ReAct duken åsikter?
836 svar till detta ämne
Postad 20 april 2012 - 18:38
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3 992 inlägg
1. Jag tror väl man får mest ut av att måla alla andra väggar mörka än den där duken sitter. Dock inte lika snyggt kanske .
Iaf. Kolmade jag på nya mission impossible igår kväll och har vita väggar/vitt tak/stora fönster. (duken sitter inte sånära sidoväggarna dock). Och... Herrejisses vilkens svärta det kan bli. Helt otroligt under de förhållande som råder. Dock är min projektor rätt bra på att "släcka sitt ljus". Men duken gör grymt mycket. I vissa scener såg jagknappt vart svärtan sluta och backdtoppen börja (typ, lite överdrivet men nästan så). Och jag kör INTE med autoiris.
Men visst, lite shine syns, hotspotting med om man sittef längst ut på kanten och ljusstyrkan sänks (märks dock ej då kontrasten är så mycket högre).
Kolla. Utvärdera. Välj.
2. Vet ej om den påverkar skärpan, lite kanske?!
Ok, låter bra. Det lutar nog mest åt en React just nu, har som sagt inte sett den i verkligheten ännu men kommer försöka kika på den innan jag köper. Det blir ju en kompromiss med bilden hur man än vrider och vänder på det men tror ändå att jag värdesätter bra svärta/kontrast högre än de bi-effekter som kommer med högkontrastduk. Hur nära sitter du din duk? Och märker du av bi-effekterna tydligare desto närmare duken du sitter? Sitter ju själv i regel alltid rakt framför duken vid filmtittande så hotspottingen borde inte vara nåt större problem men det blir så klart värre om man är fler som sitter bredvid ut mot kanterna.
Postad 22 april 2012 - 13:42
tsartiis
-
tsartiis
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Mentos. jag sittee ca 3.7 meter från duken (104"). Ej prövat sitta närmare.
Dock Ska jag byta ut 104'a tummarn mot 117". Den jag har nu är liiite för liten  .
Postad 27 april 2012 - 14:36
tsartiis
-
tsartiis
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Sedär, nu ska 104:a tummarn ned och jag ska istället försöka få upp en Linea React 2,0 Tab Tension 117 tummare. Med tanke på hur det var (idiotupphängningsanordningen) förra gången lär det inte bli kul den här gången heller.  . Men sen, när den är uppe blir det förhoppningsvis desto skojigare.
Postad 06 maj 2012 - 09:00
PureDigital
-
PureDigital
-
Beroende
-
-
1 125 inlägg
Då är det min tur att komma in i denna väldigt länga tråd.
Jag är i slutspurten i mitt biobygge och jag har börjat kolla på duk nu.
Svärta, svärta och svärta, det är det absolut viktigaste i mitt tycke, självklart är allt annat med viktigt, ja ni fattar
Mina förutsättningar är följande:
*Rummet är 4,9m långt och 3,7m brett.
*Kommer kunna mörklägga 2 fönster förhoppningsvis 100% men säg 98% för att vara på den säkra sidan
*Svart Sombra tak
*Svarta Metallic tapeter
*Grå heltäckningsmatta.
*Sen blir det Satinvita högtalare / bänk
Där har ni förutsättningarna.
Jag är inne på om man skulle köpa en Frame Vision React 2.0 eller om man ska nöja sig med en grå Grandveiw duk.
Pris 12k för Reacten och 6 för den "vanliga gråa"
Ramspänd ska den vara samt mellan 99-113 tum, har inte riktigt bestämt mig hur stor jag ska ha, vad tycker ni?
Tacksam för lite fina svar
Postad 06 maj 2012 - 09:07
Unregistered5bb908bc
-
Unregistered5bb908bc
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Reacten är till för att användas i rum med dåliga förutsättningar, fönster, vita väggar mm. Det du skriver låter mer som du har ett optimalt rum med mörka väggar och tak + täckta fönster. En vanlig vit duk är det du skall ha enligt mig. Om du trots allt vill lägga lite extra krut på duken så är väl Screen Research http://www.hembiobut...p?pgrpnr=158140 en het kandidat. /ea
Postad 06 maj 2012 - 09:20
PureDigital
-
PureDigital
-
Beroende
-
-
1 125 inlägg
Reacten är till för att användas i rum med dåliga förutsättningar, fönster, vita väggar mm. Det du skriver låter mer som du har ett optimalt rum med mörka väggar och tak + täckta fönster. En vanlig vit duk är det du skall ha enligt mig. Om du trots allt vill lägga lite extra krut på duken så är väl Screen Research http://www.hembiobut...p?pgrpnr=158140 en het kandidat.
/ea
Jag har varit hos min lokala handlare och kollat lite (läs lite) och kollat på vit/grå/react och upplever att svärtan blir betydligt bättre på den gråa duken mot den vita i ett mörkt rum, kommer antagligen köra på en Jvc x30 så ordentligt med ljusstyrka har jag ju. Men du hade ändå sagt en vit duk? Storlek på duken då? Fler åsikter?
Postad 06 maj 2012 - 10:11
Karamasha
-
Karamasha
-
Beroende
-
-
1 269 inlägg
Hade handlaren en x30? När man har ett optimalt rum som inte reflekterar ljus så kommer projektorn bli den del i kedjan som sätter begränsningen. Om projektorn inte är bra på att släcka sitt eget ljus så kommer det märkas, och då kommer alltså en grå duk hjälpa till. Kör du en X30 i ett mörkt rum så kommer du nog uppleva det svart även på en vit duk. Även en vit duk blir ju svart i ett släckt rum. MEN har du lite reflektioner så kommer svärtan givetvis höjjas lite också (den vita bänken tex.). Den grå duken kommer dock sänka vitnivån också, vilket gör att du får inte samma POP! i bilden som en vit duk. Dock håller jag med dig om att svärtan är viktigare, det gråvita kommer ändå upplevas vitt så länge du inte gör en direkt jämförelse.
Jag skulle dock inte satsat på en högkontrastduk i ett mörkt rum utan i så fall en grå neutral duk, då slipper du shine och hotspotting men kommer samtidigt bli nöjd med svärtan.
Jag sitter själv och funderar på hur min firehawk skulle bli i en "grotta", det skulle vara kul att se skillnaden i kontrast och svärta mot en vit duk. Dock så kommer man inte kunna sitta lika nära då tillverkaren rekommenderar minst dukbredd ggr 1,5 för att slippa nackdelarna. För vit eller vanlig grå duk skulle jag sikta på ett sittavstånd på ungefär 1,3 ggr dukbredd.
Jag hoppas du tänker köpa en 2.35 duk till x30, så jävla läckert 
Så om du sitter på 4,5m avstånd så skulle jag tro att en duk med bredden 3,3-3,5m blir kalas. STOR duk och många timmars njutning. Köper du 100" och sitter på 4,5m kommer du ledsna efter 1 vecka skulle jag tro. 130" 2.35:1 duk ger en 3,3m bred duk 
En större duk kräver dock mer ljus, så då kanske vit är att rekommendera iaf. Jag kör 116" och finns gott om ljus kvar att ta av. Har iris halvstängd. Jag har testat min mot en 4,5m bred duk och det upplevdes inte ljussvagt. Bara alldeles alldeles underbart...
edit:Projjen klarar inte att visa så stor bild på ditt avstånd ser jag nu, men 120" (305cm bred) är inga problem om du har projjen längst bak i rummet. Min bygger ut 53cm från vägg med vinklad hdmi kontakt.
/karra
Redigerat av Karamasha, 06 maj 2012 - 10:18.
Postad 06 maj 2012 - 13:01
PureDigital
-
PureDigital
-
Beroende
-
-
1 125 inlägg
Tack för mycket bra svar.
Tacksamt om man kan gå ifrån reacten i mitt fall och lägga pengarna på något annat som i mitt fall kommer ge mer.
Jag kommer inte kunna gå upp mer i storlek än sej max 120" då jag även ska ha rummet som ljudrum och måste ha frontarna hyffsat korrekt placerade för att kunna lira musik, vilket egentligen är det viktigaste
Men kommer troligtvis då att köra en grå duk istället, ska man köra på Grandview eller vilken ska man välja Euroscreen har väl ingen utan React eller? 113-117" Räknar jag med att det blir då.
Postad 06 maj 2012 - 16:41
Karamasha
-
Karamasha
-
Beroende
-
-
1 269 inlägg
Jag skulle gått på en grandview, dom vet jag är bra. Men osäker på vilka som har grå dukar, kolla med the rock eller hembiobutiken, det är 2 bra butiker jag handlat av iaf. Norska Dreamscreen verkar populära också, dom har gråa vet jag. Tror tom att du får både en vit och en grå duk när du beställer av dom. Kan ju vara en bra början, då kan du skifta och testa vad som funkar bäst. Tror filmfanatiker har en sådan, messa honom.
/karra
Postad 07 maj 2012 - 10:05
PureDigital
-
PureDigital
-
Beroende
-
-
1 125 inlägg
Finns det ingen grandview duk i grått som är större än 106 tum? 16:9
Postad 07 maj 2012 - 12:26
Karamasha
-
Karamasha
-
Beroende
-
-
1 269 inlägg
Det tror jag nog, kolla med butikerna. Kanske dom inte har alla mått utlagda. Det är säkert möjligt att beställa utöver standardstorlekar också, men till priset av nästa större standardstorlek. Förmodligen lite längre leveranstid också. Men ska du verkligen ha 16:9? Kör du en grå duk så kommer du kanske inte störas av den lätt upplysta delen under och över bilden vid 2.35 filmer, men gissningsvis på en vit duk. Köper du en projje med zoomminne så fundera på 2.35 duk. Åtminstone bör du kika på det innan, jag tycker personligen att det blir en mycket häftigare upplevelse. Bilden i 16:9 blir ju mindre, men det är ju mest för tv och spel som man ser i det formatet. Tror 75% eller mer av alla filmer som släpps har formatet 2.35.
