#3401
Postad 18 September 2017 - 18:50
Unregistered03303df7
-
Unregistered03303df7
-
Forumräv
-
-
640 inlägg
Är verkligen framtiden el drift?
Efter det man läst hittills så blir man väldigt tveksam.
Först ska man tillverka batterier vilket tydligen inte är miljövänligt.
Sen ska det laddas ofta och då gärna med koleldad energi.
Och sen när batteriet har gjort sitt så ska det ta vägen nånstans.
Vad gör vi om det blir brist på el vid en väldigt kall vinter?
Har ju varit på tal för bara nått år sen om el ransonering.
Ska jag vara ärlig så är man mer än lovligt skeptisk.
Och denna hat kampanj mot diesel är den verkligen befogad? (Är dock ingen fan av diesel bilar)
Kan man inte köra diesel på andra bränslen som är miljövänligare?
Ja el är framtiden.
I Sverige skapas elen främst av kärnkraft och vattenkraft. Mindre delar av vind och väldigt lite av sol.
Batterierna kommer att återvinnas för att ta reda på metallerna som finns i dem, t ex litium och kobolt.
Elbrist har jag då aldrig hört talas om men då får kärnkraften och liknande öka upp alterntivt får elbolagen importera el från grannländer.
Skeptisk kan du vara, allt händer inte över en natt och köp en bil efter dina behov och var du bor om det finns möjlighet.
Kanske kolla på en hybrid-bil av något slag?
#3402
Postad 18 September 2017 - 18:58
Unregistered03303df7
-
Unregistered03303df7
-
Forumräv
-
-
640 inlägg
Nu är min VW Golf GTE beställd. ca 3 månaders leveranstid .. det suger. Men men man får börja 2018 i en ny bil :-D
Det rullar på för vissa personer 
#3403
Postad 18 September 2017 - 19:07
bahama
-
bahama
-
Forumräv
-
-
977 inlägg
Ja el är framtiden.
I Sverige skapas elen främst av kärnkraft och vattenkraft. Mindre delar av vind och väldigt lite av sol.
Batterierna kommer att återvinnas för att ta reda på metallerna som finns i dem, t ex litium och kobolt.
Elbrist har jag då aldrig hört talas om men då får kärnkraften och liknande öka upp alterntivt får elbolagen importera el från grannländer.
Skeptisk kan du vara, allt händer inte över en natt och köp en bil efter dina behov och var du bor om det finns möjlighet.
Kanske kolla på en hybrid-bil av något slag?
Jag tror du har fel men det får ju framtiden utvisa.
Du ser ingen som helst motsägning i det faktum att man söker miljövänligt alternativ och du tar fram kärnkraft?
Importerad el kommer ofta från koleldade kärnkraftverk med extremt negativ påverkan på miljön.
EDIT: gjorde en tankevurpa. Skulle naturligtvis stå kolkraftverk inte koleldade kärnkraftverk.
Redigerat av bahama, 20 September 2017 - 12:25.
#3404
Postad 19 September 2017 - 04:03
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Vad tror ni om pris på XC40? Hamnar den inom 7,5 pbb?
Den på bilderna lär garanterat inte göra det (T5 R-Design) men jag skulle tippa att den börjar på 299000, typ.
Lär mao vara väldigt icke-prisvärd ijmf med nästa V60 men måste man ha det pensionärsvänliga insteget så...
Redigerat av pacman, 19 September 2017 - 04:17.
#3405
Postad 19 September 2017 - 12:02
iMats
-
iMats
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Jag tror du har fel men det får ju framtiden utvisa.
Du ser ingen som helst motsägning i det faktum att man söker miljövänligt alternativ och du tar fram kärnkraft?
Importerad el kommer ofta från koleldade kärnkraftverk med extremt negativ påverkan på miljön.
Kärnkraft har ju sina problem men det påverkar inte klimatet i alla fall. Idag är knappt hälften av energiproduktionen i europa baserade på fossila bränslen och vi får väl hoppas det minskar. Men hur man än vrider på det så är alternativet till el i bilar just fossila bränslen och hur miljövänlig är den produktionen? Fundera lite på oljefält, transporter och även olyckor som händer då och då.
Men sen får man inte glömma bort att det är inte bara det som kommer ut ur avgasrören som är problemet. Tex. däckslitage är en stor källa till partiklar och mikroplaster. Så den bästa lösningen är givetvis att minska transporterna, lättare sagt än gjort...
