Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Audiovector S3 *

519 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 May 2008 - 12:36

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1139 inlägg
  • 0
Att dom är lättdrivna betyder inte att man ska springa och köpa billigaste förstärkaren för att den fixar att driva högtalarna, kraften är en sak men hur musikalisk är den?
Jag skulle aldrig driva ett par S3 med förstärkeri i 5000 krs klassen pga. de ofta saknar det fina ljudet som en Krell, Meridian, Audionet m.fl presterar, nu är detta stereo i 40 000 krs klassen och så högt behöver man inte gå med Super men jag hade nog lagt mig på 15 000 krs klassen och valt en Arcam eller liknande.

Dyrast är inte alltid bäst men det brukar vara så så även om de är lättdrivna så är det värt att lägga en rejäl slant på att få rätt förstärkare.

Så även om det svider med en stereo på 40 000 så är det enligt mig väl investerade pengar om du sitter på S3 Avantgarde av den enkla anledningen att rätt stereo kan göra lika stor skillnad på dina högtalare som vad en uppgradering från Super till Signature gör.

Så var det iaf för mig när jag bytte stereo för en månad sedan, jag satt på en H/K kombo signature försteg/Slutsteg men det ska inte jämföras med ljudet som jag har idag med Audionet.

Så mitt tips är att inte bry sig så mycket om att de är lättdrivna och att man isf. kan driva dom med en billig stereo för den måste låta bra för att dina högtalare ska låta bra.

Postad 04 June 2008 - 08:53

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Igår var jag inne hos Paus i Karlstad där folk från Audiovector demade Standard, Super, Signatur och Avantgarde. Vill först tacka Paus och Ljudtema för demon och ölen/tilltugget, sånt gillar man. Värmen som var i demorummet var dock inte så trevligt med knappast något som Paus kan stå till svars för. :)
Hur tycker jag dessa högtalare låter då? Ja, nu satt jag inte perfekt och hade inte med mina egna referensskivor (ska försöka åka in nu under veckan och lyssna mer) men det jag uppfatta av det man demade med var:

Basen går inte så lågt och den dista rätt kraftigt vid någolunda nivå. Den kändes rätt tunn också. Man körde aldrig någon musik med riktigt djupbas, vilket nog var ett medvetet val, men jag ska försöka testa själv under veckan.
Mellanregisteret var lagomt beslöjande och satt samma prägel på alla musik. Inget som jag kände direkt att "********, detta var inte bra" men ändå inget som imponerande. Men sämst var nog diskanten. Genomgående så var den rätt jobbig och hissad, vilket gav samma ljudkaraktär oavsett om vi lyssna på Beatles eller ZZ Top.

Genomgående för högtalarna var en påfrestande diskant och en ständig signatur oavsett vad man spelade. När vi lyssna på Rage against the machine på Avantgarde hyffsat högt mot slutet så lät det faktiskt inte speciellt bra alls, speciellt inte med tanke på priset!

Ska försöka lyssna på Avantgarde mer under veckan med egen musik och jag kommer återkomma med mina åsiker då.

Postad 04 June 2008 - 09:25

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Igår var jag inne hos Paus i Karlstad där folk från Audiovector demade Standard, Super, Signatur och Avantgarde. Vill först tacka Paus och Ljudtema för demon och ölen/tilltugget, sånt gillar man. Värmen som var i demorummet var dock inte så trevligt med knappast något som Paus kan stå till svars för. :P
Hur tycker jag dessa högtalare låter då? Ja, nu satt jag inte perfekt och hade inte med mina egna referensskivor (ska försöka åka in nu under veckan och lyssna mer) men det jag uppfatta av det man demade med var:

Basen går inte så lågt och den dista rätt kraftigt vid någolunda nivå. Den kändes rätt tunn också. Man körde aldrig någon musik med riktigt djupbas, vilket nog var ett medvetet val, men jag ska försöka testa själv under veckan.
Mellanregisteret var lagomt beslöjande och satt samma prägel på alla musik. Inget som jag kände direkt att "********, detta var inte bra" men ändå inget som imponerande. Men sämst var nog diskanten. Genomgående så var den rätt jobbig och hissad, vilket gav samma ljudkaraktär oavsett om vi lyssna på Beatles eller ZZ Top.

