Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Optoma ThemeScene HD80

407 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 January 2008 - 09:41

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0
FFrrEEddRRiiKK, kan du inte fota nån bild med nya firmwaren? :)
Vore intressant att se om den jämnar ut i bilden lite. Spec i lågdagrar, samt
om man märker nån skillnad mot de gamla bilderna

Vet du förresten om den finns uppe för demo i Etuna? (Det är närmast för mig)

Mvh Niclas

Postad 23 January 2008 - 10:21

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0

Mvh Niclas

Vad säger en bild på bilden? Nada zip zero...

Redigerat av nobba, 23 January 2008 - 23:18.

Postad 23 January 2008 - 11:04

Unregistered9d8d5784
  • Unregistered9d8d5784
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Mvh Niclas

Ja du, med den inställningen kan du nog köpa vilken projektor som helst.

Postad 23 January 2008 - 11:12

Unregistered9f8385c8
  • Unregistered9f8385c8
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Någon som vet hur denna hanterar standard DVD? Man har ju en rätt stor samling som man vill njuta av...

Postad 23 January 2008 - 11:34

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Jättesvårt att ta bilder på/illustrera nyanser i lågdagrar, framförallt med min IXUS750 kamera.
Verkligheten är helt annorlunda, och mycket bättre. :lol:

Antar att du menar Eskilstuna? :D

Knalla in till audioart vetja. :D
Han skall ha en inne för visning.

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 23 January 2008 - 11:42.

Postad 23 January 2008 - 14:47

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0
Ahaa! låter bra det.
Kommer nog åka på en demo inom kort

Jättesvårt att ta bilder på/illustrera nyanser i lågdagrar, framförallt med min IXUS750 kamera.
Verkligheten är helt annorlunda, och mycket bättre. :lol:

Antar att du menar Eskilstuna? :D

Knalla in till audioart vetja. :D
Han skall ha en inne för visning.

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Postad 23 January 2008 - 16:57

Indian
  • Indian
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Har nu uppdaterat firmware o testat min projje lite mer.... SOm jag älskar den.. såg transformers 1080p igår vi dvi från datorn.... alltså de e obeskrivligt =)

Blev dock lite nervös efter uppdateringen... fick inte PIL upp o ner funka i menyn....
Men man va tydligen tvungen att ha bilkällan igång för att det skulle funka.. men annars så gick det snabbt o lätt...
Kan dock inte jämföra o bedömma om det blev någon förändring då jag inte kollat på¨projjen m den "äldre" firmware.... nu ska jag väl bara lyckas göra någon enkel kalibrering... kan inget om sånt o har inga program eller nått.. men ska väl komma på något...

Men är iallfall MYCKET nöjd!!!

Postad 23 January 2008 - 17:25

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Kul! :)

Ett tips (som jag alltid återkommer till), är att köpa DVE, antingen HDDVD- eller PAL versionen (HD Basics versionerna kommer i mars), och göra en grundkalibrering.

Framförallt skall du se till att hitta rätt kontrast.
Ur kartongen står nämligen HD80 på för hög kontrast (är väl 50), och skall gärna dras ner emot 40, så får du bort en del rött/turkos färgstick.
Du minskar alltså din ljusstyrka något, men var inte orolig, det finns fortfarande kvar ljusresurser för att kunna uppnå en standardmässig ljusstyrka på inte allt för stora dukar, men åter igen ännu ett exempel på att man ur kartongen satsar på mycket ljus, framför korrekthet, i detta fall i din färgtemperatur. :lol:

/Fredrik

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 23 January 2008 - 17:30.

Postad 23 January 2008 - 19:44

Unregistered9f8385c8
  • Unregistered9f8385c8
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Skulle uppskatta om någon kunde kommentera hur denna projektor hantarerar standard DVD...Acceptabelt, bra eller super? Eller är det en projektor enbart för HD-material?

