Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Xbmc för Mac / Linux (inge tråd för det.. borde vara det)

373 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 augusti 2008 - 07:55

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0
Om det är någon som har erfarenhet / frågor kring att använda XBMC som en frontend till MythTV, så diskuterar vi just detta i MythTV-forumet!

/ Pär

Postad 15 augusti 2008 - 10:02

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0

Jag trodde det var gänget som nu gör plex som höll på med att anpassa XBMC för mac? Så nu är det ett gång som gör XBMC och ett annat gäng som gör samma sak men kallar det för Plex?

Läste nånstans att XBMC versionen för windows skrivs inte exklusivt för windows utan för linux och sedan portas till windows vilket gör att det inte är säker att det kommer att funka lika bra på windows.. kanske samma sak för XBMC nu för mac? Hmm, det blev lite svammel men nån får gärna förklara skillnaden och poängen med XBMC för mac o Plex för mac :(

Det enda du behöver veta är att det är Plex du vill ha. Den uppdateras regelbundet.

Redigerat av Unregistereddc471864, 15 augusti 2008 - 10:02.

Postad 15 augusti 2008 - 12:39

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Fortfarande: visualizers till Plex/XBMC ... vet någon om det händer något på den fronten? Som sagt, de befintliga är fula som stryk imo...

Postad 16 augusti 2008 - 15:12

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Jag trodde det var gänget som nu gör plex som höll på med att anpassa XBMC för mac? Så nu är det ett gång som gör XBMC och ett annat gäng som gör samma sak men kallar det för Plex?

Läste nånstans att XBMC versionen för windows skrivs inte exklusivt för windows utan för linux och sedan portas till windows vilket gör att det inte är säker att det kommer att funka lika bra på windows.. kanske samma sak för XBMC nu för mac? Hmm, det blev lite svammel men nån får gärna förklara skillnaden och poängen med XBMC för mac o Plex för mac ;)

XBMC har en gemensam kodbas för alla plattformar. Dock är det ju det plattformsspecifika som är det som är viktigast för stabilitet just, men all funktionalitet bör vara identisk.

Postad 17 augusti 2008 - 21:13

Alarma
  • Alarma
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Jag är riktigt sugen på att återgå till xmbc, körde det på en xbox ett tag. Hur ser den ultimata datorn ut för xbmc (dock inte mac mini). jag har hört att nvidia-kort fungerar bättre, och att linux är att föredra framför windows. Finns det något annat man bör tänka på?

Sedan har jag en fråga som kanske är lite OT. Hur pallar en plasma att köra en htpc? Det som jag först tänker på är inbränningar och konstiga upplösningar 1024x768 t ex.

Redigerat av Alarma, 17 augusti 2008 - 21:17.

Postad 17 augusti 2008 - 21:46

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Jag är riktigt sugen på att återgå till xmbc, körde det på en xbox ett tag. Hur ser den ultimata datorn ut för xbmc (dock inte mac mini). jag har hört att nvidia-kort fungerar bättre, och att linux är att föredra framför windows. Finns det något annat man bör tänka på?

Sedan har jag en fråga som kanske är lite OT. Hur pallar en plasma att köra en htpc? Det som jag först tänker på är inbränningar och konstiga upplösningar 1024x768 t ex.

Det där med operativsystem kan jag nog inte svara på, men ska man se film/sport ska man ha plasma. Är spelande det viktigaste så testa en LCD. Visst har vissa plasmor inbränningsproblem, men inte Pioneer/Panasonic, dvs de stora tillverkarna på marknaden. Själv har jag nyss investerat i en 50px8, den mest prisvärda tvn "out there" enligt mig. 50 tum bra bild för ca 11000. Dock går den inte att pixelmappa vilket är syng men det märker man endast av när man typ surfar. Vid film/sport är bilden helt outstanding för det priset.

Postad 18 augusti 2008 - 06:39

yellowmanX
  • yellowmanX
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Har provat xbmc till osx, windows och linux(ubuntu) och jag tycker defenitivt att linux-versionen är den som kommit längst och känns mest stabil. Och ska man ha en burk som native xbmc-burk, så är ju linux också mest skalbart... imo.

Postad 24 augusti 2008 - 11:15

Richards
  • Richards
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
XBMC Altantis Alpha 4 släppt!
Team XBMC släppte idag Atlantis Alpha 4 för Linux (Ubuntu), Windows och Mac. Läs mer om Atlantis och hämta den nya releasen här.

Postad 24 augusti 2008 - 13:36

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0
Edit: Ehum, post i fel tråd :)

Redigerat av bjogul, 24 augusti 2008 - 22:05.

Postad 26 augusti 2008 - 10:42

Unregisteredbf0fd123
  • Unregisteredbf0fd123
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Skaffade mac mini för att kunna köra musik OCH film från samma mediaspelare. var lite osäker på prestanda och hur mycket pill det skulle innebära med en "HTPC". Jag är så här i efterhand MYCKET nöjd!

Verkar som halva jobbet med en HTPC verkar vara codecs osv. Därför fastnade jag för XBMC.

Har testat både XBMC och Plex på mac mini. Plex fungerar absolut bäst och är sjukt snyggt med "Aeon"-skin:et.

Kolla på http://www.truveo.co...mo/id/915285749 för en demo.

Relativt enkelt att sätta upp med covers mm

Plex i senste versionen har inbyggt stöd (fungerande!) för mac-fjärren. Det fungerar otroigt smidigt!

Försökte få sofa control att fungera med xbmc men utan att lyckas...

Ett minus med Plex/XBMC är att Live-tv inte stödjs ännu. Hoppas verkligen det kommer!

För er som följer min väg - Lycka till!

Postad 27 augusti 2008 - 20:22

cezar
  • cezar
  • Forumräv

• 660 inlägg
  • 0
Någon som använder imdb thumbnails i xbmc för filmerna?
Hur har ni konfat för att få det att fungera?

Har försökt att aktivera imdb scriptet via scripts menyn men det är mer man kanske måste ställa in? Hur ser eran advancedsettings.xml ut?

mvh

Postad 28 augusti 2008 - 07:11

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
Kan man köra Plex på en Asus Eee Box B202?

MVH Kribban

Postad 28 augusti 2008 - 07:56

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Kan man köra Plex på en Asus Eee Box B202?

MVH Kribban

Du måste ha os X installerat och det får man inte göra på annat än mac-datorer. Det finns de som försöker det ändå http://iatkos.wikido...-osx86-hardware
men det är massa strul med hårdvara osv så det verkar inte vara helt enkelt. Jag skulle köra linuxvarianten av XBMC på en Asus Eee Box.

Postad 28 augusti 2008 - 07:57

yellowmanX
  • yellowmanX
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Någon som använder imdb thumbnails i xbmc för filmerna?
Hur har ni konfat för att få det att fungera?

Har försökt att aktivera imdb scriptet via scripts menyn men det är mer man kanske måste ställa in? Hur ser eran advancedsettings.xml ut?

mvh

Ja, man sätter ju bara content till movies på katalogerna där filmerna ligger och sätter att den ska använda imdb, sen skannar man. Behöver aldrig peta i nån advancedsettings.xml. Eller du kanske menar något annat?

Postad 28 augusti 2008 - 08:19

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

Du måste ha os X installerat och det får man inte göra på annat än mac-datorer. Det finns de som försöker det ändå http://iatkos.wikido...-osx86-hardware
men det är massa strul med hårdvara osv så det verkar inte vara helt enkelt. Jag skulle köra linuxvarianten av XBMC på en Asus Eee Box.

Tackar ;)

Postad 29 augusti 2008 - 05:02

cezar
  • cezar
  • Forumräv

• 660 inlägg
  • 0

Ja, man sätter ju bara content till movies på katalogerna där filmerna ligger och sätter att den ska använda imdb, sen skannar man. Behöver aldrig peta i nån advancedsettings.xml. Eller du kanske menar något annat?

??
Det lät lätt. Troligtvis så har jag missat det. Det är properties för hela filmkatalogen alltså ?

Postad 29 augusti 2008 - 07:44

yellowmanX
  • yellowmanX
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

??
Det lät lätt. Troligtvis så har jag missat det. Det är properties för hela filmkatalogen alltså ?

Ja, kolla: http://xbmc.org/wiki...s_to_be_Scanned

och: http://xbmc.org/wiki...in_Library_Mode

Postad 29 augusti 2008 - 14:17

Utsvulten
  • Utsvulten
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Undrar lite över en grej här, hoppas något har koll.
XBMC verkar kunna använda bägge processor kärnorna, detta är det som gör det möjligt att spela högupplöst material på tex mac mini.
Så alltså finns stöd för att använda en processor med 2 kärnor, men finns stöd för fler än 2 kärnor?
Om man sitter på en mac pro, kan man använda 4 eller 8 (beroende på om man har 1 eller 2 quadcore)?

