Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4965 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8.2 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Försteg) 0 (0) Inga priser

Postad 06 November 2013 - 19:23

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Satt precis och funderade på om jag skulle tvätta skivorna farsan tog med hem från staterna efter hans kust-till-kust på hojen för någon månad sen, en av skivorna var "Three Sides Live" av Genesis. Men jag tror jag tvättar lite imorgon, nöjer mig med att lyssna ikväll. Finns sämre saker att göra än att sjunka ner i soffan en mörk höstkväll med tända ljus och svart kaffe till lite vinyl.

Skivmässa i helgen förresten, i Huskvarna. Nån annan som ska dit?

Jag ska till Huskvarna på lördag- vi ses förhoppningsvis där! :D

Postad 08 November 2013 - 21:13

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0
Tittade genom tråden och läste om alla Rega, Pro-ject, Technics osv osv. Det verkar inte vara någon som har provat den självklara referensen från slutet av 70-talet? Linn Lp 12. Det måste väl finnas någon som har erfarenhet från den? Man behöver inte köpa det värsta från början utan början med en "enkel" Lp 12 från 80-talet med Valhalla och kanske en Akito-arm. Köper man delarna lite då och då (säljs ofta på Ebay efter uppgradering) så kan man få ihop en skivspelare för säg runt 4000-6000 kr. Det finns mängder av beskrivningar på nätet hur man skruvar ihop delarna. Linns styrka är (de dyrare) tonarmarna och precisionen i tallrik och lager. Köper man sedan de dyrare motorstyrningarna så får man något som är svårslaget, oavsett pris. Förutom ett extremt driv i ljudet så excellerar Linn LP12an också på "hifi"-parameterarna: dynamik, stor och djup ljudbild osv. Har ägt Thorens i olika modeller tidigare men upplevde att steget till Lp12an var stort. Då kanske ska tilläggas att jag tycker att en begagnad Thorens är ett bättre köp än en ny Rega för samma peng.
Postad bild

Postad 08 November 2013 - 21:56

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Grattis till en trevlig spelare! Saknar min ibland, Minns att jag körde den med en Clearaudio "wood " pickup. Bytte till en vpi helt i onödan igentligen. :-)

Redigerat av Sidelakebob, 08 November 2013 - 22:00.

Postad 09 November 2013 - 00:25

Unregistered75db219b
  • Unregistered75db219b
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
+ 1 för en beg. LP 12.
Sen kan man uppgradera den vartefter Lottovinsterna ramlar in. :D
Man kan som jag gjorde, köpa delar från England. Typ tonarm.
Lyssnar just nu på Peter Gabriels första solo-lp, svängigt sa katten.

Postad 09 November 2013 - 11:10

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Har fått en möjlighet och sätta upp en rigg nr2 VPI Scoutmaster med 10.5 i arm och Dynavector XX2 PU
Kul och höra begges drivverk kvaliteter och skillnader :) Mer om det senare....

Postad bild

Postad 09 November 2013 - 11:43

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Tittade genom tråden och läste om alla Rega, Pro-ject, Technics osv osv. Det verkar inte vara någon som har provat den självklara referensen från slutet av 70-talet? Linn Lp 12. Det måste väl finnas någon som har erfarenhet från den? Man behöver inte köpa det värsta från början utan början med en "enkel" Lp 12 från 80-talet med Valhalla och kanske en Akito-arm. Köper man delarna lite då och då (säljs ofta på Ebay efter uppgradering) så kan man få ihop en skivspelare för säg runt 4000-6000 kr. Det finns mängder av beskrivningar på nätet hur man skruvar ihop delarna. Linns styrka är (de dyrare) tonarmarna och precisionen i tallrik och lager. Köper man sedan de dyrare motorstyrningarna så får man något som är svårslaget, oavsett pris. Förutom ett extremt driv i ljudet så excellerar Linn LP12an också på "hifi"-parameterarna: dynamik, stor och djup ljudbild osv. Har ägt Thorens i olika modeller tidigare men upplevde att steget till Lp12an var stort. Då kanske ska tilläggas att jag tycker att en begagnad Thorens är ett bättre köp än en ny Rega för samma peng.
Postad bild

