Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 14 augusti 2016 - 14:13
Tack!
Killen jag köpte det ena av var en riktig skummis misstänker jag.
Postad 14 augusti 2016 - 19:29
Postad 16 augusti 2016 - 08:42
Jag kör Ikea, 2st Bestå 120 breda som är ihopsatta för att få en kraftigare konstruktion.
Limmade även för att få lite extra stabilitet, stadigt som berget blev det!
Hur sitter dom ihop? Funderar på en liknande lösning. Förstår att du har limmat mellan anläggningsytorna men är dom skruvade med beslag i bakkant ?
Postad 16 augusti 2016 - 10:02
Jag blev ju lite sugen nu måste jag erkänna. Tänk att ett slutsteg skulle kunna ersätta mina subbar. Undrar hur mycket det låter egentligen? Jag menar... Mina magnepan kan definitivt inte spela bas under typ 45 hz eller så

Postad 16 augusti 2016 - 10:49
Hur sitter dom ihop? Funderar på en liknande lösning. Förstår att du har limmat mellan anläggningsytorna men är dom skruvade med beslag i bakkant ?
Nej inga beslag i bakkant.
Det är 2st av den här varianten:
http://www.ikea.com/...ducts/70245952/
Ikea har ju en variant av Bestå som är nästan lika hög som den men då får man så tunna hyllplan i mitten, jag behövde ha något som pallar med lite vikt. Så jag byggde ihop Bestå nr 1 och tog och borrade upp hål i den övre skivan (Man borrar från undersidan där det redan finns hål så man får placeringen av hålen exakt) och drog i dom medföljande skruvarna (Röd) och sen byggde jag ihop Bestå nr 2 men skippade bottenskivan och ställde den ovanpå Bestå nr 1 och drag fast dom med dom runda beslagen (Grön)
Bestå.jpg 50,47K
0 Antal nerladdningar
Frågor på det?
Postad 16 augusti 2016 - 12:15
Postad 16 augusti 2016 - 17:10
Nej inga beslag i bakkant.
Det är 2st av den här varianten:
http://www.ikea.com/...ducts/70245952/
Ikea har ju en variant av Bestå som är nästan lika hög som den men då får man så tunna hyllplan i mitten, jag behövde ha något som pallar med lite vikt. Så jag byggde ihop Bestå nr 1 och tog och borrade upp hål i den övre skivan (Man borrar från undersidan där det redan finns hål så man får placeringen av hålen exakt) och drog i dom medföljande skruvarna (Röd) och sen byggde jag ihop Bestå nr 2 men skippade bottenskivan och ställde den ovanpå Bestå nr 1 och drag fast dom med dom runda beslagen (Grön)
Frågor på det?
Mycket tydlig beskrivning, tackar! Har varit på Ikea nyss och inhandlat. Så snart ska jag fixa ihop det, och nu kan jag ju inte misslyckas
Postad 16 augusti 2016 - 17:28
Mycket tydlig beskrivning, tackar! Har varit på Ikea nyss och inhandlat. Så snart ska jag fixa ihop det, och nu kan jag ju inte misslyckas
![]()
Haha ja det torde vara rätt svårt att misslyckas med...
Just ja, du kommer bli tvungen att ta bort någon centimeter på skivan om du tänkt köra med bakstycke på den övre halvan eftersom toppskivan på nedre halvan saknar försänkningen som den ska sitta i.
Postad 16 augusti 2016 - 17:35
Haha ja det torde vara rätt svårt att misslyckas med...
Just ja, du kommer bli tvungen att ta bort någon centimeter på skivan om du tänkt köra med bakstycke på den övre halvan eftersom toppskivan på nedre halvan saknar försänkningen som den ska sitta i.
Hade tänkt och köra utan bakstycke på båda, men tack för tipset!
Postad 18 augusti 2016 - 14:30
Hade tänkt och köra utan bakstycke på båda, men tack för tipset!
Lyckades du?

Postad 20 augusti 2016 - 09:14
Lyckades du?
Jodå, jag fick ihop den!
Stoppa in lite belysning också så man hittar fjärrkontrollerna i mörkret
Jag tog faktiskt till mig ditt tips och använde bakstycket på den översta delen, blev snyggare.
Dock tyckte jag inte den blev så värst stabil. Jag limmade dock inte, borde nog ha gjort det...
Får försöka stadga upp den på något sätt. Det står ju ingenting tungt högre upp men det är lite irriterande att man kan "vicka" på hela hyllan om man tar tag högst upp! Men allt som allt är jag nöjd, den blev ju riktigt billig
Postad 21 augusti 2016 - 19:54
Den här låter ganska mysigt:
https://open.spotify...EgEQ3zhXkrxDXFh
Det är Bombay Dub Orchestra som lirar "Journey - Liquid Stranger's Sliptrip Edit"
Postad 09 september 2016 - 20:45
Nu ni basknarkare!! ni ska få utmana era basar på riktigt nu, många varnar att vara försiktig med div bas låtar, men denna går långt under 10hz så var lite mesiga om ni har basreflex lådor(eller liknande) utan högpass filter.
https://soundcloud.c...nfrasonic-death
Postad 11 september 2016 - 12:00
Nu ni basknarkare!! ni ska få utmana era basar på riktigt nu, många varnar att vara försiktig med div bas låtar, men denna går långt under 10hz så var lite mesiga om ni har basreflex lådor(eller liknande) utan högpass filter.
Haha helt galen låt ju
Postad 11 september 2016 - 16:40
Äsch, alldeles för dålig musik för att spela starkt. Tar hellre en sinus och brassar på
Postad 17 september 2016 - 10:34
Någon som har haft kontakt med loudspeakerfreks.com på sistone?
Har en Ultimax 15" och mätmick beställd därifrån, men de svarar inte alls på mail...
Beställde den 13e Augusti, börjar bli otålig.
Redigerat av Rydisen, 17 september 2016 - 10:36.
Postad 17 september 2016 - 10:46
Det var dom som hette europe audio tidigare? Förvänta dig inget svar, när jag beställde från dom låg jag på i två veckor med att få svar från dom. Riktigt dåligt. Dom kan ha väldigt långa leveranstider också, vilket är mycket störande, detta även om det står att produkterna finns på lager. Det gick så långt så att jag avbeställde från dom faktiskt.Någon som har haft kontakt med loudspeakerfreks.com på sistone?
Har en Ultimax 15" och mätmick beställd därifrån, men de svarar inte alls på mail...
Beställde den 13e Augusti, börjar bli otålig.
Postad 18 september 2016 - 09:13
Det var dom som hette europe audio tidigare? Förvänta dig inget svar, när jag beställde från dom låg jag på i två veckor med att få svar från dom. Riktigt dåligt. Dom kan ha väldigt långa leveranstider också, vilket är mycket störande, detta även om det står att produkterna finns på lager. Det gick så långt så att jag avbeställde från dom faktiskt.
Precis, europe-audio
Beställde mitt första ultimax 15 från dem runt förra julen, då tog det lång tid för dem att packa p.g.a. julrush, men de svarade på mailen i alla fall...
Hade jag vetat att det skulle ta så här lång tid hade jag nog inte beställt, men billigt var det i alla fall.
Känns som att produkterna har kommit och gått från deras lager under tiden som min beställning har legat där.
Postad 18 september 2016 - 18:24
Canseda är väl importören i Sverige, eller tar du kontakt med Canton direkt.
Postad 21 september 2016 - 07:21
Nu är dom uppe igen:
http://www.blocket.se/vi/69198845.htm
Känner mig ganska säker på att det är samma som såldes för någon/några månader sedan. Nu verkar dom dock sitta monterade i mindre lådor, men man får med två stycken större...
Hmmmm..... varför vill ingen behålla dessa?
Postad 21 september 2016 - 09:51
Och VARFÖR har folk svintight mellan frontarna, och hörnplacerade baslådor!!?
Om den där snubben skull byta plats på frontar och bas skulle han få 100% bättre ljud.
Han säljer säkert lådorna för att han tycker att det blev för bumligt, och tror att det är lådornas fel.
Så blir det med hörnplacering av bas.
Redigerat av Bakerman, 21 september 2016 - 09:53.
Postad 21 september 2016 - 09:59

Postad 21 september 2016 - 10:45
Redigerat av Zartok, 21 september 2016 - 10:45.
Postad 21 september 2016 - 11:46
Sålde du inte dina subbar pga att du spelade för högt?
Han blev vräkt och är inne på boende Nr 2
Postad 21 september 2016 - 12:25
Och VARFÖR har folk svintight mellan frontarna, och hörnplacerade baslådor!!?
Om den där snubben skull byta plats på frontar och bas skulle han få 100% bättre ljud.
Han säljer säkert lådorna för att han tycker att det blev för bumligt, och tror att det är lådornas fel.
Så blir det med hörnplacering av bas.
Jag har mina lådor i hörnen för att de ska ge mest output. Tvekar på att det skulle bli bättre om jag flyttar in dom mot rummet. Men jag får väll helt enkelt prova när du skriver så där

Jag är förövrigt jäkligt sugen på att köpa dom där... Men är samtidigt orolig att det kan vara något fel på elementen!
Postad 21 september 2016 - 12:59
Sålde du inte dina subbar pga att du spelade för högt?
Visst var det så, men habegäret blev mig övermäktigt
Postad 21 september 2016 - 14:49
Jag har mina lådor i hörnen för att de ska ge mest output. Tvekar på att det skulle bli bättre om jag flyttar in dom mot rummet. Men jag får väll helt enkelt prova när du skriver så där
Kan garantera att du får bättre bas.
Kanske inte MER bas, men bättre.
Hörnplacering låter oftast sämst.
Men ger ofta en rejäl peak i tonkurvan, och det kanske du gillar.
Postad 21 september 2016 - 15:55
Kan garantera att du får bättre bas.
Kanske inte MER bas, men bättre.
Hörnplacering låter oftast sämst.
Men ger ofta en rejäl peak i tonkurvan, och det kanske du gillar.
Mina nuvarande är ju inte så kraftiga, så jag vill ju åt all output jag kan få. Annars gillar jag ju när det låter "rent", vill absolut inte ha bumlig bas. Men just nu tycker jag det är aldeles för lite bas

Postad 21 september 2016 - 16:02
I mitt rum mäter hörnplacering bäst (men inte bra).
Postad 21 september 2016 - 18:10
Att istället ställa frontarna så nära sidoväggarna skulle med stor sannolikhet ge ett väldigt mycket sämre ljud än att basarna står i hörnen.
Postad 21 september 2016 - 18:18
Ja hörnplacering är generellt ofta en bra placering utav basarna.
Att istället ställa frontarna så nära sidoväggarna skulle med stor sannolikhet ge ett väldigt mycket sämre ljud än att basarna står i hörnen.
Fel.
Hörnplacering av basar är generellt ofta en dålig placering då det förstärker basen i ett visst frekvensregister och det är inte önskvärt.
Att ha frontarna nära sidoväggarna är betydligt bättre då du har möjlighet att dämpa/diffusera och eliminera problemet med närhet till vägg.
Postad 22 september 2016 - 05:51
Fel.
Det beror väl på. Ska du lägga EQ på så är det ju lättare att sänka topparna än att höja dalarna så då är det väl bara bra om du triggar så många rumsnoder som möjligt?
Postad 22 september 2016 - 12:59
Fel.
Hörnplacering av basar är generellt ofta en dålig placering då det förstärker basen i ett visst frekvensregister och det är inte önskvärt.
Att ha frontarna nära sidoväggarna är betydligt bättre då du har möjlighet att dämpa/diffusera och eliminera problemet med närhet till vägg.
Fel.
Du tänker åt fel håll.
Postad 22 september 2016 - 14:10
Jag orkar inte med dig och dina tidigare nick, nu åker du på ignore så jag slipper läsa din dynga.
Postad 22 september 2016 - 14:17
Det beror väl på. Ska du lägga EQ på så är det ju lättare att sänka topparna än att höja dalarna så då är det väl bara bra om du triggar så många rumsnoder som möjligt?
Bara för att man använder EQ så blir det inte automatiskt en bra idé att utgå från en generellt dålig placering.

Det finns såklart undantag från alla generella rekommendationer och ibland kanske det inte finns möjlighet till en optimal placering pga olika orsaker. Men det är ju en bättre idé att försöka optimera placeringen av basarna för att minska rumsresonanser.
Postad 22 september 2016 - 14:43
Mina nuvarande är ju inte så kraftiga, så jag vill ju åt all output jag kan få. Annars gillar jag ju när det låter "rent", vill absolut inte ha bumlig bas. Men just nu tycker jag det är aldeles för lite bas
![]()
Placera dom dåligt för att kompensera för att för att du har en för klen basrigg låter sisådär..
Köp en fläskigare rigg istället.
Postad 22 september 2016 - 16:02
Bara för att man använder EQ så blir det inte automatiskt en bra idé att utgå från en generellt dålig placering.
Jag har faktiskt inte funderat så mycket på det för mina sitter där de sitter på 1/4 avstånd från väggen. Det var något jag läste i Antimodes manual och det lät rätt vettigt.
Postad 22 september 2016 - 16:02
Postad 22 september 2016 - 17:12
Vägg eller hörnplacering är till godo, tänk baffelvägg eller frifältsmätning för den delen.
Det är det enda sättet att slippa dippar i frekvensen pga baffelsteg, dock är det med ett par saker att tänka på.
Som Olegh nämde innan så är subsen konstruerade för half space upp till eight space och du placerar den så då kommer subsen att spela någerlunda rakt. (utan rumspåverkan)
Dock är det nästan bara Pro grejer som mäts upp så.
Hur som, hörn ger +9db förstärkning och det är inte rummet utan hörnet som gör att det adderas volym, givetvis drar det igång resonanserna ganska mycket mer (tänk peq som ökas med 9db vid en specifik frekvens).
Ställer vi då fram suben en bit i rummet så minskar det som vi alla vet, dock så kommer man att få en dip vid den frekvensen suben blir rundstrålig.
Hur man sedan ställer upp det, ger sig på rumsfrekvenser lämmnar jag till var och en att bestämma.
Postad 22 september 2016 - 17:52
Troll...
Jag orkar inte med dig och dina tidigare nick, nu åker du på ignore så jag slipper läsa din dynga.
Att du kallar folk för Troll på ett hifi forum bara för att dom inte håller med dig i det du påstår är riktigt dålig attityd.
Speciellt med tanke på att det du påstår är fel också!
Postad 22 september 2016 - 18:48
Placera dom dåligt för att kompensera för att för att du har en för klen basrigg låter sisådär..
Köp en fläskigare rigg istället.
Lite tryck är ju alltid bättre än inget

Men du har helt rätt i att jag måste ha fetare baskapacitet!
Postad 22 september 2016 - 20:06
De låter juh skitbra redan på låg volym, trots de små lådorna! fick med ett par stora as till tomlådor men detta funkar såpass bra att ja inte orkar skruva ur och i elementen, kör med ett Inuke 3000 DSP
Lite färg bara på det
Bifogad fil(er)
Postad 22 september 2016 - 21:06
Du köpte alltså dom jag länka till?
Fan jag var ju sugen
Flåt ^^ de åker väll ut på blocket igen när ja får min sjätte varning
Postad 23 september 2016 - 05:41
Köp hus för bövelen!
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar