SONOS
2436 svar till detta Àmne
42 relaterade trÄdar
Samsung 75QN95A problem med Sonos ARC och Dolby Atmos (3 inlÀgg)
|
3 år sedan
|
Problem med Sonos och Samsung (5 inlÀgg)
|
6 år sedan
|
NÄgon som har en soundbar till en LG 55" 4K OLED55C8? (6 inlÀgg)
|
6 år sedan
|
Nya Sonos Amp för tv-ljudet och mer HIFI likt ljud (19 inlÀgg)
|
6 år sedan
|
Sonos hemmabio eller ett "riktigt" paket? (35 inlÀgg)
|
8 år sedan
|
Intryck DAC, Sonos Connect vs DacMagic (6 inlÀgg)
|
8 år sedan
|
KöprÄd - multiroom/högtalare (20 inlÀgg)
|
9 år sedan
|
HjÀlp! FlerkanalsförstÀrkare eller Connect AMP/ WXA-50 (4 inlÀgg)
|
9 år sedan
|
Heos AMP vs Sonos AMP (12 inlÀgg)
|
9 år sedan
|
Sonos Connect:AMP - SÀnka maxvolymen? (4 inlÀgg)
|
9 år sedan
|
SmÄ högtalare - tÀnker jag rÀtt? (9 inlÀgg)
|
10 år sedan
|
Byta normalt 5.1 mot Sonos 5.1? (10 inlÀgg)
|
10 år sedan
|
RÄd inför ljudbygge (14 inlÀgg)
|
10 år sedan
|
sonos Play 5 vs Audiopro T10 (4 inlÀgg)
|
10 år sedan
|
Sonos Playbar (98 inlÀgg)
|
10 år sedan
|
harman/kardon eller Sonos (8 inlÀgg)
|
11 år sedan
|
Heos vs Sonos (7 inlÀgg)
|
11 år sedan
|
Fler Line in pÄ Samsung H750 Multiroom möjliga via M7 högtalare? (1 inlÀgg)
|
11 år sedan
|
Sonos, vad Àr det hÀr? Ett j*vla skÀmt? Kanske det sÀmsta ljudsystemet som (283 inlÀgg)
|
11 år sedan
|
Subbygge 4x8 eller 2x10? Det blev TB 4x6,5" FÀrdigbyggda! (266 inlÀgg)
|
11 år sedan
|
Spotify + musik frÄn ReadyNAS DUO pÄ stereon!?! (13 inlÀgg)
|
12 år sedan
|
Kopplingsschema 6 Högtalare i Taket (0 inlÀgg)
|
12 år sedan
|
Inbyggnad av högtalare i köks-ö (5 inlÀgg)
|
13 år sedan
|
HjÀlp mig hitta takhögtalare (22 inlÀgg)
|
13 år sedan
|
BÀsta musikstreamern? (72 inlÀgg)
|
13 år sedan
|
Koppla Sonos Connect till Samsung HT-D6750W pÄ bÀsta sÀtt (0 inlÀgg)
|
13 år sedan
|
Ny anlÀggning, vilken förstÀrkare? (1 inlÀgg)
|
14 år sedan
|
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlÀgg)
|
14 år sedan
|
Sonos -> Onkyo 709 (RCA eller Toslink)? (7 inlÀgg)
|
14 år sedan
|
"Limpa" "Soundbar" Ha pÄ vÀggen under tv:n...Vilken? (3 inlÀgg)
|
15 år sedan
|
Val av högtalare i badrummet (1 inlÀgg)
|
15 år sedan
|
Streama trÄdlöst till B&O-högtalare. Förslag! (3 inlÀgg)
|
15 år sedan
|
Receiver med flera zoner, eller sonos? (2 inlÀgg)
|
15 år sedan
|
trÄdlöst hem (1 inlÀgg)
|
15 år sedan
|
Spotify --> DAC/DLNA Reciver (7 inlÀgg)
|
15 år sedan
|
Sonos BU250 (4 inlÀgg)
|
16 år sedan
|
FrÄn FörstÀrkare (HDMI) till bildskÀrm (Dvi) funkar? (9 inlÀgg)
|
16 år sedan
|
FrÄn förstÀrkare (HDMI) - BildskÀrm (dvi)? (0 inlÀgg)
|
16 år sedan
|
Sonos utökar sortimentet (4 inlÀgg)
|
16 år sedan
|
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlÀgg)
|
16 år sedan
|
HjÀlp med högtalare i kök (0 inlÀgg)
|
17 år sedan
|
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlÀgg)
|
18 år sedan
|
Postad 14 February 2010 - 23:58
Installera
-
Installera
-
LĂ€rjunge
-
-
475 inlÀgg
Naturligtvis ska du ha specialhögtalare för detta, t.ex. Speakercrafts dual tweeter-högtalare http://www.altavox.s...m...264&lang=svVad gÀller ReadyNas Duo, sÄ har jag en sÄdan med 2 st 1TB WC Caviar Green, den lÄter som fasen om man jÀmför med den D-link DNS323 jag bytte bort mot denna... Skulle jag rekommendera en NAS sÄ skulle det bli Linksys NMH-series. hyfsat pris, tyst, grymt interface, snabb etc. Installerade detta hos en kund nu, tillsammans med Netgear Gigabit switch JGS524, Linksys Router WRT320N. Gigabit ut i alla uttag i hela huset, Sonos funkar klockrent pÄ nÀtverket. Enda minuset Àr att Netgears 24-portars gigabit-switchar lever om för mycket. StÀngt utrymme Àr i princip ett mÄste.
Redigerat av Installera, 15 February 2010 - 00:05.
