![]()
så nu har jag lugnat köpdjävulen en stund till, blir ju precis som på bio fast extra allt, skickar även med en kurva på basarna.
kruva biorum req.jpg 47K
0 Antal nerladdningar
Postad 23 February 2016 - 00:03
Ett litet samhälle som heter färgelanda 3 mil norr om uddevalla? :-)
Tsss. Vi dals-edsbor tycker Färgelanda är rena storstan :-).
Postad 23 February 2016 - 08:01
Det har varit mycket roligaklipp på senaste tid men det här kan vara det roligast som finns på Youtube!
https://www.youtube.com/watch?v=hSFWgKl-O-A
Postad 23 February 2016 - 09:22
Tsss. Vi dals-edsbor tycker Färgelanda är rena storstan :-).
Haha då gillar jag allt ed bättre :-P
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
177 bilder
4 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?