Postad 23 January 2008 - 19:57

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Drar mig för att svara på denna, då jag ju är jävig leverantör, :) men då jag haft den uppe själv en hel del hemma, så svarar jag ja på frågan om hur den hanterar standard definierad video (PAL och NTSC).
Kan dock inte säga acceptabelt, bra eller super specifikt, då jag är lite osäker på inom vilka ramar dessa kriterier faller. :D
Så vitt jag förstår, så sköter dnx pixelworks skalningsbiten i HD80. :P

/Fredrik

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 23 January 2008 - 20:02.

Postad 23 January 2008 - 22:26

Indian
  • Indian
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
en fråga...
hittar inget "ekonomiläge" på lampan. är det det redan från början?? Förstör det kvaliuten mycket??
Provade aktivera AI eller vad det hette... för att se om det gjorde skillnad o då gick ju fläkten igång som f*n....

Postad 24 January 2008 - 05:05

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Strunta i AI.
Det är en slags "lamp-IRIS", d v s justerar lampläget efter bildinnehåll. Rekommenderas inte på denna maskin.
Har du dock slagit på den, måste du alltid också gå in i menyn under SYSTEM > Lamp Setting > Brite Mode > Off. :P

/Fredrik

Postad 27 January 2008 - 21:04

Unregistered163eb4a3
  • Unregistered163eb4a3
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Hej Fredrik

Vilken är din personliga favorit mellan Optoma HD80 och Epson TW2000 ????
Med tanke på att avståndet bara är 3.2m mellan lins och duk vilken skulle du rek...???
Jag är inte i behov av en bra scaler eller många HDMI-ingångar
Jag matar med en Pioneer BDP-LX70 genom en Pioneer VSX-LX60

Postad 27 January 2008 - 22:07

Monco
  • Monco
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Nu har jag gjort min första session med en lånad Spyder II, HCFR Colorimeter och >15 timmar istället för sömn.
Hyfsat resultat men jag kommer nog att göra om det när jag återhämtat mig ;-)
Average Gamma 2.1 Contrast 781:1

Bifogad fil  hd80CIE.png   83.23K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  hd80coltemp.png   16.24K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  hd80lum.png   22.76K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  hd80rgblevel.png   19.82K   0 Antal nerladdningar

Nuvarande inställningar:

Image AI: Off
IRIS: 9
Mode: Cinema
Contrast: 48
Brighness: 48
Color: 48
Tint: 50
Sharpness: 8
Noise Reduction: 0
Gamma: 5
DeGamma: Video
True Vivid: 0
Edge Enhance: 0
Color Temp: User (Gain: Red 83, Green 63, Blue 55. Bias: Red 103, Green 103, Blue 102)

Några observationer:
Spyder II verkar ha problem att mäta 0 - 20 IRE området. Under kontinuerlig mätning kan värdet variera +/-20% på samma IRE mellan två mätpunkter. Jag fokuserade därför på 30-100 IRE.
Primärfärgena lyckades jag som bäst få till Blå CIEXY 0.09xy Röd 0.11xy Grön 0.21xy från referenspunkterna men de värdena är det inte i denna inställning. Grön lite off...
Degamma! Film hade jag satt som utgångspunkt men röd fluktuerade konstigt vilket höll på att driva mig till vansinne ända tills jag testade Video och allt föll på plats ;)
IRIS inställningen påverkade också den röda färgen? 9 gav bäst resultat.
Sharpness: Satte den till 0 men needlepin mönstret blev utsmetat. 8 gav skarp kant utan enhancement.

Nu är det dags att skörda frukten av arbetet...film...Zzzzz! :(

Postad 27 January 2008 - 22:22

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Intressant. ;)

Känner igen en del av det du kommer fram till, samt det där med svårigheten att mäta ner mote de 0-20 IRE:erna. :(

Har själv använt DeGamma PC på anmodan av Optoma, men det kanske trots allt kan funka med Video då.
Man tycks få lite olika resultat, beroende på källa.

