Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - InFocus X10 *

658 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 October 2008 - 09:44

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
Japp, död åt keystone ;)

Jag gjorde f.ö. en snabb trigonometrisk koll då jag själv, med de projektorer och bildstorlekar jag hanterat, tycker 22cm är rätt så mycket.

Redigerat av nobba, 04 October 2008 - 12:32.

Postad 06 October 2008 - 18:52

Unregistered60151b89
  • Unregistered60151b89
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Hej
ag har köpt en x10 men hittar inget takfäste som kan kallas Buget-fäste".
Köpte ett på Kjell & co ett sk Bracket prb-1 (ett 3-armat fäste) men det verkar inte passa :blush:
Vet du vilka fästen som passar?
ps ringde El-Giganten och de verkade ha ett men det kostade 799:-
Hittat ngt fäste?
Fick du ditt att passa?

Mvh/Daniel
c

Postad 06 October 2008 - 22:29

Unregistered60151b89
  • Unregistered60151b89
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
http://www.kjell.com...00000,677000000
passar ej

Postad 07 October 2008 - 06:20

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Har inte provat alla fästen på marknaden, men vet att SMS CL F med UniSlide funkar perfekt med X10:an.

Fredrik
- representerar InFocus i Norden

Postad 07 October 2008 - 16:29

Jimmmmi
  • Jimmmmi
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tjena! :P

Jag är helt ny på projektorfronten, så skulle behöva lite hjälp med blivande inköp. Är sugen på en full-hd projektor och har sett att X10 har fått bra feedback.

Då funderar jag på följande:

- Val av duk och storlek? Sugen på Kingpins motoriserade Crown, om det är något att ha?
- Projektorns placering? Mitt rum är ca 480 cm långt och 207 cm högt.
- Kommer att användas med PS3, så något annat jag ska tänka på?

Väldigt tacksam för svar.

Mvh Jimmy

Postad 07 October 2008 - 19:27

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Säg att du kan ha 450 cm lins > < duk, så kan du med X10:an uppnå en bildbredd på 203 - 243 cm cirka.

Jag hade absolut kikat på t ex en KINGPIN Crown CES240-16:9, med 230 cm bildytebredd.

Nu vet jag inte om du tänkt sätta duken i taket eller på väggen, men om vi räknar att duken skulle sitta högst upp, antingen på väggen eller i taket, så hade din ovankant bildyta hamnat på cirka 15 cm från tak.

Om du använder SMS CL F fäste med UniSlide (se bild), så hamnar mitten på din lins cirka 21 cm från tak, och din ovankant bild cirka 67 cm från tak.
Det betyder att det diffar cirka 67 - 21 cm = 46 cm mellan var ovankant på din duk börjar, och projektorns bild skjuter (utgår ifrån projektorn helt parallell med tak).

Dock kan du ju givetvis kompensera detta genom att tilta projektorn bakåt och/eller mata ner duken ytterligare.

Om du har 207 cm takhöjd, så har du med ovan ursprungligt dukplaceringsscenario 207 - 15 - 129.4 - 5 (nedre blackdrop) = cirka 57.6 cm kvar till golvet.

Jo! Och så tänk också på att sätta upp fästet rätt också horisontalt i förhållande till linsen.
Värdet där är aldrig givet, beroende på att mittpunkten på olika fästen som kan hamna lite olika beroende på tyngdpunkt mm, och jag har tyvärr inte måttet uppskrivet för just kombin SMS CL F UniSlide med X10, men det är ju bara att mäta, när du skruvat dit det. :P

Hoppas det svarar på några av dina funderingar. :D

Fredrik

Bifogad fil(er)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 07 October 2008 - 19:34.

Postad 07 October 2008 - 21:33

Jimmmmi
  • Jimmmmi
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Kan bara börja med att säga TACK för allt! :P

Jag har tänkt fästa duken i taket, eftersom det är ett fönster på väggen som duken kommer att täcka. Men vad är att föredra, tilta projektorn eller mata ner duken? För/nackdelar?

Kanske är en dum fråga, men visst ska mitten av linsen ligga på samma punkt horisontalt som mitten av duken? Haha, kanske strular till det lite. Men som sagt, helt newbie inom området. :D

Tack igen!

