Är det bara att sätta in en skruv och dra ut plastpluggarna?
* Officiell Tråd - Pioneer LX51,71,81 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 06 januari 2010 - 21:08
Postad 06 januari 2010 - 21:50
Undrar också ifall ni som äger antingen 71 eller 81 modellen använder den tillsammans med Logitechs Harmony One (multifjärr) och isåfall, funkar det bra?
Tacksam för svar

Postad 06 januari 2010 - 22:47
Jag har mer eller mindre bestämt mig för att byta upp mig till en LX71:a eller en LX81:a men kan inte riktigt bestämma mig för vilken, ser att 81:an har "THX Ultra2" istället Select2 hos 71:an, är det nån som har koll på vad skillnaden är och om det gör mycket för ljudbilden?
Undrar också ifall ni som äger antingen 71 eller 81 modellen använder den tillsammans med Logitechs Harmony One (multifjärr) och isåfall, funkar det bra?
Tacksam för svar
THX-märkningen behöver inte betyda ett dyft. Det innebär att den är testad mot ett annat av THX regelverk och passerat, men det finns inget som säger hur LX71 hade klarat sig om den hade körts igenom testproceduren för THX Ultra2. Det enda vi vet är att LX81 har klarat den.
Mig veterligen är det ganska små skillnader på enheterna på insidan, och inte mycket mer som skiljer mer än några utgångar och ingångar och en del i mjukvaran för t.ex. multiroom, men det är inget jag har bekräftat.
Jag använder en LX71 med en Harmony One och det fungerar utan problem.
Postad 06 januari 2010 - 23:11
THX-märkningen behöver inte betyda ett dyft. Det innebär att den är testad mot ett annat av THX regelverk och passerat, men det finns inget som säger hur LX71 hade klarat sig om den hade körts igenom testproceduren för THX Ultra2. Det enda vi vet är att LX81 har klarat den.
Mig veterligen är det ganska små skillnader på enheterna på insidan, och inte mycket mer som skiljer mer än några utgångar och ingångar och en del i mjukvaran för t.ex. multiroom, men det är inget jag har bekräftat.
Jag använder en LX71 med en Harmony One och det fungerar utan problem.
Ok, tack för ditt svar Sigma

Låter vettigt det du säger om THX märkningen, stora fördelen med 81:an är ju 2 HDMI ut vilket jag troligtvis kommer att få användning för framöver. Ska fundera lite till och under tiden hoppas jag priset kan sjunka ytterligare lite mer

Redigerat av Mentos, 06 januari 2010 - 23:12.
Postad 09 januari 2010 - 15:05
Bumpar denna frågaNågon som kör med banankontakter på sin LX-51:a?

Antar att ni med 71:or och 81:or också kan svara då de ärlika ang detta.
Postad 10 januari 2010 - 17:54
Jadå, på min 81a fungerar det som du beskriver. Vet att samma sak gäller 71 då en polare bekräftar det.Bumpar denna fråga
Antar att ni med 71:or och 81:or också kan svara då de ärlika ang detta.
Postad 10 januari 2010 - 23:06
Kanon, tack så mycket för hjälpen!Jadå, på min 81a fungerar det som du beskriver. Vet att samma sak gäller 71 då en polare bekräftar det.
Postad 12 januari 2010 - 14:50
Postad 12 januari 2010 - 15:10
Någon som vet hur man kan ställa in basen när man kör Dolby Digital? Kan göra det i stereo men det finns inte tillgän i DD.
När du säger bas, vad menar du då?
"Tone controls" borde vara tillgängliga i audio parameters, där kan du ställa diskant och basnivån. Om du vill vara mer nogrann kan du under justeringen för det minne du använder justera vissa frekvenser upp eller ner från det som autokalibreringen har ställt in.
Sist kan du justera volymen på LFE-kanalen separat i högtalarinställningen.
Postad 12 januari 2010 - 15:39
När du säger bas, vad menar du då?
"Tone controls" borde vara tillgängliga i audio parameters, där kan du ställa diskant och basnivån. Om du vill vara mer nogrann kan du under justeringen för det minne du använder justera vissa frekvenser upp eller ner från det som autokalibreringen har ställt in.
Sist kan du justera volymen på LFE-kanalen separat i högtalarinställningen.
Jag har ingen subbas inkopplad och vill få upp basnivån lite. Tack, jag skalltesta dina förslag!
Edit: Inställning för basnivån fanns inte tillgänglig under Tone Control när källan är Dolby Digital. Får ni fram det då?
Redigerat av Unregisteredc15a8686, 12 januari 2010 - 19:55.
Postad 06 februari 2010 - 13:47
Postad 07 februari 2010 - 23:13
Postad 16 februari 2010 - 12:40
Fortfarande så pissigt att min diod till powerknappen har lyst en hel vecka nu, den slocknat igen! Dioden är ju inte sönder, det måste vara något annat skit fel på den maskinen! Och vad säger att om jag skickar in den att de löst problemet!? 25000 kostde den med dessutom, som man fick kämpa för länge, nä riktigt piss surt är det! Kan man inte någon gång ha lite tur och inte köpa andra sortering
! Nä nu ska jag var tyst om den där dioden, men i bland blir man irriterad!
Fick hem min LX-51 och hann lagom koppla in den så slocknade dioden i powerknappen, bara att skicka tillbaka den på rep.
Som tur var så gick det snabbt, skickade på måndagen tillbaka på fredagen, bra jobbat Hallbäcks & Assist i Halmstad

Väl hemma igen (och naturligtvis inkopplad) så har en av dom blå dioderna under displayen slocknat, man blir liiite trött

Blir väl till att koppla ur allting igen och skicka den, och hoppas att det går lika fort denna gång.
Jag mailade Assist och frågade om dom hade fått in några andra VSX-LX med samma problem, det hade dom inte, dom hade aldrig hört talas om problem med dioder.
Fortsättning (kanske) följer
/Johan
Postad 16 februari 2010 - 12:45
Postad 16 februari 2010 - 15:17
Vi verkar ändå vara några stycken som har problemet, min diod i power-knappen pajade efter någon månad men jag har inte orkat bry mig. Men om någon diod under displayen går sönder blir jag galen!Fick hem min LX-51 och hann lagom koppla in den så slocknade dioden i powerknappen, bara att skicka tillbaka den på rep.
Som tur var så gick det snabbt, skickade på måndagen tillbaka på fredagen, bra jobbat Hallbäcks & Assist i Halmstad
Väl hemma igen (och naturligtvis inkopplad) så har en av dom blå dioderna under displayen slocknat, man blir liiite trött![]()
Blir väl till att koppla ur allting igen och skicka den, och hoppas att det går lika fort denna gång.
Jag mailade Assist och frågade om dom hade fått in några andra VSX-LX med samma problem, det hade dom inte, dom hade aldrig hört talas om problem med dioder.
Fortsättning (kanske) följer
/Johan
Ett annat problem: min fjärr till LX71 drar sjukt mkt batterier, får byta ca 1 gång/mån. Någon annan?
Postad 11 mars 2010 - 12:22

Den verkar just nu vara en av sveriges mest beresta förstärkare, en liten globetrotter

