Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Aircondition - till hemmet

418 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Wilfa WAC-12000 (Portabel AC) 1 6.6 (4) Inga priser
Zibro P-332 (Portabel AC) 1 5.5 (1) Inga priser
CoolMan 23S (Portabel AC) 1 8.099998 (9) Inga priser
Zibro P-828 (Portabel AC) 1 5 (2) Inga priser
KCC 267EB (Portabel AC) 1 (0) Inga priser
CoolMan 28S (Portabel AC) 1 7 (4) Inga priser

Postad 02 July 2011 - 20:39

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0

Såg en fråga där en kille ville leda ut luften till ett annat rum istället för utomhus. Varför inte? Vill han att rummet intill blir varmt istället ser jag ingen som helst problem med det förfarandet. Så varmt blir det faktiskt inte.

För varje grad kyla så produverar du ~4 grader varmare luft eller mer, så att leda ut det till ett annat rum är en sjukt dålig idé tycker jag, det rummet kommer ju att bli helt obeboligt. och sen så kan du ju inte bara trycka in en massa luft i ett slutet rum, det kommer ju att ta vägen någonstans, om du trycker in det på toa så har du kanske ett centralt ventilationssystem då du kommer trycka in värmen till dina grannar... kommer INTE bli populär direkt.

sen att ha ett rum som är 36grader varmt kommer ju att värma upp alla rum runtomkring, dina och grannarnas. innerväggar/golv/tak är ju inte direkt värmeisolerade, oxå en sak som grannarna kommer att reagera på.

Postad 03 July 2011 - 03:12

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Som jag påpekade tidigare. ACn behöver inte stå på speciellt länge för att det skall bli kallare i det rummet man vill ha kallt. Visst blir det varmare i badrummet än i sovrummet, men jag förmodar att han inte ämnar sova i badrummet. Vanligtvis är badrum dessutom mer isolerade än vanliga sovrum, tätskickt osv...

Hade jag varit i hans kläder hade jag utan problem provat. Visar det sig att resultatet är så förbasktat dåligt är det bara att stänga av ACn. Hur svårt kan det vara?

Beträffande grannar så tror jag inte ngn behöver veta vem eller vad som orsakar ev värme i övriga lägenheter. För det andra så var det knappast det som killen ville veta ändå.

Till fredrik säger jag bara så här. Kul att du hittat citera funktionen. Du tillför inte ngt direkt i alla fall. Jag tror dom flesta här inne är både läs/skrivkunniga samt även tillräckligt smarta för att att inte bli påminda om ngt som en annan skribent skriver. Men det är givetvis alltid mycket lättare att kritisera än att komma med ngt konstruktivt, det är du Fredrik ett levande bevis på.

Må bäst

G

Postad 03 July 2011 - 08:24

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 0

Till fredrik säger jag bara så här. Kul att du hittat citera funktionen. Du tillför inte ngt direkt i alla fall. Jag tror dom flesta här inne är både läs/skrivkunniga samt även tillräckligt smarta för att att inte bli påminda om ngt som en annan skribent skriver. Men det är givetvis alltid mycket lättare att kritisera än att komma med ngt konstruktivt, det är du Fredrik ett levande bevis på.

Kommer fortsätta att kritisera idiotiska förslag. Ditt uppmuntrande inlägg om att leda in varmluften i ett annat rum t ex.

Frånluftslangen måste ut utomhus helt enkelt.

/Fredrik

Redigerat av porch123, 03 July 2011 - 08:36.

Postad 03 July 2011 - 11:51

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0

Beträffande grannar så tror jag inte ngn behöver veta vem eller vad som orsakar ev värme i övriga lägenheter. För det andra så var det knappast det som killen ville veta ändå.

Vilken inställning... :)

Hoppas jag slipper dig som granne.

Postad 03 July 2011 - 19:50

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Tur att jag slipper gnällspikar som dig. Skönt att man bor i hus och kan göra som man vill...

G

Postad 03 July 2011 - 20:12

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 0

Tur att jag slipper gnällspikar som dig. Skönt att man bor i hus och kan göra som man vill...

G

Men om du nu bor i hus och kan göra som du vill, varför komma men idiotiska uppmuntrande förslag om att leda in varmluften i ett annat rum då?

