Redigerat av twebbas, 25 mars 2007 - 12:02.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
Postad 24 mars 2007 - 20:45
Postad 25 mars 2007 - 12:01

Redigerat av twebbas, 25 mars 2007 - 12:01.
Postad 26 mars 2007 - 12:23
tjofräs = ratt/reglage. logiskt som korvspad. =)
Redigerat av twebbas, 26 mars 2007 - 12:58.
Postad 26 mars 2007 - 12:34
Postad 26 mars 2007 - 12:35
Eftersom bilden blir mindre (70" kontra 92") blir det väl per automatik bättre bild på samma tittavstånd som 92", eller? Pixlarna blir mindre och ögan tror det blir skarpare.
Vad händer om du zoomar in till 70" och flyttar projen bak så du får 92" (med zoomen inne). Är det samma skillnad då?
Jag har ca 3,7 meter till duken och 90" skulle behöva 4,3 meter för att slippa zooma.
/Olle
Postad 26 mars 2007 - 12:43

trodde dock att det var fler som nyttjade zoomen.

då kanske jag har en dreamscreen 92" ramspänd till salu. Ngn som är intresserad kan pma mig.. =)
Redigerat av twebbas, 26 mars 2007 - 12:59.
Postad 26 mars 2007 - 12:49
De är väldigt måna om att inte köpa IN72 med en 1 amp säkring utan med 2 amp. Har läst mycket av tråden men fattar inte vad problemet skulle vara, vet någon här?
/Olle
Postad 26 mars 2007 - 13:30
Testade att köra laptop med VGA till M1 men stötte på ett problem. Projektorn ville bara visa 600*800 inget annat, ingenting annat gick att välja i laptoppen. Den skall ju stödja 1024*768 (som den skalar ned till 854*480). Är det grafikkortet i min laptop eller går det inte med annat än 600*800? vill i varje fall få till wide-formatet 854*480 som är native.
Hur gör ni med era htpc?
/Olle, novis på dator till proj.
Postad 26 mars 2007 - 14:07
Förresten, vill bara tacka alla som rekommenderat denna projektorn, köpte också från Digitalo.de, jättesmidigt!
Postad 26 mars 2007 - 14:38
Kör med inbyggd ATI grafik, laddade ner Omega drivrutiner för ATI där följde med ett program som man kan välja bland de upplösningra som stödjs av displayen, bla då 856x480.
Annars får du ta och ladda ner och testa powerstrip.
/joakim
Hej igen!
Testade att köra laptop med VGA till M1 men stötte på ett problem. Projektorn ville bara visa 600*800 inget annat, ingenting annat gick att välja i laptoppen. Den skall ju stödja 1024*768 (som den skalar ned till 854*480). Är det grafikkortet i min laptop eller går det inte med annat än 600*800? vill i varje fall få till wide-formatet 854*480 som är native.
Hur gör ni med era htpc?
/Olle, novis på dator till proj.
Postad 26 mars 2007 - 17:08
Postad 26 mars 2007 - 21:01
Är nu en lycklig ägare av en IN72 och älskar bilden fast jag bara har den på en vit vägg (blir nog en tripp till Ikea för en tupplur

Undrar nu hur jag ska få bäst bild när jag kör med dvi->hdmi via datorn. Då menar jag mest inställningar på datorn. Jag har ett Nvidia 6600 och känner mig lite vilsen hur jag ska göra för att få rätt upplösning på skärmen (1280x1024) och rätt upplösning på projjen ( 854x480).
Enda gången jag får rätt aspekt ratio på projjen är när jag har fel aspekt ratio på datorn vice versa.
HJÄÄÄÄLP snälla

Postad 26 mars 2007 - 22:20
Postad 27 mars 2007 - 14:16
Hej,
Är nu en lycklig ägare av en IN72 och älskar bilden fast jag bara har den på en vit vägg (blir nog en tripp till Ikea för en tupplur.
Undrar nu hur jag ska få bäst bild när jag kör med dvi->hdmi via datorn. Då menar jag mest inställningar på datorn. Jag har ett Nvidia 6600 och känner mig lite vilsen hur jag ska göra för att få rätt upplösning på skärmen (1280x1024) och rätt upplösning på projjen ( 854x480).
Enda gången jag får rätt aspekt ratio på projjen är när jag har fel aspekt ratio på datorn vice versa.
HJÄÄÄÄLP snälla
välj att du ska ha "dual display" så kan du ha olika inställningar på skärmarna
Postad 27 mars 2007 - 16:41
Undrar också över tuppluren. Borde man inte ha en ganska grå duk för att få bra svärta?
Tuppluren fungerar bra. Söker du här på forumet så hittar du fler som testat.
Det enda som är det duken ser lite ynklig ut men iof diskret. Jag har kört den sen installationen men kommer byta senare kanske. Men då av estetiska skäl. Det är helt klart ett prisvärt alternativ.
4 hål kräver fästet för tuppluren(kan vara bra att veta ifall man vill byta senare