Dock med Contrast på 48, så är det lite smått otroligt att inte rött drar iväg mer på 90-100 IRE.
Har själv sett mig dra ner Contrast till omkring de 40.
Vad mätte du upp för fL?

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 27 January 2008 - 22:45.

Postad 27 January 2008 - 22:41

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Hej Fredrik

Vilken är din personliga favorit mellan Optoma HD80 och Epson TW2000 ????
Med tanke på att avståndet bara är 3.2m mellan lins och duk vilken skulle du rek...???
Jag är inte i behov av en bra scaler eller många HDMI-ingångar
Jag matar med en Pioneer BDP-LX70 genom en Pioneer VSX-LX60

Jadu, i en ljusoptimerad miljö där jag kan få fram den fina detaljnivån i lågdagrarna, så är det TW2000 som gäller.
HD80 rår inte på TW2000 vad gäller denna aspekt, och TW2000 är ett par snäpp till i färgkorrekthet, och överlag standardförankrad och just korrekt bild.
Dock kan man kompromissa lite med TW2000, och få upp ljusflödet avsevärt. ;)
HD80 är en ljusstark kandidat att kika på i DLP DC2 segmentet omkring 20.000:-.
På 3.2 meter ger HD80 en bildbredd på 144-173 cm med 36% offset, och TW2000 112-237 cm (+ att du har lensshift på TW2000 med).
Så man får också säga att TW2000 ur en placeringssynpunkt är nästintill omöjlig att misslyckas med. :(
Ja, båda har sina unika egenskaper, men också en viss prisskillnad gentemot varandra.
Både HD80 och TW2000 tillämpar dnx pixelworks teknik för övrigt.

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Postad 28 January 2008 - 08:02

Monco
  • Monco
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Vad mätte du upp för fL?

/Fredrik

Jag tror att HCFR bara presenterar i lumen och inte fL, ska kolla upp det ikväll och räkna om.

Postad 28 January 2008 - 15:53

masse138
  • masse138
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Fredrik,

Efter att ha suttit och läst i stort sett hela tråden börjar jag bli riktigt sugen på en HD80. damn you :blush:
Undrar hur som helst, vad rekommenderar du för optimalt avstånd i ett mörkt rum från duk till lins? Ursäkta om jag missat den punkten men det var några sidor att gå igenom.

Postad 28 January 2008 - 16:31

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
En tumregel är att ju närmare duken du sätter projektorn, desto högre ljusflöde och lägre kontrast, och det motsatta ju längre bort.

Fast i slutändan får ju ditt rum oftast bestämma mest, och (eller inte) sätta begränsningar. :blush:

/Fredrik

Postad 28 January 2008 - 21:45

Monco
  • Monco
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Vad mätte du upp för fL?

/Fredrik

Jag tror att HCFR bara presenterar i lumen och inte fL, ska kolla upp det ikväll och räkna om.

Efter lite sökande så verkar det som HCFR presenterar efter vad sensorn är kalibrerad i och för Spyder II verkar det vara nit [nt].
På 100IRE ca 3m avstånd så får jag 336 nt och kör jag på full lampa/IRIS 0 läser jag 1800. Mycket ljus...omräknat så blir 336 nt ca 98 fL.
Lite väl mycket...Någon som kan kasta ljus på saken :rolleyes:

Postad 28 January 2008 - 21:50

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
pacman, perra1, Arioch! Behöver hjälp med lite ljusteori. ;) :rolleyes:

/Fredrik

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 28 January 2008 - 22:11.

Postad 29 January 2008 - 18:29

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0

Vad mätte du upp för fL?