Genomgående för högtalarna var en påfrestande diskant och en ständig signatur oavsett vad man spelade. När vi lyssna på Rage against the machine på Avantgarde hyffsat högt mot slutet så lät det faktiskt inte speciellt bra alls, speciellt inte med tanke på priset!

Ska försöka lyssna på Avantgarde mer under veckan med egen musik och jag kommer återkomma med mina åsiker då.

Om du tycker basen låter distad, mellanregistret beslöjat och diskanten jobbig och hissad så fattar jag inte varför du skall lyssna mer på de högtalarna? :)

Postad 04 June 2008 - 09:50

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Nja, kul att lyssna på egna låtar som man är mer inlyssnad på så man får en ännu bättre bild hur dom låter.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 04 June 2008 - 17:58

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Sådär, nu har jag varit inne och lyssna själv på Signature i en timme med egen musik. Mitt generella intryck från igår gäller. Diskanten är hissad och det blir en jobbig ljus klag som påverkar all musik plus den är rätt så beslöjande. Mellanregisteret är nästan tvärtom, tillbakadragen och klart beslöjande enligt mig. Körerna i Cantate domino lät mer som en gröt och luddigt. Basen verkar ha en klassisk discopuckel som fläskar på den högre basen medans den lägre än väldigt tunn och stort sett väck vilket märks väl på Yello, Infected mushroom och dyl.
Högtalarna börja dista rätt kraftig redan vi vanliga nivåer och man kan knappast köra festnivå med dom heller.
Entombed's Sinners bleed låter ljust och baslös och jag skulle ha stora problem att leva med dessa högtalare när jag spelar hårdrock (ja, i ärlighetens namn med all form av musik). James Taylor's Fire and rain låter luddigare och ljus klang, samma signatur som Joni mitchell's All I want. När jag körde Muddy Waters så verkar den vara dynamiskt pressad också, så den klarar inte av dynamiken på bra sätt.

Så är man nyfiken på detta märket så är mitt tips att lyssna på dom länge och med varierad musik innan man beställer sig. Dom kan såklart passa vissa men för min del så var det för mycket brister och problem för det priset dom kostar.

Kan ännu en gång rek Paus i Karlstad, väldigt trevlig personal.

Mvh
Ljudkvalite

Redigerat av Unregistered1412, 04 June 2008 - 18:05.

Postad 04 June 2008 - 23:21

Simz
  • Simz
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

Sådär, nu har jag varit inne och lyssna själv på Signature i en timme med egen musik. Mitt generella intryck från igår gäller. Diskanten är hissad och det blir en jobbig ljus klag som påverkar all musik plus den är rätt så beslöjande. Mellanregisteret är nästan tvärtom, tillbakadragen och klart beslöjande enligt mig. Körerna i Cantate domino lät mer som en gröt och luddigt. Basen verkar ha en klassisk discopuckel som fläskar på den högre basen medans den lägre än väldigt tunn och stort sett väck vilket märks väl på Yello, Infected mushroom och dyl.
Högtalarna börja dista rätt kraftig redan vi vanliga nivåer och man kan knappast köra festnivå med dom heller.
Entombed's Sinners bleed låter ljust och baslös och jag skulle ha stora problem att leva med dessa högtalare när jag spelar hårdrock (ja, i ärlighetens namn med all form av musik). James Taylor's Fire and rain låter luddigare och ljus klang, samma signatur som Joni mitchell's All I want. När jag körde Muddy Waters så verkar den vara dynamiskt pressad också, så den klarar inte av dynamiken på bra sätt.

Så är man nyfiken på detta märket så är mitt tips att lyssna på dom länge och med varierad musik innan man beställer sig. Dom kan såklart passa vissa men för min del så var det för mycket brister och problem för det priset dom kostar.

Kan ännu en gång rek Paus i Karlstad, väldigt trevlig personal.

