Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nikon D7000

411 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nikon D7000 (Systemkameror) 5 9,58 (30) 349:-
Nikon D7000 + 16-85/3,5-5,6 VR (Systemkameror) 9 (0) Inga priser
Nikon D7000 + 18-105/3,5-5,6 VR (Systemkameror) 8 9,14 (13) Inga priser
Nikon D7000 + 18-200/3,5-5,6 VR II (Systemkameror) 9 (0) Inga priser
2 relaterade trådar

#301

Postad 19 februari 2011 - 15:38

Unregistered8947db47
  • Unregistered8947db47
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0

hur viktigt är det med ett snabbt (läs dyrt) minneskort i D7000? Vilket är det mest prisvärda snabba 16gb-kortet? Eller ska man satsa på ett 32gb tro?


har du tänkt o filma är det trevligt med stort minneskort..men tar du bara kort tycker jag det är vettigare med flera mindre kort..tex 3st 4Gb kort..då förlorar man inte lika många OM ett minneskort skulle få för sig att paja. men det är jag d.

#302

Postad 19 februari 2011 - 16:01

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Jag har ett 32Gb ultra2 och det får plats ca4500 kort i Jpeg hög och 1600 med Jpeg normal + NEF vilket jag kör med nuförtiden, tycker att det är lagom, är man på en längre utflykt så vill jag inte behöva fundera på att börja radera kort eller byta kort, vid anabb serietagning så tar det stopp ganska snart men det är ytterst sällan jag råkar ut för det och då kan jag ställa om till JPEG-hög så går det betydligt bättre.

Edit, glömde säja att jag har kvar min D90..

Redigerat av akterspegel, 19 februari 2011 - 16:02.


#303

Postad 22 februari 2011 - 14:27

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Hejsan !

Här kommer lite bilder med D7000 från min Thailandssemester =)

Bilderna är direkt ur kamera, ej redigerade.
.
.
.
.
.

1) ISO200, f/8, 62s
2) ISO200, f/8, 30s

Är jättenöjd med kameran, ger jättebra bilder och fin videokvalité, bra batteritid ja listan kan göras lång =)

MVH - Robin


Vad använde du för objektiv i dessa bilder? Funderar själv på denna kameran och det hade varit intressant att veta hur den presterar med lite olika objektiv. Själv kommer jag nog mest ta kort med typ ett Nikkor 50mm/1,8f alternativt 35mm/1,4f.

#304

Postad 23 februari 2011 - 12:06

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Besökte en lokal foto butik idag och klämde lite på denna sak! Vart imponerad av kameran faktiskt. Väldigt bra storlek tycker jag, skönt grepp. Fast min K-5 som är lite mindre på höjden har lite bredare/djupare grepp. Det känns framförallt i tummen tycker jag. Annars mycket skönt avvägd form faktor på D7000! Provade den med 18-105 optiken.

Sökaren var riktigt najs faktiskt, även med svagt objektiv så kändes den stor och ljusstark! Riktigt trevligt att titta genom.

Däremot så gillade jag inte knapparna och menyer, men det är nog mer en smak och vane sak. ISO knappen borde ha fått setat vid avtrycket så man kan ändra det med kameran mot ögat och en hand. Nåt som jag är mycket van vid.
Tycker att alla tillverkare borde placera ISO och Exp komp. brevid/intill/bakom avtrycket. Smartaste placeringen någonsin!

Trevligt också med LV aktivering och filminspelning i samma reglage också!

Det tog låååång tid innan jag hittade hur man ändrar från automatiskt val av fokus punkt till mitten punkt. Knappen satt liksom där man mist anande det, på lägesväljaren vid objektivfattningen.
18-105 optiken kändes som en stopkloss för kameran i autofouks, men jag antar utan att kunna något om Nikon optik att ett snabbare objektiv släpper loss kamerans potential ytterligare.

Grattis till er, mycket fin kamera detta. :)

Edit: ja ok, jag var inte där för att testa kameran utan för att hämta foton, men jag vart ju tvungen att klämma lite....
Edit2: Jag ändrade en formulering som kunde upfattas fel :)

Redigerat av Mikael_R, 23 februari 2011 - 12:58.


#305

Postad 23 februari 2011 - 22:39

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Vad använde du för objektiv i dessa bilder? Funderar själv på denna kameran och det hade varit intressant att veta hur den presterar med lite olika objektiv. Själv kommer jag nog mest ta kort med typ ett Nikkor 50mm/1,8f alternativt 35mm/1,4f.

fem av sex bilder är enligt EXIF tagna med 18-105VR så jag vågar mig på en gissning att även den första är det.

#306

Postad 27 februari 2011 - 09:30

motif
  • motif
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0
En sak jag verkligen stör mig på i en sådan dyr kamera och det är varför i hela friden kan man inte foto med 16:9?
Är det bara Canon som lever i nutid :)

Finns det ngn chans att Nikon kan slänga in detta i en firmware tror ni?

#307

Postad 01 mars 2011 - 17:15

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0
Ett litet tips är att DXO nu har uppdaterat sin databas för objektiv och D7000 så att de flesta vanliga objektiven ingår. Jag tycker det blir bättre med raw+DXO är bara jpg direkt ur kameran och eftersom allt går automatiskt så är extrajobbet hanterbart. Jag kan inte tänka mig att sitta och klicka på varje enskild bild som krävs för Photoshop eller liknande. Ni kan prova dxo i en månad gratis.

www.dxo.com

#308

Postad 07 mars 2011 - 19:03

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Jag köpte mig en D7000 i fredags och är jätte nöjd hittils inte hunnit testa den så mycket än dessvärre.
men jag har en liten fråga angående extern blixt. Kan man styra blixten trådlös från kameran? men frågan är vart i menyn ställer man in det? har letat och läst manualen men hittar inget.

#309

Postad 07 mars 2011 - 19:14

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Hahaha, har du glömt att kolla din mejl eller? :)

#310

Postad 07 mars 2011 - 19:17

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Hahaha, har du glömt att kolla din mejl eller? :)


HAHA hej nejdå jag kollade dom, men hittade f*n inget. tänkte med ett sista försök innan jag sliter håret av mig :)
för man borde kunna styra dom trådlöst väl? känns så med en kamera för 10.000

#311

Postad 07 mars 2011 - 19:18

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Men jag skickade ju PM till dig där jag skrev hur. I menyn går du till anpassade inställningar och går in på E3. Läs PM, där har jag förklarat tydligare. I PM nr 2. :)

Fick du ingen manual med kameran? :)

Redigerat av overhard, 07 mars 2011 - 19:19.


#312

Postad 07 mars 2011 - 19:23

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Men jag skickade ju PM till dig där jag skrev hur. I menyn går du till anpassade inställningar och går in på E3. Läs PM, där har jag förklarat tydligare. I PM nr 2. :)

Fick du ingen manual med kameran? :)



haha nu hittade jag :D ska ba kolla ditt mail vilken inställning den skulle stå på :lol: tack du är en klippa har jag sagt det :)

#313

Postad 07 mars 2011 - 19:31

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Den med en penna på
http://www.dpreview....d7000/page9.asp

#314

Postad 07 mars 2011 - 19:46

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Den med en penna på
http://www.dpreview....d7000/page9.asp


tack, hittade nu men jag vill inte att den inbyggda ska va aktiv utan bara dom externa men testat alla knappar men den blixrar allafall.

#315

Postad 07 mars 2011 - 19:50

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Läste du verkligen vad jag skrev i PM:et? :)

Sätter du din interna till -- så blixtrar den med lägsta effekt och påverkar inte bilden (om du inte är väldigt nära den du fotar och använder typ f1.8).

Den måste blixtra för att tända de andra blixtarna.

Redigerat av overhard, 07 mars 2011 - 19:51.


#316

Postad 07 mars 2011 - 19:52

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Läste du verkligen vad jag skrev i PM:et? :)

Sätter du din interna till -- så blixtrar den med lägsta effekt och påverkar inte bilden (om du inte är väldigt nära den du fotar och använder typ f1.8).

Den måste blixtra för att tända de andra blixtarna.


hihi nu såg jag att jag skulle sätta den interna på - typ lägsta;) okej tack.

får inte YN att blixtra :)

Redigerat av mega-x, 07 mars 2011 - 21:40.


#317

Postad 07 mars 2011 - 23:17

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
Vilken blixt är det du försöker styra med kameran?

#318

Postad 08 mars 2011 - 04:27

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Med mode knappen väljer du läge s2. Då kommer den slå ut samtidigt som din sb600. Tänk på att den optiska sensorn sitter innanför den röda plasten på framsidan på yn560 så att du inte täcker för den.

#319

Postad 08 mars 2011 - 05:55

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Med mode knappen väljer du läge s2. Då kommer den slå ut samtidigt som din sb600. Tänk på att den optiska sensorn sitter innanför den röda plasten på framsidan på yn560 så att du inte täcker för den.

Så en YN560 är kompatibel med Nikons command?

#320

Postad 08 mars 2011 - 06:20

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Med mode knappen väljer du läge s2. Då kommer den slå ut samtidigt som din sb600. Tänk på att den optiska sensorn sitter innanför den röda plasten på framsidan på yn560 så att du inte täcker för den.


okej men hur fungerar det då när man använder paraplyerna? om man kör nikons genom det transparanta paraplyet och YN-blixten studsande emot det svarta då får ju YN blixten från nikon bakifrån. kanske kan vända på dom så man kör YN genom transparanta så den känner av när nikonblixten studsar på det svarta emot YN. får testa det ikväll efter jobbet måste åka nu. tack för hjälpen hittils allafall. återkommer ikväll igen om det fungerar.

#321

Postad 08 mars 2011 - 06:33

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0

Så en YN560 är kompatibel med Nikons command?

Nej inte på det sättet du menar men den har en optisk slavsensor som ignorerar förblixtar. Det innebär att den kan slå samtidigt som andra blixtar men inställningar måste man ställa in på blixten och inte i kameran som med CLS-kompatibla blixtar.


Megax: Du kan vrida blixthuvudet och sätta blixten bak och fram. Men testa först, sensorn är rätt känslig så det ska nog funka bra ändå. Inomhus iallafall.

Redigerat av overhard, 08 mars 2011 - 08:50.


#322

Postad 08 mars 2011 - 09:54

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Jag köpte mig en D7000 i fredags och är jätte nöjd hittils inte hunnit testa den så mycket än dessvärre.
men jag har en liten fråga angående extern blixt. Kan man styra blixten trådlös från kameran? men frågan är vart i menyn ställer man in det? har letat och läst manualen men hittar inget.


Ja det går alldeles utmärkt!

Använd manual mode(M), gå in under Meny->anpassningsmeny->gaffling/blixt->blixtstyrning för inbyggd blixt och ställ in så du kör cmd(kommandoläge).

Sen ställer du in följande:
*Inbyggd blixt: -- (för att stänga av inbyggda blixten)
*Grupp A: TTL Komp: 0
*Grupp B: --
*Kanal: 3

Sen i blixtens meny(beroende på vad du kör med för blixt) men på min SB-900 så ställer jag in följande:
*Manuellt läge(M)
*Grupp: A
*Kanal: 3
Hur du ställer in detta borde stå i manualen för din blixt.

Se bara till att kameran samt blixt kör i samma grupp samt att de kör på samma kanal.

Sen ska det förhoppningsvis fungera :)

#323

Postad 08 mars 2011 - 10:15

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Jättebra förklarat! Bara ett litet tillägg, man måste inte nödvändigtvis köra på kanal 3 utan det går även bra med kanal 1 eller 2. Bara det står lika på blixten. Ska man även trigga en annan blixt som ska köras manuellt så kan det vara av fördel att även köra SB-600 i manuellt. Ställ då in M 1/4 t ex istället för TTL Komp: 0 i kameramenyn.

Redigerat av overhard, 08 mars 2011 - 10:16.


#324

Postad 08 mars 2011 - 18:55

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Nej inte på det sättet du menar men den har en optisk slavsensor som ignorerar förblixtar. Det innebär att den kan slå samtidigt som andra blixtar men inställningar måste man ställa in på blixten och inte i kameran som med CLS-kompatibla blixtar.


