Toshiba Z3030 - 37"-52"
1520 svar till detta ämne
Postad 23 November 2007 - 17:30
ingake
-
ingake
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Det jag är mest nyfiken på som jag läst "spekulationer"? fram och tillbaka är vilken av Sharp 46XL2 och Toshiba 47Z3030 som har bäst och/eller mest detaljerad svärta. Även om dynamisk kontrast är en luddig riktlinje så måste det väl ändå säga nånting om svärtan att Toshiban har 15 000:1 mot Harpens 10 000:1?
Många skriver om svärta som om det vore det viktigaste för att välja teve... Om man prioriterar svärta varför köper man då inte en Panasonic / Pioneer plasma?? Min åsikt är att svärta är viktigt - men långt ifrån det viktigaste då man väljer teve. Jag har att aldrig sett XL2E live men den har säkert lika bra svärta (eller dålig - hur man nu vill se på LCD-svärta jmf plasma) som Z3030. Säkerligen är skillnaden minimal. Det som är viktigt för mig är att teven inte har en massa buggar och diverse problem á la SHARP / SAMSUNG / LG osv osv. Viktigt för mig är också att en så pass stor teve som 47" kan prestera en bra bild från lågupplöst mottagninig (SD). Trots allt är ju det som man tittar på mest (jag i alla fall). Vanlig bonnateve (skånska för er som inte förstår) alltså. Dessutom gör Toshiban allt det andra fantastiskt bra också (720/1080p / inga eftersläpningar / bra betrktnigsvinkel / judderfri bild / färger / ljud osv osv). Fundera inte på svärtan. Svärtan är BRA. Åtminstone för att vara en LCD. Bäst? Nej, köp en plasma istället - men få andra svagheter på köpet. Nu har jag haft min teve i några veckor och jag är fortfarande så j-vla nöjd man kan vara! Ha en trevlig fredag allihopa! Ikväll är det IDOL på TV4 och Daniel åker ut! Hej då.
Postad 23 November 2007 - 18:12
DrHD
-
DrHD
-
Användare
-
-
166 inlägg
Så sant och som jag PM'ade dig så fick jag den just idag och första intrycket är ett stort WOOW, denna Tv rent ut sagt slaktar Samsungs F86'a som jag lämande tillbaka, det var det bästa jag har gjort 
Mycket, mycket intressant eftersom jag väljer just mellan dessa. På vilket sätt är Toshiban bättre ? Bättre skärpa vid rörelse ? Är förhållandet mellan dessa skärmar samma på både HD och SD ?
Bättre skräpa självklart då 100 hz verkligen fungerar sen gillar jag färgerna tja allt mycket bättre än på Sammyn så enkelt är det bara, kolla vad Ingake skrev, han beskrev allt som är så bra på denna Tv  Som han sa och jag tidigare i tråden är det ganska otroligt att den hanterar vanlig analog skräp Tv som den gör, vad jag sett hittils finns inget negativt alls med denna Tv, den är super och utan tvekan det bästa jag sett! Vet att folk oroar sig för svärtan men kan lungt säga på min 47'a tycker jag det är perfekt även där, vet att på vissa rec så gnälldes det om svärtan fast det var ju på 42 varianten vilken har lägre kontast. Så nej svärtan är knappast för lite på denna Tv 47'a, svart är verkligen becksvart! En annan i tråden skrev just att svärtan var bland det allra bästa han sett på en LCD och tycktes inte se nån skillnad mot en bra plasma, det säger väl en hel del inte sant  Tv'n är värd varenda krona och en hel del till, inte sett någon som är missnöjd för bättre teknik finns nog inte att få tag på nu, Toshiba har gjort en helt vansinnigt bra jobb.
Postad 23 November 2007 - 18:25
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
Jag var in på Sony i Sundsvall förra lördagen och byggkvaliten på X3500 känndes jäkligt hög. Inte för att Z3030D känns dålig men X3500 kändes helt klart bättre. De visade SVT 1 på X3500 och det såg mycket bra ut men de gör det som sagt på Z3030D också, å vem som har bäst SD bild har jag ingen aning om.
X3500 får beröm för byggkvaliteten. Dock har det väl ingen betydelse (än estetisk) om man inte ska flytta runt TVn. Skulle tro att z3030 är materialmässigt enkel men ändå hyfsat snygg. Problem med X3500 att backlighten inte går att inaktivera - vilket kan göra scener drastiskt mörka - nämns i test speciellt. Detta för att undvika clouding som vart problem i X2000. Toppen med TomasL som är topp-kalibrerare, han kommer ge mycket info. Vore kul att höra jämförelser med andra hiendTVs; sånt slukar vi som hungriga vargar. Men då ska det vara utförligt beskrivet. Många skriver för knapphändigt; det är ju några extra meningar som saknas. Att z3030 är satt så prislågt beror på att designen är billig - liksom panelen: en IPS - klart sämre än PVA som har bättre vinkel & svärta, S-PVA har snabbare reaktion, dock har S-IPS mm bättre vinkel och naturligare färg. Vore intressant med jämförelse mellan 47 & 52 som har olika paneler; 47 har lite mer kontrast med sämre panel. Dock så verkar användare nöjda med TVn ändå: svärta & vinkel är inte problem. Frågan om reaktionstiden - måste man ha 100hz på hela tiden för att kompensera dålig reaktion; och vilka artefakter uppstår då? Kan mycket väl vara att Tosh lyckats få ihop en topp-tv med inte signifikanta brister - till ett oslagbart pris. Men jag undrar över bristerna - med bara en IPS-panel! Har själv en inte ny LG 32" med s-IPS och den har total vinkel, fina färger (dock blir är gröna ljus onaturlig i PC), svärtan duger vid mörkt. VI VILL VETA: Svärta, Vinkel, 100hz på/av, färger, ljusstyrka, ljudet, buzz, ingångar, pc, VIKTIGAST: DVB-T Boxer-abonnemang - funkar allt i Sverige - verkligen? Vi vill ha seriösa omdömen av erfarna TV-insatta efter att ha provat ut TVn och börjat använda den varnemässigt - detta tar minst två veckor vid flera timmar dagligt användande. Jublande medlemmar som fått sin TV och inte ser nåra fel; är mindre användbart. z3030 är en särdeles bra TV - troligen värd någon tusenlapp mer än XL2 (tummen inräknad), men då ser jag bara att jämföra med de andra hiend, de matta är 9762 & X3500/X3000. För egen del så är det Tosh & Sony som är kandidaterna. Är X3000 sämre än Tosh i något (utöver backlightens funktion)? Skillnaden mellan Tosh & X3000 kommer nog vara 6000kr, alltså inte för mycket för att kunna betala för bättre TV (en tum mindre). Jämförelse mellan 52" blir ännu mer intressant. Håller med om att man inte ska hänga upp sig på svärtan, men den är bland det viktigaste - så hur ljus svärta har z3030? Troligen inte "farlig". Sharp XD1 har fins svärta - så frågan är vilken betydelse kontrastsiffrorna har och varför Tosh inte anger egentlig kontrast. Bristande svärta under dagen är faktiskt inte vackert. Jag tror Sharpen har bättre svärta. Tråden på HDTVtest - där klagas på IPs-panelen i allmänhet (inte själva TVn då). Bifogar de 4 intressantaste bilder som länkats där - med sista dåliga natt-bilden som visar vit text på svart med backlight på max - och inga anomalier! Varsegod - jag kommer med all info jag fått ihop snart.     Från XL2-tråden 21nov Toshiba Z3030 kan tyckas vara prisvärd. Men tycker man sett många problem med tidigare Toshiba åtminstone. Tror att Z3030 var med i What Hifi testen av 40" - 42" tv'n förra månaden. Ska kolla i tidningen då jag kommer hem, men tycker mig minnas att den inte var så bra enligt testen.
Från UK-AVforum XL2-tråden 18nov At the moment there are zero (known) reports of XL2E banding, and a few of X20E.
Redigerat av toler, 23 November 2007 - 18:47.
Postad 23 November 2007 - 18:44
Unregistereddb68e602
-
Unregistereddb68e602
-
Användare
-
-
113 inlägg
Fick idag hem min 47Z3030 och har nyligen börjat använda den. Har "matat" den med comhem analogt och från en gammal billig dvd och jag måste säga att jag är mkt imponerad, helt klart över förväntningarna. Jag hade tidigare en Sharp XD1E som lämnades tbx pga. buzzing och det är faktiskt STOR skillnad på kvalité när det gäller att hantera dålig signal. Men som sagt jag har haft på teven en timma nu så ni får ta det som det är. Är iaf. kul att dela med sig av sitt första intryck. Nu ser man verkligen fram emot att få testa den med ex. en PS3a.
Just nu är jag så glad att min f.d. Sharp led av buzzning
Postad 23 November 2007 - 18:45
DrHD
-
DrHD
-
Användare
-
-
166 inlägg
Mr Tool
Är det inte bättre du då köper dig en PLASMA!
Folk börjar nog tröttna på dina inlägg här då det tydligen inte det räcker vad alla säger!
Jag är extremt petig och JAG vet vad jag ser och har jämfört med Sammyn F86 och jag säger denna är bättre på alla vis sen om du tror det eller ej är din ensak!
Gillar du Black Crush och 100 hz som inte funkar + en massa andra artifakter och skrikiga färger köp dig en F86'a!
