SONOS
2436 svar till detta ämne
42 relaterade trådar
Samsung 75QN95A problem med Sonos ARC och Dolby Atmos (3 inlägg)
|
3 år sedan
|
Problem med Sonos och Samsung (5 inlägg)
|
6 år sedan
|
Någon som har en soundbar till en LG 55" 4K OLED55C8? (6 inlägg)
|
7 år sedan
|
Nya Sonos Amp för tv-ljudet och mer HIFI likt ljud (19 inlägg)
|
7 år sedan
|
Sonos hemmabio eller ett "riktigt" paket? (35 inlägg)
|
8 år sedan
|
Intryck DAC, Sonos Connect vs DacMagic (6 inlägg)
|
8 år sedan
|
Köpråd - multiroom/högtalare (20 inlägg)
|
9 år sedan
|
Hjälp! Flerkanalsförstärkare eller Connect AMP/ WXA-50 (4 inlägg)
|
9 år sedan
|
Heos AMP vs Sonos AMP (12 inlägg)
|
9 år sedan
|
Sonos Connect:AMP - Sänka maxvolymen? (4 inlägg)
|
9 år sedan
|
Små högtalare - tänker jag rätt? (9 inlägg)
|
10 år sedan
|
Byta normalt 5.1 mot Sonos 5.1? (10 inlägg)
|
10 år sedan
|
Råd inför ljudbygge (14 inlägg)
|
10 år sedan
|
sonos Play 5 vs Audiopro T10 (4 inlägg)
|
10 år sedan
|
Sonos Playbar (98 inlägg)
|
11 år sedan
|
harman/kardon eller Sonos (8 inlägg)
|
11 år sedan
|
Heos vs Sonos (7 inlägg)
|
11 år sedan
|
Fler Line in på Samsung H750 Multiroom möjliga via M7 högtalare? (1 inlägg)
|
11 år sedan
|
Sonos, vad är det här? Ett j*vla skämt? Kanske det sämsta ljudsystemet som (283 inlägg)
|
11 år sedan
|
Subbygge 4x8 eller 2x10? Det blev TB 4x6,5" Färdigbyggda! (266 inlägg)
|
11 år sedan
|
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg)
|
12 år sedan
|
Kopplingsschema 6 Högtalare i Taket (0 inlägg)
|
13 år sedan
|
Inbyggnad av högtalare i köks-ö (5 inlägg)
|
13 år sedan
|
Hjälp mig hitta takhögtalare (22 inlägg)
|
13 år sedan
|
Bästa musikstreamern? (72 inlägg)
|
13 år sedan
|
Koppla Sonos Connect till Samsung HT-D6750W på bästa sätt (0 inlägg)
|
13 år sedan
|
Ny anläggning, vilken förstärkare? (1 inlägg)
|
14 år sedan
|
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlägg)
|
14 år sedan
|
Sonos -> Onkyo 709 (RCA eller Toslink)? (7 inlägg)
|
14 år sedan
|
"Limpa" "Soundbar" Ha på väggen under tv:n...Vilken? (3 inlägg)
|
15 år sedan
|
Val av högtalare i badrummet (1 inlägg)
|
15 år sedan
|
Streama trådlöst till B&O-högtalare. Förslag! (3 inlägg)
|
15 år sedan
|
Receiver med flera zoner, eller sonos? (2 inlägg)
|
15 år sedan
|
trådlöst hem (1 inlägg)
|
15 år sedan
|
Spotify --> DAC/DLNA Reciver (7 inlägg)
|
15 år sedan
|
Sonos BU250 (4 inlägg)
|
16 år sedan
|
Från Förstärkare (HDMI) till bildskärm (Dvi) funkar? (9 inlägg)
|
16 år sedan
|
Från förstärkare (HDMI) - Bildskärm (dvi)? (0 inlägg)
|
16 år sedan
|
Sonos utökar sortimentet (4 inlägg)
|
16 år sedan
|
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlägg)
|
16 år sedan
|
Hjälp med högtalare i kök (0 inlägg)
|
17 år sedan
|
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg)
|
18 år sedan
|
Postad 14 February 2010 - 23:58
Installera
-
Installera
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Naturligtvis ska du ha specialhögtalare för detta, t.ex. Speakercrafts dual tweeter-högtalare http://www.altavox.s...m...264&lang=svVad gäller ReadyNas Duo, så har jag en sådan med 2 st 1TB WC Caviar Green, den låter som fasen om man jämför med den D-link DNS323 jag bytte bort mot denna... Skulle jag rekommendera en NAS så skulle det bli Linksys NMH-series. hyfsat pris, tyst, grymt interface, snabb etc. Installerade detta hos en kund nu, tillsammans med Netgear Gigabit switch JGS524, Linksys Router WRT320N. Gigabit ut i alla uttag i hela huset, Sonos funkar klockrent på nätverket. Enda minuset är att Netgears 24-portars gigabit-switchar lever om för mycket. Stängt utrymme är i princip ett måste.