Postad 15 February 2010 - 00:53
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlÀgg
TÀnkte köra vÀnster till ett utymme och höger till ett annat
Tex badrum och hall
En helt annan frÄga ang NAS
Jag tror att jag bestÀmt mig för en Qnap ŽTS-219p
Ăr det nĂ„gra begrĂ€nsningar pĂ„ hur stora HDD kan vara i och tillkopplade till en NAS ( tĂ€nkte pĂ„ att de blir större och större )
Ăr dĂ€r nĂ„gra begrĂ€nsningar som gör att man tex inte kan ha 2 X 2TB interna HDD
och sedan tex fylla upp med 3 X 1.5 TB externa USB HDD ( den har ju 3 USP ingÄngar )
Maveric
Postad 15 February 2010 - 07:58
Installera
-
Installera
-
LĂ€rjunge
-
-
475 inlÀgg
TÀnkte köra vÀnster till ett utymme och höger till ett annat Tex badrum och hall
LÄter dumsnÄlt/dumt om du frÄgar mig  Den lilla extra slant som en dual tweeter kostar Àr vÀrt det. Du kan fortfarande driva tvÄ av dessa högtalare med en ZP120.
Redigerat av Installera, 15 February 2010 - 08:01.
Postad 15 February 2010 - 09:26
Spiken
-
Spiken
-
ForumrÀv
-
-
543 inlÀgg
TÀnkte köra vÀnster till ett utymme och höger till ett annat Tex badrum och hall
En helt annan frÄga ang NAS Jag tror att jag bestÀmt mig för en Qnap ŽTS-219p
Ăr det nĂ„gra begrĂ€nsningar pĂ„ hur stora HDD kan vara i och tillkopplade till en NAS ( tĂ€nkte pĂ„ att de blir större och större ) Ăr dĂ€r nĂ„gra begrĂ€nsningar som gör att man tex inte kan ha 2 X 2TB interna HDD och sedan tex fylla upp med 3 X 1.5 TB externa USB HDD ( den har ju 3 USP ingĂ„ngar )
Maveric
Jag kör en Qnap 409 och har Sonos. Fungerar fint. Tror dock att det Àr en begrÀnsning i hur stora HDD du kan trycka i maskinen. Typ 2TB per disk. Externt via USB borde ju bara vara en begrÀnsning i mjukvara i sÄ fall.
Postad 15 February 2010 - 11:45
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlÀgg
Du kan fortfarande driva tvÄ av dessa högtalare med en ZP120.
Men dÄ löser det ju sig  Jag kör en Qnap 409 och har Sonos. Fungerar fint. Tror dock att det Àr en begrÀnsning i hur stora HDD du kan trycka i maskinen. Typ 2TB per disk. Externt via USB borde ju bara vara en begrÀnsning i mjukvara i sÄ fall.
LÄter bra det ocksÄ
Redigerat av Unregistered1103, 15 February 2010 - 11:46.
Postad 15 February 2010 - 18:06
vx7stark
-
vx7stark
-
Wannabe
-
-
10 inlÀgg
En helt annan frÄga ang NAS Jag tror att jag bestÀmt mig för en Qnap ŽTS-219p
Ăr det nĂ„gra begrĂ€nsningar pĂ„ hur stora HDD kan vara i och tillkopplade till en NAS ( tĂ€nkte pĂ„ att de blir större och större ) Ăr dĂ€r nĂ„gra begrĂ€nsningar som gör att man tex inte kan ha 2 X 2TB interna HDD och sedan tex fylla upp med 3 X 1.5 TB externa USB HDD ( den har ju 3 USP ingĂ„ngar )
Maveric
Enligt Qnaps hemisda sÄ stödjer 219p upp till 2 TB HDD. Men denna begrÀnsning beror pÄ aktuell firmware om jag har förstÄtt det hela rÀtt och det kommer ju uppdateringar hela tiden... PÄ denna lÀnk kan du se hur stora samt vilka HDD de olika modellerna stödjer. http://www.qnap.com/...mpatibility.asp
Postad 16 February 2010 - 00:24
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlÀgg
DÄ har Sonos BU250 blivit en "produkt" pÄ prisjakt ( Àntligen ) https://www.prisjakt...kt.php?p=562335Nu kan konkurrensen börja pÄ allvar 9450 :- Àr ju ett ganska hyffsat hopp frÄn 11.900  Maveric
Postad 21 February 2010 - 02:28
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlÀgg
Taggning
Sitter och vÀntar pÄ att mitt sonos skall anlÀnda men vill förbereda lite med min musik
Jag har all musit taggad med Mp3tag och det har fungerat perfekt med Squeezen
NÄgon anledning till att det inte skulle funka med Sonos ?
NÄgon skillnad i taggning eller nÄgot som man skall tÀnka pÄ som Àr mer viktigt med sonos.
Cover art
RÀcker det med att man har en bild.jpg liggande i foldern eller mÄste varje track taggas med bild ?
Hittar den bilden om den ligger i en egen mapp ?
NÄgon begrÀnsning i storlek pÄ bilden ?
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 21 February 2010 - 02:31.
Postad 21 February 2010 - 10:31
rotfot
-
rotfot
-
Amatör
-
-
61 inlÀgg
Hej jag funderar pÄ att köpa zoneplayer s5 Àr det nÄgon som har en sÄn eller hört om det Àr bra ljud iden??
Sen sÄ undrar jag om den funkar med comhems router Netgear CG3100 ??
sen sÄ har jag en nas disk Wd My Book World Edition (Blue Rings)
och nÀr jag ansluter den sÄ behöver jag inget anvÀndarnamn och lösen för att komma Ät den ifrÄn den bÀrbara datorn kommer jag att behöva det för att zoneplayer s5 ska komma Ät den?
Redigerat av rotfot, 21 February 2010 - 10:33.
Postad 21 February 2010 - 12:22
Spiken
-
Spiken
-
ForumrÀv
-
-
543 inlÀgg
Sen sÄ undrar jag om den funkar med comhems router Netgear CG3100 ??
En av Sonos-enheterna mÄste vara kopplad med nÀtverkskabel. SÄ köper du inte en Sonos Bridge sÄ mÄste din S5:a vara kopplad med kabel. SÄ vad du har för trÄdlös router spelar ingen roll. Sonos-systemet skapar sitt egna trÄdlösa nÀtverk.
