Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya Markboxar Från Sagem

724 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 mars 2008 - 08:06

Janne i Torhamn
  • Janne i Torhamn
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Jag har också råkat ut för att boxen missat någon enstaka inspelning.
Det har dock alltid varit på SVT så jag drog slutsatsen att det var utsändningen av EPG från SVT som
spökade.

Det är underligt att boxarna beter sig så olika efter uppdateringen!
Kan det vara någon som har dålig signalstyrka som gör att boxen inte uppdateras korrekt ????

Min box har funkat klanderfritt sen uppdateringen.
Det jag saknar är att det inte finns info om vilka funktioner som tillkommit, utan man får prova sig fram
eller läsa här på forumet....

Janne

Postad 07 mars 2008 - 12:00

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Kommer du ihåg vilken kanal det var du missade inspelningarna på? Jag har stött på samma fenomen på SVT och jag gissar på att det kan ligga något i utsändningarna av datan för jag har inte stött på det på de andra kanalerna. Kanske SVT som sänder datan på ett annat sätt?

De missade inspelningarna var på SVT1 respektive TV4 - inspelningen på SVT1 var en enskild inspelning, medan TV4:s var "hela serien".

Tyvärr har jag nu råkat ut för en missad inspelning även efter att jag bytte till enkla Timer-läget (istället för Program), så det verkar som att det inte bara är realtids-EPG:n som spökar.

Tre missade inspelningar på tre dagars tid är skrämmande dåliga odds i mina ögon - det verkar som att den här programvaran funkar sämre än den förra...

Jag talade med min kontakt på Sagem och det var han som förklarade detta till mig. Det spelar ingen roll vilket läge man är i. Program läget ska vara inställt och använder sig per automatik av Timer läget vid behov. De har hittat fel i EPG datan för SVT & TV4 (FTA). De för just nu diskussioner med Teracom och Boxer för att lösa det. Så det ligger inte i boxen enligt honom.

Postad 07 mars 2008 - 12:50

hofverberg
  • hofverberg
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
haboso: Det förklarar inte missade inspelningar även i Timer-läget - då används ju inte EPG-informationen, så följaktligen bör det inte spela någon roll om det skulle vara fel i EPG-datan.

Postad 07 mars 2008 - 17:22

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

haboso: Det förklarar inte missade inspelningar även i Timer-läget - då används ju inte EPG-informationen, så följaktligen bör det inte spela någon roll om det skulle vara fel i EPG-datan.

Hej Hofverberg!
Kollade detta med Sagem enligt dig.
Var man har gjort sina justeringar (fixar) av boxen är i programläget inte i Timerläget, så det betyder att Timerläget borde fungera ungefär likadant som det har gjort tidigare med version 0.7.7B. Det betyder att du har nog mer problem i Timer läge än i Programläge i denna version. Timer finns där endast för att den ska bara hämta tiden om det behövs annars är det Programläget som gäller för hela slanten.

Återkommer med mer info så fort jag får det, har bra kontakt med en kille på Sagem som verkar skarp och vet vad han talar om. Förhoppning om svar på SVT och hela EPG storyn...

Postad 08 mars 2008 - 11:03

hannihatten
  • hannihatten
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Hej! med min gamla digitalbox (dilogbox) inställd på 16:9 och min TV (Panasonic PX70) inställd på bildläge auto så fyllde bilden oftast upp hela tvrutan utan några svarta kanter.

Men med min Sagem dvr 64160 har jag alltid en smal svart kant på undre delen av bilden.

Har boxen inställd på 16:9 och scart RGB, och tvn på auto, finns det nån annan inställning man kan göra eller är det något man får acceptera??? Är det skadligt för tvn med den svarta kanten, typ inbränning el dyl.??
:D
Mvh/Fredrik

Postad 08 mars 2008 - 14:45

Dizdaz
  • Dizdaz
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Hej! med min gamla digitalbox (dilogbox) inställd på 16:9 och min TV (Panasonic PX70) inställd på bildläge auto så fyllde bilden oftast upp hela tvrutan utan några svarta kanter.

Men med min Sagem dvr 64160 har jag alltid en smal svart kant på undre delen av bilden.

Har boxen inställd på 16:9 och scart RGB, och tvn på auto, finns det nån annan inställning man kan göra eller är det något man får acceptera??? Är det skadligt för tvn med den svarta kanten, typ inbränning el dyl.??
:D
Mvh/Fredrik

Har en DVR 64250 till en Sony D3000, och på min TV har jag inställt på "Autoformat PÅ", och "4:3 förval". Det ger mig full bild vid 16:9 sändningar och "normal" 4:3 bild med svarta ränder på sidorna vid 4:3 sändning.
Inbränning på plasma vet jag tyvärr inget om.... :D

Postad 10 mars 2008 - 08:51

MikeSkip
  • MikeSkip
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Hej,
Nu har jag och mina föräldrar inföskaffat en Sagem 64160 DVR box. Vi fick hem boxarna torsdagen den 6/3 och jag kopplade in min med provisorisk antenn och det funkade inte speciellt bra (som väntat). Tänkte då att jag sticker hem till päronen med min box o hjälper dem koppla in sin när jag ändå är där.