Eller okey det var ju Sony du nämde, visst har du en massa pengar över och vill ha en Tv som knappt om ens är bättre köp dig en Sony och sluta tjata så kanske vi slipper dig här
Redigerat av DrHD, 23 November 2007 - 18:50.
Postad 23 November 2007 - 19:04
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Mr Tool Är det inte bättre du då köper dig en PLASMA!
Folk börjar nog tröttna på dina inlägg här då det tydligen inte det räcker vad alla säger!
Jag är extremt petig och JAG vet vad jag ser och har jämfört med Sammyn F86 och jag säger denna är bättre på alla vis sen om du tror det eller ej är din ensak!
Gillar du Black Crush och 100 hz som inte funkar + en massa andra artifakter och skrikiga färger köp dig en F86'a!
Eller okey det var ju Sony du nämde, visst har du en massa pengar över och vill ha en Tv som knappt om ens är bättre köp dig en Sony och sluta tjata så kanske vi slipper dig här 
Ursäkta, men vem är Mr Tool. har jag missat något här i tråden . Kan heller inte se att detta stämmer in på någon som skrivit här?
Postad 23 November 2007 - 19:05
ingake
-
ingake
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Mr Tool Är det inte bättre du då köper dig en PLASMA!
Jag håller med.. (DrHD alltså). De som inte sett Z3030 irl tror. Vi som sett. Vi vet. Jag är också väldigt petig. Dock vill jag på inget sett kalla mig själv "expert". Jag har haft andra LCD tidigare. Ett par skickades tillbaka innan jag behöll en usel Sasmung (bara för att den var billig...). Jag tror det är många med mig som har haft samma beslutsångest innan man slänger ut runt 20 lakan på en teve (eller ??). Jag har i alla fall förträngt att teven kostade mycket pengar. Ungefär som när man går på köper oxfilé. Dyrt i affären. Men nöjd efteråt! (ja ja ja... Toler är kanske vegetarian så hon/han är kanske vegetarian....)
Postad 23 November 2007 - 19:18
ingake
-
ingake
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Jag är inte färdig!
"Skulle tro att z3030 är materialmässigt enkel men ändå hyfsat snygg"
"Att z3030 är satt så prislågt beror på att designen är billig - liksom panelen: en IPS - klart sämre än PVA som har bättre vinkel & svärta, S-PVA har snabbare reaktion, dock har S-IPS mm bättre vinkel och naturligare färg. "
well... jag är förmodligen både död och begraven innan den perfekta teven med den perfekta panelen och den perfekta vinkeln och den perfekta svärtan som dessutom hade den perfakta reaktionen finns att köpa. Det är enda som är säkert är att det kommar att bli j-vligt mörkt!!
Postad 23 November 2007 - 19:18
Unregisterede2a9c094
-
Unregisterede2a9c094
-
Forumräv
-
-
507 inlägg
Har tittat efter tv en längre tid nu och kommit fram till två kandidater Toshiba 37Z3030D och Panasonic TX-37LZD70F, men har inte valt ännu! Det skrivs väldigt mycket om de större Toshiba-skärmarna här, men hur är det med den mindre 37´´? Är det samma panel och prestanda på den?
Nägon som har erfarenhet av båda, hittar inte mycket om Pannasonicen här på forumet.
På de engelska forumen var de lyriska när Pannasonicen kom, sedan slutade de skriva.
Kul om någon tycker till!!
Redigerat av Unregisterede2a9c094, 23 November 2007 - 19:28.
Postad 23 November 2007 - 19:48
Unregistered1b7717ae
-
Unregistered1b7717ae
-
Användare
-
-
133 inlägg
Kan någon förklara detta för mig:
57" Z3030D has a contrast of 7.000:1 (S-PVA)
52" Z3030D has a contrast of 14.000:1 (S-PVA)
47" Z3030D has a contrast of 15.000:1 (IPS)
42" Z3030D has a contrast of 10.000:1 (IPS)
37" Z3030D has a contrast of 6.500:1 (IPS)
Vad är skillnaden på S-PVA och IPS? Är en 52" jag beställt från tyskland är det då bra eller dåligt att den har S-PVA och inte IPS (alla som är så nöjda har ju 47" med IPS och min beställda har ju då inte ens samma panel... ). Har kollat LCD länge och haft ett par 52" hemma men det här med olika paneler inom samma modell är nytt för mig!
Postad 23 November 2007 - 20:00
ingake
-
ingake
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Kan någon förklara detta för mig: 57" Z3030D has a contrast of 7.000:1 (S-PVA) 52" Z3030D has a contrast of 14.000:1 (S-PVA) 47" Z3030D has a contrast of 15.000:1 (IPS) 42" Z3030D has a contrast of 10.000:1 (IPS) 37" Z3030D has a contrast of 6.500:1 (IPS)
Vad är skillnaden på S-PVA och IPS? Är en 52" jag beställt från tyskland är det då bra eller dåligt att den har S-PVA och inte IPS (alla som är så nöjda har ju 47" med IPS och min beställda har ju då inte ens samma panel... ). Har kollat LCD länge och haft ett par 52" hemma men det här med olika paneler inom samma modell är nytt för mig!
Fråga Toller. Han vet allt.
Postad 23 November 2007 - 20:02
Unregistered1203
-
Unregistered1203
-
Användare
-
-
173 inlägg
En avgörande detalj för mig är att tv:n inte har någon "input lag" eller eftersläpningar. De som skrivit i tråden hittills påstår att denna tv är fri från dessa problem, men jag kommer förbli skeptisk tills någon testat den med spel som t.ex. Tekken där tajmingen förstörs av minsta lilla fördröjning.
Något nytt om Toshibas garanti om man beställer från Tyskland förresten?
Postad 23 November 2007 - 20:04
Unregistered866066c7
-
Unregistered866066c7
-
Användare
-
-
189 inlägg
Många skriver om svärta som om det vore det viktigaste för att välja teve... Om man prioriterar svärta varför köper man då inte en Panasonic / Pioneer plasma?? Min åsikt är att svärta är viktigt - men långt ifrån det viktigaste då man väljer teve. Jag har att aldrig sett XL2E live men den har säkert lika bra svärta (eller dålig - hur man nu vill se på LCD-svärta jmf plasma) som Z3030. Säkerligen är skillnaden minimal. Det som är viktigt för mig är att teven inte har en massa buggar och diverse problem á la SHARP / SAMSUNG / LG osv osv. Viktigt för mig är också att en så pass stor teve som 47" kan prestera en bra bild från lågupplöst mottagninig (SD). Trots allt är ju det som man tittar på mest (jag i alla fall). Vanlig bonnateve (skånska för er som inte förstår) alltså. Dessutom gör Toshiban allt det andra fantastiskt bra också (720/1080p / inga eftersläpningar / bra betrktnigsvinkel / judderfri bild / färger / ljud osv osv). Fundera inte på svärtan. Svärtan är BRA. Åtminstone för att vara en LCD. Bäst? Nej, köp en plasma istället - men få andra svagheter på köpet. Nu har jag haft min teve i några veckor och jag är fortfarande så j-vla nöjd man kan vara!
Uttryckte mig säkert lite otillräckligt då jag menade att jag endast var nyfiken på hur svärtan var för att jag redan skapat mig en uppfattning om resten av tv'n. Men ett klokt inlägg var det annars.  Trevligt att den klarar vanlig tv så bra även om jag inte tittar på tv (mycket på grund av att utbudet består av program som IDOL  . Men det borde ju innebära att den skalar upp 480p från ett Wii ganska hyffsat också vilket jag tycker är viktigt.
Postad 23 November 2007 - 20:06
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
vill bara säga att jag tänker kritiskt och även recensenter av TVn (utanför detta forum) gör det. Detta är en allmän tråd och jag har rätt att söka felen. Ni får vara hur ilsk ni vill att jag gör detta - men erat välbefinnande har ingen betydelse när jag intresserar mig. Jag angriper ingen.
TomasLs sista bild gör mig konfunderad - svärtan är för blek när den dominerar skärmen. Bilden över ger bra svärta - fast det går inte bedöma färg & detaljer förståss om det inte är stort foto.
Jag söker bara hiend lcd. F86 går bort direkt för den har spegling - jag gillar dock skarpt dess ljusstyrka och fina färger.
När sony fått sånt lovord för sin svärta - så måste jag vara kritisk mot Tosh. Väntar på att någon mäter svärtan i lumen. Men som budget hiendtv är nog tosh bäst. Det är mycket TV för pengarna - men jag vill ha bättre tv i huvudsak. Tosh - som saknar dvb-c; är dock topp-kandidat för sommarstället där kraven är lägre. Trevligt ni är nöjda med SDTVn - viktigtVIKTIGT. Men testa fullständigt då. TextTV, textning, epg, kanalbyte & inforuta, ljud ut - 5,1? Saknar transparens och PIP med Video-källa. Saknar USB-fotoläge (som XL2 har). Saknar svärta men skulle inte sakna tjockleken.
Känner mig inte säker på någon hiendTV längre - finns för mycket fel och oklarheter - måste se dem i verkligheten och avgöra om det är värt. Pengar är inge problem för mig upp till 30000kr, platsproblem däremot som gör jag inte pallar en 52" som är det minsta man borde ha. 46/47 duger dock.
