Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic PT-AX200 *

511 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 januari 2008 - 08:22

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1 560 inlägg
  • 0
Igår monterade jag upp min AX200 sporadiskt bara för se att den fungerade, vilket den gjorde. Lämnar inget utlåtande just nu då jag inväntar duken & inte har gjort några inställningar öht.

Däremot har jag en fråga till er som köpt denna proj, satt det någon typ av skyddsplast på projektorn någonstans? Anledningen till frågan är för att se om min har varit uppackad tidigare. Jag har nämligen en "skada" under projektorn i framkant..... det är som ett streck/linje på ca 1cm i bredd & 4cm långt, som att någon gnuggat på projektorn med aceton eller dyl.
Är detta något man ska acceptera på en ny produkt & att jag bara överdriver?

Postad 18 januari 2008 - 01:05

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Hur står sig denna projektorn jämfört med en 1080-panel. Man får naturligtvis anta att man matar med 1080p-material och kanske en del 720p (men maximal upplösning för att dra nytta av den högre upplösningen). AX200 har i de tester jag läst fått beröm för sin omskalning.
Jag misstänker att några har sett de nya full-HD-projektorerna i den lägre prisklassen och kanske har någon jämförelse? Jag tänker mig att man ser på en, säg 90" duk på 3-4 meters avstånd. Hur mycket skillnad är det och är det värt att vänta på 1080 att komma ner i pris?

Enligt den här figuren ska det ju bli noterbart, i alla fall teoretiskt (viewing distance är då 12-13 feet):
Postad bild

Postad 18 januari 2008 - 02:04

Unregisterede774acff
  • Unregisterede774acff
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Igår monterade jag upp min AX200 sporadiskt bara för se att den fungerade, vilket den gjorde. Lämnar inget utlåtande just nu då jag inväntar duken & inte har gjort några inställningar öht.

Däremot har jag en fråga till er som köpt denna proj, satt det någon typ av skyddsplast på projektorn någonstans? Anledningen till frågan är för att se om min har varit uppackad tidigare. Jag har nämligen en "skada" under projektorn i framkant..... det är som ett streck/linje på ca 1cm i bredd & 4cm långt, som att någon gnuggat på projektorn med aceton eller dyl.
Är detta något man ska acceptera på en ny produkt & att jag bara överdriver?

Hej!

Det skall sitta en skyddsplatspåse över projektorn när du packar upp den ur lådan.

MVH

Peter

Postad 18 januari 2008 - 10:35

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1 560 inlägg
  • 0
Skyddspåse var det på den. Nu har jag iaf begärt byte på den, vill ju inte ha en projektor som ser "sliten" ut på något ställe även om det inte påverkar funktionen.

En annan fråga, skulle denna strömsladd fungera till projektorn? Då slipper man förlänga i dyl.

Postad 18 januari 2008 - 13:30

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Jepp

elis

Postad 21 januari 2008 - 20:36

ZX9-R
  • ZX9-R
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej!

Köpte 1st panasonic ax200 i helgen men när jag kör på hdmi ifrån min pioneer dv-989 så blir bilden inte alls bra.
Det blir som myror på duken om man går nära, konturer är inte släta utan kantiga, om det blir någon snabb rörelse på duken, tex någon vinkar så blir det små svarta strek i handen.
Jag kör på 720p ifrån dv-989 med en 10m lång kabel ifrån supra, har även provat med kompisens dvd och med hans kabel och det är lika dant.
Komponent kan jag köra utan problem,kan det va någon inställning man glömt på projektorn ?

mvh Glenn

Postad 21 januari 2008 - 22:15

skuff
  • skuff
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hur gör man för att se i vilket "format" (alltså 1080p/24 och allt vad det heter...) det man ser på spelas upp i?