Mycket trevlig spelare! Är också mycket förvånad över att Linn- fantasterna har lyst med sin frånvaro så pass länge härinne men de börjar poppa upp en efter en nu....bättre sent än aldrig! B) Personligen är jag ingen jättefan av det ljudideal Linn LP12 erbjuder men den är trots allt en legendarisk ikon som man inte kan bortse ifrån. LP12:an har i mycket hög grad bidragit till att vi idag är där vi är när det gäller utvecklingen på skivspelarfronten.

Redigerat av GyroSE, 09 November 2013 - 11:47.

Postad 09 November 2013 - 11:49

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Har fått en möjlighet och sätta upp en rigg nr2 VPI Scoutmaster med 10.5 i arm och Dynavector XX2 PU
Kul och höra begges drivverk kvaliteter och skillnader :) Mer om det senare....

Postad bild

Är det måhända din gamle vän Bongo Mongos VPI vi ser på bilden? Du får ge oss intrycken av den när du jämfört den med din egen Nottingham...

Postad 09 November 2013 - 12:19

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Det är helt riktigt Gyro! Den vill jag överta/köpa och ha som ett minne från honom.

Postad 09 November 2013 - 13:18

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Jag ska till Huskvarna på lördag- vi ses förhoppningsvis där! :D

Missade mässan tyvärr. Du får rapportera om eventuella skivfynd här sen! :)

Postad 09 November 2013 - 14:14

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0

Mycket trevlig spelare! Är också mycket förvånad över att Linn- fantasterna har lyst med sin frånvaro så pass länge härinne men de börjar poppa upp en efter en nu....bättre sent än aldrig! B) Personligen är jag ingen jättefan av det ljudideal Linn LP12 erbjuder men den är trots allt en legendarisk ikon som man inte kan bortse ifrån. LP12:an har i mycket hög grad bidragit till att vi idag är där vi är när det gäller utvecklingen på skivspelarfronten.

Jag har varit nära, vid flera tillfällen, att slå till på en beggad LP12:a. Men varje gång så har jag backat ur - och det har främst med att uppgraderingsdjävulen i mig skulle aldrig slå sig till ro....
Om jag köper en gammal så ska det läggas på Circus, Kore eller Keel. Trampolin? Valhalla, Lingo, Radikal. Akito, Ittok eller Ekos osv osv... Vissa klarar av att ta det ett steg i taget - och vara nöjda med det de har. Men inte jag, det skulle hela tiden gnaga att jag kan få den att låta bättre, bara jag köper x, eller y eller z...
Då jag köpte spelare så blev det en Rega P7 istället. Nöjd ja, men jag drömmer fortfarande om lottovinsten (och då budar jag in en LP12 40th Anniversary.... :)

Redigerat av hultin, 09 November 2013 - 14:15.

Postad 09 November 2013 - 14:23

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
När man pratar med folk om skivspelare o Linn LP12 kommer på tal så tycker jag det verkar som det råder ganska delade meningar om dess kvaliteter. Har två polare vilka är fd LP12-ägare men som sålt och nu inte har så mycket till övers för densamma. Jag tror den ene av dom har sin kvar i nån' garderob lr dylikt om nu någon är sugen. Generellt verkar det som om många anser att ljudet skulle vara färgat på något spec. sätt (utöver det vanliga alltså).

Postad 09 November 2013 - 18:41

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Missade mässan tyvärr. Du får rapportera om eventuella skivfynd här sen! :)

Missade tyvärr också mässan- inga fynd för min del.... :(

Postad 09 November 2013 - 18:48

F.L.
  • F.L.
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Någon som har tips på en bra vägghylla om man vill sätta sin spelare på väggen?
De flesta hyllplan är för smala för att rymma en vinylspelare. Om hyllan är snygg gör ju inget heller :)
Helst en hylla där man inte ser några konsoler.

