* Officiell Tråd - Navigon 8110 *
1217 svar till detta ämne
Postad 06 June 2008 - 06:46
cas
-
cas
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hej!
Finns det någon som fått 8110-ans Handsfreefunktion via Bluetooth att fungera tillsammans med SonyEricsson P1i? Hur gjorde Du i så fall? Med min gamla Mio C710 fungerade det utmärkt från första försöket, med Navigon 8110 så hade jag först enbart ringsignal medan själva samtalet kom via telefonen. Efter ytterligare installationsförsök hör jag nu vad den jag ringer till säger men det jag själv svarar når inte fram.
CaS
Postad 06 June 2008 - 10:09
thögers
-
thögers
-
Rookie
-
6 inlägg
Hei, Navigon Sverige (og dere andre)
Jeg sitter over grensen til Norge og følger ivrig med på deres forumdiskusjoner. Skal kjøpe meg GPS før sommeren, og øverst på ønskelisten ligger Navigon 8110, i hvert fall hvis hjertet og øynene skal få bestemme.
Alternativet er TomTom730T, men å sammenlikne grafikken på de to blir som å sammenlikne VHS (730T) med HD (8110). For ikke å snakke om den flotte (og aktive) holderen der TMC-antennen er lagt sammen med nettkabelen. Smart move i forhold til oss som ikke er begeistret over å ha ledninger overalt i bilen.
Eneste grunnen til at jeg tviler er frykten for bugs og norsk understøttelse. Bugs virker det som blir addressert og håndtert fortløpende, så da står det siste igjen. Ifølge norske forum fungerer ikke Voice Recognition Pro eller Text To Speech for Norge.
Vet du, Gabriel, om dette er noe det jobbes med, evt. når det vil komme, eller er det noe som er avhengig av Navteqs kart??
Ellers var jeg på tyske Connect sine sider etter anbefaling fra Navigon, og både review og videoeksempel fra navigering var ace. I mine øyne parkerer den TomTom fullstendig!! Ser frem til å lese flere gode innlegg fra dere svenske "kusiner" over grensen og håper på svar fra Navigon
Postad 06 June 2008 - 10:50
JonasAndersson
-
JonasAndersson
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Resvägsprofil.
Jag har köpt en Navigon 8110 och har testat den några veckor. Det jag märkt är att när man kör på motorvägen så är den sen på att ge instruktioner, likaså uppdateras kartbilden något långsamt. Jag satt och pillade lite med 8110 idag och hittade då inställningen hastighetsprofil under resvägsprofil. Här kan man ställa om från Normalt fordon till bland annat snabbt fordon. När man går över till en resrutt så räknas ankomsttiden ut på nytt med en ny kortare restid, frågan är nu om alla instruktioner kommer något snabbare också? Det står inget om det i manualen, inte vad jag kunnit hitta i alla fall.
Ine i städer så fungerar det bra med Normalt fordon men alltså inte på motorvägen, boder inte detta ställt om per automatik. Navigatorn har ju all info om skyltad hastighet och om den verkliga hastigheten.
Hoppas på lite svar från Mr Support.
Mvh,
Jonas
Postad 06 June 2008 - 11:23
cinemax
-
cinemax
-
Forumräv
-
-
625 inlägg
Vågar man fråga hur snabbt Jonas susar fram på motorvägarna?
Postad 06 June 2008 - 11:45
Dolittle
-
Dolittle
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Tack fr era svar om minneskort, hur gjorde ni med kartmaterialet? Kopierade ni det från minne till minne eller hur gjorde ni?
Jag kopierade till det nya kortet från backupen som jag naturligtvis gjorde till datorn innan jag ens startat gpsen, men det går säkert lika bra att kopiera från kort till kort, förutsatt att du kan ha båda inkopplade. Jag kan nämna att några ggr har inte gpsen ändrat sig till dataöverföringsläge när man kopplat in den till datorn, men då får man resetta så "kopplar den"
Postad 06 June 2008 - 12:20
yammajos
-
yammajos
-
Rookie
-
1 inlägg
Då så gott folk, håller precis på att tanka ner 7.0.7 på Navigon Fresh. Hoppas på denna uppdatering då min fryser ganska frekvent. Kör så det ryker....
Magnus
Postad 06 June 2008 - 13:58
biex
-
biex
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Ang uppdateringen, vill höja ett varningensfinger, provade att installera till minneskortet via datornsläsare, och tji fick jag, de sabbade hela programvaran, tur jag hade tagit en backup av den gamla som jag kunde återställa, gjorde om proceduren efter återställning men med minneskortet i enheten kopplad via usb, de gick bättre.
\BiEX
Postad 06 June 2008 - 16:08
Rls65
-
Rls65
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Installerade uppdateringen utan problem. Körde via MAP Fresh programmet som fungerade klockrent.
Nu återstår bara att testa uppdateringen för att se om hängningarna avtar. Tyvärr har frugan bilen och det är ju lite jobbigt att börja springa runt med GPS fölr att testa den så det får vänta.
Postad 06 June 2008 - 18:12
MedGpsTillUngern
-
MedGpsTillUngern
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hej alla glada 8110 ägare (och blivande ägare också) och mr. Navigon!
Har haft nu min 8110 i några veckor och kört några olika sträckor och sammanlagt ungefär 100 mil med den (säkert minst 15-20 timmars aktiv navigering).
1. Den hängde sig en enda gång efter den första navigeringen trots att jag har 3d och realityview hela tiden på.
2. Min fru och mina barn åkte med ibland, alla tycker att både yttre designen, skärmen och instruktionsrösten är suverent (och att min fru var nöjd med det var viktig med tanke på priset av min "senaste leksak"  )
3. Jag har matat in en hel del egna adresser (CNG stationer) men hittade också en hel del mellan POI-s. Jag gillar mer och mer användargränssnittet överallt i systemet, hittar bra förenklingsmöjligheter/genvägar att använda navigatorn.
4. Jag har laddat ner idag - SJÄLVKLART EFTER BACKUP VIA MAPFRESH - både MapFresh updateringen och sen systemupdateringen utan problem.
5. Det som är kvar är att testa bluetooth och röststyrning i skarp läge (har testat bara vid köksbordet)
Gissa om jag är nöjd!
Och en liten fråga: Min 2gb SD kort börjar få platsbrist. Vad tror ni händer om jag tar bort (självklart efter backup) en del av dem länderna dit jag inte tänker/kan åka i närmaste tiden? Har nån testat nån gång det? (Det är mest tidsbrist som gör att jag inte har skaffat en 4GB SD än så länge).
Eftersom bilsemestertiderna närmar sig så jag önskar till Er alla en fin och varm sommar, trevliga resor med en välfungerande navigator.
Postad 06 June 2008 - 20:36
Marantz Sr 9600
-
Marantz Sr 9600
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Hej ! Jag har också uppdaterat. Allt fungerade. Det fanns väl inga nya kartor ? Hej alla glada 8110 ägare (och blivande ägare också) och mr. Navigon!
Har haft nu min 8110 i några veckor och kört några olika sträckor och sammanlagt ungefär 100 mil med den (säkert minst 15-20 timmars aktiv navigering).
1. Den hängde sig en enda gång efter den första navigeringen trots att jag har 3d och realityview hela tiden på. 2. Min fru och mina barn åkte med ibland, alla tycker att både yttre designen, skärmen och instruktionsrösten är suverent (och att min fru var nöjd med det var viktig med tanke på priset av min "senaste leksak" ) 3. Jag har matat in en hel del egna adresser (CNG stationer) men hittade också en hel del mellan POI-s. Jag gillar mer och mer användargränssnittet överallt i systemet, hittar bra förenklingsmöjligheter/genvägar att använda navigatorn. 4. Jag har laddat ner idag - SJÄLVKLART EFTER BACKUP VIA MAPFRESH - både MapFresh updateringen och sen systemupdateringen utan problem. 5. Det som är kvar är att testa bluetooth och röststyrning i skarp läge (har testat bara vid köksbordet)
Gissa om jag är nöjd!
Och en liten fråga: Min 2gb SD kort börjar få platsbrist. Vad tror ni händer om jag tar bort (självklart efter backup) en del av dem länderna dit jag inte tänker/kan åka i närmaste tiden? Har nån testat nån gång det? (Det är mest tidsbrist som gör att jag inte har skaffat en 4GB SD än så länge).
Eftersom bilsemestertiderna närmar sig så jag önskar till Er alla en fin och varm sommar, trevliga resor med en välfungerande navigator.
Postad 06 June 2008 - 22:53
Unregistereddddca627
-
Unregistereddddca627
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Hej, även jag har uppdaterat och det första som hände var att det inte gick att parkoppla mobilen med enheten pga att blåtand var avslaget, men så var inte fallet. Första återställningen så långt... Sedan började jag köra och där grafiken ibland visat buggar i kartvisningen tidigare lyckades enheten med det flera gånger om på en sträcka av 4 mil. Surt då man trodde att uppdateringen täckt upp detta. Se bilaga - är det ingen annan som råkat ut för det (kanske ett norduppländskt fenomen :-) Hoppas kommande uppdateringar inkluderar åtgärder, för det rimmar illa då man ska visa kompisar snygga grafiken och så kommer detta upp på skärmen.... Navigon/Gabriel - hoppas du kan få dem att kolla det eller förmedla till er helpdesk eftersom jag själv ogärna ringer pga nedsatt hörsel.
Postad 07 June 2008 - 20:02
taz79
-
taz79
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej!
Är inne på att köpa ny gps och hittade detta forum med rätt mycket info om Navigon 8110. Kul att navigon själv är med och skriver i forumet! Det gör nog stor skillnad! En av de anledningar till att jag förmodligen väljer denna GPS..
Jag har 3 frågor.. sorterade i prio-ordning
1. Finns CNG tankställen inlagda som POI? CNG=Compressed Natural Gas eller även kallat Naturgas/Biogas. Då jag kör en bil som går på detta så är det högst intressant! (innan hade jag en navman GPS där man kunde lägga in sina egna POI filer vilket jag var tvungen att göra)
2. Har inte hittat någon större information om körjournal.. Har nån av er testat detta på forumet? Fungerar det fint? Då jag kör mycket i tjänsten och ofta glömmer att skriva ner kilometrarna så kanske detta kan vara ett alternativ?
3. Denna fråga kanske är svår att få svar på.. Men ett alternativ till denna är TT GO 930. Vet nån om man kan lägga in egna POI filer i den? Finns det inga CNG tankstationer i Navigon som POI så får jag nog undvika att köpa den.. då detta nästan är ett krav när man är utomlands..
Postad 07 June 2008 - 20:56
MedGpsTillUngern
-
MedGpsTillUngern
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hej Taz79!
Jag har också CNG bil. De flesta CNG stationer hittar jag i POIS men inte alla. Problemet är att det inte finns egen kategori för CNG stationer och i info om POI-n ser man inte om det är CNG eller ej. Så jag har inte hittat en så längre bättre lösning än att via adresslistor om CNG stationer leta fram stationen via adress på navigatorn och då kan jag spara den som favorit. Men vistt är det ganska omständigt och vi har tjatat redan en hel del hos mr. Navigon om att pressa företaget att lösa möjligheten för import av POI listor.
trots den här bristen (som vi alla hoppas på Navigon kommer inom kort att lösa) valde jag Navigon först och främst pga. skärmstorlek, pris och lite annat.
Postad 07 June 2008 - 22:23
taz79
-
taz79
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej Taz79!
Jag har också CNG bil. De flesta CNG stationer hittar jag i POIS men inte alla. Problemet är att det inte finns egen kategori för CNG stationer och i info om POI-n ser man inte om det är CNG eller ej. Så jag har inte hittat en så längre bättre lösning än att via adresslistor om CNG stationer leta fram stationen via adress på navigatorn och då kan jag spara den som favorit. Men vistt är det ganska omständigt och vi har tjatat redan en hel del hos mr. Navigon om att pressa företaget att lösa möjligheten för import av POI listor.
trots den här bristen (som vi alla hoppas på Navigon kommer inom kort att lösa) valde jag Navigon först och främst pga. skärmstorlek, pris och lite annat.
När du skriver att man inte ser om det är CNG eller ej.. Vad är det för POI som gasen är hopgrupperad med? Inte vanliga bensintappar va? Eller är det LPG eller något sånt? Hmm.. det var ju inte bra.. Undra om Tom Tom har stöd för detta.. Där kan ju användare lägga upp POI själva.. Måste ju finnas CNG stationer för varje land där kan jag tänka mig... Navigon GPS:en verkade mycket trevlig dock.. Men att hitta tankställerna när man är i Tyskland, Frankrike, Spanien osv är ju ett måste... Men det fanns något 3:e parts program till Navigon GPS:en va? TomTom GPS:en har ju inga gratis kartuppdateringar.. o det ser jag som ett STORT minus... Navigon har 2år.... Håller du till något på www.forumgas.se sidan?
Redigerat av taz79, 07 June 2008 - 22:48.
Postad 08 June 2008 - 08:00
MedGpsTillUngern
-
MedGpsTillUngern
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hej Taz79!
De CNG stationer jag hittade i Sverige, Tyskland och Tjeckien är i Navigon 'vanliga' bensinstation POI-s.
Vill Du åka många spontana vägsträckor då kan det bli jobbig med Navigon. Då måste Du ha med Dig listor elle kartor över CNG i Europa (eller mobil internet). Eller har mr. Navigon nån annan lösning?
Din sista fråga (som gäller Forumgas.se) förstår jag inte riktig kan Du formulera om
Postad 08 June 2008 - 09:14
roBBen
-
roBBen
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Navigon 2110 MAX, Har den 1GB eller 2GB minneskort. Har sett lite olika uppgifter.
Räcker det för alla kartuppdateringar?
MVH
Robin
Postad 08 June 2008 - 09:22
olanbi
-
olanbi
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Finns det någon som kan förklara hur det är med Navigon 8110 och fartkameror. Frågan har ställts här förut men jag hittar inget bra svar. Jag har en Garmin 760 där det är otroligt enkelt och gratis att ladda in uppdaterade kameravarningar. Måste man betala för 8110 och hur färska är dessa uppdateringar för Sverige?
Postad 08 June 2008 - 10:40
Izze
-
Izze
-
Användare
-
-
103 inlägg
Navigon 2110 MAX, Har den 1GB eller 2GB minneskort. Har sett lite olika uppgifter.
Räcker det för alla kartuppdateringar?
MVH Robin
2Gbyte och kartorna tar ca 1.6Gbyte
Redigerat av Izze, 08 June 2008 - 10:55.
Postad 08 June 2008 - 11:49
taz79
-
taz79
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej Taz79!
De CNG stationer jag hittade i Sverige, Tyskland och Tjeckien är i Navigon 'vanliga' bensinstation POI-s.
Vill Du åka många spontana vägsträckor då kan det bli jobbig med Navigon. Då måste Du ha med Dig listor elle kartor över CNG i Europa (eller mobil internet). Eller har mr. Navigon nån annan lösning?
Din sista fråga (som gäller Forumgas.se) förstår jag inte riktig kan Du formulera om
Jo.. Jag undrade om du är medlem på forumgas.se forumet.. Ett forum för gasbilsförare! ... Om inte så ta dig en titt där.. Vi är ca 250 medlemmar nu.. GAS användandet i sverige är på stark uppgång nu, då Biogas är det bästa/mest miljövänliga bränslet du kan köra på i dagsläget. Så.. inget CNG stöd.. Det var synd.. Riktigt konstigt faktiskt.. Denna produkt kommer ju från Tyskland om jag fattar det rätt? Fordonsgas är riktigt stort där ju! Dessutom riktigt billigt!  Borde det inte gå att lägga till CNG stationer som en ny POI kategori? Det borde ju finnas stort intresse för detta i många europeiska länder????!
Redigerat av taz79, 08 June 2008 - 11:57.
Postad 08 June 2008 - 14:07
MedGpsTillUngern
-
MedGpsTillUngern
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hej Taz79!
Jo, jag är medlem i forumgas som CNGTulaj. Har inte många tillägg men läser ganska regelbundet.
Jag tycker som Du att pengarna man satsar på etanol borde satsas i stället på Biogas. Och i den här satsningen borde ingå Navigon också via att ha en egen kategori för CNG stationer. HOPPAS ATT mr. NAVIGON LÄSER DET och vidarebefodrar till sitt företetag som en riktig bra argument (alla vill bli mer miljövänlig idag eller i alla fall kunna skryta med det) för import av POI-s och gärna user POI kategori.
Som gäller vår semesterresor komer jag att ta med mig listor från nätet eller inköpta kartor med CNG stationernas adress och under resan vid behov letar jag efter tanställen. Eftersom själva inmatningen går hyfsat snabbt så enda riktig minusgrej är att jag måste själv kolla efter i listorna/kartorna vilka CNG station finns i närheten. Trist men det går.
Jag hoppas att nästa års semester slipper jag det ...
Postad 08 June 2008 - 16:25
taz79
-
taz79
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
ja.. jag funderar istället på en TomTom GO 930T.. där kan man lägga in egna POI så de får man väl göra de om kartbolagen inte får sin feta tumme ur....
Postad 08 June 2008 - 17:27
MedGpsTillUngern
-
MedGpsTillUngern
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
ja.. jag funderar istället på en TomTom GO 930T.. där kan man lägga in egna POI så de får man väl göra de om kartbolagen inte får sin feta tumme ur....
I tidigare diskussioner har vi påpekat till mr. Navigon att företaget kan tappa kunder pga. att det inte finns import och/eller egna POI. Jag misstänker att Du är inte den första som ev. väljer bort 8110 pga. det. Ska vi (nuvarande eller blivande 8110 ägare) skicka nå't upprorsmail till Navigon AB att påskynda egna och import POI möjligheterna?
Postad 08 June 2008 - 21:49
Marantz Sr 9600
-
Marantz Sr 9600
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Fatkamerna ingår i kartorna som uppdateras en gång i kvartalet. Du får en varning innan kameran Observera kontroll ! Finns det någon som kan förklara hur det är med Navigon 8110 och fartkameror. Frågan har ställts här förut men jag hittar inget bra svar. Jag har en Garmin 760 där det är otroligt enkelt och gratis att ladda in uppdaterade kameravarningar. Måste man betala för 8110 och hur färska är dessa uppdateringar för Sverige?
Postad 08 June 2008 - 21:49
taz79
-
taz79
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
I tidigare diskussioner har vi påpekat till mr. Navigon att företaget kan tappa kunder pga. att det inte finns import och/eller egna POI. Jag misstänker att Du är inte den första som ev. väljer bort 8110 pga. det.
Ska vi (nuvarande eller blivande 8110 ägare) skicka nå't upprorsmail till Navigon AB att påskynda egna och import POI möjligheterna?
Ja det tycker jag.. jag tycker Navigon har mycket bra grejor med sin 8110 enhet och jag tycker den verkar vassare än tomtom.. enda nackdelen är POI.. En POI kategori med CNG tankställen borde ju Navigon eller deras kartleverantör kunna fixa in tycker jag.. De behöver ju inte lägga till funktionen för att kunna lägga in egna POI om CNG redan finns där! EDIT: jag har mailat iväg en request till Navigon sverige... Får se vad de svarar...
Redigerat av taz79, 08 June 2008 - 22:00.
Postad 08 June 2008 - 22:00
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Har just inhandlat en Navigon 2110 max för 2295 kr Elgiganten.
Någon som hittat den i någon mer Elgiganten? Den finns ju inte i deras ord sortiment
Postad 09 June 2008 - 08:54
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
Hei, Navigon Sverige (og dere andre)
Jeg sitter over grensen til Norge og følger ivrig med på deres forumdiskusjoner. Skal kjøpe meg GPS før sommeren, og øverst på ønskelisten ligger Navigon 8110, i hvert fall hvis hjertet og øynene skal få bestemme.
Alternativet er TomTom730T, men å sammenlikne grafikken på de to blir som å sammenlikne VHS (730T) med HD (8110). For ikke å snakke om den flotte (og aktive) holderen der TMC-antennen er lagt sammen med nettkabelen. Smart move i forhold til oss som ikke er begeistret over å ha ledninger overalt i bilen.
Eneste grunnen til at jeg tviler er frykten for bugs og norsk understøttelse. Bugs virker det som blir addressert og håndtert fortløpende, så da står det siste igjen. Ifølge norske forum fungerer ikke Voice Recognition Pro eller Text To Speech for Norge.
Vet du, Gabriel, om dette er noe det jobbes med, evt. når det vil komme, eller er det noe som er avhengig av Navteqs kart??
