Självklart kan jag inte koppla upp mig mot Comhem i sommarstugan, har inte ens en HDTV där och utan det så är det liten mening..hehe! Well, för att fortsätta diskussionen så menar du alltså att opairade boxar är en konkurrensfördel när det gäller SDTV men inte när det gäller HDTV. Nu har väl Boxer inte ens en HD-tjänst att erbjuda överhuvudtaget pga av bristande kapacitet i marknätet. Kan inte tänka mig att om nu Comhem skulle paira SDTV-abg också att så många skulle gå över till Boxer för det. Ja, vi HTPC ägare kanske som också sysslar med cardsharing...guilty
Och möjligtvis en och annan sommarstugeägare 
Det är ju en konkurensfördel, känner flera som bara betalar för ett grundabb sen tar de med sig boxerkortet mellan sina tvapparater, lite extrajobb men betalar sig i pengar. Min mor och far som pendlar mellan husvagnen på öland och hemmet tar bara med sig sitt kort osv.
När det gäller hd-tv så är det ju bara kabel och sattelit operatörerna som slåss och där har comhem där det finns en konkurensfördel i att man slipper sätta upp en parabol, lägenheten ligger kanske inte ens så det är möjligt att använda en parabol på ett enkelt sätt.
Har ändå svårt att se att Comhem väljer pairing enbart för sin HD-tjänst för att sätta stopp för cardsharing utan det borde till största delen vara för att skydda programbolagens äganderätt av programinnehållet Comhem får rätten att sända. I och med att materialet ifråga har en sån hög kvalitet, vilket ofta varit den springade punkten när det talas om piratkopieringsproblemet, så anses det extra allvarligt om innehållet sprids olagligt. För programbolagens del handlar det ju om att få så många tittare som möjligt att ta del av deras reklam eftersom det är detta som genererar pengarna. Om då folk redan sett deras serier och filmer, tittar ju färre på deras kanaler och folk tar därmed heller inte del av reklamen och mindre deg rullar in.
Som jag skrev tidigare så är säkert båda anledningarna relevanta, cardsharing var kanske inte ett så litet propblem som folk tror. Jobbade på ett företag innan där nåra av mina arbetspolare köpte varsin dreambox alla delade sen på ett abb via nätverk, med smartwi kan man bara se 3 olika kanaler samtidigt så redan där finns en begränsning, med dreambox tror jag man kan vara hur många som helst bara man kan dela infon.
Men visst att kunna skapa perfekta kopior av ett inspelat program skrämmer livet ur filmindustrin så de ställer nog sina krav de också. Räcker med att fråga Headweb som hyr ut och säljer film via nedladdning om varför de bara har en film i 720p för att förstå hur rädda bolagen är och hur de vill tvinga folk att köpa blu-ray filmer. De låter inte headweb sälja eller hyra ut hd-film bara pga den anledningen.
Detta resonemang är också fullt av hål. Faktum är ju att serierna och filmerna finns ju redan i omlopp innan programbolagen köper dem och därmed faller ju även detta argument...i alla fall i min värld 
Jo visst är det så men sen när har filmbolag handlat förnuftigt när de tvingar mig som betalande kund att se en film mot piratkopiering som jag inte ens kan spola förbi

förnuft och film/musikindustri kan knappast med trovärdighet nämnas i samma mening
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 15 August 2009 - 22:20.