#3406
Postad 19 September 2017 - 12:50
Pinnen
-
Pinnen
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Utan att försvara koleldade kraftverk i sig så finns det iofs en uppsida med detta i kombo med eldrivna fordon o det är att man då kan samla "utsläppsbovarna", läs kolkraftverken, på färre platser och tekniskt sett bättre ta hand om utsläppen jämfört med att ha mängder med fossildrivna fordon som spyr ut avgaser inne i våra städer
Redigerat av Pinnen, 19 September 2017 - 12:50.
#3407
Postad 19 September 2017 - 12:56
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2318 inlägg
Någon som har tips på bra gula H7 lampor?
Hade ett par för några år sedan som gav ett bra ljus, nu har jag dock totalt glömt vad de hette så tänkte mest om någon har något att tipsa om.
#3408
Postad 19 September 2017 - 16:13
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
ni som funderar på tjänstebil .. fundera inte för länge.
http://www.expressen...kattehojningen/
#3409
Postad 19 September 2017 - 17:01
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Nu har jag även pratat med Brf angående laddbox på min p-plats, det ingår ju box och installation när jag beställde Golfen, så ska ta hit elektriker och se hur det skulle kunna lösas :-D så good news :-D
#3410
Postad 20 September 2017 - 02:31
Turtle
-
Turtle
-
Beroende
-
-
1399 inlägg
Jag tror du har fel men det får ju framtiden utvisa.
Du ser ingen som helst motsägning i det faktum att man söker miljövänligt alternativ och du tar fram kärnkraft?
Importerad el kommer ofta från koleldade kärnkraftverk med extremt negativ påverkan på miljön.
Du hann före mig!
Kärnkraft har ju sina problem men det påverkar inte klimatet i alla fall. Idag är knappt hälften av energiproduktionen i europa baserade på fossila bränslen och vi får väl hoppas det minskar. Men hur man än vrider på det så är alternativet till el i bilar just fossila bränslen och hur miljövänlig är den produktionen? Fundera lite på oljefält, transporter och även olyckor som händer då och då.
Men sen får man inte glömma bort att det är inte bara det som kommer ut ur avgasrören som är problemet. Tex. däckslitage är en stor källa till partiklar och mikroplaster. Så den bästa lösningen är givetvis att minska transporterna, lättare sagt än gjort...
Kärnkraft är allt annat än problem fritt och dom påverkar visst klimatet.
Däck sitter det väl på elbilar också sist jag kollade.
Men visst när dom utvecklat den flygande mattan som Aladin har så ska jag förboka en direkt. 
Men visst jag håller med dig att det är ett stort problem med alla resor vi gör hela tiden.
Försöker förklara för mina barn ibland att detta vi gör idag när vi åker tex till Liseberg över dagen var omöjligt förr.
Att när man tog hästen och vagn så tog det flera dagar att göra en resa som idag bara tar ett par timmar.
Vi får väl se hur framtiden ser ut.
Löser man batteri frågan så kan det nog bli ganska intressant med framtida elbilar Teslan är ju inte långsam direkt. 
#3411
Postad 20 September 2017 - 06:45
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Kärnkraft är allt annat än problem fritt och dom påverkar visst klimatet.
Det enda sätt jag kan komma på som kärnkraft skulle kunna påverka klimatet är det varma kylvattnet som släpps ut i havet och det är endast lokalt. En hel del varm ånga släpps även ut i luften, men varm ånga blir kallt vatten så det lär inte heller påverka klimatet mer än lokalt.
Eller vad tänker du på?
#3412
Postad 20 September 2017 - 07:33
iMats
-
iMats
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Kärnkraft är allt annat än problem fritt och dom påverkar visst klimatet.
Däck sitter det väl på elbilar också sist jag kollade.
Men visst när dom utvecklat den flygande mattan som Aladin har så ska jag förboka en direkt. 
Men visst jag håller med dig att det är ett stort problem med alla resor vi gör hela tiden.
Försöker förklara för mina barn ibland att detta vi gör idag när vi åker tex till Liseberg över dagen var omöjligt förr.
Att när man tog hästen och vagn så tog det flera dagar att göra en resa som idag bara tar ett par timmar.
Vi får väl se hur framtiden ser ut.
Löser man batteri frågan så kan det nog bli ganska intressant med framtida elbilar Teslan är ju inte långsam direkt. 
Kärnkraft i sig är knappast påverkande på mer än närklimatet, tex. kylvattnet som släpps ut. Problemen finns väl mer kring brytning av uran och slutförvaringen. Men visst, det är väl lite transporter kopplade till detta också.
Klart det sitter däck på elbilar, det var ju precis det jag ville komma fram till. Oavsett bränsle så påverkar fordonen lika mycket om man bortser från det som kommer ut ur avgasröret. Lika mycket är väl iofs inte helt korrekt, stor tung bil med breda däck är ju värre än en lätt, liten bil med smala däck.
#3413
Postad 20 September 2017 - 07:49
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Dags att kika på vinterdäck. Har 4 st dåliga på fälg. 205/55-16.
Kan jag köpa till exempel 185/60 -16 istället och sätta på samma fälg? Eller måste bredd och profil vara samma?
Att tummen måste vara samma förstår jag 😊
#3414
Postad 20 September 2017 - 07:55
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Dags att kika på vinterdäck. Har 4 st dåliga på fälg. 205/55-16.
Kan jag köpa till exempel 185/60 -16 istället och sätta på samma fälg? Eller måste bredd och profil vara samma?
Att tummen måste vara samma förstår jag
Bredden måste vara samma. Det är endast höjden som inte spelar roll för fälgen.
#3415
Postad 20 September 2017 - 09:25
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2261 inlägg
Importerad el kommer ofta från koleldade kärnkraftverk med extremt negativ påverkan på miljön.
Kan det bli sämre än koleldade kärnkraftverk? Förmodligen inte... 
#3416
Postad 20 September 2017 - 11:52
Turtle
-
Turtle
-
Beroende
-
-
1399 inlägg
Det enda sätt jag kan komma på som kärnkraft skulle kunna påverka klimatet är det varma kylvattnet som släpps ut i havet och det är endast lokalt. En hel del varm ånga släpps även ut i luften, men varm ånga blir kallt vatten så det lär inte heller påverka klimatet mer än lokalt.
Eller vad tänker du på?
Senast i Japan så var det väl det blev knas.
Det lär ju påverka klimatet.
Kärnkraft i sig är knappast påverkande på mer än närklimatet, tex. kylvattnet som släpps ut. Problemen finns väl mer kring brytning av uran och slutförvaringen. Men visst, det är väl lite transporter kopplade till detta också.
Klart det sitter däck på elbilar, det var ju precis det jag ville komma fram till. Oavsett bränsle så påverkar fordonen lika mycket om man bortser från det som kommer ut ur avgasröret. Lika mycket är väl iofs inte helt korrekt, stor tung bil med breda däck är ju värre än en lätt, liten bil med smala däck.
Precis man måste kolla hela kedjan så visst påverkar det.
Ja så fort vi sätter oss i nån form av fordon så påverkar vi ju miljön.
Sen är ju alternativen ganska föga tilltalande med enbart kollektivtrafik tex.
Då är det fan bättre med häst. 
Kan det bli sämre än koleldade kärnkraftverk? Förmodligen inte... 
Hahaha den var fan bra missade den! 
Redigerat av Turtle, 20 September 2017 - 11:53.
#3417
Postad 20 September 2017 - 11:59
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Senast i Japan så var det väl det blev knas.
Det lär ju påverka klimatet.
På vilket sätt påverkar Fukushima det globala klimatet? Jag hänger inte med i denna tankar.
#3418
Postad 20 September 2017 - 12:36
Pinnen
-
Pinnen
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
På vilket sätt påverkar Fukushima det globala klimatet? Jag hänger inte med i denna tankar.
Nu kan ju kärnkraft ge upphov till andra "intressanta", mer eller mindre, globala effekter.... typ Tjernobyl.... Men visst, så länge den fungerar som den ska är den väl en av de mer "miljövänliga" energiformerna där ute
#3419
Postad 20 September 2017 - 12:43
bahama
-
bahama
-
Forumräv
-
-
977 inlägg
Nu kan ju kärnkraft ge upphov till andra "intressanta", mer eller mindre, globala effekter.... typ Tjernobyl.... Men visst, så länge den fungerar som den ska är den väl en av de mer "miljövänliga" energiformerna där ute
Ja om man fullständigt glömmer bort restprodukten.
#3420
Postad 20 September 2017 - 12:58
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Ja om man fullständigt glömmer bort restprodukten.
Ni kommer längre och längre ifrån ursprungsfrågan. Den gällde: På vilket sätt påverkar kärnkraft den globala miljön när elen den producerar används till att ladda batterierna i eldrivna fordon? I jämförelse då med att bränna kolbaserade bränslen direkt i en motor eller i ett olje eller kol-eldat kraftverk.
#3421
Postad 20 September 2017 - 13:18
bahama
-
bahama
-
Forumräv
-
-
977 inlägg
I sektionen "olika typer av avfall" på följande sida kan läsa en samanfattning.
http://www.stralsake...rk/Karnbransle/
Om du sedan har sett hur det ser ut där man bryter brunkol till kraftverken så vet du vad den direkta miljöpåverkan
är.
Lägg sedan till miljöpåverkan vid tillverkningen och restprodukterna från batterierna.
Då ser ivarjefall inte jag någon större vinst för miljön med elalternativet jämnfört med fossila bränslen.
#3422
Postad 20 September 2017 - 14:54
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
I sektionen "olika typer av avfall" på följande sida kan läsa en samanfattning.
http://www.stralsake...rk/Karnbransle/
Om du sedan har sett hur det ser ut där man bryter brunkol till kraftverken så vet du vad den direkta miljöpåverkan
är.
Lägg sedan till miljöpåverkan vid tillverkningen och restprodukterna från batterierna.
Då ser ivarjefall inte jag någon större vinst för miljön med elalternativet jämnfört med fossila bränslen.
Fast det är fortfarande ingen global miljöpåverkan som påverkar klimatet här. Det är endast koldioxidproducerande förbränning som har en direkt påverkan på klimatet.
Nu syftar jag inte på något sätt på produktionen av bilar och batterier utan endast driften.
Redigerat av agpath, 20 September 2017 - 14:54.
#3423
Postad 20 September 2017 - 17:15
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Dags att kika på vinterdäck. Har 4 st dåliga på fälg. 205/55-16.
Kan jag köpa till exempel 185/60 -16 istället och sätta på samma fälg? Eller måste bredd och profil vara samma?
Att tummen måste vara samma förstår jag 😊
Du ska nog försöka hamna så nära dom möjligt. 205/55-16 är ju typ den vanligaste dimensionen att tillgå också.
Varför frågar du förresten?
#3424
Postad 20 September 2017 - 19:28
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Du ska nog försöka hamna så nära dom möjligt. 205/55-16 är ju typ den vanligaste dimensionen att tillgå också.
Varför frågar du förresten?
för att ju bredare dom är, desto dyrare är dom. skiljer ganska mycket på 185 och 205 i pris
#3425
Postad 20 September 2017 - 19:53
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Bredden måste vara samma. Det är endast höjden som inte spelar roll för fälgen.
Men för rullomkretsen spelar det roll då höjden påverkas av bredden. Rullomkretsen påverkar vad hastighetsmätaren visar. I detta fall påverkas inte rullomkretsen nämvärt.
På https://www.dack247.se/rullomkrets kan du räkna ut om ny storlek är ok.
Däremot
Ett 185/60-däck kräver en fälgbredd på 5"-6,5"
Ett 205/55-däck kräver en fälgbredd på 5,5"-7,5"
Så det skulle kunna passa, beror på fälgens bredd.
#3426
Postad 20 September 2017 - 20:01
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Men för rullomkretsen spelar det roll då höjden påverkas av bredden. Rullomkretsen påverkar vad hastighetsmätaren visar. I detta fall påverkas inte rullomkretsen nämvärt.
På https://www.dack247.se/rullomkrets kan du räkna ut om ny storlek är ok.
Däremot
Ett 185/60-däck kräver en fälgbredd på 5"-6,5"
Ett 205/55-däck kräver en fälgbredd på 5,5"-7,5"
Så det skulle kunna passa, beror på fälgens bredd.
ja jag pratade med en väldigt bilkunnig person på jobbet och han sa att det inte alls brukar vara några problem att kränga på andra bredder på fälgarna.
#3427
Postad 20 September 2017 - 20:08
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Dags att kika på vinterdäck. Har 4 st dåliga på fälg. 205/55-16.
Kan jag köpa till exempel 185/60 -16 istället och sätta på samma fälg? Eller måste bredd och profil vara samma?
