Whiskytråden
4731 svar till detta ämne
Postad 13 June 2014 - 23:21
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Slår ett slag för Glenfiddich Rich Oak, fruktig och len. Säljs på 200ml flaska på bolaget för 169kr (artnr. 596) så inte hela världen om man inte uppskattar den.
Håller med, Rich Oak är riktigt bra. En positiv överraskning helt klart, har inte varit särskilt förtjust i tidigare varianter. Glenfiddich är absolut aldrig dålig, bara lite karakärslös.
Redigerat av laddie15, 13 June 2014 - 23:22.
Postad 14 June 2014 - 07:09
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Glenfiddich tycker jag är ganska underskattad hos "finsmakare". Jag har nog aldrig smakat en Glenfiddich som jag tyckt varit sämre än bra. Visst... inte många av dom har heller varit något exceptionellt bra heller, men det kan nog bero på att det inte finns mycket fat som figurerar utanför destilleriets egna lager. Men jag tror att det säkert skulle gå att hitta väldigt många snuskigt bra fat i deras lagerhus! 
Hehe,  nejdu... Glennfiddich är i mina smakupplevelser en av de mest överskattade av alla whisky. Oerhört spritig även som 18-åring. Äldre än så jämnar ut den där för mig svåra spritigheten, men än så länge så blir det i min bok aldrig bättre än bara bra. Den enda Glennfiddich jag druckit och faktiskt tyckt om var det första importerade fatet på restaurangen Glennfiddich Warehouse. Återfylld med samma sprit som på lagret i skottland och det var Glennfiddich 15 som mosade till sig i restaurangvärmen, Nästföljande årgångar har varit spritigare. Man ska försöka pricka in just innan fatet är slut och smakerna ligger samlade i botten med slatten.  Den enda och första restaurang som faktiskt kan stoltsera med att ha ett orginalfat med orginalsprit att servera från. Glennfiddich Warehouse(numera Ardbegh Room tror jag).
Redigerat av PML73, 14 June 2014 - 07:10.
Postad 14 June 2014 - 11:28
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Hehe, nejdu... Glennfiddich är i mina smakupplevelser en av de mest överskattade av alla whisky. Oerhört spritig även som 18-åring. Äldre än så jämnar ut den där för mig svåra spritigheten, men än så länge så blir det i min bok aldrig bättre än bara bra. Den enda Glennfiddich jag druckit och faktiskt tyckt om var det första importerade fatet på restaurangen Glennfiddich Warehouse. Återfylld med samma sprit som på lagret i skottland och det var Glennfiddich 15 som mosade till sig i restaurangvärmen, Nästföljande årgångar har varit spritigare. Man ska försöka pricka in just innan fatet är slut och smakerna ligger samlade i botten med slatten. Den enda och första restaurang som faktiskt kan stoltsera med att ha ett orginalfat med orginalsprit att servera från. Glennfiddich Warehouse(numera Ardbegh Room tror jag).
Ja det är ju ingen favorit här heller, förutom då just Rich Oak som är kanon. Visst är den söt men går adrig över i spritighet. Men jag tycker nog ändå Glenfiddich är bättre än de flesta billiga blends. Men vill jag ha billig lättdrucken Whisky köper jag Tomatin. Singlemalt till blendpris. Inga smaksensationer men just milt, lättdrucket, och inte spritigt.
Postad 14 June 2014 - 11:52
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Linkwood är en av mina absoluta favoriter. 
Då måste jag tipsa dig om Linkwood 1984 sherry cask #5269 53,2% Adelphi. Den är inte bara bra den e innih.....e bra!!! Kostar visserligen 1600:- men definitivt värd att kunna ta fram vid speciella tillfällen. Ett under att den inte redan tagit slut.
Postad 14 June 2014 - 12:06
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Då måste jag tipsa dig om Linkwood 1984 sherry cask #5269 53,2% Adelphi. Den är inte bara bra den e innih.....e bra!!! Kostar visserligen 1600:- men definitivt värd att kunna ta fram vid speciella tillfällen. Ett under att den inte redan tagit slut.
Ja det är ju en del pengar onekligen. Men Linkwood har aldrig gjort mig besviken ännu, även om en del tappningar inte varit direkt billiga. Så tack för tipset, skall kolla upp den.