Postad 29 augusti 2008 - 21:02

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0

Undrar lite över en grej här, hoppas något har koll.
XBMC verkar kunna använda bägge processor kärnorna, detta är det som gör det möjligt att spela högupplöst material på tex mac mini.
Så alltså finns stöd för att använda en processor med 2 kärnor, men finns stöd för fler än 2 kärnor?
Om man sitter på en mac pro, kan man använda 4 eller 8 (beroende på om man har 1 eller 2 quadcore)?

Enligt detta inlägg i XBMCs forum är två kärnor mer lämpligt än fyra, på grund av att ffmpeg inte skalar så bra på fler än 2 kärnor.

/ Pär

Redigerat av par-joha, 29 augusti 2008 - 21:03.

Postad 30 augusti 2008 - 09:38

Utsvulten
  • Utsvulten
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Enligt detta inlägg i XBMCs forum är två kärnor mer lämpligt än fyra, på grund av att ffmpeg inte skalar så bra på fler än 2 kärnor.

/ Pär

Tack för snabbt svar Pär!

Postad 30 augusti 2008 - 12:46

cezar
  • cezar
  • Forumräv

• 660 inlägg
  • 0

Ja, kolla: http://xbmc.org/wiki...s_to_be_Scanned

och: http://xbmc.org/wiki...in_Library_Mode

Super!
Problemet var att jag installerade XBMC som root user. Installerade om det och nu fungerar det klockrent förutom att jag inte får xTV skinnet att fungera. Har provat att lagt den i ~/XBMC/skin mappen. xbmc hittar den inte.

Postad 30 augusti 2008 - 15:00

yellowmanX
  • yellowmanX
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Super!
Problemet var att jag installerade XBMC som root user. Installerade om det och nu fungerar det klockrent förutom att jag inte får xTV skinnet att fungera. Har provat att lagt den i ~/XBMC/skin mappen. xbmc hittar den inte.

Ok, bra. Kör du linux? Isåfall ska de ligga i din home-katalog i /.xbmc(dold katalog).

Postad 03 september 2008 - 08:38

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Nya Plex skinnet är ju riktigt snyggt B)

Postad 03 september 2008 - 17:31

yellowmanX
  • yellowmanX
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Nya Plex skinnet är ju riktigt snyggt ;)

Huh? Vart kan man ladda ner det?

Eller menar du Mediastream? Det är inget "plex-skin", det är ett xbmc-skin som kom för ca 3 veckor sen... ;)

Postad 04 september 2008 - 11:26

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0

Huh? Vart kan man ladda ner det?

Eller menar du Mediastream? Det är inget "plex-skin", det är ett xbmc-skin som kom för ca 3 veckor sen... B)

Jo förvisso men det är default nu. Betydligt bättre än det gamla tycker jag.

Postad 12 september 2008 - 09:40

IKD
  • IKD
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Undrar om man kan starta Plex från sin mac mini med apple fjärren? Vet att det fungerar att navigera med den väl inne i gränssnittet men frågan är om man är på skrivbordet och vill starta plex, fungerar det att trycka på något knapp för att öppna programmet?

Postad 12 september 2008 - 09:45

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0

Undrar om man kan starta Plex från sin mac mini med apple fjärren? Vet att det fungerar att navigera med den väl inne i gränssnittet men frågan är om man är på skrivbordet och vill starta plex, fungerar det att trycka på något knapp för att öppna programmet?

Ska funka. Kolla post 13. Har inte testat själv dock.

http://forums.plexap...p?showtopic=307

Redigerat av Unregistereddc471864, 12 september 2008 - 09:46.

Postad 12 september 2008 - 17:19

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Finns det nån funktion i XBMC som gör att den scannar igenom ifall det har dykt upp nytt material.
Detta kan ju vara praktiskt ifall man tänker att man har igång det hela tiden och kanske hämtar material via samba shares, eller om man t.ex. aktiverar torrentes via ssh osv?

Postad 13 september 2008 - 07:48

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Vet inte hur det funkar i XBMC men i Plex kan man ställa in så det scannar automatiskt.