Att tummen måste vara samma förstår jag
viktigare att veta vad fälgens dimensioner är så man vet vilka däck man kan slunga på. Men om du ökar från 55 til 60 så blir det ju lite större omkrets så hastighetsmätaren kanske inte visar helt rätt. men vad är originalet?
#3428
Postad 20 September 2017 - 20:13
A Haddock
-
A Haddock
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Ett tips, även om det är för sent för dig nu. Köp däck "off season", alltså vinterdäck på våren (du visste ju redan då att dom var utslitna) och sommardäck på hösten. Ofta kan man få dem till väldigt mycket bättre priser då, då däckfirman vill bli av med så mycket som möjligt av kvarvarande däck. Jag bytte vinterdäcken i våras och fick dem till ett bättre pris inkl montering och balansering än vad någon internethandlare tog för samma däck exkl frakt, montering och balansering.
#3429
Postad 20 September 2017 - 20:30
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Tänk även på belastningsindex. 185 däck har ofta 85—88 medans 205 har 91—94
#3430
Postad 20 September 2017 - 20:34
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
viktigare att veta vad fälgens dimensioner är så man vet vilka däck man kan slunga på. Men om du ökar från 55 til 60 så blir det ju lite större omkrets så hastighetsmätaren kanske inte visar helt rätt. men vad är originalet?
det var bara ett exempel. jag är inte jättenoga på att det ska vara just 60 profil alltså 
Ett tips, även om det är för sent för dig nu. Köp däck "off season", alltså vinterdäck på våren (du visste ju redan då att dom var utslitna) och sommardäck på hösten. Ofta kan man få dem till väldigt mycket bättre priser då, då däckfirman vill bli av med så mycket som möjligt av kvarvarande däck. Jag bytte vinterdäcken i våras och fick dem till ett bättre pris inkl montering och balansering än vad någon internethandlare tog för samma däck exkl frakt, montering och balansering.
jag köper på nätet, typ däckonline och är väl inte säker på att dom säljer ut sina vinterdäck så mycket billigare på våren, men så är det kanske?
att köpa däck hos däckfirma eller typ mekonomen eller liknande är så sjukt dyrt så även om dom "Rear" ut sina däck så är dom fortfarande dyrare än på nätet.
Tänk även på belastningsindex. 185 däck har ofta 85—88 medans 205 har 91—94
vilket betyder vadå? att jag får lasta några kilo mindre på smalare däck?
Det ska nog gå bra. Så fet är jag inte 
#3431
Postad 20 September 2017 - 20:38
A Haddock
-
A Haddock
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
jag köper på nätet, typ däckonline och är väl inte säker på att dom säljer ut sina vinterdäck så mycket billigare på våren, men så är det kanske?
att köpa däck hos däckfirma eller typ mekonomen eller liknande är så sjukt dyrt så även om dom "Rear" ut sina däck så är dom fortfarande dyrare än på nätet.
Du läste kanske inte vad jag skrev innan du svarade på det? I "internethandlare" inkluderade jag självklart däckonline.
Edit: nej,däckonline och liknande rear sällan. Det var det som var själva poängen,att om man köper lokalt vid rätt tillfälle kan man komma ner i samma (och lägre) priser som på internet. Då har man dessutom säkerheten i att ha köpt lokalt om nåt skulle strula (skevt däck eller liknande), samt att man stöttat en lokal näringsidkare. Att göra tre flugor på smällen samtidigt liksom 
Självklart får man dock maila/ringa runt lite och kolla priser. Vissa försöker köra med ockerpriser när än på året man hör av sig.
Redigerat av A Haddock, 20 September 2017 - 20:47.
#3432
Postad 20 September 2017 - 20:43
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
det var bara ett exempel. jag är inte jättenoga på att det ska vara just 60 profil alltså 
jag köper på nätet, typ däckonline och är väl inte säker på att dom säljer ut sina vinterdäck så mycket billigare på våren, men så är det kanske?
att köpa däck hos däckfirma eller typ mekonomen eller liknande är så sjukt dyrt så även om dom "Rear" ut sina däck så är dom fortfarande dyrare än på nätet.
vilket betyder vadå? att jag får lasta några kilo mindre på smalare däck?
Det ska nog gå bra. Så fet är jag inte 
Ok vi säger så
#3433
Postad 20 September 2017 - 21:20
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
viktigare att veta vad fälgens dimensioner är så man vet vilka däck man kan slunga på. Men om du ökar från 55 til 60 så blir det ju lite större omkrets så hastighetsmätaren kanske inte visar helt rätt. men vad är originalet?
Nja, profilhöjden är bara procentsatsen av däckets bredd:
205/55 ger en däckhöjd på 112,75mm
185/60 ger en däckhöjd på 111mm
I och med att vi här använder samma fälgstorlek har man minskat rullomkretsen i detta fallet. Resultatet här är dock försumbart och långt inom godkända marginaler.
Redigerat av Unregistereda299ec85, 20 September 2017 - 21:23.
#3434
Postad 21 September 2017 - 00:53
Turtle
-
Turtle
-
Beroende
-
-
1399 inlägg
vilket betyder vadå? att jag får lasta några kilo mindre på smalare däck?
Det ska nog gå bra. Så fet är jag inte 
Beror ju på vad du har för bil inte hur mycket du äter! 
Står det inte där däckinfon på bilen står vad det ska vara för vikt klass?
Vad jag har förstått så får man bara gå upp inte ner i vikt klassning.
Ett annat tips är ju att kika på beg däck?
Vad åker du för bil?
Sambon råkade krocka våran Seat i tisdags och hämtade ut en hyrbil idag.
Och det blev en snygg Nissan X-trail som vi jag var riktigt entusiastisk inför.
Snacka om att det försvann fort.
Vilken tråkig och till intet sägande bil med en bullrig trött diesel.
Kan verkligen inte hitta nått som tilltalade mig med bilen efter första provturen.
Den ska lämnas tillbaka så fort helgen är över.
Redigerat av Turtle, 21 September 2017 - 00:59.
#3435
Postad 21 September 2017 - 04:12
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2318 inlägg
viktigare att veta vad fälgens dimensioner är så man vet vilka däck man kan slunga på. Men om du ökar från 55 til 60 så blir det ju lite större omkrets så hastighetsmätaren kanske inte visar helt rätt. men vad är originalet?
Tvärtom, med lite större rullomkrets kanske hastighetsmätaren faktiskt visar helt rätt.
Alla (troligtvis) mätare är ju lågt ställda, bättre köra för långsamt än för fort enligt tillverkarna.
#3436
Postad 21 September 2017 - 11:20
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Den på bilderna lär garanterat inte göra det (T5 R-Design) men jag skulle tippa att den börjar på 299000, typ.
O herregud... XC40 D4 AWD Aut Momentum Intro börjar på 398 900! 
[Bygg din Volvo]
Sure, T3 FWD Man Kinetic (antar den kommer komma ner dit) kommer bli klart billigare men ändå, men tur att man inte är SUV spekulant...
edit: j*vlar vad jag gissar bra. 
"T3:ans instegspris i Kinetic-utförande landar på cirka 296 000 kronor medan D3:an med samma utrustningsnivå börjar på cirka 312 000 kronor. Båda prisuppgifterna syftar på de framhjulsdrivna varianterna"
http://teknikensvarl...ch-film-534270/
Redigerat av pacman, 03 October 2017 - 08:33.
#3437
Postad 21 September 2017 - 13:38
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Kanske mina däck var lite bättre än vad jag kom ihåg. Mönstret är riktigt bra. Alla dubb verkar finnas, dock så sticker inte dubben ut så mycket. Dom ser slipade ut liksom. Vad tror ni, går dom en säsong till så jag slipper köpa nya nu?
obs. Däcken ser bättre ut i verkligheten än på bilden. djupet är 8-9mm skulle jag tro
Redigerat av andreassofus, 21 September 2017 - 13:41.
#3438
Postad 21 September 2017 - 14:00
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Utan bekymmer en sässong till.
#3439
Postad 21 September 2017 - 14:09
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
viktigare att veta vad fälgens dimensioner är så man vet vilka däck man kan slunga på. Men om du ökar från 55 til 60 så blir det ju lite större omkrets så hastighetsmätaren kanske inte visar helt rätt. men vad är originalet?
Nja, han går ju ner i bredd, då måste man gå upp i profil för att ha ungefär samma rulldiameter.
#3440
Postad 21 September 2017 - 15:29
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Utan bekymmer en sässong till.
låter bra. ska ge dom en chans i alla fall. Vet inte varför jag fick för mig att dom var så dåliga. Vilken tur att jag gick ner i källaren och tittade innan jag beställde nya 
#3441
Postad 23 September 2017 - 08:06
sebb_1
-
sebb_1
-
Användare
-
-
161 inlägg
Hur kan man få fram årsmodell med hjälp av regnr? Kollar på en bil på blocket i annonsen står det 2013 men den är tillverkad 2013/10 borde vara en 2014 då tycker man.