Redigerat av F.L., 09 November 2013 - 18:48.

Postad 09 November 2013 - 23:04

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Jag kör en hylla i glas från hifiklubben. Kostade en 500 tror jag, där ryms en rega P2 iaf. VM Accustics tror jag den heter

Postad 09 November 2013 - 23:21

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0

Någon som har tips på en bra vägghylla om man vill sätta sin spelare på väggen?
De flesta hyllplan är för smala för att rymma en vinylspelare. Om hyllan är snygg gör ju inget heller :)
Helst en hylla där man inte ser några konsoler.

Som flinken skriver så har hifiklubben en smidig och billig hylla. Om du gillar att bygga själv så kika in ett av mina album för ideer.

Postad 09 November 2013 - 23:38

Unregistered75db219b
  • Unregistered75db219b
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Pro Ject hyllor är prisvärda. Har en till min LP 12:a och det svänger :D
Visst, man kan uppgradera LP 12:an med flera årslöner. Men det finns bra och seriösa beg-handlare (Cymbiosis) i England.
Så uppgradeingsbacillen behöver inte kosta alltför många skjortor.
Visst finns det pro- och anti Linn-läger, men lyssna och känn. Väljer jag Rega, Roksan eller Linn beror på vilken som ger mig ståpäls.

Rock on :P

Postad 10 November 2013 - 12:35

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

När man pratar med folk om skivspelare o Linn LP12 kommer på tal så tycker jag det verkar som det råder ganska delade meningar om dess kvaliteter. Har två polare vilka är fd LP12-ägare men som sålt och nu inte har så mycket till övers för densamma. Jag tror den ene av dom har sin kvar i nån' garderob lr dylikt om nu någon är sugen. Generellt verkar det som om många anser att ljudet skulle vara färgat på något spec. sätt (utöver det vanliga alltså).

Just så uppfattade jag också LP12an innan jag lyssnade ordentligt på den. Man nischade in LP12an med rytm och musikalitet i "kontrast" mot "HiFiiii" som återförsäljarna lite föraktfullt kallade andra skivspelares återgivning. Det var ju bara skitsnack som egentligen bara slog tillbaka. Därav bl.a myten om färgning. Har levt med Linn LP12an ett tag nu och "färgad" är väl inte det epitet man tänker på i första hand. Däremot blir jag lika överraskad varje gång över hur allting håller ihop utan "boom-tizz" dvs neutralitet. Jag kör med Denon 304 och Ittok-arm. Visst hör man brus och enstaka pops, men det blir liksom hängande utanför musiken. Det stör inte och just min kombination är väldigt tyst, märker ingen skillnad mot samma inspelning på CD. Oftast ligger inspelningslokalens bakgrundsljud betydligt högre. Sedan har vi det där med dynamik. Det är svårt att få fram samma upplevelse med CD och då har jag ändå inga duvungar på den fronten. Till sist vill jag hävda min helt objektiva uppfattning ;) att en begagnad LP12, oavsett version, fortfarande slår det mesta av det jag hittills läst om i tråden. Om en LP12 låter illa, vilket händer, då ska man se över underhållet men det gäller f.ö alla skivspelare.

Postad 10 November 2013 - 18:54

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Till sist vill jag hävda min helt objektiva uppfattning ;) att en begagnad LP12, oavsett version, fortfarande slår det mesta av det jag hittills läst om i tråden. Om en LP12 låter illa, vilket händer, då ska man se över underhållet men det gäller f.ö alla skivspelare.

