Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 oktober 2008 - 09:08

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Om en inspelning startar när boxen är avstängd får jag ingen bild ut på tv:n. Vill jag då använda boxen måste jag stoppa inspelningen genom att dra ur strömmen. Har ni det så också?

/Johnny

Starta bara boxen igen på normalt sätt!*

*Om inte det fungerar har du en för gammal mjukvaruversion i boxen.

Postad 02 oktober 2008 - 09:35

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0

Hur vet du det? Frekvensen kan ju inte ses i boxen.

1) Välj den kanal (=titta på) du vill se frekvensen för.
2) Öppna huvudmenyn
3) Välj information.
4) Välj Antennsignalinformation (eller signalstyrka, kommer inte ihåg exakt vad det står)
5) Läs av frekvensen. Står högt upp på skärmen

Postad 02 oktober 2008 - 16:00

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Hallå grabbar
Jag slänger ut frågan engång till och ser om någon mer än jag har problem med färgblödningar ochkonstig färg.
Detta är främst på rött typ tv4 loggan som blöder och det ser nästan ut som den vibrerar i bilden.
Alla skarpa röda saker blir på samma sätt!!!!.
Jag har kollat mina hdmi kablar 2st och det är samma, jag har inte samma fenomen via min dvd spelare så jag tror att det är ngt med boxen!
INGEN ANNAN MED SAMMA SYMPTOM ??? :)

Postad 02 oktober 2008 - 17:05

Unregisteredadfb60ea
  • Unregisteredadfb60ea
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Hallå grabbar
Jag slänger ut frågan engång till och ser om någon mer än jag har problem med färgblödningar ochkonstig färg.
Detta är främst på rött typ tv4 loggan som blöder och det ser nästan ut som den vibrerar i bilden.
Jag har kollat mina hdmi kablar 2st och det är samma, jag har inte samma fenomen via min dvd spelare så jag tror att det är ngt med boxen!
INGEN ANNAN MED SAMMA SYMPTOM ??? :)

Du har inte samma inställningar på dvd och boxen, så det är bara att minska det röda om det iriterar.

//mackan

Postad 02 oktober 2008 - 19:08

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Ok, en fabriksåterställning var det ja. Det skulle man ha tänkt på.
Antar att FGPA:er eller dylikt laddas om då.
Det hjälper antagligen inte det redan inspelade TV4HD-materialet, men det är ju ingen större katastrof.

Nja, fabriksåterställningen hjälpte föga. Tvärtom så verkar jag ha detta problem med allt inspelat (HD?) material. Normalt brukar jag inte spola framåt, så därför var väl TV4-HD med all reklam där problemet syntes först. Jag avvaktar dock kommande programvaruuppdatering innan jag försöker få boxen bytt.

Postad 02 oktober 2008 - 20:41

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Nja, fabriksåterställningen hjälpte föga. Tvärtom så verkar jag ha detta problem med allt inspelat (HD?) material. Normalt brukar jag inte spola framåt, så därför var väl TV4-HD med all reklam där problemet syntes först. Jag avvaktar dock kommande programvaruuppdatering innan jag försöker få boxen bytt.

Din box verkar inte bete sig som andra boxar, så jag är nog tveksam till att en mjukvaruuppdatering hjälper. Hur ser det ut om du tittar via SCART i SD upplösning? Om du måste returnera boxen så är det ju ur SCART du kan tömma ut det du har inspelat.

Hörde idag att CD har underkänt den kommande uppdateringen, så den har gått tillbaka för att fixa till några fel. När CD får tillbaka den för ny test visste de inte men det ska inte ta så lång tid tror de, men försenat kommer det nog att bli, tyvärr. Ska vi tro på slutet av månaden :P

Edit: jag kom på en sak som kan likna ditt problem, ibland när man snabbspolar så blir inte bilden och ljud i synk (kan faktiskt vara så att de inte är något ljud alls). Om man då gör en paus och play så är det i synk igen. Det är ju inte så omfattande som ditt problem. Jag tror nog att du behöver en ny box

Redigerat av Unregistered124686ac, 03 oktober 2008 - 07:25.

Postad 03 oktober 2008 - 08:15

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Din box verkar inte bete sig som andra boxar, så jag är nog tveksam till att en mjukvaruuppdatering hjälper. Hur ser det ut om du tittar via SCART i SD upplösning? Om du måste returnera boxen så är det ju ur SCART du kan tömma ut det du har inspelat.

Hörde idag att CD har underkänt den kommande uppdateringen, så den har gått tillbaka för att fixa till några fel. När CD får tillbaka den för ny test visste de inte men det ska inte ta så lång tid tror de, men försenat kommer det nog att bli, tyvärr. Ska vi tro på slutet av månaden :P

Edit: jag kom på en sak som kan likna ditt problem, ibland när man snabbspolar så blir inte bilden och ljud i synk (kan faktiskt vara så att de inte är något ljud alls). Om man då gör en paus och play så är det i synk igen. Det är ju inte så omfattande som ditt problem. Jag tror nog att du behöver en ny box

Hmm, efter både fabrikåterställning och ström av/på har det blivit bättre. Nu får jag igång uppspelningen ungefär varannan gång. När det blir fel så fryses bilden med en gång eller efter någon sekund, ljudet "fortsätter" i 3-4 sekunder till. Paus och återstart kan få igång uppspelningen. Så det är väl lite lugnare nu. Någon som vet om HDD:n defragmenteras i bakgrunden, det kan ju vara en dylik som har rättat upp situationen?

Att CD har underkänt den kommande uppdateringen ser jag som ett gott tecken; de vill nu verkligen släppa ut programvara som duger och inte suger.

Postad 03 oktober 2008 - 10:51

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Du har inte samma inställningar på dvd och boxen, så det är bara att minska det röda om det iriterar.

//mackan

Det låter som sagt som ett inställningsproblem med TV'n. Borde vara lätt att åtgärda. På symptomen verkar det som om TV'n står på någon äcklig fabriksinställning, typ Dynamisk bild.

Postad 03 oktober 2008 - 11:57

TomJones83
  • TomJones83
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Hallå grabbar
INGEN ANNAN MED SAMMA SYMPTOM ??? :P

Jag har samma problem, jag såg ingen antydning av detta när jag använde kombo-boxen så min slutsats är att hd-boxen gör ett väldigt dåligt jobb med att konvertera SD-signaler till 1080i... Tyvärr inte så mycket att göra åt, man får väl hoppas att CD släpper en mjukvaruuppdatering som tillåter nativeupplösning från boxen alternativt att det kommer bättre boxar antingen från CD eller att de godkänner andra mottagare än deras egna(yeah right)...

Måste bara säga att jag tycker att den här boxen är lite av ett skämt i förhållande till priset... Visst HD-bilden är bra och det är trevligt med timeshift och inspelning men alla buggar, hängningar och problem med ljudnivån är något man skulle förvänta sig av en box man köpt för 399 spänn på ICA-maxi... Herregud det går ju inte ens att använda fjärren om man kör mot en px80, hur genomtänkt är det?

Postad 03 oktober 2008 - 12:09

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Det låter som sagt som ett inställningsproblem med TV'n. Borde vara lätt att åtgärda. På symptomen verkar det som om TV'n står på någon äcklig fabriksinställning, typ Dynamisk bild.

Nej jag har dragit ner alla färger och NEJ jag kör inte med dynamiskt eller dylikt!!
Jag har ställt in det som man bör och kollat att det är OK, men ändå så blir det kajko med det röda!.
Jag har bytt hdmi kabel bytt ingång till tv och testat allt så det måste vara ngt fel i boxen!!
Jag har pratat med CD och dom skickar en ny box så vi får se om det blir bättre
:P

Postad 03 oktober 2008 - 12:34

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Nej jag har dragit ner alla färger och NEJ jag kör inte med dynamiskt eller dylikt!!
Jag har ställt in det som man bör och kollat att det är OK, men ändå så blir det kajko med det röda!.
Jag har bytt hdmi kabel bytt ingång till tv och testat allt så det måste vara ngt fel i boxen!!

Hmm, nu framgick det inte om det var TV4HD eller vanliga TV4 du fick problem med. Använd bara TV4HD, förvänta dig inte att det ska se bra ut på vanliga TV4.

Postad 03 oktober 2008 - 12:34

Unregisteredadfb60ea
  • Unregisteredadfb60ea
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Varför inte bara dra ner den röda färgen? Det gjorde jag och det blev suveränt. Jag hade också att det röda blödde.

//mackan

Postad 03 oktober 2008 - 13:18

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Varför inte bara dra ner den röda färgen? Det gjorde jag och det blev suveränt. Jag hade också att det röda blödde.

//mackan

Ja, inte lär det hjälpa att byta box :P
Lite lustigt att alla ska vara så snabba att begära nya boxar så fort det är något fel. Ingen som tänkt på att det kan vara tex TV'n som spökar ?

Postad 03 oktober 2008 - 14:25

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Ja, inte lär det hjälpa att byta box :P
Lite lustigt att alla ska vara så snabba att begära nya boxar så fort det är något fel. Ingen som tänkt på att det kan vara tex TV'n som spökar ?

Hallå igen
Jag hoppas inte att min nya Pio 508XD är felet!
Men kanske får väl kolla det

Postad 03 oktober 2008 - 14:45

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Hallå igen

Inte troligt, men vad jag menar är att man bör se över bildinställningarna på varje ingång. Det hjälper ju inte att kalibrera med DVE på DVD-ingången och sedan klaga över bilden från en HD-box som sitter på en annan ingång (och skulle man tillfälligt flytta DVD'n till en annan ingång så är det ju också apparatspecifikt). På gamla CRT'er gällde ju inställningarna för samtliga ingångar men så är ju inte fallet för en platt-TV (möjligen för billigare modeller då).
Jag har skrivet om detta tidigare: Hur kalibrerar man bilden till det bästa för HD-mottagaren? Finns det någon HD-kanal som tex visar någon bra testbild?