Mvh
Ljudkvalite

Jag måste säga att jag inte tycker att högtalarna gör sig rätt i PAUS lokaler i Karlstad.
De spelar dem i en miljö som är alldeles för dämpad.
Sedan när jag var där så hade de högtalarna för lång isär.
Arcam förstärkaren som de också använder ger lite den karaktär som du nämner.
Väggen bakom högtalaren skall inte vara dämpad.
Jag rekomederar dig att åka till Mälardalens ljudinredningar i Västerås och lyssna.
Eller komma förbi mig.
Det är en helt annan pondus om du lyssnar ihop med med Naim.
Själv har jag tyvär så taskig akusik.
Men bas det har s3 så det räcker, även djup bas.
/Simz

Postad 05 June 2008 - 00:16

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
För dämpad? Väggen bakom högtalarna och på sidorna är ju helt kala så det är ju knappast för dämpat enligt mig. Sen så är heltäckningsmattan kanske lite väl tunn, dom kunde skaffa bättre enligt mig.
Nja, ljudtema demade och ställa högtalarna som dom ansåg dom låter bäst, inte speciellt brett isär enligt mig. Dom använde ju Naim under demon. Kommer gärna förbi och lyssnar framöver, försöka ta det samtidigt som jag hälsar på Martin igen.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 05 June 2008 - 04:17

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0
Om det blir en liten hifiträff hos martin så lär någon meddela mig, jag var där för ett tag sen och fick mig min första dos Ino. Försöker nu kränga mina nuvarande högtalare som jag precis köpt :(

Postad 15 October 2008 - 21:25

stigerud
  • stigerud
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Hej.

Nu har det gått ett tag. Finns några fler åsikter om ljudet? Jag kör idag en komplett Ergo RC-L uppsättning som är tänkt till film i fortsättningen.

Har idag en Amplifix och en Thule CD150, vad tror ni om den kombon ihop med ett par S3 Super till ett 2-kanals rum?

Postad 17 October 2008 - 22:35

Scaramanga
  • Scaramanga
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Ja, jag är också nyfiken. Tycker det har varit väldigt tyst om den nya serien!
Själv har jag inte lyssnat på dem, än, men åtminstone några måste ju ha lättat på lädret för ett par :(

Postad 17 October 2008 - 23:10

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Såhär skrev jag i en annan tråd:

Audiovector S3 Standars/Super
Hade imponerats på Hifimässan i Malmö när S3-serien hade premiär, så mycket att jag faktiskt satt på deras demonstration 2 gånger. Hade en riktig A och B jämförelse mellan standardversion och Supern på hifiskåne, där jag tyckte att skillnaderna, som inte var gigantiska, men ändå tydliga, var att Supern hade lite bättre diskant och en fastare och tyngre bas samt var en aning rikare på detaljer. Prisskillnaden kändes motiverad i mina öron. Dessa högtalare är i mina ögon snygga och ganska smidiga, och har dessutom ett enligt mig fantastiskt bra ljud och det bästa jag hittills hittat i prisklassen. De föregående modellerna av Audiovector har inte övertygat mig alls så jag blev verkligen positivt överaskad av dessa. De känns allround och jag tyckte de lät riktigt bra till all typ av musik. De har en grym bas, hög scennärvaro och bred ljudbild med massor av detaljer.

Tilläggas skall att jag köpte ett par monitor audio gs 20, men enbart pga att jag fick dem till ett bra pris begagnat, s3 är klart bättre enligt mig.

Postad 18 October 2008 - 12:22

Unregistered1c8c2a96
  • Unregistered1c8c2a96
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Har själv bladelius tyr och syn med s3 signature
passar alldeles utmärkt.

Postad 19 October 2008 - 10:57

A_lind
  • A_lind
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Jag har snart haft mina S3 Avantgarde i ett år nu, spelar dem med Primare PRE30+A30.2 och Naim CD5+FlatCap2X, vilket är en helt fantastisk kombination som känns väldigt komplett.

Postad 31 October 2008 - 18:37

Unregistered47c56772
  • Unregistered47c56772
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Så, nu står det ett par vita s3 super i mitt vardagsrum. äntligen!
låter bra direkt ur lådan ska bli kul att se hur det utvecklar sig efterhand.
Nu väntar jag bara på försteget hoppas det kommer snart, vill ha ut min gamla denon nu så man kan kopplat in lite kraftigare godsaker till s3orna.
hur stor skillnad har ni märkt efterhand som ni spelat in era högtalare, tar det lång tid innan man hör skillnad?

Postad 01 November 2008 - 23:33

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0
När jag fick mina S3 Super så hade jag traglat med ett par Infinity Alpha 20 så blev det otroligt mycket bättre direkt ur kartong. Men jag skulle nog säga att störst skillnad hörde jag kring 70tim.. Speciellt basen släppte loss lite och blev djupare.

Men det var på den tiden då jag drev dem med en Onkyo 703, nu har jag fått min Arcam AVR350 och ett kliv till utav gigantiska mått har tagits.

Men det är en riktigt fin serie som verkligen fallit i skymundan. Men vi som har dessa sörjer nog inte utan enbart njuter av bra ljud! :unsure:

Postad 02 November 2008 - 13:22

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
I senaste Hifi&musik fick Audiovector S3 Avantgarde riktigt bra kritik.

Postad 31 January 2009 - 14:19

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0
Någon som är sugen? Ej min annons.

Audiovector S3 Vita

Postad 02 February 2009 - 20:31

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Måste bara skriva och berätta om ett sant Hallelujah Moment! Har läst inläggen i denna tråd med intresse, eftersom jag funderar på att införskaffa ett par S3, oklart vilken modell i serien. För en vecka sedan var jag inne och lyssnade hos min lokala handlare. S3 Super med Naim-elektronik. Med egna plattor jag kan utan och innan. Jag var imponerad men inte hänförd. Kände igen kritiken i några av inläggen här samt i viss mån även vissa recensenters brasklappar i branschtidningar. Det lät bra men något saknades. Möjligen lät det lite oengagerat, väl stramt och neutralt, aldrig vasst eller illa men det var något som saknades.

Jag beslutade mig för att återvända till butiken med mina egna klenoder; AudionSilver Night 300B triodförstärkare, monoblock på 2x25 w klass A samt försteg Audion Premier 2.0 med separat nätdel, 56 ooo spänn för kombinationen, inköpt på det glada 90-talet. Vi kopplade in stegen till högtalarna och körde med Naim CD5i som källa. Efter en kvarts "uppvärmning" av rören körde vi igång och lyssnade.

Jag ber känsliga läsare att bortsefrån språkbruket men FY FAN så ******** bra det lät! Högupplöst, engagerat, detaljerat med en värme i ljudet som bara en triodförstärkare kan frambringa. Där fanns allt; från djupaste bas till den allra översta skira diskanten. Och med ett "grepp" om högtalarna som jag inte trodde var möjligt med 25 watt, även om nätdelarna är väl tilltagna. Aldrig tidigare har den gamla klyshan "bra är inte alltid lika med många watt" varit så relevant.

Fråga: Har någon av er lyssnat på S3-serien med rörelektronik? Annars är det en direkt order, från undertecknad till er: GÖR DET OCH GÖR DET NU! Hifihandlarens hakparti föll längre och längre ner mot golvet ju längre vi lyssnade. När vi sedan bytte tillbaka till Naimförstärkaren var skillnaden genant, pinsam, avklädande, kalla det vad ni vill. Känns som om handlaren kommer att få svårt att komma över detta. Frågan är om Audiovectorfolket egentligen vet om vad deras högtalare är kapabla att prestera.

Ska till High end-mässan om två veckor. Efter det bestämmer jag mig för om det ska bli Super, Signature eller Avantgard-modellen. Synd bara att man kommer att få lyssna på dem tillsammans med transistorstärkare...

Postad 16 February 2009 - 14:45

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Vi har just nu några demo audiovector S3 (i olika utförande) till salu, tänkte det kunde vara värt och nämna :)

MVH
Mattias
Hemmabiocenter.se

Postad 17 February 2009 - 16:59

fritz88
  • fritz88
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Vi har just nu några demo audiovector S3 (i olika utförande) till salu, tänkte det kunde vara värt och nämna :)

MVH
Mattias
Hemmabiocenter.se

Var på internetbutik kan man hitta dom med prisuppgifter?

MVH Fredrik

EDIT: såg nu att ni bara säljder dom i butik.

Redigerat av fritz88, 17 February 2009 - 17:00.

Postad 17 February 2009 - 20:09

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Någon som testat S-serie subbarna till S-3orna?

Postad 11 March 2009 - 13:18

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Någon som testat S-serie subbarna till S-3orna?

Nej, men jag kopplade in min Audio Pro B1.36 till mina S3 Avantgarde bara på "kul" för att höra om det blev någon förbättring. Inte för att det behövs, för om det finns lågbas och/eller dynamik i inspelningen så räcker det och blir över endast med högtalarna, kan jag lova. Hur som helst, det lät riktigt otajmat, basen låg undefär en halv sekund efter S3:orna i tajming. Man måste nog, har jag insett, köra med avantgarde-subben för att kunna trimma in systemet. Tror inte att ens någon annan av S-seriens subbar kan matcha avantgarehögtalarna. Dyrt men sant...

Postad 11 March 2009 - 16:41

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Enligt hemsidan så har S3 Avantgarde -6dB vid 27 hz. Jag har hört den själv och den klarar inte av djupaste musiken som Yello, Infected mushroom eller klassisk musik med djupbas.

Postad 11 March 2009 - 20:38

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Enligt hemsidan så har S3 Avantgarde -6dB vid 27 hz. Jag har hört den själv och den klarar inte av djupaste musiken som Yello, Infected mushroom eller klassisk musik med djupbas.

Nja, nu lyssnar jag inte på nämnda artister/genrer men att de inte kan återge djupbas är ren nonsens. Finns djupbas på materialet så hörs den, i alla fall hemma hos mig och då är ändå mitt lyssningsrum 50 m2. Betänk då att högtalarna är helt oinspelade (20 h), står ca 1 m ut från väggen och att min lyssningsplats är ca 1,5 meter från bakvägg. Jag kan alltså inte säga att placeringen är särskilt djupbashöjande... I vilken miljö lyssnade du på högtalarna?

Postad 11 March 2009 - 23:33

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Jag har hört dom i flera olika miljöer och dom klarar inte av dom lägsta tonerna.

Postad 11 March 2009 - 23:53

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Jag har hört dom i flera olika miljöer och dom klarar inte av dom lägsta tonerna.

Håller inte med. Däremot finns det naturligtvis högtalare, både i samma prisklass men även billigare, där basen har en mer framträdande roll, måhända inte lika korrekt och accentuerad. Det är framför allt en fråga om vilket ljudideal man föredrar. Men visst vore det kul att ansluta en Avantgarde sub för att kunna spela "flat down to 18 Hz"...

Postad 12 March 2009 - 00:24

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0
Håller med David, Audiovector klarar inte att gå så djupt som det anges på pappret, jag har hört flertalet högtalare med en på pappret högre avstämningsfrekvens men som ändå klarat att spela djupare bas (B&W 804s, Focal 826V är några bra exempel), sen är basen ganska färgad i AV's högtalare (hissad högbas och faller sedan av en hel del) så jag skulle inte säja att den är "korrekt"

Har nog säkert retat upp en och annan nu :D

Redigerat av Ar@b, 12 March 2009 - 00:25.

Postad 12 March 2009 - 01:04

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Håller med David, Audiovector klarar inte att gå så djupt som det anges på pappret, jag har hört flertalet högtalare med en på pappret högre avstämningsfrekvens men som ändå klarat att spela djupare bas (B&W 804s, Focal 826V är några bra exempel), sen är basen ganska färgad i AV's högtalare (hissad högbas och faller sedan av en hel del) så jag skulle inte säja att den är "korrekt"

Du är bara avundsjuk, haha... Nej då, jag skojar. Men "färgad"? Nope!

Postad 12 March 2009 - 01:57

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0
Avundsjuk? det kan jag inte påstå. Jag upplever AV's ljud som väldigt speciellt, jämfört med ett par PMC FB1 (som sägs vara väldigt lika Ino Audio i ljudet) så är AV hissad i högbasen och övre mellanregister och diskant, så att kalla AV korrekt är lite magstarkt i mina öron då jag upplever mycket sameness i dessa högtalare till skillnad mot FB1'orna, men gillar man AV's ljud så är det en rolig högtalare att lyssna på :D

Postad 12 March 2009 - 08:44

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Avundsjuk? det kan jag inte påstå. Jag upplever AV's ljud som väldigt speciellt, jämfört med ett par PMC FB1 (som sägs vara väldigt lika Ino Audio i ljudet) så är AV hissad i högbasen och övre mellanregister och diskant, så att kalla AV korrekt är lite magstarkt i mina öron då jag upplever mycket sameness i dessa högtalare till skillnad mot FB1'orna, men gillar man AV's ljud så är det en rolig högtalare att lyssna på :D

Som så mycket annat så är detta naturligtvis en subjektiv åsikt. Enligt de frekvensmätningar jag tagit del av, är Avantgarde tämligen spikrak i frekvenskurvan, vilket jag också upplever när jag lyssnar dagligen. Ljudkaraktären påverkas dock av vilken förstärkare man använder.

Postad 12 March 2009 - 09:49

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0

Som så mycket annat så är detta naturligtvis en subjektiv åsikt. Enligt de frekvensmätningar jag tagit del av, är Avantgarde tämligen spikrak i frekvenskurvan, vilket jag också upplever när jag lyssnar dagligen. Ljudkaraktären påverkas dock av vilken förstärkare man använder.

Håller med, du har din åsikt och jag har min :D

Postad 12 March 2009 - 18:19

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Antar att alla dom högtalarna du jämnför med spelats med samma elektronik och framförallt samma rum?
Men steget upp till avantgarde är stort hehe
Därför kommer det en JL F113 sub nästa vecka och ska hjälpa till.

Tycker inte mina S3 standard spela lika djupt som t.ex mina RCL gjorde dock är rummet dubbelt så stort idag.

Postad 13 March 2009 - 17:02

HiFi_I_Like
  • HiFi_I_Like
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Det är odiskutabel fakta att förstärkaren har en väldigt stor betydelse för basåtergivningen. Jag ställer mig definitivt på Bensnake's sida i diskussionen, AV S3 ger ett väldigt ofärgat ljud. Detta har jag även fått bekräftat fr mer än en kompetent High-end försäljare (även om det inte finns en garanti för att de kan allt). Högtalarna har en väldigt avslöjande spelstil. Bra källor med god bas spelas upp med en förvånandsvärt kraftfull bas, trots endast 6,5 tums bas. Vid uppspelning fr sämre källor med bristande kvalitet kan jag dock hålla med om att de kan låta tunna, men det tror jag inte att man kan skylla på högtalarna. Många andra högtalare som jag lyssnat på verkar ha en boostad bas som jämnar ut skillnaden mellan olika källor. Om detta är bra finns det nog olika åsikter om.

Postad 13 March 2009 - 23:38

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Det är odiskutabel fakta att förstärkaren har en väldigt stor betydelse för basåtergivningen. Jag ställer mig definitivt på Bensnake's sida i diskussionen, AV S3 ger ett väldigt ofärgat ljud. Detta har jag även fått bekräftat fr mer än en kompetent High-end försäljare (även om det inte finns en garanti för att de kan allt). Högtalarna har en väldigt avslöjande spelstil. Bra källor med god bas spelas upp med en förvånandsvärt kraftfull bas, trots endast 6,5 tums bas. Vid uppspelning fr sämre källor med bristande kvalitet kan jag dock hålla med om att de kan låta tunna, men det tror jag inte att man kan skylla på högtalarna. Många andra högtalare som jag lyssnat på verkar ha en boostad bas som jämnar ut skillnaden mellan olika källor. Om detta är bra finns det nog olika åsikter om.

Exakt. Men det intressanta är att även komprimerade och basfattiga inspelningar låter kul att lyssna till. Man saknar egentligen inte baspunchen i magtrakten, vilket i och för sig inte är lågbas utan midbas men i alla fall... Hur som helst, när högtalarna är inspelade och därmed presterar optimalt frekvensomfång ska jag ta under övervägande att införskaffa en Avantgarde-sub. Bara för att få den där sista oktaven. Fräckt att täcka in frekvenser från 18 Hz upp till över 50 kHz! Med bibehållet rak frekvenskurva. Utan boostad bas. För en sådan är ju inget vidare, egentligen.

Redigerat av bensnake, 14 March 2009 - 12:02.

Postad 14 March 2009 - 01:34

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Så länge man själv är nöjd med högtalaren så spelar det väl ingen roll vad andra tycker?

Postad 14 March 2009 - 12:07

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Så länge man själv är nöjd med högtalaren så spelar det väl ingen roll vad andra tycker?

Precis. Det viktigaste är att man LYSSNAR (gärna med rör, haha) och bildar sig en egen uppfattning.

Postad 15 March 2009 - 13:56

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0
Hello i tråden.

Just fått hem mina s3 super o tänkte kolla med er som kan det här :)

Har en Marantz SR8002 och frågan lyder.
Är det Single-wire, Bi-wire, Biampa som gäller. Tänker inte köpa kabel för att prova olika. Blir så dyrt då =)

Tips & råd mottages gärna.

Mvh F

Postad 15 March 2009 - 14:49

magi
  • magi
  • Forumräv

• 681 inlägg
  • 0
Hej

I brist på tre slutsteg så har jag valt att köra en singel-bi wire mellan förstärkaren och dom 2 övre paren på högtalarsidan, och sedan en singel wire (bi amp)till den nedre anslutningen på högtalarsidan.
Högtalarna är med andra ord bi ampade men blecket på högtalarna är borta.
Tycker personligen de var värt den extra pengen men de är ju en smaksak

Postad 16 March 2009 - 00:36

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Hej

I brist på tre slutsteg så har jag valt att köra en singel-bi wire mellan förstärkaren och dom 2 övre paren på högtalarsidan, och sedan en singel wire (bi amp)till den nedre anslutningen på högtalarsidan.

Jag har gjort likadant. Funkar kalas!

Postad 16 March 2009 - 08:56

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0

Hej

Har gjort samma sak med mina Mi3:or. Funkar väldigt bra och tycker att det helt klart är värt den extra kabelsnutten.

Postad 16 March 2009 - 10:34

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0
Tackar så mycket för ett snabbt svar. Ska se vad plånboken håller för men det får vänta en liten stund till.
Får prova vidare lite med mina supra ply 3,4 =) Man är ju som ett barn på nytt. Ska försöka lägga in en sub i hushålls budgeten, Men vi har ju en flytt om 1 månad också.

Postad 16 March 2009 - 11:03

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Tackar så mycket för ett snabbt svar. Ska se vad plånboken håller för men det får vänta en liten stund till.
Får prova vidare lite med mina supra ply 3,4 =) Man är ju som ett barn på nytt. Ska försöka lägga in en sub i hushålls budgeten, Men vi har ju en flytt om 1 månad också.

Vacker bild du har till ditt användarnamn...

Postad 16 March 2009 - 12:11

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0

Vacker bild du har till ditt användarnamn...

;) fast det är inte på S3 Super såg det nu när jag fick hem mina hehe
Dom fötterna är ju snyggare än dom jag har i allafall.

Redigerat av _FredriK_, 16 March 2009 - 12:32.

Postad 22 April 2009 - 16:06

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Undrar lite om hur ni har ställt upp era S3:or... Jag kör med SD-fötter och tycker att detta är mycket bra. När jag ringde och pratade med Ljudtema, fick jag rådet att absolut använda medföljande spikes (även i bruksen står att högtalarna inte bör ställas på mjuka fötter utan på spikes), vilket jag testade med mindre lyckat resultat. Tyckte att det blev sämre på alla plan. Testade även med att ställa högtalarna på granitblock (som jag beställde för dyra pengar, borde testat vanliga uteplats-stenar först...) men upplevde att detta, liksom spikarna, försämrade ljudbilden (finns alltså två högblankpolerade svarta diabasstenar, 40x40x4 cm, 22 kg/st, till salu om någon vill hämta...).

Är också nyfiken på hur ni placerat era högtalare. Hur brett isär? Hur långt ifrån "sweetspot"? Hur långt från främre vägg? Har ni lyssningsplatsen en bit ut i rummet eller sitter ni mot bakre väggen? Har ni stort, medel eller litet lyssningsrum? Har ni akustikförbättrat (förutom genom mattor, möbler, bokhyllor och det vanliga)?

Många frågor. Ordet är fritt.

Postad 24 April 2009 - 12:13

nisse82
  • nisse82
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Mina S3 Signature står ca 30 cm ut från väggen, 2,5 m isär och riktade mot lyssningsposition som är ca 3,5 m från högtalarna. De står på orginalspikes på runda "luddiga" badrumsmattor för att dämpa något. Lyssningsplatsen är mot bakre väggen. Rummet tillåter inte roligare placering i dagsläget.
Tidigare stod de 5 cm närmare väggen och då var de alldeles för mkt bas. Små ändringar gör mycket.

Hur har du själv dina högtalare?

Postad 24 April 2009 - 12:53

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Finns ett par S3 Avantgarde till salu på hifimagasinet.

http://hifimagasinet...?annonsID=14555

Postad 28 April 2009 - 19:52

Unregistered1702
  • Unregistered1702
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Var inne och lyssnade på signature i en affär i Växjö. Det lär riktigt riktigt bra, mycket bättre än med mina Mi3 Super. Framförallt var kontrollen och upplösninge bättre samtidigt, som otroligt nog även dynamiken kändes bättre.

Åh, vad jag ångrar att jag inte väntade och köpte S3 super istället för mi3, men då vid tidpunkten för köp så hade ingen sagt nåt om att någon ny högtalarserie var på gång. Om jag hade köpt S3 super hade jag lätt uppgraderat till en S3 signature, för de lät fantastiskt bra, iaf till den akustiska musik som spelades. Skall nämnas att dom drevs av Naim elektronik, vet ej dock vilken modell men det var inte den billiga 5i-serien iaf..

Vill ha.. ;)

Redigerat av Unregistered1702, 28 April 2009 - 19:54.

Postad 28 April 2009 - 23:06

fritz88
  • fritz88
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Hej
Jag antar att det var på ljudstudion som du lyssnade. Elektroniken var isåfall Nait XS med CD5x. Naim och audiovector är en bra kombo och jag har själv 122x/150x tillsammans med S3 Super som jag är väldigt nöjd med.

MVH

Postad 29 April 2009 - 15:23

Unregistered1702
  • Unregistered1702
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Ja, det stämmer bra det. Jag har ju faktiskt aldrig lyssnat på S3-serien så jag har ju bara Mi3 att jämföra med. Det kan vara så att även S3 super är bättre än Mi3 super. Hur som helst för sent att uppgradera för mig iaf..

//

Mvh

Postad 29 April 2009 - 21:51

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Mina S3 Signature står ca 30 cm ut från väggen, 2,5 m isär och riktade mot lyssningsposition som är ca 3,5 m från högtalarna. De står på orginalspikes på runda "luddiga" badrumsmattor för att dämpa något. Lyssningsplatsen är mot bakre väggen. Rummet tillåter inte roligare placering i dagsläget.
Tidigare stod de 5 cm närmare väggen och då var de alldeles för mkt bas. Små ändringar gör mycket.

Hur har du själv dina högtalare?

Jag har dem 1 m från väggen, min fru har ännu inte sagt något och jag har ett stort rum och de är inte i vägen på något sätt, så jag antar att det är ok... :blink: De spelar från långvägg till långvägg. Lyssningsplatsen är en soffa, ca 1 m från bakvägg och ungefär 3 m till resp. högtalare som står med ca 2,5 m mellanrum, lätt intåade. Får ett fantastiskt stereoperspektiv och fokus, även om invinklingen inte är mer än 3 cm.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.