Stör mig även när de som skriver om sin TV nämner sin partner i sammanhanget. Jag har nämligen ingen sådan och inte möjlighet heller. Det känns annorlunda när man håller på ensam på gott och ont. En fördel är att jag kan titta på vad jag vill - så kvinnor blire ändå
EDIT: sir_erken - jag känner dig från XL2-tråden och du har som jag torskat på XD1an.
Men i din fråga finns inget att säga; för allt står i denna tråd - med mina kommentarer främst och länkar. Måste dock tillägga så inte vissa nyblivna ägare känner sig trampade - att TVn verkar ha bra bild trots en gammal panelsort. SPVA är överlägset - på pappret. Så det sista man kan oroa sig om är att TVn börjar strula efter ett bra tag - pga klen kvalite helt enkelt. Men det är förståss föga sannolikt. En S-IPS-panel hade nog dragit upp priset på z3030 1500kr. Tosh kanske köpt upp ett gamla IPSare - de tillverkas ju knappt längre, om än alls. Kan inte tänka mig betraktvinkeln håller. Men då ska man behöva den vinkeln med. Man kan säga att Tosh tagit en tråkig råvara (IPS) och lagat till den med massa fin sås å stuvade morötter som serveras njutbart. Frågan är om man tröttnar på anrättningen vartefter -vill ha mer färskt sunt ASIPS mums
Redigerat av toler, 23 November 2007 - 20:24.
Postad 23 November 2007 - 20:21
Unregistered866066c7
-
Unregistered866066c7
-
Användare
-
-
189 inlägg
Vi vill ha seriösa omdömen av erfarna TV-insatta efter att ha provat ut TVn och börjat använda den varnemässigt - detta tar minst två veckor vid flera timmar dagligt användande. Jublande medlemmar som fått sin TV och inte ser nåra fel; är mindre användbart.
Vi hit och vi dit. JAG ser gärna åsikter om denna tv från alla som är omtänksamma nog att skriva i tråden efter köp. De som är lite kräsnare klarar nog själva att välja ut vem de lyssnar på.
Postad 23 November 2007 - 20:29
ingake
-
ingake
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
vill bara säga att jag tänker kritiskt och även recensenter av TVn (utanför detta forum) gör det. Detta är en allmän tråd och jag har rätt att söka felen. Ni får vara hur ilsk ni vill att jag gör detta - men erat välbefinnande har ingen betydelse när jag intresserar mig. Jag angriper ingen.
TomasLs sista bild gör mig konfunderad - svärtan är för blek när den dominerar skärmen. Bilden över ger bra svärta - fast det går inte bedöma färg & detaljer förståss om det inte är stort foto. Jag söker bara hiend lcd. F86 går bort direkt för den har spegling - jag gillar dock skarpt dess ljusstyrka och fina färger. När sony fått sånt lovord för sin svärta - så måste jag vara kritisk mot Tosh. Väntar på att någon mäter svärtan i lumen. Men som budget hiendtv är nog tosh bäst. Det är mycket TV för pengarna - men jag vill ha bättre tv i huvudsak. Tosh - som saknar dvb-c; är dock topp-kandidat för sommarstället där kraven är lägre. Trevligt ni är nöjda med SDTVn - viktigtVIKTIGT. Men testa fullständigt då. TextTV, textning, epg, kanalbyte & inforuta, ljud ut - 5,1? Saknar transparens och PIP med Video-källa. Saknar USB-fotoläge (som XL2 har). Saknar svärta men skulle inte sakna tjockleken. Känner mig inte säker på någon hiendTV längre - finns för mycket fel och oklarheter - måste se dem i verkligheten och avgöra om det är värt. Pengar är inge problem för mig upp till 30000kr, platsproblem däremot som gör jag inte pallar en 52" som är det minsta man borde ha. 46/47 duger dock. Stör mig även när de som skriver om sin TV nämner sin partner i sammanhanget. Jag har nämligen ingen sådan och inte möjlighet heller. Det känns annorlunda när man håller på ensam på gott och ont. En fördel är att jag kan titta på vad jag vill - så kvinnor blire ändå
OK, mr HighEND, jag ber om ursäkt. Jag hade ingen aning dina preferenser var en bra p-rulle.. men du kan åtminstone, i din ensamhet, läsa INSTRUKTIONSBOKEN innan du uttalar dig nästa gång... in en annan tråd...
Postad 23 November 2007 - 20:46
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Jag kan garantera att det inte är någon "gammal ips:are" i denna TV, panelen må vara en IPS, S-IPS, AS-IPS etc, det spelar ingen roll, men bilden bilden blir inte så här bra med någon halv-taskig gammal panel, det är allra senaste modell på panelen. Toshiba har tidigare varit ganska försiktig med den dynamiska kontrasten och en Panel med 1500:1 har haft 6000:1 med "dynamik". Jämför med Samsung som pressar upp 1500:1 till 15.000:1. Så Z3030:s 15.000:1 kan mycket väl vara i klass med Samsung F86:ans 25.000:1.
Hur man upplever svärta är ganska individuellt. Kan den bli bättre än Z3030? Självklart, men är svärtan väldigt viktig så ska man titta på Pioneer G8 eller Samsung F96. Men svärtan på G8 är inte heller optimal, en recensent kallade den "grå" efter att ha jämfört med F96 med led-teknik. Men F96 är dyr och har trots det samma tveksamma bildbehandling/100 Hz/Black crush som F86. Svärtan är bra, men bilden i övrigt är ingen höjdare. Så om svärtan är väldigt viktig så skulle jag idag köpa en Pioneer G8 eller vänta ett år tills fler tillverkare har släppt LED LCD.
För min del så är svärtan på Z3030 fullt tillräcklig, i en övervägande majoritet av alla scener så upplever jag svart som svart, den blir aldrig "grådassig". F ö så går det inte att se svärta på fotografier, det måste man se i verkligheten.
Detta är min andra Toshiba TV och mitt intryck är att de satsar alla resurser på innehållet, men kan spara in på andra detaljer. Designen är kanske inte ligger i framkant och fjärren kunde ha varit mer gedigen. Men när det gäller bildkvalitet så är Toshiba ett av de märken som ger bäst bild för pengarna.
Jag håller däremot med om att det tar lite tid att smälta alla intryck och dessutom att hitta rätt inställningar. Men jag återkommer under/efter helgen med fler intryck och uppdaterade inställningar.
Här är ett litet tips för alla som har tänkt montera upp TV:n på väggen (som jag ska göra i helgen), så här tar man loss foten: Lossa dessa skruvar! Edit: det är inte min TV, bilden kommer från AVForums.
EIDT: bilden var inte 100% korrekt så jag har raderat den, en ny bild finns postad ett par sidor längre fram i tråden...
Redigerat av Tomas L, 26 November 2007 - 09:46.
Postad 23 November 2007 - 20:53
Unregisterede2a9c094
-
Unregisterede2a9c094
-
Forumräv
-
-
507 inlägg
Tråkigt med alla persoliga påhopp.
Ingen som vill kommentera mitt tidigare inlägg!
Postad 23 November 2007 - 21:00
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Kan någon förklara detta för mig: 57" Z3030D has a contrast of 7.000:1 (S-PVA) 52" Z3030D has a contrast of 14.000:1 (S-PVA) 47" Z3030D has a contrast of 15.000:1 (IPS) 42" Z3030D has a contrast of 10.000:1 (IPS) 37" Z3030D has a contrast of 6.500:1 (IPS)
Har varit med i denna tråd sedan start och lika länge varit på väg att beställa den. Det enda som gjort mig tveksam, är just att jag vill ha 52an som har S-PVA.Själv harjag bl.a. en 100Hz LCD med den senaste S-IPS panelen och den har oförändrad bild, färger ut i betraktningsvinkel. En 42a som jag är väldigt nöjd med, men alldeles för liten till det stora rummet. När jag varit ute och jagat, tittat på dom flesta nya skärmarna har jag inte varit nöjd med vad jag sett på S-PVA, såsom Samsung, Sharp, Sony och därför har jag avvaktat. Men det kan ju vara bra på denna iallafall. Det behöver inte enbart vara panelen som avgör dessa saker. Det verkar vara lite otydligt vad det är för slags IPS panel på 47an, men den verkar vara bra iallafall och det är ju huvudsaken, så den skulle jag inte tveka att köpa direkt.
Postad 23 November 2007 - 21:14
ingake
-
ingake
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Tråkigt med alla persoliga påhopp. Ingen som vill kommentera mitt tidigare inlägg!