Postad 22 januari 2008 - 23:21

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0
Sådär.. då var debuten avklarad.. Blev tvungen att testa mot en vägg då jag inte köpt duk än (flyttade i fredags, å nu börjar det likna ett hem). körde 1080P på xboxen mot en vägg. GRYMT!!! Märkte dock att man måste fixa en del inställningar!! Blir nog till att köpa nån kalibreringsskiva! Men jag måste ha en duk NU!!! B) :D :lol:

Postad 22 januari 2008 - 23:32

pgg
  • pgg
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Hehe. jag provskjöt också lite förra veckan i väntan på duken :D Det var skoj men ack så irriterande, för man vill liksom inte göra nått förens allt är på plats :lol: Fick duken idag så i morrn blir det borra och skoj B)

Undrar dock över en sak, nån annan som blir lite yr i huvudet de första 15-20 minuterna som projjen är på? Går över sedan när man vant sig. Men lite skumt är det :/ Kanske är en vanesak?
Asså, gäller projektorer generellt, då jag upplever samma sak med brorsans projje, och han har en äldre version av panan.
menar alltså av själva ljuset som projjen ger ifrån sig, behöver alltså inte vara någon bild..

Redigerat av pgg, 22 januari 2008 - 23:35.

Postad 23 januari 2008 - 11:11

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Hehe. jag provskjöt också lite förra veckan i väntan på duken :) Det var skoj men ack så irriterande, för man vill liksom inte göra nått förens allt är på plats :lol: Fick duken idag så i morrn blir det borra och skoj :D

Undrar dock över en sak, nån annan som blir lite yr i huvudet de första 15-20 minuterna som projjen är på? Går över sedan när man vant sig. Men lite skumt är det :/ Kanske är en vanesak?
Asså, gäller projektorer generellt, då jag upplever samma sak med brorsans projje, och han har en äldre version av panan.
menar alltså av själva ljuset som projjen ger ifrån sig, behöver alltså inte vara någon bild..

Har iofs inte märkt av någon huvudvärk, men får du det mest då det endast är ljus på så skulle det ju kunna bero på att hjärnan inte hittar någon fast punkt att fästa på, bara en massa blått flytande ljus...!?
Har hört en del som kan uppleva lätt åksjuka om man kör med för stor duk/bild.

//Daniel

Hur gör man för att se i vilket "format" (alltså 1080p/24 och allt vad det heter...) det man ser på spelas upp i?

Mkt enkelt, tryck på "Meny" på fjärren. Sedan ser du det under alla menyer, nere till höger. Ska stå "1080/24p" vill jag minnas.

Postad 24 januari 2008 - 11:51

evo5
  • evo5
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Hehe. jag provskjöt också lite förra veckan i väntan på duken :) Det var skoj men ack så irriterande, för man vill liksom inte göra nått förens allt är på plats :P Fick duken idag så i morrn blir det borra och skoj :D

Läste nån studie att det inte var bra för hjärnan när ljuset kom bakifrån, och speciellt farliga var dom ljusstarka =) men det kommer inte att stoppa mig har bestämt mig för denna projektor oxå, väntar bara tills lönen kommer.

Postad 24 januari 2008 - 12:31

evo5
  • evo5
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Projektorn måste vara vinkelrät mot duken både horisontellt och vertikalt annars får man problem med geometrin på bilden. Däremot behöver inte projektorn sitta mitt för den tänkta projiceringsytan när man har lensshift. Lenshift gör att man kan flytta bilden horisontellt och vertikalt utan att förvränga bilden, men det förutsätter att projektorn är vinkelrät mot projiceringsytan från början.

//P

OK..då är jag med :-)

Var på media markt och kollade på projektorn, killen som visade projjen justerade bilden från menyn så att man kunde ställa projektorn lite snett om man var tvungen, både sidleds och på höjden, och så fanns det lens shiftet oxå som var den lilla spaken på projektorn om jag minns rätt.

Postad 24 januari 2008 - 14:25

rinsan
  • rinsan
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag var och kollade på AX200:an igår och det exemplaret hade ett väldigt starkt högfrekvent ljud, lät som tjutet från vissa CRT-TV men bra mycket starkare och tydligare. Är det någon som har upplevt det med sin AX200?

Annars verkar det som en väldigt bra projektor.

Postad 24 januari 2008 - 18:23

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Jag var och kollade på AX200:an igår och det exemplaret hade ett väldigt starkt högfrekvent ljud, lät som tjutet från vissa CRT-TV men bra mycket starkare och tydligare. Är det någon som har upplevt det med sin AX200?