/Fredrik

Efter lite sökande så verkar det som HCFR presenterar efter vad sensorn är kalibrerad i och för Spyder II verkar det vara nit [nt].
På 100IRE ca 3m avstånd så får jag 336 nt och kör jag på full lampa/IRIS 0 läser jag 1800. Mycket ljus...omräknat så blir 336 nt ca 98 fL.
Lite väl mycket...Någon som kan kasta ljus på saken :lol:

Japp, HCFR < 1.2 visar nit (cd/m2). Nya versionen, 2.0 visar också direkt i fL.
Däremot låter 336 nits som extreeeeemt mkt! :D Mäter du direkt mot linsen?
Vilken mode har du ställt mätaren i, i programmet? Den skall stå i LCD-mode.
1800 låter helt enkelt osannolikt mkt. Tror inte ens Spydern kan plocka upp så höga värden. :(

Annars ser ju vitbalansen och gamman helt ok ut som du har fått till! :lol:
Testa att högerklicka på CIE-schemat och välj CIE u'v-mode, då visas det mer proportionerligt hur färgerna ligger. :lol:

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 29 January 2008 - 18:32.

Postad 29 January 2008 - 22:14

Monco
  • Monco
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Japp, HCFR < 1.2 visar nit (cd/m2). Nya versionen, 2.0 visar också direkt i fL.

Resultatet blev nu 19.2 vid 100IRE och HCFR v1.22, så något skumt var det med mätutrustningen igår!
Nu när jag mätte upp så startade jag om datorn (det har hänt att jag får Blue-Screen-Of-Death med HCFR och Spyder II om man går från Stand-by läge).

Men jag uppgraderade snabbt till v2.0 och får då 8.4 ftL vid 100IRE (Iris 9) och drar jag ner Irisen till 16 så får jag 4.6 ftL.
Jag ska köra en ny mätserie med v2.0 och med nya inställningar...Tack!

Postad 29 January 2008 - 22:58

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Kanske missat detta, men vad kör du för dukstorlek/typ (gain, etc.) vid dessa resultat? :)

/Fredrik

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 29 January 2008 - 22:58.

Postad 30 January 2008 - 11:35

Monco
  • Monco
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Kanske missat detta, men vad kör du för dukstorlek/typ (gain, etc.) vid dessa resultat? :)

/Fredrik

Jag har en duk som är 200 x 90 cm (inte riktigt 2.35:1) som jag gjorde för en sex år sedan m h a Goo Paint Digital Gray, "duk på burk". Dagens Digital Gray sägs ha en Gain på 1.2 on-axis och Gain 0.8 45 grader off-axis. Testade för många år sedan med en provbit av GrayHawk och Goo hade klarare färger och nästan bättre svärta ;)
Mycket nöjd!

Postad 30 January 2008 - 12:14

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Dagens Digital Gray sägs ha en Gain på 1.2 on-axis och Gain 0.8 45 grader off-axis.

OK. Antar att du ställde in mätaren så att du fick så högt ljusflöde som möjligt, sett utifrån normal betraktningsvinkel.
Där kan gain dukar vara lite luriga, då jag tycker du borde haft högre ljusflöde än de dryga 8 fL, och när du har din contrast på 48 - som jag antar är din max för att få till dina högdagrar i din set-up?

/Fredrik

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 30 January 2008 - 12:15.

Postad 02 February 2008 - 00:36

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Välkommen till Flat Screen Center idag Lördag 2/2-08 från klockan 10:00 - 17:00, och titta på en kalibrerad HD80 på en 230 cm bred ramspänd euroscreen ReAct duk.
Där svarar jag gärna på mer frågor om denna projektor, och HD70, samt Epson TW700, som vi också visar. :)

/Fredrik

Postad 04 February 2008 - 08:14

Monco
  • Monco
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

OK. Antar att du ställde in mätaren så att du fick så högt ljusflöde som möjligt, sett utifrån normal betraktningsvinkel.

Ärligt talat så höftade jag bara till med en vinkel som såg bra ut :) men efter att ha mätt in vinkel inser
jag att några få grader i justering ökade ljusflödet med 50% ! (Tack Fredrik)
Jag håller på att byta ISP så jag är utan Internet just nu men återkommer med resultaten från den senaste intrimningen när jag åter blir uppkopplad.