37"? OK, Panasonic. Men i den storleken finns det många märkan att välja bland... Toshiban styrka som LCD är i större storlekar,
Postad 23 November 2007 - 21:22
DrHD
-
DrHD
-
Användare
-
-
166 inlägg
TomasLs sista bild gör mig konfunderad - svärtan är för blek när den dominerar skärmen. Bilden över ger bra svärta - fast det går inte bedöma färg & detaljer förståss om det inte är stort foto. Jag söker bara hiend lcd. F86 går bort direkt för den har spegling - jag gillar dock skarpt dess ljusstyrka och fina färger. När sony fått sånt lovord för sin svärta - så måste jag vara kritisk mot Tosh. Väntar på att någon mäter svärtan i lumen. Men som budget hiendtv är nog tosh bäst. Det är mycket TV för pengarna - men jag vill ha bättre tv i huvudsak. Tosh - som saknar dvb-c; är dock topp-kandidat för sommarstället där kraven är lägre. Trevligt ni är nöjda med SDTVn - viktigtVIKTIGT. Men testa fullständigt då. TextTV, textning, epg, kanalbyte & inforuta, ljud ut - 5,1? Saknar transparens och PIP med Video-källa. Saknar USB-fotoläge (som XL2 har). Saknar svärta men skulle inte sakna tjockleken. Känner mig inte säker på någon hiendTV längre - finns för mycket fel och oklarheter - måste se dem i verkligheten och avgöra om det är värt. Pengar är inge problem för mig upp till 30000kr, platsproblem däremot som gör jag inte pallar en 52" som är det minsta man borde ha. 46/47 duger dock. Stör mig även när de som skriver om sin TV nämner sin partner i sammanhanget. Jag har nämligen ingen sådan och inte möjlighet heller. Det känns annorlunda när man håller på ensam på gott och ont. En fördel är att jag kan titta på vad jag vill - så kvinnor blire ändå
OK, mr HighEND, jag ber om ursäkt. Jag hade ingen aning dina preferenser var en bra p-rulle.. men du kan åtminstone, i din ensamhet, läsa INSTRUKTIONSBOKEN innan du uttalar dig nästa gång... in en annan tråd...
hahah ja verkligen killen är en riktig Tool  Aja det finns idioter o han visar det verkligen, vet inte alls vad han snackar om, billig gammal panel...sure!
Redigerat av DrHD, 23 November 2007 - 21:26.
Postad 23 November 2007 - 21:24
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Jag kan garantera att det inte är någon "gammal ips:are" i denna TV, panelen må vara en IPS, S-IPS, AS-IPS etc, det spelar ingen roll, men bilden bilden blir inte så här bra med någon halv-taskig gammal panel, det är allra senaste modell på panelen. Toshiba har tidigare varit ganska försiktig med den dynamiska kontrasten och en Panel med 1500:1 har haft 6000:1 med "dynamik". Jämför med Samsung som pressar upp 1500:1 till 15.000:1. Så Z3030:s 15.000:1 kan mycket väl vara i klass med Samsung F86:ans 25.000:1.
Ja, det är märkligt. Jag har letat och letat, men hittar ingen info förutom IPS. Tycker själv det låter väldigt märkligt. Vi får inte glömma att Toshiba har varit URDÅLIGA på infon kring skärmen, en hel del felskrivningar på olika ställen. Väldigt slarvigt, dvs.. det skulle inte förvåna mig om det var en annan panel än IPS..  Delar din uppfattning vad gäller Samsung, de gör värsta glädjemätningarna. Kontrast är nästan ointressant att utläsa från fabrikörens egen info. Man har ju sett STORA skillnader på vad seriösa test/mätningar kommit fram till. Kul att du är så nöjd med ditt köp! Jag avvaktar lite, tex ny prissättning från My-solution. //M PS. Du.. jag tycker faktiskt den är snygg, synd den inte vore liiiite mer slimmad..
Postad 23 November 2007 - 21:39
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Presis vad jag varit inne på hela tiden. det kan omöjligt vara den gamla IPS panelen.
Vad som övertygar mig väldigt mycket om hur bra just 100 Hz implenteringen i denna är.... är era snabba bra omdömmen om den, pågrund av att jag vet en 100Hzare är betydligt känsligare och svårare att ställa in, kalibrera.
Eller så är ni några hejare på detta?
När jag satt och skrev förra inlägget ang. 52an bestämde jag mig för att beställa 47an ist. sålänge.
Kan inte vänta längre och det är ju också ett väldigt bra pris på den... Inte helt oväsentligt.
Postad 23 November 2007 - 22:06
EuroMartin
-
EuroMartin
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Tack allihop som skriver om sina intryck vare sig det är djupa tekniska analyser, filosofiska funderingar eller bara ett "WOW"!
Jag tycker allt är viktigt att väga samman när man ska göra en så stor investering så jag läser med stort intresse alla inlägg!
/Martin
Postad 23 November 2007 - 22:07
cruse
-
cruse
-
Forumräv
-
-
503 inlägg
Har tittat på plattTv i 1,5 år nu, men har aldrig noterat att Toshiba ens tillverkar plattTv.....
Men denna TV verkar för bra för att vara sann.... är det så, är Toshiba värd pengarna? (kanske fel forum att fråga detta, men hoppas att folk är ärliga)
Skall nämnas att jag ägt 42XD1E(grymt bra bild t.o.m. på SDTV, fast med bandningar)
Hur står sig Z3030 mot 42XD1E? Någon som sett båda? Även via SDTV-digital, då det är den sortens TV vi tittar på mest!
Väldigt tacksam för svar!
Postad 23 November 2007 - 22:08
cruse
-
cruse
-
Forumräv
-
-
503 inlägg
Tack allihop som skriver om sina intryck vare sig det är djupa tekniska analyser, filosofiska funderingar eller bara ett "WOW"!
Jag tycker allt är viktigt att väga samman när man ska göra en så stor investering så jag läser med stort intresse alla inlägg!
/Martin
Håller med dig!
Postad 23 November 2007 - 22:28
Unregistereddb68e602
-
Unregistereddb68e602
-
Användare
-
-
113 inlägg
Har tittat på plattTv i 1,5 år nu, men har aldrig noterat att Toshiba ens tillverkar plattTv..... Men denna TV verkar för bra för att vara sann.... är det så, är Toshiba värd pengarna? (kanske fel forum att fråga detta, men hoppas att folk är ärliga) Skall nämnas att jag ägt 42XD1E(grymt bra bild t.o.m. på SDTV, fast med bandningar) Hur står sig Z3030 mot 42XD1E? Någon som sett båda? Även via SDTV-digital, då det är den sortens TV vi tittar på mest!
Väldigt tacksam för svar!
Hejsan, Som jag skrev innan märker jag stor skillnad på min gammla buzzande 46XD1E och nuvarande 47Z3030. Enligt mina ögon så slår Toshiban helt klart Sharpen i både analogt tv-tittande och via dvd. Jag tycker dessutom Toshiban byter kanal mkt snabbare (vilket sharpen var slö på) och har ett bättre användargränsnitt. Hitills så har jag verkligen fått "WOW" intryck av denna apparat. Dessutom så slipper jag även buzzning och banding (som jag kunde se till en viss del hos Sharpen). Jag hade faktiskt planer på att köpa en comhem digital box innan jag fick hem teven, men funderar nu på att skippa det efter som teven hanterar analog signal så pass bra. Jag är ingen expert på tv-apparater men denna teve leverar (IDOL snack) verkligen när det gäller SD-signal. Andra signaler kan jag inte svara på men jag har svårt att tänka mig att jag skulle bli besviken och ser verkligen fram emot att testa den med HD material framöver.
Postad 23 November 2007 - 22:32
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
cruse: om du gillar XD1s hyfasade SD-bild, så kommer du älska Tosh 100hz - lovar jag utan att ha sett z3030. Dock så ska snabb-spelare vara skeptiska mot reaktionstiden på z3030, det är ju en (relativt sett) budget-panel. Reaktionstiden är något Tosh närmast döljer - så där har det snålats på denna budget-hiend. Sikta då på XL2 med 4ms. Jag är som en kall värdepapperhandlare som väger olika faktorer mot varandra för att hitta optimalt köpläge som ger adekvat avkastning. Att vissa inte tål detta tillvägagångssätt beror på att de är mer emotionella. Men jag har lärt mig att logik och fakta ska styra. Tråkigt med alla persoliga påhopp. Ingen som vill kommentera mitt tidigare inlägg!
Vet inget om Panasonicen mer än att jag studerat dess specs, och den har ju IPSalpha som ä mycke bättre än Z3030 gamla IPS - på pappret. Z3030 är ju splittny och därför duger nog båda. Troligen har Tosh bättre 100hz, som går stänga av. Men är inte insatt i 37-marknaden - jag vill ha 10 till. Du kan ju ta reda på vad som skiljer dessa TVs exakt och presentera här - så kan jag kommentera. lycka till Ni kan skriva vad ni vill om mig - jag håller mig till sakfrågan som har bestånde värde. Friläge för fanatikerna - om era inlägg döljs så är det inte jag som påverkat - jag är tolerant...det är ju möjligt ni är kvinnor När jag varit ute och jagat, tittat på dom flesta nya skärmarna har jag inte varit nöjd med vad jag sett på S-PVA, såsom Samsung, Sharp, Sony och därför har jag avvaktat.
Sharp tillverkar sina skärmar som heter ASV advanced super view. Jag hade bra vinkel på XD1 utom sista 10grader - man aldrig tittar så. Hur du kan ogilla Sonys senaste skärmar är mej otroligt - titta på kaniner och valar på nyjorks gator! Tyvärr har ingen skrivit om vinkeln - vad jag vet! ingake som har en sämre kontrast är ju nöjd - så det borde vara ännu bättre på 47an. Jag kan garantera att det inte är någon "gammal ips:are" i denna TV, panelen må vara en IPS, S-IPS, AS-IPS etc, det spelar ingen roll, men bilden bilden blir inte så här bra med någon halv-taskig gammal panel, det är allra senaste modell på panelen. Toshiba har tidigare varit ganska försiktig med den dynamiska kontrasten och en Panel med 1500:1 har haft 6000:1 med "dynamik". Jämför med Samsung som pressar upp 1500:1 till 15.000:1. Så Z3030:s 15.000:1 kan mycket väl vara i klass med Samsung F86:ans 25.000:1. Ja, det är märkligt. Jag har letat och letat, men hittar ingen info förutom IPS. Tycker själv det låter väldigt märkligt. Vi får inte glömma att Toshiba har varit URDÅLIGA på infon kring skärmen, en hel del felskrivningar på olika ställen. Väldigt slarvigt, dvs.. det skulle inte förvåna mig om det var en annan panel än IPS..
F86 har den bästa svärtan, och finfina färger vad jag sett. Alla recensenter berömmer svärtan, liksom de anmärker på z3030 svärta. Du får gärna vara optimistisk, men sannolikheten talar till mig. Z3030 har en ganska bra svärta - inte mer. Och det räcker för de flesta. Sant det är svårt att säga nåt om små fotografier - dock är svärta det enklaste att bedöma. Att de som köpt den billiga TVn med den utgångna panelen vill försvara sitt köp är självklart. Jag ser objektivt på det hela. Och säkert är det en bra svärta om man inte specialstuderar den. Vissa saker ska man undvika tänka på - det är jobbigt utan. IPS-panelen är säkert den sista som tillverkades - den bästa. Sedan kom SIPs och z3030 IPSpanel kanske är halv-IPS då. Ingen vet - allt är hemligt. Den egentliga kontrasten med. Men vad står i UK-katalogen:
Tosh_Kontrast_3300_1_UK_kat_.jpg 26.6K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av toler, 23 November 2007 - 22:40.
Postad 23 November 2007 - 23:01
ingake
-
ingake
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Det jag är mest nyfiken på som jag läst "spekulationer"? fram och tillbaka är vilken av Sharp 46XL2 och Toshiba 47Z3030 som har bäst och/eller mest detaljerad svärta. Även om dynamisk kontrast är en luddig riktlinje så måste det väl ändå säga nånting om svärtan att Toshiban har 15 000:1 mot Harpens 10 000:1?
Många skriver om svärta som om det vore det viktigaste för att välja teve... Om man prioriterar svärta varför köper man då inte en Panasonic / Pioneer plasma?? Min åsikt är att svärta är viktigt - men långt ifrån det viktigaste då man väljer teve. Jag har att aldrig sett XL2E live men den har säkert lika bra svärta (eller dålig - hur man nu vill se på LCD-svärta jmf plasma) som Z3030. Säkerligen är skillnaden minimal. Det som är viktigt för mig är att teven inte har en massa buggar och diverse problem á la SHARP / SAMSUNG / LG osv osv. Viktigt för mig är också att en så pass stor teve som 47" kan prestera en bra bild från lågupplöst mottagninig (SD). Trots allt är ju det som man tittar på mest (jag i alla fall). Vanlig bonnateve (skånska för er som inte förstår) alltså. Dessutom gör Toshiban allt det andra fantastiskt bra också (720/1080p / inga eftersläpningar / bra betrktnigsvinkel / judderfri bild / färger / ljud osv osv). Fundera inte på svärtan. Svärtan är BRA. Åtminstone för att vara en LCD. Bäst? Nej, köp en plasma istället - men få andra svagheter på köpet. Nu har jag haft min teve i några veckor och jag är fortfarande så j-vla nöjd man kan vara!
Ha en trevlig fredag allihopa! Ikväll är det IDOL på TV4 och Daniel åker ut!
Hej då.
Daniel åkte och jag tjänade 17 x pengarna på betsafe.com. Teven är betald. Halleluja. Andreas är the king of rock,Nu är det champange!!!!
Postad 23 November 2007 - 23:02
h_berg
-
h_berg
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Verkar som apparater är på gång hem igen, http://www.my-soluti...show=1#_detailsPriset är dock det samma fortfarande, har nämnts att det skulle gå ner...
Postad 23 November 2007 - 23:20
ingake
-
ingake
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Verkar som apparater är på gång hem igen, http://www.my-soluti...show=1#_details
Priset är dock det samma fortfarande, har nämnts att det skulle gå ner...
mmmm... tillgång & efterfrågan...
Postad 23 November 2007 - 23:22
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Toler! Påstår absolut inte att t.ex. X3000- 3500 skulle ha en dålig bild...tvärtom, mycket bra. Men prislappen är för hög på en 52a.
Men om jag skall köpa en TV obesett, som Z3030 måste jag rätta mig lite efter dom saker jag vet och har erf. av.
En av dom saker är just oförändrad bild och färger i betraktningsvinkel på den senaste S-IPS som jag tycker slår S-PVA. Men det är min bedömmning.
Postad 23 November 2007 - 23:42
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
F86 har den bästa svärtan, och finfina färger vad jag sett. Alla recensenter berömmer svärtan, liksom de anmärker på z3030 svärta. Du får gärna vara optimistisk, men sannolikheten talar till mig. Z3030 har en ganska bra svärta - inte mer. Och det räcker för de flesta. Sant det är svårt att säga nåt om små fotografier - dock är svärta det enklaste att bedöma. Att de som köpt den billiga TVn med den utgångna panelen vill försvara sitt köp är självklart. Jag ser objektivt på det hela.
Hmm, hur kan du påstå att du ser objektivt på något efter just ha dissat en TV som du inte har sett och som du inte har en aning om vad det är för panel i, d v s du gissar? Hur kan du ens skriva att svärtan på Z3030 är "ganska bra" utan att ha sett den? Vi har dessutom en medlem på detta forum som har ägt både en F86:a och nu en Z3030 och som säger att svärtan är likvärdig. Om du läser Samsung recensionerna en gång till så ser du att de berömmer svärtan, men klagar på dålig detaljåtergivning i mörka partier (black crush) och dålig bildbehandling, en 100 Hz funktion som i princip "alla" stänger av. Glöm inte att recensionerna på Z3030 är gjorda på 42:an, inte 47:an som har bäst specifikationer. Och säkert är det en bra svärta om man inte specialstuderar den. Vissa saker ska man undvika tänka på - det är jobbigt utan. IPS-panelen är säkert den sista som tillverkades - den bästa. Sedan kom SIPs och z3030 IPSpanel kanske är halv-IPS då. Ingen vet - allt är hemligt. Den egentliga kontrasten med. Men vad står i UK-katalogen:
UK katalogen är uppenbarligen fel, hemsidan anger kontrasten till 15.000:1, liksom alla andra kataloger och internationella hemsidor. Skulle det röra sig om panelens grundkontrast skulle 3.300:1 innebära att den t o m är vassare än Sharp HD1, vilket jag inte tror att den är...
Postad 24 November 2007 - 00:02
Unregisteredeb89c8a8
-
Unregisteredeb89c8a8
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Ahh, tack alla hittills!
Jag gillar den bitska tonen i allas inlägg nu. Keep it up!
Seriöst alltså. Jag tycker det är bra med en diskussion som lever såhär och både anhängare och skeptiker som nästan är arga på varandra. Då får den som orkar läsa tråden från början till slut en egen uppfattning av vad som verkligen gäller utifrån sitt eget behov och användningsmönster. Allt är ju inte svart eller vitt. Det visar detta verkligen.
Som sagt, keep it up!
// Nybörjare, som tycker det är undebart att ni är generösa med er gedigna kunskap, känslor och alla andra allmänna omdömen. :-)
Postad 24 November 2007 - 00:31
Unregistered5eeb5689
-
Unregistered5eeb5689
-
Användare
-
-
229 inlägg
Jag skulle då inte tacka nej till bättre svärta, men den räcker gott och väl med dagens mått. Den tappar färgen framför allt svärtan väldigt fort vid betrakningsvinkel uppifrån men från sidan så är den mycket bra. Jag tror inte att det är många som köper en TV och står upp å kollar så det kan inte vara ett stort problem för många. Vid snabba panoreringar så vill texten inte riktigt hänga med om man endast fokuserar på texten. Men jag fokuserar på bilden och ser då inte nåt störande med texten.
De som vill ha riktigt bra svärta bör nog vänta tills LED blir riktigt etablerat, om de nu blir de. Men allt kommer bli bättre i framtiden.
Men jag är iaf kanonnöjd med 47Z3030D trots att den har sina brister. Endel blir säkert bättre när man får till några riktiga inställningar. Sen kommer den i framtiden (förhoppningsvis årskiftet) matas via CD HD-Box och då blir bilden förhoppningsviss ännu bättre.
Redigerat av Unregistered5eeb5689, 24 November 2007 - 00:32.
Postad 24 November 2007 - 00:40
TheRoggan
-
TheRoggan
-
Användare
-
-
153 inlägg
Daniel åkte och jag tjänade 17 x pengarna på betsafe.com. Teven är betald. Halleluja. Andreas är the king of rock,Nu är det champange!!!!
Haha det var lite otippat, grattis! :-) /Roger
Postad 24 November 2007 - 00:53
TheRoggan
-
TheRoggan
-
Användare
-
-
153 inlägg
Hehe vilken "intressant" dialog det blev helt plötsligt här
Schysst av Thomas L (och Ingake också för den delen) som delar med sig med feedback om sitt intryck skärmen och tips för att ta bort fotfästet, nu vet jag hur jag ska göra om ett par veckor, tack! :-)
Är det någon som har en 52'a på ingående? Vore intressant att höra något om den!
Såg en 46" Sony W3000 idag med Spiderman and the Silversurfer på BR på Onoff, riktigt imponerad av bilden, extremt fin skärpa och färgåtergivning, dom hade någon speciel Sony demonstration där så det är möjligt att den blivit kallibrerad ordentligt av Sony folk. Bästa bilden jag sett på någon TV någonsin, dock så blev det lite suddigt i snabba panoreringar vilket gjorde avsaknaden av 100hz tydlig. Är Z3030 i samma klass bildmässigt och med 100hz på det så kommer jag vara extremt nöjd! Någon som jämfört dem i verkligheten?
/Roger
Postad 24 November 2007 - 00:57
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
Postad 24 November 2007 - 01:10
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
min replik blev tom...vilket inte ska vara möjligt, och all min text försvann, nej nu är det slut med replikerande, detta får inte hända, nog med att bry som om andra. jag har rätt i det mesta oavsett. jag replikerar kortfattat igen: I tyska forum finns en erfaren användare som skriver att XL2 har överlägsen färg & SDTV mot z3030. Tyvärr har den oxå dålig fjärr/menyer och förfärlig Svartkross. Så det är väl fördel z3030. Se XL2-tråden ffodil: z3030 52/57 har SPVA som har bättre reaktion och svärta än IPS som 47 och neråt har, inte att förväxla med SIPS. Reaktion är som schackets torn som är mer värd än vinkelns häst. SPVA gör IPS matt. Foxn: Sidovinkeln - är den total som med SIPS? 100hz borde ta bort lagg - tråkigt den inte fixar texten då. TomasL: Då har recensenten i Trusted fel att svärtan är medelmåttig igen. Något som den är på IPS-skärmar. Det är naturlig fenomen man uppfattar postiva saker som ny TV i rosenrött. Med tiden blir bristande svärta mer irriterande för upplevelsen. Då får man trösta sig man vet att man köpte en budgetTV med brister man förträngt - och att det var värt - man tar det som en man och får det ljusare i rummet vid mörkare scener som gör man har koll på vad som finns på bordet - snask cheddarpop och KlasCats. Tråkigare på da'n då man har svårt att skilja på svart och mörkblått. 46an har mer kontrast med oxå större pixlar och därmed mer ljusgenomsläpp. Den är ljusare och mindre svart. Därmed blir det mindre skillnad i svärta vid kontrasthöjning. Tror alltså inte väsentligt bättre svärta, vilket ditt foto med jorden rymden visar. Hoppas jag har fel (nästan alldrig dock). Dynamisk kontrast - mycket opålitlig - som Ohly -- Svärta-lumen säkert värde som uppfattas lättast av bildfenomen. Svart som Afrika ska det vara tryggt inkapslat i TVn så det vita uppskattas utanför. Vikten av svärtan eller förträngningen av dess ljus - är högst individuell. Varför ska man reta sig på en känd brist - bättre att inte bry sig. Men nu bryr ni er - nu vet alla att hålla koll på svärtan vid intresse. Inbilla er inget förrän ni har den hemma, så är det dags att svart med andra nyanser blir bara SSvart i huvet - där överjaget får styra över det krassa förnuftet av nödvändighet. F86 har bra svärta - men tydligen även krossande svärta. Något man inte märker i affär. Sony har lyckats med bra svärta som inte krossar. Sony har oxå fattat att de flesta har kabelTV - inte bi-boxer. ajö OBS z3030S 5:5 pulldown på 24P är egentligen 1:1 pulldown - eftersom det är en statisk ruta. Du kan inte köra 120hz och interpolera 4 rutor mellan originalrutan, du måste välja. Därmed är XL2 bättre som kör 2:2 pulldown och därmed interpolerar 1 ruta emellan. En polerad ruta på skärmen är bättre än 4 i specen. Alltså så kommer du få lite hack i panoreringar mm på film. Om det inte går att hacka det checksumsäkrade operativsystemet och ta bort spärren, eller går det i servicemenyn - supporten vill inte hjälpa mig - så hur kommer man in - det borde vara avslöjat nu. Men det kan vara så 120 & 24P inte funkar ihop - z3030 har för lite kraft i sig att klara detta - en allvarlig brist ser jag. Nu har jag nog av budgetTVs - jag får betala det bästa så blir besvikelsen minst - går inte tjäna tusenlappar på nåt man ska irritera sig på i en del år framåt. budjetbojher UK AVf:.. there's only one single set of picture and color management system settings shared between all inputs.
Redigerat av toler, 26 November 2007 - 23:02.
Postad 24 November 2007 - 01:16
Unregistered866066c7
-
Unregistered866066c7
-
Användare
-
-
189 inlägg
min replik blev tom...vilket inte ska vara möjligt, och all min text försvann, nej nu är det slut med replikerande. jag har rätt i det mesta - ni förvrider sanning
TJORRRR
Postad 24 November 2007 - 09:35
h_berg
-
h_berg
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Tjena,
Är det någon som hört humming, buzzing på 47Z3030???
Blir väldigt besviken om det är så......
Postad 24 November 2007 - 10:06
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
TYSK.uk ... Buzz på 42z3030 - oljudet kan öka efter ett tag! ... liksom Clouding - Bild ... Test me' massa Bilder:    ^Test-DVDn^ _ _ _ _ > TVblink<
Redigerat av toler, 26 November 2007 - 11:30.
Postad 24 November 2007 - 10:25
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
ffodil: z3030 52/57 har SPVA som har bättre reaktion och svärta än IPS som 47 och neråt har, inte att förväxla med SIPS. Reaktion är som schackets torn som är mer värd än vinkelns häst. SPVA gör IPS matt.
Du menar som ungefär som på bilden längst ned i inlägget, då S-PVA (till höger) uppenbarligen spöar IPS? TomasL: Då har recensenten i Trusted fel att svärtan är medelmåttig igen. Något som den är på IPS-skärmar. Det är naturlig fenomen man uppfattar postiva saker som ny TV i rosenrött.
Så det skimrar i rosenrött även i Samsung F86 tråden? Vad handlar inläggen om där? Problem som rullande ränder. Trusted reviews skriver inte att svärtan är "medelmåttig", utan de skriver "slightly disappointing black levels, but if black levels are your main concern, you should be looking at Plasma". Du hyllar Samsungs svärta och SPVA och dissar Toshibas "gamla" IPS utan att ha sett någon av dem i ditt eget vardagsrum, vilket en användare här på Minhembio har gjort. Jag tror på honom när han säger att Toshiban är mycket bättre och har likvärdig svärta. Med tiden blir bristande svärta mer irriterande för upplevelsen. Då får man trösta sig man vet att man köpte en budgetTV med brister man förträngt - och att det var värt .....större pixlar ..... som Afrika .....känd brist ..... överjaget får styra över det krassa förnuftet av nödvändighet  Återigen, du vet inte vad du pratar om. Du har rätt i en sak, ett råd som du själv borde ta på allvar: Inbilla er inget förrän ni har den hemma
OBS z3030S 5:5 pulldown på 24P är egentligen 1:1 pulldown - eftersom det är en statisk ruta. Du kan inte köra 120hz och interpolera 4 rutor mellan originalrutan, du måste välja. Därmed är XL2 bättre som kör 2:2 pulldown och därmed interpolerar 1 ruta emellan. En polerad ruta på skärmen är bättre än 4 i specen. Alltså så kommer du få lite hack i panoreringar mm på film. Om det inte går att hacka det checksumsäkrade operativsystemet och ta bort spärren, eller går det i servicemenyn - supporten vill inte hjälpa mig - så hur kommer man in - det borde vara avslöjat nu. Men det kan vara så 120 & 24P inte funkar ihop - z3030 har för lite kraft i sig att klara detta - en allvarlig brist ser jag. Nu har jag nog av budgetTVs - jag får betala det bästa så blir besvikelsen minst - går inte tjäna tusenlappar på nåt man ska irritera sig på i en del år framåt. budjetbojbashing fistluckher
Nu är du ute och cyklar igen! Jisses, var får du allt ifrån?  5:5 pulldown repeterar samma bild 5 ggr för att komma upp i 120 Hz. Detta gör man för att få en lugn, stabil bild med lite eftersläpningar. Alla som vet hur det fungerar är överens om att detta är rätt sätt att behandla 24p. Fel sätt är att blanda in interpolering. Menar du att XL2 kör 2:2 pulldown? Det borde innebära att bilden repeteras 2 ggr och att bildfrekvensen är 48 Hz. De flesta vill ha 24p utan någon som helst interpolering. MEN om man vill så har Toshiba "Film stabilization" som repeterar 3 bilder och sedan interpolerar 2 "mellanbilder" för att komma upp i 120 Hz. 120 Hz råkar vara den minsta gemensamma nämnaren för 24p, 30p och 60p. TV:n klarar alltså av att återge alla bildformat med hög uppdateringsfrekvens. Något som ytterst få apparater klarar av. Toler, vad vinner du på att skriva nästan obegripliga och provocerande inlägg kryddat med mängder av faktafel, antaganden och halvsanningar om något som du saknar egen erfarenhet av?
Redigerat av Tomas L, 24 November 2007 - 10:31.
Postad 24 November 2007 - 12:09
a_33
-
a_33
-
Rookie
-
6 inlägg
Har följt sharp xl2 tråden passivt ett par månader nu men gav upp i början av förra veckan och beställde toshiban (z3030 47) i torsdags och hämta den på inwarehause på fredagen! Mina första intryck är mycket positiva och då har jag inte gjort några inställningar själv ännu utan kör default. Tänkte prova den lite hårdare med ps3an under dagen, men det förutsätter att jag kan lura bort flickvännen från den… får väl knäcka wii galaxi cd..
Postad 24 November 2007 - 12:22
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
Det är du som gör jämförelse med usla Samsung. Jag har bara konstaterat den har bra svärta - inte i övrigt. Toshiba har väl bättre svärta om man räknar detaljer. Att du jämför med M86 som vart så problemtygd - gör inte saken bättre. En korrekt jämförelse ska vara med vettiga TVs som XL2 & X3000. Men fakta är de jag säger; sedan är ändå realiteten det avgörande. IPS är alltså klart sämre än "S"-modeller. Jag vet vad jag pratar om. Vid 24P så kan inte interpolering (100/120hz) ske. Detta betyder att 5:5 = 1:1 = att 5 står för 1 bild som hålls en femtedel av tiden (5ggr) som är vad 1 står för, men eftersom bilden är statisk så är det irellevant ur länge den hålls - det är ändå bara en bild. För att 5:5 ska ha betydelse så krävs att någon av "bildrutorna (egentligen bara en femtedels tidsintervall av en ruta som visas); kan interpoleras. Men interpolering kan bara ske utan 24P - alltså 3:2 pulldown, vilket minskar judder - men inte tar bort det. Äkta är t.ex. X3000 som polerar alla fyra extra-rutorna i 24P/120hz eller var det 96hz. Sådant kräver dyrare processor-kraft. Att 24P inte kan kombineras med interpolering har supporten erkänt för mig - står ju i manual - och konstateras i Trusted. Så vem har fel nu då? Tyvärr kan jag inte få fram broshyren nu för att se vad som stod exakt - bifogar dock urklippet igen av det viktigaste. Ser du att de skiljer mellan 24P och 100hz i praktiken (utan att säga det rent ut). Detta betyder att 120hz inte kan kombineras med 24P, utan bara minska judder på NTSC-dvd. Alltså konverteras en 24fps-film till 50/60hz och sedan interpoleras för att minska "skadan"; inte ta bort skadan som 24P gör. XL2 har 24P 2:2- så den sätter in en polerad ruta, bättre än inget... " De flesta vill ha 24p utan någon som helst interpolering."; skriver du. Detta är inte min erfarenhet - eftersom 24 rutor är för lite. Bättre med flyt utan hack alls.
TOSHIBA Z3030 KAN INTE KÖRA 24P & 120hz interpolering samtidigt, och dämed är 5:5 en onödig siffra - bedräglig. Tosh har sämre fixning av filmrutor - för du kan inte göra nån utjämning mellan filmrutorna. Detta enligt tillgäglig info! Kanske hade Tosh tänkt att ha interpolering på 24p men övergav detta sent. Men 5:5 pulldown betyder att du har bara 24 rutor - vilket är den enklaste 1:1 pulldown, alltså ingen pulldown...
Det är du som förvrider vad jag säger - jag har inte framhävt Samsung som något bra exempel. Du snirklar dig förbi sakfrågan som en slipad politiker; dvs att du inte kan interpolera 24P - något som folk tror eftersom det står 5:5 pulldown - felaktigt! Du kör en ojust replikteknik som går i omogen försvarsställning - exempelvis klipper du ut enstaka ord oxå i vad du citerar av mig - vulgärt enligt mig, så du förvränger förlöjligar för att slippa bemöta det svåra. Detta trodde jag inte om dig - eftersom du haft en kompetens som förpliktigar. Du har inget att vinna på detta, du lurar dig själv och kanske andra som vill köpa pga den fina 25P 5:5 pulldown... när det är frågan om 3:2 pulldown med möjlig interpolering av en eller två rutor - utan 24P (antingen en polerad efter 3 samma rutor, eller två polerade i början och slutet av två samma rutor - vilket ger två polerade rutor mellan övergång av originalrutan=de två samma). 100hz gäller PAL TV och 24p gäller film (även på PAL TV?) men aldrig mötas de två i z3030 - även om Tosh ger sken av detta. Tosh lurade folk att köpa x3030 med 24p - men den visade sig sakna detta (judder) och till slut erkände. Om det skulle vara så att 24p interpoleras på något sätt - så är det inte nämnt hur. De visar bara fem rutor (av samma ruta), sedan nästa ruta osv, detta är bedrägligt. Tänk på att en FHD får ev. skala upp - plocka ut 24p - och polera mellan rutorna - kräver massa processorkraft för att se bra ut. Det gör det på X3000 - som har fläktar 2st. z3030 har inga fläktar. Jag hoppas någon kommer försvara mig - som tänker logiskt. Men vill du fortsätta hylla din tv på bekostnad av djupare insikt som även visar svagheter - så kör till. Logik slår du inte.
Jag kommer hädanefter bara ev. replikera de som håller sig till fakta. Skärp er. Har jag fel så får ni peka på detaljerade källor. KÄLLAN/LOGIKEN - den tredje avgörande parten i en diskussion. adios ps - lycka till att lura tjejen så du kan testa TVn - ett jädra bra köp för de pengarna - om än inte så bra som reklamen framställt.
Redigerat av toler, 24 November 2007 - 22:03.
Postad 24 November 2007 - 13:07
Unregistered5eeb5689
-
Unregistered5eeb5689
-
Användare
-
-
229 inlägg
toler när tänker du igentligen köpa en tv?
Vilka av x3000, XL2, och Zserien har du sett i verkligheten?
Redigerat av Unregistered5eeb5689, 24 November 2007 - 13:21.
Postad 24 November 2007 - 13:32
DrHD
-
DrHD
-
Användare
-
-
166 inlägg
Ja Tomas Mr Tool verkar ju veta presis allt, säger sig självt hur intelligent man kan vara då man jämför och säger sig veta hur en produkt är utan att själv ha sett det, jovisst ett riktigt Tool, namnet passar bra där hahah!
Rec på Trusted var just 42 modellen vilken har lägre kontrast och som sagt har jag haft den usla F86'an och jag ser mig ingen direkt märkbar skillnad mellan min 47 Z3030 i svärta direkt och som jag sa lång tidigare i tråden har min kompis skickat tillbaka sin 40F 86'a och han säger detsamma om svärtan på Toshiban.
Så allt detta skitprat om dålig svärta kommer Toolbox ingenstans med, vi vet vi har båda haft Sammy F86 och båda vi kan ju ej ha så jäkla dålig syn eller
Men eftersom han vet allt kanske man ska köpa sig en Sony X3500, så kanske vi alla så slipper vi se honom sen
Redigerat av DrHD, 25 November 2007 - 11:55.
Postad 24 November 2007 - 13:45
Unregisterede2a9c094
-
Unregisterede2a9c094
-
Forumräv
-
-
507 inlägg
cruse: om du gillar XD1s hyfasade SD-bild, så kommer du älska Tosh 100hz - lovar jag utan att ha sett z3030. Dock så ska snabb-spelare vara skeptiska mot reaktionstiden på z3030, det är ju en (relativt sett) budget-panel. Reaktionstiden är något Tosh närmast döljer - så där har det snålats på denna budget-hiend. Sikta då på XL2 med 4ms.
Jag är som en kall värdepapperhandlare som väger olika faktorer mot varandra för att hitta optimalt köpläge som ger adekvat avkastning. Att vissa inte tål detta tillvägagångssätt beror på att de är mer emotionella. Men jag har lärt mig att logik och fakta ska styra.
Tråkigt med alla persoliga påhopp. Ingen som vill kommentera mitt tidigare inlägg! Vet inget om Panasonicen mer än att jag studerat dess specs, och den har ju IPSalpha som ä mycke bättre än Z3030 gamla IPS - på pappret. Z3030 är ju splittny och därför duger nog båda. Troligen har Tosh bättre 100hz, som går stänga av. Men är inte insatt i 37-marknaden - jag vill ha 10 till. Du kan ju ta reda på vad som skiljer dessa TVs exakt och presentera här - så kan jag kommentera. lycka till Ni kan skriva vad ni vill om mig - jag håller mig till sakfrågan som har bestånde värde. Friläge för fanatikerna - om era inlägg döljs så är det inte jag som påverkat - jag är tolerant...det är ju möjligt ni är kvinnor
När jag varit ute och jagat, tittat på dom flesta nya skärmarna har jag inte varit nöjd med vad jag sett på S-PVA, såsom Samsung, Sharp, Sony och därför har jag avvaktat. Sharp tillverkar sina skärmar som heter ASV advanced super view. Jag hade bra vinkel på XD1 utom sista 10grader - man aldrig tittar så. Hur du kan ogilla Sonys senaste skärmar är mej otroligt - titta på kaniner och valar på nyjorks gator! Tyvärr har ingen skrivit om vinkeln - vad jag vet! ingake som har en sämre kontrast är ju nöjd - så det borde vara ännu bättre på 47an.
Jag kan garantera att det inte är någon "gammal ips:are" i denna TV, panelen må vara en IPS, S-IPS, AS-IPS etc, det spelar ingen roll, men bilden bilden blir inte så här bra med någon halv-taskig gammal panel, det är allra senaste modell på panelen. Toshiba har tidigare varit ganska försiktig med den dynamiska kontrasten och en Panel med 1500:1 har haft 6000:1 med "dynamik". Jämför med Samsung som pressar upp 1500:1 till 15.000:1. Så Z3030:s 15.000:1 kan mycket väl vara i klass med Samsung F86:ans 25.000:1. Ja, det är märkligt. Jag har letat och letat, men hittar ingen info förutom IPS. Tycker själv det låter väldigt märkligt. Vi får inte glömma att Toshiba har varit URDÅLIGA på infon kring skärmen, en hel del felskrivningar på olika ställen. Väldigt slarvigt, dvs.. det skulle inte förvåna mig om det var en annan panel än IPS..
F86 har den bästa svärtan, och finfina färger vad jag sett. Alla recensenter berömmer svärtan, liksom de anmärker på z3030 svärta. Du får gärna vara optimistisk, men sannolikheten talar till mig. Z3030 har en ganska bra svärta - inte mer. Och det räcker för de flesta. Sant det är svårt att säga nåt om små fotografier - dock är svärta det enklaste att bedöma. Att de som köpt den billiga TVn med den utgångna panelen vill försvara sitt köp är självklart. Jag ser objektivt på det hela. Och säkert är det en bra svärta om man inte specialstuderar den. Vissa saker ska man undvika tänka på - det är jobbigt utan. IPS-panelen är säkert den sista som tillverkades - den bästa. Sedan kom SIPs och z3030 IPSpanel kanske är halv-IPS då. Ingen vet - allt är hemligt. Den egentliga kontrasten med. Men vad står i UK-katalogen:
Tosh_Kontrast_3300_1_UK_kat_.jpg 26.6K
0 Antal nerladdningar
Glad att du försöker hjälpa mig Toler! Panasonicen har V-Real Pro 2 bildhantering, är osäker om den har 1080p24 Support. En del tester säger att den har, andra säger att den inte har det! Inte 100Hz, full-hd, Kontrast 8500:1, Betraktningsvinkel H/V 178/178 grader, 2 HDMI. Toshiban har har 1080p24 Support, 100Hz, full-hd, osäker på kontrasten Pricerunner skriver 5000:1, Prisjakt skriver 14000:1, betraktninsvinkel 178/178 grader, 3 HDMI.
Postad 24 November 2007 - 13:56
Grelber
-
Grelber
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Toler och TomasL: Möjligen lite riskabelt för en nybliven medlem att blanda sig i en diskussion mellan två forumrävar, men blandar ni inte äpplen och päron i era inlägg? Jag kan ha fel, men som jag läser Toshiba-specen så handlar de respektive teknikerna om helt olika inmaterial: Om källmaterialet är film, inspelad i 24p och skickad till TV:n i 24p, så kan Toshiban addera 4 identiska bildrutor och visa varje delbild en femtedel av tiden för att minska flimmer. Detta med samma logik som låg bakom framväxten avv 100Hz CRT, medan det knappast existerade några 120HZ CRT på USA-marknaden - för de flesta människor tycks brytpunkten för att kunna uppfatta flimmer ligga just någonstans mellan 50 och 60 Hz, så NTSC-tittarna med sina 60Hz-TV stördes i allmänhet inte av flimmer. Så snart bildskärms- och grafikkortsteknologi tillät skrämdes ju också datamonitorer upp i minimum 60Hz, helt enkelt för att få en flimmerfri bild. Med detta resonemang skulle två eller tre extrainsatta bildrutor - 72 eller 96Hz - vara fullt tillräckligt, medan en - 48Hz - skulle vara för lite för att undvika flimmer. Om man sedan föredrar den ursprungliga 24Hz-visningen av en film för att få "biokänslan" eller prioriterar en flimmerfri bild måste väl rimligen vara en smaksak. Däremot avslöjar de "testare" som uttalar sig om verkningarna av Motionflow, Active Vision, eller vad tillverkarna nu kallar sin interpoleringsteknik, med en 24p BlueRay-film som källmaterial, sin grundliga okunskap. Eller har jag fattat fel? När däremot en biofilm konverteras till 50 eller 60Hz för att visas via broadcast är ju bilden redan "förstörd" - det finns inget sätt att göra den konverteringen utan att det introduceras fel så länge TV-systemen arbetar i 50 resp 60 Hz. Och det är här tillverkarnas olika bildinterpoleringstekniker kommer in, för att minimera effekterna av dessa fel. Vissa tillverkare lyckas uppenbarligen bättre med detta än andra, men det kan inte vara fel att försöka. Visar broadcastleverantören en "förstörd" film så verkar den typ av interpolation som Toshiba beskriver vara ett väldigt rimligt, och förhoppningsvis fungerande, sätt att minska det judder som konverteringen ställt till med, inte nödvändigtvis den ryckighet som ligger i att det ursprungliga 24p-materialet har för låg bildfrekvens för att undvika ett visst mått av motion blur -- den begränsningen ligger ju redan i filmkameran. Om källmaterialet däremot är direktsänt eller inspelat med videoteknik, alltså 50Hz, finns det en poäng med att antingen dubbla bildfrekvensen för att minska flimmer, eller att interpolera fram x antal mellanbilder mellan två 50-Hz-bilder för att öka den upplevda skärpan. Eftersom interpolationen är en begåvad, men dock, gissning, så kan den introducera fel, och för program med lugna sekvenser, studiosamtal och liknande, är det rimligt att tänka sig att en ren frekvensdubbling ger det bästa resultatet, medan interpoleringen kan vara en poäng att använda vid sportsändningar och annat material med snabba förlopp. Så det olika teknikerna har olika användningsområden och kompletterar varandra, och att jag som bildkonsument har möjlighet att välja den teknik som jag anser passa bäst för det jag för tillfället vill titta på tycker jag är utmärkt. Som jag läser Toshibas specifikationer så har deras tekniker tänkt till när det gäller valmöjligheterna, men hur väl sedan interpolering och bildfrekvensmultiplicering fungerar i praktiken är en annan diskussion.
Postad 24 November 2007 - 14:27
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
Vad är det för mening att ersätta en bild på skärmen med samma bild? - det är väl bättre att hålla samma bild då för att undvika flimmer! Hack uppkommer vid bildrutebyte - därför behövs interpolering. 24p funkar inte med interpolering, och någon visning av samma bild 5ggr finns det inte anledning till. LCD är ju statisk progressiv och sätter ihop interlace. Förstår inte vad du menar med okunskap. Vill man ha flyt i bilden - så polerar man in rutor även vid bluray, om det funkar bra. 24p ska kunna funka även på SD-material, ju sämre kvalite desto svårare. Vad jag vet så finns ingen TV som har inställning att dubbla rutor i en PAL-sändning. Det är interpolering som gäller då med. Pseudo-dubblering av rutor sker bara i 24p-läge. USA har 60hz, men sämre upplösning. De ser tydligare den sämre bilden jämfört med PAL som ser den bättre bilden med lite lite flimmer (på bra CRT utan linjedubblering). "Som jag läser Toshibas specifikationer så har deras tekniker tänkt till när det gäller valmöjligheterna". Nej, Toshiba kombinerar inte 24p med 120hz - fast de är som varandras makar. Superkraften finns i när dom är gifta. Troligen har Tosh valt att göra en billigare TV istället - inte fel. Men glöm 5:5 pulldown. Du spekulerar bara - visa fakta. Kan nu inte replikera mer - annat än bevisbara fakta som motbevisar mina teser. Allt annat läser jag bara. Ska komma med ytterligare info om z3030 (dock ej om detta 24P/120). Guu va skönt, nu ä ja fri. SVAR till DrHD: mitt sista "onödiga" svar. Nej jag har inte sett dessa modeller - de finns inte att se i norrköping för tjuven. Men i butik är det nästan omöjligt att ha bekväma förhållanden att studera TVn. Det är undermålig källa, ljus ljud folk bök och trötta fötter. Man får leta fel så mycket man hinner. Har jag sagt dålig svärta? Medelmåttig svärta har jag antagit z3030 har - men den kanske är bättre än så - den kanske är bra trots IPS. Men jag vet att x3000 har bättre i det mesta. Nu när jag upptäckt svagheter hos z3030 blir jag besviken - men den är fortfarande bästa budgetköp - om man kan kalla en TV för 20000kr det. Skulle verkligen vilja se den på SDTV. 100hz är toppen. Så jag gratulerar köparna. Det är bra för miljön med bra produkter relaterat till priset som gör att fler kan köpa sig bra TV - det driver på utvecklingen och ökar lyckan. Men jag blir inte lycklig pga höga krav - det är mitt val. Vill undvika och bekämpa defekter avslöja. Ville jag bråka så skulle jag inte ansträngt mig att komma med info, som jag gjorde med Andersson-tråden tidigare. Tycker det är för urvattnat i trådarna - information bör koncentreras så det blir bra förutsättningar så folk dras till tråden för det finns nåt kul att läsa och lära - så vill jag ha det - ordning'åreda utan kvinvän :_[ . X-box-Lur
Redigerat av toler, 24 November 2007 - 22:19.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|