Postad 14 June 2014 - 22:40
z0k4
-
z0k4
-
Användare
-
-
137 inlägg
20140614.jpg 184.99K
4 Antal nerladdningar
Lite påfyllning i whiskyskåpet, hämtade ut i veckan som var en Nikka from the barrel, en Kilchoman Loch Gorm Batch 2 då de andra två Kilchoman jag testat har varit mycket bra och sedan en Uigeadail (man måste ju ha ett par extra där hemma av denna juvel) och så två stycken Auriverdes.
Sedan i Fredags så kom mitt paket ifrån Laphroaig med en Triple Wood som är rätt hygglig, en Cairdeas och så den lite nedskriva Select.
Får se vilken som kommer att avnjutas om några minuter till England-Italien matchen
Redigerat av z0k4, 14 June 2014 - 22:40.
Postad 15 June 2014 - 12:16
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
20140614.jpg 184.99K
4 Antal nerladdningar
Lite påfyllning i whiskyskåpet, hämtade ut i veckan som var en Nikka from the barrel, en Kilchoman Loch Gorm Batch 2 då de andra två Kilchoman jag testat har varit mycket bra och sedan en Uigeadail (man måste ju ha ett par extra där hemma av denna juvel) och så två stycken Auriverdes.
Sedan i Fredags så kom mitt paket ifrån Laphroaig med en Triple Wood som är rätt hygglig, en Cairdeas och så den lite nedskriva Select.
Får se vilken som kommer att avnjutas om några minuter till England-Italien matchen 
Mycket gott... Loch Gorm 2 hade jag tänkt bunkra upp flera flaskor av, men tyvärr så blev jag lite besviken på den. Sherryfaten dom använt har gett den aningens för mycket svavel i smaken. Så jag hoppade över den här batchen. Årets Caerdias är jag mycket nyfiken på! Tänkte beställa en från Laphroaig, men då CS var slut så blev det så dyrt att bara beställa en flaska.  Vår väll vänta till Augusti då den borde dyka upp på bolaget!
Postad 16 June 2014 - 20:51
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Vad har ni att rekommendera till mig nu för sort? 
Det vore ju kul om det var en som var annorlunda jämfört med macallan som jag köpte sist. Så man verkligen känner skillnad.
Dock vill jag fortfarande att den ska vara lättdrucken och inte så dyr och finnas i ordonarie sortimentet
Postad 16 June 2014 - 20:53
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2842 inlägg
Postad 16 June 2014 - 22:20
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Ja den fanns faktiskt i min butik också . Dock är det ju roligare med helflaskor
Postad 17 June 2014 - 07:39
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2842 inlägg
Ja den fanns faktiskt i min butik också . Dock är det ju roligare med helflaskor 
Inte om man inte tycker om det
Postad 17 June 2014 - 08:25
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Hur kan man inte tycka om det om det är whisky i flaskan?
Postad 17 June 2014 - 09:31
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Jag är väldigt sugen på att smaka en som är rökig men är osäker på om jag tycker om det. Kanske bättre att dra till min lokala finrestaurang och beställa en i baren först. Dom har en del olika har jag sett.
Dom kör även whiskyprovning ibland. Tror jag ska skriva upp mig på en sådan
Postad 17 June 2014 - 10:08
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Har du en Bishops i närheten så brukar dom ha ett bra sortiment att prova sig igenom till hyfsade priser. Beställ en tvåa av några sorter du är intresserad av och prova på.
Bowmore brukar ha whisky med kraftig smak men som är lite lättare på röksidan. En som är ganska trevlig är Bowmore Darkest.
Jag var inte heller så inne på rökig whisky i början... det tog säkert ett år eller två innan jag vågade mig på en Laphroaig och efter det så har det bara gått utför.
Talisker är också en ganska kraftfull whisky med lätt rökighet.
Men vill du dyka i med huvudet före så rekommenderar jag att du provar en Ileach! Den är väldigt rökig och okomplicerad. Du kommer antingen hata den eller älska den.  Finns ju även Octomore, men dom är ofta ganska dyra ute på krogen. Har inte smakat mycket av den vara själv, men det lilla jag smakat har tyvärr inte varit riktigt min grej. Men skam den som ger sig! Hittar jag en flaska till bra pris så måste jag köpa bara för att ha!
Postad 17 June 2014 - 10:13
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
nej jag har inget bishops i närheten tyvärr. Såg nyss på ralfy på youtube när han drack Ardbeg och det var därför jag blev lite sugen på en rökig.
Postad 17 June 2014 - 10:23
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Big Peat är en lyxblended som är riktigt god!  Gillar du rökiga whiskys så är den en bra kandidat.
Även Kilchoman har goda whisky, är tyvärr osäker vilka jag smakat. Men dom är unga och goda för åldern!
Postad 17 June 2014 - 11:03
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
Prova Caol Ila 12, den er vel rett rimelig på Systemet, och er tilsammans med Talisker 10 til eksempel en god och snell start for en som vil prova Røkwhisky,
Postad 17 June 2014 - 11:57
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Prova Caol Ila 12, den er vel rett rimelig på Systemet, och er tilsammans med Talisker 10 til eksempel en god och snell start for en som vil prova Røkwhisky,
tack för tips. talker 10 såg jag på bolaget sist när jag var där.
Postad 17 June 2014 - 12:59
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Ardbeg är det absolut inget fel på... TEN är nog en bra start. Sen har du alltid Uigeadail som jag personligen tycker är en av de bästa flaskor du kan hitta i SB's standardsortiment alla kategorier. Den är kanske lite för svår för en nybörjare, men jag gav bort en sådan i present till en som var relativt ny på whisky och ville prova något nytt, och han älskar den!
Postad 17 June 2014 - 13:25
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Någon som vet om stenaline visar komplett sortiment på hemsidan?
Jag ska iväg till Danmark om drygt två veckor och tänkte mig lite Ardbeg, nu har jag testat tian och den är löjligt bra för pengarna men tänkte mig köra på Corryvreckan och Uigeadail, dessa finns inte med på hemsidan så antar att jag får leta efter dom på fastlandet, skall ner till Legoland i Billund, någon som har tips på affärer på vägen med bra priser?
Redigerat av Evil Homer, 17 June 2014 - 13:38.
Postad 17 June 2014 - 13:26
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Synd att du inte gillar Old Pulteney, den är faktiskt top 5 på min lista!
Postad 17 June 2014 - 16:47
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2842 inlägg
Synd att du inte gillar Old Pulteney, den är faktiskt top 5 på min lista! 
Old Pulteney är helt ok, sippar på deras 17-åring i detta nu
Postad 18 June 2014 - 11:35
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Köpte mig ett par flaskor till idag. Allt är nytt för mig så jag typ blundade och pekade 
Lagavulin köpte jag för att jag Ville prova en som var rökig.
Auchentoshen vet jag inte heller hur den är men jag får väl se om jag gillar den eller inte
Postad 18 June 2014 - 14:24
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
Lagavulin eller Lagga som jag kallar den er mycket trevlig och snell røkig grunnat den høga aldern. Sjelv har jag fått en liter Glen Groaich 12 Highland single malt unchillfiltered 48% i gåva. Livet er mysigt på Skjærgården med champagne på kjøl och kreftor och grillmat til middag...
Postad 18 June 2014 - 16:04
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Köpte mig ett par flaskor till idag. Allt är nytt för mig så jag typ blundade och pekade  Lagavulin köpte jag för att jag Ville prova en som var rökig.
Auchentoshen vet jag inte heller hur den är men jag får väl se om jag gillar den eller inte 
Hade faktiskt tänk rek Auchentoshan Three wood ( inte testat 12an) då A'toshan generellt e en lättare whisky. Lagavulin 16 är väldigt god!!! Tycker du att dom e spritiga testa med ett par droppar vatten o ha inte för bråttom, då dom flesta whiskies behöver lite eller mer tid på sig att öppna sig.
Redigerat av Unregistered0d487954, 18 June 2014 - 16:46.
Postad 18 June 2014 - 16:30
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Damp ner ett litet grönt paket i brevlådan idag! 
Imorgon blir det ett och annat smakprov samt ett par cl Rosebank 21yo hos vår lokala Boshops!
Postad 18 June 2014 - 16:32
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2842 inlägg
Finns det nån Mackmyra som är värd att köpa?? Känns som att det släpps en väldans massa olika releaser, dyra dessutom i förhållande till vad man tidigare fått. Pratas inte så mycket Mackmyra längre och den hype som en gång var verkar inte riktigt hålla i sig längre.
Lägger nog veckopengen på en Lagga DE och får pengar över till lite god midsommaröl oxå.
Postad 18 June 2014 - 16:44
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Damp ner ett litet grönt paket i brevlådan idag!  Imorgon blir det ett och annat smakprov samt ett par cl Rosebank 21yo hos vår lokala Boshops!