Postad 21 February 2010 - 12:45
rotfot
-
rotfot
-
Amatör
-
-
61 inlÀgg
En av Sonos-enheterna mÄste vara kopplad med nÀtverkskabel. SÄ köper du inte en Sonos Bridge sÄ mÄste din S5:a vara kopplad med kabel. SÄ vad du har för trÄdlös router spelar ingen roll. Sonos-systemet skapar sitt egna trÄdlösa nÀtverk.
Hej jo jag vet att man mÄste koppla en kabel ifrÄn s5 til routern men jag lÀste pÄ prisjakt dÀr var det en kille som sa att han var tvungen att koppla en kabel ifrÄn routern till datorn för att det skulle fungera och sen sa han att tydligen sÄ fungerar inte neatgear routar till s5
Postad 21 February 2010 - 14:52
perri
-
perri
-
ForumrÀv
-
-
799 inlÀgg
Taggning
Sitter och vÀntar pÄ att mitt sonos skall anlÀnda men vill förbereda lite med min musik
Jag har all musit taggad med Mp3tag och det har fungerat perfekt med Squeezen NÄgon anledning till att det inte skulle funka med Sonos ? NÄgon skillnad i taggning eller nÄgot som man skall tÀnka pÄ som Àr mer viktigt med sonos.
Cover art RÀcker det med att man har en bild.jpg liggande i foldern eller mÄste varje track taggas med bild ? Hittar den bilden om den ligger i en egen mapp ? NÄgon begrÀnsning i storlek pÄ bilden ?
Maveric
Mp3Tag (gratisvarianten) funkar vÀldigt bra med Sonos. AnvÀnd sista uppdateringen 2.45a dÄ den Àr mycket snabbare pÄ flac och bildtaggning. PÄ de 4700 albumen jag taggade gick jag ner till minsta möjliga antal taggar för att undvika ev. framtida strul med minnet (Sonos alltsÄ, inte mitt  ). Min uppsÀtttning Àr album artist genre title track year. Sonos klarar max 65.000 filer sÄ slÀng bort filer i varje mapp som inte behövs. Bilden skall lÀggas in som bildtagg. Max bildstorlek Àr drygt 1000x1000p men i praktiken funkar inte det dÄ nÀtverket (eller vad det Àr) tar alldeles för lÄng tid pÄ sig att klÀmma ut den storleken, Ätminstone med iPod. Idealet enligt min erfarenhet Àr 240x240p till 400x400p och 20 till 35k. Med den storleken dyker bilden upp pÄ fjÀrren rÀtt omedelbums. BÀsta sÀttet att fÄ rÀtt bild Àr att bild-googla pÄ artist och album. Och sist men inte minst, glöm inte att göra en spellista för varje album! Lycka till!
Redigerat av perri, 21 February 2010 - 15:06.
Postad 21 February 2010 - 15:02
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1353 inlÀgg
........ Och sist men inte minst, glöm inte att göra en spellista för varje album!
Lycka till!
Vad Àr poÀngen med att göra en spellista för varje album? Man taggar vÀl lÄtarna med album info ocksÄ? Eller Àr det nÄgot jag missat eller inte fattar... edit: söndagsstavning
Redigerat av PsychoCheF, 21 February 2010 - 15:03.
Postad 21 February 2010 - 15:14
rotfot
-
rotfot
-
Amatör
-
-
61 inlÀgg
en frÄga jag har ju itunes och all min musik har ju bild till albumet rÀcker det eller mÄste jag göra som ni sÀger att man mÄste tagga lÄtarna???
Postad 22 February 2010 - 15:38
perri
-
perri
-
ForumrÀv
-
-
799 inlÀgg
Vad Àr poÀngen med att göra en spellista för varje album? Man taggar vÀl lÄtarna med album info ocksÄ? Eller Àr det nÄgot jag missat eller inte fattar...
edit: söndagsstavning
Indexeringen blir pÄ vÀldigt gott humör dÄ...
Postad 22 February 2010 - 15:42
perri
-
perri
-
ForumrÀv
-
-
799 inlÀgg
en frÄga jag har ju itunes och all min musik har ju bild till albumet rÀcker det eller mÄste jag göra som ni sÀger att man mÄste tagga lÄtarna???
Du fÄr vÀl testa om det Àr samma slags bildtagg.
Postad 22 February 2010 - 16:55
Han Solo
-
Han Solo
-
Amatör
-
-
83 inlÀgg
Hej,
jag ska fixa upp ett multiroom system i huset med 5-6 zoner och velar mellan sonos eller squeezeboxar.
@maveric: SÄg att du har squeezebox men nu satsar pÄ zonos, kan du bara berÀtta lite varför du vÀljer zonos över SB?
Postad 22 February 2010 - 20:37
rotfot
-
rotfot
-
Amatör
-
-
61 inlÀgg
hej idag sÄ bestÀllde jag en zoneplayer s5 och jag anvÀnder itunes eftersom jag har en iphone och jag hade mitt skivsamling pÄ datorn men nu sÄ la jag över allt pÄ min nas disk My Book World (blÄ ringar).
för det första sÄ suger farten att föra över filerna det tog cd 4 timmar för 28gb ska det ta sÄ lÄng tid eller Àr det dax att köpa nÄgon bÀttre som Àr snabbare???
och sen nÀr jag ska tex lÀgga över musik pÄ iphonen sÄ Àr det en fördröjning pÄ allt jag gör i itunes
tex nÀr man tar med musen pÄ ett album och slÀpar den till iphonen sÄ Àr det en fördröjning innan det kommer upp hur mÄnga lÄtar det Àr i det albumet man slÀpar och nÀr jag slÀpper musen över iphonen sÄ dröjer det innan det Àndras pÄ sync listen dÀr det stÄr hur lÄngt man har kvar.
FÄr man denna fördröjning bara för att man har lagt över allt pÄ nas disken och finns det nÄgot man kan lösa det pÄ
om ni har nÄgra bra tips pÄ en bÀttre nas disk Àn den jag har?
Redigerat av rotfot, 22 February 2010 - 20:38.
Postad 22 February 2010 - 21:22
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlÀgg
Alla mina tidigare taggar funkade bra
Album som innehÄller en bild med namn "FOLDER" visar bild
annars rÀcker det med att tagga ett spÄr för att man skall fÄ bild pÄ alla spÄr eller albumet.
JÀkla var snabb sonos Àr i jÀmförelse med Squeezebox
Radiostationerna som ligger i förval för sverige Àr inte mÄnga. Saknas en hel del
Sedan att lokalradiostationerna inte ligger varken under stockholm eller göteborg
borde ju ha retat nÄgon svensk tidigare, sÄ att det hade varit fixat tills nu efter alla dessa Är.
ja jag vet att man kan lÀgga in sjÀlv under favo men jag vill ha Radio Malmöhus under lokalradio
och ingen annan stans ( Àrligt .. Àr det verkligen ingen som klagat pÄ detta tidagare av alla
vettiga malmöbor ?
Jag Àr nöjd.. mÄste dock koppla trÄdbundet till bÄde under och ovanvÄning.
Det innbyggda trÄdlösa nÀtverket Àr inte i nÀrheten av det jag har med min dlink 655
som funkar Àven hos mina grannar
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 22 February 2010 - 21:22.
Postad 22 February 2010 - 23:48
perri
-
perri
-
ForumrÀv
-
-
799 inlÀgg
Den största anledningen att köpa Sonos i stÀllet för nÄgon annan mediamaskin Àr dess överlÀgsna ljudkvalité.
Köpte min första Sonos för att ha i sovrummet efter att jag hade tröttnat pÄ allt petande med min Fireflymoddade Linksys/Soundbridge kombination.
Fick en ljudkick redan med sovrumsstereon vilket gick över till ett stort WOW nÀr jag körde den med min stora, rÀtt kompetenta, anlÀggning och optiskt ut.
Det fantastiska var att det var ingen som helst skillnad i ljud mellan en original CD och en rippad flac dito.
Dessutom kom mina tidigare aversioner mot Mp3 ljud helt pÄ skam dÄ 320kbs helt plötsligt var fullstÀndigt njutbart med full transientÄtergivning m.m.
Vad jag förstÄr nu sÄ Àr det avkodarna och inte sjÀlva formatet som Àr problemet med Mp3.
SÄ nu finns alla CD-skivorna i garderoben och all musik samlad pÄ en NAS. Inte helt fel.
Redigerat av perri, 22 February 2010 - 23:58.
Postad 23 February 2010 - 00:02
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlÀgg
Den största anledningen att köpa Sonos i stÀllet för nÄgon annan mediamaskin Àr dess överlÀgsna ljudkvalité.
? Fick en ljudkick redan med sovrumsstereon vilket gick över till ett stort WOW nÀr jag körde den med min stora, rÀtt hÀftiga, anlÀggning och optiskt ut.
Kör du optiskt ut sÄ ska det inte vara nÄgon skillnad, om du inte omsamplar signalen. Det kanske en soundbridge gör? Det fantastiska var att det var ingen som helst skillnad i ljud mellan en original CD och en rippad flac dito.
Det Àr ju tanken med flac, lossless, samma som CD  Dessutom kom mina tidigare aversioner mot Mp3 ljud helt pÄ skam dÄ 320kbs helt plötsligt var fullstÀndigt njutbart med full transientÄtergivning m.m.
320Kb/s Àr BRA! FÄ personer skulle kunna skilja pÄ en cd-skiva och en 320 mp3, tvivlar pÄ om nÄgon skulle kunna göra det. Vad jag förstÄr nu sÄ Àr det avkodarna och inte sjÀlva formatet som Àr problemet med Mp3.
Utveckla gÀrna lite mer vad du menar?! SÄ nu finns alla CD-skivorna i garderoben och all musik samlad pÄ en NAS. Inte helt fel. 
DÀr hÄller jag med dig helt, cd-skivor Àr ett onödigt format! Men som slutsats, det viktigaste Àr ju att du Àr nöjd!
Redigerat av Martin, 23 February 2010 - 00:02.
Postad 23 February 2010 - 00:15
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlÀgg
Den största nackdelen med Sonos Àr den totala avsaknaden att sjÀlv kunna Àndra i menyer
och lÀgga till samt dra ifrÄn.
Den bÀsta anledningen till Sonos Àr att man slipper köra en programvara pÄ pc eller nas
det sistnÀmnda Àr helt vÀrdelöst med tex Squeeze dÄ det Àr segt som tuggumi.
Controllern till Sonus Àr underbar
Men det finna klara fördelar med Squeeze om man vill bestÀmma sjÀlv
Ljudkvaliten Àr densamma
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 23 February 2010 - 00:16.
Postad 23 February 2010 - 03:21
perri
-
perri
-
ForumrÀv
-
-
799 inlÀgg
Kör du optiskt ut sÄ ska det inte vara nÄgon skillnad, om du inte omsamplar signalen. Det kanske en soundbridge gör?
Soundbridgen och Sonosen kördes analogt till sovrumsstereon. Optiskt var till vardagsrums-stereon. Det Àr ju tanken med flac, lossless, samma som CD 
ja men nu pratar vi om ljudkvalité hÀr som ju som bekant skiljer sig frÄn spelare till spelare. JÀmförelsen var med en CD-spelare i referensklassen som Sonosen matchade. 320Kb/s Àr BRA! FÄ personer skulle kunna skilja pÄ en cd-skiva och en 320 mp3, tvivlar pÄ om nÄgon skulle kunna göra det. Utveckla gÀrna lite mer vad du menar?!