Redigerat av Installera, 15 February 2010 - 00:05.
Postad 15 February 2010 - 00:53
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Tänkte köra vänster till ett utymme och höger till ett annat
Tex badrum och hall
En helt annan fråga ang NAS
Jag tror att jag bestämt mig för en Qnap ´TS-219p
Är det några begränsningar på hur stora HDD kan vara i och tillkopplade till en NAS ( tänkte på att de blir större och större )
Är där några begränsningar som gör att man tex inte kan ha 2 X 2TB interna HDD
och sedan tex fylla upp med 3 X 1.5 TB externa USB HDD ( den har ju 3 USP ingångar )
Maveric
Postad 15 February 2010 - 07:58
Installera
-
Installera
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Tänkte köra vänster till ett utymme och höger till ett annat Tex badrum och hall
Låter dumsnålt/dumt om du frågar mig  Den lilla extra slant som en dual tweeter kostar är värt det. Du kan fortfarande driva två av dessa högtalare med en ZP120.
Redigerat av Installera, 15 February 2010 - 08:01.
Postad 15 February 2010 - 09:26
Spiken
-
Spiken
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Tänkte köra vänster till ett utymme och höger till ett annat Tex badrum och hall
En helt annan fråga ang NAS Jag tror att jag bestämt mig för en Qnap ´TS-219p
Är det några begränsningar på hur stora HDD kan vara i och tillkopplade till en NAS ( tänkte på att de blir större och större ) Är där några begränsningar som gör att man tex inte kan ha 2 X 2TB interna HDD och sedan tex fylla upp med 3 X 1.5 TB externa USB HDD ( den har ju 3 USP ingångar )
Maveric
Jag kör en Qnap 409 och har Sonos. Fungerar fint. Tror dock att det är en begränsning i hur stora HDD du kan trycka i maskinen. Typ 2TB per disk. Externt via USB borde ju bara vara en begränsning i mjukvara i så fall.
Postad 15 February 2010 - 11:45
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Du kan fortfarande driva två av dessa högtalare med en ZP120.
Men då löser det ju sig  Jag kör en Qnap 409 och har Sonos. Fungerar fint. Tror dock att det är en begränsning i hur stora HDD du kan trycka i maskinen. Typ 2TB per disk. Externt via USB borde ju bara vara en begränsning i mjukvara i så fall.
Låter bra det också
Redigerat av Unregistered1103, 15 February 2010 - 11:46.
Postad 15 February 2010 - 18:06
vx7stark
-
vx7stark
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
En helt annan fråga ang NAS Jag tror att jag bestämt mig för en Qnap ´TS-219p
Är det några begränsningar på hur stora HDD kan vara i och tillkopplade till en NAS ( tänkte på att de blir större och större ) Är där några begränsningar som gör att man tex inte kan ha 2 X 2TB interna HDD och sedan tex fylla upp med 3 X 1.5 TB externa USB HDD ( den har ju 3 USP ingångar )
Maveric
Enligt Qnaps hemisda så stödjer 219p upp till 2 TB HDD. Men denna begränsning beror på aktuell firmware om jag har förstått det hela rätt och det kommer ju uppdateringar hela tiden... På denna länk kan du se hur stora samt vilka HDD de olika modellerna stödjer. http://www.qnap.com/...mpatibility.asp
Postad 16 February 2010 - 00:24
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Då har Sonos BU250 blivit en "produkt" på prisjakt ( äntligen ) https://www.prisjakt...kt.php?p=562335Nu kan konkurrensen börja på allvar 9450 :- är ju ett ganska hyffsat hopp från 11.900  Maveric
Postad 21 February 2010 - 02:28
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Taggning
Sitter och väntar på att mitt sonos skall anlända men vill förbereda lite med min musik
Jag har all musit taggad med Mp3tag och det har fungerat perfekt med Squeezen
Någon anledning till att det inte skulle funka med Sonos ?
Någon skillnad i taggning eller något som man skall tänka på som är mer viktigt med sonos.
Cover art
Räcker det med att man har en bild.jpg liggande i foldern eller måste varje track taggas med bild ?
Hittar den bilden om den ligger i en egen mapp ?
Någon begränsning i storlek på bilden ?
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 21 February 2010 - 02:31.
Postad 21 February 2010 - 10:31
rotfot
-
rotfot
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hej jag funderar på att köpa zoneplayer s5 är det någon som har en sån eller hört om det är bra ljud iden??
Sen så undrar jag om den funkar med comhems router Netgear CG3100 ??
sen så har jag en nas disk Wd My Book World Edition (Blue Rings)
och när jag ansluter den så behöver jag inget användarnamn och lösen för att komma åt den ifrån den bärbara datorn kommer jag att behöva det för att zoneplayer s5 ska komma åt den?
Redigerat av rotfot, 21 February 2010 - 10:33.
Postad 21 February 2010 - 12:22
Spiken
-
Spiken
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Sen så undrar jag om den funkar med comhems router Netgear CG3100 ??