Fan går det snabbare uppåt nu för tiden  Jaja får väl gråta mig till söms en natt till!
Postad 18 June 2014 - 17:22
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Finns det nån Mackmyra som är värd att köpa?? Känns som att det släpps en väldans massa olika releaser, dyra dessutom i förhållande till vad man tidigare fått. Pratas inte så mycket Mackmyra längre och den hype som en gång var verkar inte riktigt hålla i sig längre.
Lägger nog veckopengen på en Lagga DE och får pengar över till lite god midsommaröl oxå.
Hmm... Ja, vi har mycket att tacka Mackmyra för vad gäller svensk whiskyproduktion. Hade det inte varit för dom så hade vi troligtvis inte haft något whiskydestilleri alls i det här landet och nu har vi 7-8st igång! Man vill nästan stödköpa bara för att hålla dom flytande... om dom kunde göra någonting vettigt för en gång skull. Jag har tyvärr inte mycket till övers för det dom släpper och jag har slutat köpa deras produkter då jag alltid blir lika missnöjd. Men jag hoppas och önskar att jag snart får smaka en Mackmyra som jag gillar och som kostar under tusenlappen! Men det ser ut att förbli önskedrömmar från min sida. Fan går det snabbare uppåt nu för tiden Jaja får väl gråta mig till söms en natt till!
Förvånansvärt snabbt den här gången!
Postad 18 June 2014 - 22:22
z0k4
-
z0k4
-
Användare
-
-
137 inlägg
Mycket gott... Loch Gorm 2 hade jag tänkt bunkra upp flera flaskor av, men tyvärr så blev jag lite besviken på den. Sherryfaten dom använt har gett den aningens för mycket svavel i smaken. Så jag hoppade över den här batchen.
Nåväl, jag får väl se hur den är så småningom, ralfy gav den faktiskt 89/100. Jag köpte den mer eller mindre bara för jag har deras 2007 Vintage och är inne på andra flaskan av deras vanliga Machir Bay. Jag tycker att bägge dessa är mycket bra för att vara så unga whiskys.
Postad 19 June 2014 - 11:15
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Sitter och kollar på en facebooksida där man kan sälja,köpa och byta whiskey. Ser ibland att någon säljer flaskor för tusentals kronor. Misstänker att det är ovanliga flaskor eller nåt speciellt med dom men hur får man tag i dessa flaskor från första början?
Är det så att bolaget har dom ibland och säljer bara ett få antal eller hur funkar det?
Stiger dessa flaskor i pris så det är en investering?
Postad 19 June 2014 - 16:34
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2842 inlägg
Finns flera släpp av starkt limiterade utgåvor som stiger bra mycket i värde, ett bra exempel är tex. Port Ellen som stigit kraftigt i värde. I fallet med Port Ellen så handlar det ju om ett nedlagt destilleri vilket påverkar värdet.
Finns ju olika sätt att se på det här med kraftigt ökade priser, bra för dem som köper i rent spekulativt syfte och mindre bra för de/oss som vill ha chansen att prova bra whisky inom rimliga gränser.
Att köpa för att tjäna en hacka har hittills varit bra affärer beroende på om man har koll på vad man köper, tex. Ardbeg, PE, Bunna har varit säkra kort.
Är inget större problem att lägga större delen av lönen på whisky då många utgåvor kostar mellan 5' och 10' när de släpps.
Många av dessa släpps på bolaget men det gäller då att hänga på låset vid släpp, antingen på webben eller i butik. Sverige brukar få en bra tilldelning av speciella releaser då vi är väldigt intresserade av whisky och lägger mycket pengar på detta intresse. Andra sätt att få tag i speciella utgåvor är att gå med i märkesklubbar, leta på taxfree, via forum eller via de större handlarna på nätet.
Redigerat av lobo, 19 June 2014 - 16:38.
Postad 19 June 2014 - 16:45
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Det är mycket sällan jag smakar en whisky för 5-10.000,-, och de gånger man gör det så är det sällan man är imponerad. Så mycket är pga att dom är hypade och svåra att få tag i. Men ibland händer det att det faktiskt är bra och då brukar det vara riktigt jävla bra! 
Dalmores Constallation serie är ett bra exempel på äckligt dyr whisky som är snuskigt bra!
Mycket, eller det mesta, har sålts för helt normala priser en gång i tiden men har av olika anledningar helt enkelt bara stuckit iväg i pris. Man får tänka på att ett fat ger i genomsnitt kanske 250 flaskor, sen finns inte den whiskyn att få tag i längre. Och är det ett extremt eftertraktat släpp så är chansen stor att priset kommer stiga i takt att flaskorna dricks upp!
Chansen att få smaka bra whisky finns ju ändå, det släpps mycket bra whisky hela tiden till bra priser. Man får bara gå på det som inte är lika hypat.
Hittade själv både Rosebank och Karuizawa i England till riktigt bra priser men som säljs för hutlösa summor överallt annars.
Postad 19 June 2014 - 16:57
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2842 inlägg
Just Kurre är ju ett lysande exempel på snuskigt god dricka som tyvärr har stuckit iväg nåt hejdlöst i pengar
Postad 19 June 2014 - 17:29
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Morrr åt det svenska postväsendet, inget paket till Götet i dag heller  Tur att man har några droppar sparade 
Kurre e väldigt gott men som med alla destillerier finns det bättre o sämre fat! Dom här tillhör tack o lov dom bättre 
Glad midsommar o må det bara passera goda droppar genom era strupar!
Postad 19 June 2014 - 18:18
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Finns flera släpp av starkt limiterade utgåvor som stiger bra mycket i värde, ett bra exempel är tex. Port Ellen som stigit kraftigt i värde. I fallet med Port Ellen så handlar det ju om ett nedlagt destilleri vilket påverkar värdet.
Finns ju olika sätt att se på det här med kraftigt ökade priser, bra för dem som köper i rent spekulativt syfte och mindre bra för de/oss som vill ha chansen att prova bra whisky inom rimliga gränser.
Att köpa för att tjäna en hacka har hittills varit bra affärer beroende på om man har koll på vad man köper, tex. Ardbeg, PE, Bunna har varit säkra kort.
Är inget större problem att lägga större delen av lönen på whisky då många utgåvor kostar mellan 5' och 10' när de släpps.
Många av dessa släpps på bolaget men det gäller då att hänga på låset vid släpp, antingen på webben eller i butik. Sverige brukar få en bra tilldelning av speciella releaser då vi är väldigt intresserade av whisky och lägger mycket pengar på detta intresse. Andra sätt att få tag i speciella utgåvor är att gå med i märkesklubbar, leta på taxfree, via forum eller via de större handlarna på nätet.
Tack för den matnyttiga infon. Hur vet man när det släpps whiskey på bolaget som inte finns så många av? Antar att det finns någon lista precis dom när det släpps öl . Då står det ju hur många flaskor som kommer släppas. Finns det något sånt för whiskey?
Postad 19 June 2014 - 19:12
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2842 inlägg
Släpp på bolaget listas på deras hemsida, även antal flaskor som släpps hos SB visas. De har ett antal släpp per år och det kan handla om säsongs beroende släpp, små partier eller speciella exklusiva släpp. Antal flaskor som släpps via SB säger dock inget om det totala antal flaskor som släpps, ger dock en fingervisning om det totala antal flaskor som finns.
För att se hur många som skeppats från destilleriet får man kolla på deras hemsida eller via tex. whiskyform (eller annat forum för den delen). Finns dessutom flera "specialsiter" som listar olika utgåvor och antal flaskor, ett exempel är Ardbeg Project som listar alla utgåvor av Ardbeg. Finns på: http://www.ardbegpro...m/bottles.shtml
Många limiterade utgåvor är numrerade med både nummer på flaskan och totalt tappade flaskor.
I regel kan man hitta många fina whiskys som släpps av independent bottlers, dessa brukar inte vara lika högt prissatta som destilleriets egna släpp. Finns många som ofta levererar men ett par exempel är: The Whisky Agency, Thosop, The Whiskyman, Adelphi mfl.
Kan rekommendera whiskyforum.se och deras forum för mer info kring olika släpp och byte av samples, även whiskysite.nl är värt ett besök om man är jakt på lite andra utgåvor än de som släpps i Sverige.
Edit: prenumererar man på Livets Goda så fick man förr alltid en förteckning över vad som var på gång att släppas på bolaget. Det samma kanske gäller Allt om Whisky
Redigerat av lobo, 19 June 2014 - 19:15.
Postad 19 June 2014 - 21:37
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Jag gillar Mackmyran! Att det är svensk whisky gör nog lite åt smaken ändå  har druckit ett par olika, brukswhiskyn funkar bra tycker jag  Vinterutgåvan smakade bara sprit nästan, men resten har funkat bra
Postad 19 June 2014 - 23:07
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Ah... yes!
Fick smaka två Mackmyra idag som faktiskt inte var så dumma. Två single cask, en rökig svensk ek och en orökt bourbon. Skulle nog sätta båda ganska lika trotts att dom var väldigt olika. Helt klart väl godkänt!
Postad 19 June 2014 - 23:49
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Släpp på bolaget listas på deras hemsida, även antal flaskor som släpps hos SB visas. De har ett antal släpp per år och det kan handla om säsongs beroende släpp, små partier eller speciella exklusiva släpp. Antal flaskor som släpps via SB säger dock inget om det totala antal flaskor som släpps, ger dock en fingervisning om det totala antal flaskor som finns.
För att se hur många som skeppats från destilleriet får man kolla på deras hemsida eller via tex. whiskyform (eller annat forum för den delen). Finns dessutom flera "specialsiter" som listar olika utgåvor och antal flaskor, ett exempel är Ardbeg Project som listar alla utgåvor av Ardbeg. Finns på: http://www.ardbegpro...m/bottles.shtml
Många limiterade utgåvor är numrerade med både nummer på flaskan och totalt tappade flaskor.
I regel kan man hitta många fina whiskys som släpps av independent bottlers, dessa brukar inte vara lika högt prissatta som destilleriets egna släpp. Finns många som ofta levererar men ett par exempel är: The Whisky Agency, Thosop, The Whiskyman, Adelphi mfl.
Kan rekommendera whiskyforum.se och deras forum för mer info kring olika släpp och byte av samples, även whiskysite.nl är värt ett besök om man är jakt på lite andra utgåvor än de som släpps i Sverige.
Edit: prenumererar man på Livets Goda så fick man förr alltid en förteckning över vad som var på gång att släppas på bolaget. Det samma kanske gäller Allt om Whisky
Tack igen. Gick in på systembolagets sida för att se vad som ska släppas men tydligen släpper dom den listan bara några dagar innan släppet som är nån gång i augusti nästa gång om jag läste rätt. Håller på att försöka förstå mig på dom olika whiskytyperna men förstår inte riktigt även om jag läser innantill. Det står att en single malt är en whisky från ett enda destilleri . Finns det whisky som man blandar ihop från olika destillerier? Sen finns det single cask, som kommer från en tunna bara. Brukar man annars använda olika tunnor , typ hälla över till en annan tunna efter halva tiden, är det så dom menar? Anses det finare med single cask? Dumma frågor kanske men jag är lite förvirrad
Postad 20 June 2014 - 00:09
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2842 inlägg
Snabba svar...
Ja, Single Malt är från endast ett destilleri och blended kan vara från flera och då både grain och malt. Det allra mesta som säljs i världen är blended (har för mig typ 85-90%).
Sen finns det en mängd olika lagringsvarianter för att ge whiskyn en speciell karaktär.
För att se vad man gillar baserat på det man tidigare druckit så kan en "smak karta" vara till hjälp. Finns flera olika varianter men ett exempel är: http://www.malts.com...cf05001c857.pdf
Postad 20 June 2014 - 08:37
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
ok det som förvirrade mig lite var att dom tog och blandade whiskys från olika destillerier. Är inte ett destillera ett företag liksom. Tex mackmyra är ett destilleri. Ardbeg är ett annat. Kan då dom blanda sina whiskys för att få en blended whiskey?
Troligtvis är det inte så , jag missuppfattar nog
Den där smak-kartan var inte så dum. Där kan man ju få lite tips på vad man kan köpa nästa gång.
Postad 20 June 2014 - 09:13
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Det kan vara ett destilleri = ett företag, men så är det ju inte för de lite större företagen (ICA har flera affärer, Toyota tillverkar bilar inte bara i olika fabriker utan även i olika länder/världsdelar).
Postad 20 June 2014 - 09:40
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
aha då förstår jag. tex. mackmyra har flera olika destillerier och tillverkar olika typer av whiskey. Då kan dom blanda dessa olika sorter för att göra en whiskey.
Redigerat av andreassofus, 20 June 2014 - 09:40.
Postad 20 June 2014 - 10:24
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2842 inlägg
Det förekommer även blended whisky från olika märken/företag, man köper upp olika fat från flera olika tillverkare för att skapa en blended whisky.
Postad 20 June 2014 - 10:36
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
aha då förstår jag. tex. mackmyra har flera olika destillerier och tillverkar olika typer av whiskey. Då kan dom blanda dessa olika sorter för att göra en whiskey.
Msckmyra är ett destilleri som tillverkar whisky (på mältad korn) som får olika karaktär beroende på vilken typ av fat den lagras på o som blir rökig eller orökt beroende på hur malten torkas. Det kan bli en single cask eller så kan dom blanda från olika (egna)fat för att få olika karaktär. Det är Single malt! Blandindustin är företag som köper upp fat från olika destillerier(kan även äga egna)och blandar själva dessa så det skall smaka på ett visst sätt tex en Bells ska ju smaka likadant varje gång du köper den och detta görs av duktiga sk blenders)och säljs under eget namn.De blandar både single malt och sädeswhisky.Det blir en blended! De kan också blanda olika single malt men blir då vatted malt!
Redigerat av Unregistered0d487954, 20 June 2014 - 13:05.
Postad 20 June 2014 - 11:25
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
https://www.youtube....user/ralfystuffhttp://ralfy.com/En skön herre som kan en hel del om whisky. Han har recenserat väldigt många olika sorter. Förutom sina egna tankar kring ämnet så kan man lära sig ett och annat då han berättar det han vet om det han smuttar på. Rekommenderar att besöka hans sida och/eller youtube kanal.
Postad 20 June 2014 - 11:55
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Ett företag kan äga ett eller flera destillerier.
För att kallas single malt så måste whisky komma från ett enda destilleri.
Tar du så mycket som en tesked från ett annat destilleri och häller i samma tunna så har du en blended/vatted malt, tar du något annat än maltwhisky och blandar i så har du en blended whisky.
Extremt liten del av det som säljs är single cask! Från ett enda fat får du ut kanske i genomsnitt 250 flaskor outspädd whisky. Allt beror på vilken tup av fat, hur tät den varit och hur mycket som dunstat bort. Ett gammalt fat innehåller inte mycket whisky efter 30-40 år.
Ibland häller man om fat av olika anledningar. Har du ett dåligt fat så kan du kanske rädda whiskyn genom att hälla den på ett färskare fat eller bara köra den ett par månader i ett nytt vin/sherry/cognaksfat tex. så att den skall dra åt sig mycket smaker och färg.
Det finns många lagar och regler som reglerar hur och vad som är whisky. Dessa lagar är lite olika mellan länder. Whisky i sig är inte så hårt varumärkesskyddat som Scotch och Bourbon.
Postad 21 June 2014 - 02:21
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Värt att tillägga att tex. Japanska Yamazaki och Nikka enbart använder egenproducerad whisky även för sina blends. I Japan har man inte det system man har i Skottland där man "byter" fat med varandra.
Trevliga undantag finnes dock. Nikka black är faktiskt en vatted malt med en del Skotsk Whisky vars namn jag nu glömt. Det är i alla fall ett av världens mest lyckade äktenskap.
Förutom nämnda blend, vat och single bör också nämnas Irländarnas "Pure pot still". Betyder precis som det låter men att man använder både mältat och omältat korn. De som provat Redbreast vet att resultatet kan vara väldsklass. 97 p i Whiskybible är ingen överdrift, så bra kan det helt enkelt bli för futtiga 400kr. flaskan.
Redigerat av laddie15, 21 June 2014 - 02:35.
Postad 21 June 2014 - 06:44
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Värt att tillägga att tex. Japanska Yamazaki och Nikka enbart använder egenproducerad whisky även för sina blends. I Japan har man inte det system man har i Skottland där man "byter" fat med varandra. Trevliga undantag finnes dock. Nikka black är faktiskt en vatted malt med en del Skotsk Whisky vars namn jag nu glömt. Det är i alla fall ett av världens mest lyckade äktenskap. 
Förutom nämnda blend, vat och single bör också nämnas Irländarnas "Pure pot still". Betyder precis som det låter men att man använder både mältat och omältat korn. De som provat Redbreast vet att resultatet kan vara väldsklass. 97 p i Whiskybible är ingen överdrift, så bra kan det helt enkelt bli för futtiga 400kr. flaskan. 
Redbreast, blir till att pröva...  Tackar.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|