Jimmy

Postad 07 October 2008 - 21:36

Jimmmmi
  • Jimmmmi
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jo en sak till bara, är det här det fästet du pratar om? :P

http://www.webhallen...od.php?id=59552

Jimmy

Postad 08 October 2008 - 11:22

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Men vad är att föredra, tilta projektorn eller mata ner duken? För/nackdelar?

Att inte tilta är ju alltid att föredra, och istället justera med dukens placering, men det kommer ju också an på var man vill ha bilden.
Jag föredrar dock att när jag sitter ner ha min blick strax under mitten på bilden (ganska lågt alltså), men det är ju så klart helt och hållet upp till var och en.
En liten tiltning tycker jag dock som sagt var inte har någon negativ inverkan på bildupplevelsen, men det beror ju så klart på hur puristisk man är, men i och med att ytterkanten ändå läggs lite utanför bildytan i de svarta borders, så gör ju inte det så mycket att bilden t ex ev. är lite bredare upptill.

Kanske är en dum fråga, men visst ska mitten av linsen ligga på samma punkt horisontalt som mitten av duken? Haha, kanske strular till det lite. Men som sagt, helt newbie inom området. B)

Linsen skall optimalt sett alltid vara i mitten på bildytan horisontalt och vertikalt, med hänsyn till offset.
Och givetvis parallell mot projektionsytan. :D

Jo en sak till bara, är det här det fästet du pratar om? :D

http://www.webhallen...od.php?id=59552

Japp! :rolleyes:

Fredrik

Postad 09 October 2008 - 07:20

Xon81
  • Xon81
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Hej!

Igår fick jag äntligen hem min X10. Efter att jag hade packat upp den såg jag på baksidan vid kontakt ingångarna
att där var en "HD-Ready" stämpel. Detta är min första projektor men i TV världen så brukar FullHD apparater vara stämplade med just en FullHD stämpel.. Nån som vet vad som gäller här eller är det andra "märkningar" när det gäller projektorer?

//Daniel

Postad 09 October 2008 - 14:27

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Någon som vet om Keystone kan vara skadligt för projektorn på något sätt? Visst försämrar det kvalitén en aning, men kan det skada projektorn i det långa loppet?

Tack

Postad 09 October 2008 - 14:36

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Det enda den skadar är din bild och bildupplevelse. :)

KEYSTONE

Fredrik

Postad 09 October 2008 - 15:01

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Det enda den skadar är din bild och bildupplevelse. :)

KEYSTONE

Fredrik

Heheh =) Vad "bra" tänkte jag nästan säga. Har ett litet problem emd mitt fäste.. är inte säker på om jag kommer behöva luta projen eller inte.
Men i princip kan man säga att, om jag kommer behöva vinkla projektorn kommer jag behöva använda Keystone?'

Jag ställde projen på några kartonger och projicerade bilden på 3.5m avstånd på en vit vägg... och använde keystone för att rätta tilll bilden.. väldigt hastigt. Men jag såg fan ingen skillnad asså.

Måste bara få tillägga att det var första gången jag testade projektorn också, och jag var så ###### impad av hela projegrejen .. så det kan ju ha med saken att göra.

Frågan är om jag ska låta duken hissas en kortare bit ner från taket, för att slippa använda keystone. Alltså anpassa höjden på bilden till det projektorn kan projicera utan att använda keystone.

Redigerat av Mille2000, 09 October 2008 - 15:13.

Postad 09 October 2008 - 16:01

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Vad har X10 i uppmätt ANSI kontrast?

Postad 09 October 2008 - 16:30

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Men i princip kan man säga att, om jag kommer behöva vinkla projektorn kommer jag behöva använda Keystone?'

Jag ställde projen på några kartonger och projicerade bilden på 3.5m avstånd på en vit vägg... och använde keystone för att rätta tilll bilden.. väldigt hastigt. Men jag såg fan ingen skillnad asså.

Frågan är om jag ska låta duken hissas en kortare bit ner från taket, för att slippa använda keystone. Alltså anpassa höjden på bilden till det projektorn kan projicera utan att använda keystone.

Det finns testbilder som tydligt visar vad bara några snäpp på keystone gör, och det ser inte roligt ut.
Dock hur man upplever detta rent praktiskt på filmtittande har jag aldrig reflekterat över, men föredrar helt klart att inte använda det alls, och ev. leva med att bilden är lite bredare/eller smalare upp till eller nedtill tvärtom.
Eller alternativt att man så klart kompenserar med annat fäste eller flytt av duk, för att i största möjliga mån få mitten på linsen där den optimalt sett behöver vara, och parallellt mot duk.

Fredrik

Postad 09 October 2008 - 16:45

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Vad har X10 i uppmätt ANSI kontrast?

Vet ej. Har inte hunnit mäta än.
Har bara tittat på film efter film efter film. ;) :)
Nu har jag varit utan den i en vecka, och allvarlig storbildsabstinens börjar infinna sig. :(
Den är totalt sett den trevligaste projektor jag någonsin haft hemma, och har jag inte testat IN80-serien än. :)
Kontrast finns det i alla fall av i massor. ;)

Fredrik

Postad 09 October 2008 - 19:35

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
Ett litet tips ang. tiltning och keystone. I de fall projektorn måste tiltas uppåt kan man kompensera det helt eller delvis genom att tilta duken lite framåt. En del verkar tycka det fungera helt ok.

Postad 09 October 2008 - 21:09

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
om du har pixelmappat o använder keystone tror inte det är svårt att se vilken skillnad det blir.

Postad 09 October 2008 - 21:26

Unregistered2530e964
  • Unregistered2530e964
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Kan någon vara snäll och tipsa om en bra/prisvärd ramspänd duk till denna på ca: 104"

Postad 09 October 2008 - 21:29

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
KINGPIN VFS210-16:9 90" eller VFS240-16:9 104" t ex.

Finns säkert många andra bra dukar med. :)

Fredrik

Postad 09 October 2008 - 23:07

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med lite frågor om denna projektors bildbehandling.

Jag kommer att mata den med 1080p24/60, 1080i50/60, 720p60 och 576i50 via HDMI (både film och video vad det gäller 1080i och 576i).

Har hört illavarslande saker som 24p-stödet: att det faktiskt visas i 24Hz vilket gör att bilden blir lite ryckig och att färghjulet saktar ner vilket ökar RBE, någon som kan bekräfta eller dementera detta?

Kollade också i butik på lite 1080i60 video-material och där hade projjen rätt mycket problem med de-interlacing såg det ut som vilket var ganska oroande. Jag kommer att se en hel del film i 1080i50 och om den inte klarar av det så blir det inget köp för min del.

576i har jag inte haft möjlighet att testa själv alls än så länge. Så jag undrar hur skalning och de-interlacing ter sig där.

Postad 09 October 2008 - 23:53

Unregisteredee9bef6e
  • Unregisteredee9bef6e
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med lite frågor om denna projektors bildbehandling.

Jag kommer att mata den med 1080p24/60, 1080i50/60, 720p60 och 576i50 via HDMI (både film och video vad det gäller 1080i och 576i).

Har hört illavarslande saker som 24p-stödet: att det faktiskt visas i 24Hz vilket gör att bilden blir lite ryckig och att färghjulet saktar ner vilket ökar RBE, någon som kan bekräfta eller dementera detta?

Kollade också i butik på lite 1080i60 video-material och där hade projjen rätt mycket problem med de-interlacing såg det ut som vilket var ganska oroande. Jag kommer att se en hel del film i 1080i50 och om den inte klarar av det så blir det inget köp för min del.

576i har jag inte haft möjlighet att testa själv alls än så länge. Så jag undrar hur skalning och de-interlacing ter sig där.

Matar min X10:a med nästan enbart 24hz, och jag kan bara säga att det flyter på kanon. Riktigt bra!
Aldrig märkt av något hackande.
Sen att det skulle bli mer RBE eller dylikt har jag då heller inte märkt av.

Grymt nöjd med min!

Postad 10 October 2008 - 11:43

SvanteP
  • SvanteP
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Mjaha då var man i det här forumet också.

Jag är då på väg att köpa en projektor, min ekonomi tillåter någonstans mellan 15-17.000kr.
Frågan är då är den här fortfarande prisvärd eller är det något nytt på gång?

Jag har inte haft projektor tidigare även om jag drömt om det så har inte direkt några skills :/

//Svante

Postad 10 October 2008 - 15:41

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Sjukt lite RBE på denna projen måste jag få säga.
Det första jag sett av min projektor är sjukt imponerande. Trodde aldrig att en projektor kunde prestera såhär. Å allt detta på en vitmålad vägg med lite mönster (ca 85" på 3.5 m avstånd) =P Tänk när det kommer upp på min 104" kingpin duk!

Postad 10 October 2008 - 16:24

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
En sak angånde monteringen.

Man ska tydligen ligga så nära duken som möjligt med projektorn och zooma ut bilden, alltså trycka ihop den med objektivet för att få starkare ljusstyrka.

E ni med?

Har man t.ex en 104" duk ska projektorn sättas på från 4.36 till 5.11 meter för att projicera just 104". Man vill alltså ligga så nära 4.36 meter som möjligt. Jag kommer nog sätta projektorn på kanske 4.45 meters avstånd, så att man har lite marginaler också.

Right?

Thats all!

Postad 10 October 2008 - 17:58

toxicity
  • toxicity
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Hej allihop.
Nu har jag beställt en infocus x10.
Jag har den kommer sitta runt 4 meter i från väggen, ca 2,4 meter till tak.
Jag slog till på en 84 tums euroscreen duk.
På stället satt projektorn ca 4 meter ifrån en 84 tums duk och jag tyckte det såg riktigt bra ut.
Är det ett bra köp eller ska man ha ännu större duk?
Har tänkt amvända den till att spela tv spel på och kolla på dvd/blue ray.
Har dock bara digital tv hemma, men tyckte bilden så helt okej ut. Kollade bara på en fotbolls match, för det är det ända jag ser på tv.
Jga kan ändra mig om duken, för att det skulle ta ca 2 veckor att få hem grejerna.

Mvh toxicity

Postad 10 October 2008 - 18:23

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Jag tycker 84" är lite i minsta laget med X10:an.

Var hamnar du med projen lins > < duk?

Fredrik

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 10 October 2008 - 18:38.

Postad 10 October 2008 - 18:31

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

En sak angånde monteringen.

Man ska tydligen ligga så nära duken som möjligt med projektorn och zooma ut bilden, alltså trycka ihop den med objektivet för att få starkare ljusstyrka.

E ni med?

Har man t.ex en 104" duk ska projektorn sättas på från 4.36 till 5.11 meter för att projicera just 104". Man vill alltså ligga så nära 4.36 meter som möjligt. Jag kommer nog sätta projektorn på kanske 4.45 meters avstånd, så att man har lite marginaler också.

Right?

Thats all!

Dagens sanning om man ENBART är ute efter ljustryck, som förövrigt nästan aldrig brukar vara ett problem med dagens projjar.

Zoomen ska vara i mitten eller ev. åt andra hållet för att bilden inte ska få fel som kommer fram ju längre ut på linsen man kommer, finns en massa fina facktermer för detta, har inte orkat lära mig dessa..

Mittläget kan man säga är den bästa kompromissen.

Postad 10 October 2008 - 18:36

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Jag tycker 84" är i minsta laget med X10:an.

Fredrik

Håller med, 84" känns ynkligt med denna projje på ett tittavastånd på 4meter, nästan missbruk av X10! :)

Jag kör på en 108" (240cm bred) Adeo ramspänd på ca. 4m avstånd med en fullhdprojj (W9000), och ibland skulle jag tom. vilja ha STÖRRE! :)

Postad 10 October 2008 - 19:06

toxicity
  • toxicity
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Jag tycker 84" är lite i minsta laget med X10:an.

Fredrik

Vägg till vägg är det 4.4 meter har dock inte räknat med projektorn den kommer ju ut en bit, 2.55 till tak.
Så man skulle kanske satsa på en lite större duk?
Jag skulle få euroscreen till rätt bra pris. Vad finns det annars? vad jag förstått ska Kingpin vara bra.
Som sagt duken kan dom säkert avbeställa om jag hittar någon bättre.
Har länge vart sugen på en projektor, då min gamla samsung 42 är nästan 4a år och börjar kännas lite gammal.
Och denna verkar vara riktigt bra.
Tänkte på fönster har jag 2 st, det borde väl funka med svarta rullgardiner?

Postad 10 October 2008 - 19:20

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Kingpin är budgetskit som man köper om priset är prio...

Iofs. så ska jag kanske inte vara så fördömmande då det kanske har hänt en del hos Kingpin sen förr, till det bättre.

Men att att säga att Kingpin har ett rykte om att vara en "bra" duk är nog att ta i. :)

Redigerat av Dr. Death, 10 October 2008 - 19:22.

Postad 10 October 2008 - 19:24

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
X10:an är cirka 43 cm djup, + du tar höjd för 5 cm för utstickande kablar, och din dukyta säg 10 cm ut från väggen, så har du runt 3.8 m mellan lins > < duk.

Då kan du ha en bild på runt 77" - 93".

Jag hade i alla fall satsat på en 90" duk.

I värsta fall får du kanske dra ner irisen lite för att tukta ljusflödet, jag upptäckte dock snabbt att jag gillade att köra med iris helt öppen, även om det kan ge lite mer ljusflöde än vad standarderna föreskriver. :)

Både euroscreen/Bjurab och KINGPIN gör bra dukar idag, dock har ju euroscreen/Bjurab ett ofantligt mycket större sortiment, dukmaterial etc. jämfört med KINGPIN.

Svarta rullgardiner låter bra, ponera att det inte är för tunna förstås, om du nu t ex är ute efter att utesluta solljus och andra starkare ljuskällor.

Fredrik

Postad 10 October 2008 - 19:28

toxicity
  • toxicity
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

X10:an är cirka 43 cm djup, + du tar höjd för 5 cm för utstickande kablar, och din dukyta säg 10 cm ut från väggen, så har du runt 3.8 m mellan lins > < duk.

Då kan du ha en bild på runt 77" - 93".

Jag hade i alla fall satsat på en 90" duk.

I värsta fall får du kanske dra ner irisen lite för att tukta ljusflödet, jag upptäckte dock snabbt att jag gillade att köra med iris helt öppen, även om det kan ge lite mer ljusflöde än vad standarderna föreskriver. :)

Både euroscreen/Bjurab och KINGPIN gör bra dukar idag, dock har ju euroscreen/Bjurab ett ofantligt mycket större sortiment, dukmaterial etc. jämfört med KINGPIN.

Svarta rullgardiner låter bra, ponera att det inte är för tunna förstås, om du nu t ex är ute efter att utesluta solljus och andra starkare ljuskällor.

Fredrik

Okej tack tack.
Ska kolla upp en ca 90 tums ramspänd duk.
Sedan har jag inte alls koll på hur man ställer in själva projektorn för att få bäst bild. jag får pröva mig fram

Postad 10 October 2008 - 19:30

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Kingpin är budgetskit som man köper om priset är prio...

Iofs. så ska jag kanske inte vara så fördömmande då det kanske har hänt en del hos Kingpin sen förr, till det bättre.

Men att att säga att Kingpin har ett rykte om att vara en "bra" duk är nog att ta i. :)

Håller inte med dig där riktigt Dr. Death, även om det klart kan vara svårt om man själv haft eller råkat ut för problem.
De gånger vi hade något problem med en KINGPIN duk, så fixade KINGPIN till detta lika snabbt som det var påpekat.

Dammar av detta inlägg jag gjorde tidigare i år på mitt gamla jobb, så att vi inte helt fördömer KINGPIN i dagens ljus. :)

Fredrik

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 10 October 2008 - 19:40.

Postad 10 October 2008 - 19:33

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Sedan har jag inte alls koll på hur man ställer in själva projektorn för att få bäst bild. jag får pröva mig fram

Köp DVE HD BASICS.

Borde vara lika självklar i DVD hyllan, som mjölk i kylen. :)

Fredrik

Postad 11 October 2008 - 13:50

toxicity
  • toxicity
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Köp DVE HD BASICS.

Borde vara lika självklar i DVD hyllan, som mjölk i kylen. :)

Fredrik

Okej tack,den ska jag kolla upp.
Verkar riktigt vettig

Postad 11 October 2008 - 13:57

knutte
  • knutte
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Någon som har en uppfattning om hur en Mitsubishi HC3000 står sig mot en X10? Funderar på att uppgradera till en 1080P proj. Har tyvärr inte haft möjlighet att se den själv. Känns som ett kap om alla lovord stämmer.

Postad 13 October 2008 - 21:32

Xon81
  • Xon81
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Imorgon får jag äntligen upp min X10 i taket där den ska vara. B)
Är inställningarna hyffsade rakt ur lådan eller är det värt pengarna
att få den proffs kalibrerad? Det är min första projektor
så första månaden kommer jag väl sitta och njuta av den stora bilden men efter det kanske?

Postad 13 October 2008 - 23:03

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Åter igen, ta hem denna, och gör din grundinställning, så har du kommit en bra bit på väg.

InFocus maskinerna är väldigt bra ur kartong, men det gäller bara att veta vad man skall kika efter, för att hitta rätt i grundinställningarna.

Sedan kan du trimma till det sista med hjälp av en instrumentkalibrering, men jag hade inte legat sömnlös om du inte gör det med en gång. :)
Dessutom skall din lampa få brinna in sina 30-40 timmar innan du gör en första instrumentkalibrering. :)

Fredrik
representerar InFocus i Norden
ISF certifierad

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 13 October 2008 - 23:04.

Postad 15 October 2008 - 00:38

hdready
  • hdready
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Nu har jag varit och kollat på x-10, och jag är grymt besviken på den, bilden var ganska grynig, svärtan fruktansvärt dålig,skärpan inte alls märkvärdig, kalla mig för en dåre, men jag tycker att min panasonic pt ax-200 var bättre än den på allt,nu var d så att jag jämnförde den mot bland annat mitsubishi hc 5500 och sony vpl-hw10,dom fick verkligen infocusen att se blek och lågupplöst ut,i shoot out rummet fanns d väldigt kunnigt folk som höll med mig om b.l.a den dåliga svärtan,nej jag är ingen expert,men jag vet hur en bra bild ser ut, och det erbjöd inte infocusen, lägg på ett par tusen och köp hc 5500 istället,den totalt krossar den.

Redigerat av hdready, 15 October 2008 - 00:41.

Postad 15 October 2008 - 06:09

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Oj. :)
Väldigt nyfiken på att få veta var du fick den demon av X10:an.

Fredrik
ISF certifierad

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 15 October 2008 - 06:12.

Postad 15 October 2008 - 07:04

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0

Oj. :)
Väldigt nyfiken på att få veta var du fick den demon av X10:an.

Fredrik
ISF certifierad

Shootout-rum, väldigt kunnigt folk och dessa 3 projjar för demo. Jag skulle gissa på HBC, Lidingö.

Postad 15 October 2008 - 07:26

Unregistered978d616e
  • Unregistered978d616e
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Någon som sett jämförelse mellan X10 och Sanyo Z700 eller Z2000? X10'n känns så begränsad i installationsmöjlighet vilket ger mig problem? Z700'n ligger på 12500:- hos hembiobutiken.

Postad 15 October 2008 - 07:45

Xon81
  • Xon81
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Nu har jag varit och kollat på x-10, och jag är grymt besviken på den, bilden var ganska grynig, svärtan fruktansvärt dålig,skärpan inte alls märkvärdig, kalla mig för en dåre, men jag tycker att min panasonic pt ax-200 var bättre än den på allt,nu var d så att jag jämnförde den mot bland annat mitsubishi hc 5500 och sony vpl-hw10,dom fick verkligen infocusen att se blek och lågupplöst ut,i shoot out rummet fanns d väldigt kunnigt folk som höll med mig om b.l.a den dåliga svärtan,nej jag är ingen expert,men jag vet hur en bra bild ser ut, och det erbjöd inte infocusen, lägg på ett par tusen och köp hc 5500 istället,den totalt krossar den.

Innan jag köpte min X10 var jag i Lund på The Rock och fick en demo av X10 och några andra projjar.
Testade med 3-4 olika dukar och med olika belysning osv och enligt mig var svärtan på X10 en av dom bättre och
dom andra kostade 10-30000:- mer... Den dom har demat för dig måste ha varit skumt kalibrerad eller nått annat som inte gjorde bilden rättvis. Vårt krav när vi köpte vår var att den skulle klara ett hyffsat ljust rum med rätt färgåtergivning eftersom vi har slängt bort lcdn till förmån för denna. Och enligt mig klarade X10 det galant.
Men men, Kanske mina ögon som behöver en tid hos optikern. :)

Postad 15 October 2008 - 11:31

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Svärtan är ju inget som man personligen kan tolka, den är vad den är, ett faktum helt enkelt...

Sen att man luras av hög kontrast är en annan sak.

Dock så gillar jag X-10, men svärtan lär ju vara bättre på tex. IN82

Hade dom tappat den i golvet eller?

Postad 15 October 2008 - 12:07

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Är ute en runda i norra Sverige nu och besöker befintliga och nya butiker, och har upptäckt hur bra X10:an verkligen är. :)

Jämför man sedan DC1, DC2, DC3 och DC4 sinsemellan, så upptäcker man helt klart att den dynamiska bandbredden ökar ju högre upp emot IN83 man kommer.

Där X10 gör ett utmärkt jobb i att spruta ut en massa ljus, och samtidigt hålla en fin färgbalans och kontrast/svärta, så gör IN81, IN82, osv., detta ännu bättre; ännu mer ljus, ännu mer svärta. Så brukar det inte bli när man får mer ljus, men i detta fall är det klart synligt. Den dynamiska bandbredden ökar helt klart. ;)

Det sagt, X10:an med Firehawk/React duk i ett normalt vardagsrum med vita/ljusa ytor, är bättre än en IN83 i samma rum, med en vit duk.
När det gäller InFocus projarna, så rekommenderar jag definitivt att titta på dessa dukar ihop, då det verkligen är godis för ögonen. ;)

Fredrik
ISF certifierad

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 15 October 2008 - 12:08.

Postad 15 October 2008 - 15:57

hdready
  • hdready
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Shootout-rum, väldigt kunnigt folk och dessa 3 projjar för demo. Jag skulle gissa på HBC, Lidingö.

Right on :)

Postad 15 October 2008 - 21:30

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Right on :)

OK.
Intressant.
Den demon måste jag ta å kolla in en dag. :blush: :rolleyes:

Fredrik
ISF certifierad

Postad 15 October 2008 - 22:16

hdready
  • hdready
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

OK.
Intressant.
Den demon måste jag ta å kolla in en dag. :rolleyes: :)

Fredrik
ISF certifierad

Jag kan ju inte säga att jag var säker på att den var helt kalibrerad,eller om den var korrekt kalibrerad,det enda jag kan säga är att jag tyckte inte om bilden,om man utgår från hur bilden var,då tänker jag på svärta,skärpa.djup och färger så tror jag inte många skulle tycka att den hade bra bild jämnfört mot hc 5500 som bara kostar ett par tusen mer.Du verkar veta det där med bild,men kan du verkligen säga att bilden går att jämnföra mot t.e.x hc 5500 som ligger i stort sett samma prisklass?Om du nu har sett hc:n...När jag skulle titta på infocusen var jag riktigt förväntansfull, en ny full-hd dlp med helt ok specs på pappret,jag förväntade mig mycket mycket mer om man säger så,alla är ju långt ifrån överens om vad bra bild är,men det är inte svårt att se vilken maskin som har bättre färger"naturliga",skärpa och svärta,där tyckte jag att infocusen inte höll måttet,observera jag menar som sagt jämnfört mot dom andra projektorerna vi tittade på.

Postad 15 October 2008 - 22:39

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Jag har inte sett HC5500 och inte HW10 heller, så jag kan inte uttala mig - varken objektivt eller subjektivt. :)

Dock rimmar attribut som "grynig", "svärtan fruktansvärt dålig" och "skärpan inte alls märkvärdig" inte alls med min uppfattning av X10:an.

Vad gäller demon du fick, så förutsätter jag att projektorerna alltid är kalibrerade efter bästa förmåga/förutsättningar, för att ge en så ärlig/objektiv demo som möjligt.

Fredrik
ISF certifierad

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.