Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem HDTV och HTPC

316 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 August 2009 - 20:35

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Här går enligt min kamrat jobbande på boxer delvis lite i förväg iof under tvång men iaf blir det en konkurens, för det är så att när marksänd digitaltv började byggas så skulle du på ett smidigt sätt kunna ha alla kanaler du har på ett ställe lätt tillgänglig på ett annat ställe dock ej samtidigt, du skulle kunna ta med dig ditt kort till sommarstugan. Om inte boxer uppfyllde det så fick de heller inte ha bindningstid på abbet. Sant eller inte, det var hans förklaring till varför boxer inte pairar sina boxar.
Sen var man kanske lite rädda att det kom samma lag som i utlandet om att ta betalt för reklamkanaler.

Ok, men de rackarns Comhem har minsann bindningstid på sina HD-boxar och man kan definitivt inte ta med kortet till sommarstugan utan att behöva slita med sig hela boxen och rota runt bland alla kablar osv. :)

Hittade förresten Comhems framtida CA-Modul förberedd för pairing och allt. Visserligen för CanalDigital men Comhem lär nog sno konceptet...och det bästa av allt vi KAN FÖRBOKA DEN HOS ANTENNLAGRET...JIPPIE!!!! ;)
http://www.antennlaget.se/
Se webbshop, tillbehör och CAM CONAX PAIRING CANALDIGITAL

Redigerat av majstang, 15 August 2009 - 20:37.

Postad 15 August 2009 - 20:51

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Ok, men de rackarns Comhem har minsann bindningstid på sina HD-boxar och man kan definitivt inte ta med kortet till sommarstugan utan att behöva slita med sig hela boxen och rota runt bland alla kablar osv. :)

Hittade förresten Comhems framtida CA-Modul förberedd för pairing och allt. Visserligen för CanalDigital men Comhem lär nog sno konceptet...och det bästa av allt vi KAN FÖRBOKA DEN HOS ANTENNLAGRET...JIPPIE!!!! :D
http://www.antennlaget.se/
Se webbshop, tillbehör och CAM CONAX PAIRING CANALDIGITAL

Det är ju inte ens säkert eller kanske knappast troligt att din sommarstuga är uppkopplad till comhem ;) medans terracom har som uppdrag att se till att större delen av landet har tv och eftersom att boxer köper leverans av terracom så kan andra krav ställas på boxer som motprestation. Och att boxer inte pairar sina boxar kan ju tvinga andra aktörer att inte göra det på liknande tjänster om de vill konkurera eller inte riskera att kunderna väljer boxer istället.

Postad 15 August 2009 - 21:37

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Det är ju inte ens säkert eller kanske knappast troligt att din sommarstuga är uppkopplad till comhem :D medans terracom har som uppdrag att se till att större delen av landet har tv och eftersom att boxer köper leverans av terracom så kan andra krav ställas på boxer som motprestation. Och att boxer inte pairar sina boxar kan ju tvinga andra aktörer att inte göra det på liknande tjänster om de vill konkurera eller inte riskera att kunderna väljer boxer istället.

Självklart kan jag inte koppla upp mig mot Comhem i sommarstugan, har inte ens en HDTV där och utan det så är det liten mening..hehe! Well, för att fortsätta diskussionen så menar du alltså att opairade boxar är en konkurrensfördel när det gäller SDTV men inte när det gäller HDTV. Nu har väl Boxer inte ens en HD-tjänst att erbjuda överhuvudtaget pga av bristande kapacitet i marknätet. Kan inte tänka mig att om nu Comhem skulle paira SDTV-abg också att så många skulle gå över till Boxer för det. Ja, vi HTPC ägare kanske som också sysslar med cardsharing...guilty :) Och möjligtvis en och annan sommarstugeägare ;)

Har ändå svårt att se att Comhem väljer pairing enbart för sin HD-tjänst för att sätta stopp för cardsharing utan det borde till största delen vara för att skydda programbolagens äganderätt av programinnehållet Comhem får rätten att sända. I och med att materialet ifråga har en sån hög kvalitet, vilket ofta varit den springade punkten när det talas om piratkopieringsproblemet, så anses det extra allvarligt om innehållet sprids olagligt. För programbolagens del handlar det ju om att få så många tittare som möjligt att ta del av deras reklam eftersom det är detta som genererar pengarna. Om då folk redan sett deras serier och filmer, tittar ju färre på deras kanaler och folk tar därmed heller inte del av reklamen och mindre deg rullar in.

Detta resonemang är också fullt av hål. Faktum är ju att serierna och filmerna finns ju redan i omlopp innan programbolagen köper dem och därmed faller ju även detta argument...i alla fall i min värld :D

Postad 15 August 2009 - 22:17

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Självklart kan jag inte koppla upp mig mot Comhem i sommarstugan, har inte ens en HDTV där och utan det så är det liten mening..hehe! Well, för att fortsätta diskussionen så menar du alltså att opairade boxar är en konkurrensfördel när det gäller SDTV men inte när det gäller HDTV. Nu har väl Boxer inte ens en HD-tjänst att erbjuda överhuvudtaget pga av bristande kapacitet i marknätet. Kan inte tänka mig att om nu Comhem skulle paira SDTV-abg också att så många skulle gå över till Boxer för det. Ja, vi HTPC ägare kanske som också sysslar med cardsharing...guilty :) Och möjligtvis en och annan sommarstugeägare ;)

Det är ju en konkurensfördel, känner flera som bara betalar för ett grundabb sen tar de med sig boxerkortet mellan sina tvapparater, lite extrajobb men betalar sig i pengar. Min mor och far som pendlar mellan husvagnen på öland och hemmet tar bara med sig sitt kort osv.
När det gäller hd-tv så är det ju bara kabel och sattelit operatörerna som slåss och där har comhem där det finns en konkurensfördel i att man slipper sätta upp en parabol, lägenheten ligger kanske inte ens så det är möjligt att använda en parabol på ett enkelt sätt.

Har ändå svårt att se att Comhem väljer pairing enbart för sin HD-tjänst för att sätta stopp för cardsharing utan det borde till största delen vara för att skydda programbolagens äganderätt av programinnehållet Comhem får rätten att sända. I och med att materialet ifråga har en sån hög kvalitet, vilket ofta varit den springade punkten när det talas om piratkopieringsproblemet, så anses det extra allvarligt om innehållet sprids olagligt. För programbolagens del handlar det ju om att få så många tittare som möjligt att ta del av deras reklam eftersom det är detta som genererar pengarna. Om då folk redan sett deras serier och filmer, tittar ju färre på deras kanaler och folk tar därmed heller inte del av reklamen och mindre deg rullar in.

Som jag skrev tidigare så är säkert båda anledningarna relevanta, cardsharing var kanske inte ett så litet propblem som folk tror. Jobbade på ett företag innan där nåra av mina arbetspolare köpte varsin dreambox alla delade sen på ett abb via nätverk, med smartwi kan man bara se 3 olika kanaler samtidigt så redan där finns en begränsning, med dreambox tror jag man kan vara hur många som helst bara man kan dela infon.

Men visst att kunna skapa perfekta kopior av ett inspelat program skrämmer livet ur filmindustrin så de ställer nog sina krav de också. Räcker med att fråga Headweb som hyr ut och säljer film via nedladdning om varför de bara har en film i 720p för att förstå hur rädda bolagen är och hur de vill tvinga folk att köpa blu-ray filmer. De låter inte headweb sälja eller hyra ut hd-film bara pga den anledningen.

Detta resonemang är också fullt av hål. Faktum är ju att serierna och filmerna finns ju redan i omlopp innan programbolagen köper dem och därmed faller ju även detta argument...i alla fall i min värld :D

Jo visst är det så men sen när har filmbolag handlat förnuftigt när de tvingar mig som betalande kund att se en film mot piratkopiering som jag inte ens kan spola förbi :D förnuft och film/musikindustri kan knappast med trovärdighet nämnas i samma mening :D

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 15 August 2009 - 22:20.

Postad 17 August 2009 - 15:36

bece
  • bece
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Senast jag kontaktade ComHem för att uppdatera mej i detta ämne så sa dom att jag skulle kontakta deras underleverantörer eftersom det enligt honom var dom som tar fram lösningar för dessa saker.
Jag har inte kontaktat någon kanal som är med i deras HD-utbud ännu, men jag ska göra det bara för att höra vad dom säger..... tycker dock det låter konstigt.

Postad 18 August 2009 - 00:16

Obskyr
  • Obskyr
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
När det gäller mig själv så har deras inställning, tjänstehantering och bemötande hos supporten inneburit att jag från att betalat många hundra i månaden för kanaler avbrutit allt.
Från att tjäna tusenlappar på mig får de inget alls. Kanske är det tvärtom för andra men jag känner inte att det är värt det längre.

Någonstans går det en brytgräns för när deras tjänst de erbjuder inte längre upplevs som att den erbjuder det värde den kostar. För mig är den passerad.

Säkert har du rätt i att det är cardsharing som är den stora anledningen, de vill ju sälja tvillingabb och liknande, kan du splitta ett kort till flera tv så förlorar de ju pengar. Sen kan säkert möjligheten till inspelning ha en viss betydelse, spelar du in på deras egen box så kan du inte lägga över det på skiva eller konvertera det och fildela, därför så ställer säkert filmindustrin krav på att det inte ska vara möjligt att bränna ut i hd-kvalitet, de vill ju helst att du ska köpa blu-ray om du vill se filmen flera gånger. spelar man in på en hdd-box så är det inget problem för diskar blir ju fulla och då måste man ta bort en del inspelat för att kunna spela in mer, nästa steg är säkert att spara krypteringen så att du bara kan titta på den inspelade filen under en viss tid sen spärras den för uppspelning.

Postad 18 August 2009 - 00:29

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

När det gäller mig själv så har deras inställning, tjänstehantering och bemötande hos supporten inneburit att jag från att betalat många hundra i månaden för kanaler avbrutit allt.
Från att tjäna tusenlappar på mig får de inget alls. Kanske är det tvärtom för andra men jag känner inte att det är värt det längre.

Någonstans går det en brytgräns för när deras tjänst de erbjuder inte längre upplevs som att den erbjuder det värde den kostar. För mig är den passerad.

Tyvärr så är det ju så att så länge den breda massan är nöjd eller iaf inte klagar så kommer vi entusiaster att få lida när vi ställer krav. Om det är några 100 som älskar film och tv men har bestämda uppfattningar om hur vi vill ha det levererat till tvn och ringer till dem och kräver det så behöver de inte bry sig, så länge de övriga 100 000 kunderna håller tyst så är det enklare och billigare för dem om vi byter leverantör om däremot många krävde en sak och började byta leverantör då skulle det hända saker och det snabbt.

Postad 18 August 2009 - 12:54

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0

Hur funkar det med pairade HD kanaler för dig med inbyggd box i TV:n...finns det någon lösning än?

Hade missat en ganska färsk tråd i TV-forumet som avhandlar just detta:

https://www.minhembi...howtopic=237055

Blir inte direkt förvånad över att varken försäljare eller ComHem personal har någon koll överhuvudtaget.

Postad 18 August 2009 - 15:15

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Tyvärr så är det ju så att så länge den breda massan är nöjd eller iaf inte klagar så kommer vi entusiaster att få lida när vi ställer krav. Om det är några 100 som älskar film och tv men har bestämda uppfattningar om hur vi vill ha det levererat till tvn och ringer till dem och kräver det så behöver de inte bry sig, så länge de övriga 100 000 kunderna håller tyst så är det enklare och billigare för dem om vi byter leverantör om däremot många krävde en sak och började byta leverantör då skulle det hända saker och det snabbt.

Det stora problemet, som jag ser det, är helt enkelt att det finns inga alternativ. Ankdammen i lilla Svedala domineras av så försvinnande litet antal operatörer och kommer det någon ny blir de uppköpta direkt. Kruxet är också att det är så svårt att komma in på marknaden, eftersom all nätkapacitet ägs av någon annan och att bygga ny är en sån jätteinvestering att ingen har råd eller vill ta risken. Vad kanon det vore om man hade säg tio olika operatörer att välja på bara på kabel...vips hade vi inte sett röken av sånt skit som Comhem sysslar med. De gör nog det bara för att de "KAN" och sitter man i monopolställning kan man skita hur mycket som helst på sina kunder utan att bry sig det minsta vad ett fåtal högljudda entusiaster gapar om :D

Redigerat av majstang, 18 August 2009 - 15:16.

Postad 18 August 2009 - 18:27

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

De gör nog det bara för att de "KAN" och sitter man i monopolställning kan man skita hur mycket som helst på sina kunder utan att bry sig det minsta vad ett fåtal högljudda entusiaster gapar om wink.gif

Visst på vissa ställen har de monopolställning, men en del av deras kunder kan ju faktiskt byta till tex canal digial. Dessutom byggs allt fler öppna fibernät och liknande runt om i sverige där kommunen eller nått kommunalt bolag äger kablarna och sen finns det flera leverantörer att välja på för sin uppkoppling och andra tjänster. Kanske inte en lösning på problemet men man kan visa sitt missnöje. Men som sagt så länge den breda massan inte säger nått så kommer de inte att bry sig.

Postad 18 August 2009 - 20:40

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Visst på vissa ställen har de monopolställning, men en del av deras kunder kan ju faktiskt byta till tex canal digial. Dessutom byggs allt fler öppna fibernät och liknande runt om i sverige där kommunen eller nått kommunalt bolag äger kablarna och sen finns det flera leverantörer att välja på för sin uppkoppling och andra tjänster. Kanske inte en lösning på problemet men man kan visa sitt missnöje. Men som sagt så länge den breda massan inte säger nått så kommer de inte att bry sig.

Jorrå den som vore så lyckligt lottad. Bor i Solna och har inte sett röken av nåt statdsfibernät, kommunala bolag som levererar tv eller kabel-tv från Canal Digital. Verkligen illa med tanke på att det är en av de största kommunerna i Sverige befolkningsmässigt. Parabol är tyvärr heller inget alternativ för mig på grund av läget på kåken.
Enda aternativet för mig är att fortsätta att gnälla och fortsätta att överösa Comhem med klagomål och jag hoppas på att fler gör det samma till något riktigt alternativ dyker upp...då drar jag direkt.

Postad 22 November 2009 - 13:35

BluffFiffler
  • BluffFiffler
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Mkt bra läsning. Inga nyheter?? Jag är i samma sits som många andra med HTPC bygge (har byggt en redan) men vill ha HD-kanaler in i htpcn via comhem.. får nog lägga den iden på is tills vidare :)
Om jag köper ett analogt tv-kort (DVB-?), visst kan jag då få in vanliga tv-sändningarna och spela upp dem i mediaportal? Är ny på detta men känner mig mycket mer påläst iom denna tråd. Död åt pairing säger då jag iaf

Postad 23 November 2009 - 16:05

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0

Mkt bra läsning. Inga nyheter?? Jag är i samma sits som många andra med HTPC bygge (har byggt en redan) men vill ha HD-kanaler in i htpcn via comhem.. får nog lägga den iden på is tills vidare :(
Om jag köper ett analogt tv-kort (DVB-?), visst kan jag då få in vanliga tv-sändningarna och spela upp dem i mediaportal? Är ny på detta men känner mig mycket mer påläst iom denna tråd. Död åt pairing säger då jag iaf

DVB-xx är digitalt. Du kanske menar DVB-T (Boxer)?

Postad 23 November 2009 - 16:49

BluffFiffler
  • BluffFiffler
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

DVB-xx är digitalt. Du kanske menar DVB-T (Boxer)?

Nej jag menar vilket kort jag ska ha för att få in comhems basutbud (alltså inget abbonemang) till datorn och mediaportal. DVB-C eller analogt fick jag tips i en annan tråd.. DVB-C (kabel alltså) om det betalas av fastighetsägaren, visst är de så?

Postad 23 November 2009 - 17:14

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
För att ta emot analoga sändningar behöver du just ett analogt TV-kort (inget DVB). Prisjakt listar 107 st.

Tänk på att Com hem snart kommer att släppa på krypteringen för baskanalerna. Förmodligen för att i framtiden avveckla de analoga sändningarna och då är det ändå ett DVB-C-kort du behöver :(

Postad 04 December 2009 - 17:54

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
Om någon vill testa lite oparad full-HD så frivisar Com hem BBC HD och Rush HD fram till den 6:e respektive 31:e januari.
http://www.comhem.se...30/-/index.html

Postad 04 December 2009 - 21:10

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0
Japp, sitter och kollar på BBC HD men det hackar/laggar typ var 5-10 sekund. Rush HD (och SVT HD) flyter fint.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.