Annars verkar det som en väldigt bra projektor.

Jag har suttit med öronen ca 30 cm från projektorn nu i totalt 75 h. Har inte hört ngt högfrekvent ljud alls... fläkten hörs lite, men jag störs inte allvarligt av detta.

Postad 24 januari 2008 - 18:28

pgg
  • pgg
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Min fläkt låter som tusan, tjuter iofs inte.. Men fläktar på som bara den.. att skaffa tyst HTPC eller klaga på xboxen är ju som bortblåst nu... vill inte ens tänka på hur mycket högre volym jag har på högtalarna nu än vad jag brukar ha :/ grannarna kommer säkert bli tokiga :/

ska en verkligen vara så högljudd?

Redigerat av pgg, 24 januari 2008 - 18:29.

Postad 24 januari 2008 - 19:29

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0
Min låter när man startar den sedan går den ner i varv. Tycker överlag att den är tyst, har den på hylla rakt ovanför mig. Kanske kan upplevas som mer störande om man har den monterad bakom sig? Det är inte så att du ställt in i menyn att du bor på höghöjd?

Postad 24 januari 2008 - 19:57

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1 267 inlägg
  • 0

Projektorn måste vara vinkelrät mot duken både horisontellt och vertikalt annars får man problem med geometrin på bilden. Däremot behöver inte projektorn sitta mitt för den tänkta projiceringsytan när man har lensshift. Lenshift gör att man kan flytta bilden horisontellt och vertikalt utan att förvränga bilden, men det förutsätter att projektorn är vinkelrät mot projiceringsytan från början.

//P

OK..då är jag med :-)

Var på media markt och kollade på projektorn, killen som visade projjen justerade bilden från menyn så att man kunde ställa projektorn lite snett om man var tvungen, både sidleds och på höjden, och så fanns det lens shiftet oxå som var den lilla spaken på projektorn om jag minns rätt.

Aja baja!!! Keystone korrigering skall man akta sig för... Stjäl upplösning! Använd bara lens-shift, den skall man oxå vara försiktig med då vissa upplever att bilden tappar skärpa på olika delar då avståndet diffar när den inte är centrerad...

Postad 28 januari 2008 - 15:19

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2 053 inlägg
  • 0
Ni som klagar på högt fläktljud har visst aldrig haft projektor förut :blush:
Den första projektorn jag hade var en gammal panasonic 50LCE eller nått....den lät som en gammal Nilfisk dammsugare.
Den jag hade till för några dagar sedan PT-AE100 lät den också men inte alls lika mycket och man vande sig.
Nu när jag satte upp AX200:an så blev det i det närmaste knäpptyst..Xbox360 överöstar då den med råge.

Överlag så är jag väldigt nöjd med vad den kan prestera men jag har några finjusteringar att göra.
Måste sätt mig in i vad alla inställningar betyder och har för inverkan på bilden.

Postad 28 januari 2008 - 22:23

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0
asså.. jag blir så trött. Förstår mig inte riktigt på projektor centrals kalkulator! Jag har 4,49m från vägg till vägg. Jag kan inte bestämma mig om jag ska ha 90 el 104 tums duk! Projektorn kommer förmodligen sitta mittemot dukens mitt. E 104 för stort?

Postad 28 januari 2008 - 22:47

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0
Inga problem att få upp bilden till 104" ifrån det avståndet. :rolleyes:
Hoppas att jag förstod dig rätt.

Postad 29 januari 2008 - 17:48

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0

Inga problem att få upp bilden till 104" ifrån det avståndet. :(
Hoppas att jag förstod dig rätt.

Jadå, tänkte även på tittavstånd.. men jag var inne i stan idag å tyckte nästan 90 tums var för lite! Beställde en 104 tums.. kommer på torsdag!! :lol:

Edit: Nu är hyllan uppe!! Bara duken å kabeldragning kvar!!!! :lol: :D (bilder kommer, måste få bort dom sista flyttlådrona som står kvar (som tidigar nämt; nyinflyttad!))