Konsten att kunna skilja pÄ ljudet mellan en mp3 och en CD Àr givetvis en frÄga om utrustning. Jag hade tidigare en HTPC med vÀrsta ljudkortet och oavsett vilken uppspelare jag hade lÀt inte mp3 speciellt upphetsande. Samma sak med Soundbridgen. Mp3 lyssnade jag pÄ lÄg volym i sovrummet vilket var ok. Men som sagt Àndring pÄ det numera. Sonos har lyckats med bedriften att inte sabba transientÄtergivningen vilket alla tidigare mp3 spelare jag lyssnat pÄ, oavsett kategori, alltid har gjort. TransientÄtergivningen (snabba ljudförlopp) Àr enligt min mening en sÄ stor del av ljudupplevelsen att det Àr ett mÄste. DÀrför kör jag exempelvis alltid i klass A pÄ min stÀrkare. Men visst, har man en stÀrkare med taskig stigtid och en vanlig mp3 avkodare och otrÀnade öron kanske skillnaden inte blir sÄ stor och dÄ kan man ju vara nöjd med det.
Redigerat av perri, 23 February 2010 - 04:32.
Postad 23 February 2010 - 07:35
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlÀgg
Soundbridgen och Sonosen kördes analogt till sovrumsstereon. Optiskt var till vardagsrums-stereon.
ok! ja men nu pratar vi om ljudkvalité hÀr som ju som bekant skiljer sig frÄn spelare till spelare. JÀmförelsen var med en CD-spelare i referensklassen som Sonosen matchade.
Om vi pratar analogt ut sÄ hÄller jag med i teorin i alla fall. SjÀlvklart finns det skillnader, men oftast rÀtt smÄ. Konsten att kunna skilja pÄ ljudet mellan en mp3 och en CD Àr givetvis en frÄga om utrustning.
Mja... nja... jag vet inte. Jag hÀvdar att en korrekt kodaad 320 Kb/s Mp3 kan nÀstan ingen höra skillnad pÄ, kanske om man har absolut gehör eller liknande. Jag hade tidigare en HTPC med vÀrsta ljudkortet och oavsett vilken uppspelare jag hade lÀt inte mp3 speciellt upphetsande. Samma sak med Soundbridgen.
Pratar vi analogt ut eller digitalt? Sonos har lyckats med bedriften att inte sabba transientÄtergivningen vilket alla tidigare mp3 spelare jag lyssnat pÄ, oavsett kategori, alltid har gjort. TransientÄtergivningen (snabba ljudförlopp) Àr enligt min mening en sÄ stor del av ljudupplevelsen att det Àr ett mÄste
Man fÄr gratulera  Men visst, har man en stÀrkare med taskig stigtid och en vanlig mp3 avkodare och otrÀnade öron kanske skillnaden inte blir sÄ stor och dÄ kan man ju vara nöjd med det.
Postad 23 February 2010 - 12:39
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlÀgg
Mja... nja... jag vet inte. Jag hÀvdar att en korrekt kodaad 320 Kb/s Mp3 kan nÀstan ingen höra skillnad pÄ, kanske om man har absolut gehör eller liknande.
Nu Àr jag ingen samlare av MP3 dÄ det Àr CD eller Flac som gÀller för mig Men visst Àr det skillnad pÄ MP3 320 och CD. Skillnaden Àr tom bestÀmd, dÄ det Àr samma "bitar" som blir borttagna pÄ en mp3 .. mer eller mindre beroende pÄ vilken storlek pÄ filen man vÀljer. Hur den blivit rippad har ocksÄ betydelse. Mer i delaj har det ju diskuterats hÀr redan https://www.minhembi...howtopic=147284https://www.minhembi...howtopic=156790Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 23 February 2010 - 12:41.
Postad 23 February 2010 - 14:06
perri
-
perri
-
ForumrÀv
-
-
799 inlÀgg
Om vi pratar analogt ut sÄ hÄller jag med i teorin i alla fall. SjÀlvklart finns det skillnader, men oftast rÀtt smÄ.
Skall jag ta det som att du pÄstÄr att nÀr man kör digitalt ut sÄ skiljer det ingenting i ljudkvalité med en spelare frÄn Clas Ohlson för 400 kr och en svindyr referensspelare? Dvs att det inte Àr nÄgon som helst skillnad i processen frÄn groparna i skivan till ljuset i kabeln?
Postad 23 February 2010 - 14:14
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlÀgg
DÄ har sonos systemet övertygat mig.. Det blir Sonos i resten av huset .. Jag gillar controllern .. men den kan vara lite dyr att köpa separat och det blir MAX en till BU250 för mig dÄ jag inte har anvÀndning för fler Àn max en till ZP90 Det blir ZP120 och S5 för hela slanten .. Men jag behöver minst ytterligare 3 controllers och det blir dyrt iPod Touch 8GB kostar bara 1700 kr nu .. Om det bara handlar om att vÀlja zon och blÀddra i biblioteken samt Àndra ljud osv .. funkar dessa bra dÄ ? Edit : eller Àr Sonos CR100 Controller bÀttre Àn Touch ( kostar bara 1600 kr ) Maveric Skall jag ta det som att du pÄstÄr att nÀr man kör digitalt ut sÄ skiljer det ingenting i ljudkvalité ... Ta inte denna diskussionen hÀr .. och ta inte Martins ord pÄ ordet. Han har sÀllat sig till dom som inte vill eller kan höra skillnad pÄ nÄgot och dÄ Àr det lönlöst att diskutera i Àmnet ..  Tro mig  Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 23 February 2010 - 14:41.
Postad 23 February 2010 - 15:46
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1353 inlÀgg
...... Men jag behöver minst ytterligare 3 controllers och det blir dyrt ............ iPod Touch 8GB kostar bara 1700 kr nu .. Om det bara handlar om att vÀlja zon och blÀddra i biblioteken samt Àndra ljud osv .. funkar dessa bra dÄ ?
Edit : eller Àr Sonos CR100 Controller bÀttre Àn Touch ( kostar bara 1600 kr )
Maveric
NÀr behöver man 3 controllers? Bor du i ett palats? Enda skillndaden mellan en ipod & cr200 Àr mig veterligen de hÄrda knapparna i under skÀrmen pÄ cr200? Mjukvaran ska vara exakt samma. Men jag kan rekommendera en cr100, 1600kr Àr ett fynd. Jag fick nyligen köpa en ny controller, min gamla cr100 la av och garantin hade gÄtt ut, sÄ sonos erbjöd mig ett rabatterat pris pÄ en ny som plÄster pÄ sÄren. Men jag tÀnkte att det kanske var lika bra att uppdatera till en 200 istÀllet sÄ jag labbade med en fjÀrr pÄ hifiklubben ett bra tag och kom fram till följande: -Jag saknade riktiga knappar för att pausa & byta spÄr. nÀr jag skapar en spellista sÄ blÀddrar jag bland musik samtidigt som jag lyssnar, och pÄ cr250 mÄste man klicka sig tillbaka till uppspelningsvyn. pÄ cr100 kan byta lÄt var i menyn du Àn befinner dig. -cr200 Àr överlÀgsen om man ska mata in text för att söka. -cr200 kan hanteras med en hand, medan cr100 ligger stabilare/bekvÀmare i handen med tvÄhandsgrepp. -BÀttre batteritid pÄ cr100 Hoppas det hjÀlper ditt beslut. SjÀlv hade jag velat ha formatet pÄ en cr100, fast med en liten större touchskÀrm och alla riktiga knappar kvar Och nÀr en cr100 kostar hÀlften sÄ mycket som cr200 sÄ sÄg jag det inte som nÄt att fundera pÄ, sÄ igÄr packade jag upp en ny cr100 hemma Tillsvidare hoppas jag pÄ att de slÀpper controller programmet till android ocksÄ nÀr jag har bestÀllt en htc desire. EDIT: Gjorde en sökning pÄ "sonos android controller" och hittade detta via google cashSonos is looking for an experienced software developer to help expand our suite of controller applications for mobile platforms such as Android. In this role you will perform early evaluation of development tools, create prototype applications that implement proof of concept user interfaces, and ultimately work with other developers in creating a controller application on a new platform.
Och iom att jobbannonsen Àr borta sÄ kan vi ju hoppas att de jobbar för fullt pÄ att fÄ den klar
Redigerat av PsychoCheF, 23 February 2010 - 15:51.
Postad 23 February 2010 - 16:06
perri
-
perri
-
ForumrÀv
-
-
799 inlÀgg
DÄ har sonos systemet övertygat mig.. Det blir Sonos i resten av huset ..
Jag gillar controllern .. men den kan vara lite dyr att köpa separat och det blir MAX en till BU250 för mig dÄ jag inte har anvÀndning för fler Àn max en till ZP90
Det blir ZP120 och S5 för hela slanten ..
Men jag behöver minst ytterligare 3 controllers och det blir dyrt
iPod Touch 8GB kostar bara 1700 kr nu .. Om det bara handlar om att vÀlja zon och blÀddra i biblioteken samt Àndra ljud osv .. funkar dessa bra dÄ ?
Edit : eller Àr Sonos CR100 Controller bÀttre Àn Touch ( kostar bara 1600 kr )
Maveric
Ta inte denna diskussionen hÀr .. och ta inte Martins ord pÄ ordet. Han har sÀllat sig till dom som inte vill eller kan höra skillnad pÄ nÄgot och dÄ Àr det lönlöst att diskutera i Àmnet ..  Tro mig 
Maveric
OK jag tror dig! Sonos CR100 Àr en liten klumpig tegelsten som Àr rÀtt bra om man tycker om stora saker (harkel). En av skillnaderna mellan CR100/CR200 Àr att dessa Àr nÄgot snabbare Àn en iPod dÄ de gÄr pÄ det egna nÀtverket. GrÀnssnittet pÄ CR200 och iPod Àr nÀstan detsamma. Personligen skulle jag nog satsa pÄ nÄgra iPod, men det Àr jag det.
Redigerat av perri, 23 February 2010 - 16:14.
Postad 23 February 2010 - 17:59
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlÀgg
Personligen skulle jag nog satsa pÄ nÄgra iPod, men det Àr jag det.
Ja, det gÄr ju att anvÀnda till annat ocksÄ .. mycket annat tom  Jag gör sÄ .. skall bara först bestÀmma mig för hur jag skall lÀgga upp systemet i hela huset. Jag har ganska mÄnga ytor som ligger granne med en annan, sÄ jag behöver inte sÄ mÄnga zoner TyvÀrr har jag inte lyssnat pÄ S5 och det Àr fÄ handlare som har den hemma om de ens har zonos. Men det Àr vÀl en bra "Radio" och inget mer ? Maveric
Postad 23 February 2010 - 20:21
perri
-
perri
-
ForumrÀv
-
-
799 inlÀgg
TyvÀrr har jag inte lyssnat pÄ S5 och det Àr fÄ handlare som har den hemma om de ens har zonos. Men det Àr vÀl en bra "Radio" och inget mer ?
Maveric
Skall sÄ smÄningom sjÀlv köpa den för att ha i köket. PÄstÄs ju ha ett mycket bra ljud för storleken, sÄ lite bÀttre Àn en radio Àr den nog. Verkar vara ett bra sug efter den dÄ jag sjÀlv inte heller har fÄtt se den trots att jag varit förbi flera Hi-Fi klubben butiker.
Postad 23 February 2010 - 20:32
vx7stark
-
vx7stark
-
Wannabe
-
-
10 inlÀgg
Skall sÄ smÄningom sjÀlv köpa den för att ha i köket. PÄstÄs ju ha ett mycket bra ljud för storleken, sÄ lite bÀttre Àn en radio Àr den nog. Verkar vara ett bra sug efter den dÄ jag sjÀlv inte heller har fÄtt se den trots att jag varit förbi flera Hi-Fi klubben butiker.
Jag Àr mkt nöjd med min S5 som jag har i köket. Utan att vara ngn expert sÄ vill jag nog pÄstÄ att det Àr riktigt bra ljud i den, med tanke pÄ konceptet. Liten kommentar angÄende CR100/CR200, CR200 gÄr det ju att byta batterier pÄ sjÀlv, eftersom den inte Àr "helkapslad".
Postad 23 February 2010 - 22:36
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlÀgg
Fixade en 200 för 2300 kr dÄ jag i alla fall vill ha minst en "riktig" kontroll pÄ varje vÄning.
Men det fÄr bli Touch för resten .. dÄ de som sagt har andra anvÀndningomrÄden ocksÄ ..
Vad gÀller storleken pÄ hus, sÄ handlar det mer om att jag inte giter springa och leta
efter kontroller. Det skall ligga en i varje Zon och som stannar dÀr med "kedja"
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 23 February 2010 - 22:39.
Postad 24 February 2010 - 08:34
cnsmipe1
-
cnsmipe1
-
LĂ€rjunge
-
-
436 inlÀgg
JÀkla var snabb sonos Àr i jÀmförelse med Squeezebox
PÄ vad Àr Sonosen snabbare Àn squeezeboxen? Kör med SB sjÀlv men har installerat nÄgra st Sonos hos kunder, vad jag framför allt gillar Àr enkelheten med sonos för de som inte tekniskt drivna (plug n play). Fördelen med SB Àr ju det du nÀmnde att du saknade hos Sonos Àr möjligheten att lÀgga till och dra frÄn. möjligheten att konfigurera helt enkelt. /micke
Postad 24 February 2010 - 09:14
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlÀgg
PÄ vad Àr Sonosen snabbare Àn squeezeboxen?
Uppstart av lĂ„tar, blĂ€ddring i mappar .. osv osv .. ALLT ! Ăven om man har Squeezeserver liggande pĂ„ snabb dator. Har man den liggande pĂ„ NAS Ă€r Squeeze rena natten och dĂ„ pratar vi Ă€ndĂ„ en ny snabb NAS. Nej, som sagt .. JĂ€kla vad snabb Sonos Ă€r i jĂ€mförelse med Squeezebox  Maveric
Postad 24 February 2010 - 18:02
cnsmipe1
-
cnsmipe1
-
LĂ€rjunge
-
-
436 inlÀgg
Uppstart av lÄtar, blÀddring i mappar .. osv osv .. ALLT !
Ăven om man har Squeezeserver liggande pĂ„ snabb dator. Har man den liggande pĂ„ NAS Ă€r Squeeze rena natten och dĂ„ pratar vi Ă€ndĂ„ en ny snabb NAS.
Nej, som sagt .. JÀkla vad snabb Sonos Àr i jÀmförelse med Squeezebox 
Maveric
Ok upplever inget lagg vid uppstart av lÄtar och jag blÀddrar aldrig i mappar, anvÀnder iPeng pÄ Iphone eller Ipod Touchen och tidigare sökte jag oftast med erlandi's plugin Ä snabbare den Àr knappast Sonos. Hittar rÀtt lÄt pÄ under 15 sek (ca 45k lÄtar) om man inte trycketr fel. Kul med lite olika uppfattningar. M PS! kör med en server med dual core processor alltsÄ ingen NAS. DS!
Redigerat av cnsmipe1, 24 February 2010 - 18:06.
Postad 24 February 2010 - 19:55
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlÀgg
Jag har bÄda delar och sonos Àr snabbare
och nÀr det gÀller NAS sÄ Àr Squeezen helt vÀrdelös och dÄ Squeez & Nas Àr det nÀrmaste
man kan komma sonos vad gÀller enkelhet och att slippa dator sÄ Àr squeezen körd för mig.
DÀrför satsar jag pÄ Sonos och dÄ jag nu kan vÀlja precis vad jag vill
efter.. 5 Är ... med squeeze ( pÄ alla sÀtt och vis ) och 1 vecka med Sonos
som man har pÄ bÀsta sÀtt .. Sonos & Nas ... (ur min synvinkel Àr vÀl bÀst att sÀga)
sÄ Àr valet för mig mycket enkelt ...
Jag Àr i alla fall nöjd med mitt val ..
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 24 February 2010 - 19:59.
Postad 24 February 2010 - 21:02
perri
-
perri
-
ForumrÀv
-
-
799 inlÀgg
KÀnner igen kÀnslan...
Höll pÄ i tre Är med en Firefly moddad Linksys NSLU2 vars uppgift var att lura min Soundbridge att det var iTunes som kom farande. Funkade rÀtt bra med upp till c:a 300 album men sen blev det slött, riktigt slött. Löste problemet genom att ha flera Firefly som var och en representerade olika genréer. Men sÄ fort det blev strömavbrott eller hicka pÄ nÀtet kraschade NSLU2 och det blev dags att knacka om...
SÄ det var en stor lÀttnad att bli befriad frÄn allt detta strul nÀr jag gick över till Sonos.
Kan inte annat Àn att hÄlla med föregÄende talare om Sonos snabbhet. Att vÀxla i en kö eller favoritlista gÄr ju pÄ under sekunden och allt annat gÄr ocksÄ vÀldigt fort. Vad jag vet sÄ kommer ingen annan maskin ens i nÀrheten av den prestandan.
Kom bara ihÄg att mycket ocksÄ hÀnger pÄ NAS:ens snabbhet. Kör sjÀlv med Western Digitals senaste My Book World NAS, dvs den vita med det belysta strecket. ( Köp inte den förra med ringen, den Àr helsopig)
SÄ nu Àr det nog bara att konstatera att man visst har halkat dit ordentligt och gÄtt och blivit Sonos-Taliban!
Redigerat av perri, 25 February 2010 - 00:30.
Postad 24 February 2010 - 22:54
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlÀgg
Den som vÀntar pÄ nÄgot gott vÀntar inte förjÀves, brukar man sÀga ..
Jag har funnit 3 nya komponenter i mina anlÀggningar som gjort mig lycklig bara de 2 sista
mÄnaderna .. och blivit nykÀr i en, som det visar sig att inte de nya modellerna kunnat matcha.
Sonos Àr helt klart en av dessa och som det ser ut idag (beroende pÄ behov ) sÄ har de andra (tex squeez)
inte lyckats kopiera sonos förtrÀfflighet.
Maveric
Postad 25 February 2010 - 18:45
rotfot
-
rotfot
-
Amatör
-
-
61 inlÀgg
Hej idag sÄ fick jag min zoneplayer s5 men det Àr nÄgot strul nÀr jag försöker ansluta den sÄ hittar inte programmet den jag har provat att koppla nÀt.kabel direkt till dator och dÄ hittar programmet den men inte nÀr jag kopplar nÀt-kabeln till routern sÄ det mÄste ju vara nÄgon instÀllnig i router men vad kan det vara???
datorn Àr trÄdlös till routern neatgear comhem CG3100
Postad 26 February 2010 - 10:11
NirreFirre
-
NirreFirre
-
AnvÀndare
-
-
222 inlÀgg
@rotfot : min kompis hade liknande problem och i hans fall var det Vista och en instÀllning i routern som behövde switchas pÄ (han har ComHem eller liknande) för att fÄ Sonos att lira.
Postad 26 February 2010 - 19:26
rotfot
-
rotfot
-
Amatör
-
-
61 inlÀgg
@rotfot : min kompis hade liknande problem och i hans fall var det Vista och en instÀllning i routern som behövde switchas pÄ (han har ComHem eller liknande) för att fÄ Sonos att lira.
Hej jag fick det att funka jag kopplade in min egen router och visp sÄ funkade det vet inte vad comhem gör för instÀllningar pÄ deras router. Sen sÄ har jag en frÄga jag har ju en router som heter NETGEAR WNDR3700 och jag Àr sÄ trött pÄ min nas disk som tar 100Är nÀr man ska lÀgga till lÄttar i itunes och för över andra filler mm sÄ jag hörde om nÄgot som heter ReadyNAS Àr det nÄgot som funkar som en nas disk fast betydligt snabbare eller??
Postad 27 February 2010 - 21:46
benke_berguv
-
benke_berguv
-
AnvÀndare
-
-
130 inlÀgg
Jag har en readynas Duo hemma. Det Àr en NAS sÄ jag antar att den Àr snabb som en sÄdan 
Funkar klockret med sonossystemet!
Har Ă€ven jag haft problem med kombinationen Comhem/sonos. Ăr inne pĂ„ tredje kombinationen modem-router och nu funkar det som det ska:)
//Benke med nyinköpt S5:a
Postad 28 February 2010 - 09:48
rotfot
-
rotfot
-
Amatör
-
-
61 inlÀgg
Jag har en readynas Duo hemma. Det Àr en NAS sÄ jag antar att den Àr snabb som en sÄdan  Funkar klockret med sonossystemet!
Har Ă€ven jag haft problem med kombinationen Comhem/sonos. Ăr inne pĂ„ tredje kombinationen modem-router och nu funkar det som det ska:)
//Benke med nyinköpt S5:a
ok jag funderar pÄ att köpa en netgear stora
Postad 28 February 2010 - 22:14
benke_berguv
-
benke_berguv
-
AnvÀndare
-
-
130 inlÀgg
Den borde funka lika bra tycker jag
//Benke
Postad 09 March 2010 - 17:53
580-uk
-
580-uk
-
Rookie
-
1 inlÀgg
Jag har planer pÄ att köpa hem lite Sonos prylar i frÄn USA. 2 X BU250 + 1 X S5 Àr det som stÄr pÄ min önskelista nu.
Ăr det nĂ„gon som har provat S5 om den skulle fungera att ha ute pĂ„ sommaren?
TÀnkte komplettera med nÄgra takhögtalare ocksÄ dÄ man bestÀller till bygget.
SÄg att mÄnga köpt frÄn USA har ni nÄgon bra kontakt dÀr ni vill dela med er sÄ sÀnd ett PM.
Postad 12 March 2010 - 17:29
perri
-
perri
-
ForumrÀv
-
-
799 inlÀgg
Jag har planer pÄ att köpa hem lite Sonos prylar i frÄn USA. 2 X BU250 + 1 X S5 Àr det som stÄr pÄ min önskelista nu.
Ăr det nĂ„gon som har provat S5 om den skulle fungera att ha ute pĂ„ sommaren? TĂ€nkte komplettera med nĂ„gra takhögtalare ocksĂ„ dĂ„ man bestĂ€ller till bygget.
SÄg att mÄnga köpt frÄn USA har ni nÄgon bra kontakt dÀr ni vill dela med er sÄ sÀnd ett PM.
Sonos S5 Àr sÄ ny att den inte har blivit sommarprovad Àn... Köp i alla fall inte frÄn den nissen som var hÀr pÄ trÄden tidigare och pÄstod att han hade en kontakt via eBay som levererade till halva priset. Kontakten bestod av en helt anonym e-postadress och han blev helgrinig nÀr jag ifrÄgasatte sÀkerheten vid ett sÄdant arrangemang... Kort sagt, undvik!
Postad 12 March 2010 - 18:42
Installera
-
Installera
-
LĂ€rjunge
-
-
475 inlÀgg
Jag tycker att alla ska köpa av mig. Jag Àr jÀttepÄlitlig
Postad 12 March 2010 - 19:40
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1353 inlÀgg
Jag tycker att alla ska köpa av mig. Jag Àr jÀttepÄlitlig 
vad tar du för en s5?
Postad 13 March 2010 - 06:58
Installera
-
Installera
-
LĂ€rjunge
-
-
475 inlÀgg
vad tar du för en s5?
Om vi sÀger sÄhÀr, har du en hifiklubben-butik i nÀrheten sÄ tjÀnar du pÄ att handla av dem. Jag mÄste ju ta betalt för frakten ocksÄ. Men jag sÀljer med kÀrlek SkÀmt Äsido sÄ försöker jag rikta in mig pÄ större kunder, dÀr det blir helhetslösningar med installationer av hela system. Priset Àr inte det jag konkurrerar med.
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Ăvriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|