Ellers var jeg på tyske Connect sine sider etter anbefaling fra Navigon, og både review og videoeksempel fra navigering var ace. I mine øyne parkerer den TomTom fullstendig!! Ser frem til å lese flere gode innlegg fra dere svenske "kusiner" over grensen og håper på svar fra Navigon 
Morn Morn! Som det ser ut idag gällande Text-To-speech samt Voice req så är Vi i händerna på Navteq. Alla denna information ligger i kartmaterialet. Positivt är ju att Sverige just kommit med, så jag anar att det jobbas hårts hos Navteq att lösa övriga språk också. Varför inte surfa in på www.navteq.com och lägga ett mail till dem och fråga? Ju mer frågor, desto mera press får de från Er. I övrigt så är numera bugfixen ute på NAVIGON Fresh som tar hand om de diskuterade buggarna här på forumet. Lycka till i ditt val av Navigator. Mvh Navigon
Postad 09 June 2008 - 09:04
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
@ alla,
Ang CNG.
Varför inte lägga ett maill till NAVTEQ, som faktiskt är de som tillhandahåller infon till oss GPS tillverkare. Jag håler med Er om att det är en katagori av högsta intresse. Men kan dessvärre inte påverka våra leverantörers innehåll.
Men som sagt, lägg ett mail och förklara Ert intresse för denna nya kategori. Och som Ni säger, den rimmar ju väl med dagens miljöfokus.
Mvh
Navigon
Postad 09 June 2008 - 09:16
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
Hej, även jag har uppdaterat och det första som hände var att det inte gick att parkoppla mobilen med enheten pga att blåtand var avslaget, men så var inte fallet. Första återställningen så långt...
Sedan började jag köra och där grafiken ibland visat buggar i kartvisningen tidigare lyckades enheten med det flera gånger om på en sträcka av 4 mil.
Surt då man trodde att uppdateringen täckt upp detta.
Se bilaga - är det ingen annan som råkat ut för det (kanske ett norduppländskt fenomen :-)
Hoppas kommande uppdateringar inkluderar åtgärder, för det rimmar illa då man ska visa kompisar snygga grafiken och så kommer detta upp på skärmen....
Navigon/Gabriel - hoppas du kan få dem att kolla det eller förmedla till er helpdesk eftersom jag själv ogärna ringer pga nedsatt hörsel.
Tack TiTorsten för bilden. Kan du förklara för mig av det är som är fel. Jag försöker och försöker men hittar inga "buggar" i bilden. Måste ha stirrat mig blind nu... Skickar gärna ned din input till Tyskland, men behöver lite vägledning först. Mvh Navigon @alla, Ang minneskort. Rent teoretiskt så börju Windows CE stödja uppp till 20GB SD-kort. Men Vi har endast testat och kvalitetssäkrat upp till 4GB. Men som Ni alla sett är det några användare som testat 8GB utan problem. Observera. Innan man mixtrar med sin enhet. TA EN BACKUP med hjälp av NAVIGON Fresh. Det kommer Ni att vara mycket glada åt när Ni strular till det...  Mvh Navigon
Postad 09 June 2008 - 15:17
taz79
-
taz79
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
@ alla,
Ang CNG.
Varför inte lägga ett maill till NAVTEQ, som faktiskt är de som tillhandahåller infon till oss GPS tillverkare. Jag håler med Er om att det är en katagori av högsta intresse. Men kan dessvärre inte påverka våra leverantörers innehåll.
Men som sagt, lägg ett mail och förklara Ert intresse för denna nya kategori. Och som Ni säger, den rimmar ju väl med dagens miljöfokus.
Mvh
Navigon
Ok! Skall skicka iväg ett mail till dem. Tackar för ditt svar och engagemang här!
Postad 09 June 2008 - 18:51
Fröken Anna
-
Fröken Anna
-
Rookie
-
2 inlägg
Någon som vet om det finns USA kartor till 8110:an. Och isåfall vart man får tag på dem, har letat som tusan.
Postad 09 June 2008 - 19:18
Unregisteredd2932a7d
-
Unregisteredd2932a7d
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hej navigon
Minst sagt irriterad nu. Uppgraderade med fresh till nya versionen. Försök 1 via SD-korts läsare blev misslyckat. Kunde inte packa upp filen. Hm, det där har jag läst om i detta forumet. Provar direkt mot navigatorn istället. Försök 2 blev direkt till navigatorn, 370 MB senare och lååång tid trots snabb uppkoppling, då talade fresh om att uppgraderingen misslyckats, fel på den amerikanska talfilen vid upppackningen. Men fresh meddelade ändå glatt att den nya versionen fanns i navigatorn. Försökte lägga tillbaka säkerhetskopian eftersom man var smart innan. Mitt i denna återläsning var det dags att meddela att säkerhetskopian var felaktig och inte gick att installera.
Ringde supporten och den skandinaviska? tjejen talade då om, när man väl kom fram, att hon inte kunde något om den nya uppdateringen. Ring igen senare då min svenska kollega kommer klockan 1600. Ringde igen och fick tala med samma person som då meddelade att personen som skulle vara där, inte fanns på plats.
Naven skendöd (går att starta men frågar efter SD-kortet) då den inte hittar nått MN-fil på SD-kortet.
Ok, gör ett nytt försök, nummer 3. Nedladdning direkt till nav gick bra, filen packar upp och installerar sig. Hurra...eller. Trycker igång maskinen, allt verkar fungera förutom den lilla detaljen att funktionen navigation endast innebär att pilen börjar snurra och ingenting händer.
Kopplar upp mot fresh och ser att allt verkar vara på plats i mitt system. Men det händer inget. Nytt försök med supporten klockan 1930. Samma tjej igen som ånyo förklarar att hon ingen kan, många som ringer nu och du får ringa igen imorgonbitti "eftersom jag inte vet något om uppgraderingen".
Obrukbar navigator som behövs under morgondagen. Varför fungerar det ej? Hjälp?
MiHjo
Postad 09 June 2008 - 19:40
MsSophie
-
MsSophie
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag fick också problem med uppdateringen. När allt var klart så var navin helt stendöd. För mig hjälpte det att göra en reset och sen kolla med Fresh om allt var ok vilket det var.
Postad 09 June 2008 - 19:56
fixan
-
fixan
-
Rookie
-
1 inlägg
Någon som vet om det finns USA kartor till 8110:an. Och isåfall vart man får tag på dem, har letat som tusan.
Jag ska åka över 800 mil i Usa i sommar, så jag vill ha en riktigt bra och pålitlig gps. Jag har tittat på navigon 8110 och tagit förgivet att den har Usa kartor, men så verkar inte vara fallet. Jag trodde att Usa var en ganska stor marknad för nästan allt, men alla där kanske redan hittar. fråga till Navigon: kommer det koma kartor över Usa? isf innan sommaren? fråga till alla andra pålästa gps folk här: vilken är den bästa gps:n som har kartor över Usa? Mvh Kalle
Postad 09 June 2008 - 22:32
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Jag har lite frågor om Fresh maps och 2års kartpaketet för 2110 MAX.
Jag har den nämligen kvar ouppackad och tänkte ha den så ytterligare 1½ månad då jag tydligen ska få den i födelsedagspresent
Hur fungerar det då med fresh maps och 2års uppdateringar? Försvinner det på något sätt 30 dagar efter inköp eller är det kopplat till när man registrerar sig på hemsida på något sätt? Säljaren registrerade ju inte inköpet hos navigon.
Sedan undrar jag om när första kartuppdateringen kommer? Om man väntar med att köra FRESH map tills den uppdaterats så borde man väl få ett extra kvartal på 2års erbjudandet?
mvh
/Henrik
Postad 10 June 2008 - 06:54
Aouseus
-
Aouseus
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
@ alla,
Ang CNG.
Mvh
Navigon
MEN det är ju NI (Navigon) som köpare av Navteqs tjänst som får minst sagt allt, ni får ju detta levererat i en salig röra och ska sedan tala om för GPS/kartprogrammet vad det är för något på de olika punkterna. Navteq har ju bensinstationer inlagda och det är ju "bara" för er att välja o sortera infon för CNG. Sen för det andra, Garmin (som också använder Navteq) har ju så att man kan lägga in egna POI på sin dator för att sen föra över dom till GPS:n där kan man enkelt döpa sin POI till ex. CNG Kristianstad CNG Varberg m.m., detta kan ju inte vara så svårt att få till ett program för...
Postad 10 June 2008 - 07:19
taz79
-
taz79
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jag har lite frågor om Fresh maps och 2års kartpaketet för 2110 MAX. Jag har den nämligen kvar ouppackad och tänkte ha den så ytterligare 1½ månad då jag tydligen ska få den i födelsedagspresent 
Hur fungerar det då med fresh maps och 2års uppdateringar? Försvinner det på något sätt 30 dagar efter inköp eller är det kopplat till när man registrerar sig på hemsida på något sätt? Säljaren registrerade ju inte inköpet hos navigon. Sedan undrar jag om när första kartuppdateringen kommer? Om man väntar med att köra FRESH map tills den uppdaterats så borde man väl få ett extra kvartal på 2års erbjudandet?
mvh /Henrik
Jag läste på deras hemsida att 2år gäller från första gången du startar din gps tydligen.. så att så länge du har den nerpackad så skall det ju vara lugnt då...
Postad 10 June 2008 - 07:43
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
Hej Fröken, I skrivande stund har VI ej släppt USA kartor till 8110:an. Vågar inte riktgit svara på när den släpps heller. Men til övriga produkter har den dykt upp 1-2 måndader efter release av produkt. Men som sagt, just nu har jag ingen indikation. Mvh Navigon
Postad 10 June 2008 - 07:49
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
Jag har lite frågor om Fresh maps och 2års kartpaketet för 2110 MAX. Jag har den nämligen kvar ouppackad och tänkte ha den så ytterligare 1½ månad då jag tydligen ska få den i födelsedagspresent 
Hur fungerar det då med fresh maps och 2års uppdateringar? Försvinner det på något sätt 30 dagar efter inköp eller är det kopplat till när man registrerar sig på hemsida på något sätt? Säljaren registrerade ju inte inköpet hos navigon. Sedan undrar jag om när första kartuppdateringen kommer? Om man väntar med att köra FRESH map tills den uppdaterats så borde man väl få ett extra kvartal på 2års erbjudandet?
mvh /Henrik
Hej E3, Det är 30 dagar från första "fix" mot satelit. Så den kan lugnt ligga och vänta i presentpappret. Jag vågar inte svara exakt när näste kart version släpps, då jag faktiskt inte har dena info. Mvh Navigon
Postad 10 June 2008 - 07:49
olanbi
-
olanbi
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Köpte 8110 häromdagen och har kört ca 50 mil i Gbg med omnejd och jag är van gps användare och har tidigare haft flera olika Navman och Garmin och senast Garmin 760. Tycker det är roligat att byta till nya produkter men denna gången var det en stor besvikelse. Jämfört med Garmin 760 så är denna ett steg några år tillbaka i utvecklingen känns det som. Den är seg och otydlig och att man inte kan ladda in egna pois samt uppdatera fartamerorna på en ny gps måste ju vara en otrolig miss från Navigon. Nä, det blir att köpa en Garmin igen, de vet vad de håller på med.
Postad 10 June 2008 - 07:51
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
MEN det är ju NI (Navigon) som köpare av Navteqs tjänst som får minst sagt allt, ni får ju detta levererat i en salig röra och ska sedan tala om för GPS/kartprogrammet vad det är för något på de olika punkterna. Navteq har ju bensinstationer inlagda och det är ju "bara" för er att välja o sortera infon för CNG.
Sen för det andra, Garmin (som också använder Navteq) har ju så att man kan lägga in egna POI på sin dator för att sen föra över dom till GPS:n där kan man enkelt döpa sin POI till ex. CNG Kristianstad CNG Varberg m.m., detta kan ju inte vara så svårt att få till ett program för...
Iofs sant, men inget Vi kan lägga ned tid på, att sitta och sortera bensinstationer manuellt. Vi köper en databas och använder de olika kategorier/subkategorier som levereras. Den dagen Navteq anser att CNG är såpass intressant att de skapar en sub-kat så kommer det användarna tillgodo. Ang POIs så får du läsa i forumet på tidigare svar. Kan ej lägga mer tid på POI diskussionen. Mvh Navigon
Postad 10 June 2008 - 10:16
Unregisteredad8a2007
-
Unregisteredad8a2007
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej alla,
läser med intresse och noterar att Navigon fortfarande är med. Var mjuka mot honom så kanske han stannar kvar.
Jag tvekar mellan TT 930 och 8110. Förutom att TT verkar omöjlig att hitta i handeln, har den en del fördelar: Den funkar med Mac, TT HOME-applikationen tillåter en hel del finlir, den är svart och kanske viktigast, den är etablerad.
8110 har en massa andra fördelar, större skärm, snyggare grafik, POI on-route, integrerad TMC. Panorama 3D.
Mina frågor: Hur funkar det med POI-ikoner på 8110-skärmen? Är det enkelt att klicka på dem för att få upp telefonnummer, "navigera till"-knapp etc? Funkar detta i alla modes, 3D, 2D, Panorama?
Hur är skärmuppdaterringen, hackar den mycket eller flyter den fint som TT eller MIO?
Jag har idag en MIO C710.
Hälsningar,
Martin
Postad 10 June 2008 - 19:10
Fröken Anna
-
Fröken Anna
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej Fröken,
I skrivande stund har VI ej släppt USA kartor till 8110:an. Vågar inte riktgit svara på när den släpps heller. Men til övriga produkter har den dykt upp 1-2 måndader efter release av produkt. Men som sagt, just nu har jag ingen indikation.
Mvh
Navigon
Ok. Vad tråkigt. Jag som har väntat på 8110an med stor spänning. Får se om ni hinner släppa kartor innan det bär iväg till staterna. Den som lever får se.
Postad 11 June 2008 - 10:06
maxxam
-
maxxam
-
Rookie
-
6 inlägg
Hejsan,
Har köpt en 8110 och tycker den är grym men jag saknar POI:s som är självklara för mig, nämligen: Campingplatser!!
Är jag ensam om detta?
Postad 11 June 2008 - 12:04
Unregistered5ad7e76c
-
Unregistered5ad7e76c
-
Rookie
-
2 inlägg
Verkar som om Navigon har missat en hel del POI´s. Jag fick min för 2 dagar sedan och jag blev förvånad att det inte fanns mer POI´s i den. Vi får hoppas på att detta ändras i framtiden. Jag kan bara avråda folk som anser att POI´s är viktigt att inte införskaffa Navigon.
Förövrigt är jag nöjd med den.
Postad 11 June 2008 - 16:27
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
Verkar som om Navigon har missat en hel del POI´s. Jag fick min för 2 dagar sedan och jag blev förvånad att det inte fanns mer POI´s i den. Vi får hoppas på att detta ändras i framtiden. Jag kan bara avråda folk som anser att POI´s är viktigt att inte införskaffa Navigon.
Förövrigt är jag nöjd med den.
När det ju inte så att POIsen kommer från oss, utan från NAVTEQ. Vi köper kartmaterialet och i det ligger POIsen. Om Ni köper senaste numret at Ljud & Bild har de ett stort GPS test där. Och NAVIGON 2110max får en hel del goda omdömen. Framför allt för dess mycket bra POI databas jämfört mot TomTom och övriga testade fabrikat. Enda enhet som hitttade 100% bensinstatiner och bankomater i den stad där de testade. Det tycker jag säger en hel del. Men som sagt, det beror ju precis på vad man som användare har för intressen. Att göra alla helt nöjda kommer nog aldrig att gå. Mvh Navigon
Postad 11 June 2008 - 17:00
Unregistered5ad7e76c
-
Unregistered5ad7e76c
-
Rookie
-
2 inlägg
Ni kan ju inte skylla på Navteq hela tiden. Krav borde kunna ställas. Möjligtheter att kunna navigera med hjälp av kordinater hade varit till hjälp också. Jag såg att Tomtom och Garmin hade stöd att ta emot routes via googlemaps. Har du hört om detta även kommer till Navigon?.
Postad 11 June 2008 - 18:29
Matte75
-
Matte75
-
Lärjunge
-
-
426 inlägg
Hej alla, läser med intresse och noterar att Navigon fortfarande är med. Var mjuka mot honom så kanske han stannar kvar.
Jag tvekar mellan TT 930 och 8110. Förutom att TT verkar omöjlig att hitta i handeln, har den en del fördelar: Den funkar med Mac, TT HOME-applikationen tillåter en hel del finlir, den är svart och kanske viktigast, den är etablerad.
8110 har en massa andra fördelar, större skärm, snyggare grafik, POI on-route, integrerad TMC. Panorama 3D.
Mina frågor: Hur funkar det med POI-ikoner på 8110-skärmen? Är det enkelt att klicka på dem för att få upp telefonnummer, "navigera till"-knapp etc? Funkar detta i alla modes, 3D, 2D, Panorama?
Hur är skärmuppdaterringen, hackar den mycket eller flyter den fint som TT eller MIO?
Jag har idag en MIO C710.
Hälsningar, Martin
Kolla upp Media markt angående Tomtom 930. Jag hade också stora problem att hitta den på någon internetshop men jag ringde det närmaste Mediamarkt och då hade dom den inne. Jag är nöjd än så länge med Tomtom 930. Valde den för att man kan lägga in POI:s precis som man vill.
Redigerat av Dreadlock, 03 January 2009 - 10:16.
Postad 11 June 2008 - 19:35
maxxam
-
maxxam
-
Rookie
-
6 inlägg
När det ju inte så att POIsen kommer från oss, utan från NAVTEQ. Vi köper kartmaterialet och i det ligger POIsen.
Om Ni köper senaste numret at Ljud & Bild har de ett stort GPS test där. Och NAVIGON 2110max får en hel del goda omdömen. Framför allt för dess mycket bra POI databas jämfört mot TomTom och övriga testade fabrikat.
Enda enhet som hitttade 100% bensinstatiner och bankomater i den stad där de testade. Det tycker jag säger en hel del. Men som sagt, det beror ju precis på vad man som användare har för intressen. Att göra alla helt nöjda kommer nog aldrig att gå.
Mvh
Navigon
Jag har varit i kontakt med NAVIGON support gällande camping-POI:s och fick ungefär samma svar som här + info om att mitt ärende loggas för att senare behandlas. Just campingplatser var något man ofta fick förfrågningar om. Jag förstår ju att NAVIGON inte kan ändra på kartmaterial men som stor kund kan man både önska och ställa krav på kartleverantören så att man kan leverera det kunderna vill ha. Enda sättet att få dett till stånd är att vi konsumenter syns och hörs. Det är ju trots allt vi som är marknaden och marknaden styr! Som camping-intresserad har jag varit i kontakt med SCR(Sveriges Camping- & Stugföretagares Riksorganisation ) och bett dem framföra min fråga i egenskap av rikstäckande organisation. Ensam är inte stark.... P.S. Har följt denna tråd en längre tid och vill, som många andra här på forumet, tacka för dina snabba och raka svar. Att följa upp en stor produktlansering på detta eminenta sätt borde fler ta efter! Att det blev en 8110:a för min del beror till mycket stor del på detta. Mvh Michael
Postad 11 June 2008 - 20:48
taz79
-
taz79
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Beställde min 8110 igår... Har länge övervägt mellan tomtom och navigon.. men det fick bli en navigon efter många dagars grubblande...
Stor fördel för navigon: gratis kartuppdateringar i 2år!! ny 2år period kostar ca 900kr... För tomtom så får man karta med när man köper den.. sen måste man köpa nästa kartuppdatering för 1000kr!!! sanslöst...
Kableringen för navigon är mycket snyggare än för TomTom också... Plus att jag inte gillar tomtoms menyer riktigt.. men jag har dock inte sett navigons menyer än... förutom på bild
Nackdel för navigon: inga möjligheter att lägga in egna POI och kanske inte heller nån separat POI för CNG tankstationer... Men jag skall ligga på Navteq och Navigon som en IGEL för denna POI....  Stackars dom..
Postad 11 June 2008 - 21:02
palleo
-
palleo
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Är det fler som gjort uppdateringa av mjukvaran i enheten till 7.0.7 ?
Jag gjorde det och fick ett fel med. den startar inte...
"Fatal application error" i navigon.exe som det verkar.
Så nu har jag en gps som bara kan visa bilder och spela upp musik.
Fan vad jag blir trött. hoppas det bara är jag som klantat mig. Så inte varenda 8110:a blir obrukbar.
Men hur "byter" man till den gamla mjukvaran då, nån som vet????
Tacksam för hjälp.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|