Postad 27 mars 2007 - 22:40
En annan sak jag undrar över är hur man ska kalibrera? Jag har köpt en dvd nu (DVE) för kalibrering, men har läst lite på det och vad jag har förstått så ska man först kalibrera källan (alltså PCn) och sedan projjen. Menar dom alltså att man ska sitta och fiddla med inställningarna på PCn tills man blir nöjd och sedan börja fiddla på projjen fast man redan är nöjd?
Postad 28 mars 2007 - 07:05
Finns en hel lååång tråd om dukbygge.
Det finns även någon som har målat svarta kanter på sin tupplur, var lite knepigt om jag inte minns fel pga. att duken drog ihop sig vid målningen. Tror att sprayfärg funkade bäst.
/Olle
Postad 28 mars 2007 - 12:53

När jag ska spela upp 720p material från datorn så skickar den materialet med upplösningen 1024x768 till projjen. Det känns dumt att skala ner den med datorn och sedan skala ner den en gång till på projjen. Hur fixar jag så den skickar upplösningen som videon är på till projjen?
En till sak jag har funderat på är om jag kan vända tuppluren upp och ner och sätta fast själva duken i en spik längst upp istället för att fästa "dukhållaren" längst upp som man brukar göra?
Postad 28 mars 2007 - 12:58
Postad 28 mars 2007 - 18:55

[EDIT] Undrar över IN72:ans upplösning. Varför har de valt just den upplösningen? [/EDIT]
[EDIT2] Hur får jag det pixel-mappat till 856x480? Har testa med powerstrip och projektorn vill bara inte ta emot den upplösningen. Den visar bild men den är 1024x768 60Hz, alltså så visas inte hela bilden när jag kör på native. [/EDIT2]
Redigerat av Comwan, 28 mars 2007 - 22:03.
Postad 29 mars 2007 - 10:15
Får tacka så mycket för svaren, men (tyvärr) har jag fler frågor
En till sak jag har funderat på är om jag kan vända tuppluren upp och ner och sätta fast själva duken i en spik längst upp istället för att fästa "dukhållaren" längst upp som man brukar göra?
Tänk bara på att tuppluren inte är av modell "skolduk". Det vill säga. Man tar inte tag i mitten och drar ner utan drar ner i reglaget på sidan. En form av snöre med plastkulor.
Kanske inte spelar så stor roll iof. Men den är modell trög och man liksom virar ner den.
Postad 03 april 2007 - 10:50
Ngn som pallar skriva hur ni gjort när ni ställt in allt osv?
Postad 03 april 2007 - 11:54
Postad 04 april 2007 - 06:47
IN72 funkar inte vidare som datorprojje om man vill surfa etc. Inte så konstigt, med den knappa upplösningen blir allt väldigt stort och ryms inte i bilden. När jag kör film via dator blir det bättre. Ni som kör spel via datorn, blir det bra?
Fast för 5500 kan man inte begära mer för att vid DVD tittande tycker jag att bilden är suverän med djup och färger och klår många dyrare projjar som jag har tittat på.
/Olle
Postad 04 april 2007 - 07:00
Postad 04 april 2007 - 07:11
Har själv 3,8 m till duk 90" och tycker att det är väldigt skarpt från soffan (också ca 3,8-4m).
Hur stor yta har du och hur nära sitter du?
/Olle
Postad 04 april 2007 - 09:18
Postad 04 april 2007 - 09:29
Jag tror att det enda du kan göra är att ta ner projjen, köra på ett litet bord och testa olika avstånd och kopplingar.
Som sagt jag har bra bild med 1m scart till RGB kabel från min gamla Pioneer DVD. Projektorn är helt parallel och således använder jag inte keystone.
PS. Drog även ner skärpan ett steg då jag tyckte att det blev lite mosquito störningar vid för hög inställning. DS.
/Olle
Postad 04 april 2007 - 09:35
Postad 04 april 2007 - 09:37
Twebbas, tröttnat på att få upplösningen att funka?
Tänkte bara ha projjen till film från datorn och ev. ngt spel. Har fått till filmtittandet i nya windows vista. Kör i deras media center variant. Där ställer man projjens upplösning. Har inte testat spel dock. Mina gamla favoriter risk 2 och heroes of might and magic 3 funkar inte på vista.. =(
Har en partition med xp oxå som jag kör nu tex. Kommer nog köra på vista för enkelhetens skull när jag fått till alla drivrutiner osv. Om man nu bara kunde komma ut på nätet med vista..

Testade för övrigt ngt mer högupplöst material 1280x1024 på projjen via datorn. Blir riktigt riktigt bra.. Ska testa koppla in ett gammalt snes och gamecube i dagarna oxå. Har inget modernare att testa med än så länge..
På tal om det här med zooma Dunderborge så är ju bilden som natt och dag mellan zoom o ingen nästan. Hitta ett avstånd där du slipper använda zoomen alls.. är mitt tips. Zooma borde vara förbjudet.

Redigerat av twebbas, 04 april 2007 - 09:39.
Postad 04 april 2007 - 09:44
Var på synkontroll häromveckan. Ajdå..