Jag övervägde att inte skicka den, men sen tänkte jag att va f*n! man har ju ändå betalat en bra slant för den och då ska väl allt fungera, sen kanske det är en liten vink till Pioneer att det är något som inte står rätt till.
Den skickades i tisdags, hoppas bara att det går lika fort den här gången.
Fortsättning följer
/Johan
Redigerat av jl1967, 11 mars 2010 - 12:23.
Postad 11 mars 2010 - 12:24
In och ut flera gånger för byten av de dioderna
Postad 16 mars 2010 - 12:25
Likaså hur kopplar ni CD spelarna? Analogt eller via optisk kabel? Dvs låter dac:en i CD:n jobba eller i förstärkaren.
Tänkte prova idag att köra BI-AMP på mina frontare och se om det blir skillnad på ljudet.
Annars är jag kanonnöjd med filmljudet.
Postad 07 april 2010 - 10:59
Nu har jag fått tillbaka min "välberesta reciever".Jaha då var min LX51 på resande fot IGEN!, den ena av dom 2 blåa dioderna under displayen hade slocknat
Den verkar just nu vara en av sveriges mest beresta förstärkare, en liten globetrotter![]()
Jag övervägde att inte skicka den, men sen tänkte jag att va f*n! man har ju ändå betalat en bra slant för den och då ska väl allt fungera, sen kanske det är en liten vink till Pioneer att det är något som inte står rätt till.
Fortsättning följer
/Johan
Den var åter så jag kunde hämta den på måndagen, bra jobbat (igen) Hallbäcks och Assistans i Halmstad.
Nu är det bara att hålla tummarna att dioderna håller.
Ingen fortsättning följer (hoppas jag)
/Johan
Postad 07 april 2010 - 11:06
Har några funderingar. Har haft in SC LX-71 nu i över ett halvår. Har kommit in i vinylträsket och min nya spelare kommer i veckan. Är det någon här som har kolla på RIAA steget i förstärkaren? Är det något att ha? Eller rekommenderas en separat RIAA?
Likaså hur kopplar ni CD spelarna? Analogt eller via optisk kabel? Dvs låter dac:en i CD:n jobba eller i förstärkaren.
Tänkte prova idag att köra BI-AMP på mina frontare och se om det blir skillnad på ljudet.
Annars är jag kanonnöjd med filmljudet.
Styrde upp både spelare och riia-steg igår från Pro-Ject. Funka klockrent!
Postad 07 april 2010 - 12:01
Jaha då var min LX51 på resande fot IGEN!, den ena av dom 2 blåa dioderna under displayen hade slocknat
Den verkar just nu vara en av sveriges mest beresta förstärkare, en liten globetrotter![]()
Fortsättning följer
/Johan
Ska skicka in min LX 81 snart med pga en död diod. Plus att den beter sig konstigt i bland helt fel på ström kretsen. I bland när man ska sätta på den klickar det liksom bara i reläerna men den går ej i gång. Efter att man tryckt ca 3 -4 gånger startar den. Även några slags störningar i vänter kanal när man byter på ingångs väljaren. Och när jag stänger av mitt slutsteg står det AMP ERR i displayen. Va lustigt fel dålig kvalite i dag! Är det inte fel på det ena så är det fel på det andra (Eller är jag otursdrabbad?)
Postad 04 januari 2011 - 12:33
Såg nu att kompisens H/K för 5000 spänn fick sig en update som gör den 3D kompatibel!
Men PIO är väl för snåla och vill man skall köpa en ny förstärkare för 30.000 istället.
Postad 05 januari 2012 - 17:39
Vi som köpte en förstärkare för 25.000 kr finns det ngn chans att Pioneer släpper en 3D upgrade för HDMI 1.3 för SC-LX 81 ?
Såg nu att kompisens H/K för 5000 spänn fick sig en update som gör den 3D kompatibel!
Men PIO är väl för snåla och vill man skall köpa en ny förstärkare för 30.000 istället.
Vi som köpte en förstärkare för 25.000 kr finns det ngn chans att Pioneer släpper en 3D upgrade för HDMI 1.3 för SC-LX 81 ?
Det är lite segt. Sitter också med 81 som jag trodde skulle vara framtidsäker ett bra tag till sen kom version 1.4 hdmi. De jag saknar är Airplay och sen att man inte kan koppla 3d spelaren direkt till stärkaren utan måste köra upp en sladd till tvn och en till stärkaren.
Postad 06 april 2012 - 18:08
Postad 18 april 2012 - 10:16
Sen tycker jag att den låter lite väl ljus när man har gjort auto inställningarna. nån som har något tips på vad man kan göra för att få lite fylligare ljud.
Postad 03 juni 2012 - 23:19
Jag undrar om någon här kanske kan hjälpa mig med ett problem som dykt upp.
Jag kör DVI ut från datorn till HDMI in i min LX71 och sedan ut till min Kuro 5090
Ljudet kör jag separat i en digital coaxial.
Jag assignar sedan t.ex. DVD till att spela upp HDMI utgång 1 och digital coax 1 då dvi utgången på datorn inte innehåller ljud.
I instruktionen tycker jag mig läsa något om att man skall trycka på signal select på fjärren o välja digital. Problemet är bara att den knappen inte finns på min fjärr på 71an, endast på 81.
I dagsläget när man väljer dvd visar bilen på tvn och spelar upp ljudet i 2s sen blir det tyst.
Det känns som om de är någon funktion som jag behöver ställa om, men jag blir inte klok på vilken.
Tack för tips!
Postad 03 juni 2012 - 23:26
Köpte min 71a beggad och trodde inte att de gick att öppna nedre luckan på fjärren, bröt som fan för att få upp den. men tänkte att de var en dummy lucka och att knapparna bara fanns på 81an. Men efter att ha tagit i för kung o fosterland med skruvmejseln så gick luckan upp. Förmodligen var de cola eller nåt i glidspåret

Hej!
Jag undrar om någon här kanske kan hjälpa mig med ett problem som dykt upp.
Jag kör DVI ut från datorn till HDMI in i min LX71 och sedan ut till min Kuro 5090
Ljudet kör jag separat i en digital coaxial.
Jag assignar sedan t.ex. DVD till att spela upp HDMI utgång 1 och digital coax 1 då dvi utgången på datorn inte innehåller ljud.
I instruktionen tycker jag mig läsa något om att man skall trycka på signal select på fjärren o välja digital. Problemet är bara att den knappen inte finns på min fjärr på 71an, endast på 81.
I dagsläget när man väljer dvd visar bilen på tvn och spelar upp ljudet i 2s sen blir det tyst.
Det känns som om de är någon funktion som jag behöver ställa om, men jag blir inte klok på vilken.
Tack för tips!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar