Jag har beställt några gånger från Webhallen, bla spel, toner och lite annat smått och gott. Inget problem med leverans. Varorna har kommit några dagar efteråt. Fick till ocj med ett SMS från posten att varorna låg och väntade. Rekomenderas.Webhallen? Priset är ju bra...
Ja, dom ligger ju bra till. Är det någon som vet om dom är duktiga på att leverera?
* Officiell tråd - Toshiba HD-E1/ XE1/EP10 *
Toshiba HD-E1
(Blu-ray & DVD-spelare)
|
1
|
(80)
|
Inga priser | |
Toshiba HD-XE1
(Blu-ray & DVD-spelare)
|
6
|
(23)
|
Inga priser | |
Toshiba HD-EP10
(Blu-ray & DVD-spelare)
|
1
|
(6)
|
Inga priser |
Hur många HD DVD-spelare har vi tillsammans? (100 inlägg)
|
12 år sedan |
Hd-dvd 1990:- (564 inlägg)
|
17 år sedan |
Regionskodning på HD-E1? (6 inlägg)
|
18 år sedan |
Formatkriget över: Blu-ray segrade över HD DVD? (104 inlägg)
|
18 år sedan |
Fynd på mellandagsrean! (24 inlägg)
|
18 år sedan |
Toshiba HD-E1 vs Xbox 360 HD-DVD (13 inlägg)
|
18 år sedan |
Helgtips: Upplev en optimerad biovisning i hemmiljö! (26 inlägg)
|
19 år sedan |
Bästa kombinationen? (9 inlägg)
|
19 år sedan |
Postad 13 January 2007 - 17:17
Postad 13 January 2007 - 17:54
Någon av som har spelaren i Sverige som har testat och märkt av detta eller har ni redan firmwire 1.2?
På denna sida skriver de om nyheten bara. Det står inget vad som har förbättras eller nått.
HDTV Praxis
Och på Hifi-forum.de är det en som har lagt upp lite bilder för den som vill kolla.
Postad 14 January 2007 - 21:52
Märker ingen som helst skillnad så här långt.
De-interlacingen på PAL-DVD suger fortfarande
Postad 14 January 2007 - 23:18
Ge gärna lite intryck ni som har en E1!
Postad 15 January 2007 - 15:47
Slutet februari menade han. Hoppas han har fel, för på avforums.com i england säger Toshiba slutet januari.
Skulle o andra sidan inte förvåna mig ett dugg om vi svenskar får hänga i snålblåsten som vanligt...
Postad 15 January 2007 - 17:19
Har hittills bara kopplat den med HDMI till min Z4, kalibrerat den med DVE och sen sett på film i HD
Jämförde Pitch Black på HD-DVD med vanliga DVD versionen (via s-video
Fjärren är inte mycket att ha, men jag programmerade min multifjärr med den och la undan den....sen hade man glömt den.
Upplever inte alls spelaren som särskilt långsam så här långt....
Fläkten i den låter lite, hör den inte alls när jag har projektorn på....men ska man bara lyssna på en soft musik cd så kanske det kan vara störande....vi får se.
Återstår att testa med musik cd och vanlig dvd, men hittills är jag helnöjd
Postad 15 January 2007 - 17:28
Dom fick väl inte sålt något till det gamla priset eftersom dom flesta köper billigare från Tyskland.
Bra Toshiba i Sverige förstår man inte kan ta mer betalt i Sverige än övriga EU.
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=118550
Postad 15 January 2007 - 20:18
Postad 15 January 2007 - 22:11
Är det någon som ser någon skillnad på 720p & 1080i? Jag ser att spelarens menyer blir lite skarpare på 1080i men det är omöjligt att avgöra när jag spelar en film. Kör med en HS-60 proj. och har nog switchat emellan de två 20ggr vid detta laget
HS-60 har väl "bara" 1280x720 i upplösning så det är ju inte så konstigt att du inte ser skillnad.
Postad 16 January 2007 - 00:35
Är det någon som ser någon skillnad på 720p & 1080i? Jag ser att spelarens menyer blir lite skarpare på 1080i men det är omöjligt att avgöra när jag spelar en film. Kör med en HS-60 proj. och har nog switchat emellan de två 20ggr vid detta laget
HS-60 har väl "bara" 1280x720 i upplösning så det är ju inte så konstigt att du inte ser skillnad.
Jupp, fast man brukar kunna se skillnad mellan de två ändå. Vissa föredrar 720p och andra 1080i. På mina andra dvd spelare tycker jag att 720p sett skarpare ut fast denna gång ser jag verkligen ingen skillnad så det skulle vara intressant att veta vad andra personer med denna spelare kör på.