Postad 04 February 2008 - 09:13

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Om projen sitter i taket, så brukar jag vinkla in mätaren så att den slår an mot duken ifrån sitt/betraktningsplats.

Kör du table-top, så får du ju oftast ta lite från sidan, för att inte skjuta i mätarens skugga.

/Fredrik

Postad 04 February 2008 - 10:56

masse138
  • masse138
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Är relativt ny på projektorer. Ska införskaffa mig en HD80 nästa månad är det tänkt och funderar då på om det är svårt att sköta bildinställningarna då den ska monteras i taket. FÖr att undvika att någon spiller en grogg över den ska den sitta så högt upp som möjligt och det är dessa inställningar jag undrar över iom att den kommer skjuta bilden nerår från ett avstånd av ca 6 meter. Är det svårt för en amatör som mig?

Postad 04 February 2008 - 12:23

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
På 6 meter får du en bildbredd på 2.7 - 3.2 m.
Upp och nervänd, så kommer den skjuta bilden 36% av bildens höjd nedanför mitten på lins (s.k. offset - se bild). Det är alltså där du bör sikta på att ha din ovankant på bilden.
Säg att du har en bildbredd på 3 meter, så är din bildhöjd 169 cm. Från där du har din ovankant på bilden, där skall mitten på linsen hamna cirka 61 cm upp.
Lite kan du givetvis tilta tillbaka projektorn på det långa avståndet, och lätt hämta igen några dm i nedskjutande offset, på bekostnad av lite bildförvrängning, men det är ingen större fara tycker jag, eftersom man ändå ju många gånger lägger bilden lite ute i den svarta maskningen.

/Fredrik

Bifogad fil(er)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 04 February 2008 - 12:24.

Postad 04 February 2008 - 13:56

masse138
  • masse138
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Allright, då hänger jag med. I vilken butik hör du hemma? Är rätt sugen på att få en demonstration på den men jag är osäker var jag ska vända mig. :)

Postad 04 February 2008 - 17:19

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Här har du lite olika butiker.

/Fredrik

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 04 February 2008 - 17:20.

Postad 07 February 2008 - 14:26

Monco
  • Monco
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Här är resultatet av min projektortrimning färgtemperaturen blev riktigt bra. Jag körde HCFR 2.0 och uppdaterade drivrutinen för Spyder II till den senaste så krascherna och de konstiga mätvärderna försvann.

Mycket nöjd, bilden är superb! B)

Gamma 2.23
11.5 ftL

Under 30IRE så har Spyder II svårigheter att mäta.

Bifogad fil  HD80_ColTemp.PNG   25.89K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  HD80_RGB.PNG   9.62K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  HD80_LumRGB.PNG   25.53K   0 Antal nerladdningar

Primärfärgen grön är lite undermättad, lyckades få den korrekt vid ett tillfälle men då hamnade röd nära magenta :(

Bifogad fil  HD80_CIE.PNG   207.29K   0 Antal nerladdningar

Postad 07 February 2008 - 21:23

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5774 inlägg
  • 0
Beställde denna projektor med 95" duk idag(Euroscreen manuell Grey light).
Kommer det att fungera på 3,3m avstånd ?
Eller kan inte projektorn inte projicera 95" på detta avstånd ?
Försökte räkna ut det på en sida men blev inte klok på resultatet, fick till att det fattades 5cm ?

Postad 08 February 2008 - 21:58

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Vi kör HD80 på Lundamässan i helgen. :)

Idag gick den halvkalibrerad (testskiva, inte uppmätt) på en 230 cm bred ReAct duk, imorgin bitti skall jag försöka hinna med att kalibrerade den med innan öppning.