Oops! Farligt att sticka ut hakan på detta forum ang detta med vilken spelare som låter bäst... B) Återigen handlar det om tycke/smak och vem av oss vinylfantaster skulle dissa sin egen skivspelare? En av LP12:ans stora nackdelar, som jag ser det, är den du nämner; underhållet som ska utföras regelbundet av märkesverkstad och tyvärr är ganska dyrt. Finns många skivspelare som kräver minimalt med underhåll där det oftast räcker med att byta drivrem och lagerolja plus ev justera hastigheten- underhåll som man kan utföra själv utan inblandning av handlare/verkstad.

Redigerat av GyroSE, 10 November 2013 - 19:27.

Postad 10 November 2013 - 19:03

F.L.
  • F.L.
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Som flinken skriver så har hifiklubben en smidig och billig hylla. Om du gillar att bygga själv så kika in ett av mina album för ideer.

Snygga hyllor Sidelakebob! Du skall inte sälja någon av dem? :P
Skall spana in hifiklubbens hylla i butik, den ser ju bra ut på bild iaf

Redigerat av F.L., 10 November 2013 - 19:04.

Postad 11 November 2013 - 19:26

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Har ingen till salu tyvärr. Vi tillverkade fyra stycken om jag minns rätt.

Postad 14 November 2013 - 17:41

Martgus
  • Martgus
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Någon som har förslag på justerbara fötter för en småpeng? Min spelare har tyvärr inte justerbara på sig och retar mig väl kanske mest på ghettolösningen med lite filt under en fot och lite mer under en annan, en ordentligt 10 kilos plint under kanske vore det bästa men känner mig lite snål :)

Postad 14 November 2013 - 18:25

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Nu vet jag inte vad det är för gänga på dina skivspelar - fötter Martgus men någon bult / mutter kombination kanske skulle fungera som ekonomilösning?

Postad 14 November 2013 - 20:10

Martgus
  • Martgus
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Hmm de som sitter på är fastskruvade med en liten träskruv rätt in i mdf:n. Brickor vore ju enkelt men ett jädra skruvande i spelaren tills man blir nöjd.
Om jag gör en egen plint i trä att ha under skulle bult/mutter lösningen vara enkel att göra Sidelakebob, bra tips.

Postad 14 November 2013 - 20:48

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Någon som har förslag på justerbara fötter för en småpeng? Min spelare har tyvärr inte justerbara på sig och retar mig väl kanske mest på ghettolösningen med lite filt under en fot och lite mer under en annan, en ordentligt 10 kilos plint under kanske vore det bästa men känner mig lite snål :)

Har själv letat justerbara fötter tidigare. Audio Technica tillverkade ett bra par med inbyggd libell som var justerbara men de görs inte längre, går säkert att få tag på ändå om man hör sig för. Fast så billiga brukar de ju inte vara. Själv fixade jag en bit svart diabas från en firma som gjorde gravstenar och köksbänkskivor som jag ställt på SD-kuddar. Med lite snett golv fick jag fuska till det med några pappersskivor mellan två av SD-kuddarna för att få spelaren 100% i våg. Jag är nöjd med lösningen även om ett par riktiga fötter kanske hade varit att föredra. Du får skriva här om du hittar några bra :)

Postad 14 November 2013 - 22:47

Martgus
  • Martgus
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Har funderat lite på den lösningen med Draj, ska försöka ta mig förbi någon stenfirma och se om de har ett hål efter en diskho att sälja.
Köpa fyra fötter för mer än vad t.ex. Pro-jects egna ground it plint kostar är ju som sagt inga bekymmer men då gör jag nog hellre det i slutändan och får hela kittet.
Gillar kanske bara hur det ser ut med en skiva inunder spelaren och att jag då tror att det är lättare att mer diskret få den i våg istället för att gå loss på spelaren i sig. Vibrationsdämpning vore ju trevlig bonus men att stoppa spårvagnens vibrationer in i lägenheten är nog inte möjligt lr intressant, den låter ju också 😊

Redigerat av Martgus, 14 November 2013 - 22:48.