Redigerat av agpath, 03 oktober 2008 - 14:47.

Postad 03 oktober 2008 - 16:08

Unregisteredadfb60ea
  • Unregisteredadfb60ea
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Hallå igen

Jag har också en pio fast 5080xd och loggan var alldeles för röd, men det är lätt att ordna. Ingen annan tv har så många inställnings möjligheter som pio.

//mackan

Postad 05 oktober 2008 - 17:11

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Någon mer som har problem att ibland kunna programmera två inspelningar på samma tid (från satellit), jag vet att några hade detta för ett halvår sedan, har det sedan blivit bra?

Mitt första problem var att den ena inspelningen hade startat och jag skulle programmera en till. Fick då besked "Konflikt: TNT två inspelningar i parallell = vilket är OK att ha!!! För någon dag sedan så fick jag samma besked men då hade jag ingen inspelning som pågick. Jag testade idag att programmera två inspelningar, vilket gick bra, men när jag som test skulle programmera ytterligare en så fick jag besked Konflikt: tre inspelningar i parallell

Notera att "TNT" (kommer inte ihåg helt vad det stod) kanske TNT eller något liknade (det började i alla fall med T), inte stod när man försökte sig på tre st i parallell

Postad 05 oktober 2008 - 20:34

gibby
  • gibby
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Min box har börjat bete sig skumt (mer än vanligt). Plötsligt igår så försvann en bit av bilden på var sida på om inte alla så iaf många kanaler. Fattade först inte om det var boxen eller tv'n men efter en stunds testande kom jag fram till att det borde vara boxen. Lösningen blev att stänga av HD-signalen, som det aldrig varit något problem med innan. Det funkade bra tills jag stängde av boxen och startade den igen, då kom det ingen bild alls. Enligt manualen inaktiveras HDMI-utgången när man stänger av HD-signalen, så det var ju skumt att jag hade bild fram tills jag stängde av den. Blev tvungen att koppla in en scartsladd och dra igång HD igen så nu sitter jag här med helt skev bild igen :)

Hoppas verkligen att den beryktade kommande uppdateringen löser detta och en massa andra problem för denna boxen är undermålig i mina ögon. Det har även varit mycket prat om att Discovery dyker upp i EPG'n pga att programinformation skickas via den transpondern (eller nått). Så länge man inte spelar in på någon annan kanal så borde givetvis EPG'n hämta information via den andra tunern så att befintlig kanal kan visas i rutan istället. Man vågar ju inte heller spela in mer än ett program åt gången för det har ju hänt hur många gånger som helst att inspelningen av nr 2 avbrutits när nr 1 tagit slut. Flera gånger har jag även varit med om att det bara spelats in en liten stund trots att jag inte spelat in något annat, och det har inte med dålig signal att göra. Och även om man får dålig signal tillfälligt så borde givetvis inte inspelningen avbrytas utan istället borde bilden bara bli svart under tiden.

Det som fick mig att köpa denna boxen var rubriken "Nästintill perfekt" i Aftonbladet. Jag hade satt rubriken till "Långt ifrån perfekt"... Men det mest irriterande är ändå Canal Digitals nonchalans, en uppdatering borde ha släppts för länge sedan. Men det är Canal Digital i ett nötskal, mailar man dem om ett problem får man inget svar alls eller ett standardsvar som bevisar att de inte läst vad man skrivit.

Postad 05 oktober 2008 - 20:49

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Min box har börjat bete sig skumt (mer än vanligt). Plötsligt igår så försvann en bit av bilden på var sida på om inte alla så iaf många kanaler. Fattade först inte om det var boxen eller tv'n men efter en stunds testande kom jag fram till att det borde vara boxen. Lösningen blev att stänga av HD-signalen, som det aldrig varit något problem med innan. Det funkade bra tills jag stängde av boxen och startade den igen, då kom det ingen bild alls. Enligt manualen inaktiveras HDMI-utgången när man stänger av HD-signalen, så det var ju skumt att jag hade bild fram tills jag stängde av den. Blev tvungen att koppla in en scartsladd och dra igång HD igen så nu sitter jag här med helt skev bild igen :)

Hoppas verkligen att den beryktade kommande uppdateringen löser detta och en massa andra problem för denna boxen är undermålig i mina ögon. Det har även varit mycket prat om att Discovery dyker upp i EPG'n pga att programinformation skickas via den transpondern (eller nått). Så länge man inte spelar in på någon annan kanal så borde givetvis EPG'n hämta information via den andra tunern så att befintlig kanal kan visas i rutan istället. Man vågar ju inte heller spela in mer än ett program åt gången för det har ju hänt hur många gånger som helst att inspelningen av nr 2 avbrutits när nr 1 tagit slut. Flera gånger har jag även varit med om att det bara spelats in en liten stund trots att jag inte spelat in något annat, och det har inte med dålig signal att göra. Och även om man får dålig signal tillfälligt så borde givetvis inte inspelningen avbrytas utan istället borde bilden bara bli svart under tiden.

Det som fick mig att köpa denna boxen var rubriken "Nästintill perfekt" i Aftonbladet. Jag hade satt rubriken till "Långt ifrån perfekt"... Men det mest irriterande är ändå Canal Digitals nonchalans, en uppdatering borde ha släppts för länge sedan. Men det är Canal Digital i ett nötskal, mailar man dem om ett problem får man inget svar alls eller ett standardsvar som bevisar att de inte läst vad man skrivit.

Skulle inte ha så mycket tro på CD's kommande uppdatering, att det skulle fixa dina problem.
- ditt problem med bilden kommer ju inte att fixas, har det funkat tidigare så måste det ha hänt något. Det är inget som är normalt med denna box. Testa med en fabriksreset. Kan du beskriva hur bilden ser ut. Kolla också signalstyrka och kvalité på de kanaler du har problem med så att det inte är pga mottagningen

- för inspelningar kolla att du inte har någon överlapp satt i menyn, att inspelningen ska vara typ +2minuter mer

- tror att det sänds TV från många olika transponders, man vill nog inte lägga ut EPG data på samtliga av dessa för att istället kunda sända fler TV eller bättre bitrate

- håller med om att vid dålig signal så hade det varit bättre med en kort stund svart bild, istället så avbryts inspelningen.

Som du började med "Min box har börjat bete sig skumt (mer än vanligt). ", tror att vi får leva med det valiga "skummet", är det mer än vanligt så är det nog något med just din box

Redigerat av Unregistered124686ac, 05 oktober 2008 - 21:16.

Postad 06 oktober 2008 - 01:54

Patrik.A
  • Patrik.A
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Någon mer som har problem att ibland kunna programmera två inspelningar på samma tid (från satellit), jag vet att några hade detta för ett halvår sedan, har det sedan blivit bra?

Har haft boxen sedan i maj och aldrig haft problem förrän nu i helgen. Misslyckades med att programmera samtidiga inspelningar både via epg och på vanligt sätt.
Kommer inte ihåg vilket felmeddelande jag fick, men boxen säger iaf ifrån.
Har som sagt funkat klockrent fram tills nu. Skumt!

P.

Postad 06 oktober 2008 - 05:40

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

- tror att det sänds TV från många olika transponders, man vill nog inte lägga ut EPG data på samtliga av dessa för att istället kunda sända fler TV eller bättre bitrate

Ja de sänder från många transpondrar, och den långa EPG:n sänds från en av dessa (på 12456 MHz).
Det gibby skriver är ju rätt:
"Så länge man inte spelar in på någon annan kanal så borde givetvis EPG'n hämta information via den andra tunern så att befintlig kanal kan visas i rutan istället. "

Så länge en tuner är ledig skulle väl i princip hela EPG listan kunna uppdateras i bakgrunden automatiskt säg var 15:e minut så att den kunde poppa upp utan fördröjning.
(Men det är väl bäst att Sagem rättar buggarna innan de börjar fundera över hur det kunde ha implementerats.)
Det kan också hända att hårdvaran begränsar "intelligent" användning av data från den andra tunern, om den bara finns där för att kunna spela in data på HDD.

Postad 06 oktober 2008 - 07:36

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0

Har haft boxen sedan i maj och aldrig haft problem förrän nu i helgen. Misslyckades med att programmera samtidiga inspelningar både via epg och på vanligt sätt.
Kommer inte ihåg vilket felmeddelande jag fick, men boxen säger iaf ifrån.
Har som sagt funkat klockrent fram tills nu. Skumt!

P.

Jag får det felet om jag försöker programmera två inspelningar på samma tid samtidigt som en inspelning är igång.
Då är det bara att vänta tills den pågående inspelningen är klar innan man kan programmera inspelning nr 2.

Detta kan jag förstå om pågående inspelning inte är tidsbestämd, men jag får felmeddelandet även om inspelningen som pågår kommer avslutas innan de andra två skall starta.

Jag tror det har något med hur boxen allokerar de två mottagarna (tre med T-mottagaren) för inspelningar.

Postad 06 oktober 2008 - 08:00

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag får det felet om jag försöker programmera två inspelningar på samma tid samtidigt som en inspelning är igång.
Då är det bara att vänta tills den pågående inspelningen är klar innan man kan programmera inspelning nr 2.

Detta kan jag förstå om pågående inspelning inte är tidsbestämd, men jag får felmeddelandet även om inspelningen som pågår kommer avslutas innan de andra två skall starta.

Jag tror det har något med hur boxen allokerar de två mottagarna (tre med T-mottagaren) för inspelningar.

Jo mitt första problem att programmera 2:a insp inträffade när en inspelning pågick. Men några dagar senare så kom det samma Konfliktruta fastän ingen inspelning pågick. Jag har också testat tidigare när någon annan hade detta problem att göra på samma sätt och då gick det fint att sätta en andra inspelning fastän en gick i bakgrunden. Jag har inte hittat någon logik i detta ännu.

Postad 06 oktober 2008 - 09:51

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0

Jo mitt första problem att programmera 2:a insp inträffade när en inspelning pågick. Men några dagar senare så kom det samma Konfliktruta fastän ingen inspelning pågick. Jag har också testat tidigare när någon annan hade detta problem att göra på samma sätt och då gick det fint att sätta en andra inspelning fastän en gick i bakgrunden. Jag har inte hittat någon logik i detta ännu.

Hade du andra inspelningar programmerade som skulle startat innan de två du försökte programmera?

Verkar som sagt vara ett allokeringsproblem. Och eftersom det finns ganska många olika fall som kan uppstå så kan det verka "slumpmässigt".

Jag har fått intrycket att "timern" inte alltid kontrollerar tillgängligheten hos alla relevanta mottagare och ibland inte gör skillnad på mark- respektive satellitmottagarna och därmed försöker allokera "fel" mottagare.
Detta trots "fel" mottagare också borde vara tillgänglig.

Det känns som det saknas ett antal tillstånd i det tillståndsdiagram som styr timern.

En brasklapp:
Detta är gissningar gjorda utifrån mina observationer av boxens beteende. Det kan vara något annat fel :)

Postad 06 oktober 2008 - 10:42

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hade du andra inspelningar programmerade som skulle startat innan de två du försökte programmera?

Det hade jag nog, men det har jag säkert haft många gånger tidigare också, utan problem. Har som sagt inte hittat något mönster i detta. Kanske det där "TNT", "TNC" eller liknade som kom upp i konfliktrutan, om det är en ledtråd för det kom inte upp när jag verkligen skulle testa och lägga in 3 st i parallell för att få ett felmedellande. Får väl vänta tills det händer igen

Marksändningsmottagaren är inte aktiverad, så den använder jag inte.

Postad 08 oktober 2008 - 10:10

lajbanson
  • lajbanson
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
Hej,

Tills sist tog vi steget - vår PVR kommer på måndag. Hur som, det jag undrar är över vad jag kan förvänta mig i "migreringen" från en Topfield PVRt 5000 som vi kommer att pensionera? Finns det några som haft Topfield tidigare i tråden som kan belysa mina frågor?

1. Kommer det att gå smärtfritt (om det är någon som gått den vägen)?
2. Vi har cirka 20 kalenderinspelningar som upprepas dagligen eller veckoligen och ibland inspelning av två program exakt samma tid - kommer detta att fungera, är det något speciellt att tänka på?
3. Vid inspelningar, behöver man lägga till minuter före och efter programmets aviserade start och slut? Och vilken möjlighet har man att påverka detta själv?

Är laddad nu, ska bli kul att få det bättre kanalutbudet och vi får hoppas att teknikövergången mottages väl här hemma hos familjen (min fru har 15 av 20 inspelningar just nu ;-).

Postad 08 oktober 2008 - 12:15

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hej,

Tills sist tog vi steget - vår PVR kommer på måndag. Hur som, det jag undrar är över vad jag kan förvänta mig i "migreringen" från en Topfield PVRt 5000 som vi kommer att pensionera? Finns det några som haft Topfield tidigare i tråden som kan belysa mina frågor?

1. Kommer det att gå smärtfritt (om det är någon som gått den vägen)?
2. Vi har cirka 20 kalenderinspelningar som upprepas dagligen eller veckoligen och ibland inspelning av två program exakt samma tid - kommer detta att fungera, är det något speciellt att tänka på?
3. Vid inspelningar, behöver man lägga till minuter före och efter programmets aviserade start och slut? Och vilken möjlighet har man att påverka detta själv?

Är laddad nu, ska bli kul att få det bättre kanalutbudet och vi får hoppas att teknikövergången mottages väl här hemma hos familjen (min fru har 15 av 20 inspelningar just nu ;-).

1. har inte haft någon Topfield, men det är inte så mycket man kan ställa in i CD's HD PVR box, så själva installationen kommer nog att gå smärtfritt

2.ska inte vara något problem, enstaka inspelningar sätter man normalt i EPG, upprepade inspelningar så går man in i menyn och "timer". Det vara en fördel att om man ska sätta en inspelning på tex SVT-HD att man först går till den kanalen och sedan går in i menyn för att sätta upprepning, för då tar man med sig kanalnumret. Annars så står man där inne och har ingen aning om vad man ska skriva in för kanal (timern använder originalnumreringen)

3. det går att sätta +/- ett antal minuter vid start och stopp, ibland så skulle det behövas, men det är inte bra att göra det av två skäl. Den tar titeln från programmet vid avslut, så går man in två minuter på nästa program så sätts detta som titel på det som man har spelat in. Om du sätter +2 minuter och har parallella inspelningar så kan det också bli konflikt om det blir överlapp

Gå in i inlägg 3 på sidan 1 så finns det en del tips på slutet som kan var bra att veta, det kan också var bra att läsa igen om vad kan tänkas hända, så ni inte blir överraskade, lycka till

Postad 09 oktober 2008 - 07:45

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Marksändningsmottagaren är inte aktiverad, så den använder jag inte.

Det är den väl, men du menar att du inte har någon kabel inkopplad i den?
Spelar man in 2 st satellit-program samtidigt så väljer boxen automatiskt en markkanal för direktvisningen om man försöker byta kanal. Har man då inte marknätet inkopplat så kan det kanske bli problem av den typen vi hade innan CD aktiverade markmottagaren i den första uppgraderingen?

Postad 09 oktober 2008 - 10:03

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Det är den väl, men du menar att du inte har någon kabel inkopplad i den?
Spelar man in 2 st satellit-program samtidigt så väljer boxen automatiskt en markkanal för direktvisningen om man försöker byta kanal. Har man då inte marknätet inkopplat så kan det kanske bli problem av den typen vi hade innan CD aktiverade markmottagaren i den första uppgraderingen?

Är inte säker på detta, men jag har för mig att man vid installation skulle välja någon typ av aktivering av markmottagaren

När jag har två inspelningar igång så växlas jag mellan dessa, så spelar jag in TV1 och TV4, och är på TV4 och trycker tex TV3 så hamanr jag på TV1

Jag har upptäckt en sak till som skiljer falsk "konflikt" mot riktig konflikt. Om jag har satt en inspelning och ska sätta en till och får en falsk konflikt så får jag ingen markeringsprick i EPG'n och inte heller någon konfliktskylt. Om jag däremot tvingar mig på en tredje inspelning, dvs redan har satt två, så kommer det upp en konfliktskylt.

Postad 10 oktober 2008 - 10:03

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Ja nu fick man en ny boxigår och det va skilnad det!
Nu är alla färger riktigt bra det va boxen och inte kabel eller tv som strulade Gött!

MEN nu funkar inte fjärren som den ska! SUCK! Ja jag vet att många haftproblem med detta men jag tror inte att det kan va tv som stör måste va nåttmed boxarna! jag har ju samma tv fast en ny box.
jaja nu e bilden bra så man får väll köpa en multi fjärr :rolleyes:

Postad 10 oktober 2008 - 12:56

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Ja nu fick man en ny boxigår och det va skilnad det!
Nu är alla färger riktigt bra det va boxen och inte kabel eller tv som strulade Gött!

MEN nu funkar inte fjärren som den ska! SUCK! Ja jag vet att många haftproblem med detta men jag tror inte att det kan va tv som stör måste va nåttmed boxarna! jag har ju samma tv fast en ny box.
jaja nu e bilden bra så man får väll köpa en multi fjärr :rolleyes:

Du har väl 2 fjärrar att testa med nu?

Postad 10 oktober 2008 - 20:26

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Du har väl 2 fjärrar att testa med nu?

Nix!
Dom skickar bara box utan sladdar och fjärr.
Men jag tror mig ha löst det, jag puttade in boxen lite längre in i skåpet och det verkar som att det blev mycket bättre då! kanske att bänkenskärmar avir strålen lite?? ingen aning men bättre blevdet GÖTT!!

Redigerat av lpc123, 10 oktober 2008 - 20:26.

Postad 11 oktober 2008 - 07:25

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Nix!
Dom skickar bara box utan sladdar och fjärr.
Men jag tror mig ha löst det, jag puttade in boxen lite längre in i skåpet och det verkar som att det blev mycket bättre då! kanske att bänkenskärmar avir strålen lite?? ingen aning men bättre blevdet GÖTT!!

Det finns med i specifikationen för kommande mjukvaren en förfinad fix för fjärrkontrollen. Vi kan väl hoppas att den klarar CD's tester så att den finns med i den slutgiltliga mjukvaran och att den gör ett bättre jobb än den tidigare fixen. Det är den bredfrekventa ljuset från skärmar LCD/Plasma, lågenergilampor, lysrör etc som spökar, gör att signalen från fjärren drunknar i det ljus som omgivningen "skickar" till boxen. Så håll ut någon månad till.

I övrigt så vill inte CD säga så mycket vad som kommer att ingå i den nya mjukvaran eftersom den blev underkänd och gick i retur så kanske det måste plockas bort något för att det inte fungerar eller att de väljer att få ut en ny mjukvara så "snabbt som möjligt". Men det verkar ändå att den innehåller en del värt att se fram emot :)

Postad 12 oktober 2008 - 12:39

Unregistered195549ad
  • Unregistered195549ad
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
tjenare.Är det nån som vet om det går att föra över ett program eller något man spelat in från boxen till datorn?
Och isof hur??