Megax: Du kan vrida blixthuvudet och sätta blixten bak och fram. Men testa först, sensorn är rätt känslig så det ska nog funka bra ändå. Inomhus iallafall.



Just det ja du är bra smart du :) får testa det sen ska bara käka först. återkommet efteråt om hur det gick.

Ja det går alldeles utmärkt!

Använd manual mode(M), gå in under Meny->anpassningsmeny->gaffling/blixt->blixtstyrning för inbyggd blixt och ställ in så du kör cmd(kommandoläge).

Sen ställer du in följande:
*Inbyggd blixt: -- (för att stänga av inbyggda blixten)
*Grupp A: TTL Komp: 0
*Grupp B: --
*Kanal: 3

Sen i blixtens meny(beroende på vad du kör med för blixt) men på min SB-900 så ställer jag in följande:
*Manuellt läge(M)
*Grupp: A
*Kanal: 3
Hur du ställer in detta borde stå i manualen för din blixt.

Se bara till att kameran samt blixt kör i samma grupp samt att de kör på samma kanal.

Sen ska det förhoppningsvis fungera :)


Jag har testat att ställa inbyggda blixten på --- för trodde också att den inte skulle va aktiv då, men det verkar den va. ska testa en annan kanal men som Overhard skrev att det inte ska spela nån roll men jag testar allafall. återkommer om hur det går.

tack för alla era tips.

#325

Postad 08 mars 2011 - 19:35

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Den inbyggda blixten kan inte stängas av helt. I läge -- avfyras den med lägsta effekt för att trigga de andra blixtarna men om du är riktigt nära ditt objekt och använder en stor bländare så kommer den påverka bilden. Det man kan göra är att hålla handen vinklad framför den inbyggda blixten så att ljuset studsar mot sb-600:ans sensor men inte rakt fram.

Här har jag testat och förklarat lite om detta:
https://www.minhembi...p;#entry2925864

#326

Postad 08 mars 2011 - 20:48

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Den inbyggda blixten kan inte stängas av helt. I läge -- avfyras den med lägsta effekt för att trigga de andra blixtarna men om du är riktigt nära ditt objekt och använder en stor bländare så kommer den påverka bilden. Det man kan göra är att hålla handen vinklad framför den inbyggda blixten så att ljuset studsar mot sb-600:ans sensor men inte rakt fram.

Här har jag testat och förklarat lite om detta:
https://www.minhembi...p;#entry2925864



Jag har nu testat blixtarna. och japp det fungerar som du sa :) "som alltid" hihi

Men sätter jag inbyggda blixten på "TTL" i commander menyn" så får jag inte YN-560 att blixtra, men så fort jag sätter den inbyggda på "---" så fungerar den. varför? inte för det spelar nån roll.

Men läser man ditt inlägg som är väldigt bra tipsat, men känns nästan lättare att köra med triggers:arna jag köpte till andra kameran. för då behöver du ba bry dig om dom externa blixarna och inte den inbyggda.

EDIT: fast nu är ju dessa externa i TTL mode och då sköter sig väl dom efter kamerans "öga" så egentligen ska man inte behöva ändra något i exponeringen för blixtrarna mer än om du inte vill uppnå vissa effekter? på så pass är ju det smidigare än med triggarna. kanske jag som är ute och cyklar nu men.

Redigerat av mega-x, 08 mars 2011 - 21:04.


#327

Postad 08 mars 2011 - 21:31

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Den ska funka oavsett om den inbyggda står i -- eller ttl. Om du har YN560 i S2-läget. Det funkar för mig. Ta kort på din YN560 för att se att den slår ut rätt. Har du S1 läget så slår den ut samtidigt som ttl-förblixten och hinner slockna lagom till slutaren öppnas.

Redigerat av overhard, 08 mars 2011 - 21:38.