Kollar man car.info står det års 2014 på biluppgifter.se står det 2013 även på transportyrelsens app står 2013. Kollar jag på bmworginalförsäkring står det års 2014 och även på skruvat.se står 2014 hur ska man veta?
#3442
Postad 23 September 2017 - 08:12
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Hur kan man få fram årsmodell med hjälp av regnr? Kollar på en bil på blocket i annonsen står det 2013 men den är tillverkad 2013/10 borde vara en 2014 då tycker man.
Kollar man car.info står det års 2014 på biluppgifter.se står det 2013 även på transportyrelsens app står 2013. Kollar jag på bmworginalförsäkring står det års 2014 och även på skruvat.se står 2014 hur ska man veta?
det beror väl på när den är uttagen? är den tillverkad 2013 och uttagen 2013 så är det en 2013. men är den tillverkad 2013 och uttagen 2014 så är det en 2014. Så har jag fått det förklarat för mig i alla fall för jag förstod inte heller det där riktigt 
#3443
Postad 23 September 2017 - 08:43
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Hur kan man få fram årsmodell med hjälp av regnr? Kollar på en bil på blocket i annonsen står det 2013 men den är tillverkad 2013/10 borde vara en 2014 då tycker man.
Kollar man car.info står det års 2014 på biluppgifter.se står det 2013 även på transportyrelsens app står 2013. Kollar jag på bmworginalförsäkring står det års 2014 och även på skruvat.se står 2014 hur ska man veta?
Gör det någon skillnad iom du ändå tittar på den och verkar intresserad av den?
#3444
Postad 23 September 2017 - 09:05
sebb_1
-
sebb_1
-
Användare
-
-
161 inlägg
Ett års skillnad är ju frågan om värdering
#3445
Postad 23 September 2017 - 09:15
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3421 inlägg
Är där skillnad mellan 2013 och 2014 års modellerna?
Är det inte det då handlar värdet mycket om när den är uttagen.
Porsche har ibland ett väldigt lustigt sätt att se vilket år som gäller, kanske är samma med BMW?
#3446
Postad 23 September 2017 - 09:21
sebb_1
-
sebb_1
-
Användare
-
-
161 inlägg
Jo men hade viljat få svart på vitt vilken årsmodell den räknas som.Tycker det är så lustigt att det står olika på beroende på vilken sida man kollar. Söker jag på en annan bil som är tillverkad april 2013 så står det 2013 på alla sidor inga konstigheter
#3447
Postad 23 September 2017 - 09:43
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
För att den ligger i gränslandet. Troligen är den levererad under 2013 och räknas då av somliga som 2014. Men nästa års modeller brukar lanseras under hösten, så då räknar somliga att den är det iaf.
Tror inte att du kommer få någon klarhet i det. Bara du som kan göra ett beslut i fråga om köp, men personligen hade jag inte lagt någon vikt vid det.
#3448
Postad 23 September 2017 - 11:54
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Skillnad på årsmodell och modellår
#3449
Postad 23 September 2017 - 12:29
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
hyrde en kärra igår när jag skulle hämta en soffa. Fick en stor flyttkärra som var 3,60 lång och vet inte hur hög den var men den var riktigt hög alltså. anyway, jäklar vad bränsleförbrukningen drog på med den bakom bilen, riktigt såg hur mätaren sjönk. Nu har jag en 102hk 3-cylindrig motor i min bil så det bidrar nog antar jag för det gick väldigt tungt när det gick uppför. Men trodde inte att det skulle dra så mycket soppa.
(nej jag är ingen van släpkärre-förare så jag visste inte ) 
Antar att om man har en stor bil med större motor så blir det kanske inte så stor skillnad? Eller till exempel, ni som har husvagn, hur mycket mer drar bilen med den bakom?
#3450
Postad 23 September 2017 - 14:08
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Kör en 190hk Touran och den drar MARKANT mer när jag hänger på släpet. Det är iofs ett stort täckt Bålsta-släp med ramp. Med Landrovern (V8) märks dock ingen skillnad, mer än att bilen är bekvämare med släpet på
Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|