![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
Postad 29 mars 2007 - 17:31
Postad 30 mars 2007 - 15:03
Ska man acceptera ett så synbart fel? Hade det varit en mörk/trasig pixel hade det kvittat med en starkt lysande grön som syns tydligt i varje mörk scen känns inte lika okey.
Är i övrigt mycket nöjd med TV och det vore tråkigt om det skulle bli strul p.g.a. detta.
Postad 30 mars 2007 - 15:28
Dra ner DNC på 0 (stäng av funktionen m a o). Det ger en mycket märkbar förbättring. Annars tycker jag fabriksinställningarna var gasnska så bra på min.
usch va tråkigt..

Redigerat av -PeZa-, 31 mars 2007 - 23:33.
Postad 01 april 2007 - 15:34
jag är helt klart nöjd med denna tv och rekomenderar den starkt då den är otroligt snygg och prisvärd.
Jag har läst att en del som är lyckliga ägare av myrican VQ-40-2 gnäller på "brum" från tv:n, ni ska väl inte titta på tv utan ljud?. När jag laddar min dvd/stereo med en film ska de njutas för fullt och då ska det spruta ljud ur högtalarna och allt va ni har i "brum"väg är som bortblåst. film ska både ses och kännas..
Postad 01 april 2007 - 19:14
Vad gäller ljudet så tycker jag att det dög för att titta på TV, men självfallet kör man det via stärkare vid film...
Var som sagt helt inne på en Q400 innan, men nu blir det en VQ40-2 istället. En 3:a kommer ALDRIG in i mitt hem pga dess fula högtalarplacering, då är t.om Hyndans snyggare.
Postad 01 april 2007 - 19:53
Men va f-n EN liten grönis kan jag stå ut med, är ändå helt nöjd, den hade jag ju inte sett innan, jag ser lite dåligt ändå på håll så det gör inget, hörde att gränsen är tydligen 3 pixelfel så kan man byta, stämmer det?
Postad 01 april 2007 - 21:55
Postad 02 april 2007 - 08:38
Jag har läst att en del som är lyckliga ägare av myrican VQ-40-2 gnäller på "brum" från tv:n, ni ska väl inte titta på tv utan ljud?. När jag laddar min dvd/stereo med en film ska de njutas för fullt och då ska det spruta ljud ur högtalarna och allt va ni har i "brum"väg är som bortblåst. film ska både ses och kännas..
Eftersom jag har min kopplad till min HTPC så finns det ganska många tillfällen när jag använder Myrican som en datorskärm, tex när jag surfar, och då stör brummandet.
Postad 02 april 2007 - 09:07
Postad 02 april 2007 - 13:29
fick till svar på FJS att det fick va 3 vita, eller 3 svarta, och 6 subpixlar för att det ska gå under DOA, eller garantin, alltså 9 totalt..
Postad 02 april 2007 - 13:45
Har ett problem med min 16:9 inställning med tv´n.
När jag har den på det formatet så känns det som att man missa kanske 5-7cm runt om av bilden.
Är det olika ifrån sändning till sänding eller är det nått man kan ställa in?
Postad 02 april 2007 - 16:56
Postad 02 april 2007 - 17:00
Postad 02 april 2007 - 17:12
Han hävdade att de kunde hålla sitt pris (9995kr mot SIBAs "kampanjpris" 11990kr) pga att de sidimporterar B-klassade enheter. Han påstod också att det fungerade på precis samma sätt med NetOnNet.Takeo, de kan ju inte va sant, dom tar väl inte fram olika tv-apparater för olika butiker, nää är det möjligt?
Om detta nu mot all förmodan skulle stämma så skulle jag nog hellre sikta in mig på Q400 istället. Men FSC´n skulle smälta bättre in med resten av prylarna...
Redigerat av Unregistereda299ec85, 02 april 2007 - 17:13.
Postad 02 april 2007 - 17:55
Postad 02 april 2007 - 19:56

Får ta och ringa till Dustin imorgon och se vad De har att säga om detta påstående. Tyvär var klockan så pass mycket när jag "fick reda på" detta så de hade hunnit stänga telefonerna...
Postad 02 april 2007 - 20:51

Jag undrar för övrigt om det finns så himla mycket nedklassade paneler på marknaden i dag. Just felprocenten och jämnheten i produktionen är, såvitt jag har hört, det som har förbättrats mest på senare tid. Fast pixelfel exsisterar ju uppenbarligen fortfarande så vem vet...
Redigerat av EB#1, 02 april 2007 - 20:52.
Postad 03 april 2007 - 08:37
Upphängning och hur det ser ut me kabelanslutningar?
Avvaktar lite bilder men sen blir det beställning!

Postad 03 april 2007 - 13:16
Hmm, hoppas att det stämmer... Den skulle passa sig jäkligt fint in tillsammans med resten...
Postad 03 april 2007 - 17:18
Han hävdade att de kunde hålla sitt pris (9995kr mot SIBAs "kampanjpris" 11990kr) pga att de sidimporterar B-klassade enheter. Han påstod också att det fungerade på precis samma sätt med NetOnNet.Takeo, de kan ju inte va sant, dom tar väl inte fram olika tv-apparater för olika butiker, nää är det möjligt?
Om detta nu mot all förmodan skulle stämma så skulle jag nog hellre sikta in mig på Q400 istället. Men FSC´n skulle smälta bättre in med resten av prylarna...
Tur att min är från Siba då

Dock har jag svårt att tro att det är så, och av ovanstående inlägg (inte quoten) så påstår ju Dustin att det även är A-klassade i deras också.
Redigerat av widde, 03 april 2007 - 17:20.
Postad 03 april 2007 - 17:26
Ringde precis till Dustin och frågade hur de tas in och de svarade direkt att det är Svenskimporp. När jag presenterade Sibas´s påstående så dementerade hon i telefonen det direkt och sade att det är A klassad panel och inga konstigheter.
Hmm, hoppas att det stämmer... Den skulle passa sig jäkligt fint in tillsammans med resten...
Skulle tro att det är så att säljaren på siba ljuger så att han/hon ska få sälja tv:n till dig istället för att du ska köpa den på tex dustinhome där den är billigare

Är helnöjd med min som är köpt på dustihome....
Postad 04 april 2007 - 18:14

Postad 06 april 2007 - 06:39
Postad 06 april 2007 - 07:23
Men grejen är ju att det är en panel av senaste generationen och därför oavsett klassning ger bättre bild än tidigare generationer. Kollar man på hd material på den här burken så inser man direkt att panelen i sig är kapabel att återge en helt otroligt bildkvalitet med utmärkt svärta, färger och helt utan eftersläpningar. Jag har ärligt talat svårt att förstå hur det skulle kunna bli så mycket bättre. Får man dålig bild så beror det på andra saker än själva panelen.
Postad 06 april 2007 - 07:45
Samsung hade pixelfrigaranti på sina tv-apparater innan, vilket gjorde att dom fick tillbaka hur många som helst, nu är pixelfrigarantin borta från samsung, va jag vet lämnar ingen pixelfri garanti längre. så det kan nog komma på vilken tv som helst är jag rädd..
Postad 06 april 2007 - 12:43
Man får i de flesta fall själv ombesörja och bekosta returen men man slipper reta sig på lysande pixlar.
Undrar hur många av vq40-2 köparna som fått defekt pixel vid leverans och hur många som fått felfri produkt och var de har köpt apparaterna. Det vore intressant att se statistik.
Postad 08 april 2007 - 09:38
Borde få hämta den på tisdag, skall bli intressant att se om det nu är några döda pixlar etc...
Tack för ett bra forum
//A
Postad 10 april 2007 - 18:46
Har kört lite testbilder och har ännu inte upptäckt några döda eller skadade pixlar.
Kommer ta hem TV´n till helgen så får vi se hur den presterar via HDMI. Grymt värd pengarna, men synd att den inte har digital tuner.
Postad 11 april 2007 - 09:57
När man matar den med HD material från datorn ojojoj vad bra bild det är.
Postad 12 april 2007 - 07:04
Postad 15 april 2007 - 12:37
Jag fick min TV för två dagar sedan, och är väldigt nöjd hittills! Tack vare den här tråden var det inga problem att pixelmappa heller.
Dock stötte jag på ett lite underligt problem när jag kopplade in playstation 2 via scart till TVn. Det visade sig att bilden inte täckte hela ytan, utan det blev en svart kant på nedre delen samt höger sida. Vi gjorde några snabba försök med att justera dimensionerna, men lyckades inte. Är det här något någon känner igen? Har ni några tips på hur det ska lösas? Det känns ju minst sagt trist att ha en 40" utan att kunna använda hela storleken.
Till saken hör att det dessutom blev små störningar i bilden, liksom eftersläpningar i bilden, och ljudet skorrade när det var alltför mycket bas (det gällde även tillkopplade extrahögtalare).
Tacksam för hjälp!
MVH,
Therese
Postad 16 april 2007 - 08:31
Gå in i menyn och sätt DNC på 0 så borde eftersläpningarna försvinna.
Tack så mycket! Det ska testas. Men varför har man en funktion som DNC? Vad är det meningen att den ska tillföra? Bör man någon gång ha på den?
Postad 16 april 2007 - 09:06
Tanken är att den ska ta bort brus i bilden. Men det blir precis som med de gamla brusreduceringssystemen för ljudkassetter (Dolby B, C mfl) att de har bieffekter som gör att bilden/ljudet totalt sett blir mycket sämre även om bruset till stor del försvinner.
Postad 16 april 2007 - 11:52

Postad 16 april 2007 - 16:19
Har ett litet problem. Ska koppla in min bärbara dator till tvn men får bara 1024*768 i upplösning. Kopplar vga från datorn till vga i tvn. Går det inte att få mer?(lite jobbigt eftersom bilden är större än tvn om ni förstår vad jag menar..
) Finns det något annat sätt att koppla (nej, min dator har inte dvi utgång.) tacksam för hjälp och tips!
Du har möjligtvis inte provat programmet Powerstrip?
Postad 17 april 2007 - 12:26
Jag har sett att andra frågat men utan svar. Jag har även letat på nätet utan resultat.
Postad 17 april 2007 - 16:52
Har ett litet problem. Ska koppla in min bärbara dator till tvn men får bara 1024*768 i upplösning. Kopplar vga från datorn till vga i tvn. Går det inte att få mer?(lite jobbigt eftersom bilden är större än tvn om ni förstår vad jag menar..
) Finns det något annat sätt att koppla (nej, min dator har inte dvi utgång.) tacksam för hjälp och tips!
Du har möjligtvis inte provat programmet Powerstrip?
Jo efter lite funderande så kom jag på att det programet fanns

Postad 18 april 2007 - 11:16

Skickade in tv:n på service och efter att ha fått ett nytt mainboard funkar den nu precis som den ska.
Postad 18 april 2007 - 15:15
Är det någon som vet hur man kommer åt servicemenyn på VQ40-2 ?
Jag har sett att andra frågat men utan svar. Jag har även letat på nätet utan resultat.
Söker oxå efter det ingen som vet???
Postad 20 april 2007 - 14:57
Jag letar efter en bra 40" LCD och valet just nu har hamnat mellan Myrican eller en Samsung LE-40S71B (https://www.prisjakt...kt.php?e=107418).
Dom känns ganska lika förutom att Samsungen har bra mycket bättre kontrast 1:3000 istället för Myricans 1:1200 och att Myrican har fler ingångar. Iofs. är Samsungens angivna kontrast dynamisk, men jag har inte sett några liknande siffror på Myrican...
TV:n kommer mestadels att användas för filmtittande, dels DVD via min gamla spelare som levererar via coaxial tills jag köpt en bättre, samt massa film som ligger på datorn. Från datorn har jag just nu bara vga eller svga vilket förstås inte är så jättebra men det kanske duger?
Nån som vet, hur stor blir skillnaden mellan vga och dvi till tv? Kör man dvi så får man väl ändå trycka det genom en dvi-hdvi konverterare för att det skall fungera.
Fram till nu har jag kopplat en svgakabel till vår gamla Philips 32" (crt) och det har ju funkat, men köper man nytt så vill man ju gärna hoppa några steg uppför kvalitetsstegen =)
Någon som har några åsikter som kan underlätta mitt val?
Tack på förhand!
Patriko
Postad 20 april 2007 - 17:51
Och ögat klarar inte av att urskilja ett så stort kontrastomfång så det skulle inte ha någon betydelse även om det var sant (ett normalt öga klarar ett omfång på ca 1000:1 och påverkas dessutom av omgivnignsljuset i rummet). Dessutom finns det inga kameror som klarar den typen av kontrast så det är väl egentligen bara datoranimerade/manipulerade bilder som skulle kunna ge ett sådant kontrastomfång.
Jag tycker bilden blir bra även via vga men givetvis bättre via hdmi. Svårt att beskriva hur mycket bättre men det är ingen enorm skillnad. Jag antar att du menar att du kör s-vhs till gamla tv:n och jämfört med det blir vga sanslöst mycket bättre.
Omvandlaren mellan dvi och hdmi är bara en adapter mellan två typer av kontakter. Signalen omvandlas inte på något sätt och det bästa är att helt enkelt köpa en kabel med dvi i ena änden och hdmi i andra. De kostar inte mer än en vanlig hdmi-hdmi kabel.
Postad 20 april 2007 - 20:46
Samsungs och alla andras kontrastvärden är bara bluff även om man tar hänsyn till att de är dynamiska. Så den uppgiften ska du bortse i från helt och hållet.
...
Lite fult av Samsung att inte ge några normala kontrastvärden också då om det är som du säger. Dynamisk är ju som sagt dynamisk och jag anade att jag inte riktigt kunde lita på det.
Det som återstår då är väl helt enkelt att ge sig ut i butikerna och se hur dom ser ut i verkligheten då, samt att tvinga säljarna att ge dom nån vettig videosignal så man har nåt att jämföra med. Båda har ju fått väldigt bra recensioner i sina forum... det enda just nu är att jag (och tjejen) tycker Samsungen är lite snyggare.
Låter bra med vga:n också, precis det svar jag hoppades på!

//Patriko
Postad 20 april 2007 - 21:09
Men bilden består ju inte bara av kontrast och samsung/sonys s-pva paneler är definitvit bland de bästa som finns. Jag tror du blir nöjd med bilden oavsett vilken du väljer.
Jag tycker dock du ska välja en modell med minst två hdmi. Skillnaden i bildkvalitet mellan en hdmi-ansluten dvd-spelare och en som är ansluten via komponent eller scart är enorm. Så det är garanterat något du kommer att vilja ha och då är det ju bra om du har en hdmi kontakt över till hd-tv boxen också. Så FSC:n har definitivt en fördel där.
Postad 21 april 2007 - 09:40
Samsungs och alla andras kontrastvärden är bara bluff även om man tar hänsyn till att de är dynamiska. Så den uppgiften ska du bortse i från helt och hållet.
...
Lite fult av Samsung att inte ge några normala kontrastvärden också då om det är som du säger. Dynamisk är ju som sagt dynamisk och jag anade att jag inte riktigt kunde lita på det.
Det som återstår då är väl helt enkelt att ge sig ut i butikerna och se hur dom ser ut i verkligheten då, samt att tvinga säljarna att ge dom nån vettig videosignal så man har nåt att jämföra med. Båda har ju fått väldigt bra recensioner i sina forum... det enda just nu är att jag (och tjejen) tycker Samsungen är lite snyggare.
Låter bra med vga:n också, precis det svar jag hoppades på!![]()
//Patriko
Jag kör med vga från min bärbara dator och det blir fin och klar bild! mycket bra tv det här

Postad 22 april 2007 - 14:42

Postad 22 april 2007 - 14:44

http://www.dustinhom...e_Prisjakt_5840
Jag som hade planerat köpa tvn hos dem. Skall man handlas hos klåp SIBA eller icke kunniga computer city då?
Postad 22 april 2007 - 15:24
Sedan är det väl i och för sig logiskt att den utgår nu när 3-modellen är lika billig. Fast å andra sidan är den ju inte lika snygg.
Postad 22 april 2007 - 20:16
Postad 23 april 2007 - 14:32
Ingen som har haft problem med sin VQ40-2? Min första hade ett pixelfel vilket ledde till att jag fick en helt ny tv. Har nu haft denna ca: 1månad och morse så var det ingen bild
Skärmen är helt svart men ljudet fungerar. Har testat både via vga och scart utan resultat..blir väl till att lämna in tv nr 2 nu då. Känns så jäkla typiskt precis innan hockey vm startar..När den funkar så är det kanonbild om man matar digitalt via parabol iaf.
Pratade med återförsäljaren som ger mig möjligheten att lämna tillbaka min VQ40-2 i utbyte mot en VQ40-3SU istället. Kollade lite på den och såg att man har satt högtalarna på fronten längst ner samt en dvi ingång och en hdmi istället för dubbla hdmi som det är på 2:an. Panelen (s-pva) förutsätter jag att den är den samma i båda?? Tycker dock att den senare modellen inte är lika snygg med högtalarna synliga iaf. Måhända att det kanske är bättre ljud men det är ju skitsamma då man kör med externa högtalare ändå. Ingen som vet någon annan skillnad mellan dessa modeller?
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar