Gigabyte GA-MA78MG-S2H
433 svar till detta ämne
Postad 30 June 2008 - 11:22
Kniff
-
Kniff
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
En något relaterad fråga: Är det några problem med att ha kortet i en HTPC med en LCD-skärm (via VGA) på chassit? Ska man spela musik nöjer man sig med den inbyggda skärmen, annars vill man använda sig av DVI/HDMI till plasman. Det är ett Fractal Design Sphere (Cooltek 3000) och en HD-Ready plasma, så man kan skicka samma upplösning in till bägge skärmarna.
Behöver man gå in i inställningar för VGA/HDMI primärt varje gång man ska byta skärm är det ju inte så bra...
Vad det handlar om är att du bara kan köra 2st utgångar samtidigt. VGA + HDMI ska absolut inte vara några problem! Däremot DVI + HDMI går nog inte.
Postad 30 June 2008 - 13:43
Kind of Blue
-
Kind of Blue
-
Användare
-
-
211 inlägg
... Skulle förresten gärna vilja veta varför jag inte kan se mina hårddiskar i Speedfan? Har "enablat" S.M.A.R.T i bios. Något mer jag missat?
Kör Du diskarna som AHCI? Då rapporteras inte SMART värdena. Dessutom syns då inte AHCI diskarna ens i AMD overdrive (åtminstonne inte den version jag provat). Killen som gör Smartfan har ett par Beta program (under Beta sektionen på siten) som eventuellt kan läsa SMART värden från AHCI kopplade diskar, eller SCSI diskar som dessa ju hamnar som.
Postad 30 June 2008 - 13:54
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Vad det handlar om är att du bara kan köra 2st utgångar samtidigt. VGA + HDMI ska absolut inte vara några problem! Däremot DVI + HDMI går nog inte.
VGA + HDMI duger ju bra  Jag ska ha datorn i huvudsak till att spela upp högupplöst, multikanals ljud, som DVD-Audio (man kan bl.a. köpa samma musik för nerladdning på www.itrax.com som de säljer på DVD-Audio-skivor, musiken är utan DRM). Men kanske jag sedan hittar något mer användningsområde för den, t.ex. ska iTrax komma med 720p-video också - då är ju ett 780G lagom. Men sedan kanske jag kommer på att det vore bra att ha en riktigt kraftfull (men tyst) dator nära första-TVn, och då är ju det lite av en återvändsgränd.
Postad 30 June 2008 - 15:45
ponpolio
-
ponpolio
-
Användare
-
-
180 inlägg
Jag kör enbart HDMI på min utan problem, har ställt in i BIOS att den ska köra HDMI som primärt och inte VGA som det står på som standard. Kanske du måste göra samma inställning?
Jag har min inställd som d-sub/HDMI i bios, och stängt av pci-initieringen som av någon anledning var på från skratch. Men jag får samma strul ändå, startar jag datorn och glömmer sätta på rätt kanal på tv´n så är det ut å in med kabeln som gäller....eller helt sonika en omstart. Kör mot en Panasonic 42" plasma PX70....det måste vara den. Eller missar jag nåt basic här ?
Postad 01 July 2008 - 13:45
psykomet
-
psykomet
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Jag vet inte om detta behandlats i tråden eftersom jag bara får felmeddelanden när jag försöker söka inom tråden... men...
är det någon som vet om detta moderkort stödjer wake-on-lan eller med andra ord en funktion som gör att datorn hyfsat snabbt kan väckas från hybernate eller viloläge när jag till exempel försöker mappa upp den i windows?
Tanken är att jag ska använda HTPC'n som både mediaplattform och filserver. Jag vill kunna komma åt den via remote desktop eller dess shares även om den gått ner i viloläge, utan att behöva gå och sätta igång den när jag till exempel vill kolla en film på laptopen från HTPCn.
Postad 02 July 2008 - 09:34
Kind of Blue
-
Kind of Blue
-
Användare
-
-
211 inlägg
Jag vet inte om detta behandlats i tråden eftersom jag bara får felmeddelanden när jag försöker söka inom tråden... men...
är det någon som vet om detta moderkort stödjer wake-on-lan eller med andra ord en funktion som gör att datorn hyfsat snabbt kan väckas från hybernate eller viloläge när jag till exempel försöker mappa upp den i windows?