#328

Postad 08 mars 2011 - 22:01

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Den ska funka oavsett om den inbyggda står i -- eller ttl. Om du har YN560 i S2-läget. Det funkar för mig. Ta kort på din YN560 för att se att den slår ut rätt. Har du S1 läget så slår den ut samtidigt som ttl-förblixten och hinner slockna lagom till slutaren öppnas.


har tagit kort på den direkt men den blixtrar inte till, bara SB-600 men ändrar jag till TTL så lyser den, ställer jag den på A så blixrar den också men inte "--" japp den står i S2-läge.

#329

Postad 08 mars 2011 - 23:02

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0

... Det man kan göra är att hålla handen vinklad framför den inbyggda blixten så att ljuset studsar mot sb-600:ans sensor men inte rakt fram....

Här har jag testat och förklarat lite om detta:
https://www.minhembi...p;#entry2925864


Eller köpa en SG-3ir från valfri butik.

Just nikon och dess CLS hanteras mycket i tråden overhard länkade till men tidigare

#330

Postad 12 mars 2011 - 22:59

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
Lite lustig info från strobist snabbare blixtsync med hjälp av tejp.

#331

Postad 13 mars 2011 - 06:27

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Lite lustig info från strobist snabbare blixtsync med hjälp av tejp.

Begriper det inte riktigt. Här nedan skriver han om sina tankar, men varför sätter han inte bara kameran i high speed synk? Kanske kan han, med att koppla bort TTL funktion, få detta på de blixtar som inte supportar high speed från Nikon?
.........In fact, I am trying to kill the TTL stuff for a specific reason. When shooting both with my Canon G9 and with the Nikon D70s, the trick to getting high sync speeds is to fool the camera into thinking there is no TTL flash connected. If the camera senses a TTL flash, it will lock the sync at a max of 1/500th of a sec. Which is not what we want. So, we want a dumb, hot-shot-based sync cord to fool the camera into thinking there is not a fancy, TTL flash attached.

#332

Postad 13 mars 2011 - 12:45

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Begriper det inte riktigt. Här nedan skriver han om sina tankar, men varför sätter han inte bara kameran i high speed synk? Kanske kan han, med att koppla bort TTL funktion, få detta på de blixtar som inte supportar high speed från Nikon?
.........In fact, I am trying to kill the TTL stuff for a specific reason. When shooting both with my Canon G9 and with the Nikon D70s, the trick to getting high sync speeds is to fool the camera into thinking there is no TTL flash connected. If the camera senses a TTL flash, it will lock the sync at a max of 1/500th of a sec. Which is not what we want. So, we want a dumb, hot-shot-based sync cord to fool the camera into thinking there is not a fancy, TTL flash attached.

High Speed Sync är mycket mer energikrävande än vanlig blixtfunktion, eftersom ljuset då förses i pulsad form. Kanske är det heller nödvändigt att hela bilden belyses av blixten, dvs att bildens ytterområde inte exponeras av ljus från blixten (pga slutartiden är högre en flash sync speed). Kanske spelar det ingen roll att dessa delar inte exponeras under blixtens inverkan (kan hända att detta kantområde befinner sig långt ifrån varmed blixten ändå inte gör någon nytta...). :)

#333

Postad 17 mars 2011 - 14:40

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0
Då är man snart stolt ägare av en D7000 + 18-105 objektiv samt en SB-700. Ska bli jäkligt spännande eftersom jag enbart kört med olika kompaktkameror förut.

Kollade runt en del i GBG och online Sverige/EU och beslutet föll till slut på Dustin som har en schysst deal just nu med Nikon Valuepack, väska och ett 4GB SD för 11690 kr. Beställde igår kväll och nu är prylarna på väg så det blir en rivstart med fotande på födelsedag och dop i helgen. :rolleyes:

Har också beställt ett 16GB Sandisk Extreme Pro och funderar nu på om jag ska slå till på ett Hoya UV-filter. Gällande det senare verkar åsikterna gå isär om ett sånt behövs eller inte för att förhöja bilderna samt skydda objektivet...

