Postad 02 February 2009 - 12:38
Postad 02 February 2009 - 13:33
Postad 02 February 2009 - 15:35
Redigerat av avok, 03 February 2009 - 16:12.
Postad 03 February 2009 - 16:26
Postad 03 February 2009 - 16:35
Postad 04 February 2009 - 00:23
hejsan har slängt ihop en htpc med asus p5q-em en intel c2d e8400 och 4 gb i minne när jag ska spela upp filmer i xbmc så laggar bilden ? har installerat nya drivisar till grafikkortet som är inbyggt på moderkortet samt codecpacks å kollat verkligen allt ja kan komma på även bytt grafikkort i burken å testat med det,gjorde ingen skillnad. de fungerar dock bättre i vlc men inte perfekt där heller vilket jag tycker det borde göra på den här burken. någon som har en vettig förklaring på mitt problem? har testat spela upp 720p och divx ingen större skillnad visst 720p var avsevärt värre men divx fungerade inte perfekt de heller
Jag har samma problem. Jag vet dock inte hur länge jag haft det, om jag haft det hela tiden, om det är för att jag börjat kolla på 1080p eller om det är för att jag börjat tänka på det mer bara.
Men nu för tiden så "hackar" en del videos, mestadels filmer, 1080p/720p men även 720p serier i xbmc. Det går att jämföra med 50hz vs 100hz tv apparater & panorering, jag vet inte riktigt hur man ska förklara det men t.ex. igår var det extremt på Knight Rider 2008. Då hade de en vit bakgrund med typ gardiner eller några vertikala streck iaf och när bilden rörde sig snett uppåt så blev det som att linjen (klart och tydligt) delade på sig flera gånger:
___|
____|
_____|
Så.. Mycket irriterande. Jag kör med xbmc, inbyggt grafikkort på moderkortet (och de här ska klara hd-uppspelning mycket bra har jag läst).
Gigabyte GA-MA78GM-S2H
AMD Athlon 64 X2 4850e 2,5GHz Box
Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB
Vista 32bit
FFDShow, AC3Filter, Haali media splitter
Funderar på att köra CoreAVC men XBMC ska ju inte läsa några andra codecs så blir det någon skillnad om jag testar med coreavc?
Tacksam för svar
Redigerat av beejay, 04 February 2009 - 00:24.
Postad 04 February 2009 - 11:50
XBMC kör helt på sina egna drivare/codecs.
Jag kör med samma moderkort/CPU som dig men har lagt till ett separat grafikkort för jag behövde 2*DVI ut.
Men skriv mer detaljerat om vilken TV. upplösning, refreshrate du kör med och skicka ett PM med vilken filmkällan var.
Så kan jag kolla om det blir likadant för mig, om inte kan vi försöka hitta skillnaderna.
Jag vet att jag såg samma fenomen som du beskriver en del gånger i Band of Brothers serien när himlen lyser upp av fosfor eller explosioner samtidigt som kameran panorerar snabbt. Jag misstänker att det kan vara en begränsning i filmkällan men felsöker gärna.
Redigerat av Nahaz, 04 February 2009 - 11:51.
Postad 04 February 2009 - 18:12
Ingen av dina codecs spelar någon roll i XBMC, CoreAVC kommer inte göra det heller.
XBMC kör helt på sina egna drivare/codecs.
Jag kör med samma moderkort/CPU som dig men har lagt till ett separat grafikkort för jag behövde 2*DVI ut.
Men skriv mer detaljerat om vilken TV. upplösning, refreshrate du kör med och skicka ett PM med vilken filmkällan var.
Så kan jag kolla om det blir likadant för mig, om inte kan vi försöka hitta skillnaderna.
Jag vet att jag såg samma fenomen som du beskriver en del gånger i Band of Brothers serien när himlen lyser upp av fosfor eller explosioner samtidigt som kameran panorerar snabbt. Jag misstänker att det kan vara en begränsning i filmkällan men felsöker gärna.
Absolut, jag kör med en projektor, Optoma HD70 på 1280x720p upplösning i windows & xbmc atlantis 8.10, ändrat till 50hz. Projektorn klarar bara 1080i tror jag men jag har ställt in den på att spela upp i 720p oavsett om det är 1080p källa. Från det inbyggda grafikkortet går det en hdmi-kabel till Harman Kardon AVR255 och sen in till projektorn, har tyvärr ingen tv jag kan testa på.
Problemen uppstår i de flesta filmer men jag PM:ar om två specifika källor som de var extremt i. Jag spelar upp rätt mycket 1080p blu-ray mkv filmer men alla serier är i 720p.
Ska testa stänga av vertical line sync eller vad det hette sen också, läste att några fick bättre resultat då!
Edit: Jag testade installera den versionen som fanns här några inlägg tidigare utan någon skillnad. Testade stänga av vertical line sync eller va det heter, ingen skillnad heller. Testade att spela upp filmerna i media player classic, funkade utan problem. Så det ligger i XBMC
Redigerat av beejay, 05 February 2009 - 14:28.
Postad 05 February 2009 - 17:22
Postad 05 February 2009 - 19:04
Jag har precis köpt mig en HTPC, se nedan.
CPU: Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHZ 12MB L2
Minne: OCZ Reaper 4096MB PC2-8500 1066MHZ
Grafikkort: Nvidia 9800GT 512MB PCI-E 2.0
Jag har problem med mkv filer. 720p / 1080p. Att filmerna laggar. Har prövat med eller utan v.sync på osv.
Jag har en Tv som är kopplad via supra dvi-hdmi. Tvn är en Sony w4500.
I windows har jag ställt in så att grafikkortet ska skicka ut 1080/24p signal när jag ser på 720p/1080p filmer, det har fungerat jätte bra. Men i xbmc hittar jag inte några sådanna alternativ och därför misstänker jag att det är därför det "hackar"
Hoppas att någon förstår vad som kan tänkas vara fel inställt.
CPU´n ska det inte vara några fel på!
Vänligen.
Jocke
Postad 06 February 2009 - 01:22
Tjena!
Jag har precis köpt mig en HTPC, se nedan.
CPU: Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHZ 12MB L2
Minne: OCZ Reaper 4096MB PC2-8500 1066MHZ
Grafikkort: Nvidia 9800GT 512MB PCI-E 2.0
Jag har problem med mkv filer. 720p / 1080p. Att filmerna laggar. Har prövat med eller utan v.sync på osv.
Jag har en Tv som är kopplad via supra dvi-hdmi. Tvn är en Sony w4500.
I windows har jag ställt in så att grafikkortet ska skicka ut 1080/24p signal när jag ser på 720p/1080p filmer, det har fungerat jätte bra. Men i xbmc hittar jag inte några sådanna alternativ och därför misstänker jag att det är därför det "hackar"
Hoppas att någon förstår vad som kan tänkas vara fel inställt.
CPU´n ska det inte vara några fel på!
Vänligen.
Jocke
Det är nog samma problem som jag har om du läser två inlägg upp. Vet inte hur man löser det. Funkar det i andra program för dig?
biggles: Jo, det är ungefär som panoreringsproblem. Men jag märker inte av de här effekterna i mplayer classic t.ex. Det är bara i XBMC. Mycket underligt.
Postad 06 February 2009 - 13:10
Jag har testat olika frekvenser, källor, skärmar/projektor.
Det är helt enkelt så att det är ett problem med XBMC inbyggda codec för h264 material.
mkv filmer tappar information i snabba panoreringar med "streck" som följd.
i WMP med coreAVC eller CCCP finns inte problemen.
Det är inte svårare än så och jag tror inte det kommer kunna lösas förrän i nästa XBMC leverans (om dom jobbat på det).
Fenomenet uppstår som sagt bara i snabba panoreringar och då framförallt i ljusa delar av filmerna.
Avsnitt 7 av band of brothers är ett bra exempel, spola fram till scenerna där dom bombar skyttegravarna. Det är en handhållen kamera med mycket snabba panoreringar och massor av ljusa scener när bomberna detonerar.
Har ni inte grafikfel i XBMC i dessa scener så vill jag gärna veta vad ni har för hårdvara osv.
Detta dödade XBMC för min del vad gäller högupplöst film, jag kommer köra vidare med XBMC för mina flac filer och för tv serier eftersom det är smidigt att slippa packa upp dom. Men högupplöst film blir det WMP med coreAVC till.
Redigerat av Nahaz, 06 February 2009 - 13:11.
Postad 18 February 2009 - 15:49
Postad 19 February 2009 - 19:22
har använt xbmc i 1 vecka nu ungefär och är jätte nöjd
Har bara en fråga som jag hoppas att ni kan svara på
Jo jag undrar hur man lägger till en film till ett video bibliotek som jag redan har gjort? Hoppas att ni förstår vad jag menar och kan hjälpa mig att lösa det
MVH
//Bigmassy
Over And Out
Postad 20 February 2009 - 17:27
sitter med vista 32bit.
någon som vet?
Postad 20 February 2009 - 17:31
http://ocs.nl/xbmc/
Ta ner den som heter XBMCSetup-Rev17890-jester.exe.
Med vänlig hälsning
at
Postad 21 February 2009 - 12:09
Snart kommer hårdvaruacceleration också för XBMC:
http://www.xbmc.nu/i...o...15&Itemid=2
Bara på LINUX men det framgår ju i artikeln.
Postad 22 February 2009 - 11:23
Absolut, jag kör med en projektor, Optoma HD70 på 1280x720p upplösning i windows & xbmc atlantis 8.10, ändrat till 50hz. Projektorn klarar bara 1080i tror jag men jag har ställt in den på att spela upp i 720p oavsett om det är 1080p källa. Från det inbyggda grafikkortet går det en hdmi-kabel till Harman Kardon AVR255 och sen in till projektorn, har tyvärr ingen tv jag kan testa på.
Problemen uppstår i de flesta filmer men jag PM:ar om två specifika källor som de var extremt i. Jag spelar upp rätt mycket 1080p blu-ray mkv filmer men alla serier är i 720p.
Ska testa stänga av vertical line sync eller vad det hette sen också, läste att några fick bättre resultat då!
Edit: Jag testade installera den versionen som fanns här några inlägg tidigare utan någon skillnad. Testade stänga av vertical line sync eller va det heter, ingen skillnad heller. Testade att spela upp filmerna i media player classic, funkade utan problem. Så det ligger i XBMCVet dock inte vad?
Haha lite kul jag har nästan samma setup som du en optoma 720X "samma som hd70" Harman 355 avr.
och jag hade samma problem.
Min setup på datorn är
Amd 2.5 giga hertz dual core e4850
2 gig ram
gigabyte ga-ma78gm-s3h
Och det jag var tvungen att göra var att sätta på Vertical sync till always on i inställningarna i ATI catalyst.
Jag har 60 eller 70 hertz som ut signal från datorn.
Jag har inte ändrat några inställningar i projektorn.
I XBMC 8.10 har jag valt på vertical sync att låta drivrutinen välja.
Enda problemet som jag har är att jag inte kan köra i 1280x720. Jag kan bara få fullscreen på 1280x768.
Jag ska kolla lite extra på vad jag har för inställningar
Postad 24 February 2009 - 13:57
Haha lite kul jag har nästan samma setup som du en optoma 720X "samma som hd70" Harman 355 avr.
och jag hade samma problem.
Min setup på datorn är
Amd 2.5 giga hertz dual core e4850
2 gig ram
gigabyte ga-ma78gm-s3h
Och det jag var tvungen att göra var att sätta på Vertical sync till always on i inställningarna i ATI catalyst.
Jag har 60 eller 70 hertz som ut signal från datorn.
Jag har inte ändrat några inställningar i projektorn.
I XBMC 8.10 har jag valt på vertical sync att låta drivrutinen välja.
Enda problemet som jag har är att jag inte kan köra i 1280x720. Jag kan bara få fullscreen på 1280x768.
Jag ska kolla lite extra på vad jag har för inställningar
Haha =)
Under vilken flik hittade du vertical sync i ATI?
Kan du inte testa att lägga till 1280x720 i FORCE-mode i ATI catalyst? Jag kommer inte ihåg om jag gjorde det men det borde funka.
Postad 24 February 2009 - 21:50
Haha =)
Under vilken flik hittade du vertical sync i ATI?
Kan du inte testa att lägga till 1280x720 i FORCE-mode i ATI catalyst? Jag kommer inte ihåg om jag gjorde det men det borde funka.
Med ATI catalyst control center 2008 så finn det en flik som heter Graphics settings i rutan under finns det en rubrik som heter "3D" När du har klickat ut den finns det ett alternativ som heter "All Setting" klicka på den och gå till rutan til höger och så hittar du vertical sync på näst längst ner "wait for vertical sync" dra den helt åt höger så det står "always on" under.
Postad 07 March 2009 - 23:43
Postad 10 March 2009 - 18:03
Postad 29 March 2009 - 13:55
Postad 30 March 2009 - 20:41
http://www.aeonproject.com/index.html
Längre ner på sidan finns Downloads.
Postad 31 March 2009 - 08:26
http://www.4therecor....php?f=11&t=539
Huvudutvecklaren tog även och postade om det hela på XBMC's forum:
http://xbmc.org/foru...ead.php?t=47870
Vore asnajs om något hände på den här fronten, då skulle XBMC bli komplett (den TV-funktionalitet man får genom FTR rockar).
Postad 31 March 2009 - 17:30
Om ni också har problem med streck i bilden vid snabba panoreringar i högupplösta filmer så gå till:
i XBMC: Settings -> Appearance -> Screen -> Vertical blank sync
Sätt det till on during video playback (jag fick problem ute i menyn om jag satte det till always on).
Filmer som tidigare strulade för mig fungerar nu helt smärtfritt.
Hoppas det kan hjälpa någon.
Postad 31 March 2009 - 19:49
För den som är nyfiken på nästa version av XBMC finns nu en del intressant information om XBMC 9.04 Babylon här.
Postad 01 April 2009 - 17:45
EDIT: Hittade den featuren i AEON nu bara för det.
Redigerat av SimonZ, 01 April 2009 - 17:52.
Postad 03 April 2009 - 08:54
Okej, jag har nya XBMC med AEON STARK skinnet (hur fint som helst).. det finns en meny som heter GAMES där.. men jag kan inte lägga till mina spel!. Skulle någon snäll själ som vet, kunna skriva (exakt och utförligt) hur man går tillväga?
Testade application launcher igår utan resultat..
mvh Jocke
Postad 03 April 2009 - 22:12
Postad 05 April 2009 - 07:31
Men är inte det här bara ett vanligt panoreringsproblem? De flesta av dina källor är 24p eller 60Hz. När du spelar upp dem i 50Hz så blir det ju just den här typen av fel vid panoreringar. Eller missförstår jag din felbeskrivning helt?
Om ni är sugna på att testa nåt som löser detta på ett bra (men fortfarande under utvecklig), läs följande tråd och ladda ner senaste mjukvaran i tråden. Det är tänkt att fungera på samma sätt som Reclock för Windows: http://xbmc.org/foru...ead.php?t=46091
Det är en fristående utvecklingsbranch och finns inte inne i Babylon alpha1. Funktionaliteten kommer inte att hinna komma med i Babylon över huvudtaget, utan förmodligen först i version 9.10. Vill ni ha ännu nyare versioner av denna branch, skicka ett PM till mig, då jag bygger egna versioner så fort det kommer uppdateringar.
Postad 05 April 2009 - 18:36
Kan ju vara ett litet projekt att uppdatera allt nu när det är påsk annars. Frågan är om man orkar vänta en hel vecka till.
Postad 06 April 2009 - 20:12
Postad 07 April 2009 - 12:47
Har läst att man ska uppdatera sina grafikkortsdrivrutiner. Vilket jag gör, men det kommer fortfarande samma fel, kör Windows 7.
Någon som vet?
Postad 07 April 2009 - 17:23
När jag startar XBMC så får jag upp att det har orsakat ett fel varje gång. Det vanliga windows felet, skicka felrapport och hela den smörjan.
Har läst att man ska uppdatera sina grafikkortsdrivrutiner. Vilket jag gör, men det kommer fortfarande samma fel, kör Windows 7.
Någon som vet?
har du dessa filer msvcp71.dll msvcr71.dll i C:\WINDOWS\system32
annars ladda ner från http://www.dll-files...s.shtml?msvcr71
...lägg i system32 eller om det är system starta om datorn installera om xbmc
edit:
denna build ska ha de inbyggda http://ocs.nl/xbmc/ dock ej så ny men kan ju testa om den fungerar då vet du ju vad som saknas
Redigerat av Unregisteredea4970c4, 07 April 2009 - 17:25.
Postad 07 April 2009 - 17:28
När jag startar XBMC så får jag upp att det har orsakat ett fel varje gång. Det vanliga windows felet, skicka felrapport och hela den smörjan.
Någon som vet?
Se ovan, plus att du inte kan köra i remote desktop läge, men det kanske du inte gör...
Postad 07 April 2009 - 19:58
Det skumma är det att jag fick samma problem på en burk med XP på. Där uppdaterade jag drivrutinerna och då funkade det. Men det är kanske Windows 7 som fuckar upp allt...
Edit: Testade med http://ocs.nl/xbmc sidan, ingen framgång där heller...
Redigerat av Molgan^, 07 April 2009 - 20:30.
Postad 08 April 2009 - 10:01
måste laddas ner och stoppas dit om de inte kompileras in i xbmc som vissa gör.
Men att du inte får xbmc att starta under XP var konstigt stödjer XBMC ditt grafikkort
från xbmc sida om grafikkort:
OpenGL
XBMC Media Center software requires that your computer graphics hardware supports OpenGL 1.4, at a minimum, to function. We do however recommend a ATI/AMD, Intel, or NVIDIA graphic controller that support OpenGL 2.0 or better to fully experience XBMC Media Center at its best. Please also check your graphics device drivers to see what version of OpenGL your GPU (graphics processing unit) harware supports, and update to the latest graphics device drivers if possible. If your platform of choice is Mac OS X and your system has an Intel chipset (Mac Mini, MacBook or a MacBook Air), then even though the graphics device drivers only support OpenGL 1.2, XBMC Media Center will still run smoothly since most of the required functionality in the graphics device drivers is implemented through OpenGL extensions which are support in those graphics device drivers on Mac OS X.
Redigerat av Unregisteredea4970c4, 08 April 2009 - 10:01.
Postad 08 April 2009 - 11:32
Har testat lite olika builds men inga funkar, så jag får väl lägga in XP igen om ett tag
Postad 10 April 2009 - 09:52
Jag fick det att funka under XP, men inte under Windows 7.
Har testat lite olika builds men inga funkar, så jag får väl lägga in XP igen om ett tag
Hej,
det kan vara så enkelt att de grafik-inställningar du har sparade i din XBMC-configfil inte stämmer överens med vad din skärm/TV klarar av. Jag hade samma fel ett tag och det för att XBMC var inställt på att köra med en upplösning+skärmfrekvens som min TV inte hade. Om du vill testa det, ta bort guisettings.xml (ligger under "C:\Documents and Settings\<user>\application data\XBMC\userdata\" eller "C:\Program Files\XBMC\userdata\" beroende om du kör med "-p" när du startar XBMC eller inte. Du kan ju alltid ta bort båda om du är osäker.
Detta kommer dock att göra att du får ställa in alla dina gui-settings igen, men det är bättre än att inte kunna använda XBMC alls.
Postad 11 April 2009 - 16:55
Jag har testat att installera om det flera gånger men det fungerar ändå inte. Hur ska jag lösa problemet? Jag kör med vista på datorn.
Postad 11 April 2009 - 22:49
https://www.minhembi...s...t&p=2394290Jag laddade ner XBMC och installeade det men när jag ska starta det så får jag ett felmeddelande som lyder så här: "This application has failed to start beacause MSVCR71.dll was not found. Re-installing the application may fix this problem."
Jag har testat att installera om det flera gånger men det fungerar ändå inte. Hur ska jag lösa problemet? Jag kör med vista på datorn.
Postad 12 April 2009 - 21:19
Hej,
det kan vara så enkelt att de grafik-inställningar du har sparade i din XBMC-configfil inte stämmer överens med vad din skärm/TV klarar av. Jag hade samma fel ett tag och det för att XBMC var inställt på att köra med en upplösning+skärmfrekvens som min TV inte hade. Om du vill testa det, ta bort guisettings.xml (ligger under "C:\Documents and Settings\<user>\application data\XBMC\userdata\" eller "C:\Program Files\XBMC\userdata\" beroende om du kör med "-p" när du startar XBMC eller inte. Du kan ju alltid ta bort båda om du är osäker.
Detta kommer dock att göra att du får ställa in alla dina gui-settings igen, men det är bättre än att inte kunna använda XBMC alls.
Tjabba!
Det är första gången jag installerar XBMC på denna datorn, tror helt enkelt att det är XBMC som inte gillar Windows 7. Ska ändå lägga in XP snart igen, så det löser sig.
Edit: Har lagt in XP igen, nu funkar det utmärkt!
Det var Windows 7 som inte ville vara med och leka.
Redigerat av Molgan^, 13 April 2009 - 20:48.
Postad 14 April 2009 - 23:19
Tjabba!
Det är första gången jag installerar XBMC på denna datorn, tror helt enkelt att det är XBMC som inte gillar Windows 7. Ska ändå lägga in XP snart igen, så det löser sig.
Edit: Har lagt in XP igen, nu funkar det utmärkt!
Det var Windows 7 som inte ville vara med och leka.
xbmc ska fungerar på win 7
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1 bild
59 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?