Redigerat av Majorglenn, 29 januari 2008 - 20:08.

Postad 03 februari 2008 - 21:13

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0
Detta är inte min dag:

Har kopplat ihop allting nu; dvd och xbox -> hdmi -> reciver -> 12M supra-> projje

Det funkade klockrent första gången jag testade allt. Sen senare på kvällen så funkade bara xboxen. När jag skulle kolla på DVD så blev det ett stillastående myronas krig!!!!! Nån som vet varför??!?!?!

(sen en annan grej lite off topig, köpte en kingpin duk idag motordriven. Men ena kanten har fastnat, bara ena som kommer ut. Var inne på hembio butiken förra veckan å han sa att det kunde bli så när den transporterades. Jag å en polare satt med den där rackaren i 3-4 timmar utan att få ut den. Ska lämna tebax den imorrn om inte nån vet hur man gör?!)

Postad 07 februari 2008 - 18:08

pgg
  • pgg
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Vet i tusan vad som hänt, men min projektor har blivit tyst :( Eller iaf hyggligt tyst, hör iaf xboxen numera B)

Har lampan nån slags inkörningsperiod där den är varmare när den är alldelles ny eller nått? För jag har inte ändrat några inställningar eller så.. Och den har varit riktigt "tyst" i nån vecka nu så det är inte nån slump heller...

Postad 10 februari 2008 - 19:24

Jeck
  • Jeck
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hej!

Har införskaffat mej en ax 200, som jag ska montera i veckan! ;)

Är det någon som kan posta några bra bildinställningar?

Mvh Jocke

Postad 11 februari 2008 - 14:20

bece
  • bece
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Detta är min första projektor, och nu undrar jag hur många här som följer instruktionsboken och slår av projektorn bak på strömbrytaren?

Postad 11 februari 2008 - 14:26

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0
Har den alltid i stand-by, förutom när jag gjorde rent filtret.

Filtret känns ganska grovt? Tyckte det såg ut som nytt när jag gjorde rent det efter 100h. Har en sambo som städar duktigt, men ändå lite damm borde det varit. :)

Postad 11 februari 2008 - 21:50

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0

Sådär.. då var debuten avklarad.. Blev tvungen att testa mot en vägg då jag inte köpt duk än (flyttade i fredags, å nu börjar det likna ett hem). körde 1080P på xboxen mot en vägg. GRYMT!!! Märkte dock att man måste fixa en del inställningar!! Blir nog till att köpa nån kalibreringsskiva! Men jag måste ha en duk NU!!! :) :P :rolleyes:

Sådär.. allting fixat (kablar å installering av allt) efter lite dukstrul. Bilder finns i galleriet!! :)

Postad 12 februari 2008 - 11:47

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Sådär.. då var debuten avklarad.. Blev tvungen att testa mot en vägg då jag inte köpt duk än (flyttade i fredags, å nu börjar det likna ett hem). körde 1080P på xboxen mot en vägg. GRYMT!!! Märkte dock att man måste fixa en del inställningar!! Blir nog till att köpa nån kalibreringsskiva! Men jag måste ha en duk NU!!! :lol: :P :P

Sådär.. allting fixat (kablar å installering av allt) efter lite dukstrul. Bilder finns i galleriet!! :P

Hur verkar Kingpin-duken med Panasonicen? Har kikat på den själv och undrar om det är något att satsa på? Är det några vågor i den?

Postad 12 februari 2008 - 14:43

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0

Sådär.. då var debuten avklarad.. Blev tvungen att testa mot en vägg då jag inte köpt duk än (flyttade i fredags, å nu börjar det likna ett hem). körde 1080P på xboxen mot en vägg. GRYMT!!! Märkte dock att man måste fixa en del inställningar!! Blir nog till att köpa nån kalibreringsskiva! Men jag måste ha en duk NU!!! :lol: :P :P

Sådär.. allting fixat (kablar å installering av allt) efter lite dukstrul. Bilder finns i galleriet!! :P

Hur verkar Kingpin-duken med Panasonicen? Har kikat på den själv och undrar om det är något att satsa på? Är det några vågor i den?

Tycker den funkar klockrent! Tom i ljusare miljö så funkar det som fisken i vatten!!

Postad 14 februari 2008 - 15:31

kosse
  • kosse
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Kom igen nu, alla som köpt denna projektor. Ta lite bilder, screenshots från filmer och spel osv och lägg in i galleriet, så vi som ännu inte kommit till skott kan dreggla lite!

Postad 15 februari 2008 - 21:46

Jim Vesterholm
  • Jim Vesterholm
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
min AX200 är uppe i 200 timmar nu sen mitt köp den 28/11-07 i ECO mode :wub:

måste säga att jag är toknöjd. Hoppas ni andra som har den har lika kul som jag :)
och ni andra som funderar på att köpa, vad väntar ni på? ;)

Ska köpa en ny digitalkamera, men skickar med en bild på min Nissan 350Z i Forza 2 tagen med min mobilkamera.

Någon som undrade om Kingpin duk, jag kör på en ES240 16:9 106" och den fungerar klockrent.

Trevlig helg!

Bifogad fil(er)

Redigerat av Jim Vesterholm, 15 februari 2008 - 21:47.

Postad 16 februari 2008 - 09:11

Jeck
  • Jeck
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hej!

Nu har jag äntligen fått tummen ur och köpt mej en Ax 200 och en Grandview fantasy duk!
Bilden blir sagolikt bra med en bluray film.
Bilden imponerar stort på mej även om dåligt lågupplöst material avslöjas ganska lätt på 92" duk! :)
En sak till som imponerat på mej är fläktljudet ifrån projjen, jag tycker den är ljudlös! Kanon! Galleribilder är på gång!

Mvh Joakim

Postad 17 februari 2008 - 14:11

onliner
  • onliner
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har tänkt att jag ska köpa en Panasonic PT-AX200. Men innan jag beställer undrar jag vad man ska ha för duk?
Eftersom jag har plats för en ramspänd så får det bli en sån. Och inte över 3500 kr. Jag sitter ca 3 meter ifrån.
Några tips? :)

Redigerat av onliner, 17 februari 2008 - 14:12.

Postad 17 februari 2008 - 15:10

Borre
  • Borre
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Fundera rpå att köpa en ax200 men har lite funderingar bara. Hade först tankarna riktade mot en optoma HD65 men blev avrådd till det köpet eftersom "Även om Optoman verkar bra så är det en DLP med allt vad det innebär (behöver generellt sett mörkare i rummet, låter lite mer och är definitivt mer svårplacerad)."

det jag är lite orolig för är att lampgarantin är så mycket sämre på panasonicen 1 år istället för 2 och 750 h istället för 2000. Håller panasonicen bara hälften så länge? Skulle bli väldigt dyrt i längden då med alla dessa lmapbyten. Dessutom har ju optoman något dom kallar för "färggaranti" på hela 10 år, panasonicen däremot är ju en LCD så jag antar att den inte alls håller färgen lika bra lika länge?

Postad 17 februari 2008 - 15:37

WayFar
  • WayFar
  • Lärjunge

• 499 inlägg
  • 0
Jag står också och tvekar mellan HD65, AX200 och TW700. Klarar inte av att välja mellan (1) risk för regnbågar och svårplacerad å enda sidan och (2) paneler som slits ut, sämre svärta och känslighet för damm å andra sidan. Ser man till garantierna är ju AX200 klart sämst i förhållande till HD65 och TW700. Är det någon som kan hjälpa mig och Borre vidare?

Postad 18 februari 2008 - 11:54

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Angående lamptid är det inte så att lampan endast håller i 750 timmar utan det är garantin som ger dig en ny lampa om den skulle gå sönder inom den tiden. Enligt prisjakt är livslängden specad till "1000-2000 timmar". På andra sidor nämns 2000 timmar. Tittar man mest i "eco-mode" så bör man nog kunna räkna med i alla fall 1500 timmars livslängd skulle jag gissa. Det motsvarar dryg 2 timmar om dagen, varje dag i två år och ofta brukar man kanske bara kolla några gånger i veckan och då är livslängden antagligen klart längre. :blink:

Själv är jag klart rädd för DLP-projektorer och RBE, trots att jag inte sett vad som kommit senaste året och värderar därför LCD högre... :)

Postad 18 februari 2008 - 22:39

evo5
  • evo5
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Äntligen efter många månader av funderande har jag lyckats trycka på beställ knappen =) Nu den långa väntan...

Valde ax200an av många orsaker. Hittade ingen bra tv, alla hade nått problem med rörelseskärpa eller input lagg när man spelade pc-spel. Ax200an verkar vara bäst av dom billiga projektorerna (kostar1300.- i USA) på 720p och spel.
Beställde från inwarehouse trots alla dåliga omdömen som dom fått, men dom verkar vara dom enda som har 3år på projjen och 750h/1år på lampan. Kabeln köpte jag från kabelgiganten, en supra hdmi-dvi. Dom hade prisgaranti och fraktfritt.
Ska testa projjen på väggen först innan jag beställer duk, lite osäker på storleken. Sitter 3,3 m från väggen, om man ska ha halva avsåndet på duken så blir det ungefär en 90" duk då och det såg så litet ut på mediamarkt.

Postad 21 februari 2008 - 11:02

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0
Bifogad fil  IMG_0691.JPG   2,72MB   0 Antal nerladdningar

Transformers i 720P streamat via 360. 5.1 ljud. Ruggigt bra bild!!!

Postad 23 februari 2008 - 09:55

MrMad
  • MrMad
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Köpte en PT-AX200 för två veckor sen men upptäckte att jag inte kunde få bilden att bli helt skarp. Ställer jag in skarp bild till vänster i bild så blir den suddig till höger och tvärtom. Syns extra tydligt i Windows eftersom klockan nere i högra hörnet blir suddig. Lämnade in den hos Hembiobutiken men de hävdar att alla är såna. "Man kan inte räkna med bättre bild i den prisklassen" var svaret jag fick.
Därför undrar jag nu om ni upplever samma sak med eran projektor. Går det inte att få skarp bild över hela bilden?
I mitt fall är det ungefär 1-2 mm ändring på fokusratten som skiljer mellan bra bild till vänster och till höger.

Postad 24 februari 2008 - 02:30

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Köpte en PT-AX200 för två veckor sen men upptäckte att jag inte kunde få bilden att bli helt skarp. Ställer jag in skarp bild till vänster i bild så blir den suddig till höger och tvärtom. Syns extra tydligt i Windows eftersom klockan nere i högra hörnet blir suddig. Lämnade in den hos Hembiobutiken men de hävdar att alla är såna. "Man kan inte räkna med bättre bild i den prisklassen" var svaret jag fick.
Därför undrar jag nu om ni upplever samma sak med eran projektor. Går det inte att få skarp bild över hela bilden?
I mitt fall är det ungefär 1-2 mm ändring på fokusratten som skiljer mellan bra bild till vänster och till höger.

Ajdå! Några frågor på din setup:
- Hur var projektorn placerad i förhållande till duken?
- Rakt framifrån?
- Helt parallellt med duken?
- Användes lens shift?
- Användes keystone?
- Kör du pixelmappat ut (1280x720 från dator -> projektor)?

Postad 24 februari 2008 - 20:32

MrMad
  • MrMad
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Rakt framifrån, helt parallellt, lite vertikal lens shift, lite keystone, pixelmappat.
Har dock provat helt rakt framifrån också med samma resultat.
Ska sägas att det syns även med inbyggda testbilden i projektorn.
Låter det bekant, eller har ni helt skarp bild?

Redigerat av MrMad, 24 februari 2008 - 20:35.

Postad 25 februari 2008 - 13:51

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Rakt framifrån, helt parallellt, lite vertikal lens shift, lite keystone, pixelmappat.
Har dock provat helt rakt framifrån också med samma resultat.
Ska sägas att det syns även med inbyggda testbilden i projektorn.
Låter det bekant, eller har ni helt skarp bild?

Det låter nästan som att optiken är lite...skev. Det är klart att det kanske inte blir perfekt men det borde ju bli "bra". Nu har jag ingen ax200:a själv (än) så har tyvärr inget att jämföra med. Någon som känner igen fenomenet?