Postad 07 maj 2012 - 13:05
PureDigital
-
PureDigital
-
Beroende
-
-
1 125 inlägg
Eftersom bredden är begränsad så tror jag det blir en 16:9 men som sagt, har verligen inte kollat ordentligt ännu
Postad 07 maj 2012 - 14:17
PureDigital
-
PureDigital
-
Beroende
-
-
1 125 inlägg
Jag kan max ha en duk som totalt är 270cm bred. Alltså runt 104 tum 2:35:1 och 113 tumm 16:9.
Nu är bara att välja vilket man ska välja... Kanske är lite ot detta, jag startar en ny egen tråd.
Postad 09 maj 2012 - 16:38
hanse1
-
hanse1
-
Lärjunge
-
-
382 inlägg
Nu har jag haft min React i några månader och jag är helnöjd. Svärtan är bra och det bästa är att det i kombination med en bra svärta är tryck i bilden. Jag upplever bilden som ljusstark och det kan jag inte säga om de grå standarddukar jag provat. Ska tillägga att jag har ett normalt vardagsrum med ljusa tapeter och tak samt en helvägg med fönster.
Postad 10 maj 2012 - 00:37
hakkas
-
hakkas
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Det där var precis vad jag ville höra (läsa)  . Nu bär det av till butiken!
Postad 10 maj 2012 - 15:50
hanse1
-
hanse1
-
Lärjunge
-
-
382 inlägg
Det där var precis vad jag ville höra (läsa) . Nu bär det av till butiken!
Du kommer inte att ångra dig! Ärligt talat hade jag tänkt mig en vanlig vit duk som jag beställde av Hi-Fi klubben i Örebro, efter att ha provat Euroscreens grå duk som gav en bild som var urlakad och saknade trycket i bilden. Tyvärr:-) skickade Euroscreen felaktigt en React-duk i stället för en vanlig vit duk. När jag fick besked av Daniel på Hi-Fi klubben att det kommit en React-duk som jag skulle få för samma pengar som den duk jag hade beställt var jag mycket skeptisk och hade den grå duken i bakhuvudet. Jag och Daniel kom överens om att jag skulle prova React-duken trots mina tvivel. Efter 5 minuters tittande av både mig och min fru var det ingen tvekan, duken var kanon och ett tack till Euroscreen som bjöd på mellanskillnaden:-)
Postad 17 maj 2012 - 05:57
Cd_Master
-
Cd_Master
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Har haft min react nu i ett par månader, och jag måste bara säga att jag älskar den, sitter och spela på den fram tills morgonkvisten, och jag ser endå på duken, had :-) e jag haft en vit duk så hade jag inte kunnat det, hoppas att alla ni som har skaffat ennreact är lika nöjd som jag :-)
Postad 02 juni 2012 - 17:55
DanAkaPharao
-
DanAkaPharao
-
Användare
-
-
168 inlägg
Jag har kört min Euro Frame VisionV 113 tum som är en grå React duk nu i 4mån i ett extremt ljust vardagsrum, med enbart fönster i väster, och det funkar att se ljusare program som sport och nyheter i fullt sommar kvälsssolsken, även om man ibland nästan får ta på sig solglasögon (har än så länge bara ljusa lamell gardiner, skall fixa mörkläggningsvarianten snart).
Jag har vita väggar annars, ljuslaserat vitt trätak och dessutom ett ljust trägolv. Tror inte förhållande för hemmabio blir mycket sämre än jag har det. Supernöjd när mörkret lägger sig och jag är kräsen, men inte som de värsta cineasterna här förvisso. Det som fick mig att avgöra det hela, var demot i butiken när spottarna var på i taket, genom att hålla upp en vit duk framför react duken, enorm skillnad.
Klart är man beredd att måla allt i svart och har en grotta...då är läget annorlunda.
Jag kör på en Epson TW9000W (har ett kastavstånd på ca 5m),
Postad 04 juni 2012 - 21:17
Jokkmokksjocke
-
Jokkmokksjocke
-
Veteran
-
-
2 384 inlägg
Finns det ingen grandview duk i grått som är större än 106 tum? 16:9
Jag hade en 2,35:1 265cm bred GV med grå duk tidigare
Postad 30 augusti 2012 - 06:36
PureDigital
-
PureDigital
-
Beroende
-
-
1 125 inlägg
Jag har nu beställt en GV High Contrast Grey 3D 2.35:1 106". (Jag har ingen aning vad det riktiga namnet är som ni förstår, haha)
Postad 30 augusti 2012 - 06:53
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Jag har nu beställt en GV High Contrast Grey 3D 2.35:1 106". (Jag har ingen aning vad det riktiga namnet är som ni förstår, haha)
Har du varit och tittat på den först? Annars är det lite av ett långskott, eftersom den riktar ljuset väldigt hårt och därmed ger rätt påtaglig shine och hotspot. Men om du inte är känslig för det, eller sitter långt ifrån så ger den en grym kontrastökning. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 30 augusti 2012 - 07:48
PureDigital
-
PureDigital
-
Beroende
-
-
1 125 inlägg
Jag valde mellan Euroscreen React 2, Screen Research Multipix och nu denna GV duken.
Värdesätter svärta mycket som tidigare sagt, även kontrast är viktig och kan den hålla ljuset riktigt bra så kändes det som det bästa alternativet, var dessutom betydligt billigare.
Shine är för mig inget problem, däremot är hotspots lite störigt men för hoppningsvis ska det fungera skapligt.
Visst, det är väl en liten chansning det håller jag med om, men teoretiskt så tror jag mest på denna duken om man tar hänyn till egenskaper och pris.
Har för övrigt kollat på "vanliga vita & gråa" samt på react 2 duken och gillar helt klart reacten bättre, och visst den har inte samma egenskaper som Grand View men den är ändå liknande, även om det såklart skiljer en del på vissa aspekter.
Postad 30 augusti 2012 - 09:08
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
OK! Anledningen till att jag frågade är för att ca 9,5 av 10 kunder som tittar och jämför ReAct mot GV HC tycker att GV ger för mycket bieffekter och väljer bort den. Därför skulle jag själv aldrig våga sälja en GV utan att kunden hade tittat först, än mindre skulle jag köpt den otittad. Men, som jag skrev tidigare, för de personer som inte är känsliga för bieffekterna så ger den en väldigt fin kontrastboost.
Hoppas det blir bra iaf.
MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 30 augusti 2012 - 09:15
PureDigital
-
PureDigital
-
Beroende
-
-
1 125 inlägg
Tacksam för svar Marcus.
Hur är listpriserna på react2 2,35:1 106" mot GV HC 106" 2,35:1 Ramspänt då?
Kan ju fortfarande ångra mig
Postad 30 augusti 2012 - 09:38
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Tacksam för svar Marcus.
Hur är listpriserna på react2 2,35:1 106" mot GV HC 106" 2,35:1 Ramspänt då? Kan ju fortfarande ångra mig 
Min poäng är inte att du ska ångra dig, utan att du ska titta först vad du upplever som bäst. Är man inte känslig för bieffekterna så är ju GV den som ger dig högst kontrast och därmed förmodligen bäst bildupplevelse. Stör du dig på bieffekterna så är förmodligen ReAct ett bättre val. I slutänden tycker jag det är synd att låta priset avgöra för du ska ju trots allt ha duken väldigt länge och då vill man ju sitta nöjd och inte behöva undra om man har gjort rätt val. Kanske är den billigare GV rätt val för dig, men det är ju svårt att veta om man inte har sett den. GV ligger kring 10.000kr i 106". På ReAct måste man välja den bredare ramen, Frame Vision, för att få den storleken och då ligger en 107" på ca 16.000kr. Båda då i 2.35:1. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 30 augusti 2012 - 09:39
Pretorian
-
Pretorian
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Jag har en Euroscreen React och är jättenöjd. Här kan ni se en haldan jämförelse med den och min gamla duk: http://www.youtube.c...h?v=agi4r2UdXhk
Redigerat av Pretorian, 30 augusti 2012 - 09:40.
Postad 30 augusti 2012 - 10:01
PureDigital
-
PureDigital
-
Beroende
-
-
1 125 inlägg
Min poäng är inte att du ska ångra dig, utan att du ska titta först vad du upplever som bäst. Är man inte känslig för bieffekterna så är ju GV den som ger dig högst kontrast och därmed förmodligen bäst bildupplevelse. Stör du dig på bieffekterna så är förmodligen ReAct ett bättre val. I slutänden tycker jag det är synd att låta priset avgöra för du ska ju trots allt ha duken väldigt länge och då vill man ju sitta nöjd och inte behöva undra om man har gjort rätt val. Kanske är den billigare GV rätt val för dig, men det är ju svårt att veta om man inte har sett den.
GV ligger kring 10.000kr i 106". På ReAct måste man välja den bredare ramen, Frame Vision, för att få den storleken och då ligger en 107" på ca 16.000kr. Båda då i 2.35:1.
MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Jag menade mer att jag skulle ångra mig INNAN jag köpte duken.  Ska ta en ytteliggare funderarer på det här. Skickade även ett PM till dig. Jag har en Euroscreen React och är jättenöjd.
Här kan ni se en haldan jämförelse med den och min gamla duk:
Kul att du är nöjd. Kommer jag också säkert va när jag bestämt mig vilken duk det blir
Redigerat av PureDigital, 30 augusti 2012 - 10:01.
Postad 30 augusti 2012 - 12:21
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1 754 inlägg
Hjälpte svågern (Larason) att montera upp sin nya React igår kväll. Det är några ställen (3 tror jag) där duken inte var helt slät, varje område är omkring 20cm i diameter. På dessa är det små vågor som går vertikalt med cirka 5cm mellanrum.
Vi tar det för att dessa kommer gå bort om den hänger utkörd ett tag ?
Postad 30 augusti 2012 - 12:32
Pretorian
-
Pretorian
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Hjälpte svågern (Larason) att montera upp sin nya React igår kväll. Det är några ställen (3 tror jag) där duken inte var helt slät, varje område är omkring 20cm i diameter. På dessa är det små vågor som går vertikalt med cirka 5cm mellanrum. Vi tar det för att dessa kommer gå bort om den hänger utkörd ett tag ?
Jag hade också så. Det försvann när jag spände duken ännu hårdare. Den är ramspänd gissar jag?
Postad 30 augusti 2012 - 12:40
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1 754 inlägg
Jag hade också så. Det försvann när jag spände duken ännu hårdare. Den är ramspänd gissar jag?
Nix, Linnea tab tension. Glömde skriva i förra inlägget att förutom vågorna så verkar duken klockren mht rummets brist på mörkläggning. Testade tända lite hemma mot min vanliga vita, och då blekte jag bort nästan allt. Gjorde man samma mot Reacten så märks det inte mycket !
Postad 30 augusti 2012 - 13:23
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Vi tar det för att dessa kommer gå bort om den hänger utkörd ett tag ?
Ge det ett par veckor och om de inte försvinner så byter vi ut den. (Pratade precis med svågern din)  MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 06 september 2012 - 18:55
Unregistered0b130625
-
Unregistered0b130625
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Hej! Jag har ett problem... Jag är nu inne på min andra Euroscreen React II-rullduk med tab tension. Den första byttes ut på garantin på grund av att duken började fastna i kassetten, och nu börjar den andra också göra det. Det är när duken är på väg ned, och den övre delen av "bildytan" precis lämnat kassetten som duken klistrar fast i sig själv. Det är alltså maskningen precis ovanför den omaskade delen som är klistrig och fastnar. När jag drar försiktigt kommer duken ned, men nu börjar den fastna så pass mycket att jag snart behöver ta till våld för att få den att komma ned. Det har också kommit lite svart färg från maskningen 1 cm ned på bildytan. Jag har haft lite funderingar på om det är värme som skapar problemet, vilket i båda fallen har börjat i april-maj. Men min lägenhet är inte speciellt varm, jag har så gott som alltid fönstret öppet och på grund av att jag bor långt ned har jag (tyvärr) aldrig direkt solljus in. Har någon annan råkat ut för detta? Jag ska självklart lämna tillbaka även den andra duken på garantin, men frågan är vad jag gör för fel?
Postad 06 september 2012 - 19:03
Cd_Master
-
Cd_Master
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hej!
Jag har ett problem...
Jag är nu inne på min andra Euroscreen React II-rullduk med tab tension. Den första byttes ut på garantin på grund av att duken började fastna i kassetten, och nu börjar den andra också göra det. Det är när duken är på väg ned, och den övre delen av "bildytan" precis lämnat kassetten som duken klistrar fast i sig själv. Det är alltså maskningen precis ovanför den omaskade delen som är klistrig och fastnar.
När jag drar försiktigt kommer duken ned, men nu börjar den fastna så pass mycket att jag snart behöver ta till våld för att få den att komma ned. Det har också kommit lite svart färg från maskningen 1 cm ned på bildytan.
Jag har haft lite funderingar på om det är värme som skapar problemet, vilket i båda fallen har börjat i april-maj. Men min lägenhet är inte speciellt varm, jag har så gott som alltid fönstret öppet och på grund av att jag bor långt ned har jag (tyvärr) aldrig direkt solljus in.
Har någon annan råkat ut för detta? Jag ska självklart lämna tillbaka även den andra duken på garantin, men frågan är vad jag gör för fel?
Har samma problem som du, har en tab 95" fasnar lixom, ska jag tar ner den så siter den fast, men jag har inte förlorat någon färg en.... det är vell bara en tidsfråga.... antar att det beror på fukten i luften.. ska jo inte vara så här på så pass dyr duk...
Postad 07 september 2012 - 01:23
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Aj då, det där låter ju inte alls roligt och gör mkt klart tveksam till en React-duk, då jag till skillnad från er varken har brist på solljus eller värme sommartid (som dessutom lagras fint i de metertjocka tegelväggarna och garanterar tropiska temperaturer dygnet runt, även om det skulle typ regna nån dag  )
Postad 07 september 2012 - 06:51
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Vilken konstruktion är det ni har, som har problem?
Anledningen till att jag frågar är att vi har sålt väldigt många Linea, men inte haft några sådana problem. Jag har däremot hört från andra handlare att de problemen har funnits med den enklare konstruktionen Diplomat. Jag kan dock inte bekräfta det eftersom vi har valt att inte jobba med Diplomat, just för att slippa problem för oss och våra kunder.
MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 07 september 2012 - 17:39
Cd_Master
-
Cd_Master
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Vilken konstruktion är det ni har, som har problem?
Anledningen till att jag frågar är att vi har sålt väldigt många Linea, men inte haft några sådana problem. Jag har däremot hört från andra handlare att de problemen har funnits med den enklare konstruktionen Diplomat. Jag kan dock inte bekräfta det eftersom vi har valt att inte jobba med Diplomat, just för att slippa problem för oss och våra kunder.
Jag har en BlackLine Tab Tension 95" jag har inga andra problem med den. Förutom att den klibbar lixom.
Postad 07 september 2012 - 20:44
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Jag har en BlackLine Tab Tension 95" jag har inga andra problem med den. Förutom att den klibbar lixom.
Det är tyvärr samma konstruktion på BlackLine TabTension som Diplomat TabTension. I mitt tycke har de snålat för mycket på den, för att få den billigare, och det ger tyvärr en hel del olika problem.  Hoppas det löser sig smidigt med din butik iaf. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 07 september 2012 - 20:53
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4 105 inlägg
Kan väl fläka in med att jag haft min react ett par år nu och svärtälskande som jag är skulle jag inte vilja ha något annat än en högkontrastduk. Skulle även vilja tipsa ägare att slå ett öga på färgkalibreringen. Marcus var här tidigare i år och gav min projektor en omgång. Som han nämnde drog duken åt blått och jämför jag före och efter kalibrering märker jag en enorm skillnad.
Nackdelen skulle vara att jag på äldre dar blir allt latare och latare och det är sällan jag orkar sitta upp för att se film, och det betyder givetvis att man hamnar på sidan i vår hörnsoffa, och det märks en väldigt stor skillnad i ljusstyrka om jag ligger utanför eller sitter upprätt i mitten.
Redigerat av maximm, 07 september 2012 - 20:53.
Postad 08 september 2012 - 00:51
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Nackdelen skulle vara att jag på äldre dar blir allt latare och latare och det är sällan jag orkar sitta upp för att se film, och det betyder givetvis att man hamnar på sidan i vår hörnsoffa, och det märks en väldigt stor skillnad i ljusstyrka om jag ligger utanför eller sitter upprätt i mitten.
På äldre dar kommer du nog snarare märka att du behöver sitta upp för att kroppen inte längre är lika tolerant mot oergonomiska ställningar, nu verkar du iof av bilden att döma ha en bit kvar till pensionen
Redigerat av Unregistered1413, 08 september 2012 - 00:51.
Postad 08 september 2012 - 16:17
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4 105 inlägg
Skulle våga gissa på att den bilden är snart tio år gammal, men några år har jag nog innan jag drar på mig birkenstock och börjar leta ergonomiska stolar att ha i vardagsrummet.
Redigerat av maximm, 08 september 2012 - 16:17.
Postad 11 september 2012 - 01:52
Cd_Master
-
Cd_Master
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Det är tyvärr samma konstruktion på BlackLine TabTension som Diplomat TabTension. I mitt tycke har de snålat för mycket på den, för att få den billigare, och det ger tyvärr en hel del olika problem. 
Hoppas det löser sig smidigt med din butik iaf.
Om jag får säga det själv så tycker jag den värkar helt ok. Visst den va dyr , köpte min med den gula=tysta motorn, tycker endå att den värkar gedigen  Mvh Hagbard
Postad 11 september 2012 - 11:43
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Om jag får säga det själv så tycker jag den värkar helt ok. Visst den va dyr , köpte min med den gula=tysta motorn, tycker endå att den värkar gedigen 
Mvh Hagbard
Jo, fast en duk för typ 15.000kr ska ju inte klibba och ge problem vid upp/nedhissning. För så mycket pengar så ska en produkt banne mig fungera till 100%. Den tysta motorn avhjälper inte att det är, för ändamålet, en klen konstruktion som inte håller i längden. Men det finns säkert exemplar som fungerar som de ska, men risken för strul är uppenbarligen stor. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 15 september 2012 - 06:37
tsartiis
-
tsartiis
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Nån annan som fått en react II rullduk med skumma fläckar på bildytan? Fick en sån när jag beställde. Kommer även ihåg att om man stod bakom duken så syntes biobilden igenom den rätt bra. Hade ju ingen erfarenhet av react då och trodde det skulle vara så.
Dock byttes duken ut snabbt med hjälp av the rock och den nya är det inga fläckar el se-igenom på.
Är mycket nöjd och svärtan är guld värt i ett helvitt v-rum.
Postad 15 september 2012 - 19:16
kimpa888
-
kimpa888
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Hej har hört att det går köpa bara själva duken har en vanlig vit euroscreen frame vision light nån som vet om det stämmer? Skickade ett mail till euroscreen i mondag men int fått nått svar än
Postad 19 september 2012 - 13:24
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Några frågor: - Om man nu inte bara kollar film utan även sport osv, funkar Reacten bra då också? Har en TW9000W så ljusstyrka finns ju
- Är en Euroscreen Linea LETS2417 ReAct lämplig att hänga framför fönster? Kanske är så att alla bra dukar numera har "black back" så det inte längre är nåt problem
- Det verkar vara väldigt få som säljer Euroscreen Linnea Tab Tension React, iaf enligt Prisjakt, vad beror det på?
- Har Euroscreen Linnea Tab Tension React justerbart "stoppläge" så man får duken på samma höjd varje gång (utgår från att den har det men värt dubbelkolla)
- Jag hade fått för mig att man skulle vara försiktig med allt för stor duk med React iom att man då skulle få "tittvinklar inom duken" men när jag idag besökte Hembiobutiken ansåg de inte alls att det fanns något sånt problem, samtidigt som jag är rätt säker på att jag läst om det i denna tråd, hur är det egentligen? Vad är rekommenderad maxstorlek med projektor och tittavstånd på ca 4 meter.
Edit: Inte för att det verkar som om nån riktigt läser denna tråd längre men jag la iaf till en ny fråga
Redigerat av Unregistered1413, 22 september 2012 - 21:40.
Postad 22 september 2012 - 22:01
50plus
-
50plus
-
Forumräv
-
-
744 inlägg
Lite sent svar, men ändå:
1. Jag förstår inte riktigt vad din frågeställning avser. Funkar det till film så borde den väl funka till spel också om nu inte ljusstyrkan är ett problem. Eller?
2. Jag har React II (Linea) och bilden lyser lite igenom duken så jag antar att ljuset från ett fönster bakom duken skulle försämra svärtan. Ljustäta gardiner rekommenderas nog i det fallet.
3. I all min okunnighet så tror jag att högkontrastdukar trots allt är en ganska "smal" och kanske lite dyr produkt vilket gör att alla intenetbutiker inte väljer att ta upp dem i sitt ordinarie sortiment. Det är ju faktiskt en duk som man bör se i verkligheten innan man lägger ned pengar på den. Men det finns fler än internetbutikerna som säljer dem. The Rock i Lund är ett exempel.
4. Svar: Ja!
Edit efter din nya fråga :
5. På högkontrastdukarna så avtar ju det riktade ljuset successivt ju längre "ut på kanten" du sitter. En del är väldigt känsliga för detta medan andra (som du tydligen) inte besväras nämnvärt. Har du testat i en butik så har du ju kollat upp detta.
Lycka till!
Redigerat av 50plus, 22 september 2012 - 22:09.
Postad 22 september 2012 - 22:30
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Lite sent svar, men ändå: 1. Jag förstår inte riktigt vad din frågeställning avser. Funkar det till film så borde den väl funka till spel också om nu inte ljusstyrkan är ett problem. Eller? 2. Jag har React II (Linea) och bilden lyser lite igenom duken så jag antar att ljuset från ett fönster bakom duken skulle försämra svärtan. Ljustäta gardiner rekommenderas nog i det fallet. 3. I all min okunnighet så tror jag att högkontrastdukar trots allt är en ganska "smal" och kanske lite dyr produkt vilket gör att alla intenetbutiker inte väljer att ta upp dem i sitt ordinarie sortiment. Det är ju faktiskt en duk som man bör se i verkligheten innan man lägger ned pengar på den. Men det finns fler än internetbutikerna som säljer dem. The Rock i Lund är ett exempel. 4. Svar: Ja! Edit efter din nya fråga : 5. På högkontrastdukarna så avtar ju det riktade ljuset successivt ju längre "ut på kanten" du sitter. En del är väldigt känsliga för detta medan andra (som du tydligen) inte besväras nämnvärt. Har du testat i en butik så har du ju kollat upp detta.
Lycka till!
Tack för svar! - Det jag menade var om duken var väldigt starkt fokuserad på att just förbättra svärta, har dock hunnit se React live sen jag skrev detta så jag vet att den verkar fungera bra överlag.
- Menar du att projektorn verkligen lyser igenom duken? Det låter ju inte speciellt lovande, iom att man ju då rimligtvis måste tappa en hel del ljus också. Jag hade hoppat kunna ha duken även som mörkläggningsgardin. Någon annan som också har problem med att Reacten inte håller tätt (avseende ljus
) - Nu är The Rock tyvärr en bra bit från Stockholm, annars hade jag nog besökt dem då de verkar bra
- OK
- Hur vet du om jag är känslig för det eller inte?