Postad 13 september 2008 - 08:42

yellowmanX
  • yellowmanX
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Finns det nån funktion i XBMC som gör att den scannar igenom ifall det har dykt upp nytt material.
Detta kan ju vara praktiskt ifall man tänker att man har igång det hela tiden och kanske hämtar material via samba shares, eller om man t.ex. aktiverar torrentes via ssh osv?

Man kan ju ställa in så det automatiskt scannar när xbmc startar. Men ska man ha xbmc igång hela tiden får man göra ett script som anropar en funktion i xbmc som uppdaterar libraryt. Typ så här, man har ett script som kollar när filer läggs i en viss katalog, när det händer så anropar scriptet xbmc.updateLibrary(), eller vad det nu kan heta. Sök på forumet på xbmc.org(eller plex-forumet om du kör det), borde finnas nån tråd om det...

Postad 13 september 2008 - 11:59

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Ja, det funkar, menu-knappen.

Postad 13 september 2008 - 13:30

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Har börjat testa plex lite mer genomgående och mitt intryck är väldigt positivt. Jag har dock lite problem. När jag addade min först source, dvs min movie-folder, då lyckades jag inte få scrapern inställd direkt. Var kan man göra detta i efterhand? Hittar inget.

Jag löste det genom att adda samma folder igen, så nu har jag två instanser av den foldern, så jag tar gärna bort den. Någon som vet hur man tar bort en source? Hittar inte heller hur man gör det?

Postad 14 september 2008 - 08:47

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Har börjat testa plex lite mer genomgående och mitt intryck är väldigt positivt. Jag har dock lite problem. När jag addade min först source, dvs min movie-folder, då lyckades jag inte få scrapern inställd direkt. Var kan man göra detta i efterhand? Hittar inget.

Jag löste det genom att adda samma folder igen, så nu har jag två instanser av den foldern, så jag tar gärna bort den. Någon som vet hur man tar bort en source? Hittar inte heller hur man gör det?

Se till att mappen är vald, håll ner menu-knappen 3 sekunder, då får du en pop-up där du kan göra en massa grejor inkl scrape, edit etc etc...

Postad 14 september 2008 - 19:18

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1 425 inlägg
  • 0

Håll inne MENU på fjärren över den hårddisk/den tvserie du vill uppdatera, välj scan for new content. Det är ju högst manuellt förstås, men man vet ju å andra sidan oftast var det har hänt nåt ändå. Plus att man slipper sitta och vänta på att det ska scanna igenom hela biblioteket.

Postad 16 september 2008 - 21:20

Richards
  • Richards
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
På App Store finns nu en applikation för att styra XBMC MediaCenter eller Plex från iPhone eller iPod Touch.

XBMC Remote kan användas för att spela musik och se på film och TV serier. Allt snyggt grafiskt presenterat på din iPhone.

Demo-video här.

Applikationen kostar 38:-.

Bifogad fil  XBMC_remote_1.png   209,21K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  XBMC_Remote_2.png   67,51K   0 Antal nerladdningar

Postad 18 september 2008 - 18:44

Richards
  • Richards
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
XBMC MediaCenter 8.10 Atlantis Beta 1

Idag släppte Team XBMC den första Beta versionen av XBMC MediaCenter version 8.10 Atlantis. Den nya versionen släpps i fem olika versioner: XBMC för Linux, Windows, Mac (Leopard och Tiger) och Xbox samt XBMC Live för CD och USB!

Läs mer på XBMC officiella hemsida och på den Svenska Fansiten - www.xbmc.nu.

Postad 18 september 2008 - 21:03

Unregistered2855fb02
  • Unregistered2855fb02
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Har precis fixat en mac mini som jag kör Plex på. Sweet. Några saker som jag undrar över som är relaterat till detta

* Hur får jag Plex att spela upp min cd och dvd skivor? Just nu startar iTunes och DVD Player istället. Testade att ställa in i systeminställningarna att Plex skulle starta istället, Plex startar men startar inte filmen eller musiken. Ser att det finns en inställning i Plex för atuostart men det verkar inte fungera?

* Jag vill sänka hastigheten på cd/dvd spelaren. Testade DiscRotator men det verkar inte fungera. Någon som vet någon annan lösning?

Postad 18 september 2008 - 21:55

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Är det nån som har jämföt xbmc för linux och windows och vet vilken version som är mest stabil eller om båda är lika "instabila"?

Har stora problem med att få det att funka stabilt med windowsversionen. Tänkte streama film över nätverket.
Det som strular är att sätta media content. Ibland funkar det, men sen ibland så skiter det sig och då blir hela databasen förstörd verkar det som, för då skiter det sig varje gång man startar xbmc, och man måste dels ta bort källan och dels ta bort databasfilen för att det ska funka igen.

Är det lika kasst med nätverksdiskar/samba i linux?

Postad 19 september 2008 - 08:15

Richards
  • Richards
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Är det nån som har jämföt xbmc för linux och windows och vet vilken version som är mest stabil eller om båda är lika "instabila"?

Har stora problem med att få det att funka stabilt med windowsversionen. Tänkte streama film över nätverket.
Det som strular är att sätta media content. Ibland funkar det, men sen ibland så skiter det sig och då blir hela databasen förstörd verkar det som, för då skiter det sig varje gång man startar xbmc, och man måste dels ta bort källan och dels ta bort databasfilen för att det ska funka igen.

Är det lika kasst med nätverksdiskar/samba i linux?

Linux-versionen är stabilast. Detta gällde i alla fall för Alpha 4. Beta 1 har jag inte hunnit prova än.

Postad 21 september 2008 - 22:50

StarJD
  • StarJD
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Det kanske bara jag som är dum men jag lyckas inte få XBMC visa film covers, info mm på min mac. Behöver man göra något speciellt? Bläädrar fram en film iso men det är bara ett frågetecken istället för cover.

Postad 22 september 2008 - 12:29

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Det kanske bara jag som är dum men jag lyckas inte få XBMC visa film covers, info mm på min mac. Behöver man göra något speciellt? Bläädrar fram en film iso men det är bara ett frågetecken istället för cover.

Du måste ta "Set Content" för källan där filmerna ligger. Det löser du lättast genom att gå in i videos högerklicka på den mapp där filmerna ligger och set content.. sen finns det lite olika alternativ där att kryssa i och det har jag inte fått nån riktig ordning med när jag kör film över nätverk och dessutom rar-arkiv.

Postad 22 september 2008 - 15:23

Obskyr
  • Obskyr
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Du behöver tala om en del info för Plex. Finns en del att läsa här.

http://wiki.plexapp....r_Video_Sources

Postad 28 september 2008 - 19:18

Richards
  • Richards
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Guide: NinjaVideo Plugin

Missade du senaste avsnittet av Heroes eller vill du titta på den första säsongen av Lost. Inga problem, installera NinjaVideo Plugin i XBMC. Följande guide beskriver hur du gör och en kort video visar slutresultatet. NinjaVideo Plugin kan användas i XBMC för Windows, Mac, Linux och Xbox.

Läs mer.

Postad 07 november 2008 - 01:22

Utsvulten
  • Utsvulten
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Jag kör plex och undrar om man på något sätt kan då apple remoten att starta plex eller front row?
Tex att om man trycker menu så startas plex och om man trycker på pil upp (asså överdelen av cirkeln eller hurman ska förklara det) så startas front row.
Eller ännu bättre snabb tryckning på menu öppnar plex men håller man inne den så öppnas front row, hoppas något vet om det går att lösa detta.
Nu har jag inställt i plex att remote alltid e på så apple remoten fungar bara med plex, i itunes är den helt död och om jag håller inne menu så startas plex.

Postad 14 november 2008 - 11:29

Richards
  • Richards
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
XBMC 8.10 Atlantis Final Release

Det finns ännu inget officiellt meddelande från Team XBMC om att den slutliga stabila versionen av XBMC 8.10 Atlantis är släppt och det finns inte heller några färdigkompilerade versioner för Windows och Mac tillgängliga. Men det finns möjlighet att testa både Xbox- och Linux-versionen redan nu ...

Postad 15 november 2008 - 00:45

Richards
  • Richards
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
XBMC 8.10 Final Officiell Release!!

Team XBMC släppte idag efter månaders arbete XBMC 8.10 Atlantis - den första stabila releasen sedan 2006. XBMC 8.10 släpps för Linux, Mac, Apple TV, Windows och Xbox. Dessutom släpps XBMC Live som kan startas direkt från ett USB minne eller en CD utan installation på hårddisk. Mac versionen stödjer både Leopard 10.5 och Tiger 10.4.
Testa och dela med dig av dina erfarenheter.

Postad 11 december 2008 - 20:30

Richards
  • Richards
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
FreeMediaTV Plugin

Vill du streama film och TV-serier till XBMC ?! FreeMediaTV plugin för XBMC släppt.

Läs mer ...

Postad 08 januari 2009 - 16:13

danbys
  • danbys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Har just köpt en mac mini och installerat Plex på denna. När det kommer nya versioner av Plex framöver hur installerar jag dessa utan att sabba mina inställningar? Samma fråga gäller gäller även för skins.

Finns det någon fördel att använda XBMC istället för Plex?

Jag har aldrig ägt en mac tidigare och undrar om man kan få sin mighty mus att bete sig som en Windows mus. Alltså att högerklick tar upp tex en kontext meny eller dyligt?

Tack på förhand.

Postad 08 januari 2009 - 20:42

clnr
  • clnr
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Har just köpt en mac mini och installerat Plex på denna. När det kommer nya versioner av Plex framöver hur installerar jag dessa utan att sabba mina inställningar? Samma fråga gäller gäller även för skins.

Finns det någon fördel att använda XBMC istället för Plex?

Jag har aldrig ägt en mac tidigare och undrar om man kan få sin mighty mus att bete sig som en Windows mus. Alltså att högerklick tar upp tex en kontext meny eller dyligt?

Tack på förhand.

Plex uppdaterar sig själv så det behöver du inte oroa dig för. Åtminstone inte förrän de byter utvecklingslinje igen vilket jag gissar inte sker på ett bra tag. Och när de gör det så brukar de publicera instrukioner om hur du ska gå till väga (men det brukar räcka att ta backup på katalogen /Users/DittAnvändarnamn/Library/Application Support/Plex-katalogen).

Skins borde inte påverka inställningarna öht. Jag har iofs inte provat på 0.7.5 men jag tror inte det ska ske. Återigen, ta backup enligt ovan så ska du få tillbaka dina inställningar om det skulle hända.

Har inte provat XBMC, men Plex utvecklas enbart för Mac så fokuset ligger på att få det macifierat till viss del. Det innebär att en del inställningar kommer att gömmas för att förenkla användadet för alla. Jag kommer inte ihåg ifall avancerade inställningar kommer att ligga i en meny elller om det ska krävas att man ändrar i xml-filerna. XBMC kan kanske ge fler inställningar. Fördel eller nackdel? Upp till dig.

Det ska inte till några särskilda inställningar för att du ska få upp en kontextmeny vid högerklick? Men kolla i "System Preferences" (ingen aning vad det heter på svenska, inställningar?) -> Mouse and Keyboard -> Mouse att högerknappen är tilldelad en funktion. Min har "Secondary button"

Postad 11 januari 2009 - 14:52

danbys
  • danbys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Plex uppdaterar sig själv så det behöver du inte oroa dig för. Åtminstone inte förrän de byter utvecklingslinje igen vilket jag gissar inte sker på ett bra tag. Och när de gör det så brukar de publicera instrukioner om hur du ska gå till väga (men det brukar räcka att ta backup på katalogen /Users/DittAnvändarnamn/Library/Application Support/Plex-katalogen).

Skins borde inte påverka inställningarna öht. Jag har iofs inte provat på 0.7.5 men jag tror inte det ska ske. Återigen, ta backup enligt ovan så ska du få tillbaka dina inställningar om det skulle hända.

Har inte provat XBMC, men Plex utvecklas enbart för Mac så fokuset ligger på att få det macifierat till viss del. Det innebär att en del inställningar kommer att gömmas för att förenkla användadet för alla. Jag kommer inte ihåg ifall avancerade inställningar kommer att ligga i en meny elller om det ska krävas att man ändrar i xml-filerna. XBMC kan kanske ge fler inställningar. Fördel eller nackdel? Upp till dig.

Det ska inte till några särskilda inställningar för att du ska få upp en kontextmeny vid högerklick? Men kolla i "System Preferences" (ingen aning vad det heter på svenska, inställningar?) -> Mouse and Keyboard -> Mouse att högerknappen är tilldelad en funktion. Min har "Secondary button"

Tack för svaren. Har dock en fråga till. Kan man få Plex att starta automatiskt när man bootat upp Mac:en så man slipper ta fram musen och klicka runt?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.