Postad 16 January 2007 - 01:04
Detta är mitt enda aber just nu, har iochförsig beställt en XE1 allaredan men kommer cancellera och köpa Denons 2930 om CD-ljudet är helt under isen.
Postad 16 January 2007 - 04:13
Nu kommer jag verka tjatig och det är jag nog oxå men jag skulle vilja vädja till er lyckliga med en Toshiba E1 om ni kunde slänga in en CD-skiva, stereoläge och insupa lite musik. Sedan dela det med mig och andra på forumet.
Detta är mitt enda aber just nu, har iochförsig beställt en XE1 allaredan men kommer cancellera och köpa Denons 2930 om CD-ljudet är helt under isen.
läste någonstans om en recension som klagat på just cd ljudet och sagt att det var hemskt :-(
ska se om jag hittar var det var...
hittade det: http://www.whathifi....D=7&storyID=242
dom är ju då som sagt inte så snälla mot den när det gäller CD uppspelning:
If you plan to play CDs through this machine, don’t. It’s a musical vampire that’ll suck the life out of anything you put into its drawer.
men låter bättre då dom snackar DVD uppskalning:
If you’ve a large DVD library, don’t worry. This machine’s performance with DVDs almost matches Denon’s excellent £650 DVD-2930.
Redigerat av Beagle five, 16 January 2007 - 04:23.
Postad 16 January 2007 - 04:28
Postad 16 January 2007 - 12:18
Jupp, fast man brukar kunna se skillnad mellan de två ändå. Vissa föredrar 720p och andra 1080i. På mina andra dvd spelare tycker jag att 720p sett skarpare ut fast denna gång ser jag verkligen ingen skillnad så det skulle vara intressant att veta vad andra personer med denna spelare kör på.
Jag har inte till fullo utvärderat det bästa läget för anslutning till Panasonic 42"PV60, men just nu kör jag 720p som ger lite mindre tydliga hack på diagonallinjer än 1080i (HD DVD i spelaren)
För övrigt tycker jag inte alls att den suger på SD-DVD uppspelning, tvärt om, jag är väldigt nöjd!
Kör 720p även med SD-DVD.
CD- skivor spelas OK, men min anläggning i övrigt är inte anpassad för detta så jag vill inte ge mer detaljerat betyg på detta.
Postad 16 January 2007 - 12:45
Hmm, som vanligt vet whathifi inte vad de talar om. Blev besviken efter Sages genomgång. (länk)men låter bättre då dom snackar DVD uppskalning:
If you’ve a large DVD library, don’t worry. This machine’s performance with DVDs almost matches Denon’s excellent £650 DVD-2930.
Postad 16 January 2007 - 14:24
Testade uppskalad till både 720p och 1080i via HDMI till Z4:an, mycket njutbar bild och inga deinterlacing problem så långt jag kunde se.
Z4:an skall stå i progressive mode L1 (om 1080i, om jag kommer ihåg rätt så gav L2 problem även med HD-dvd).
Ska testa vidare med andra filmer.
MYCKET nöjd så här långt
Postad 16 January 2007 - 20:33
Som sagt, jag tackar för givna kommentarer men avvaktar hungrigt fler!
Postad 16 January 2007 - 22:27
Nu kommer jag verka tjatig och det är jag nog oxå men jag skulle vilja vädja till er lyckliga med en Toshiba E1 om ni kunde slänga in en CD-skiva, stereoläge och insupa lite musik. Sedan dela det med mig och andra på forumet.
läste någonstans om en recension som klagat på just cd ljudet och sagt att det var hemskt :-(
ska se om jag hittar var det var...
hittade det: http://www.whathifi....D=7&storyID=242
dom är ju då som sagt inte så snälla mot den när det gäller CD uppspelning:
If you plan to play CDs through this machine, don’t. It’s a musical vampire that’ll suck the life out of anything you put into its drawer.
men låter bättre då dom snackar DVD uppskalning:
Kan det vara så att det är skillnad på CD-ljud mellan de båda modellerna, dvs att det är bättre CD-ljud i XE1 än i E1? Är det bara bildkomponenterna och uttag m.m som skiljer de två eller är det även ljudkretsar?
Postad 16 January 2007 - 23:16
Jag upplever förövrigt också att spelaren är stabilare efter senaste firmware uppgraderingen som kom häromdagen. Jag skulle nästan vilja påstå att den är ett fynd för 5990:- i dagsläget.
Jag förstår mig inte på dom som går och köper en blu-ray spelare för dubbla priset?
Postad 17 January 2007 - 08:21
Kul Herakles att du tycker om ljudet. Vad jämför/likställer du med om man får fråga?
Postad 17 January 2007 - 10:36
Jag förstår mig inte på dom som går och köper en blu-ray spelare för dubbla priset?
Kan ju bero på att Toshiban är väldigt dålig på att spela Blu-ray skivor?
Postad 17 January 2007 - 12:55
XE1 är inte ute på marknaden vad jag förstått ännu, har inte hittat några recensioner eller intryck.
Kul Herakles att du tycker om ljudet. Vad jämför/likställer du med om man får fråga?
HD-XA1:ans stereo ljud är grymt tycker jag, klår lätt min 1 år gamla sherwood sd 860 dvd.
Går knappt att förklara, måste höras själv. Då är säkert HDXE1:an inte så dålig heller.
Stor skillnad på vilka stereokablar man använder oxå.
Postad 17 January 2007 - 14:44
Postad 17 January 2007 - 15:39
Kan ju bero på att Toshiban är väldigt dålig på att spela Blu-ray skivor?
Postad 17 January 2007 - 16:12
Förstår inte varför dom inte marknadsför den bättre, det är ju helt otroligt många som har HD-ready TV hemma och inget att nyttja den med. Bara i min lilla stad säljer vår största butik 70-80 Platt-TV i veckan och då har jag inte räknat med två andra butiker som också säljer platt-tv och allt som beställs via nätet eller köps på stormarknader i närliggande stad; Elgiganten med flera. Finns ju flera tusen platt-tv bara i min lilla stad som skulle behöva en HD-DVD
gemeneman/kvinna köper inte en HDtv utan en PLATTtv
men jag håller med dig om att det borde finnas tonvis med folk som bara väntar på något att koppla in i deras hd apparater.
ringde precis elgiganten för att fråga om dom hade någon HD-DVD i butik, självklart fattade hon inte ens vad det var och sen hade dom inga i butik heller.
just nu är min störta ångest över om det ska köpas HD-E1 eller HD-XE1 båda känns ju grymt prisvärda men 5900:- är ju inte lika mycket pengar som....ja vad den nu kommer kosta.
står ju att webhallen kommer sälja HD-XE1 för 8500:- men tvivlar på det priset då den sidan inte verkar vara uppdaterad på 200 år, men kostar den så "lite" så måste man ju nästan sträcka sig så långt...
Postad 17 January 2007 - 16:33
Postad 17 January 2007 - 19:05
Förstår inte varför dom inte marknadsför den bättre, det är ju helt otroligt många som har HD-ready TV hemma och inget att nyttja den med. Bara i min lilla stad säljer vår största butik 70-80 Platt-TV i veckan och då har jag inte räknat med två andra butiker som också säljer platt-tv och allt som beställs via nätet eller köps på stormarknader i närliggande stad; Elgiganten med flera. Finns ju flera tusen platt-tv bara i min lilla stad som skulle behöva en HD-DVD
vart bor du? bor nog lätt i minsta staden! dvs jokkmokk.
Tror inte folk är så brydd, vissa som köper är en vanlig svensson som är ute efter en platt tv. hoppas hd dvd samt blu ray slår igenom riktigt snart. för hd är det enda rätta.
Postad 17 January 2007 - 22:13
XE1 är inte ute på marknaden vad jag förstått ännu, har inte hittat några recensioner eller intryck.
Jag brukar i normala fall använda min htpc för att spela cd-skivor och jag tycker E1:an har minst lika bra ljud.
Postad 17 January 2007 - 23:37
vart bor du? bor nog lätt i minsta staden! dvs jokkmokk.
Tror inte folk är så brydd, vissa som köper är en vanlig svensson som är ute efter en platt tv. hoppas hd dvd samt blu ray slår igenom riktigt snart. för hd är det enda rätta.
Piteå
Redigerat av Unregistered11bf6fd0, 17 January 2007 - 23:39.
Postad 18 January 2007 - 18:11
http://www.avsforum....ad.php?t=782887
nu vet jag vad jag vill köpa! vi får se om pengarna räcker bara :-)
Kommer inte att säga ett ljud om AX2:an. Den är säkert helt grym på uppskalning av SD material.
Jag myser dock över mitt A2-köp när jag läser recensioner som denna.
Som kommentar till 1080i eller 720p diskussionen ovan, upplever jag också små defekter när jag kör 720p på min 1280x720 projektor över HDMI. Har därför ställt in den för gott på 1080i.
Jag måste säga att uppskalning av NTSC DVD utan tvekan är klockren. Kan ju inte uttala mig om PAL dock, då A2:an endast tar mina NTSC DVD:er.
Men, at the end of the day, spelar det egentligen någon roll? Jag märker redan hur "HD-giftet" långsamt långsamt flyter ut i ådrorna, och gör det jättesvårt för mig att köpa en film på SD DVD.
Jag måste säga det igen. Skit i format. Skit i om det är sunk money. Köp en HD-spelare, nu!!!
Postad 19 January 2007 - 10:35
Ang 720p & 1080i så kör jag på 1080i på min spelare.
Postad 20 January 2007 - 00:19
Då min plasma ändå inte tar 1080p signaler så skulle denna fungera utmärkt för mig.
Men hur fungerar den som vanliga DVD spelare ? Ligger den i samma klass om Denon 1930, Marantz 6600 via HDMI eller är den bättre/sämre ?
Postad 20 January 2007 - 08:40
Som föregående talare, är det värt pengarna ?
Då min plasma ändå inte tar 1080p signaler så skulle denna fungera utmärkt för mig.
Men hur fungerar den som vanliga DVD spelare ? Ligger den i samma klass om Denon 1930, Marantz 6600 via HDMI eller är den bättre/sämre ?
Om man skall tro recensionerna och antar att EX1 är i stort sett identisk med A2 så skall den vara lika bra eller t.o.m. bättre än Denons dyrare modeller på SD-DVD.
Dock så har jag i dagsläget inte sett något sätt att göra spelaren regionsfri för SD-DVD, så isf blir det till att behålla min gamla DVD-spelare för alla importfilmer.
Är den värd pengarna jmfrt med E1? Ingen aning, det är upp till var och en att avgöra.
Är den värd pengarna över huvudtaget? Tja, även detta är upp till var och en att avgöra om man vill vara först med det senaste. Själv hoppas jag att jag kan hålla mig tills de släpper HD-spelare med inspelningsfunktion (och kanske inbyggd HDD) för både HD-DVD och Blu-Ray är specade att vara inspelningsbara.
Redigerat av mikeett, 20 January 2007 - 08:42.
Postad 20 January 2007 - 08:52
Postad 20 January 2007 - 09:13
Jag köper hd-dvd filmer från:Jag har nu en HD-E1 här hemma och ska försöka att göra ett test mellan denna och min Denon 2910. Prylgalen som man är så var man ju tvungen att prova denna spelare ingen av mina TV apparater har full HD inte heller projjen (Epson TW600) så jag tror att denna spelare ska kunna lira rätt bra. Sitter just nu och väntar på att gumman ska vakna så jag börja röjja i vardagsrummet. Tyvärr så är ju utbudet på HD DVD filmer begränsat, jag har lyckats hitta ett 20tal titlar på Mediamarkt till ett ok pris 229 kr första filmen blev Full metal jacket ska ta svängen om och köpa ytterligare en idag då jag inte kollade vilka ljudspår som ingår i de olika filmerna. Att vänta på HD-XE1 är ju som att vänta på somaren man vet att den kommer men inte när.
AxelMusic
Garanterat tullfritt och leveranstiden är ca 4-5 dagar...
Har köpt ett flertal av mina hd-dvd filmer från Axelmusic....
Postad 20 January 2007 - 09:37
Jag köper hd-dvd filmer från:Jag har nu en HD-E1 här hemma och ska försöka att göra ett test mellan denna och min Denon 2910. Prylgalen som man är så var man ju tvungen att prova denna spelare ingen av mina TV apparater har full HD inte heller projjen (Epson TW600) så jag tror att denna spelare ska kunna lira rätt bra. Sitter just nu och väntar på att gumman ska vakna så jag börja röjja i vardagsrummet. Tyvärr så är ju utbudet på HD DVD filmer begränsat, jag har lyckats hitta ett 20tal titlar på Mediamarkt till ett ok pris 229 kr första filmen blev Full metal jacket ska ta svängen om och köpa ytterligare en idag då jag inte kollade vilka ljudspår som ingår i de olika filmerna. Att vänta på HD-XE1 är ju som att vänta på somaren man vet att den kommer men inte när.
AxelMusic
Garanterat tullfritt och leveranstiden är ca 4-5 dagar...
Har köpt ett flertal av mina hd-dvd filmer från Axelmusic....
Postad 20 January 2007 - 17:52
Annars kan jag hålla med om att den skalar upp bra. Ska testa mer med 1080i, fastän min projektor är äkta 720p.
Postad 20 January 2007 - 18:05
Kan bara hålla med!!