/Fredrik

Postad 09 February 2008 - 15:07

herge
  • herge
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
var på mässan precis nyss och kollade på HD80, riktigt bra bild! blev ju sugen nu bara därför :) gillade bilden riktigt mycket men tror att epson tw2000 var snäppet vassare (och dyrare), vi får se om det blir kööööp :D

Postad 19 February 2008 - 11:20

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5774 inlägg
  • 0
Jag provade att spela upp en 1080p film(MKV) i helgen med min Optoma HD80, har inte fått duken ännu så jag kan inte avgöra riktigt hur bra bilden blir då jag kör mot mönstrad tapet, men det ser bra ut iaf :)
Men en fråga jag har är varför det blir svarta sorgkanter längst upp och längst ner i 1080p men inte i 720p ?
Är det en inställningsfråga på projen eller i datorn, eller är det mitt grafikkort ?
Projektorn är inställd på 1920x1080p @ 60 hz.
Jag har upplösning 1920x1080p i Windows Vista.

I 720p är det som sagt en fullbild, men inte i 1080p. Jag spelar upp med VLC.

Postad 19 February 2008 - 12:27

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1086 inlägg
  • 0
Det är inte så enkelt att 1080p-filmen var 2:35 och det du körde 720 var 16:9?

Postad 19 February 2008 - 14:03

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5774 inlägg
  • 0
Kan ha varit 2:35, men varför vill man ha en mindre bild ? :)
Går det göra om till 16:9 ?

Postad 28 February 2008 - 13:42

firefreak
  • firefreak
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Får min HD80 imorgon hoppas jag. Något att tänka på ?

Postad 12 March 2008 - 22:54

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5774 inlägg
  • 0
Jag fick upp min 220cm breda duk först idag, men jäklar vad bra bild det var och då provade jag bara lågupplöst material eftersom jag bara hade det på min HTPC. Duken är en Euroscreen greyline light och jag ångrar inte en sekund att jag valde greyline, helt otroligt vilken bild alltså, shit pomfritt, ooh myyyy goooood som dom brukar säga på amerikansk TV ! :)
Men nu ser jag att ni har använt Spyder 2 som kalibrering, är det något man bör skaffa eller kan man låna hem det någonstans ?

Postad 13 March 2008 - 07:29

Per S
  • Per S
  • Forumräv

• 560 inlägg
  • 0
Ni som är regnbågskänsliga, klarar sig denna projektor bra vid bild med text?

Jag är själv ganska känslig och fick ett mycket positivt intryck under Lundamässan, dvs
jag såg inga regnbågar alls. Samtidgt bra bild överlag. Men så kördes den helt utan textning. Frågade demaren
om det gick att sätta på texten men fick svaret att det är komplicerat men att jag gärna kan komma tillbaks.
Vi bestämmde då tid strax innan stängning för bild med text. Efter påminnelse om varför jag var där,
så sattes texten på. Det som visades var dock en flera minuter lång actionscen med bara en rad text
och jag hann inte utvärdera alls.

Så kom gärna med intryck på denna punkt!

edit:stavning

Redigerat av Per S, 13 March 2008 - 19:00.

Postad 13 March 2008 - 07:53

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Jag fick upp min 220cm breda duk först idag, men jäklar vad bra bild det var och då provade jag bara lågupplöst material eftersom jag bara hade det på min HTPC. Duken är en Euroscreen greyline light och jag ångrar inte en sekund att jag valde greyline, helt otroligt vilken bild alltså, shit pomfritt, ooh myyyy goooood som dom brukar säga på amerikansk TV ! ;)
Men nu ser jag att ni har använt Spyder 2 som kalibrering, är det något man bör skaffa eller kan man låna hem det någonstans ?

Grattis till ditt val! :)
Kul att fler kan upptäcka denna maskin, som av någon märklig anledning hamnat i skuggan av andra märken.
Bilden växer en del med kalibrering av främst gråskalan, men det måste du göra med instrument.
Dock ett grundtips är att dra ner Contrast till runt 45, ställa Mode till Cinema och Degamma till PC, om de inte redan står där.
Börja med att köpa t ex DVE, och gör en grundkalibrering vetja. ;)

/Fredrik

Bifogad fil(er)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 13 March 2008 - 07:58.

Postad 13 March 2008 - 21:50

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Lekte lite med min HD80 igen, nu med drygt 100 timmar på lampan.

Ser helt OK ut på min 240 cm breda (108" diag.) Xus 1.0 gain matt/white duk. :)

11 fL på 100IRE fönster.

/Fredrik

Bifogad fil(er)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 13 March 2008 - 21:50.

Postad 14 March 2008 - 23:19

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5774 inlägg
  • 0
Jag hade tänkt att sätta min projektor på ett väggstativ från hembiobutiken. Nu har jag bara en fråga, eftersom projektorn hamnar upp och ner så måste det väl gå att ställa om lampan så att den också blir upp och ner ?
Sen undrar jag om det inte går att ställa projektorn i höjdled med någon funktion ?
Bilden hamnar just nu väldigt högt upp.

Postad 14 March 2008 - 23:22

Unregistered035dce0b
  • Unregistered035dce0b
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0
Är en funktion i settings där du vänder bild japp,men sjustera i höjdläge är endast typ 5cm upp å ner tror jag,är så på min hd73a allafall.Så duken måste regleras eller ett fäste som du sjusterar i höjd så den passar hur du måste eller vill ha din duk.

Postad 15 March 2008 - 09:40

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Jag hade tänkt att sätta min projektor på ett väggstativ från hembiobutiken. Nu har jag bara en fråga, eftersom projektorn hamnar upp och ner så måste det väl gå att ställa om lampan så att den också blir upp och ner ?
Sen undrar jag om det inte går att ställa projektorn i höjdled med någon funktion ?
Bilden hamnar just nu väldigt högt upp.

Som Viking75 skriver här ovan, så vänder du bara bilden i menyn under "Projection/Front-Ceiling".

Projektorn har ingen vertikal lensshift, utan skjuter bilden 36% av bildens höjd ovanför (proj. rättvänd) / nedanför (proj. upp och ner) linsen.
Dock kan du kompensera en hel del, med en liten lutning/tiltning av projektorn.
Jag har t ex min 240 cm duk, som är 144 på höjden.
Alltså offset med min nuv. proj. på dryga 52 cm (36% av 144).
Min ovankant på duk är idag 60 cm från tak, och mitten på min lins 27 cm från tak, så teoretiskt skulle min ovankant på bilden hamnat på 27 cm + 52 cm = 79 cm, men den hamnar på 60 cm, d v s jag hämtar igen 19 cm med lite lätt tillbakalutning av projen, och mild uppoffring av geometrin. :blink:

/Fredrik

Postad 16 March 2008 - 21:28

keyzer
  • keyzer
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Den här projektorn verkar högintressant. Jag har förstått att den lever om en del jämfört med andra 1080p-projektorer. Nu hör dock till saken att jag ska ersätta en Infocus 4805 som för ordentligt med oväsen så HD80 kanske är knappt hörbar i jämförelse. Ni som har införskaffat HD80 och bytt från kanske 4805 eller annan trotjänare, upplever ni HD80:n som betydligt tystare?

I mitt vardagsrum är väggarna ljusmålade, duk 90" grå med 0.8 gain, mörka rullgardiner täcker fönstrena men det läcker ändå in ströljus i rummet. Har inga ambitioner att inreda rummet som Batmans högkvarter för att kontrollera ljuset. Med givna förutsättningar så torde det vara av vikt att projektorn är relativt ljusstark och det verkar ju HD80 ha resurser för att vara (även i slutet av lampans livscykel) i jämförelse med de LCD-alternativ jag överväger (Mitsubishi HC4900 och Panasonic PT-AE2000E). Eller är HD80 kanske t.o.m. overkill för uppgiften? ;-)

Postad 16 March 2008 - 21:41

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
I ditt fall skulle nog en ReAct duk kunna funka kanon. :lol:

Se detta inlägg. :)

Vad gäller SP4805 > < HD80 fläktljudsmässigt, så vill jag nog minnas att SP4805 lät mer.

/Fredrik

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 16 March 2008 - 21:43.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.