Postad 25 februari 2008 - 23:12

MrMad
  • MrMad
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Åkte till Hembiobutiken idag och jämförde med deras visningsexemplar. De fick ta fram en skiva med testmönster på innan de höll med mig om att min hade ojämn skärpa, men när de väl gjorde det så fick jag en ny projektor med mig hem direkt.
Nu njuter jag av en felfri bild :)

Postad 26 februari 2008 - 23:42

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Skönt att det löste sig! :)

Postad 27 februari 2008 - 14:42

onliner
  • onliner
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Då var man en i klubben! Har äntligen fått min Projje! :)

Postad 29 februari 2008 - 14:26

evo5
  • evo5
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Äntligen efter många månader av funderande har jag lyckats trycka på beställ knappen =) Nu den långa väntan...

Valde ax200an av många orsaker. Hittade ingen bra tv, alla hade nått problem med rörelseskärpa eller input lagg när man spelade pc-spel. Ax200an verkar vara bäst av dom billiga projektorerna (kostar1300.- i USA) på 720p och spel.
Beställde från inwarehouse trots alla dåliga omdömen som dom fått, men dom verkar vara dom enda som har 3år på projjen och 750h/1år på lampan. Kabeln köpte jag från kabelgiganten, en supra hdmi-dvi. Dom hade prisgaranti och fraktfritt.
Ska testa projjen på väggen först innan jag beställer duk, lite osäker på storleken. Sitter 3,3 m från väggen, om man ska ha halva avsåndet på duken så blir det ungefär en 90" duk då och det såg så litet ut på mediamarkt.

Det har gått 2 veckor och fortvarande ingen projektor, borde ha tagit på allvar alla missnöjda kunder som inwarehouse har, första gången jag ringde för över en vecka så lovade dom att jag skulle få paketet i början av denna vecka och nu säger dom att dom inte ens har behandlat ordern. Känns som att jag beställt nånting av min broder, han e oxå mytoman. Men den som väntar på nånting gott...

Postad 09 mars 2008 - 10:21

onliner
  • onliner
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Jag har precis satt upp min nya pt-ax200 så jag är lite ny på det här med projektorer. Det jag undrar är hur man ändrar uppskalningen?

Tack :)

Postad 09 mars 2008 - 11:05

snuffe82
  • snuffe82
  • Forumräv

• 622 inlägg
  • 0
Det gör du inte på proj utan det gör du på PS3, Xboxen eller BD-spelaren/.

Postad 09 mars 2008 - 11:34

bece
  • bece
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
När jag först kopplade in min projektor hade jag inte fått min "DVI->HDMI"-kabel, så jag kopplade in datorn via en VGA-kabel. Jag använde mej av upplösningen 1280x720 60Hz och centrerade bilden i "Catalyst Control Center".

Nu har jag fått "DVI->HDMI"-kabeln som jag väntat på, men när jag startade upp datorn så såg jag till min förvåning att jag bara kunde få uppdateringsfrekvensen 30Hz (i CCC står det 30i) vilket inte är vad jag väntat mej.
Windows-skrivbordet täcker heller inte upp hela bilden, vilket säkert går att justera, men när jag väljer upplösningen 1920x1080 så fyller skrivbordet upp hela bilden..... men bilden är inte direkt skarp.

Har jag gjort någonting fel? Ska jag tvinga grafikkortet att mata ut 1280x720 60Hz även fast CCC säger att min "bildskärm" inte stödjer det?
Hur funkar det med pixelmappat... jag trodde skrivbordet skulle matcha den projicerade bildytan perfekt utan justeringar om man förde över bilden digitalt, så om jag nu drar ut bilden i CCC, kommer det ändå vara pixelmappat?

Redigerat av bece, 09 mars 2008 - 11:36.

Postad 09 mars 2008 - 14:19

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Det finns bilder i mitt galleri för er som inte kollat på dem ännu. Både screenshots och bilder på själva rummet. Fler bilder kommer ikväll.

AX200 + 82" ramspänd.

Redigerat av kleinis, 09 mars 2008 - 14:19.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.