Postad 20 January 2007 - 18:35
Jag tror att det är en flaggläsare. Dvs rätt flaggat material ser bra ut, dåligt dito är halva PAL-upplösningen som ett brev på psoten.Intressant recension på BigScreen. Funderar bara på vad det kan bero på att inte så många tycker att de-interlacingen är dålig när man tittar på vanliga (PAL) dvd-filmer. Min referensfilm att kolla de-interlacing med är StarWars episode II, där det finns flera scener som ser hemska ut med E1. Däremot klarar sig Gladiator (örnen) bra. Kan det vara felflaggade filmer den inte klarar?
Annars kan jag hålla med om att den skalar upp bra. Ska testa mer med 1080i, fastän min projektor är äkta 720p.
Vad som är märkligt är att den har olika inställningar för deinterlaceing, med Film bla. Men detta gör alltså ingen skillnad?
Redigerat av pacman, 20 January 2007 - 18:36.
Postad 20 January 2007 - 19:59
Postad 20 January 2007 - 21:35
Jag tror att det är en flaggläsare. Dvs rätt flaggat material ser bra ut, dåligt dito är halva PAL-upplösningen som ett brev på psoten.Intressant recension på BigScreen. Funderar bara på vad det kan bero på att inte så många tycker att de-interlacingen är dålig när man tittar på vanliga (PAL) dvd-filmer. Min referensfilm att kolla de-interlacing med är StarWars episode II, där det finns flera scener som ser hemska ut med E1. Däremot klarar sig Gladiator (örnen) bra. Kan det vara felflaggade filmer den inte klarar?
Vad som är märkligt är att den har olika inställningar för deinterlaceing, med Film bla. Men detta gör alltså ingen skillnad?
Jag har testat med 720p och 1080i nu på King Kong HDDVD. Vet inte om det spelar roll om man testar på vanlig dvd eller hddvd. Iaf så testade jag både Film läget och Video läget. 720p ger skarpast bild på bägge. Det syns tydligt! Vet inte heller om bildvisaren spelar in men det är BenQ 8720 via Hdmi jag kör.
Postad 21 January 2007 - 09:02
Lutar nog åt att flaggorna ställer till det. Star Wars episod III ser bra ut. Har dock provat alla tre lägena (Auto, Film, Video) med Star Wars episod II och alla ser hemska ut! Kan det vara en begränsning i hårdvaran eller mjukvaran (eller en kombination) som gör detta? Hur stor är sannolikheten att XE1 är bättre om det hänger på mjukvaran?
Redigerat av peggen, 21 January 2007 - 14:11.
Postad 21 January 2007 - 09:08
De som säger att deinterlacingen på vanliga filmer är halvkass kan jag säga så här att den lirar skiten ur min Denon 2910 med hästlängder
Jämför Star Wars episod II så är Denon 2910 typ 583 gånger bättre när det gäller de-interlacingen. Nä förresten, den är oändligt mycket bättre eftersom E1 inte verkar klara det alls. Har inte sett så många vanliga dvd-filmer ännu, men den råkar vara min referens för hantering av de-interlacing. Även Scrubs (inkusive menyer) ser ut som en såg på alla sneda kanter.
Postad 21 January 2007 - 09:14
Jag har testat med 720p och 1080i nu på King Kong HDDVD. Vet inte om det spelar roll om man testar på vanlig dvd eller hddvd. Iaf så testade jag både Film läget och Video läget. 720p ger skarpast bild på bägge. Det syns tydligt! Vet inte heller om bildvisaren spelar in men det är BenQ 8720 via Hdmi jag kör.
720p är det som gäller på vanliga DVD på min Benq7700. Har inte jämfört upplösningarna med HD DVD ännu, får göra det i kväll.
Såg hela King Kong i går kväll o jäklar vad den ser bra ut. Och då har jag ändå "bara" en 720-projektor.
Postad 21 January 2007 - 09:41
Det är mycket diskussioner om bild men jag undrar om det nya ljudformaten, får ni ut dom och i så fall är det stor skillnad? Behövs någon särskild förstärkare? Jag är inte särskilt insatt i ämnet, funderar på att skaffa en Toshiba HD-EX1 och en Denon 2807. Skulle jag få ut de ljudformaten eller bör jag vänta tills det finns en dekoder för dom i förstärkaren?
Cheers!
Ps. Kan ju nämna oxå att tvn som ska användas är en Philips 42PF9731D.
Postad 21 January 2007 - 09:44
Postad 21 January 2007 - 12:23
Det ni pratar om med att den inte läser "flaggningen" så bra, kan en mjukvaru uppdatering fixa det?
Eller skall man vänta in nästa generation och se om det är fixat på den!?!?!?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Hur många HD DVD-spelare har vi tillsammans?
7 bilder
33 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?