HBB hade tyvärr bara en större provbit på typ 1m2 av React och 1m2 av vanlig vit duk, så ytan var inte nog stor för att göra någon sådan jämförelse. Deras andra React duk satt tyvärr mitt för ett fönster med en massa infallande ljus ihop med projektorljuset, så omöjligt bilda sig nån uppfattning där.
Postad 22 september 2012 - 22:56
50plus
-
50plus
-
Forumräv
-
-
744 inlägg
Aha!
2. Ja, ljuset lyser faktiskt delvis igenom duken. Jag hade tidigare React ver. 1.0 men fick den utbytt pga det tidigare nämnda problemet med klibbande duk. (Inget problem idag) Det var en slump som gjorde att jag såg att ljuset faktiskt lös igenom. Nu bryr jag mig ändå inte eftersom React II trots "genomsläppet" gav bättre ljus tillbaka än föregångaren.
5. Nej, det vet jag naturligtvis inte utan det var bara min tolkning av det du skrev "när jag idag besökte Hembiobutiken ansåg de inte alls att det fanns något sånt problem." Själv är jag inte så kritisk så jag upplever inte den här effekten som något större problem. Men den här typen av dukar är ju ändå lite speciella och relativt kostsamma så jag tycker att man bör kolla dem i under någorlunda vettiga förhållanden så att man verkligen kan skapa sig en uppfattning om hur de kan tänkas fungera där hemma på plats. Det är mina 10 cents.
Det borde väl finnas någon i Stockholmsregionen som kan dema den här duken på ett proffsigt sätt?
Som jag nämnt tidigare så är jag nöjd med duken och kan inte för allt i världen tänka mig en vanlig vit duk i mitt vita vardagsrum.
Postad 23 september 2012 - 02:01
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
2. Ja, ljuset lyser faktiskt delvis igenom duken. Jag hade tidigare React ver. 1.0 men fick den utbytt pga det tidigare nämnda problemet med klibbande duk. (Inget problem idag) Det var en slump som gjorde att jag såg att ljuset faktiskt lös igenom. Nu bryr jag mig ändå inte eftersom React II trots "genomsläppet" gav bättre ljus tillbaka än föregångaren.
5. Nej, det vet jag naturligtvis inte utan det var bara min tolkning av det du skrev "när jag idag besökte Hembiobutiken ansåg de inte alls att det fanns något sånt problem." Själv är jag inte så kritisk så jag upplever inte den här effekten som något större problem. Men den här typen av dukar är ju ändå lite speciella och relativt kostsamma så jag tycker att man bör kolla dem i under någorlunda vettiga förhållanden så att man verkligen kan skapa sig en uppfattning om hur de kan tänkas fungera där hemma på plats. Det är mina 10 cents.
1. Säger du att det gör det så kan jag inte direkt se något skäl att tvivla på dig, är nog mest överraskad över att det är så än något annat. Kanske svårt att svara på men är det mkt ljus eller bara lite på så sätt att det inte blir helt mörkt bakom? 2. Är nog eg inte så himla känslig som så heller och jag kan absolut se att fördelarna överväger, och räknar iskallt med att det blir en React duk i mitt vardagsrum, baserat på det jag själv sett och alla postiva kommenterer här. Så det handlar nog mer om hur stor den ska vara. Har ju varit lite poster här om "halva tittavståndet", har dock fått för mig att dukar som Black Dimond, FireHawk etc. kanske är mer extrema än Reacten, och att det där är viktigare.
Postad 23 september 2012 - 05:59
tsartiis
-
tsartiis
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Improwise: Tror inte min linea react har genomlysning. Skulle vara ytterst lite, men tycker det brukar vara kolsvart på baksidan av den när film rullar (ser baksidan varje gång man går o gör något i hall osv.
Sen på 4m skulle jag rekommendera 104"-108" duk. Igentligen en lite för liten storlek på det avståndet. Men ju större du går desto mer bieffekter. Jag har 116" på 3.8m och till 95% är det bra men i vissa scener/filmer är shineeffekten rätt påtaglig. På något konstigt vis går det att lösa/få mindre shine i livingroom-läget, men då tappar man lite svärta pga ökad ljusstyrka. Vet ej vad det beror på att det blir mindre shine med mer ljus då
det enligt expertis bör vara tvärtom. Mmm... Har en tw-9000w.
Är iaf jäkligt nöjd och svärtan är brutal! Edit:
Hade en react linea 104" först men den var defekt så jag passade på att byta till större. Men på 104an så var det till 99% finemang med bieffekter och nu på 116" så är det till 95% finemang.
Redigerat av tsartiis, 23 september 2012 - 06:05.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
→
Dukar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|