En av Sonos-enheterna måste vara kopplad med nätverkskabel. Så köper du inte en Sonos Bridge så måste din S5:a vara kopplad med kabel. Så vad du har för trådlös router spelar ingen roll. Sonos-systemet skapar sitt egna trådlösa nätverk.
Postad 21 February 2010 - 12:45
rotfot
-
rotfot
-
Amatör
-
-
61 inlägg
En av Sonos-enheterna måste vara kopplad med nätverkskabel. Så köper du inte en Sonos Bridge så måste din S5:a vara kopplad med kabel. Så vad du har för trådlös router spelar ingen roll. Sonos-systemet skapar sitt egna trådlösa nätverk.
Hej jo jag vet att man måste koppla en kabel ifrån s5 til routern men jag läste på prisjakt där var det en kille som sa att han var tvungen att koppla en kabel ifrån routern till datorn för att det skulle fungera och sen sa han att tydligen så fungerar inte neatgear routar till s5
Postad 21 February 2010 - 14:52
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Taggning
Sitter och väntar på att mitt sonos skall anlända men vill förbereda lite med min musik
Jag har all musit taggad med Mp3tag och det har fungerat perfekt med Squeezen Någon anledning till att det inte skulle funka med Sonos ? Någon skillnad i taggning eller något som man skall tänka på som är mer viktigt med sonos.
Cover art Räcker det med att man har en bild.jpg liggande i foldern eller måste varje track taggas med bild ? Hittar den bilden om den ligger i en egen mapp ? Någon begränsning i storlek på bilden ?
Maveric
Mp3Tag (gratisvarianten) funkar väldigt bra med Sonos. Använd sista uppdateringen 2.45a då den är mycket snabbare på flac och bildtaggning. På de 4700 albumen jag taggade gick jag ner till minsta möjliga antal taggar för att undvika ev. framtida strul med minnet (Sonos alltså, inte mitt  ). Min uppsätttning är album artist genre title track year. Sonos klarar max 65.000 filer så släng bort filer i varje mapp som inte behövs. Bilden skall läggas in som bildtagg. Max bildstorlek är drygt 1000x1000p men i praktiken funkar inte det då nätverket (eller vad det är) tar alldeles för lång tid på sig att klämma ut den storleken, åtminstone med iPod. Idealet enligt min erfarenhet är 240x240p till 400x400p och 20 till 35k. Med den storleken dyker bilden upp på fjärren rätt omedelbums. Bästa sättet att få rätt bild är att bild-googla på artist och album. Och sist men inte minst, glöm inte att göra en spellista för varje album! Lycka till!
Redigerat av perri, 21 February 2010 - 15:06.
Postad 21 February 2010 - 15:02
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1353 inlägg
........ Och sist men inte minst, glöm inte att göra en spellista för varje album!
Lycka till!
Vad är poängen med att göra en spellista för varje album? Man taggar väl låtarna med album info också? Eller är det något jag missat eller inte fattar... edit: söndagsstavning
Redigerat av PsychoCheF, 21 February 2010 - 15:03.
Postad 21 February 2010 - 15:14
rotfot
-
rotfot
-
Amatör
-
-
61 inlägg
en fråga jag har ju itunes och all min musik har ju bild till albumet räcker det eller måste jag göra som ni säger att man måste tagga låtarna???
Postad 22 February 2010 - 15:38
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Vad är poängen med att göra en spellista för varje album? Man taggar väl låtarna med album info också? Eller är det något jag missat eller inte fattar...
edit: söndagsstavning
Indexeringen blir på väldigt gott humör då...
Postad 22 February 2010 - 15:42
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
en fråga jag har ju itunes och all min musik har ju bild till albumet räcker det eller måste jag göra som ni säger att man måste tagga låtarna???
Du får väl testa om det är samma slags bildtagg.
Postad 22 February 2010 - 16:55
Han Solo
-
Han Solo
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Hej,
jag ska fixa upp ett multiroom system i huset med 5-6 zoner och velar mellan sonos eller squeezeboxar.
@maveric: Såg att du har squeezebox men nu satsar på zonos, kan du bara berätta lite varför du väljer zonos över SB?
Postad 22 February 2010 - 20:37
rotfot
-
rotfot
-
Amatör
-
-
61 inlägg
hej idag så beställde jag en zoneplayer s5 och jag använder itunes eftersom jag har en iphone och jag hade mitt skivsamling på datorn men nu så la jag över allt på min nas disk My Book World (blå ringar).
för det första så suger farten att föra över filerna det tog cd 4 timmar för 28gb ska det ta så lång tid eller är det dax att köpa någon bättre som är snabbare???
och sen när jag ska tex lägga över musik på iphonen så är det en fördröjning på allt jag gör i itunes
tex när man tar med musen på ett album och släpar den till iphonen så är det en fördröjning innan det kommer upp hur många låtar det är i det albumet man släpar och när jag släpper musen över iphonen så dröjer det innan det ändras på sync listen där det står hur långt man har kvar.
