* Officiell tråd - Heco Celan *
Heco Elan 800
(Golvhögtalare)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Heco Celan 800
(Golvhögtalare)
|
1
|
(9)
|
Inga priser | |
Heco Celan Center 3
(Centerhögtalare)
|
2
|
(7)
|
Inga priser | |
Heco Celan 700
(Golvhögtalare)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Heco Celan 300
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(5)
|
Inga priser | |
Heco Celan Sub 30A
(Subwoofers)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Heco Celan 500
(Golvhögtalare)
|
4
|
(5)
|
Inga priser | |
Heco Celan XT 901
(Golvhögtalare)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Heco Celan XT 701
(Golvhögtalare)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Heco Celan XT Center 4
(Centerhögtalare)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Heco Celan XT Sub 32A
(Subwoofers)
|
2
|
(4)
|
Inga priser | |
Heco Celan GT 902
(Golvhögtalare)
|
3
|
(0)
|
Inga priser | |
Heco Celan GT 502
(Golvhögtalare)
|
3
|
(0)
|
Inga priser | |
Heco Celan GT 702
(Golvhögtalare)
|
3
|
(1)
|
Inga priser |
Postad 09 May 2010 - 15:57
Postad 10 May 2010 - 08:24
Ingen mer än jag som har Celan xt 701 högtalare? skulle vara kul att höra vad folk tycker om dom och vad dom driver sina högtalare med.
Jag har vanliga 700 serien samt XT centern vilket jag driver med en marantz sr5004. Själv tycker jag att det behövs mer kraft då jag saknar det lilla extra vilket jag hoppas uppnå med en heco celan xt sub 32A
Var och tittade och lyssnade på XT subben samt XT301 i lördags på MM.
Passade även på att kolla in XT901 vilket var helt brutalt....
Postad 10 May 2010 - 10:36
Jag har vanliga 700 serien samt XT centern vilket jag driver med en marantz sr5004. Själv tycker jag att det behövs mer kraft då jag saknar det lilla extra vilket jag hoppas uppnå med en heco celan xt sub 32A
Var och tittade och lyssnade på XT subben samt XT301 i lördags på MM.
Passade även på att kolla in XT901 vilket var helt brutalt....
Ja xt901 måste vara rejält stora och med bra djup i basen,tycker mina xt701 spelar fruktansvärt djupt. Kan nog tänka mig att du känner att det saknas endel effekt från din Marantz. jag kör mina ihop med rotel rsx-1067 och det funkar kanon tycker jag, den förstärkarn har kraft så det räcker å blir över nästan=).
Postad 10 May 2010 - 17:41
Ja xt901 måste vara rejält stora och med bra djup i basen,tycker mina xt701 spelar fruktansvärt djupt. Kan nog tänka mig att du känner att det saknas endel effekt från din Marantz. jag kör mina ihop med rotel rsx-1067 och det funkar kanon tycker jag, den förstärkarn har kraft så det räcker å blir över nästan=).
Vi får se hur mycket basen kompliterar, men sedan är la planen framöver att skaffa ett annat steg att driva frontarna.
När får vi se ett galleri på XT högtalarna då
Postad 11 May 2010 - 07:40
Vi får se hur mycket basen kompliterar, men sedan är la planen framöver att skaffa ett annat steg att driva frontarna.
När får vi se ett galleri på XT högtalarna då?
jadu kan försöka fixa några bilder nån dag.
Postad 13 May 2010 - 14:57
Postad 13 May 2010 - 15:02
Heco lika vackra som alltid, har du planer att bygga ut systemet till 5.1 liknade?
Postad 13 May 2010 - 15:03
Sedär ja
Heco lika vackra som alltid, har du planer att bygga ut systemet till 5.1 liknade?
Jag har 5.1 men center,bakhögtalare och sub är av märket indiana line arbour. Ska nog inhandla hela hecoserien sen när jag flyttat.
Postad 13 May 2010 - 15:07
Jag har 5.1 men center,bakhögtalare och sub är av märket indiana line arbour. Ska nog inhandla hela hecoserien sen när jag flyttat.
Allright, jag var och tittade på XT301 under helgen, måste säga att det är fruktansvärt stora.
Tänkte inte det förrän jag såg dem, men det är lika djupa och breda som golvarna.
Lika dant med center
Redigerat av Unregistered2316b843, 13 May 2010 - 15:07.
Postad 13 May 2010 - 15:09
Allright, jag var och tittade på XT301 under helgen, måste säga att det är fruktansvärt stora.
Tänkte inte det förrän jag såg dem, men det är lika djupa och breda som golvarna.
Lika dant med center
Ajfan inte så smidigt att ha en så stor center,den vill man ju ska vara lite lagom stor och smidig=)
Postad 13 May 2010 - 15:11
Ajfan inte så smidigt att ha en så stor center,den vill man ju ska vara lite lagom stor och smidig=)
Har en XT center 4 i mitt album, kan säga att det precis fick plats på bredden samt på djupet.
Postad 13 May 2010 - 16:18
Har en XT center 4 i mitt album, kan säga att det precis fick plats på bredden samt på djupet.
hehe jo ser lite fet ut. Är du nöjd med den?vart fick du tag i den?
Dina frontar är ju nästan identiska med xt701,vet du vad det är som skiljer dom åt förutom formen?
Postad 13 May 2010 - 17:45
hehe jo ser lite fet ut. Är du nöjd med den?vart fick du tag i den?
Dina frontar är ju nästan identiska med xt701,vet du vad det är som skiljer dom åt förutom formen?
Köpt mina högtalare från tyskland, jag saknar det lilla extra fortfarande. Men i det stora hela är jag nöjd.
Jag vet faktiskt inte vad som skilljer dem åt förrutom formen.
Postad 13 May 2010 - 18:03
Köpt mina högtalare från tyskland, jag saknar det lilla extra fortfarande. Men i det stora hela är jag nöjd.
Jag vet faktiskt inte vad som skilljer dem åt förrutom formen.
Såg nu att det är inte samma element i dina som mina, Du tror inte du skulle få det där lilla extra med mer effekt? Körde mina med en HK förut och det vart ett rejält lyft med Roteln.
Postad 13 May 2010 - 18:05
Såg nu att det är inte samma element i dina som mina, Du tror inte du skulle få det där lilla extra med mer effekt? Körde mina med en HK förut och det vart ett rejält lyft med Roteln.
Det tror jag absoult, kommer att komplitera med ett slutsteg när ekonomin tillåter.
Skall även se om jag kan förbättra akustiken i rummet lite.
Postad 14 May 2010 - 09:55
Grattis till de nya högtalarna! Ser mkt. fina ut!
Tackar!
Ja dom är faktist riktigt bra, satt och lyssna på Johnny cash igår och bara njöt=) dom spelar riktigt detaljerat
Postad 14 May 2010 - 10:00
Det tror jag absoult, kommer att komplitera med ett slutsteg när ekonomin tillåter.
Skall även se om jag kan förbättra akustiken i rummet lite.
vad funderar du på för slutsteg då?
Postad 14 May 2010 - 10:32
Postad 14 May 2010 - 11:08
Rekommenderar Emotiva XPA-2 om du vill ha bästa möjliga ljud. Det är en perfekt matchning med Hecos golvhögtalare!
Har faktist sneglat på ett sånt jag med, tänkte vänta å se om det dyker upp något begagnat på nätet=) Fast jag tror min Rotel räcker ganska långt
Postad 14 May 2010 - 11:15
Har faktist sneglat på ett sånt jag med, tänkte vänta å se om det dyker upp något begagnat på nätet=) Fast jag tror min Rotel räcker ganska långt
Din tunga Rotel räcker väldigt långt, den är ju specad till 100 äkta watt per kanal. Min Onkyo 906 har 140 äkta Watt per kanal och det är också fullt tillräckligt...
Postad 14 May 2010 - 11:21
Din tunga Rotel räcker väldigt långt, den är ju specad till 100 äkta watt per kanal. Min Onkyo 906 har 140 äkta Watt per kanal och det är också fullt tillräckligt...
Men Emotiva ger ljudet en annan tyngd i ljudet, det känns som en stor sub är inkopplad!
jo tror mina 100 watt är lågt specade, kompisen har en marantz som är 7x140 tror jag och den är inte i närheten av lika kraftig.
Postad 14 May 2010 - 11:54
jo tror mina 100 watt är lågt specade, kompisen har en marantz som är 7x140 tror jag och den är inte i närheten av lika kraftig.
Hehe, det är helt sant. Min Onkyo är specad till 7 x 220 W enligt Marantz sätt att mäta (hembiostandard) men till 2 x 140 W enligt HIFI-standard (2 kanaler drivna, låg dist, 8 ohm).
Tror att Rotel mäter enligt HIFI-standard...
Postad 14 May 2010 - 12:04
Hehe, det är helt sant. Min Onkyo är specad till 7 x 220 W enligt Marantz sätt att mäta (hembiostandard) men till 2 x 140 W enligt HIFI-standard (2 kanaler drivna, låg dist, 8 ohm).
Tror att Rotel mäter enligt HIFI-standard...
Köpte du ditt steg direkt från emotiva?
Postad 14 May 2010 - 17:45
vad funderar du på för slutsteg då?
Ja vi får se sedan när ekonomin tillåter har en del jag vill köpa innan. Har även jag sneglat på Emotiva.
Tyvärr är det lite djupa så får svårt att få plats med en sådan. Kanske får göra lite omplaceringar
Postad 14 May 2010 - 17:58
Ja vi får se sedan när ekonomin tillåter har en del jag vill köpa innan. Har även jag sneglat på Emotiva.
Tyvärr är det lite djupa så får svårt att få plats med en sådan. Kanske får göra lite omplaceringar
hehe jo ibland har storleken betydelse=) Fast när det gäller slutsteg så är dte nog bara positivt att det är stort,betyder nog att det är kraftigt
Postad 03 August 2010 - 00:12
Sitter på en Marantz SR5003 och har fram tills nu kört en uppsättning med Monitor Audio BR2 och delar av ett HK HKTS11 paket som surround. Har varit och provlyssnat HECO Celan 700, vilket ljud och vilken design. Riktigt bra!
Jag har några funderingar och det är att helt enkelt välja bort att köra surround och endast 2-kanaligt. Hur gör sig basen vid filmtittande? Inte direkt oroligt för musiklyssnande och sen är hur funkar de som TV-ljuds högtalare...
Kollar en del på film och lyssnar en del på musik samt spelar en del PS3. Tror ni jag kommer ångra mig om jag går tillbaka till 2-kanaligt?
Tacksam för svar!
//Andreas
Postad 03 August 2010 - 01:16
Hej,
Sitter på en Marantz SR5003 och har fram tills nu kört en uppsättning med Monitor Audio BR2 och delar av ett HK HKTS11 paket som surround. Har varit och provlyssnat HECO Celan 700, vilket ljud och vilken design. Riktigt bra!
Jag har några funderingar och det är att helt enkelt välja bort att köra surround och endast 2-kanaligt. Hur gör sig basen vid filmtittande? Inte direkt oroligt för musiklyssnande och sen är hur funkar de som TV-ljuds högtalare...
Kollar en del på film och lyssnar en del på musik samt spelar en del PS3. Tror ni jag kommer ångra mig om jag går tillbaka till 2-kanaligt?
Tacksam för svar!
//Andreas
Hej Andreas!
Basen i Celan 700 är helt GRYM! Du behöver varken sub eller surround för att få en omvälvande filmupplevelse, jag lovar! Jag FATTAR inte hur dessa galet kompetenta högtalare kan vara så billiga... Var bor du förresten, och i vilken butik lyssnade du på dem?
Postad 03 August 2010 - 09:07
Postad 17 August 2010 - 16:52
Och vad tror ni, jag kör i dagsläget en Harman Kardon AVR 255. Behöver jag ett slutstegt för att få vettigt ljud i burkarna? 255an är speccad till 66W i stereo, men vad jag har hört ärH/K lågt speccade. Men det låter ändå ganska lite till dessa högtalare.
Tankar?
Redigerat av Unregistered641b2441, 17 August 2010 - 16:53.
Postad 17 August 2010 - 17:15
Har nu efter mycket övervägande beställt ett par Svarta Heco Celan 700 från Tyskland. Fick pröjsa 8500 inkl frakt, det kanske man kan leva med?
Och vad tror ni, jag kör i dagsläget en Harman Kardon AVR 255. Behöver jag ett slutstegt för att få vettigt ljud i burkarna? 255an är speccad till 66W i stereo, men vad jag har hört ärH/K lågt speccade. Men det låter ändå ganska lite till dessa högtalare.
Tankar?
Låter som ett mycket bra pris, jag gav ca 9000kr inkl frakt för mina.
Postad 17 August 2010 - 20:48
Låter som ett mycket bra pris, jag gav ca 9000kr inkl frakt för mina.
För de pengarna FINNS inga bättre golvhögtalare! 30 kg styck och spelar ner till 22 Hz med en oerhörd realism och pondus! Jag fattar inte att HECO kunnat bygga så bra högtalare för så lite pengar... Även centern och stativarna är top notch i sin prisklass! Centern väger 14 kg, spelar ner till 30 Hz och har dubbla 6,5", konkurrenterna i samma prisklass väger hälften, har 5,25" och spelar ner till 50 Hz... Detta är det enda högtalarsystem som min Onkyo satt som LARGE i alla kanaler!!! Detta betyder att varje högtalare klarar att återge frekvenser under 40 Hz...
Postad 17 August 2010 - 20:51
För de pengarna FINNS inga bättre golvhögtalare! 30 kg styck och spelar ner till 22 Hz med en oerhörd realism och pondus! Jag fattar inte att HECO kunnat bygga så bra högtalare för så lite pengar... Även centern och stativarna är top notch i sin prisklass! Centern väger 14 kg, spelar ner till 30 Hz och har dubbla 6,5", konkurrenterna i samma prisklass väger hälften, har 5,25" och spelar ner till 50 Hz... Detta är det enda högtalarsystem som min Onkyo satt som LARGE i alla kanaler!!! Detta betyder att varje högtalare klarar att återge frekvenser under 40 Hz...
Såg att du kör en Velodyne sub, hur tycker du denna fungerar med heco högtalarna.
Har nämligen tittat på hecos egana 38A samt 32A men det är väldigt stora.
/Snowie
Postad 17 August 2010 - 21:10
Postad 17 August 2010 - 21:12
Jag har inte så stora tvivel på att jag kommer att bli nöjd med högtalarna, dock funderar jag på om jag behöver ett slutsteg för att få ut det optimala ljudet ur dem. Just nu har jag som sagt en Harman Kardon AVR 255 men jag vettefan om det inte kommer bli lite klent. Nån tanke om detta?
Postad 17 August 2010 - 21:39
Jag har inte så stora tvivel på att jag kommer att bli nöjd med högtalarna, dock funderar jag på om jag behöver ett slutsteg för att få ut det optimala ljudet ur dem. Just nu har jag som sagt en Harman Kardon AVR 255 men jag vettefan om det inte kommer bli lite klent. Nån tanke om detta?
Jag har testat en massa olika förstärkare till mina Celan, och jag kan lugnt säga att EFFEKTEN inte alls är det viktigaste till dem. T.o.m. 2 x 25 W funkade kalas (en Abrahamsson Audio #3 mark2 för 36.000)! Den gav det bästa ljudet av alla förstärkarna. Däremot spelar KVALITETEN en stor roll för ljudet. H/K HK990 var t.ex. för avrullad i diskanten men då körde jag med +2dB uttaget på högtalarnas baksida vilket hjälpte en hel del. Emotiva XPA-2 med sina 2 x 300W var helt fel för Celan 700 eftersom den fick gå på tomgång hela tiden (man kan se det på dess mätare). Samt att den hade en plattare ljudbild än att enbart använda Onkyon (en 906:a).
Naim Nait XS på 2 x 60W lät riktigt vitalt och dynamiskt men basen blev för stark faktiskt...
Så GLÖM effekt-snacket och kika på ljudkaraktär + kvalitet!
Mest välljud förutom med Abrahamsson-stärkaren fick jag med den Marantz SR-8500 som jag köpte i somras och använder just nu. Den är mer neutral och har en äkta klang samt enormt mkt större soundstage än Onkyon! Och jag kan använda neutralläget på högtalarna nu, med Onkyon fick jag, precis som med H/K:n, köra med +2 dB för att få en neutral diskant.
PS) Jag har Onkyon kvar till film p.g.a. HDMI-ingångarna... Samt web-radio & USB...
DS
Postad 17 August 2010 - 22:08
Jag har inte direkt budjet att köpa 4-5 olika stärkare för att avgöra vilken som låter bäst =(
Postad 17 August 2010 - 23:35
Okej, men tror du min H/K 255 har "tillräckligt kvalité" för att funka med högtalarna direkt?
Jag har inte direkt budjet att köpa 4-5 olika stärkare för att avgöra vilken som låter bäst =(
Funka kommer det att göra såklart, med bra bottendrag och skaplig dynamik. Men H/K har lite för odetaljerat ljud för att få Celanerna att prestera maximalt om du frågar mig. Mitt hetaste tips är en av Marantz eller Denons lite "värre" modeller. Vad har du för budget för ett eventuellt byte?
Postad 18 August 2010 - 10:39
Byter jag märke helt måste jag även byta DVD och då förlorar jag bergis en tusenlapp till i mellanskillnaden där.
Men isåfall skulle det "värsta" som jag har med just nu vara en Marantz SR6004 + DV4003. De skulle nog funka även designmässigt bland mina andra prylar.
Postad 18 August 2010 - 17:33
Jag håller mig gärna till H/K i största möjliga mån då jag älskar deras design. Kan tänka mig att uppgradera lite till en 355 om det gör någon skillnad, även om jag förlorar en del på mellanskillnaden.
Byter jag märke helt måste jag även byta DVD och då förlorar jag bergis en tusenlapp till i mellanskillnaden där.
Men isåfall skulle det "värsta" som jag har med just nu vara en Marantz SR6004 + DV4003. De skulle nog funka även designmässigt bland mina andra prylar.
Jag kör själv en Marantz SR5004 tycker denna fungerar riktigt bra i film, däremot tycker jag den saknar en del i 2.0 ljud.
Musiken är väldigt detaljerad. men det saknar fortfarande en del, samt att det är skarpt vid vissa toner. (skulle mycket väl kunna vara mitt rum i sig som gör det hela tittar just nu på akustikplattor)
Redigerat av Unregistered2316b843, 18 August 2010 - 17:34.
Postad 18 August 2010 - 18:55
En helt ny stärkare eller ett slutsteg? Eller nya högtalare?
För mina alternativ känns lite som att antagligen behåller jag min H/K 255 och köper ett slutsteg (förmodligen ett XTZ Class-AP100 Black) eller så byter jag stärkare till en Marantz SR6004 och skippar slutsteg.
Jag vill ju optimera mina Celan 700 så mycket som möjligt, men budjeten är ju lite begränsad nu såhär nära inpå ett högtalarinköp =\
Redigerat av Unregistered641b2441, 18 August 2010 - 19:01.
Postad 18 August 2010 - 19:30
Är nu efter lite forskning väldigt sugen på ett 5.0 system Heco Celan med ett par 800 som frontar (eller den nyare? XT serien).
Det jag undrar är bara hur man kan få tag i denna setupen (vart finns dom att köpa?) Tyskland? eller Sverige?
Jag såg här ovanför att ngn hade fått tag i ett par 700 ifrån Tyskland i svart finnish, trodde inte det fanns... men kanon isåfall, för det är svart finnish jag oxå är ute efter.
Tacksam för tips/info om vart jag skulle kunna få tag i ett svart helt 5.0 system.
Edit: tips på vart man kan handla i Tyskland välkomnas varmt.
Mvh
Michael
Redigerat av dallan1981, 18 August 2010 - 19:44.
Postad 18 August 2010 - 19:58
Okej, hur är din tanke då om du vill uppgradera, för att optimera 2.0-ljudet?
En helt ny stärkare eller ett slutsteg? Eller nya högtalare?
För mina alternativ känns lite som att antagligen behåller jag min H/K 255 och köper ett slutsteg (förmodligen ett XTZ Class-AP100 Black) eller så byter jag stärkare till en Marantz SR6004 och skippar slutsteg.
Jag vill ju optimera mina Celan 700 så mycket som möjligt, men budjeten är ju lite begränsad nu såhär nära inpå ett högtalarinköp =\
Kommer sattsa på att förbättra akustiken med lite, å om ekonomin tillåter det kommer det bli en uppgradering till Marantz SR7005 eller ett slutsteg tex Rotel RB-1582
Hej,
Är nu efter lite forskning väldigt sugen på ett 5.0 system Heco Celan med ett par 800 som frontar (eller den nyare? XT serien).
Det jag undrar är bara hur man kan få tag i denna setupen (vart finns dom att köpa?) Tyskland? eller Sverige?
Jag såg här ovanför att ngn hade fått tag i ett par 700 ifrån Tyskland i svart finnish, trodde inte det fanns... men kanon isåfall, för det är svart finnish jag oxå är ute efter.
Tacksam för tips/info om vart jag skulle kunna få tag i ett svart helt 5.0 system.
Mvh
Michael
Jag köpte mina från http://www.elektrowelt24.de/shop/
(Svarta Celan 700 samt en Celan XT 4 center i mitt album)
XT serien är nyare, lite annorlunda låda.
Postad 18 August 2010 - 20:01
Hej,
Mvh
Michael
Jag beställde från http://www.elektrowelt24.de igår
Betalade 890 Euro inkl frakt för ett par svarta Celan 700. De har extrapris på dem just nu. De har 701 också men de är grymt mycket dyrare, och inte så jättemycket skillnad förutom själva lådan vad jag har läst. Exakt samma element iallafall.
Men kolla http://www.elektrowelt24.de de är snabba att svara på mail också. Jag kan skriva när mina dyker upp hur lång tid hela processen tagit.
Postad 18 August 2010 - 20:49
Vad tror ni respektive pris skulle landa på för dessa från www.elektrowelt24.de med frakt?
Redigerat av dallan1981, 18 August 2010 - 20:52.
Postad 18 August 2010 - 20:54
Så runt 14.000 kr inkl frakt för ett par XT 701?
Jag funderade på det ett tag men valde Celan 700 för 8500 kr inkl frakt istället. Så har man råd med något annat roligt istället =)
Postad 18 August 2010 - 22:16
Celan 701 kostar ju 700 Euro / st och frakten går på ca 100 Euro till privatpersoner.
Så runt 14.000 kr inkl frakt för ett par XT 701?
Jag funderade på det ett tag men valde Celan 700 för 8500 kr inkl frakt istället. Så har man råd med något annat roligt istället =)
Japp, det tål att tänkas på..
Postad 24 September 2010 - 20:00
Kommer utvärdera dessa högtalare tills nästa månads slut, är jag inte nöjd då, så blir det att beställa ett par Nubert nuLine 122 eller ett par nuVero 11.
Är väldigt förväntansfull!
Är jag första blivande ägaren av 901 på forumet!?
Mvh
Nu är det helg!
Redigerat av dallan1981, 24 September 2010 - 20:00.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
0
Köpråd - Högtalare för stereo 5-15000
74 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?