#334

Postad 19 mars 2011 - 18:53

Unregistered29cdfdd6
  • Unregistered29cdfdd6
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Jag har kanske en lite konstig fråga:

Jag har ärvt min mors fotoutrustning och jag undrar on de objektiven räcker till att utnyttja en D7000.
Det jag har ärvt är följande:

AF Nikkor 85/1.8
AF Zoom Nikkor 35-70/2.8
Af Nikkor 180/2,8D
AF nikkor 28/2.8
Af nikkor 28-80/3.3-5.6G från en gammal F65

Så jag funderar på en D90 eller en D7000.

#335

Postad 19 mars 2011 - 19:08

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Jag har kanske en lite konstig fråga:

Jag har ärvt min mors fotoutrustning och jag undrar on de objektiven räcker till att utnyttja en D7000.
Det jag har ärvt är följande:

AF Nikkor 85/1.8
AF Zoom Nikkor 35-70/2.8
Af Nikkor 180/2,8D
AF nikkor 28/2.8
Af nikkor 28-80/3.3-5.6G från en gammal F65

Så jag funderar på en D90 eller en D7000.

85/1.8 och 180/2.8 är riktigt bra (funderade på dessa själv). De övriga vet jag inte så mycket om, men 35-70/2.8 och 28/2.8 låter riktigt bra. Det jag saknar skulle vara ett vidvinkel tex 12-24, samt ett makro. Men det är en riktigt bra början det här

#336

Postad 19 mars 2011 - 19:09

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Med de gluggarna skulle jag satsa på en D700. Annars D7000 såklart!

#337

Postad 06 april 2011 - 19:59

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Hej gott folk. jag och Overhard har i 2 dagar försökt fått igång 2 externa blixtar med min D7000. ska förklara lite hur jag har gjort.


Jag har satt i commander menyn
Inbyggda Blixten på läge TTL -3 exponering
SB-600 Blixten på läge TTL 0 exponering

Speedlite YN-560 satt i läge S2 på blixten ej i commander menyn i kameran den finns inte med där. YN-blixten ska tändas av SB-blixten men kör jag dessa inställningar så Blixtrar bara SB-600 blixten "på stativ" "bild nedan"

Bifogad fil  DSC_3642.JPG   485,74K   1 Antal nerladdningar

Däremot om jag sätter den inbyggda blixten på läge "M" i commandermenyn i kameran och satt på 1/128s så blixtrar bägge blixtarna bild nedan
Bifogad fil  DSC_3641.JPG   488,99K   1 Antal nerladdningar


Man ska ju kunna få alla blixtrar lysa upp i läge TTL på bägge som på första bilden men YN560 vill inte vara med i leken.

min fråga är om det är nån här inne med samma problem eller om jag är ensam om det på min kamera? har jag nåt aktiverat i menyn som inte ska va vara med?

Overhard har fått igång sitt i läge TTL fast hans SB-blixt är en SB-700 och sedan har han en likadan YN560modell som jag. jag köpte min genom honom.

Hoppas ni förstår vad jag menar annars ska jag försöka förklara bättre kanske med några bilder.

#338

Postad 08 april 2011 - 20:05

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Hej!

Är en grej jag inte riktigt fått kläm på, i vilket läge får man bäst flyt i bilden vid filmning? Jag kör på högsta upplösning och tycker mig ha lite problem med ryckningar vid panorering.

#339

Postad 08 april 2011 - 20:12

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Jag hörde i nån video att man skulle försöka ligga runt 1/40s eller så för att få lite halvsuddig slutartid så att säga. Detta för att undvika hackiga rörelser. Många proffsvideokameror har inbyggda ND filter för detta.

#340

Postad 08 april 2011 - 20:57

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Hej!

Är en grej jag inte riktigt fått kläm på, i vilket läge får man bäst flyt i bilden vid filmning? Jag kör på högsta upplösning och tycker mig ha lite problem med ryckningar vid panorering.

Man brukar välja 2x bildhastigheten 25p= 1/50... men ryckigheten beror nog på för lite fps alltså bättre med 50 eller 60 bilder per sekund istället för 24/25/30 för panorering! D7000 stödjer inte 50/60p så det blir att panorera långsamt :) .

Edit: Det är bättre att låta bli att panorera om man nu ser efter vad proffs håller på med så ser man nästan aldrig panoreringar åtminstone väldigt sällan.

Redigerat av Biggles2002, 08 april 2011 - 20:59.


#341

Postad 28 april 2011 - 22:14

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Hej alla, behöver råd.

Jag har länge velat köpa en DSLR och från början var jag inställd på D90. Men ville först vänta på att D7000 skulle släppas. När denna var släppt och fanns i butiker att klämma blev jag helt enkelt förälskat. Problemet var/är bara att den är lite för dyr för mig. Då menar jag att jag kan gå och köpa den men priset är en bit över vad jag kan lätt betala utan att ens börja tänka i sådana banor. Sedan blev det lite förändringar på jobbfronten vilket tvingade mig att hålla i pengarna. Men nu har jag äntligen sparat lite vid sidan om och ett köp är nära speciellt med tanke på att snart är det sommar och jag skall ut och resa en hel del. Då vill man gärna ha en bra kamera.

Nu till frågan jag behöver hjälp med. Jag är som ni ser helt ni när det gäller DSLR. Och en så avancerad kamera som D7000 är kanske för mycket fast jag älskar greppet och sökaren i den. Därför började jag titta på D5100 som ett alternativ. Jag klämde på en i helgen och den har inte alls så bra grepp som D7000. Men det är kanske något man vänjer sig vid.

Så min fråga är vilka mer eller mindre viktiga funktioner saknar D5100 som D7000 har. En annan fråga är om D7000 har bättre videofunktion än D5100. Det kan vara rätt så avgörande faktiskt i och med att min videokamera är snart 4 år gammal och saknar HD. Därför tänkte jag överbrygga med videofunktionen i DSLR tills jag köper en ny videokamera.

Jag har vist sökt informationen själv men i och med att jag är rätt så okunnig på detta blir jag oftast bara galen av alla termer och siffror. Jag vet att det finns en hel del folk som är riktiga proffs och kanske kan tipsa lite.

Tack!

#342

Postad 29 april 2011 - 05:28

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Du kommer bli nöjd med din första systemkamera oavsett vilken du köper, kvalitén och funktionerna är så bra. Däremot skiljer det hur länge du kommer kunna ha den innan du känner att du saknar något. Men du får mer glädje helt klart av en D5100 + ett extra objektiv. Det är ju lite olika beroende på vad du ska fota men t ex ett 35/1.8 är väldigt kul och det funkar till D5100. Det billiga 50/1.8 funkar också men bara med manuell fokus men ett nytt är precis lanserat och kommer väl finnas i handeln snart och ska inte kosta så mycket.

Jag skulle nog rekommendera dig att köpa en D5100 eller D90 begagnade + så många objektiv du har råd med. Köp på fotosidans annonsmarknad t ex. Sen byter du kamerahus när du känner att du har utvecklats tillräckligt mycket. Objektiven kommer du ju ha kvar medan kamerahus byts ut eftersom. Jag tycker själv att först nu när jag har ett 35/1.8, 50/1.8 och ett 10-20/4-5.6 så börjar det bli riktigt kul att fota och inspirationen kommer lättare. Jag har även 18-105/3.5-5.6 vilket jag gillar men det blir lite tråkigt i längden.

#343

Postad 29 april 2011 - 14:58

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Tack för tipset Overhard. Dock är det inte aktuellt att köpa extra objektiv direkt från början. Först och främst för att det är omöjligt att motivera köpet för andra halvan där hemma. :) Jag får genom "ett köp" även om det är dyrare men inte "flera köp". Ni som har en fru fattar vad jag menar ;) Sedan har jag det väldigt svårt för begagnade prylar. Var på blocket många gånger men inte kommit till skott någon gång. Och jag själv har också tänkt på att man vill ju gärna ha so framtidssäker hus som möjligt för att inte behöva bytta så fort. Jag tillhör nämligen den gruppen som äger sina prylar länge.

Ohhh... Så svårt att bestämma sig :) Men jag tror att jag helt enkelt vill ha en D7000 så mycket mer. Kanske värt att betala då? ;)

Men hur är det med videofunktionen då? Någon som kan fylla på om den? Är D7000 bättre på den punkten? Får man bättre videokvalite i sämre ljus till exempel eller kommer de att prestera likvärdigt? Kan D5100 vara bättre eftersom den är typ nyare?