Får man denna fördröjning bara för att man har lagt över allt på nas disken och finns det något man kan lösa det på
om ni har några bra tips på en bättre nas disk än den jag har?
Redigerat av rotfot, 22 February 2010 - 20:38.
Postad 22 February 2010 - 21:22
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Alla mina tidigare taggar funkade bra
Album som innehåller en bild med namn "FOLDER" visar bild
annars räcker det med att tagga ett spår för att man skall få bild på alla spår eller albumet.
Jäkla var snabb sonos är i jämförelse med Squeezebox
Radiostationerna som ligger i förval för sverige är inte många. Saknas en hel del
Sedan att lokalradiostationerna inte ligger varken under stockholm eller göteborg
borde ju ha retat någon svensk tidigare, så att det hade varit fixat tills nu efter alla dessa år.
ja jag vet att man kan lägga in själv under favo men jag vill ha Radio Malmöhus under lokalradio
och ingen annan stans ( ärligt .. är det verkligen ingen som klagat på detta tidagare av alla
vettiga malmöbor ?
Jag är nöjd.. måste dock koppla trådbundet till både under och ovanvåning.
Det innbyggda trådlösa nätverket är inte i närheten av det jag har med min dlink 655
som funkar även hos mina grannar
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 22 February 2010 - 21:22.
Postad 22 February 2010 - 23:48
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Den största anledningen att köpa Sonos i stället för någon annan mediamaskin är dess överlägsna ljudkvalité.
Köpte min första Sonos för att ha i sovrummet efter att jag hade tröttnat på allt petande med min Fireflymoddade Linksys/Soundbridge kombination.
Fick en ljudkick redan med sovrumsstereon vilket gick över till ett stort WOW när jag körde den med min stora, rätt kompetenta, anläggning och optiskt ut.
Det fantastiska var att det var ingen som helst skillnad i ljud mellan en original CD och en rippad flac dito.
Dessutom kom mina tidigare aversioner mot Mp3 ljud helt på skam då 320kbs helt plötsligt var fullständigt njutbart med full transientåtergivning m.m.
Vad jag förstår nu så är det avkodarna och inte själva formatet som är problemet med Mp3.
Så nu finns alla CD-skivorna i garderoben och all musik samlad på en NAS. Inte helt fel.
Redigerat av perri, 22 February 2010 - 23:58.
Postad 23 February 2010 - 00:02
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Den största anledningen att köpa Sonos i stället för någon annan mediamaskin är dess överlägsna ljudkvalité.
? Fick en ljudkick redan med sovrumsstereon vilket gick över till ett stort WOW när jag körde den med min stora, rätt häftiga, anläggning och optiskt ut.
Kör du optiskt ut så ska det inte vara någon skillnad, om du inte omsamplar signalen. Det kanske en soundbridge gör? Det fantastiska var att det var ingen som helst skillnad i ljud mellan en original CD och en rippad flac dito.
Det är ju tanken med flac, lossless, samma som CD  Dessutom kom mina tidigare aversioner mot Mp3 ljud helt på skam då 320kbs helt plötsligt var fullständigt njutbart med full transientåtergivning m.m.
320Kb/s är BRA! Få personer skulle kunna skilja på en cd-skiva och en 320 mp3, tvivlar på om någon skulle kunna göra det. Vad jag förstår nu så är det avkodarna och inte själva formatet som är problemet med Mp3.
Utveckla gärna lite mer vad du menar?! Så nu finns alla CD-skivorna i garderoben och all musik samlad på en NAS. Inte helt fel. 
Där håller jag med dig helt, cd-skivor är ett onödigt format! Men som slutsats, det viktigaste är ju att du är nöjd!
Redigerat av Martin, 23 February 2010 - 00:02.
Postad 23 February 2010 - 00:15
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Den största nackdelen med Sonos är den totala avsaknaden att själv kunna ändra i menyer
och lägga till samt dra ifrån.
Den bästa anledningen till Sonos är att man slipper köra en programvara på pc eller nas
det sistnämnda är helt värdelöst med tex Squeeze då det är segt som tuggumi.
Controllern till Sonus är underbar
Men det finna klara fördelar med Squeeze om man vill bestämma själv
Ljudkvaliten är densamma
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 23 February 2010 - 00:16.
Postad 23 February 2010 - 03:21
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Kör du optiskt ut så ska det inte vara någon skillnad, om du inte omsamplar signalen. Det kanske en soundbridge gör?
Soundbridgen och Sonosen kördes analogt till sovrumsstereon. Optiskt var till vardagsrums-stereon. Det är ju tanken med flac, lossless, samma som CD 
ja men nu pratar vi om ljudkvalité här som ju som bekant skiljer sig från spelare till spelare. Jämförelsen var med en CD-spelare i referensklassen som Sonosen matchade. 320Kb/s är BRA! Få personer skulle kunna skilja på en cd-skiva och en 320 mp3, tvivlar på om någon skulle kunna göra det. Utveckla gärna lite mer vad du menar?!
