Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Grandview Tab Tension

325 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Grandview Fantasy Tab-Tension 106" (234x132) (Projektordukar) 1 8.333332 (2) Inga priser
Grandview Tab-Tension 16:9 92" (203x114) (Projektordukar) 1 7.666666 (2) Inga priser
Grandview Tab-Tension 16:9 106" (235x132) (Projektordukar) 1 8.714284 (6) Inga priser
Grandview Cyber Tab-Tension Matte White 16:9 100" (221x124) (Projektordukar) 1 7.5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 09 January 2011 - 11:23

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0

Strömkabeln som hänger med är bedrövligt kort - räcker inte ens ner till närmaste vägguttag. Kanske är byggt så för kineserna men passar knappast europeisk standard. För min del (som bor i eget hus) har jag löst det så att kabeln ligger i kabelränna på kassettens baksida och går upp genom taket på vinden, där den för övrigt precis räcker igenom tak. Däruppe har jag en förlängningskabel till mina eluttag. Har samma upplägg för projektorn.

Jag skulle egentligen bytt kabeln mot en längre men backade på det när jag fick se de där pyttesmå stiften. Det är nog lättare att skarva kabeln än att pilla med sådana stift och "jordningsringen".

Undra om man kan dra ut stifften (att dom sitter i en klump) och köpa en längre kabel samt nya stift på tex kjell.com eller någon annan stans? Frågan är då om man behöver ett specialverktyg eller inte.

Postad 09 January 2011 - 11:43

Unregistered14e418df
  • Unregistered14e418df
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Undra om man kan dra ut stifften (att dom sitter i en klump) och köpa en längre kabel samt nya stift på tex kjell.com eller någon annan stans? Frågan är då om man behöver ett specialverktyg eller inte.

Vad säger WIKTORS? Vore det inte klokt att leverera dukar med längre kabel redan från början (i alla fall i europa) eller kanske rent av komplettera med ett extra tillbehör (komplett 4 eller 5 meter kabel inkl stift, kontaktdon och jordningsring) så man slipper (läs - bör inte) pilla för mycket i installationen.....

Redigerat av Unregistered14e418df, 09 January 2011 - 11:48.

Postad 09 January 2011 - 12:00

Unregistered14e418df
  • Unregistered14e418df
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Något jag vill berömma Grandview för är den eleganta och gedigna konsolen för montering av kassett. Den är genialisk o "skitenkel" att montera och så borde det se ut för alla rulldukar, vägghängda som takmonterade.

Enda kruxet var förståss att först hitta undertaksbräda under takpanelen så den 22 kg tunga kassetten hänger säkert......

Det står inte någonstans (vad jag vet) hur långt ut eller in på kassett som dessa konsoller bör fästas?

Redigerat av Unregistered14e418df, 09 January 2011 - 12:01.

Postad 09 January 2011 - 21:41

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Det finns en flashanimering på Grandviews hemsida hur man helst bör montera konsollerna.
Jag tror det står att man helst ska ha dom på kanterna för att minimera vibrationer och oljud.

Postad 09 January 2011 - 21:43

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1560 inlägg
  • 0

Vet inte exakt hur du vill att jag mäter ....men har tagit lite mått om det är av intresse o nytta.

Grandview tab tension cyber 92" 16:9 vit gain 1.0
Kassettens längd: 2520 mm
Längd bom: 2380 mm
Bommen sticker ut 40 mm på vardera sida om dukens kant (duken är välvd vertikalt).
Från tak (takmonterad) till underkant bom: 1470 mm
Med detta ändläge har jag 62 mm synlig maskning i överkant (samma som underkanten).
Det finns mer dropmag i överkant men jag har satt mitt ändläge på 62 mm då det passar möbeln perfekt.

Hoppas du har nytta av uppgifterna för ditt eget biorum. Vilken proj har du o vilken typ av duk planerar du köpa?

Tack för siffrorna, hjälpte mycket. Har du möjlighet att ta ett mått mellan yttersida kassetten och dukens kant, för att se hur långt in på kassetten duken kommer?

Troligen blir det en 92" för mig med då jag gissar att 100" blir för stor, dina mått kommer bli mina mått isf, jag kan inte skicka ner duken så mkt mer än du har den. :)

Jag kommer inhandla en Epson 3600 samt en Tab Tension, velar dock mellan Grandview eller ReActen, ska bli lite klokare först bara :(

Jag har dock ett problem att jag måste få ut duken ca 20 cm från vägg & kan inte montera den i taket. Mitt tänk är då en 2m lång dvd-hylla som sticker ut ca 20-25cm från väggen, monterar sen distanser ovanpå den som jag sen ska fästa kassetten i. På så sätt kan jag använda hyllan när duken är upprullad utan att kassetten är i vägen. Vad tror ni om det?

Postad 10 January 2011 - 00:13

Unregistered14e418df
  • Unregistered14e418df
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
OK Sonyman,
det verkar som du väljer en högst egen lösning på "upphängning". Betänk dock att hyllan skall bära 22 kg så det gäller att den har rätt bärighet.

Mått:
Kassetten är 135 mm djup med välvd framsida och rak baktill. Det är knappt 40 mm kvar på baksidan av duken dvs endast ca 30 procent av totala djupet att balansera på kanten av din DVD-hylla. Tyngdpunkten bör ligga i centrum på rullen (mitten av kassetten). Lägger du 22 kg ute på kanten med övervikten utanför denna hylla så får du kanske problem?? Du kommer alltså inte att använda dig av konsollerna alls eller du fäster konsollerna i de tänkta distansbitarna? Kanske jag missuppfattat din konstruktion?

Gör en skiss av ditt tänkta förslag o lägg ut det så jag hänger med... Kanske någon annan har erfarenhet o kan ge input.

Redigerat av Unregistered14e418df, 10 January 2011 - 00:22.

Postad 10 January 2011 - 00:24

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1560 inlägg
  • 0
Tanken var att fästa konsolerna i distansbitarna och på så sätt få ut duken från hyllans främre kant. Det som oroar mig är vikten o den framtunga lösning detta ger. Samtidigt blir det framtungt även om jag sätter 20cm konsoler direkt på väggen för att få ut duken.

Jag hade hoppats att en 2m lång hylla med säg 4-5 fästpunkter i väggen skulle fungera, dock är det enkelgips så jag måste träffa minst 2 reglar känns det som.

Någon som har en bättre ide så är jag idel öra :(

Postad 10 January 2011 - 00:33

Unregistered14e418df
  • Unregistered14e418df
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Det följer med 2 konsoller. Vill du ha fler får du låta tillverka några eller borra hål i baksidan och fästa på annat sätt.
Personligen hade jag nog valt en annan lösning på upphängning, som både kunde kännas säkrare och snyggare (om man nu kan påstå att en plåtkassett kan se snygg ut). Snarare mer eller mindre ful.......

Postad 10 January 2011 - 00:57

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1560 inlägg
  • 0

Det följer med 2 konsoller. Vill du ha fler får du låta tillverka några eller borra hål i baksidan och fästa på annat sätt.
Personligen hade jag nog valt en annan lösning på upphängning, som både kunde kännas säkrare och snyggare (om man nu kan påstå att en plåtkassett kan se snygg ut). Snarare mer eller mindre ful.......

Som sagt, alla tips tas tacksamt emot :(

Problemet jag har är en gipsvägg, 42" tv som kommer sticka ut ca 20cm från vägg samt en duk som ska ner framför tvn utan att hängas i taket.

Postad 10 January 2011 - 18:51

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Hej!
Det finns distanser att köpa till Grandview dukarna. Vad jag vet så finns det två olika längder på distansen. >En som är 15cm (har den själv) och en som är (tror jag) 25cm.
Dom ser ut som konsollerna till en fönsterbräda/bokhylla och är gjorda i plast. Kostar för 15cm 295:- för två stycken. Sen har jag sett att Bauhaus har konsoller i metall i alla möjliga längder, men då får man borr hålen själva.
Annars kan man gå till ett industriområde och leta efter någon som arbetar med metall och ge dom en ritning..... har en kompis som gjorde så. Då kan du få den i vilket utförande som du vill. Sen är det bara att slipa/blästra och lacka. Han betalade 300:- för det. (Det var Wiktors som hade distanserna)
MVH
Niklas

Redigerat av ***nicke69***, 10 January 2011 - 18:52.

Postad 10 January 2011 - 21:20

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Tack för tipset nicke69! Ska beställa genast!

http://wiktors.intel...20Fantasy/Cyber

Postad 29 October 2014 - 21:16

AnthonyC
  • AnthonyC
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Hejsan!

Tänkte bara höra om någon som har monterat sin duk i taken hade använt sig av skruvarna som kom med duken eller om de bytes ut mot andra?

Ska tak montera min imorgon i betong tak.

Enligt bruksanvisning så skall de som jag fick med funkar men usch...8x 50mm och detta för att hålla upp en duk på ca. 30kg??

Postad 30 October 2014 - 14:35

Morgan T
  • Morgan T
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Kemiskt ankare fungerar utmärkt.........fråga någon kunnig på din lokala byggmarknad.

m.v.h. Morgan T

Postad 30 October 2014 - 21:31

AnthonyC
  • AnthonyC
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Tack för svaret. Behövs ankare eller går det bra med bara expanderbultar? M6x55

Redigerat av AnthonyC, 30 October 2014 - 21:42.

Postad 02 November 2014 - 10:24

Morgan T
  • Morgan T
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Jobbade med Zenith:s CRT 3-rörs projektorer en gång i tiden och dom vägde en hel del (50 kg och uppåt).
Fick bara intrycket att du var ängslig över vikten på din duk och medföljande skruv.
Kemiskt ankare kanske är lite "overkill" men du behöver i alla fall inte vara orolig för att duken åker i backen.
Som sagt ,fråga någon kunnig hos din lokala byggmarknad får du säkert en bra lösning.