Du behöver väl inte ens kommentera inläggen som handlar om portabel ac i en lägenhet

/Fredrik

Postad 03 July 2011 - 21:12

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Nu får ni faan sluta upp med tramset. Åter till diskussionen om "AC -till hemmet"

Ursäkta tonen.

Postad 03 July 2011 - 21:56

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
"Nu får ni faan sluta upp med tramset"

Uppfattat. Jag håller själv med att det var onödigt och tar på mig min beskärda del av ansvaret. Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att man måste prova innan man utesluter ngt. Allt ska man givetvis inte prova, men så länge ingen kommer till skada eller att man stör ngn ser jag inget som helst hinder med att testa.

Hur som helst. Jag ska givetvis sluta med att kritisera snubben som skrivit 58 inlägg på forumet. I och med det hoppas jag att tråden blir lugnare framöver.

Sorry om jag gjort ngn upprörd.

G

Postad 04 July 2011 - 02:45

Unregistered34b2bfed
  • Unregistered34b2bfed
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Någon som har något tips på en AC till mitt sovrum? Sovrummet är ca 12m2 stort.

Postad 04 July 2011 - 19:07

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0

Någon som har något tips på en AC till mitt sovrum? Sovrummet är ca 12m2 stort.

Jag tror det inte finns en enda AC som har mindre kapacitet än så, så du kan nog gå efter helt andra preferenser. Typ typ av AC (tvådelad, portabel, etc), ljudnivå, prisbild, osv...

Bor du i lägenhet eller hus? Har du läst tråden och sett att en stor del av diskussionerna handlar om utsläpp av varmluft för de portabla varianterna, så har du möjlighet att leda ut varmluft.. osv..

Postad 04 July 2011 - 21:41

Unregistered34b2bfed
  • Unregistered34b2bfed
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Jag tror det inte finns en enda AC som har mindre kapacitet än så, så du kan nog gå efter helt andra preferenser. Typ typ av AC (tvådelad, portabel, etc), ljudnivå, prisbild, osv...

Bor du i lägenhet eller hus? Har du läst tråden och sett att en stor del av diskussionerna handlar om utsläpp av varmluft för de portabla varianterna, så har du möjlighet att leda ut varmluft.. osv..

Köpte en Coolman 23s. Hade varit visnings ex i en butik. Fick den för 1995:- så tyckte det var ett ok pris. Bor i lägenhet så har frånluftsslangen ut genom ett fönster. Vet inte om det är optimalt men det är så jag fått lösa det i alla fall.

Postad 06 July 2011 - 01:59

Unregistered34b2bfed
  • Unregistered34b2bfed
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Är det stor skillnad på att ha öppet fönster med slangen uthängandes gäntemot denna lösning som Mikael G gjort:
http://www.silverpil...mp/DSC00096.JPG i temp? Tänkte om det kyler ner mycket snabbare med täckt fönster osv? :)

Postad 06 July 2011 - 05:00

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0

Är det stor skillnad på att ha öppet fönster med slangen uthängandes gäntemot denna lösning som Mikael G gjort:
http://www.silverpil...mp/DSC00096.JPG i temp? Tänkte om det kyler ner mycket snabbare med täckt fönster osv? :)

Ja, det är mycket stor skillnad. Normalt sett "rinner" det in varmluft i samma takt du pumpar ut den, så man vill eliminera sätt för varmlift att ta sig in.

Sen visst, om fönstret är i skuggan och det inte är allt för varmt ute så kanske det är okej att köra med öppet fönster, men då kan det nog vara lika lätt att helt enkelt vädra på klassiska manér.

Postad 07 July 2011 - 13:07

ScoobyBear
  • ScoobyBear
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Såg en fråga där en kille ville leda ut luften till ett annat rum istället för utomhus. Varför inte? Vill han att rummet intill blir varmt istället ser jag ingen som helst problem med det förfarandet. Så varmt blir det faktiskt inte.
Hoppas bara att dörren till sovrummet är bra isolerad så att det inte kommer in för mkt varmluft.
Visst håller man handen precis framför utblåset på slangen då är det lite varmt, men det räcker att du har handen ca 20 cm ifrån utblåset så märker du att temperaturen har kylts ner avsevärt.
Mitt tips bli således, köp en portabel AC och låt varmluften gå in i badrummet. Vad kan gå fel? Det blir knappast så varmt att det börjar brinna. Jag förmodar att ACn endast kommer att vara på en begränsad tid, därför ser jag inget som helst hinder. Ibland är tips och råd otroligt korkade på det är forumet...

Lycka till med ACn!

G

Jag har provat att slänga in min utedel i badrummet. Det kanske inte blir samma effekt som en maskin med slang iof, men det är inget jag rekommenderar. Det var VARMT där inne trotts att jag hade fönstret öppet. Det var faktiskt så pass varmt att en del plastgrejer började mjukna, t.ex. tandborsten :D Och då menar jag inte borsten i sig :)

En helt annan fråga. Hur är det vid transport av portabala AC? Är det döden för dem om man lägger dem ner? Det står ju i instruktionerna att de ska förvaras stående... Jag tycker de kyler klart sämre efter en transport. Men det kanske bara är inbillning...

Postad 07 July 2011 - 13:54

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

• 760 inlägg
  • 0
Kan någon testa sin ac i 2-5tusenkr klassen och lägga termometern inom 15kvm och inte så att termometern får utblåsluft på sig och sen berätta hur kallt rummet blev efter 1-2 timmar?

Postad 07 July 2011 - 14:02

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Köpte en Coolman 23s. Hade varit visnings ex i en butik. Fick den för 1995:- så tyckte det var ett ok pris. Bor i lägenhet så har frånluftsslangen ut genom ett fönster. Vet inte om det är optimalt men det är så jag fått lösa det i alla fall.

Jag kör samma metod. Vetifan om det sänker temperaturen speciellt mycket men jag får iaf kall luft i ansiktet :)

Redigerat av Unregistereddc471864, 07 July 2011 - 14:03.

Postad 10 July 2011 - 13:08

Unregistered34b2bfed
  • Unregistered34b2bfed
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Tänkte fixa en täckskiva i fönstret, vad för galler bör jag ha då? Kallrasventil? likt denna http://www.clasohlso...px?id=162932060 dock är storleken inte rätt för mitt rör så kommer inte passa. Min slang är 120mm tror jag. Har en coolman 23s.

Någon som vet vart jag köper en ventil till täckskivan som kan tänkas ha olika storlekar? :D

Postad 10 July 2011 - 16:56

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Tänkte fixa en täckskiva i fönstret, vad för galler bör jag ha då? Kallrasventil? likt denna http://www.clasohlso...px?id=162932060 dock är storleken inte rätt för mitt rör så kommer inte passa. Min slang är 120mm tror jag. Har en coolman 23s.

Någon som vet vart jag köper en ventil till täckskivan som kan tänkas ha olika storlekar? :D

Varför ha något galler alls? Ett blås rakt ut är nog det bästa. Om du vill skydda dig mot regn (när AC:n är avstängd) så skulle jag rekommendera ett litet tak/näsa över hålet. Fixas lätt med en bit trälist t.ex. i ek som du köper på närmsta byggvaruhus.

Postad 10 July 2011 - 17:00

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0

Varför ha något galler alls?

Mygg, knott, flugor, spindlar, skalbaggar...

Postad 10 July 2011 - 17:05

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Mygg, knott, flugor, spindlar, skalbaggar...

Men så länge AC:n är påslagen så kryper nog inte så många in. Jag är även lite tveksam till att de kryper in även när AC:n är avslagen. Men visst, ett myggnät är nog inte fel.

Om man har problem med att få ner temperaturen så ska man nog försöka att "bromsa" flödet så mycket som möjligt. Dvs så kort slang som möjligt, så lite galler etc. som möjligt.

Men om man har kapacitet över så är nog ett myggnät + ett litet tak/näsa är nog det bästa.

Postad 11 July 2011 - 20:30

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0

Jag har provat att slänga in min utedel i badrummet. Det kanske inte blir samma effekt som en maskin med slang iof, men det är inget jag rekommenderar. Det var VARMT där inne trotts att jag hade fönstret öppet. Det var faktiskt så pass varmt att en del plastgrejer började mjukna, t.ex. tandborsten :lol: Och då menar jag inte borsten i sig :)

En helt annan fråga. Hur är det vid transport av portabala AC? Är det döden för dem om man lägger dem ner? Det står ju i instruktionerna att de ska förvaras stående... Jag tycker de kyler klart sämre efter en transport. Men det kanske bara är inbillning...

Alla apparater med kompressor (kyl, frys, portabel ac et cetera) bör förvaras och transporteras stående så att oljan (smörjmedel) i dem är på rätt ställe när de startas. Det är inte en katastrof att lägga dem ned, men ha dem sedan stående i alla fall några timmar (kyl/frys tror jag man rekommenderar ett dygn) innan start för undvika haverier. Dessutom kan gummiupphängningar (och i förlängningen rörledningarna) ta skada om man transporterar liggande.

Postad 25 July 2011 - 12:51

ScoobyBear
  • ScoobyBear
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Alla apparater med kompressor (kyl, frys, portabel ac et cetera) bör förvaras och transporteras stående så att oljan (smörjmedel) i dem är på rätt ställe när de startas. Det är inte en katastrof att lägga dem ned, men ha dem sedan stående i alla fall några timmar (kyl/frys tror jag man rekommenderar ett dygn) innan start för undvika haverier. Dessutom kan gummiupphängningar (och i förlängningen rörledningarna) ta skada om man transporterar liggande.

Tack för det svaret. Var som jag misstänkte och nu vet jag varför också :)

En ny fråga:
Hur fungerar avledningen av kondensvatten på Era maskiner? Jag har provat totalt 4 olika maskiner/märken, en med utedel och 3 med slang genom fönstret. En av dem har en tank man tar ut och tömmer. Detta fungerar bra då maskinen stängs av när tanken är full. Övriga ska leda ut kondensen via slangen eller till utedelen. Detta fungerar inte alls tycker jag utan det blir en pöl på golvet istället.
De har en liten slang på baksidan som man kan tömma kondensvatten ur vid behov, men detta behov är ju konstant! Vad var det för fel med att ha en tank man tar ur alt. att maskinen stängs av när den är full med vatten??
Enda lösningen jag kommit på är att dra en slang från maskinens nöd-tömmning, eller vad man ska kalla den, ut till badrummet. Denna måste ligga helt plant, annars fungerar det inte utan det blir en pöl. Det är lagom kul att ha slangar liggandes på golvet i hela lägenheten...

Postad 27 July 2011 - 08:09

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0

Tack för det svaret. Var som jag misstänkte och nu vet jag varför också :)

En ny fråga:
Hur fungerar avledningen av kondensvatten på Era maskiner? Jag har provat totalt 4 olika maskiner/märken, en med utedel och 3 med slang genom fönstret. En av dem har en tank man tar ut och tömmer. Detta fungerar bra då maskinen stängs av när tanken är full. Övriga ska leda ut kondensen via slangen eller till utedelen. Detta fungerar inte alls tycker jag utan det blir en pöl på golvet istället.
De har en liten slang på baksidan som man kan tömma kondensvatten ur vid behov, men detta behov är ju konstant! Vad var det för fel med att ha en tank man tar ur alt. att maskinen stängs av när den är full med vatten??
Enda lösningen jag kommit på är att dra en slang från maskinens nöd-tömmning, eller vad man ska kalla den, ut till badrummet. Denna måste ligga helt plant, annars fungerar det inte utan det blir en pöl. Det är lagom kul att ha slangar liggandes på golvet i hela lägenheten...

Min maskin (en portabel enkel-enhet med utblås) har kondensslang som man kan tömma med vid behov, men jag har aldrig fått det behovet. Maskinen blåser ut kondensvattnet (ångan) med hjälp av ut-luften.

Postad 27 July 2011 - 08:17

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
En snabb fråga: Är det någon i denna tråd som har installerat frikyla till bergvärmepump ?

Om så, hur drog ni brine-rören från borrhålet till fläktkonvektorn, genom vind eller utomhus eller hur då ? :)

Postad 31 July 2011 - 12:40

daniel_bj
  • daniel_bj
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jag har en Coolman 23S. Att tömma den på kondensvatten är lite besvärligt, eftersom dräneringshålet sitter väldigt lågt, och det medföljande vattentråget inte är speciellt djupt (lätt att det blir lite vatten på golvet).

Det finns ett annat sätt att tömma den på vatten, genom kontinuerlig dränering, då man kopplar en slang till det övre dräneringshålet. Jag har försökt med detta, men inte lyckats. Inget vatten rann ut genom slangen, och till slut blev såklart behållaren full (felkod E4) och jag fick tömma den på vanligt sätt.

Någon här på forumet som prövat kontinuerlig dränering på sin Coolman 23S? Jag är i så fall nyfiken på era erfarenheter.

Postad 02 August 2011 - 22:28

Unregistered34b2bfed
  • Unregistered34b2bfed
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag har ju en Coolman 23s som flera andra här verkar ha och när min stått på ett tag så börjar det rinna vatten ifrån den på golvet, ser ut som att det läcker ifrån plastlisten som är längst ner för om kärlet är fullt ska den ju indikera på det i displayen right?

Köpte ju ett demo ex men verkar inte som den är helt 100 eller ska det vara såhär? Vad säger ni andra som har Coolman 23s?

Postad 03 August 2011 - 07:08

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0

En snabb fråga: Är det någon i denna tråd som har installerat frikyla till bergvärmepump ?

Om så, hur drog ni brine-rören från borrhålet till fläktkonvektorn, genom vind eller utomhus eller hur då ? :rolleyes:

Har inte gjort det i hemmiljö, men du kan ju dra dem hur som helst egentligen, tänk bara på att du måste kunna kondensisolera (framför allt inomhus), annars kommer det bli blött när du kör kyla. De ställen jag sett det i folks hem så har de dragits på något ställe där det gått att gömma undan (hörna, trapphus et cetera).

Postad 03 August 2011 - 07:16

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Har inte gjort det i hemmiljö, men du kan ju dra dem hur som helst egentligen, tänk bara på att du måste kunna kondensisolera (framför allt inomhus), annars kommer det bli blött när du kör kyla. De ställen jag sett det i folks hem så har de dragits på något ställe där det gått att gömma undan (hörna, trapphus et cetera).

Jo, men jag har hört om folk som dragit det på vinden eller utomhus, men det undrar jag om det funkar. Glykolen i borrhålet brukar ju bara klara ned till -17 grader sedan fryser den.
Lite fundersam angående det, och uppe på vinden vill man ju inte ha rör.

Bor själv i ett enplanshus och har funderingar att fixa frikyla, men rördragningen avskräcker lite.

Postad 03 August 2011 - 08:06

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Det är ju precis som du säger ingen höjdare om man måste dra rör genom hela huset. Däremot är det ju trevligt att man får kyla samtidigt som man återladdar borrhålet lite när det väl är installerat :rolleyes:

Utomhusdragning känns lite tveksamt håller jag med om, även om det säkert klarar sig för många - det räcker ju att olyckan är framme en gång.

Postad 03 August 2011 - 17:10

daniel_bj
  • daniel_bj
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Jag har ju en Coolman 23s som flera andra här verkar ha och när min stått på ett tag så börjar det rinna vatten ifrån den på golvet, ser ut som att det läcker ifrån plastlisten som är längst ner för om kärlet är fullt ska den ju indikera på det i displayen right?

Köpte ju ett demo ex men verkar inte som den är helt 100 eller ska det vara såhär? Vad säger ni andra som har Coolman 23s?

Jag har en Coolman 23S, som inte beter sig som det du beskriver. När behållaren är full så slutar den att kyla, och felkoden E4 visas i displayen. Då får man tömma den. Men något vatten har aldrig runnit ut ur min, så vattenbehållaren är nog trasig på något sätt på din Coolman.

Angående min fråga om kontinuerlig dränering som jag ställde i denna tråd, så fick jag svar på ett mail som jag skickat till generalagenten Kinnan:

Det vanligaste sättet att få bort kondensvattnet på en Coolman 23S är att varmluften tar med sig fuktig luft genom slagen ut från maskinen, när det är varmt ute som det är denna tiden på sommaren är luftfuktigheten väldigt hög då blir det svårt för maskinen att ta med sig tillräckligt med kondensvatten ut och maskinen fylls med vatten i det nedre tråget (larmar E4) och man måste tömma den.

Eftersom varmluften tar med sig en del av kondensvattnet i övre delen av maskinen så hamnar aldrig det något vatten i övre tråget och därför kommer det inget ur slagen.

Så kontinuerlig dränering verkar inte fungera när det är riktigt varmt. Tyvärr, det är ju då min Coolman går som mest...

Postad 03 August 2011 - 23:41

Unregistered34b2bfed
  • Unregistered34b2bfed
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Jag har en Coolman 23S, som inte beter sig som det du beskriver. När behållaren är full så slutar den att kyla, och felkoden E4 visas i displayen. Då får man tömma den. Men något vatten har aldrig runnit ut ur min, så vattenbehållaren är nog trasig på något sätt på din Coolman.