Konsten att kunna skilja på ljudet mellan en mp3 och en CD är givetvis en fråga om utrustning. Jag hade tidigare en HTPC med värsta ljudkortet och oavsett vilken uppspelare jag hade lät inte mp3 speciellt upphetsande. Samma sak med Soundbridgen. Mp3 lyssnade jag på låg volym i sovrummet vilket var ok. Men som sagt ändring på det numera. Sonos har lyckats med bedriften att inte sabba transientåtergivningen vilket alla tidigare mp3 spelare jag lyssnat på, oavsett kategori, alltid har gjort. Transientåtergivningen (snabba ljudförlopp) är enligt min mening en så stor del av ljudupplevelsen att det är ett måste. Därför kör jag exempelvis alltid i klass A på min stärkare. Men visst, har man en stärkare med taskig stigtid och en vanlig mp3 avkodare och otränade öron kanske skillnaden inte blir så stor och då kan man ju vara nöjd med det.
Redigerat av perri, 23 February 2010 - 04:32.
Postad 23 February 2010 - 07:35
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Soundbridgen och Sonosen kördes analogt till sovrumsstereon. Optiskt var till vardagsrums-stereon.
ok! ja men nu pratar vi om ljudkvalité här som ju som bekant skiljer sig från spelare till spelare. Jämförelsen var med en CD-spelare i referensklassen som Sonosen matchade.
Om vi pratar analogt ut så håller jag med i teorin i alla fall. Självklart finns det skillnader, men oftast rätt små. Konsten att kunna skilja på ljudet mellan en mp3 och en CD är givetvis en fråga om utrustning.
Mja... nja... jag vet inte. Jag hävdar att en korrekt kodaad 320 Kb/s Mp3 kan nästan ingen höra skillnad på, kanske om man har absolut gehör eller liknande. Jag hade tidigare en HTPC med värsta ljudkortet och oavsett vilken uppspelare jag hade lät inte mp3 speciellt upphetsande. Samma sak med Soundbridgen.
Pratar vi analogt ut eller digitalt? Sonos har lyckats med bedriften att inte sabba transientåtergivningen vilket alla tidigare mp3 spelare jag lyssnat på, oavsett kategori, alltid har gjort. Transientåtergivningen (snabba ljudförlopp) är enligt min mening en så stor del av ljudupplevelsen att det är ett måste
Man får gratulera  Men visst, har man en stärkare med taskig stigtid och en vanlig mp3 avkodare och otränade öron kanske skillnaden inte blir så stor och då kan man ju vara nöjd med det.
Postad 23 February 2010 - 12:39
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Mja... nja... jag vet inte. Jag hävdar att en korrekt kodaad 320 Kb/s Mp3 kan nästan ingen höra skillnad på, kanske om man har absolut gehör eller liknande.
Nu är jag ingen samlare av MP3 då det är CD eller Flac som gäller för mig Men visst är det skillnad på MP3 320 och CD. Skillnaden är tom bestämd, då det är samma "bitar" som blir borttagna på en mp3 .. mer eller mindre beroende på vilken storlek på filen man väljer. Hur den blivit rippad har också betydelse. Mer i delaj har det ju diskuterats här redan https://www.minhembi...howtopic=147284https://www.minhembi...howtopic=156790Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 23 February 2010 - 12:41.
Postad 23 February 2010 - 14:06
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Om vi pratar analogt ut så håller jag med i teorin i alla fall. Självklart finns det skillnader, men oftast rätt små.
Skall jag ta det som att du påstår att när man kör digitalt ut så skiljer det ingenting i ljudkvalité med en spelare från Clas Ohlson för 400 kr och en svindyr referensspelare? Dvs att det inte är någon som helst skillnad i processen från groparna i skivan till ljuset i kabeln?
Postad 23 February 2010 - 14:14
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Då har sonos systemet övertygat mig.. Det blir Sonos i resten av huset .. Jag gillar controllern .. men den kan vara lite dyr att köpa separat och det blir MAX en till BU250 för mig då jag inte har användning för fler än max en till ZP90 Det blir ZP120 och S5 för hela slanten .. Men jag behöver minst ytterligare 3 controllers och det blir dyrt iPod Touch 8GB kostar bara 1700 kr nu .. Om det bara handlar om att välja zon och bläddra i biblioteken samt ändra ljud osv .. funkar dessa bra då ? Edit : eller är Sonos CR100 Controller bättre än Touch ( kostar bara 1600 kr ) Maveric Skall jag ta det som att du påstår att när man kör digitalt ut så skiljer det ingenting i ljudkvalité ... Ta inte denna diskussionen här .. och ta inte Martins ord på ordet. Han har sällat sig till dom som inte vill eller kan höra skillnad på något och då är det lönlöst att diskutera i ämnet ..  Tro mig  Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 23 February 2010 - 14:41.
Postad 23 February 2010 - 15:46
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1353 inlägg
...... Men jag behöver minst ytterligare 3 controllers och det blir dyrt ............ iPod Touch 8GB kostar bara 1700 kr nu .. Om det bara handlar om att välja zon och bläddra i biblioteken samt ändra ljud osv .. funkar dessa bra då ?
Edit : eller är Sonos CR100 Controller bättre än Touch ( kostar bara 1600 kr )
Maveric
När behöver man 3 controllers? Bor du i ett palats? Enda skillndaden mellan en ipod & cr200 är mig veterligen de hårda knapparna i under skärmen på cr200? Mjukvaran ska vara exakt samma. Men jag kan rekommendera en cr100, 1600kr är ett fynd. Jag fick nyligen köpa en ny controller, min gamla cr100 la av och garantin hade gått ut, så sonos erbjöd mig ett rabatterat pris på en ny som plåster på såren. Men jag tänkte att det kanske var lika bra att uppdatera till en 200 istället så jag labbade med en fjärr på hifiklubben ett bra tag och kom fram till följande: -Jag saknade riktiga knappar för att pausa & byta spår. när jag skapar en spellista så bläddrar jag bland musik samtidigt som jag lyssnar, och på cr250 måste man klicka sig tillbaka till uppspelningsvyn. på cr100 kan byta låt var i menyn du än befinner dig. -cr200 är överlägsen om man ska mata in text för att söka. -cr200 kan hanteras med en hand, medan cr100 ligger stabilare/bekvämare i handen med tvåhandsgrepp. -Bättre batteritid på cr100 Hoppas det hjälper ditt beslut. Själv hade jag velat ha formatet på en cr100, fast med en liten större touchskärm och alla riktiga knappar kvar Och när en cr100 kostar hälften så mycket som cr200 så såg jag det inte som nåt att fundera på, så igår packade jag upp en ny cr100 hemma Tillsvidare hoppas jag på att de släpper controller programmet till android också när jag har beställt en htc desire. EDIT: Gjorde en sökning på "sonos android controller" och hittade detta via google cashSonos is looking for an experienced software developer to help expand our suite of controller applications for mobile platforms such as Android. In this role you will perform early evaluation of development tools, create prototype applications that implement proof of concept user interfaces, and ultimately work with other developers in creating a controller application on a new platform.
Och iom att jobbannonsen är borta så kan vi ju hoppas att de jobbar för fullt på att få den klar
Redigerat av PsychoCheF, 23 February 2010 - 15:51.
Postad 23 February 2010 - 16:06
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Då har sonos systemet övertygat mig.. Det blir Sonos i resten av huset ..
Jag gillar controllern .. men den kan vara lite dyr att köpa separat och det blir MAX en till BU250 för mig då jag inte har användning för fler än max en till ZP90
Det blir ZP120 och S5 för hela slanten ..
Men jag behöver minst ytterligare 3 controllers och det blir dyrt
iPod Touch 8GB kostar bara 1700 kr nu .. Om det bara handlar om att välja zon och bläddra i biblioteken samt ändra ljud osv .. funkar dessa bra då ?
Edit : eller är Sonos CR100 Controller bättre än Touch ( kostar bara 1600 kr )
Maveric
Ta inte denna diskussionen här .. och ta inte Martins ord på ordet. Han har sällat sig till dom som inte vill eller kan höra skillnad på något och då är det lönlöst att diskutera i ämnet ..  Tro mig 
Maveric
OK jag tror dig! Sonos CR100 är en liten klumpig tegelsten som är rätt bra om man tycker om stora saker (harkel). En av skillnaderna mellan CR100/CR200 är att dessa är något snabbare än en iPod då de går på det egna nätverket. Gränssnittet på CR200 och iPod är nästan detsamma. Personligen skulle jag nog satsa på några iPod, men det är jag det.
Redigerat av perri, 23 February 2010 - 16:14.
Postad 23 February 2010 - 17:59
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Personligen skulle jag nog satsa på några iPod, men det är jag det.
Ja, det går ju att använda till annat också .. mycket annat tom  Jag gör så .. skall bara först bestämma mig för hur jag skall lägga upp systemet i hela huset. Jag har ganska många ytor som ligger granne med en annan, så jag behöver inte så många zoner Tyvärr har jag inte lyssnat på S5 och det är få handlare som har den hemma om de ens har zonos. Men det är väl en bra "Radio" och inget mer ? Maveric
Postad 23 February 2010 - 20:21
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Tyvärr har jag inte lyssnat på S5 och det är få handlare som har den hemma om de ens har zonos. Men det är väl en bra "Radio" och inget mer ?
Maveric
Skall så småningom själv köpa den för att ha i köket. Påstås ju ha ett mycket bra ljud för storleken, så lite bättre än en radio är den nog. Verkar vara ett bra sug efter den då jag själv inte heller har fått se den trots att jag varit förbi flera Hi-Fi klubben butiker.
Postad 23 February 2010 - 20:32
vx7stark
-
vx7stark
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Skall så småningom själv köpa den för att ha i köket. Påstås ju ha ett mycket bra ljud för storleken, så lite bättre än en radio är den nog. Verkar vara ett bra sug efter den då jag själv inte heller har fått se den trots att jag varit förbi flera Hi-Fi klubben butiker.
Jag är mkt nöjd med min S5 som jag har i köket. Utan att vara ngn expert så vill jag nog påstå att det är riktigt bra ljud i den, med tanke på konceptet. Liten kommentar angående CR100/CR200, CR200 går det ju att byta batterier på själv, eftersom den inte är "helkapslad".
Postad 23 February 2010 - 22:36
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Fixade en 200 för 2300 kr då jag i alla fall vill ha minst en "riktig" kontroll på varje våning.
Men det får bli Touch för resten .. då de som sagt har andra användningområden också ..
Vad gäller storleken på hus, så handlar det mer om att jag inte giter springa och leta
efter kontroller. Det skall ligga en i varje Zon och som stannar där med "kedja"
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 23 February 2010 - 22:39.
Postad 24 February 2010 - 08:34
cnsmipe1
-
cnsmipe1
-
Lärjunge
-
-
436 inlägg
Jäkla var snabb sonos är i jämförelse med Squeezebox
På vad är Sonosen snabbare än squeezeboxen? Kör med SB själv men har installerat några st Sonos hos kunder, vad jag framför allt gillar är enkelheten med sonos för de som inte tekniskt drivna (plug n play). Fördelen med SB är ju det du nämnde att du saknade hos Sonos är möjligheten att lägga till och dra från. möjligheten att konfigurera helt enkelt. /micke
Postad 24 February 2010 - 09:14
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
På vad är Sonosen snabbare än squeezeboxen?
Uppstart av låtar, bläddring i mappar .. osv osv .. ALLT ! Även om man har Squeezeserver liggande på snabb dator. Har man den liggande på NAS är Squeeze rena natten och då pratar vi ändå en ny snabb NAS. Nej, som sagt .. Jäkla vad snabb Sonos är i jämförelse med Squeezebox  Maveric
Postad 24 February 2010 - 18:02
cnsmipe1
-
cnsmipe1
-
Lärjunge
-
-
436 inlägg
Uppstart av låtar, bläddring i mappar .. osv osv .. ALLT !
Även om man har Squeezeserver liggande på snabb dator. Har man den liggande på NAS är Squeeze rena natten och då pratar vi ändå en ny snabb NAS.
Nej, som sagt .. Jäkla vad snabb Sonos är i jämförelse med Squeezebox 
Maveric
Ok upplever inget lagg vid uppstart av låtar och jag bläddrar aldrig i mappar, använder iPeng på Iphone eller Ipod Touchen och tidigare sökte jag oftast med erlandi's plugin å snabbare den är knappast Sonos. Hittar rätt låt på under 15 sek (ca 45k låtar) om man inte trycketr fel. Kul med lite olika uppfattningar. M PS! kör med en server med dual core processor alltså ingen NAS. DS!
Redigerat av cnsmipe1, 24 February 2010 - 18:06.
Postad 24 February 2010 - 19:55
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Jag har båda delar och sonos är snabbare
och när det gäller NAS så är Squeezen helt värdelös och då Squeez & Nas är det närmaste
man kan komma sonos vad gäller enkelhet och att slippa dator så är squeezen körd för mig.
Därför satsar jag på Sonos och då jag nu kan välja precis vad jag vill
efter.. 5 år ... med squeeze ( på alla sätt och vis ) och 1 vecka med Sonos
som man har på bästa sätt .. Sonos & Nas ... (ur min synvinkel är väl bäst att säga)
så är valet för mig mycket enkelt ...
Jag är i alla fall nöjd med mitt val ..
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 24 February 2010 - 19:59.
Postad 24 February 2010 - 21:02
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Känner igen känslan...
Höll på i tre år med en Firefly moddad Linksys NSLU2 vars uppgift var att lura min Soundbridge att det var iTunes som kom farande. Funkade rätt bra med upp till c:a 300 album men sen blev det slött, riktigt slött. Löste problemet genom att ha flera Firefly som var och en representerade olika genréer. Men så fort det blev strömavbrott eller hicka på nätet kraschade NSLU2 och det blev dags att knacka om...
Så det var en stor lättnad att bli befriad från allt detta strul när jag gick över till Sonos.
Kan inte annat än att hålla med föregående talare om Sonos snabbhet. Att växla i en kö eller favoritlista går ju på under sekunden och allt annat går också väldigt fort. Vad jag vet så kommer ingen annan maskin ens i närheten av den prestandan.
Kom bara ihåg att mycket också hänger på NAS:ens snabbhet. Kör själv med Western Digitals senaste My Book World NAS, dvs den vita med det belysta strecket. ( Köp inte den förra med ringen, den är helsopig)
Så nu är det nog bara att konstatera att man visst har halkat dit ordentligt och gått och blivit Sonos-Taliban!
Redigerat av perri, 25 February 2010 - 00:30.
Postad 24 February 2010 - 22:54
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Den som väntar på något gott väntar inte förjäves, brukar man säga ..