Postad 14 November 2013 - 23:05

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Tre st spikes med gänga blir ju inte dyrt. http://www.svalander...spikes__brickor
Vibrationsdämpnig på köpet får du bl.a med Solis Techs "discs of silence", ställbara i höjdled, dock kostar tre st av dessa 1600 bagis.
http://www.svalander...tter/solid_tech

Postad 15 November 2013 - 00:47

Martgus
  • Martgus
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Ja med hyffsat billiga spikes verkar man ju kunna lösa nivåjusteringen lite snyggare än idag iaf, ska kika runt efter skiva också. Får man fråga vad Du fick ge för Din diabasskiva Draj? Antar att man får betala för kapandet mer än spillet om man orkar vänta en stund...

Postad 15 November 2013 - 15:18

mostling
  • mostling
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Biltema spikes är ett billigt alternativ annars, jag har såna under granitplattan som jag har till min skivspelare, körde med 3st för att lättare kunna få det hela i våg. Vet ej om dom säljer såna fortfarande dock.
Här är en som har en bra bild på såna: https://www.minhembi....que/1001#29250

Postad 15 November 2013 - 16:02

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Ja med hyffsat billiga spikes verkar man ju kunna lösa nivåjusteringen lite snyggare än idag iaf, ska kika runt efter skiva också. Får man fråga vad Du fick ge för Din diabasskiva Draj? Antar att man får betala för kapandet mer än spillet om man orkar vänta en stund...

Gick på en femhundring. Då gjorde dom även en liten snabbslipning och polering av sidorna så det skulle se enhetligt ut då resten av stenen är blankpolerad.

Postad 15 November 2013 - 17:20

Martgus
  • Martgus
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Det låter bra det här tycker jag, ska nog försöka få fatt på någon liknande skiva som ni kört och några billiga spikar på det. Lägger nog hellre resterande pengar upp till de mer avancerade dämpningslösningarna i nästa skivspelare...
Tack ska ni ha, bra tips och inspiration hittar man alltid här.

Postad 15 November 2013 - 21:18

mostling
  • mostling
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Åk till något stenhuggeri och kolla om dom har nån spillbit ligger.
Min som är granit var just en spillbit efter en bänkskiva som dom snällt sågade till i måtten jag ville ha och dessutom när jag skulle hämta plattan så ville dom inte ha betalt etersom det var spill, dom grabbarna fick en bra fika den eftermiddagen som tack.

Postad 17 November 2013 - 16:41

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

En av LP12:ans stora nackdelar, som jag ser det, är den du nämner; underhållet som ska utföras regelbundet av märkesverkstad och tyvärr är ganska dyrt. Finns många skivspelare som kräver minimalt med underhåll där det oftast räcker med att byta drivrem och lagerolja plus ev justera hastigheten- underhåll som man kan utföra själv utan inblandning av handlare/verkstad.

Det där underhållet kanske du gör vart 3-5:e år eller så och det finns ingen anledning att lämna in sin LP12a för detta. Finns hur mycket servicemanualer på nätet som helst. Lp12an är verkligen en fixares dröm eftersom det finns så mycket delar att få tag i begagnat. Det är lätt att bygga upp en skivspelare som klår i stort sett vilken Rega som helst t.ex. Men de flesta verkar glömma de viktigaste delarna för bra ljud från en skivspelare: precisionen i lager och tonarmen. Enligt min mening är det ganska meningslöst att stoppa in pickuper för tusentals kronor i tonarmar som kostar runt 2-3000 kr. Lägg hellre pengarna på en bättre tonarm och minska budgeten motsvarande på pickupen. Det blir iallafall bättre ljud i slutändan.

Postad 17 November 2013 - 19:32

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Det där underhållet kanske du gör vart 3-5:e år eller så och det finns ingen anledning att lämna in sin LP12a för detta. Finns hur mycket servicemanualer på nätet som helst. Lp12an är verkligen en fixares dröm eftersom det finns så mycket delar att få tag i begagnat. Det är lätt att bygga upp en skivspelare som klår i stort sett vilken Rega som helst t.ex. Men de flesta verkar glömma de viktigaste delarna för bra ljud från en skivspelare: precisionen i lager och tonarmen. Enligt min mening är det ganska meningslöst att stoppa in pickuper för tusentals kronor i tonarmar som kostar runt 2-3000 kr. Lägg hellre pengarna på en bättre tonarm och minska budgeten motsvarande på pickupen. Det blir iallafall bättre ljud i slutändan.

Ok, har fått info om att service måste ske varje till vartannat år för att den ska fungera optimalt. Är man en fixare så löser man det kanske på ett enkelt sätt men för majoriteten som inte är lika händiga gör-det-självare så måste verkstad anlitas för service. För egen del byter jag bara drivrem samt lagerolja en gång vartannat år samt kollar över att motorn håller tallriken i rätt hastighet på min GyroDec.

Tror att man som LP12- ägare ska vara lite ödmjuk inför vad skivspelare som Rega P7, Rega P9 och nu senast Rega RP8 levererar i ljudväg. Är övertygad om att en äldre LP12 säkerligen slår alla Regas modeller under dessa men jag är inte lika säker på att ens en mer modernt rustad LP12 så där busenkelt slår en P9 t.ex...

Redigerat av GyroSE, 18 November 2013 - 09:23.

Postad 18 November 2013 - 18:02

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
P7 Och P9 Har ju riktigt fina tonarmar dom med. Service tror det är 50 / 50 När det gäller att serva själv, trevligt pyssel tycker nog många.

Postad 20 November 2013 - 18:48

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Nu har jag fått igång "reserv-svarven". Alltså Thorens 318 mkIII, nu med Project 9cc Evo-arm och en Ortofon 2M black, riat är för tillfället Primare R32 men kommer naturligtvis att provas även med Sunildan, (den har ju smidigt nog två kanaler). Väntar med utvärdering tills det hela blivit lite "varmare i kläderna", låter dock mycket lovande.

Ni som har 2M-puppor, hur har ni justerat VTA'n, är armen helt vågrät eller, erfarenheter av olika lutningar?

(Dom gyllene plopparna döljer hål ner till kretskortet och dess potentiometrar så att man vid behov ska kunna justera hastigheten utan att skruva isär hela härligheten.)

Bifogad fil(er)

Postad 20 November 2013 - 20:32

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Nu har jag fått igång "reserv-svarven". Alltså Thorens 318 mkIII, nu med Project 9cc Evo-arm och en Ortofon 2M black, riat är för tillfället Primare R32 men kommer naturligtvis att provas även med Sunildan, (den har ju smidigt nog två kanaler). Väntar med utvärdering tills det hela blivit lite "varmare i kläderna", låter dock mycket lovande.

Ni som har 2M-puppor, hur har ni justerat VTA'n, är armen helt vågrät eller, erfarenheter av olika lutningar?

(Dom gyllene plopparna döljer hål ner till kretskortet och dess potentiometrar så att man vid behov ska kunna justera hastigheten utan att skruva isär hela härligheten.)

Har själv 2M Blue och har en svag negativ lutning på min tonarm. Har ingen möjlighet att enkelt justera VTA. Du får gärna återkomma om du själv provar lite olika lutningar med 2M puppan.

Postad 20 November 2013 - 22:34

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Ok, det är nämligen som så att VTA-justeringen på armen är lite osmidig, spec. när armbasen är nedsänkt som på min svarv. Längst ner på baksidan av basen sitter två djupt försänkta insex skruvar som ska lossas innan man med stadig hand ska föra armen upp o/lr ned till önskad nivå för att sedan låsa pos. igen med insexskruvarna.

Är alltså inte så sugen på att hålla på att mickla för mycket med det. Har dock förstått att det bara är Blacken som har Shibata-slipning på nålen och det påstås ju att det är då extra viktigt med korrekt VTA. Jag har nu mycket liten framåtlutning, ca 1-1,5 mm högre vid armbas än vid PU och tycker att det låter mycket lovande. Jag får väl finna mig i att kanske prova helt paralellt när puppan anses inspelad.

Postad 23 November 2013 - 13:33

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Vi i oslo vinyl klubb var på skiv mässa i London førra helgen :)
Läs här, rulla litt ner på sidan så kommer repotaget http://www.hifisentr...a-2013-a-3.html

Postad 24 November 2013 - 21:27

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Köpte mig en hörlursförstärkare från little bear (Kina). Ser trevligt ut med ett glödande rör. Blev lite förvånad över hur väl mina sennheiser 650 lät med den med tanke på vad den kostar. Nåväl. Tänkte testa deras rör riaa också. http://www.ebay.co.u...=item5d44633586

Någon som lyssnat på den?

Postad 27 November 2013 - 09:47

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Nu har jag köpt riaa:n också men får vänta några veckor tills den anländer. Återkommer säkert i ämnet.

Postad 27 November 2013 - 14:49

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Nu har jag köpt riaa:n också men får vänta några veckor tills den anländer. Återkommer säkert i ämnet.

Vi ser fram emot en recension! :)

Postad 27 November 2013 - 16:01

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Vi ser fram emot en recension! :)

Och bilder, massor med bilder! ;)

Postad 27 November 2013 - 22:14

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Ja bilder tack!

Postad 29 November 2013 - 23:38

Unregistered75db219b
  • Unregistered75db219b
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Tips på riia, lyssna på Heeds modeller, Questar och Quasar

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   11.02K   3 Antal nerladdningar

Postad 30 November 2013 - 00:16

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Har pratat med Gyro SE om just Heed Questar. Är i köptankar för tillfället. Kan vinltillbehörs-trådens skapare Glidartassen intyga.

Postad 30 November 2013 - 00:27

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Någon som lyssnat på ifi micro iphono? Har blivit väldigt lovordad i press!

Postad 30 November 2013 - 20:12

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Någon som lyssnat på ifi micro iphono? Har blivit väldigt lovordad i press!

Hej flinken.
Jag har haft detta hemma för test och kan bara hålla med pressen. Nu är jag lite jävig men ber er att försöka få tag i ett ex för att prova hemma. Var beredda på att investera om det är i prisklasser ni söker. Söker ni i prisklasserna över så ge detta chansen för att istället kunna lägga lite mer på en eller flera pickuper.

HaD

Postad 30 November 2013 - 22:12

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Behöver handla ytter skydd till mina vinylskivor. Har hört att det kan vara skadligt för vinylskivan med pvc plast men det är väl bara i direkt kontakt med skivan och inte som konvolut skydd eller? Tips på bra billiga plastskydd mottages tacksamt.

Postad 01 December 2013 - 20:55

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Såg att man kan beställa ifi phono på amazon för $400, då börjar det ju verkligen bli prisvärt kan jag tänka?

Postad 01 December 2013 - 21:34

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Behöver handla ytter skydd till mina vinylskivor. Har hört att det kan vara skadligt för vinylskivan med pvc plast men det är väl bara i direkt kontakt med skivan och inte som konvolut skydd eller? Tips på bra billiga plastskydd mottages tacksamt.

Sapphire Records i Tyskland har bra grejer, både konvolutskydd och innerfickor. Beställer själv bägge därifrån och väldigt nöjd kund. Han brukar dyka upp på mässor i Sverige och kallas tydligen för tysken. Träffa han senast i Skövde på skivmässa för några veckor sen, bara att spana in hemsidan på http://www.sapphirerecords.de/

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.