Postad 12 oktober 2008 - 12:54

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

tjenare.Är det nån som vet om det går att föra över ett program eller något man spelat in från boxen till datorn?
Och isof hur??

TV-kort i dator eller via en USB-anslutet TV-kort som har ingång för analogsignal. Tänk på att många USB anslutna tv-kort inte har detta utan du måste ha en med möjlighet för kabelanslutning också (kostar nog från 700:-). Du ansluter via boxens SCART, (RGB, SVIDEO eller komposit) till tv-kort. Därefter så väljer du med det program som följer med tv-kortet vilken typ av fil det ska vara, typ DVD bästa eller liknade, då lagras det som en mpg fil i format mpeg2 som är DVD standarden, finns också kort som lagrar i mpeg4. Överföring går i realtid, så det tar tid och boxen är låst under tiden för detta. DEt blir inte HD kvalité på det som du för ut.

Det kommer snart (tror inte det kommit till sverige) en box som kan föra ut via kompoentutgången och då ska man kunna lagra undan i HD kvalité, kostar nog en 2-3000:-

Postad 12 oktober 2008 - 14:22

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Hallå
Är det någon som lyckats få bild på markboxen med en inomhus anten??
Det verkar inte som att boxen sänder någon ström till antennerna? jag har testat 2st och ingen av dom funkar.
Finns det någon lösning på dettaeller är det bara takantenner som funkar?
Hade varit gött om man kunde ha en liten smidig inomhus annars tror nog grannarna snart att man jobbar på FRA!!!!!
hehe :)

Postad 12 oktober 2008 - 19:45

ABSiNSANE
  • ABSiNSANE
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Hallå
Är det någon som lyckats få bild på markboxen med en inomhus anten??
Det verkar inte som att boxen sänder någon ström till antennerna? jag har testat 2st och ingen av dom funkar.
Finns det någon lösning på dettaeller är det bara takantenner som funkar?
Hade varit gött om man kunde ha en liten smidig inomhus annars tror nog grannarna snart att man jobbar på FRA!!!!!
hehe :)

Det är bara att använda en aktiv antenn - med extern strömmatning via nätadapter. Jag kör med en All 4 one (3mm tjock, lite större än ett A4), likaså mina föräldrar och det fungerar alldeles utmärkt. De har även en lite smidig antenn från Digiality som även fungerar bra.

Postad 13 oktober 2008 - 19:21

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2 095 inlägg
  • 0
Är det någon som kan förklara hur man får boxen att skicka ut 5.1-ljud ur coax-utgången på SVT HD? Sitter just nu och kollar på "Livet i Fagervik" på SVT1 med finfint 5.1-ljud, men när jag zappar över till SVT HD är 5.1-ljudet som bortblåst.

Det påstås att det mesta som sänds på SVT HD är med 5.1-ljud men det är sällan jag får fram det. När det står AC3 i boxens inforuta, kan det då även vara digitalt 2.0-ljud?

Har postat om ett snarlikt problem här.

Postad 13 oktober 2008 - 20:15

Martin_P
  • Martin_P
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jahopp, efter några veckor med denna box så gick den ikväll och dog..

Det började med att den hängde sig i "MyTv" listan, jag drog ur sladden och den visade Pb03....

CD skulle skicka en ny box.. Faan också..

Postad 14 oktober 2008 - 07:40

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Är det någon som kan förklara hur man får boxen att skicka ut 5.1-ljud ur coax-utgången på SVT HD? Sitter just nu och kollar på "Livet i Fagervik" på SVT1 med finfint 5.1-ljud, men när jag zappar över till SVT HD är 5.1-ljudet som bortblåst.

Det påstås att det mesta som sänds på SVT HD är med 5.1-ljud men det är sällan jag får fram det. När det står AC3 i boxens inforuta, kan det då även vara digitalt 2.0-ljud?

Ja, det kan även vara DD 2.0, SVT sänder alltid en AC3-signal. Testa att trycka på Setup och växla mellan ljudspåren.

Postad 14 oktober 2008 - 10:25

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Ja, det kan även vara DD 2.0, SVT sänder alltid en AC3-signal. Testa att trycka på Setup och växla mellan ljudspåren.

Har inte tänkt så mycket på detta, men man ser väl också i infofältet hur många högtalare som anges, ibland är 2, ibland 5 etc. Såg också att det kunde stå 4 högtaler utan AC3, då skickad det i 4 ljudkanaler i PCM, eller?

Postad 14 oktober 2008 - 11:02

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Har inte tänkt så mycket på detta, men man ser väl också i infofältet hur många högtalare som anges, ibland är 2, ibland 5 etc. Såg också att det kunde stå 4 högtaler utan AC3, då skickad det i 4 ljudkanaler i PCM, eller?