#344

Postad 29 april 2011 - 17:08

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Vill du ha kameran länge och bara vill göra ett köp så gå på d7000+18-105 eller måste du vänta med objektivet helt och bara köra med kamerahus utan batteri och minne i början? :) :)

D5100 må vara en nyare kamera men kontroller och funktioner i d7000 kommer du sakna efter ett år eller så.

#345

Postad 29 april 2011 - 18:03

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Klart det blir objektiv och minne till den :)

Det är just det kitet jag funderar på. Lutar mer och mer åt D7000 nu. Alltid lättare att fatta ett beslut bara man formulerar sina tankar i textform. Ännu lättare när man får feedback på dem tankarna. Tack Overhard :)

#346

Postad 29 april 2011 - 18:31

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Fördelen med D7000 o D90 är att du har motor i kamerahuset, så du kan använda äldre objektiv och man kan hitta lite billigare. Är du inte intressarad av begagnat så kan du i och för sig klara dig med en D5100 då nästan alla nyare objektiv har motor i objektiven (AF-S). Är du intresserad av makrofotografering så skulle jag välja D7000/D90 då sökaren är klart bättre än i alla fall D5000 hur det är med D5100 vet jag inte men den kanske har samma sökare som D5000? Blixtfotograferingen så gissar jag att man kan inte fjärrstyra en Nikonblixt från kamerahuset som du kan med D7000/D90.

#347

Postad 27 juni 2011 - 20:26

Klejsan
  • Klejsan
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Har en liten fundering angående top displayen på D7000, har för mig att jag sett en D90 som hade den belyst under mörka förhållanden.
Är topdisplayen upplyst på D7000?

#348

Postad 27 juni 2011 - 20:33

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Har en liten fundering angående top displayen på D7000, har för mig att jag sett en D90 som hade den belyst under mörka förhållanden.
Är topdisplayen upplyst på D7000?

Default är att man tänder upp topdisplayen genom att trycka på det återfjädrande powerreglaget. Tror att du kan välja att alltid ha den tänd men det känns ju lite overkill.

#349

Postad 28 juni 2011 - 05:41

Klejsan
  • Klejsan
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Ah då är jag med, finns det någonstans man kan prova kameran samt objektiv i butik?
Var inne på Mediamarkt i kungens kurva men alla kameror är ju alltid urladdade. Nån som vet hur det brukar vara i Västerås eller annan storkjeda?

#350

Postad 05 juli 2011 - 21:03

Benji_9
  • Benji_9
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0
Hej alla!

Hoppas nån kan ge mig lite tips då jag är helt ny på systemkamera men försökt lära mig själv på nätet men det jag saknar kunskap är speciellt objektiv, vilka typer man ska ha samt i vilka situationer.

Jag och min sambo har precis fått barn så det blir primärt sådana foton samt resefoton.
Min kollega har denna kamera och jag har bestämt mig för en D5100 eller D7000.

Läser lite längre upp att D7000 har motor i huset men inte D5100. Detta är en punkt som jag inte förstår något utav, det enda jag vet är att VR är stabilisering i objektivet och jag har bara sett på sådana objektiv. Måste man ha VR om man köper D7000 exempelvis?

Jag ska ta mycket foton på vårt barn, så det blir väl inte snack om så mycket zoom men 18-105mm verkar intressant, kollegan har 18-200 mm VR med det är alldeles för dyrt för mig annars hade jag tänkt köpa ett sådant.

Jag önskar inte ha massa olika objektiv eftersom jag inte orkar bära med mig massa olika objektiv samt att det blir för dyrt om jag ska köpa många så jag önskar ett jag kan starta med typ 18-105 mm.

Kan jag komma undan med billigare objektiv om jag har ett bättre hus?

Min sambo önskar ta skarpa ansiktisbilder med suddig bakgrund, vilket typ av objektiv bör man ha till ett sådant ändamål?

Oerhört tacksam för svar!

Många tack!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.