Jag har funnit 3 nya komponenter i mina anläggningar som gjort mig lycklig bara de 2 sista
månaderna .. och blivit nykär i en, som det visar sig att inte de nya modellerna kunnat matcha.
Sonos är helt klart en av dessa och som det ser ut idag (beroende på behov ) så har de andra (tex squeez)
inte lyckats kopiera sonos förträfflighet.
Maveric
Postad 25 February 2010 - 18:45
rotfot
-
rotfot
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hej idag så fick jag min zoneplayer s5 men det är något strul när jag försöker ansluta den så hittar inte programmet den jag har provat att koppla nät.kabel direkt till dator och då hittar programmet den men inte när jag kopplar nät-kabeln till routern så det måste ju vara någon inställnig i router men vad kan det vara???
datorn är trådlös till routern neatgear comhem CG3100
Postad 26 February 2010 - 10:11
NirreFirre
-
NirreFirre
-
Användare
-
-
222 inlägg
@rotfot : min kompis hade liknande problem och i hans fall var det Vista och en inställning i routern som behövde switchas på (han har ComHem eller liknande) för att få Sonos att lira.
Postad 26 February 2010 - 19:26
rotfot
-
rotfot
-
Amatör
-
-
61 inlägg
@rotfot : min kompis hade liknande problem och i hans fall var det Vista och en inställning i routern som behövde switchas på (han har ComHem eller liknande) för att få Sonos att lira.
Hej jag fick det att funka jag kopplade in min egen router och visp så funkade det vet inte vad comhem gör för inställningar på deras router. Sen så har jag en fråga jag har ju en router som heter NETGEAR WNDR3700 och jag är så trött på min nas disk som tar 100år när man ska lägga till låttar i itunes och för över andra filler mm så jag hörde om något som heter ReadyNAS är det något som funkar som en nas disk fast betydligt snabbare eller??
Postad 27 February 2010 - 21:46
benke_berguv
-
benke_berguv
-
Användare
-
-
130 inlägg
Jag har en readynas Duo hemma. Det är en NAS så jag antar att den är snabb som en sådan 
Funkar klockret med sonossystemet!
Har även jag haft problem med kombinationen Comhem/sonos. Är inne på tredje kombinationen modem-router och nu funkar det som det ska:)
//Benke med nyinköpt S5:a
Postad 28 February 2010 - 09:48
rotfot
-
rotfot
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Jag har en readynas Duo hemma. Det är en NAS så jag antar att den är snabb som en sådan  Funkar klockret med sonossystemet!
Har även jag haft problem med kombinationen Comhem/sonos. Är inne på tredje kombinationen modem-router och nu funkar det som det ska:)
//Benke med nyinköpt S5:a
ok jag funderar på att köpa en netgear stora
Postad 28 February 2010 - 22:14
benke_berguv
-
benke_berguv
-
Användare
-
-
130 inlägg
Den borde funka lika bra tycker jag
//Benke
Postad 09 March 2010 - 17:53
580-uk
-
580-uk
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag har planer på att köpa hem lite Sonos prylar i från USA. 2 X BU250 + 1 X S5 är det som står på min önskelista nu.
Är det någon som har provat S5 om den skulle fungera att ha ute på sommaren?
Tänkte komplettera med några takhögtalare också då man beställer till bygget.
Såg att många köpt från USA har ni någon bra kontakt där ni vill dela med er så sänd ett PM.
Postad 12 March 2010 - 17:29
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Jag har planer på att köpa hem lite Sonos prylar i från USA. 2 X BU250 + 1 X S5 är det som står på min önskelista nu.
Är det någon som har provat S5 om den skulle fungera att ha ute på sommaren? Tänkte komplettera med några takhögtalare också då man beställer till bygget.
Såg att många köpt från USA har ni någon bra kontakt där ni vill dela med er så sänd ett PM.
Sonos S5 är så ny att den inte har blivit sommarprovad än... Köp i alla fall inte från den nissen som var här på tråden tidigare och påstod att han hade en kontakt via eBay som levererade till halva priset. Kontakten bestod av en helt anonym e-postadress och han blev helgrinig när jag ifrågasatte säkerheten vid ett sådant arrangemang... Kort sagt, undvik!
Postad 12 March 2010 - 18:42
Installera
-
Installera
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Jag tycker att alla ska köpa av mig. Jag är jättepålitlig
Postad 12 March 2010 - 19:40
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1353 inlägg
Jag tycker att alla ska köpa av mig. Jag är jättepålitlig 
vad tar du för en s5?
Postad 13 March 2010 - 06:58
Installera
-
Installera
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
vad tar du för en s5?
Om vi säger såhär, har du en hifiklubben-butik i närheten så tjänar du på att handla av dem. Jag måste ju ta betalt för frakten också. Men jag säljer med kärlek Skämt åsido så försöker jag rikta in mig på större kunder, där det blir helhetslösningar med installationer av hela system. Priset är inte det jag konkurrerar med.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
VM på nya AppleTV
Tobbeswim
2026-07-05 23:35:21
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|