Tanken är att jag ska använda HTPC'n som både mediaplattform och filserver. Jag vill kunna komma åt den via remote desktop eller dess shares även om den gått ner i viloläge, utan att behöva gå och sätta igång den när jag till exempel vill kolla en film på laptopen från HTPCn.
Ja, det finns funktioner för det både i bios och på det inbyggda GB nic:et. Använder det själv inte, så jag har ingen erfarenhet av det.
Postad 04 July 2008 - 23:34
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Är förresten Gigabyte GA-MA78G-DS3H samma kort som GA-MA78MG-S2H, men i ATX-format? De ser misstänkt lika ut, förutom någon extra kortplats...
Postad 05 July 2008 - 15:14
figman
-
figman
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Vad det handlar om är att du bara kan köra 2st utgångar samtidigt.
VGA + HDMI ska absolut inte vara några problem! Däremot DVI + HDMI går nog inte.
Ok. Låter illa för mig. Jag har en skärm o en projje o kör dvi på skärmen o vill köra hdmi till projjen. Var har du läst det ?
Postad 06 July 2008 - 11:06
Kind of Blue
-
Kind of Blue
-
Användare
-
-
211 inlägg
Ok. Låter illa för mig. Jag har en skärm o en projje o kör dvi på skärmen o vill köra hdmi till projjen. Var har du läst det ?
Manualen. Dessutom är valet i Bios D-sub/DVI eller D-sub/HDMI. Antingen eller. Manualen sid. 21. "Dual Display Configurations: This motherboard provides three ports for video output: DVI-D, HDMI and D-Sub. The table below shows the supported dual display configurations. Dual Combination Supported or Not Display DVI-D + D-Sub Yes DVI-D + HDMI No HDMI + D-Sub Yes" Men ett ATI HD2400 eller 3450 kostar under 300:-. Med det i kan Du köra både DVI-D och HDMI samtidigt med det inbyggda HD3200 och få en extra puff med Hybrid Crossfire, kanske inte riktigt vad Du tänkt Dig, men jag tror att de korten kan fås med passiv kylning så att man slipper fläktljud.
Redigerat av Kind of Blue, 06 July 2008 - 11:16.
Postad 06 July 2008 - 13:31
figman
-
figman
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Ok. Tack. Tror du att den fixar HD/Blu-ray ?
Postad 06 July 2008 - 15:56
Kind of Blue
-
Kind of Blue
-
Användare
-
-
211 inlägg
Ok. Tack. Tror du att den fixar HD/Blu-ray ?
Absolut. Men satsa på Vista då. Jag har bara en halv maskin eftersom jag kör XP SP3. Det är alldeles för mycket som saknas mot Vista... http://www.avsforum....08#post14211508Jag har en grå icke valbar ruta för Pulldown Detection och saknar helt sektionen för Advanced Quality med Edge-enhancement och De-noise såvida det inte är val som bara är möjliga om en HDTV / monitor är kopplad till kortet...
Redigerat av Kind of Blue, 06 July 2008 - 16:00.
Postad 06 July 2008 - 20:06
figman
-
figman
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Är förresten Gigabyte GA-MA78G-DS3H samma kort som GA-MA78MG-S2H, men i ATX-format? De ser misstänkt lika ut, förutom någon extra kortplats...
Nån som vet ?
Postad 06 July 2008 - 20:57
Kind of Blue
-
Kind of Blue
-
Användare
-
-
211 inlägg
Nån som vet ?
Jo, det är samma chipset, HD3200 men DS3H har 2XPCI 16x (för cross-fire) och saknar e-SATA (tror jag).
Redigerat av Kind of Blue, 06 July 2008 - 20:58.
Postad 07 July 2008 - 09:52
tette
-
tette
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Hej på er!
Ett lite men dock så iriterande problem med mitt GA-MA78MG-S2H, om jag försöker köra med den integrerade grafikortet och HDMI så får jag ingen bild alls på min plasma, kör jag vga så funkar det men då kan jag bara köra 1280*1024 som max upplösning, lite sunkigt på en PDP-LX5090H då den klarar full hd...
Om jag stoppar i ett ATIx1950 kort som jag lånat av en polare så funkar dvi-hdmi aldeles utmärk och jag kan använda HDMI kabel till plasman och köra full HD..
Har testat HTPCn på sovrumstvn SONY 32" D3000 och då funkar HDMI kabel direkt mellan PC och tv.
Har även testat DVI->HDMI->HDMI utan framgång mellan Plasman och det interade graffakortet.
Har Testat följande kombinationer
PC1 Vista 32-bit Nvidia GF4 Ti4400 DVI->HDMI->LX5090H Funkar klockrent upp till 1920*1050...
PC2 Xp 32-bit ATI x800xl DVI->Hdmi->LX5090H Funkar klockrent upp till 1920*1050...
PC3 Vista 64-bit Ati HD3200 DVI->HDMI->LX5090H funkar inte alls
PC3 Vista 64-bit Ati HD3200 Hdmi->hdmi->LX5090H Funkar inte alls
PC3 Vista 64-bit Ati HD3200 VGA->VGA->LX5090H Funkar, max upplösning 1280*1024
PC3 Vista 64-bit Ati HD3200 Hdmi->Hdmi-32"D3000 funkar klockrent
PC3,5 Vista 64-bit Ati x1950 Dvi->HDMI->LX5090H Funkar klockrent upp till 1920*1080
Har kört med senaste drivarna från ATI 8.6...
När man kopplar i TV med HDMI eller DVI så plingar vista till och medelar att den hittat en till skärm men det gå banne mej inte att få någon bild på skrämen...
Någon som har ett tips på vad man kan testa för att få igån den integrerade HDMI utgången tillsammans med min Pioneer tv?
Redigerat av tette, 07 July 2008 - 09:52.
Postad 07 July 2008 - 10:16
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Har du valt "D-SUB/HDMI" som output i BIOS?
Default är "D-SUB/DVI" och då tror jag inte du får bild ut på HDMI.
[EDIT]Såg nu att du tydligen fått bild ut på HDMI till en annan tv så då kan det ju inte vara fel inställning i BIOS.
Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 07 July 2008 - 10:21.
Postad 16 July 2008 - 22:25
figman
-
figman
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Har problem med att spela hd-dvd. Har Ga-ma78g-ds3h som har hdcp stöd.
Spelare Lg-ggc-h20L som spelar både Blu-ray o hd-dvd. (har ej provat blu-ray än).
4850e amd processor.
Kör cyberlink powerdvd 8 ultra o Intervideos senaste.
Nån som har haft samma problem ?
Redigerat av figman, 18 July 2008 - 13:04.
Postad 18 July 2008 - 15:51
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3094 inlägg
Har problem med att spela hd-dvd. Har Ga-ma78g-ds3h som har hdcp stöd. Spelare Lg-ggc-h20L som spelar både Blu-ray o hd-dvd. (har ej provat blu-ray än). 4850e amd processor. Kör cyberlink powerdvd 8 ultra o Intervideos senaste. Nån som har haft samma problem ?
Samma problem? Vad är problemet då?
Postad 19 July 2008 - 16:56
figman
-
figman
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Har du provat både bd o hd dvd ?
Jag har provat med blu-ray och det funkade. Med Anydvd hd kan jag spela Hd-dvd, men inte utan...
??
Postad 19 July 2008 - 18:58
ponpolio
-
ponpolio
-
Användare
-
-
180 inlägg
Kör bundlade PowerDVD 7.3 och gör uppdateringen så är det bara att tuta å köra.
Tror inte (har för mig) att 8:an har stöd för hd-dvd.
7.3:an funkar finfint för mig.
Postad 19 July 2008 - 20:29
glemmy
-
glemmy
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Hej!
Har någon mätt upp strömförbrukningen på en dator med detta moderkort parat med en AMD 4850e-processor?
Är sugen på att uppgradera HTPCn (som idag är en gammal sunkig p3 1ghz).
Tänkte även använda den som server som får stå på dygnet runt så därför är strömförbrukningen intressant. Dels ur ett ekonomiskt perspektiv med även sett till ljudnivå.
Är det vettigt att ha en sådan dator som server?
Klarar man sig på 1 GB minne? Kanske dum grej att snåla på men nu vill jag inte lägga mer än 1500 spänn.
Mvh
Postad 22 July 2008 - 00:23
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1039 inlägg
Någon som har en Pioneer plasma som har kopplat in sin dator via HDMI till denna skärm?
Jag har en Pioneer 5090 50" full HD och när jag kör 1080 till skärmen så får jag en svart ram på ca 5 cm runt hela bilden, den fyller alltså inte riktigt ut hela.
Postad 22 July 2008 - 22:45
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Hej! Har någon mätt upp strömförbrukningen på en dator med detta moderkort parat med en AMD 4850e-processor?
Är sugen på att uppgradera HTPCn (som idag är en gammal sunkig p3 1ghz).
Tänkte även använda den som server som får stå på dygnet runt så därför är strömförbrukningen intressant. Dels ur ett ekonomiskt perspektiv med även sett till ljudnivå.
Är det vettigt att ha en sådan dator som server?
Klarar man sig på 1 GB minne? Kanske dum grej att snåla på men nu vill jag inte lägga mer än 1500 spänn.
Mvh
Ett helt system maxar ut på 95W och idlar på 42W: http://www.tomshardw...et,1785-14.htmlOm du frågar mig så är den perfekt som server och HTPC då den drar så otroligt lite energi och därmed lite värme (tyst).
Postad 23 July 2008 - 22:52
BennyB
-
BennyB
-
Rookie
-
8 inlägg
Är det bara jag som tycker att HDMI porten beter sig som skit på detta moderkort. Använder det på min Toshiba 52z3030 och så fort man byter ingång på Tvn så måste man starta om datorn för att kanske få bild igen. Strular som fan och ibland försvinner bilden utan att man gjort något oxå. Verkar vara många som har problem med detta och någon lösning finns tydligen inte än så länge. Senaste Catalyst 8.7 fungerar ju inte heller med kortet. Inget vidare köp än så länge...
Postad 24 July 2008 - 11:06
Unregistered9e3a8129
-
Unregistered9e3a8129
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Har en fråga angående att spela på detta moderkort. Duger den inbyggda grafiken till någonting eller måste man köpa ett separat ?
mvh
Postad 24 July 2008 - 15:09
Sir Anselm
-
Sir Anselm
-
Beroende
-
-
1475 inlägg
Är det bara jag som tycker att HDMI porten beter sig som skit på detta moderkort. Använder det på min Toshiba 52z3030 och så fort man byter ingång på Tvn så måste man starta om datorn för att kanske få bild igen. Strular som fan och ibland försvinner bilden utan att man gjort något oxå. Verkar vara många som har problem med detta och någon lösning finns tydligen inte än så länge. Senaste Catalyst 8.7 fungerar ju inte heller med kortet. Inget vidare köp än så länge...
För mig fungerar det klockrent, grymt nöjd än så länge! Har en FUjitsu Siemens VQ40, trpr jag den heter...
Postad 25 July 2008 - 22:24
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1322 inlägg
Någon med detta kort (eller annat med 780g) tillsammans med AMD 4850e som försökt skala upp DVD:er med ffdshow enligt denna guide? http://www.neowin.ne...hp/t422992.htmlHar lite problem med det med det på en P4 3 GHz, Killer Sample flyter på mycket bättre...
Postad 27 July 2008 - 08:30
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1039 inlägg
jag hade samma problem, men efter uppgradering till F4 bios så löste sig allt. dessutom har jag äntligen fått ut ljud via HDMI kontakten, det tog tid att få till. :-) Och sedan har det även löst sig med underscan, det fanns en stapel att dra i catalyst som hette underscan och overscan. den stod per default på mitten.
Postad 05 August 2008 - 12:16
Towie
-
Towie
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Hej! Jag kör idag MCE 2005 med ett Asus A8N-E och har problem med att jag inte får ljud när jag spelar in TV när jag kör ut ljudet till förstärkaren via SPDIF. Har hittat några trådar om problemet och det verkar vara ljudkortet och jag undrar om det är någon som har detta moderkort, kör MCE2005 och använder SPDIF ut som kan bekräfta att det funkar med detta moderkort? I så fall blir det en uppgradering.
Postad 06 August 2008 - 22:28
Jokk
-
Jokk
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Har nyss inhandlat detta kort och kör via DVI porten till skärmen. Jag tänkte även köra till tjock tv:n via VGA porten, men fungerar det att köra DVI och VGA samtidigt utan strul? Inte att de visar samma bild samtidigt de spelar ingen roll men att jag kan klicka (CTRL + F5 ?) och så hoppar den till VGA porten. Om det nu fungerar kan jag då köra en http://www.kjell.com...3340000,5930000och sedan http://www.outlet24....p=4007249431356 med S-video eller Scart. Sedan till ljudet, de måste gå att använda ljudkabeln som finns med i kittet från Outlet24? Så den passar rakt in i moderkortet. Tack på förhand.
Postad 07 August 2008 - 08:31
Sir Anselm
-
Sir Anselm
-
Beroende
-
-
1475 inlägg
Tjena! Har ett problem. Jag har kopplat in detta moderkort i ett Antec Fusion-chassi. Problemet är att jag inte kan stänga av datorn  Så den har förutom några omstarter stått på dygnet runt sedan jag byggde ihop den. Oavsett om jag trycker på knappen på chassit eller väljer stäng av i Windows så startar den bara om. Någon som har några idéer?
Postad 07 August 2008 - 12:28
Dracule
-
Dracule
-
Rookie
-
4 inlägg
Tjena! Har ett problem. Jag har kopplat in detta moderkort i ett Antec Fusion-chassi. Problemet är att jag inte kan stänga av datorn Så den har förutom några omstarter stått på dygnet runt sedan jag byggde ihop den. Oavsett om jag trycker på knappen på chassit eller väljer stäng av i Windows så startar den bara om. Någon som har några idéer?
Jag har själv inte detta moderkort, utan läser denna och andra trådar för att bilda mej en uppfattning om vilka komponenter som kan vara lämpliga till mitt stundande htpc-byggande. Men jag skulle gissa på att problemet kan bero på att du har wake-on-lan eller något annat wake-up event aktiverat i bios. Prova med att avaktivera wake-on-lan i bios och stäng datorn igen. Förblir den avstängd så vet du i alla fall vad det beror på och annars har du ju inte förlorat så mycket tid eftersom att det går ganska snabbt att prova. /Dracule
Postad 07 August 2008 - 12:53
Unregistered7beef5b5
-
Unregistered7beef5b5
-
Användare
-
-
135 inlägg
Tjena! Har ett problem. Jag har kopplat in detta moderkort i ett Antec Fusion-chassi. Problemet är att jag inte kan stänga av datorn Så den har förutom några omstarter stått på dygnet runt sedan jag byggde ihop den. Oavsett om jag trycker på knappen på chassit eller väljer stäng av i Windows så startar den bara om. Någon som har några idéer?
Jag hade percis samma problem som du ...förutom att den gick att stänga av om man höll in knappen ett tag. Jag kom fram till att det var en USB enhet, närmare bestämt mottagaren till min Twinhan fjärrkontroll som ställde till det.... kopplade jag ur den så stängde datorn ner sig normalt.
Postad 08 August 2008 - 11:36
Vic Vega
-
Vic Vega
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Jag har också problem med HDMI.
Jag får ljud via HDMI till min TV. Men varje gång jag startar upp TVn så måste jag dra ur och sätta tillbaks HDMI kontakten för att få tillbaka ljudet. Vista (Playback devices) har dock fortfarande HDMI utgången som aktiv och VU mätaren visar på ljud signal. Dock skickas inget ut på HDMI porten.
Någon som har samma problem? Tips någon?
Bios: Har ställt Bios till HDMI läge, kör Bios F5.
Drivrutiner: Alla senaste drivrutinerna från Gigabyte.
Sladdar: Har testat med olika HDMI sladdar.
TV: Det funkade bra med förra Gigabyte kortet till samma TV. (en Sony KLV-S32A10E 3-4 år gammal LCD)
Postad 13 August 2008 - 11:45
MalcolmX7
-
MalcolmX7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
Nu har jag skummat igenom den här tråden men jag har fortfarande inte fått helt klart för mig om man faktiskt kan skicka DTS-HD Master Audio genom HDMI-utgången till en receiver som klarar av att koda av formatet? Eller är det så att moderkortet teoretiskt klarar av det, men att drivrutinerna ej stödjer formatet i nuläget?
EDIT: Efter att ha läst igenom tråden mer noggrant så inser jag nu att det ej går att få ut DTS-HD MA ur HDMI-porten. Dock har jag ej fått klarhet i nedanstående fråga.
Sedan har jag en potentiellt korkad fråga, men jag ställer den ändå; om man kopplar in sin HDMI-kabel (från moderkortets HDMI-utgång) i förstärkaren för att få ut HD-ljud, hur ska man då koppla in TV:n? Behövs det då inte ytterligare en HDMI-utgång på moderkortet för att kunna koppla in i TV:n eller ska man koppla in en HDMI-kabel från receiverns bildväxlare till TV:n (vilket då endast kräver en utgång på kortet)?
Redigerat av MalcolmX7, 14 August 2008 - 10:47.
Postad 18 August 2008 - 21:02
figman
-
figman
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Hej. Har moderkortet och amd:s 4850e processorn 4gb minne (800mhz). Inga problem med blu-ray filmer på skiva. 4-6Gb mkv filer funkar finfint.
Idag provade jag The bank job som ligger på 8 Gb. Det blev för mycket bitvis. Datorn storknade då o då. Inte kul..
Har cccp med hali splitter, ffdshow osv.
Är konfigen för klen, finns det bättre codecs än ffdshow, eller är det dags att börja klocka ??
Postad 18 August 2008 - 21:06
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Jag har samma processor som du och har ännu inte stött på en mkv-fil som hackat. Allt flyter på perfekt! Men jag använder CoreAvc istället för ffdshow då jag upplever att den funkar bättre. Du kan ju prova och se om det blir någon skillnad.
Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 18 August 2008 - 21:07.
Postad 18 August 2008 - 21:26
figman
-
figman
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Ok. Tack. Måste se över mina codecs tror jag. Provade vlc först som inte funkade särskilt bra, har funkat hela tiden förut. Mpc funka bättre men inte helt klockrent. Får prova att av/installera om nya codecs imorrn.
Postad 20 August 2008 - 12:05
Dracule
-
Dracule
-
Rookie
-
4 inlägg
Nu har jag skummat igenom den här tråden men jag har fortfarande inte fått helt klart för mig om man faktiskt kan skicka DTS-HD Master Audio genom HDMI-utgången till en receiver som klarar av att koda av formatet? Eller är det så att moderkortet teoretiskt klarar av det, men att drivrutinerna ej stödjer formatet i nuläget?
EDIT: Efter att ha läst igenom tråden mer noggrant så inser jag nu att det ej går att få ut DTS-HD MA ur HDMI-porten. Dock har jag ej fått klarhet i nedanstående fråga.
Sedan har jag en potentiellt korkad fråga, men jag ställer den ändå; om man kopplar in sin HDMI-kabel (från moderkortets HDMI-utgång) i förstärkaren för att få ut HD-ljud, hur ska man då koppla in TV:n? Behövs det då inte ytterligare en HDMI-utgång på moderkortet för att kunna koppla in i TV:n eller ska man koppla in en HDMI-kabel från receiverns bildväxlare till TV:n (vilket då endast kräver en utgång på kortet)?
Koppla en hdmi-kabel från datorn till receivern och sen en från receivern till tv:n. (Det behövs alltså inte två hdmi-utgångar på moderkortet.) Det blir då också enklare att byta källa eftersom både bild och ljud byts när du byter från t ex dator till dvd på receivern. Tv:n kan då stå på samma ingång hela tiden. /Dracule
Postad 21 August 2008 - 09:09
MalcolmX7
-
MalcolmX7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
Tack för svaret! Men det känns ändå som att det inte är direkt krångligare med en HDMI-kabel till förstärkaren och en till TV:n. Bakom en TV-bänk så syns det ändå inte. Frågan är vad som händer med bildsignalen när man skickar den genom receivern, d.v.s. om den obehandlat skickas vidare? Nej, det blir nog ett separat ljudkort med HDMI-utgång för avkodning av HD-ljud (när dessa släpps på den svenska marknaden).
Postad 25 August 2008 - 20:03
dotcom
-
dotcom
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
HDMI-utgång på ljudkort? HDMI är ju för både bild och ljud i samma kabel, du har ju annars Optisk SPDIF ut på moderkortet som du kan koppla direkt till förstärkaren.
Postad 25 August 2008 - 20:15
dotcom
-
dotcom
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
För övrigt är jag rätt missnöjd med detta kort än så länge, tror inte jag har haft så mycket strul någonsin med ett moderkort, trots senaste bioset F5 så gick det fan inte installera XP utan fick gå över till Vista tillslut :s sedan att man måste gräva fram sin diskettstation från 1900-talet är ju helt otroligt.
AHCI driverna strulade och gick inte läsa in från driver CDn bara med Vista  provade köra Native IDE men blev massa fel i installationen.. suck sedan när jag äntligen fick in Vista etfer 2 dygns helvette så skulle jag prova köra inbyggda Xpress Recovery2 programmet men det vägrar starta reagerar inte på F9, detta är mitt första gigabit kort jag testat är väl inte direkt imponerad..
Postad 25 August 2008 - 21:32
ttxx
-
ttxx
-
Användare
-
-
169 inlägg
AHCI driverna strulade och gick inte läsa in från driver CDn bara med Vista provade köra Native IDE men blev massa fel i installationen.. suck sedan när jag äntligen fick in Vista etfer 2 dygns helvette så skulle jag prova köra inbyggda Xpress Recovery2 programmet men det vägrar starta reagerar inte på F9, detta är mitt första gigabit kort jag testat är väl inte direkt imponerad..
Well, kör du AHCI så fungerar inte XpressRecovery2, det funkar bara med PATA/SATA "Hard drives in RAID/AHCI mode are not supported." (manualen s.59)
Postad 25 August 2008 - 23:27
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3094 inlägg
För övrigt är jag rätt missnöjd med detta kort än så länge, tror inte jag har haft så mycket strul någonsin med ett moderkort, trots senaste bioset F5 så gick det fan inte installera XP utan fick gå över till Vista tillslut :s sedan att man måste gräva fram sin diskettstation från 1900-talet är ju helt otroligt.
AHCI driverna strulade och gick inte läsa in från driver CDn bara med Vista provade köra Native IDE men blev massa fel i installationen.. suck sedan när jag äntligen fick in Vista etfer 2 dygns helvette så skulle jag prova köra inbyggda Xpress Recovery2 programmet men det vägrar starta reagerar inte på F9, detta är mitt första gigabit kort jag testat är väl inte direkt imponerad..
SBTB verkar det som
Postad 26 August 2008 - 10:43
dotcom
-
dotcom
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
SBTB verkar det som 
hehe ja kanske det  men har installerat många moderkort under åren senast ett Abit Fatal1ty F-I90HD vilket fungerade klockrent med samma utrustning därför jag blev lite irriterad, kör inte AHCI fick ju det aldrig att fungara, men Xpress Recovery fungerar endå inte
Postad 26 August 2008 - 20:16
Kind of Blue
-
Kind of Blue
-
Användare
-
-
211 inlägg
sedan att man måste gräva fram sin diskettstation från 1900-talet är ju helt otroligt.
LOL Du vet väl att Du kan uppdatera BIOS:et med en USB sticka? Se bara till att den är FAT32 formaterad. Samma gäller med en vanlig IDE disk. Vid första bootskärmen trycker Du "END" för att starta Q-Flash - använd inget annat - och väljer USB stickan från "Hårddisk" menyn som visas. Sätter Du alla SATA portar till EIDE innan installation av XP, kopplar din SATA drive till port 4 eller 5, installerar XP med alla portar som EIDE, när så XP installerat färdigt sätter du alla SATA portar utom 4/5 till AHCI, på nästa boot installerar Du SATA/AHCI drivrutinen, stänger ner, sätter SATA port 4/5 till AHCI och/eller kopplar Din SATA disk till någon av de andra portarna, så skall allt lira. Puh!
Redigerat av Kind of Blue, 26 August 2008 - 20:17.
Postad 27 August 2008 - 16:45
MalcolmX7
-
MalcolmX7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
HDMI-utgång på ljudkort? HDMI är ju för både bild och ljud i samma kabel, du har ju annars Optisk SPDIF ut på moderkortet som du kan koppla direkt till förstärkaren.
Förstår inte riktigt vad du menar? HDMI är väl inte skapat bara för att man ska kunna använda en kabel till både bild och ljud. I så fall hade vi kunnat nöja oss med scart.... Nej, vad jag menar är att det känns likvärdigt att köra med en HDMI-kabel till förstärkaren för att sedan koppla en HDMI-kabel från förstärkaren till TV:n. Då kan jag lika gärna använda en kabel från grafikkortet och en kabel från ljudkortet, och kabeln från ljudkortet måste vara en HDMI-kabel om jag förstått saken rätt. SPDIF räcker väl inte till för skicka vidare HD-ljudformaten för avkodning i förstärkaren? Har mer eller mindre övergett tanken på att skaffa ett moderkort med integrerat grafik- och ljudkort utan kommer nog istället att satsa på separat kort när det kommer ljudkort som klarar HD-ljudformaten.
Postad 28 August 2008 - 01:35
Murre R
-
Murre R
-
Användare
-
-
115 inlägg
Förstår inte riktigt vad du menar? HDMI är väl inte skapat bara för att man ska kunna använda en kabel till både bild och ljud. I så fall hade vi kunnat nöja oss med scart....
Nej, vad jag menar är att det känns likvärdigt att köra med en HDMI-kabel till förstärkaren för att sedan koppla en HDMI-kabel från förstärkaren till TV:n. Då kan jag lika gärna använda en kabel från grafikkortet och en kabel från ljudkortet, och kabeln från ljudkortet måste vara en HDMI-kabel om jag förstått saken rätt. SPDIF räcker väl inte till för skicka vidare HD-ljudformaten för avkodning i förstärkaren?
Har mer eller mindre övergett tanken på att skaffa ett moderkort med integrerat grafik- och ljudkort utan kommer nog istället att satsa på separat kort när det kommer ljudkort som klarar HD-ljudformaten.
Ett tips, som du kanske vet redan, om du behöver både separat grafik och ljud är att skaffa något av ATI's nya HD4xxx -kort. Klarar multikanals hd-ljud.
Postad 28 August 2008 - 14:18
manzon
-
manzon
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hej.
Har byggt en htpc nu med Ma78gm-s2h och en 4850e. När jag kopplar den till min panasonic px80 via hdmi så får jag svarta kanter runt bilden och inget ljud. har provat med och utan overscan på tvn.
Det fungerar bra med vga, men hade tänkt använda den ugången till projektron och behöver ljud ingången i tvn till xboxen.
Någon som vet hur man fixar det?
/Mikael
Postad 28 August 2008 - 19:56
dotcom
-
dotcom
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Sätter Du alla SATA portar till EIDE innan installation av XP, kopplar din SATA drive till port 4 eller 5, installerar XP med alla portar som EIDE, när så XP installerat färdigt sätter du alla SATA portar utom 4/5 till AHCI, på nästa boot installerar Du SATA/AHCI drivrutinen, stänger ner, sätter SATA port 4/5 till AHCI och/eller kopplar Din SATA disk till någon av de andra portarna, så skall allt lira. Puh!
Ja vilket bök, får se om jag ids testa AHCI nå mer behåller nog Vista trots att jag igentligen inte ville byta från XP Hej. Har byggt en htpc nu med Ma78gm-s2h och en 4850e. När jag kopplar den till min panasonic px80 via hdmi så får jag svarta kanter runt bilden och inget ljud. har provat med och utan overscan på tvn. Det fungerar bra med vga, men hade tänkt använda den ugången till projektron och behöver ljud ingången i tvn till xboxen. Någon som vet hur man fixar det? /Mikael
Har du uppgraderat bios till senaste och ändrat till hdmi i inställningarna?
Postad 28 August 2008 - 21:01
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1039 inlägg
Hej. Har byggt en htpc nu med Ma78gm-s2h och en 4850e. När jag kopplar den till min panasonic px80 via hdmi så får jag svarta kanter runt bilden och inget ljud. har provat med och utan overscan på tvn. Det fungerar bra med vga, men hade tänkt använda den ugången till projektron och behöver ljud ingången i tvn till xboxen. Någon som vet hur man fixar det? /Mikael
Det låter som du har två av mina problem som jag HAR haft. Hur har jag löst dessa? Jag har en Pioneer 50" plasma som jag matar med 1080p från min htpc. Jag hade 5cm tjocka kanter runt hela skärmen och dessa kunde man ta bort i ATI frivrutinen (catalyst). Det finns något där som heter overscan och den är satt på 50% default när man installerar catalyst. Sedan har vi ljudet, detta var lite mer meck med. Tog en stund, men nu funkar det. Kan nog inte riktigt säga exakt vad jag gjorde, men jag disable allt utom just den ena ljudutgången och då hoppade det igång. Jag installerade en speciell HD drivrutin (inte realtek) och då kunde man göra detta.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|