M.v.h. Morgan T

Postad 02 November 2014 - 13:05

AnthonyC
  • AnthonyC
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Hej igen,

Tack för återkopplingen. Jag gick till slut med M5x66 expanderboltar. Duken är nu monterad och än så länge sitter den kvar :P

Postad 04 November 2015 - 06:54

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Funderar på 114" 2,35:1-versionen av denna duk, och har några frågor:
1. Vilken är den minsta storleken på blackdrop man kan ha? Vet att 60 cm är den största, men vill veta om det funkar med typ 20 cm. Anledningen är att jag inte kommer få plats med bänken under annars...
2. Hur långt avstånd är det mellan duk och vägg om man väggmonterar den? Vill gärna kunna ha tavlor bakom, men då kanske det krävs takmontering?

3. Hur slätt är dukmaterialet? Vill ha en mattvit duk, och gärna så slät som möjligt.

4. Är det lätt att sätta stoppnivå på den - dvs att man kan få den att stanna EXAKT där man vill?

Redigerat av Spygg, 04 November 2015 - 06:57.

Postad 04 November 2015 - 09:56

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
@spygg

Grandview är bra på mycket!
Det är prisvärda och välpresterande, speciellt i sina ramspända utföranden.
MEN materialet är långt ifrån referensväv.

TabTension är så pass dyrt att bygga att skillnaderna i väverna inte blir den stora kostnaden.
Till din extremt fina maskin vore det tjänstefel att inte köra en bättre väv än gv's.

Jag hade absolut rekomenderat ScreenResearchs SolidPix till dig! :)
En riktig referensduken som har den där egenskapen att bara försvinna ur ekvationen. Du ser inte duken utan bara en duk hängandes i luften! Det finns bättre men de blir oxå rejält mycket dyrare. En TT SolidPix hade inte blivit så mycket dyrare än de 20kkr så GVn ligger på.

Du håller dig mellan 20 och 30 tusen kronor. Och för de extra pengarna får du en mångdubbelt mycket bättre duk IMHO.
PM:a mig om du är intresserad av detaljer. Disten har inte hunnit med att översätta prislistan så du lär inte hitta den på prisjakt. (Iaf gjorde inte jag det) ;)
Men du behöver inte vända dig till någon special special får att kunna köpa den. Alla som jobbar med Screen Research lär kunna ta hem den till dig. :)

I all välmening.
Med vänlig hälsning, Jacob

Postad 04 November 2015 - 10:52

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Kan ju flika in att det har nu släppts även den billigare Classic Line från Screen Research i Tab-Tension vilket gör att de finns att få för ett mycket lägre pris än tidigare.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 04 November 2015 - 11:40

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Kan ju flika in att det har nu släppts även den billigare Classic Line från Screen Research i Tab-Tension vilket gör att de finns att få för ett mycket lägre pris än tidigare.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

...Äh - PM:ar istället.

Redigerat av Spygg, 04 November 2015 - 11:42.

Postad 20 November 2015 - 15:25

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Är det någon av alla er Cyber-ägare därute som skulle kunna tänka sig att ta en närbild på själva väven? Är lite intresserad av hur dess struktur ser ut - gärna med något föremål (klassikern är ju tändsticksask) bredvid som visar skalan.

Postad 03 December 2015 - 08:26

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

attachicon.gifIMG_0118_1.jpg
attachicon.gifIMG_0119_1.jpg
attachicon.gifIMG_0121_1.jpg

Såhär ser min kabellösning ut...

Vad är det för kabelklämma du använt där, och hur har du fäst den i kassetten?

Postad 03 December 2015 - 08:35

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Vad är det för kabelklämma du använt där, och hur har du fäst den i kassetten?

Kabelklämma? Ser bara vanlig kabellist med dubbelhäftande tape. Eller är det något annat jag missar?

Postad 03 December 2015 - 10:43

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Kabelklämma? Ser bara vanlig kabellist med dubbelhäftande tape. Eller är det något annat jag missar?

Ah - kollade på större skärm nu när jag kom hem, och ser att det var en vanlig kabellist.

Postad 22 July 2017 - 20:17

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

• 1868 inlägg
  • 0

Grave digging, i know! Men tycker denna fråga passar bäst här. Kan man stanna Grandview Fantasy motor i ett fast läge. På något sätt programmera den så den stannar på samma ställe varje gång. Funderar på en projektor med linsminne och vill ha en duk som man kan kombinera med detta.

Postad 23 July 2017 - 12:23

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Vet inte om jag förstår din fråga rätt men på min Grandview kan man justera med skruvar var den ska stanna när man kör ner den och när man kör upp den. Men iom att du nämner att du vill använda funktionen med linsminne så blir jag osäker på hur du menar. Vill du ha möjlighet att duken ska stanna på olika positioner vid olika linsminnen?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.