Ok, då får jag lämna in den på garantin då och se om dom kan hitta felet.

Postad 09 August 2011 - 12:44

Jayho
  • Jayho
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Nu börjar det bli skapliga temperaturer utomhus, behovet för ACn minskar mer och mer. Alltså snart dags att ställa undan den.

Någon som har bra tips på vad man bör göra? Min manual säger följande (Tectro TP018):

• Töm kondensvattenbehållaren.
  • Rengör luftfiltren.
  • Sätt tillbaka filtren och kör ACn på fläktläge (kompressor avstängd) i två timmar.
  • Demontera utblåsslangen, och förvara ACn i max 60% luftfuktighet.

Sparade kartongen, tänkte förvara i den för att undvika skador när den står i källaren.

Borde man ta upp den och köra några timmar någon gång varannan månad eller nåt? Eller är det bara att låta den stå till maj/juni?

Postad 09 August 2011 - 13:07

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Jag brukar bara tömma den å slänga in den i garderoben. Har haft min i ca 5 år så det är inte så att den gör sönder av att inte användas.

Postad 29 April 2012 - 15:11

Gundam
  • Gundam
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Lyfter tråden då jag ska köpa en Wilfa WAC12000 idag, tänkte ni som har en hur fungerar den?

Postad 01 May 2012 - 14:58

snav
  • snav
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Nu börjar det bli dags igen... har 34 grader i vardagsrummet just nu. Vet att det bara kommer att bli värre ju närmare sommaren vi kommer.
Nu behöver jag hjälp att hitta en ac som passar.

Förutsättningar:
Har en lägenhet på 64 kvadrat.
Tyvärr inga dörrar att skärma med.
Har inte möjlighet att sätta in en två-delad variant utan måste leda ut från luften genom fönster.
Naturligtvis så tyst som möjligt.

Vad tror ni? Finns det något som inte kostar skjortan eller blir det till att köpa sommarstuga?

Postad 01 May 2012 - 15:54

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0

Nu börjar det bli dags igen... har 34 grader i vardagsrummet just nu. Vet att det bara kommer att bli värre ju närmare sommaren vi kommer.

Förutsättningar:
Har inte möjlighet att sätta in en två-delad variant utan måste leda ut från luften genom fönster.

Vad tror ni? Finns det något som inte kostar skjortan eller blir det till att köpa sommarstuga?

Ljudnivån är ju som det är och det är väl något som man får helt enkelt acceptera efter vilka förhållanden man har att utgå ifrån.

Om man är händig nog så kan man ju alltid hänga av fönstret/vädringsfönstret och bygga en egen variant (av fönster) där man kan göra så mycke hål som man bara vill för att leda ut AC'ns luft. Behöver ju inte vara något glasat om man ska ersätta vädringsfönstret om man har ett sådant.

Häng av fönstret, såga till två plattor som är lite större än fönstret. Sätt en utanpå och en innanför och bulta fast dom mot varandra så det spänns fast. Använd valfri isolering emellan om man vill, kanske mest för ljudnivån. Måla med något vattenfast färg..

Borra sedan både inluft och utluft genom denna med lite avstånd. (se till att luften inte mixas i det nya "ersättningsfönstret")... Funkar t.om med i en hyresrätt.

Du vill nog ha både in och utluft så att man inte suger in luft från bostadens ventilation, om man nu har sådan.

Edit: När du vet att du kan göra det ovanstående så kan du skaffa valfri portabel AC som passar din kapacitet, ljudnivå och plånbok =)

Redigerat av novaland, 01 May 2012 - 15:55.

Postad 10 May 2012 - 22:05

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Jag rekommenderar CoolMan 28S. Kanonpris för denna effekt!

/ Johan

Reklamvarning! Du verkar ju uppenbarligen jobba på Egiva som distribuerar Coolman i Sverige.

Postad 24 May 2012 - 21:44

faggotassfucktardcunt
  • faggotassfucktardcunt
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Köpte en Matsui MPA12KH ( http://www.elgigante...ndition-mpa12kh ) i veckan. Är det någon av er andra som också har en sådan som har följande fenomen; när tempen på enheten når 21 grader så klickar det till i enheten och det är precis som att effekten dras ner (eftersom ljudet minskar)? Är möjligtvis kylfläkt eller kompressor som klickar till.

Postad 26 May 2012 - 13:47

Unregistered34b2bfed
  • Unregistered34b2bfed
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 1
Jag letade förra sommaren och letat som en tok denna sommaren men jag hittar inget kallrasskydd med rör som är 120mm, verkar helt omöjligt att hitta? Någon som vet vart kan kan finna detta?

Postad 27 May 2012 - 14:19

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Förutsättningar:

Mitt tips blir det här: Där man helst vill ha ACn är i det rummet man sover. Köp en normal portabel AC hos exempelvis Bahaus. Koppla in den i sovrummet och sätt igång den ca 1½ h innan du går och lägger dig. Dra utblåset genom fönstret. Stänng till dörren och gå in i kylan 1½ h senare.

I värsta fall behöver du inte ens tänka på att ha ngn foam som täcker resten av glipan i fönstret. Jag kan försäkra dig om att ACn kommer att kyla ner rummet fr 30 grader ner till under 20 inom loppet av 1½ h, förutsatt att rummet inte är större än ca 18 kvm.
Att täcka glipan i fönstret ger visserligen en bättre effekt, men det är inte hela världen. Jag har struntat i att täcka glipan hos mig då jag tycker det är bökigt att förvara den täckande delen när den inte används.

ACn låter en del vilket innebär att jag inte brukar köra den på natten. Huvudsaken är trots allt att det är kallt när jag går och lägger mig. Jag har kört så här i fyra år nu. Vintertid flyttar jag ut ACn till förrådet.

Lycka till

G

Postad 27 May 2012 - 17:48

Unregistered48b80ce7
  • Unregistered48b80ce7
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Jag letade förra sommaren och letat som en tok denna sommaren men jag hittar inget kallrasskydd med rör som är 120mm, verkar helt omöjligt att hitta? Någon som vet vart kan kan finna detta?

Finns på byghandeln, på k rauta köpte då jag iallafall till köksfläkten:)

Postad 27 May 2012 - 17:53

Unregistered48b80ce7
  • Unregistered48b80ce7
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
1

Postad 27 May 2012 - 18:03

Unregistered48b80ce7
  • Unregistered48b80ce7
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Funderar som många andra på att ska en portabel ac..

Har googlat lite och som jag förstår det, är det bäst med två slangar.

En för att bli av med varmluften ac producerar, samt en för ta in luft för att kyla av acn/då man inte vill kyla acn med rummets kylda luft. Varianten med 2 slangar ska vara dubbelt så effektiv som 1 slangsvarianten.

Är det nån som har denna variant som kan ge en kort beskrivning hur ni tycker den funkar:)

Postad 30 May 2012 - 13:53

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Jag har ältat problemet att jag vill ha en bra AC-lösning i biorummet i flera år. Nu har jag bestämt mig för att sätta in en luftvärmepunp. Mycket tystare än en portabel AC och den tar ingen golvyta. Får precis plats på väggen ovan elektroniken...
Det kostar drygt 14k med installation.

Redigerat av hassesolo, 30 May 2012 - 13:54.

Postad 05 June 2012 - 20:21

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Kan bekräfta att en luftvärmepump är 100 ggr bättre än en portabel AC. Tyst, tar inte upp golvyta, kraftfull.
Mycket nöjd! Årets EM kommer att bli en härligt sval upplevelse trots en massa grabbar i ett ganska litet rum. :)

Postad 05 June 2012 - 22:58

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0

Funderar som många andra på att ska en portabel ac..

Har googlat lite och som jag förstår det, är det bäst med två slangar.

En för att bli av med varmluften ac producerar, samt en för ta in luft för att kyla av acn/då man inte vill kyla acn med rummets kylda luft. Varianten med 2 slangar ska vara dubbelt så effektiv som 1 slangsvarianten.

Är det nån som har denna variant som kan ge en kort beskrivning hur ni tycker den funkar:)

Jag har denna variant, men använder bara dock en slang.

Visst finns det andra AC-system som kan vara bättre, men som boende i hyresrätt så har man ganska begränsade möjligheter för installation.

Ett sätt att lösa det hela på är t.ex. om man har ett vädringsfönster eller liknande, att köpa t.ex. en spån eller plywood-skiva i "samma storlek", och fixa till att den passar i fönsteröppningen, måla den på utsidan och sedan sätta dit den. Då kan man såga upp två runda hål i plattan, ett för utluften och ett för inluften.

Min teori var först att man vill ha ett stort avstånd mellan dessa hål, men andra har nämnt i tråden att detta inte alls är särskilt nödvändigt. OM man dock ändå vill det och t.ex. sågar upp ett hål upptill i plattan och ett nertill, tänk på att evakueringsslangen måste oftast vara typ max en meter lång eller liknande för att fylla sin funktion. Så då får man helt enkelt ta inluft från det övre hålet för att det ska fungera bra.

Den plattan kan man sedan ta ner vilken dag man vill, t.ex. då det blir lite kallare ute, eller om man ska ha gäster hemma som inte uppskattar sin lösning.. =)

Postad 06 June 2012 - 21:13

be3osny
  • be3osny
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Om allting går som planerat så kommer man att köpa en portabel ac (Zibro P229). För ett årsedan så köpte man en centurion ac av modell ac-210, men den gick redan sönder efter ett havlår. Centurionen har varit inne på reparation två gånger hos siba, men trots deras kunskap så havererade den bara efter 4 dagar, man fick alla pengarna tillbaka i slutendan trots deras protest. Rekommenderar inte centurion som ac efter dom problem man hadde med den om man inte då förstås som man gjorde ville investera i någon mer billig lösning för att kunna kyla ner hemmet. Har inte provat (Zibro P229) en men zibro är en tillverkare som nästan bara konsentrerar sig på luft och klimat. Har tittat mycket just på denna modellen och zibro verkar hålla mycket hög kvalitet på sina produkter. Just denna portabla lösning ifrån zibro är rätt unik, då deras portabla enheter har utöver det normala, såsom luftrening, autoläge, lågtystinställning och andra unika inställningar som kanske förtilfället inte så många andra märken har på marknaden. Mest av allt enligt instrucksjonsmanualerna så tar deras portabla lösning just då denna en yta på runt 65 till 90 kvadratmeter. Rekommenderar denna ac starkt till den som vill kyla ner sin större villa på runt kanske 80 kvadratmeter och/eller till den som vill kyla ner sin hyreslägenhet på runt 50 kvadratmeter. Innan du köper den, se till att om du expvis bor i hyreslägenhet/radhus etc att först hitta ett fönster som är lämpligt nog att föra ut varmlutfen i från ac. Vad jag känner till så skickas varm luft ut den vägen när auto läge har valts eller då alternatift konstant kylläge eller avfuktningsläge eftersom att då kompressorn i apparaten jobbar med kylmediummet. Sätter du på luftcirkulationsläget så renas och cirkuleras luften i bostaden,men eftersom att inte luften behandlas på något sätt mer en att renas så skickas ingen varm luft ut genom röret som är monterat på plats i fönstret i från acn. Är du osäker prata med hyresvärden/fastighetsbolaget.

Här e en länk om någon är inresserad!
http://www.elkedjan....dAC-P229-Zibro/

Postad 07 June 2012 - 09:18

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Rekommenderar denna ac starkt till den som vill kyla ner sin större villa på runt kanske 80 kvadratmeter och/eller till den som vill kyla ner sin hyreslägenhet på runt 50 kvadratmeter.

En större villa brukar vara betydligt större än 80 kvadratmeter. Sen har jag svårt att se hur du kan rekommendera en produkt som du inte har använt än...
Har man villa bör man definitivt skaffa en kylande (och värmande) luftvärmepump med en innedel och en utedel. Mycket tystare och effektivare än en protabel AC. Portabel AC måste betraktas som en bullrig nödlösning för de som bor i lägenhet och inte kan/får installera en luftvärmepump.

Postad 07 June 2012 - 09:25

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Någon verkar helt klart ha väldigt starka intressen i Zibro´s produkter och/eller Elkedjan här... :rolleyes:

Postad 07 June 2012 - 09:28

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 0

Har man villa bör man definitivt skaffa en kylande (och värmande) luftvärmepump med en innedel och en utedel. Mycket tystare och effektivare än en protabel AC. Portabel AC måste betraktas som en bullrig nödlösning för de som bor i lägenhet och inte kan/får installera en luftvärmepump.

Visst är det så. Men det är väl ingen i denna tråd som påstått att en portabel ac skulle vara bättre än en luftvärmepump?
De flesta som skriver i denna tråd bor i lägenhet, så också trådskaparen då tråden skapades.
Bor man i lägenhet är det svårt att installera en luftvärmepump med tillhörande inne- och utedel.

/Fredrik

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.