SPDIF kan ändå bara hantera 2 kanals-PCM. Ska man utnyttja multikanals PCM så måste boxen ha analoga flerkanals-utgångar att koppla till receivern (vilket den inte har). Vilken kanal såg du detta på?

Postad 14 oktober 2008 - 11:58

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

SPDIF kan ändå bara hantera 2 kanals-PCM. Ska man utnyttja multikanals PCM så måste boxen ha analoga flerkanals-utgångar att koppla till receivern (vilket den inte har). Vilken kanal såg du detta på?

Är inte säker, men tror det var Eurosport HD

Postad 14 oktober 2008 - 13:19

halmstaden
  • halmstaden
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0
Hej
jag har nyss skaffat en ny tv och då också denna hdbox.
Vid kanalsökningen hittar boxen 120+ kanaler, men när jag ska titta står det: "Du har inte rättighet att komma åt program". Varför blir det så? Trycker jag på info kommer info om vilket program som "visas", men ingen bild.
Jag har ingen DTT-antenn, men det är ju inte heller där jag gör kanalsökningen, utan SAT..?
Skulle uppskatta grymt mkt om någon berättar vad som är fel/saknas. Grön som man är på detta förstår man inte mycket.

Tack på förhand !

Postad 14 oktober 2008 - 13:41

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Det är väl antalet val som finns?

Redigerat av solhaga, 14 oktober 2008 - 13:41.

Postad 14 oktober 2008 - 14:59

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Det är väl antalet val som finns?

Eurosport sänder ju på flera språk, så det skulle kunna vara det.

Hej
jag har nyss skaffat en ny tv och då också denna hdbox.
Vid kanalsökningen hittar boxen 120+ kanaler, men när jag ska titta står det: "Du har inte rättighet att komma åt program". Varför blir det så? Trycker jag på info kommer info om vilket program som "visas", men ingen bild.
Jag har ingen DTT-antenn, men det är ju inte heller där jag gör kanalsökningen, utan SAT..?
Skulle uppskatta grymt mkt om någon berättar vad som är fel/saknas. Grön som man är på detta förstår man inte mycket.

Tack på förhand !

Det verkar som om ditt kort inte är aktiverat. Ring kundtjänst så kan de fixa det direkt. Du ska kunna se allt i 14 dagar.

Postad 14 oktober 2008 - 15:29

halmstaden
  • halmstaden
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0
OK tack ska kolla på det !

Postad 14 oktober 2008 - 15:58

Lundis
  • Lundis
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Har du 5.1 ut på SVT1 ska det funka på SVT HD också...

Hade du något ljud alls på SVT HD???
Spelade in Fagervik igår o kollade precis på den. Jag har DD2.0 på inspelningen men ingen dialog hörs överhuvudtaget. Övriga ljud (typ billjud,dörr som stängs )finns där konstigt nog. Verkar vara ljud i alla
kanaler utom centern. (Man får skruva på volymen mer för att höra dessa)
Har märkt av samma problem på de 2 första avsnitten
på PLUS. Samtidigt har det funkat perfekt på SVT1 när jag jämfört. Tror det är fel i utsändningen helt enkelt.
CD eller SVT är frågan?

Kan nämna att samma fenomen med utebliven dialog (tyst i centerkanalen) även tidigare förekommit
på enstaka filmer på canal+ film HD. Då lutar det väl åt CD?!!

Annars finns det endast ett ljudspår (AC3) på SVT HD. Har 99% av tiden varit som 5.1 även om vissa
studioprogram endast sänt ut i Hö,Vä-kanalen. Alltså förstärkaren har indikerat DD5.1 men det har ändå bara
varit stereoljud.

MVH Lundis

EDIT: Testade o ändra i ljudmenyn till Stereo. Då kommer alla ljud fram!!! Hur 17 kan det bli så? Är det
ljud då måste väl sändningen va okej men att boxen har nåt fuffens för sig innan DD-ljudet skickas ut!

Redigerat av Lundis, 14 oktober 2008 - 16:29.

Postad 14 oktober 2008 - 16:24

Lundis
  • Lundis
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
När jag ändå snackar ljud... Har även problem med vissa progr som sänds i HD på TV4 HD. Ljudet hackar konstant.
Senast i lördags på filmen Lonely heart Killers!

Fler som märkte detta?

Lundis

Postad 14 oktober 2008 - 17:56

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

När jag ändå snackar ljud... Har även problem med vissa progr som sänds i HD på TV4 HD. Ljudet hackar konstant.
Senast i lördags på filmen Lonely heart Killers!

Fler som märkte detta?

Lundis

Jag hade väldiga problem i veckan och skickade in en anmälan till CD, fick följande svar.

Hej och tack för ditt mail

Vi är medvetna om ljudproblemen på just TV4HD och våra tekniker arbetar på att lösa det såfort som möjligt.

Med vänliga hälsningar
Canal Digital Kundservice

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.