Väl där kopplar jag in deras box kör kanalsökningen och den hittar alla kanaler som den ska. Döm om min förvåning att det är världens blockfestival i bilden med deras nya box, de har haft en Thomson box innan och inte haft några som helst problem med den. Följer kundtjänsts råd att scanna om kanalerna, men det ger ingen förbättring. Mekar lite med annat som kanske kunde hjälpa men icke... Inga frågor om uppdatering i boxen dyker upp och bilden är helt enkelt så dålig att man inte kan se på TV... :)

Tänker då tanken att jag ändå ska koppla in min box för att se om jag kan få ner uppdateringen åtminstone. Kopplar in den, klockren bild på alla kanaler och uppdateringen kommer ner som den ska. Allt funkar perfa! :blink:

Någon som har varit med om något liknande? Antar att vi ska försöka få Sagem att byta ut boxen direkt. Mycket märkligt.

MVH
Mike

Postad 10 mars 2008 - 11:51

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Det verkar som om boxen har problem när SVT2 byter till regionala nyheter. Detsamma gäller både min gamla satellitbox (Nokia 9902S) samt vår Dilog DT-355 så den är i "gott" sällskap.

När bytet sker så försvinner ljudet och jag måste byta till en annan kanal och sedan tillbaka igen för att få tillbaka ljudet, dessutom slutar den buffra! Det går inte att trycka Paus eller något annat HD kommando utan jag får bara "Direkt" i rutan - även om jag byter kanal. Upptäckte också att min inspelning av Nip Tuck igår efter regionala nyheterna inte funkade. Som tur var tittade jag på programmet men inget spelades in. Om jag försökte starta om boxen (vilket verkar vara ända sättet att få den att buffra igen) så gick inte det och när jag gick in i inspelningslistan så sa den att en inspelning redan pågick - vilket det alltså inte gjorde, åtminstone hamnade inget på hårddisken. Först när jag tog bort programmet från timerlistan så kunde jag starta om boxen och sedan funkade allt som det skulle igen.

Någon annan som upptäckt detta? För övrigt funkar allt perfekt!

Postad 10 mars 2008 - 15:13

johfrd
  • johfrd
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Hej,
Nu har jag och mina föräldrar inföskaffat en Sagem 64160 DVR box. Vi fick hem boxarna torsdagen den 6/3 och jag kopplade in min med provisorisk antenn och det funkade inte speciellt bra (som väntat). Tänkte då att jag sticker hem till päronen med min box o hjälper dem koppla in sin när jag ändå är där.

Väl där kopplar jag in deras box kör kanalsökningen och den hittar alla kanaler som den ska. Döm om min förvåning att det är världens blockfestival i bilden med deras nya box, de har haft en Thomson box innan och inte haft några som helst problem med den. Följer kundtjänsts råd att scanna om kanalerna, men det ger ingen förbättring. Mekar lite med annat som kanske kunde hjälpa men icke... Inga frågor om uppdatering i boxen dyker upp och bilden är helt enkelt så dålig att man inte kan se på TV... ;)

Tänker då tanken att jag ändå ska koppla in min box för att se om jag kan få ner uppdateringen åtminstone. Kopplar in den, klockren bild på alla kanaler och uppdateringen kommer ner som den ska. Allt funkar perfa! :P

Någon som har varit med om något liknande? Antar att vi ska försöka få Sagem att byta ut boxen direkt. Mycket märkligt.

MVH
Mike

Har du verkligen fått in samma sändare i båda boxarna?
Välj samma kanal på båda boxarna och gå in i infomenyn och välj antennsignal. Där ser du kanalplatsen och om dom är olika på de båda boxarna så har du fått in olika sändare och får lägga in kanalerna manuellt på den felande boxen istället.

Postad 10 mars 2008 - 16:22

MikeSkip
  • MikeSkip
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Har du verkligen fått in samma sändare i båda boxarna?
Välj samma kanal på båda boxarna och gå in i infomenyn och välj antennsignal. Där ser du kanalplatsen och om dom är olika på de båda boxarna så har du fått in olika sändare och får lägga in kanalerna manuellt på den felande boxen istället.

Alltså, jag tror inte det är möjligt att få in olika sändare hos mina föräldrar, detta eftersom de har en fast monterad takantenn (glömde nämna detta innan)
som är riktad mot masten (och man ser masten från deras hus.
Jag bor dessutom bara ca 1 km från dem i riktning mot sändaren från deras hus räknat.

Vad jag kan komma ihåg är kanalplatsen inte olika mellan de olika ställena.

Postad 10 mars 2008 - 17:48

Unregistered1124
  • Unregistered1124
  • Beroende

• 1 000 inlägg
  • 0

Det verkar som om boxen har problem när SVT2 byter till regionala nyheter. Detsamma gäller både min gamla satellitbox (Nokia 9902S) samt vår Dilog DT-355 så den är i "gott" sällskap.

När bytet sker så försvinner ljudet och jag måste byta till en annan kanal och sedan tillbaka igen för att få tillbaka ljudet, dessutom slutar den buffra! Det går inte att trycka Paus eller något annat HD kommando utan jag får bara "Direkt" i rutan - även om jag byter kanal. Upptäckte också att min inspelning av Nip Tuck igår efter regionala nyheterna inte funkade. Som tur var tittade jag på programmet men inget spelades in. Om jag försökte starta om boxen (vilket verkar vara ända sättet att få den att buffra igen) så gick inte det och när jag gick in i inspelningslistan så sa den att en inspelning redan pågick - vilket det alltså inte gjorde, åtminstone hamnade inget på hårddisken. Först när jag tog bort programmet från timerlistan så kunde jag starta om boxen och sedan funkade allt som det skulle igen.

Samma med Thomson DTI-551. Om man från Västerås-masten väljer SVT ABC så funkar inte ljudet under regionala nyheterna, men väljer man SVT Tvärsnytt så funkar ljudet. Eftersom så många boxar har problem så är ju frågan om inte felet ligger hos Teracom?

Postad 10 mars 2008 - 20:17

Dizdaz
  • Dizdaz
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Har upptäckt en sak.....
När jag stängde av boxen efter en lång TV-kväll med mycket zappande(!) och skulle stänga av boxen uppförde den sig lite konstigt. Först kom klockan fram på displayen som det brukar, men den fortsatte att lysa starkt i någon minut och sedan blev det "8888" i några sekunder och fläkten gick igång (som när man startar boxen), för att sedan stängas av och displayen visar klockan svagt= box avstängd...........

Någon mer som upplevt detta....? ;)

Postad 10 mars 2008 - 20:36

smurf69
  • smurf69
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jodå, det händer ofta.

Dessutom, om man har tittat på en inspelning (om man har sån tur att det har blivit nån), och sen stängar av uppspelningen, och går till en TV kanal, så går det inte att time shifta sändningen. Står bara "Direkt" i displayen, måste då stänga av boxen, och starta den på nytt för att timeshift ska funka igen.

Hade programmerat in en massa inspelningar nu när vi skulle bort i några dagar, ca. hälften av inspelningarna blev utförda. Nåt säger mig att denna box har seriösa problem.

Postad 10 mars 2008 - 21:07

Dizdaz
  • Dizdaz
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Jodå, det händer ofta.

Dessutom, om man har tittat på en inspelning (om man har sån tur att det har blivit nån), och sen stängar av uppspelningen, och går till en TV kanal, så går det inte att time shifta sändningen. Står bara "Direkt" i displayen, måste då stänga av boxen, och starta den på nytt för att timeshift ska funka igen.

Hade programmerat in en massa inspelningar nu när vi skulle bort i några dagar, ca. hälften av inspelningarna blev utförda. Nåt säger mig att denna box har seriösa problem.

Testade med att TS efter att ha kollat på en inspelning, och för mig funkade det i alla fall.... Har inte haft problem med några missade inspelningar heller, men det kommer väll....!!!!

Fan, jag som verkligen trodde på den här boxen, med uppdateringar och allt.... och det verkar ju inte bli bättre heller....
Konstigt bara att inte alla boxar beters sig lika, utan att vissa dras med mer problem än andra!

SKÄRPNING SAGEM!!!

Postad 10 mars 2008 - 21:43

smurf69
  • smurf69
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Mitt tålamod börjar ta slut i allafall.
Att det skall vara så jvla krångligt att kunna spela in några TV program.

Ska ringa Sagem igen i morgon och höra med dom, vi har funderat på att dom ska få tillbaka elendet, men jag vet inte vilken box vi ska välja i stället.

Postad 11 mars 2008 - 08:42

Dizdaz
  • Dizdaz
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Mitt tålamod börjar ta slut i allafall.
Att det skall vara så jvla krångligt att kunna spela in några TV program.

Ska ringa Sagem igen i morgon och höra med dom, vi har funderat på att dom ska få tillbaka elendet, men jag vet inte vilken box vi ska välja i stället.

Bra! Håll gärna oss uppdaterade om vad dom säger........

Postad 11 mars 2008 - 08:56

James Bond
  • James Bond
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Nån som vet hur lång leveranstid dom brukar ha från boxer?
har beställt nytt abb med sagem 64160 hos dom igår.

//JB

Postad 11 mars 2008 - 09:05

hannihatten
  • hannihatten
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Jag fick min box förra måndagen och då hade det tagit 8 arbetsdagar från att jag beställde. ;)

Postad 11 mars 2008 - 09:08

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

För mig tog det två veckor innan jag fick boxen, men när jag ringde dem efter 1,5 vecka så sa de att boxarna tagit slut och att de precis hade fått in dem den dagen och efter det så tog det alltså bara en halv vecka. Så har du tur så har du den snart hemma!

Postad 11 mars 2008 - 13:02

Janne i Torhamn
  • Janne i Torhamn
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Jag har uppdaterat + gjort omstart till fabriksinställning.

Enda problem jag upptäckt är att den missat inspelning av "serier".

Det förbryllar mig att boxarna tydligen uppför sig så olika.
Min enda teori är att uppdateringen misslyckas på vissa boxar.
Dålig signalstyrka kanske ??
Det är ju enkelriktad kommunikation så bitfel borde förekomma om man har dålig signal.

Postad 11 mars 2008 - 18:32

Nike1970
  • Nike1970
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Kommer du ihåg vilken kanal det var du missade inspelningarna på? Jag har stött på samma fenomen på SVT och jag gissar på att det kan ligga något i utsändningarna av datan för jag har inte stött på det på de andra kanalerna. Kanske SVT som sänder datan på ett annat sätt?

De missade inspelningarna var på SVT1 respektive TV4 - inspelningen på SVT1 var en enskild inspelning, medan TV4:s var "hela serien".

Tyvärr har jag nu råkat ut för en missad inspelning även efter att jag bytte till enkla Timer-läget (istället för Program), så det verkar som att det inte bara är realtids-EPG:n som spökar.

Tre missade inspelningar på tre dagars tid är skrämmande dåliga odds i mina ögon - det verkar som att den här programvaran funkar sämre än den förra...

Jag talade med min kontakt på Sagem och det var han som förklarade detta till mig. Det spelar ingen roll vilket läge man är i. Program läget ska vara inställt och använder sig per automatik av Timer läget vid behov. De har hittat fel i EPG datan för SVT & TV4 (FTA). De för just nu diskussioner med Teracom och Boxer för att lösa det. Så det ligger inte i boxen enligt honom.

Hej
Jag har följt tråden och helt ärligt tyckt att det varit lite mycket gnäll från alla för "min"DVR64250 box fungerar ju .....tills i helgen!! :(.
Hade ställt in den på "Program" och markerat 2st inspelningar; SVT och TV3. TV3 fungerade men inte SVT, gjorde ett nytt test och likadant igen. Bytte till Timer och då fungerade det. Har enligt boxen dålig signal, 98%. Jag undrar om Magnus Carlund på Digitaltvexperten vet något mer? (Förresten en stor eloge för ditt engagemang!) Är detta något SAGEM vet om och IGEN ska försöka rätta till?=

Postad 11 mars 2008 - 22:01

bjaalm
  • bjaalm
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
För mig verkar boxen fungera mycket bättre efter senaste uppdateringen. innan uppdateringen låste den sig både vid inspelning, uppspelning och vid timeshift.
Det jag hittils upptäckt är att det nu inte fungerar att markera ett redan påbörjat program och trycka på inspelning.
Programmet finns då med som om det spelas in, men icke. Dessutom slutar timeskift att fungera då. Efter omstart av boxen fungerar timeskift igen.

Postad 12 mars 2008 - 00:05

smurf69
  • smurf69
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Jag har pratat med Sgem, och tydligen så blir det störningar i tv utsändningarna när SVT byter mellan regionala och nationella sändningar. Detta är inget som Sagem rår över, men dom har varit i kontakt med Teracom, som visst nog skall fixa detta nesta vecka.

Postad 12 mars 2008 - 09:06

Janne i Torhamn
  • Janne i Torhamn
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Min box har inte haft en enda låsning efter uppdateringen.

Enda problemet är som tidigare sagt att boxen inte gillat när jag försökt spela in en "serie".
Men det har jag undvikit att göra nu, å då funkar allt klockrent.

Men...det är urdåligt att man inte kan ladda ner en ny manual.
Jag hade t.ex inte en aning om att man kan backa när man kör timeshift, och lagra den inspelningen.
För det händer ju ofta att man sitter å tittar på nåt intressant å plötsligt tänker:
-"Wow, detta inslaget måste jag spara så jag kan visa det åt min dotter/sambo osv".

Om jag fattat rätt så kan man tvinga boxen att göra en ny uppdatering om man misstänker att första
försöket misslyckades.
Förutsatt att uppdateringen fortfarande ligger ute på sändaren.

/Janne

Boxar som är "felfria" ?
----------------------------------------------------------------------------------
Min svärfar har en DILOG. Den har dock gått klockrent ända från start och inte behövt någon uppdatering.
Jag tittade på DILOG innan jag valde Sagem, men saknade flera funktioner som Sagem hade.
T.ex visade Dilog sparsamt med info om de program man hade sparat.
Vidare hade den en idiotisk timeshift-funktion där man var tvungen att aktivera timeshift varje gång.

Då tappar man hela finessen med att lämna en film när telefonen ringer, för vem tusan kommer ihåg att
först dra igång timeshift innan man svarar...

Men största problemet med en sån timeshift är t.ex vid sportprogram, eller andra inslag där man plötsligt ser nåt intressant och vill backa för att kunna titta en gång till.
Sånt kan ju hända i alla typer av program å då vill man ha en timeshift som alltid är aktiverad.

Postad 12 mars 2008 - 09:28

James Bond
  • James Bond
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Är det denna manual du tänker på?
http://www.sagem.com...T_SW_newIHM.pdf

//JB

Postad 12 mars 2008 - 09:32

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Min box har inte haft en enda låsning efter uppdateringen.

Enda problemet är som tidigare sagt att boxen inte gillat när jag försökt spela in en "serie". Men det har jag undvikit att göra nu, å då funkar allt klockrent.

Men...det är urdåligt att man inte kan ladda ner en ny manual.
Jag hade t.ex inte en aning om att man kan backa när man kör timeshift, och lagra den inspelningen. För det händer ju ofta att man sitter å tittar på nåt intressant å plötsligt tänker:
-"Wow, detta inslaget måste jag spara så jag kan visa det åt min dotter/sambo osv".

Min box har också funkat bra sedan jag fick den (samma dag som senaste versionen kom) om man bortser från problemet vid övergång till/från regionala nyheter. Kör med Timerinspelning och kan leva utan möjligheten att spela in serier.

En ny manual hittar du här: http://www.boxer.se/...V-Navigator.pdf

Är det denna manual du tänker på?
http://www.sagem.com...T_SW_newIHM.pdf

Den manualen är för PVR modellerna...

Postad 12 mars 2008 - 09:54

James Bond
  • James Bond
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
okey det missade jag vad är det för skillnad på pvr och dvr?

Postad 12 mars 2008 - 10:15

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

okey det missade jag vad är det för skillnad på pvr och dvr?

PVR är den gamla modellen och DVR den "nya" som kom förra året. Det finns en förklaring på skillnaden i början på denna tråden.

Postad 12 mars 2008 - 13:32

hannihatten
  • hannihatten
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

;)
Mvh/Fredrik

Efter att testat alla sorts inställningar och in och utgångar och kablar kvarstår problemet, det verkar som att bilden är förskjuten i höjdled och därför lämnar en svart nederkant på bilden vid visning av 16:9 bild

Har testat två andra digitalboxar utan att detta problem uppstått.

Har pratat med sagem service några ggr nu och har kommit fram till att den får skickas in för felsökning.

Så man lär väl få vara utan box i några veckor nu :D

Postad 12 mars 2008 - 16:37

James Bond
  • James Bond
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

För mig tog det två veckor innan jag fick boxen, men när jag ringde dem efter 1,5 vecka så sa de att boxarna tagit slut och att de precis hade fått in dem den dagen och efter det så tog det alltså bara en halv vecka. Så har du tur så har du den snart hemma!

Kommer boxen och kortet samtidigt eller kommer kortet först?

//JB

Postad 12 mars 2008 - 17:47

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Kommer boxen och kortet samtidigt eller kommer kortet först?

Jag hade redan abb som jag förlängde. Men när jag tecknade tvillingabb med ny box för ett halvår sedan så kom boxen och kortet samtidigt.

Postad 13 mars 2008 - 10:32

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Hej alla jag har fått väldigt tydlig information ifrån min kontakt på Sagem!

Det som uppdagar problematiken och buggen är switchen från nationella sändningar till regionala på SVT. Vad som händer är att de byter videofil i luften (PID) väldigt grovt så ibland uppfattas den av boxen och ibland inte, det betyder att den regionala videofilen fastnar och blockar ena tunerdelen efter denna switch på SVT. Därför missar man inspelningar efter detta och självklart blir andra kanaler också blockerade från att starta upp samt inspelningsfunktioner som paus, tillbakaspolning, record och Bild i Bild. Sätter man boxen i standby och startar upp den igen så går inspelningarna igång för då rensar boxen videofilen som har blockat tunern. Varför vissa stöter på detta mer än andra är pga att alla har olika inspelningsmönster runt sitt Tv-tittande. De som råkar mest ut för det är de som tittar mycket på SVT och spelar in mycket på SVT. Dem regional sändningarna går kl. 18.15, 19.10, 22.15 alltså 3 gånger per dag (vardagar) och befinner man sig på SVT vid dessa tillfällen så uppdagas denna bugg. Så dem flesta problemen borde dyka upp för er kvällstid efter detta, har man inte satt sin box i standby någon gång efter detta så lär ni har problematiken även dagtid. Vill flera vara vänliga och bekräfta om så är läget, för då lär vi få snabbare action på någon åtgärd om det blir från Sagem eller Teracom. Problemet idag är att ingen vet direkt var felet ligger och bara klagar på en massa olika fel, och det gör nog både Teracom och Sagem bara mer förvirrade (de spiller tid och söker efter fel som inte finns och hittar aldrig felen)

Låt oss hjälpa till och bekräfta felen och mönstren på problemtatiken. Nu har de ett spår som de går på låt oss bekräfta det, jag kan vara informationskanalen emellan till min kontakt på Sagem!

Tack för ert samarbete!

Postad 14 mars 2008 - 14:57

hofverberg
  • hofverberg
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag har nu provat att se på SVT:s regionala sändningar, och mycket riktigt uppstod stora problem i samband med det. Vanlig uppspelning fortsatte att fungera bra, och likaså timeshift. Däremot gick det efter det inte längre att spela in någonting alls - inga inspelningar startar, och trycker man Record händer ingenting (det står bara "Direkt").

Efter att jag satt boxen i standby började inspelningarna om att funka, men bara den ena tunern funkade - det gick alltså inte längre att se på en kanal och spela in på en annan, utan timerinspelningar startade bara om man hade på samma kanal som man skulle spela in på. Inte ens att bryta strömmen löste problemen. Jag var tvungen att nollställa boxen till fabriksinställningarna för att den skulle börja funka normalt igen.

Med andra ord är det ganska farligt att ha påslaget SVT2 under regionala sändningar... De lokala/regionala sändningarna på TV4 fungerar felfritt, och orsakar inga problem alls.

Postad 14 mars 2008 - 16:39

tompa59
  • tompa59
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Upplevde samma problem i går kväll. Skulle spela in 2:an 20.00 samtidigt som jag tittade på 5:an. Inspelningen startade inte. Gick heller inte att stänga av boxen helt utan kanalsiffran lös hela tiden. Var tvungen att rycka nätsladden och då jag åter startade om boxen så gick inspelningen igång och jag kunde se på femman. Väldigt frustrerande.

Postad 14 mars 2008 - 22:59

Unregistered6384c774
  • Unregistered6384c774
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Geografiskt problem ?
Skulle vara intressant att veta var alla som har problem med Sagemboxarna bor,eftersom det verkar vara så att vissa boxar faktiskt fungerar, ...bra eller dålig ide ?
/ Micke

Postad 15 mars 2008 - 00:17

Dizdaz
  • Dizdaz
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Geografiskt problem ?
Skulle vara intressant att veta var alla som har problem med Sagemboxarna bor,eftersom det verkar vara så att vissa boxar faktiskt fungerar, ...bra eller dålig ide ?
/ Micke

Uppsala här....
Boxen har betett sig lite anorlunda, men inga missade inspelningar trots flera olika inspelningar varje kväll...!!!

Postad 15 mars 2008 - 13:26

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Jag har nu provat att se på SVT:s regionala sändningar, och mycket riktigt uppstod stora problem i samband med det. Vanlig uppspelning fortsatte att fungera bra, och likaså timeshift. Däremot gick det efter det inte längre att spela in någonting alls - inga inspelningar startar, och trycker man Record händer ingenting (det står bara "Direkt").

Efter att jag satt boxen i standby började inspelningarna om att funka, men bara den ena tunern funkade - det gick alltså inte längre att se på en kanal och spela in på en annan, utan timerinspelningar startade bara om man hade på samma kanal som man skulle spela in på. Inte ens att bryta strömmen löste problemen. Jag var tvungen att nollställa boxen till fabriksinställningarna för att den skulle börja funka normalt igen.

Med andra ord är det ganska farligt att ha påslaget SVT2 under regionala sändningar... De lokala/regionala sändningarna på TV4 fungerar felfritt, och orsakar inga problem alls.

Hej hofveberg,
Du ska inte behöva fabriksåterställa boxen för att få alla funktionerna att fungera igen. Det ska räcka med att sätta den i standby och sen starta upp den igen. Vad jag tror händer för dig är att boxen inte sätter sig i riktig stanby, det finns något som heter false standby, då går boxen aldrig in i något riktigt standby läge pga att du har en inspelning som startar inom 15 min eller direkt efter dem regionala nyheterna. Boxen planerar inspelning därför lägger den inte sig i standby för den vet att den har en inspelning som snart ska gå igång. Detta är en funktion i boxen som gör att den alltid är igång 10-15 min innan en inspelning ska gå igång för att säkerställa alla data samt uppstart av inspelningen i tid. Kan du bekräfta detta?

Geografiskt problem ?
/ Micke

Bra ide!

Postad 15 mars 2008 - 13:35

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Upplevde samma problem i går kväll. Skulle spela in 2:an 20.00 samtidigt som jag tittade på 5:an. Inspelningen startade inte. Gick heller inte att stänga av boxen helt utan kanalsiffran lös hela tiden. Var tvungen att rycka nätsladden och då jag åter startade om boxen så gick inspelningen igång och jag kunde se på femman. Väldigt frustrerande.

Hej tompa59,
Du kunde inte sätta boxen i standby pga att du hade en inspelning som skulle gå igång inom 10 min eller en som redan låg i listan och inte startade pga av den regionala switchen, om du går in i din inspelningslista och raderar planerade inspelningar som ligger för tiden eller är på gång att starta inom 10-15 min så ska du se att boxen går att sätta i standby. Vad som händer för dig är att boxen sätter sig i falskt standby läge pga att den har inspelningar som är på gång att starta eller en som är blockerad och aldrig har gått igång. Detta är en funktion i boxen för att säkerställa uppstart av box och att inspelningen går igång som planerat samt har all data, därför går den aldrig i standby om ett program ska spelas in inom 10-15 min samt att den alltid startar upp sig 10-15 min innan en planerad inspelning om den ligger i standby

Postad 15 mars 2008 - 14:08

hofverberg
  • hofverberg
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Hej hofveberg,
Du ska inte behöva fabriksåterställa boxen för att få alla funktionerna att fungera igen. Det ska räcka med att sätta den i standby och sen starta upp den igen. Vad jag tror händer för dig är att boxen inte sätter sig i riktig stanby, det finns något som heter false standby, då går boxen aldrig in i något riktigt standby läge pga att du har en inspelning som startar inom 15 min eller direkt efter dem regionala nyheterna. Boxen planerar inspelning därför lägger den inte sig i standby för den vet att den har en inspelning som snart ska gå igång. Detta är en funktion i boxen som gör att den alltid är igång 10-15 min innan en inspelning ska gå igång för att säkerställa alla data samt uppstart av inspelningen i tid. Kan du bekräfta detta?

Nej, jag hade inga inspelningar på gång inom den närmaste tiden - den enda inspelningen i inspelningslistan var över ett dygn senare. Klockan kom i alla fall fram när jag stängde av den (inte kanalnumret, som jag annars sett att den gjort i standby ibland).

Och även om den nu inte hamnade i äkta standby, så borde det väl åtminstone ha börjat funka igen efter att jag bröt strömmen (drog ur kontakten)? Men det räckte alltså inte, utan fabriksåterställning var det enda som hjälpte efter att jag sett på SVT:s regionala sändningar.

Jag tar för övrigt emot via Skellefteå-sändaren.

Postad 15 mars 2008 - 17:52

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Hej hofveberg,

Nej, jag hade inga inspelningar på gång inom den närmaste tiden - den enda inspelningen i inspelningslistan var över ett dygn senare. Klockan kom i alla fall fram när jag stängde av den (inte kanalnumret, som jag annars sett att den gjort i standby ibland).

Och även om den nu inte hamnade i äkta standby, så borde det väl åtminstone ha börjat funka igen efter att jag bröt strömmen (drog ur kontakten)? Men det räckte alltså inte, utan fabriksåterställning var det enda som hjälpte efter att jag sett på SVT:s regionala sändningar.

Jag tar för övrigt emot via Skellefteå-sändaren.

Tack ska rapportera allt detta på måndag till Sagem.

Postad 15 mars 2008 - 20:37

Unregistered6384c774
  • Unregistered6384c774
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Ska vi göra så här ...?

Boxtyp PVR =
Boxtyp DVR =
Signalstyrka =
Signalkvalitet =
Stad =
Originalkort =
Smart-wi =
Future =

Att skicka till Sagem support .

Postad 16 mars 2008 - 10:47

James Bond
  • James Bond
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Jag får inte med hela epg-infon på min 6280 bara dom sista raderna se bild nedan,
nån mer som har samma poblem?

Bifogad fil  DSC00325.JPG   529,85K   2 Antal nerladdningar

Postad 16 mars 2008 - 10:59

hofverberg
  • hofverberg
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
James Bond: Jag har samma problem med en del program, dock inte alla. På somliga program visas bara slutet av EPG-informationen, men om man spelar in samma program på hårddisken, så visas på beskrivningen där början av samma text (som inte syntes live). På inspelningen syns istället inte slutet, det enda som visades live... Så tydligen finns all information där, fast visas inte som det ska.

Det märkliga är att det inte händer med alla program. Vissa serier och filmer på kanaler har komplett EPG-info, medan det på somliga inte visas början live. Jag har hittills inte lyckats hitta något mönster med vilka program eller kanaler som det uppstår med, och det gäller inte alla program på samma kanal. Än så länge har det aldrig hänt på Disney Channel - där visas alltid hela EPG-informationen - men på de flesta andra kanaler har det hänt åtminstone ibland.

Det här problemet började vid katastrofprogramvaran veckan före jul (såvitt jag kan minnas visades alltid hela EPG-texten före det), och har alltså inte lösts än trots två nya programvaror efter det.

Postad 16 mars 2008 - 12:18

Janne i Torhamn
  • Janne i Torhamn
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Jag har inte testat teorin ännu, men råkade ut för en missad inspelning i fredags.
Då stod boxen på SVT1 från 19-tiden, och när den skulle spela in "Så ska det låta" kl 20.00 så hände inget.

Detta är första gången boxen missat en inspelning sedan uppdateringen, men normalt så
står boxen i "stand-by" å spelar in, och sedan sätter jag mig vid TV-n när min dotter somnat.

Ska göra några tester och se om teorin stämmer..

MEN, jag har inte hört om några problem från mina svärföräldrar, de har en DILOG.

Postad 16 mars 2008 - 15:05

James Bond
  • James Bond
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

James Bond: Jag har samma problem med en del program, dock inte alla. På somliga program visas bara slutet av EPG-informationen, men om man spelar in samma program på hårddisken, så visas på beskrivningen där början av samma text (som inte syntes live). På inspelningen syns istället inte slutet, det enda som visades live... Så tydligen finns all information där, fast visas inte som det ska.

Det märkliga är att det inte händer med alla program. Vissa serier och filmer på kanaler har komplett EPG-info, medan det på somliga inte visas början live. Jag har hittills inte lyckats hitta något mönster med vilka program eller kanaler som det uppstår med, och det gäller inte alla program på samma kanal. Än så länge har det aldrig hänt på Disney Channel - där visas alltid hela EPG-informationen - men på de flesta andra kanaler har det hänt åtminstone ibland.

Det här problemet började vid katastrofprogramvaran veckan före jul (såvitt jag kan minnas visades alltid hela EPG-texten före det), och har alltså inte lösts än trots två nya programvaror efter det.

Tack för svaret då vet jag att det inte är fel hos mig, får väl vänta på en ny uppdatering

Jag har inte testat teorin ännu, men råkade ut för en missad inspelning i fredags.
Då stod boxen på SVT1 från 19-tiden, och när den skulle spela in "Så ska det låta" kl 20.00 så hände inget.

Detta är första gången boxen missat en inspelning sedan uppdateringen, men normalt så
står boxen i "stand-by" å spelar in, och sedan sätter jag mig vid TV-n när min dotter somnat.

MEN, jag har inte hört om några problem från mina svärföräldrar, de har en DILOG.

jag försökte oxå spela in så ska det låta men det gick inte för mig heller.

Postad 16 mars 2008 - 21:01

smurf69
  • smurf69
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Hos oss går dom flesta inspelningar åt fanders, antingen boxen är på eller i stand by läget.

Har pratat med nån på Sagem om detta, och fått till svar att det är bytet mellan regional och nationale sändingar som strular till det.

Jag tycker dock att det är märkligt att boxen reagerar så, då må den ju vara extra känslig för störningar. Jag tror dock att det fortfarande är programvaran till boxen som inte e helt 100%.

Vi får signalerna från Sundsvall.

Postad 16 mars 2008 - 21:53

larsern
  • larsern
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tittade precis på regionala nyheter från Brudaremossen i GBG. Övergången till reg. nyheter gick bra, det gick att spela in, pausa etc. Dock slutade detta fungera då de regionala nyheterna var slut. Har en DVR-64250T, signalstyrka typ 98%. Inga kort, bara de fria kanalerna.

Postad 17 mars 2008 - 09:03

James Bond
  • James Bond
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Tack för svaret då vet jag att det inte är fel hos mig, får väl vänta på en ny uppdatering

jag försökte oxå spela in så ska det låta men det gick inte för mig heller.

Kom på nu att jag även försökte spela in reprisen av "så ska det låta" men det gick inte heller.

Postad 17 mars 2008 - 17:25

story
  • story
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Ingen som har någon uppdaterad information om den sega fjärren?
Jag håller på att bli tokig hemma. :P
5-6 knapptryckningar för att få den att fatta att jag faktiskt trycker på knappen... Och det är inte dåliga batterier, jag har provat med originalfjärren med både de batterier som följde med boxen, satt i nya batterier samt kört med min gamla Pronto multifjärr med exakt samma resultat alla gånger.

Postad 17 mars 2008 - 21:22

Unregistered1284f43c
  • Unregistered1284f43c
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Ingen som har någon uppdaterad information om den sega fjärren?
Jag håller på att bli tokig hemma. :P
5-6 knapptryckningar för att få den att fatta att jag faktiskt trycker på knappen... Och det är inte dåliga batterier, jag har provat med originalfjärren med både de batterier som följde med boxen, satt i nya batterier samt kört med min gamla Pronto multifjärr med exakt samma resultat alla gånger.

Håller med. Oftast fungerar det bättre om man startar om boxen, dock har jag märkt att jag måste stänga av min trådlösa videosändare. Min gamla Humaxbox var inte alls lika känslig.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.