Jag som alltid haft så bra syn. Alltid. Nu är det värre. Alla stunder i mörker vid datorn kanske.. hehe. Hursomhelst. Den dåliga bilden med wii är inte bara projjens fel tydligen.
Man märker klassen när man matar projjen med lite högupplöst material eller en riktigt bra dvd. Sanslöst bra för sina pengar.. Men då ser även jag att bilden är bra. Även utan linser..

Redigerat av twebbas, 04 april 2007 - 09:49.
Postad 04 april 2007 - 11:14
Twebbas, tröttnat på att få upplösningen att funka?
Tänkte bara ha projjen till film från datorn och ev. ngt spel. Har fått till filmtittandet i nya windows vista. Kör i deras media center variant. Där ställer man projjens upplösning. Har inte testat spel dock. Mina gamla favoriter risk 2 och heroes of might and magic 3 funkar inte på vista.. =(
Har en partition med xp oxå som jag kör nu tex. Kommer nog köra på vista för enkelhetens skull när jag fått till alla drivrutiner osv. Om man nu bara kunde komma ut på nätet med vista..men det är en annan tråd det.
Testade för övrigt ngt mer högupplöst material 1280x1024 på projjen via datorn. Blir riktigt riktigt bra.. Ska testa koppla in ett gammalt snes och gamecube i dagarna oxå. Har inget modernare att testa med än så länge..
Undrade bara eftersom jag såg att du ville byta till något annat....

Postad 04 april 2007 - 11:19
Kanske är hur skalningen ska ske. Och ska man kryssa i "Treat as HDTV"? Tyckte det inte gjorden någon skillnad men
Postad 04 april 2007 - 11:50
Undrade bara eftersom jag såg att du ville byta till något annat.... Kommer försöka få till det med 16:9 upplösning i helgen och testa spela lite. /Olle
Jo. Är sugen på att byta upp mig till ngt som är mer lämpat för surf osv oxå. =)
Berätta gärna hur det gått i helgen sen då Olle med datorkopplingen och inställningarna. Är nyfiken på hur folk fixar till det.
I vista media center gick det kalas o ändra upplösning dock. Alltid ngt. Sen att vista bara är ett snyggare xp, med mer strul, ja det är en annan historia...

nu har jag 848x480 på projjen i xp.. men även på min lcd som ska köra på 1024x768.. hmmm..
Redigerat av twebbas, 04 april 2007 - 12:01.
Postad 06 april 2007 - 11:03
ngn ?? har gjort av med manualen o är för lat för att leta..

Redigerat av twebbas, 09 april 2007 - 14:15.
Postad 09 april 2007 - 20:28
Postad 10 april 2007 - 09:49
hur ändrar man filmeffect och ändrar pixelheten? mina rutor i menyerna är ständigt gråa.. har kunnat ändra de förut, och även det här som korrigerar ansiktsfärgen.. de tre valen är gråa.
ngn ?? har gjort av med manualen o är för lat för att leta..
Har du bytt signal? vet att när jag först körde komposit kunde jag inte ställa in mycket men när jag bytte till RGB blev de "grå" levande

/Olle
Postad 20 april 2007 - 17:14

Mvh Håkan
Postad 21 april 2007 - 05:17
Hej! Har precis köpt en IN72
Kör komponentkabel med en Pioneer dv-939 men kan inte riktigt hitta rätt i färgerna, tycker det blir väldigt grönt ibland. Är det dags för ny dvd? Eller någon som kan ge några tips på hur jag hittar rätt färger?
Mvh Håkan
Postad 22 april 2007 - 11:49
Postad 22 april 2007 - 14:42
Enormt vilken skillnad när jag bytte till komposit. Bra färger direkt, känns inte som jag behöver göra några ändingar.
Det låter som att din komponentkabel är felaktigt monterad alternativt att du har ett glapp/trasig kabel. Komponent, rätt kopplat, ger färger, stabilitet och skärpa som vida överstiger det du kan uppnå med komposit. Som lolight skrev, testa koppla lös kablarna och koppla in dem igen, kolla även bildmenyn i DVD'n om det behövs göras någon ändring (varierar från DVD till DVD). Om du fortfarande har grönstick, reklamera kabeln/skaffa en ny komponentkabel.
Postad 01 maj 2007 - 10:11
En infocus in72, känns som det var ganska bra val. billig och vad jag har läst här på forumet så är den ganska bra.
Jag är inte ute efter att ha det bästa.. utan jag vill ha stor bild med hyffsad kvalle.
Hoppas jag blir nöjd!

Postad 07 maj 2007 - 14:21

Postad 09 maj 2007 - 10:19
nu har jag rätt många kopplingar/skarvar.. men man kanske kunde köpa en vga till dvi adapter och testa med nuvarande sladdar?
Postad 09 maj 2007 - 11:36
en fråga. matar just nu projjen med en dvi -> hdmi -> m1 från datorn. det blir fin-fint på film etc, men windows osv är ju rätt kornigt. ungefär som när man matar sonys lcd tvs via dvi. blir det bättre om jag kör från vga istället? har hört ngt om det nämligen.. hade varit skoj om man kunde surfa osv oxå ju.
nu har jag rätt många kopplingar/skarvar.. men man kanske kunde köpa en vga till dvi adapter och testa med nuvarande sladdar?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar